Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vagfani

Se on liikenneministeriön kansliapäällikön kirjoittama teksti. Kyllä ne tie- tai ruuhkamaksut tulevat, sama kummalla nimellä niitä kutsutaan.

https://www.verkkouutiset.fi/hallitus-brandasi-tiemaksua-kutsutaan-ruuhkamaksuksi/

Se on yli 130 euroa kuukaudessa lisää maksettavaa sitten:

https://www.verkkouutiset.fi/ruuhkamaksu-jopa-130-euron-lisavero-kuukaudessa-jarjetonta/

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 17.06.19 - klo:12:47
Se on yli 130 euroa kuukaudessa lisää maksettavaa sitten:

Tämä ei nyt oikein sytyttänyt, miten pendelöijälle tulisi muka 130;- lisää laskua? Eikös se pendelöinin idea ole nimenomaan tulla sieltä maakunnasta omalla ja sopivassa pisteessä sitten siirtyä julkiseen. Ja jos se kauimmainen maksuportti on Kehä III, niin kyllä tuon ulkopuolellakin on jo noita liityntäpysäköintejä ihan mukavasti ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Pian se alkaa, sosialistit yhtiöittää liikenneverkon ja rahastus alkakoon:

https://www.is.fi/autot/art-2000006145543.html

Pihistelijä

Hyvä vaan, että autoilijoita patistetaan ruuhkamaksuilla julkisten käyttäjiksi. Itse kuljen 40 km työmatkani junalla. Aikaa menee 27 min ja maksaa alle 2 , kuukausilipulla suuntaansa. Autot matelevat viereisellä maantiellä jonossa. Juna on kuitenkin lähes tyhjä!
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vagfani

Millä tavalla se on hyvä? Kaikki ei asu radan varressa tai joudu käymään töissä.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 17.06.19 - klo:19:16
Millä tavalla se on hyvä? Kaikki ei asu radan varressa tai joudu käymään töissä.

Ei siinä ainakaan mitään hyvää yrittäjille tai elinkeinoelämälle ole. Ei taida nimimerkki Pihistelijä ajatella omaa napaansa pidemmälle. Hämeentie kun suljettiin keväällä autoilta, niin siellä meni useampi yritys konkurssiin.

Jultsu

Iso peukku täältäkin ruuhkamaksuille. Haaveilen salaa että tämä olisi tarpeeksi suuri herätys sille työssäkäyvälle kansanosalle painua pk-seudulta helvettiin ja jättää kaupunki velkakierteeseen niiden tosiasiallisien veronmaksajien kaikotessa ympäryskuntiin.

Toki näin ei todellakaan tule käymään, vaan persettä nostetaan yhä ylemmäs kun kaira käy.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vagfani

Eiköhän kaikki laiteta maksamaan tie/ruuhkamaksua GPS-paikannuksella, kaupungeissa tietysti enemmän. Tämähän se Bernerin alkuperäinen ehdotus oli ja Marin nyt jatkaa sitä. Lisäksi tulee kaikenlaista välistävetäjää, operaattoria ja laitevalmistajaa. Siltä se nyt tuoreimpien tietojen mukaan vaikuttaa.

jt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.06.19 - klo:14:39
Tämä ei nyt oikein sytyttänyt, miten pendelöijälle tulisi muka 130;- lisää laskua? Eikös se pendelöinin idea ole nimenomaan tulla sieltä maakunnasta omalla ja sopivassa pisteessä sitten siirtyä julkiseen. Ja jos se kauimmainen maksuportti on Kehä III, niin kyllä tuon ulkopuolellakin on jo noita liityntäpysäköintejä ihan mukavasti ???
Esim. eräs entinen työkollega Tukholman seudulla toimii juuri näin. Asuu maaseudulla kaukana junista/busseista tms, niin ensin autolla lähimpään junanvarren keskukseen, auto liityntäparkkiin ja "pendelöinti" junalla kohti työpaikkaa. Ko. työpaikka ei edes ole maksuporttien sisäpuolella, mutta junalla tulemisen vaivattomuus (siinähän voi vaikka vahingossa jonkun sähköpostinkin lukea matkalla) ja usein myös ajansäästö kun ruuhkat voi ohittaa, parkkipaikan kova hinta etc motivoivat ihan vapaaehtoisesti valitsemaan moisen. Ja ei se autolla ees taas 30km ajelu nyt sekään ilmaista ole, varsinkin kun polttoainekulu on vain osa kuluista, ja vaikka ois esim. sähköauto, niin pääomakulu ja muut kulut ovat kuitenkin mukana.

Tätähän ilmeisesti haetaan osin myös ruuhkamaksuilla, eli ne väestöryhmät joilla on auto, saataisiin motivoitua myös kulkemaan julkisilla (tai vaikkapa pyöräillen) työmatka joko kokonaan tai osittain.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 17.06.19 - klo:19:38
Eiköhän kaikki laiteta maksamaan tie/ruuhkamaksua GPS-paikannuksella, kaupungeissa tietysti enemmän. Tämähän se Bernerin alkuperäinen ehdotus oli ja Marin nyt jatkaa sitä. Lisäksi tulee kaikenlaista välistävetäjää, operaattoria ja laitevalmistajaa. Siltä se nyt tuoreimpien tietojen mukaan vaikuttaa.
Yksinkertainen, toimiva ja halpa (autoihin ei tarvita mitään laitteita) ratkaisu on kameraportit. Tukholmasta voi ottaa mallia. Lasku tulee Suomeenkin rekisteröidylle autolla kotiin asti. GPS-virityksillä saattaisi jäädä ulkomaiset autot vapaamatkustajiksi ja siinä on niin monta muttaa ja välikättä mukana että menee vähän turhan mutkikkaaksi. Se mitä noilla GPS-järjestelmillä ajetaan varmaan takaa ei ole ruuhkamaksu, vaan km-veroa ihan kaikkialla.

Tuollainen ruuhkaporttiratkaisu joka ohjaa vaihtoehtoisiin liikennemuotoihin juuri aamun ja iltapäivän ruuhkahuippujen aikoihin on osin myös autoilijan etu, sillä se todennäköisesti vähentää sellaisten tahojen ajelua juuri pahimpien ruuhkahuippujen aikaan joilla jokin muu liikennemuoto on mahdollinen tai reissun voi tehdä vaikkapa hieman aiemmin tai myöhemmin. Etuna siis olisi vähemmän ruuhkaa teillä juuri pahimpiin ruuhka-aikoihin. Kärsijöinä on sitten se pienituloisin väestöryhmä jolla autolle ei ole todellista vaihtoehtoa eikä matkaa voi siirtää ajallisesti. Uudehkolla autolla ajelevalle tuo olisi toki lisäkulu, mutta silti murto-osa autoilun todellisista kustannuksista. Rahallisesti ajatellen ruuhkamaksu lisäisi julkisen kilpailukykyä vs. autoilu, varsinkin kun muita kuin polttoainekuluja ei välttämättä aina tule laskelleeksi per matka.

Ja pieni bonus-etu, epäsuora tosin, olisi se että ruuhkamaksut saattaisivat lykätä erilaisia villejä km/gps-verotuskuvioita useilla vuosilla eteenpäin, useiksi hallituskausiksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vagfani

#610
En usko portteihin, koska ainakin täälläpäin noita sisääntuloväyliä on paljon ja GPS-paikannus on juuri sitä mihin virkamiehet ovat jo vuosikymmenen tähdänneet. Nyt viimeisin vetoomus on se että samanlaista suunnitellaan ihan EU-tasolla. Lisäksi verotuloja pitää saada sitten joskus kun ne sähköautot tai muut nollapäästöiset on hankittu.

https://www.is.fi/autot/art-2000004887656.html

passo_s

Kauppa joku tuon ed main GPS järjestelmänkin heti alkajaiseksi hakkeroi.

GoZig

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.06.19 - klo:00:44
Yksinkertainen, toimiva ja halpa (autoihin ei tarvita mitään laitteita) ratkaisu on kameraportit. Tukholmasta voi ottaa mallia. Lasku tulee Suomeenkin rekisteröidylle autolla kotiin asti. GPS-virityksillä saattaisi jäädä ulkomaiset autot vapaamatkustajiksi ja siinä on niin monta muttaa ja välikättä mukana että menee vähän turhan mutkikkaaksi. Se mitä noilla GPS-järjestelmillä ajetaan varmaan takaa ei ole ruuhkamaksu, vaan km-veroa ihan kaikkialla.
Toimiva kyllä. Halpa ja yksinkertainen minusta ei. Tukholman projektin veti IBM silloin lähes 15 vuotta sitten ja sen ajan hintatasolla kustannukset olivat 180M,. Vuositason operointi noin 40M,, en tiedä sisältääkö jatkokehityksen kustannukset. Tukholman projektin kustannukset implementaation osalta olivat yli tuplat arvioituun nähden ja vuosittainen ylläpitokustannus on noin nelinkertainen alkuperäiseen arvioon verrattuna.

Koska kyseessä olisi julkinen hankinta, hankkeen voittaisi referenssien vuoksi todennäköisesti ulkomainen näihin ratkaisuihin erikoistunut toimija joka toimittaisi ratkaisun merkittäviltä osin ohi suomen työmarkkinoiden. Implementaatiokustannus on suoraan pois pääkaupunkiseudun kuntien taloudesta sekä samalla vähentää ostovoimaa ja keskustan elinvoimaisuutta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.06.19 - klo:00:44
Yksinkertainen, toimiva ja halpa (autoihin ei tarvita mitään laitteita) ratkaisu on kameraportit. Tukholmasta voi ottaa mallia. Lasku tulee Suomeenkin rekisteröidylle autolla kotiin asti. GPS-virityksillä saattaisi jäädä ulkomaiset autot vapaamatkustajiksi ja siinä on niin monta muttaa ja välikättä mukana että menee vähän turhan mutkikkaaksi. Se mitä noilla GPS-järjestelmillä ajetaan varmaan takaa ei ole ruuhkamaksu, vaan km-veroa ihan kaikkialla.

Itseasiassa tuo kameraportti olisi suoraan yhteensopiva myös tulevan vinjetti-systeemin kanssa, jossa myös ulkomaiset rekat kuvataan ja laskua lähtee perään tiestömme käytöstä. Jos homma perustuisi johonkin GPS-palikkaan, niin arvaas vaan monellako rekalla tuollaisia olisi mukanaan ::) Ainoa että Tukholman systeemissä tuo toimii ns. lentävällä systeemillä, jossa ei ole erillisiä sulkupuomeja ja näin autoilijaa pakotettaisiin pysähtymään jolloin voitaisiin myös varmistaa että sen kilven lukeminen tosiaan onnistuu, muuten ei puomi aukea => ei mikään ihme että tuo Tukholmalainen maksaa paitsi rakentaa, mutta myös ylläpitää :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Et ole ilmeisesti kovin perillä asiasta, aika moni Euroopan tiemaksujärjestelmistä toimii nimenomaan GPS-jäljittimen kautta ja rekat on täynnä niitä.

vagfani

Sieltä se tulee, avatkaa lompakkonne:

"Yhden selkeän vihjeen antaa kuitenkin asiaa pitkään läheltä seurannut entinen huippuvirkamies eli Liikenneministeriön entinen kansliapäällikkö Juhani Korpela, jonka laatima kirjoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa eilen.

Korpelan mukaan ”liikenteen vero- ja maksu-uudistus tarkoittanee kilometripohjaisia auton käyttöön ja ominaisuuksiin perustuvia tiemaksuja”."

https://www.is.fi/autot/art-2000006146276.html

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 18.06.19 - klo:09:27
Et ole ilmeisesti kovin perillä asiasta, aika moni Euroopan tiemaksujärjestelmistä toimii nimenomaan GPS-jäljittimen kautta ja rekat on täynnä niitä.

No kappas! Systeemihän on valmis ja näin Suomikin helppo liittää vain siihen mukaan, EU-rekoissa pulikatkin valmiina ja hommahan lähtee siitä käyntiin :)
https://www.uta.com/tankkarte/tindex/en_truck-toll-service.htm

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

dosetti

Linkki autoliiton vetoomukseen, jos ei jo ole: https://www.autoliitto.fi/100-vuotta-vetoomus

Mitä tulee ruuhkamaksuihin niin en usko ihmisten muuttavan auton käyttöään vaan ajetaan kuten ennenkin. Sinänsä olisi onnistunut veronkeruujärjestelmä ettei veromäärää ainakaan kovin muuta. Tosin samat autot ovat sitten siellä ruuhkassa edelleen ja mitä sillä kerätyllä rahalla tehdään..?

jt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 18.06.19 - klo:10:04
No kappas! Systeemihän on valmis ja näin Suomikin helppo liittää vain siihen mukaan, EU-rekoissa pulikatkin valmiina ja hommahan lähtee siitä käyntiin :)
https://www.uta.com/tankkarte/tindex/en_truck-toll-service.htm
Tuohan on raskaan liikenteen järjestelmä. Henkilöautoja on "hieman" enemmän kuin rekkoja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: GoZig - 18.06.19 - klo:08:21
Toimiva kyllä. Halpa ja yksinkertainen minusta ei. Tukholman projektin veti IBM silloin lähes 15 vuotta sitten ja sen ajan hintatasolla kustannukset olivat 180M,. Vuositason operointi noin 40M,, en tiedä sisältääkö jatkokehityksen kustannukset. Tukholman projektin kustannukset implementaation osalta olivat yli tuplat arvioituun nähden ja vuosittainen ylläpitokustannus on noin nelinkertainen alkuperäiseen arvioon verrattuna.

Koska kyseessä olisi julkinen hankinta, hankkeen voittaisi referenssien vuoksi todennäköisesti ulkomainen näihin ratkaisuihin erikoistunut toimija joka toimittaisi ratkaisun merkittäviltä osin ohi suomen työmarkkinoiden. Implementaatiokustannus on suoraan pois pääkaupunkiseudun kuntien taloudesta sekä samalla vähentää ostovoimaa ja keskustan elinvoimaisuutta.
Voipi olla että suuri toimija on "rahastanut" julkista toimijaa kun asiakas ei aina julkisissa hankkeissa tiedä mitä on ostamassa..tuon operointi on käsittääkseni kuitenkin siirtynyt pois IBM:ltä ja vuosittaiset kehitys/ylläpito kulut ovat about puolittuneet, 2010 arvio 270mSEK, eli n. 27m,: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.324759/trangselskatten-annu-inte-betald. Luulisin että kuvantunnistus ja kamerateknologia on kehittynyt ja halventunut noista ajoista. Mutta kyllähän tuohon on rahaa saatu uppoamaan aikanaan.

Jos miettii vaihtoehtoa vaikkapa GPS-järjestelmä, niin kyllähän senkin ylläpito ja kehitys maksaisi ja lisäksi tulisi autoihin tulevat palikat, mitä tullijärjestelmässä ei tarvita. Toki GPS-systeemi kattaa sitten kaiken ajon, muttei ulkomaalaisia vapaamatkustajia jos "palikka" puuttuu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.06.19 - klo:23:06
Tuohan on raskaan liikenteen järjestelmä. Henkilöautoja on "hieman" enemmän kuin rekkoja.

Vaan pointtina jos kerran on jo toimivaksi koettu raskaan liikenteen järjestelmä olemassa, niin miksi ha-puolelle pitäisi muka rakentaa rinnakkainen, oma järjestelmänsä joka pahimmassa tapauksessa ei olisi edes EU-yhteensopiva? Tuohon systeemiin on jo valmiit pulikat olemassa, ajoneuvon tyypin voi configuroida laitteeseen, sen voi rekisteröidä haltijalleen netissä ja näin laskutuskin lähtee oikein, oikealle haltijalle. Ja näin myös tuo samainen tulliportti kykenee rahastamaan niin raskaan liikenteen vinjetit kuin henkilöautojenkin ruuhkamaksut, oli tuo henkilökotterokin sitten kotimaisissa tai ulkomaisissa kilvissä, sillä onhan tuolla portilla se toinenkin vaihtoehto; ajoneuvot ilman moista pulikkaa maksavat sen puomin nostamisen sitten vaikka käteisellä, jos kerran eivät moista automatiikkaa kotteroihinsa halua hankkia 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.06.19 - klo:08:11
Vaan pointtina jos kerran on jo toimivaksi koettu raskaan liikenteen järjestelmä olemassa, niin miksi ha-puolelle pitäisi muka rakentaa rinnakkainen, oma järjestelmänsä joka pahimmassa tapauksessa ei olisi edes EU-yhteensopiva? Tuohon systeemiin on jo valmiit pulikat olemassa, ajoneuvon tyypin voi configuroida laitteeseen, sen voi rekisteröidä haltijalleen netissä ja näin laskutuskin lähtee oikein, oikealle haltijalle. Ja näin myös tuo samainen tulliportti kykenee rahastamaan niin raskaan liikenteen vinjetit kuin henkilöautojenkin ruuhkamaksut, oli tuo henkilökotterokin sitten kotimaisissa tai ulkomaisissa kilvissä, sillä onhan tuolla portilla se toinenkin vaihtoehto; ajoneuvot ilman moista pulikkaa maksavat sen puomin nostamisen sitten vaikka käteisellä, jos kerran eivät moista automatiikkaa kotteroihinsa halua hankkia 8)

No mutta kun hyvävelirahat jää valmiilla saamatta.  ::)
Puomeja ei kyllä saa laittaa pääteille, ne vasta hidastaisivat ja lisäisivät ongelmia. Kameroiden osalta on varmasti jo olemassa rinnakkaisia projekteja, enkä ihmettelisi jos esim. Tampereen rantatunneliin olisi jo tehty jonkinlainen optio/aloite aiheesta, Uudet nopeusvalvontakamerat saattavat jo rautatasolla mahdollistaa tämän. Kamerajärjestelmien kustannukset tuskin ovat kovin korkeat nykytekniikalla, jos järjestelmän toimittaja ei vedä välistä. Esim. Nykissä käytössä oleva E-ZPass tuntui toimivan kuin junan vessa, eikä ollut mielestäni mitenkään kalliin oloinen järjestelmä, käytöstä ja hintatasosta voi sitten olla montaa eri mieltä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.06.19 - klo:08:11
Vaan pointtina jos kerran on jo toimivaksi koettu raskaan liikenteen järjestelmä olemassa, niin miksi ha-puolelle pitäisi muka rakentaa rinnakkainen, oma järjestelmänsä joka pahimmassa tapauksessa ei olisi edes EU-yhteensopiva? Tuohon systeemiin on jo valmiit pulikat olemassa, ajoneuvon tyypin voi configuroida laitteeseen, sen voi rekisteröidä haltijalleen netissä ja näin laskutuskin lähtee oikein, oikealle haltijalle. Ja näin myös tuo samainen tulliportti kykenee rahastamaan niin raskaan liikenteen vinjetit kuin henkilöautojenkin ruuhkamaksut, oli tuo henkilökotterokin sitten kotimaisissa tai ulkomaisissa kilvissä, sillä onhan tuolla portilla se toinenkin vaihtoehto; ajoneuvot ilman moista pulikkaa maksavat sen puomin nostamisen sitten vaikka käteisellä, jos kerran eivät moista automatiikkaa kotteroihinsa halua hankkia 8)

Meillä on duunissa kotimainen järjestelmä jossa asiakkaat ovat etukäteen rekisteröityneet ja ilmoittaneet rekisterinumeronsa( vaikka kuinka monta) ja kamera lukee ne rekkarit ja avaa puomin sallituille. Lasku toimenpiteestä, vaikkakaan ei ole tietulli tässä tapauksessa, lähtee automaattisesti asiakkaalle.

Tuosta jälkimmäisestä versiosta on kokemusta viime kesältä Sisiliasta, ennen motarille pääsyä pysähdyin aina luukulle ja nakkasin killingit 97v mummolle ennen kuin pääsin kepittämään. Paikalliset ajoivat automaattikaistoja joissa hidastettiin muttei tarvinnut pysähtyä ennen puomin aukeamista.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vagfani

Nyt ei kannata ostaa uutta autoa, koko liikenteen verotus menee uusiksi:

https://www.is.fi/autot/art-2000006227109.html

Tonttu66

LainaaLiikenteen nykyinen verojärjestelmä pohjautuu jo pääosin hiilidioksidipäästöihin. Päästöohjaus kohdistuu ajoneuvojen hankintaan (autovero), liikennekäytössä pitämiseen (ajoneuvovero) sekä todelliseen käyttöön (polttoainevero).

Työryhmän asettamispäätöksen VM/1321/00.01.00.01/2019 mukaan ”vaativat päästövähennystavoitteet voivat kuitenkin edellyttää (mainittujen) ohjauskeinojen voimistamista”.

Sanoisin, että jos haluaa isopäästöisen auton, nyt on viimeisiä hetkiä hankkia sellainen.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Toki voi ostaa, mutta voi menettää maksamansa autoveron tai ainakin osan siitä. Polttoaineveroa päätettiin jo korottaa, tulee voimaan ensi vuonna.

Joku tiemaksu/kilometrivero sieltä on tulossa.

tet

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.09.19 - klo:14:55
Nyt ei kannata ostaa uutta autoa, koko liikenteen verotus menee uusiksi:

https://www.is.fi/autot/art-2000006227109.html

Kun auton ostosta puhutaan, niin jollekin puolitoista vuotta voi olla lyhyt aika odotella. Toisille se on pirun pitkä. Arvelisin, että useimmille on pitkä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vagfani

Harva nyt joka vuosi on uutta autoa ostamassa/vaihtamassa. Toki jos on työsuhdeauto, niin autoveroriskillä ei ole merkitystä. Ne jotka ostaa omilla rahoilla, ajattelee hieman toisin.

HiTecci

Koko juttu oli aika hyviun tiivistetty sinne lopun pariin hassuun lauseeseen: CO2-progressiota tulee jyrkentää merkittävästi nykyisestään.

No käytännössähän tämä siis tarkoittaa niin auto- kuin ajoneuvoveron progression tiukentamista s.e. ne bensakrematoriot jäävät kansalta mieluiten kokonaan ostamati (autovero), tai jos ostaakin niin käyttöpäivät (ajoneuvovero) ja ajomäärät (polttoainevero) jäävät maltillisksi. Näin tuo kaavailtu liikenteen päästöjen puolittaminen voi ehkä olla askeleen jo lähempänä, mutta riittääkö sekään vielä - ja juuri sitä tämä työryhmä nyt alkaa pohtimaan, miten sähköautoistakin saataisiin vastaava verolehmä valtiolle, jota voitaisiin sitten lypsää mielin määrin alati vuotavan, alijäämäisen budjetin paikkaamiseksi >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

#629
Tiivistettynä lainaus IS:

Selkosuomeksi käännettynä valtiovarainministeriön johdolla sorvataan nyt siis suurta liikenneverouudistusta, jossa kokonaisverotuloista ei tingitä.

Eli tasan samaa tuttua, joskin matkan varrella eri vaiheita kokenutta verotus- ja päästövähennyshanketta, jonka eri toteuttamisvaihtoehtoja satelliittiseurantoineen kaikkineen on ehditty pallotella jo läpi lukuisten hallituskausien. Uutta on nyt se, että aiemmista vuosista poiketen selvittely on siirtynyt pois Liikenne- ja viestintäministeriöstä Valtiovarainministeriön johdettavaksi ja siten selkeästi verokärkiseksi.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk)  toteaa työryhmän asettamistiedotteessa, että monisyiset tavoitteet päästövähennyksistä ja verorahahanojen toimivuudesta myös jatkossa vaativat verotuksen ohella laajaa valikoimaa ”muitakin keinoja”.
- - - - -  Samalla ryhmä pohtii, miten verotulot turvataan jatkossakin.  :P

IMO tarkoittaa kiristyvää verotusta ja&tai maksuja eri muodoissaan autoilijoille. Pitänee hankkia museomersu. Käyttövoimavero goodbye.  ;)
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy