Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - JPN_V70D3OR

#1
Yksi heikko paikka vaikuttaa olevan lämmönsäätöservot.

Jokunen vuosi sitten tuli herjaa kuskin puolelta, siihen riitti asentopotentiometrin puhdistaminen. Tällä kertaa vänkärinpuolen herjan syy oli mekaanisempi. Jostain omituisesta syystä potentiometrin (valkoinen) akseli katkeaa??? Mitään voimaahan ko. akseli ei välitä!

Akseli näyttää nyloniselle, joten ajattelin upottaa katkoskohtaan kuuman teräslangan. Kovin maltillisella lämmöllä muovi ei kuitenkaan sulanut - joten PlanB.

Bilteman 2-komponettipikaliima toimii monelle muoville ja niin toimii tällekin!
-Katso akselin alkuperäinen asento murtumapinnasta/litteäpinta linjaan rattaassa olevan tapin kanssa.
-Pintojen puhdistus rasvasta, (isopropyylialkoholi)
-Suihkaus murtuneen akselin päähän (kuivahtaa hetken
-Tippa liimaa rattaalle
-Akseli rattaaseen, mahd.oikeaan asentoon.

Servon (ja piirikortilla olevan pontetiometrin) kotelo aukeaa helposti, esim. askarteluveitsen kärjellä lukkokielistä.

Piirikortti irtoaa nostamalla.



Itse servo löytyy jalkatilasta. Alin paneeli on yhdella T20-ruuvilla, jonka jälkeen vedetään paneelia alas. Servoon tulee sininen liitin, joka irtoaa lippaa painamalla. Servo on kiinni kahdella 5.5mm mutterikantaisella ruuvilla, toista ei näe, mutta hylsy lyhyellä varrella auttaa.


#2
Moottori-lehdessä on juttu kolme vuotiaasta (26tkm) Bemanista (koskenee myös muita merkkejä), jonka nokkakoneisto on ruostunut  :o

Moottoria pitäisi käyttää säännöllisesti pidempiä aikoja, eikä turvautua liiaksi sähköön.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/asiantuntija-vaittaa-70-prosenttia-lataushybridien-moottoreista-karsii-ruostumisongelmista-markon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/

Käytettyä hybridia hankkiessa kannattanee kurkata öljykorkin alle.

Onkohan osuutensa ohuilla öljyillä, jotka eivät jäisi suojaamaan metallipintoja käyntivälien aikona.
#3
Vuorasin auto (i30), ja oi pojat, millainen oppimiskynnys tuntemattoman auton käyttäminen uudessa liikennepympäristössä pimeällä onkaan.

Pikaohje pitäisi olla aivan välttämättä!!!

Vilkkuviiksi, ratti ja polkimet sentään on löytyvät tututulta paikaltaan, mutta edes ne eivät välttämättä toimi oletetusti.

Haasteita:
1) Mistä käynnistyy ja millä poljin/vaihde/seisontajarru yhdistelmällä
2) Mitähän varusteita ko. autossa on
   - oli mm. nopudenrajoitin, vak.nop.säädin, nop.rajoitusnäyttö, kaista'avustin (ja varmaan muutakin). Ei (enkä) kuitenkaan adaptiivista vakkaria  :-\  vaikka olettaisi edellisen listan perusteella.
3) Luurini (yllättävä) kytkeytyminen autoon
4) Kuinka saa ovet auki
5) Mitä hemmettia ratin ei 'Mode' napit ja eri <>. +- napit tekevät milloinkin.
oo) ja kaikki edellinen yhdistettynä millainen kyltti missäkin maassa tarkoittaa mitäkin (taajama) rajoitusta.

1) Käynnistysnappi löydyi virtalukon paikalta, mekaaninen kässäri - tämä vielä OK
2) Yllättäen auto rupeaa vänkäämään muualle kuin kuski haluaa, miten hemmetissä 'avustimet' saa pois, ja samalla pitäisi tarkkailla tuntematonta liikenneympäristöä. Entäpä vakkarin aktivointi jne.
3) Olin laittanut kohteen luuriini, kun tyrkkäsin USB-johdon kiinni. Ã,,äntä ei tullut luurista, eikä autosta.
4) Seuraavan päivänä löytyi kojelaudasta nappi, millä muut ovet saa auki, jotta matkustaja pääsevät sisään. (Jonkinlainen autolock-toiminne päällä)
5) Kuva rattihässäkästä
https://imgcdn.oto.com.sg/large/gallery/interior/4/82/hyundai-i30-steering-wheel-882734.jpg
:o

Ps. Automaagisten kaukovalojen ja pyyhkimientoimintalogiikka jäi 4pv reissun aikana hämäräksi. Toimivat kohtuullisesti, mutta...


#4
Tästä aiheesta on yllättävän vähän keskustelua missään, tai en ainakaan löytänyt, laitan tähän kokemuksiani.

Oppilaalla oli kova palo auton rattiin, joten opetuslupa lähti hakuun 16v päivänä. Siihen tuli molempien vanhempien nimet, jolloin kumpikin voi antaa ajoharjoitusta. Minulla oli kuitenkin päävastuu.

Opetusluvan (35,-) lisäksi tulee myös muitakin kustannuksia.

Mikäli ei ole aikaisempaa ajokorttia, pitää käydä EAS-koulutus (ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus), ennen ajo-opetuksen aloittamista. Tämän pystyy tekemään netissä, paras löytämäni hinta on alle 30,-

Ulkopuolista opetusta tarvitaan myös Riskien Tunnistus -koulutukseen. Hinnat vaihtelevat melkoisesti, mutta on mahdollista selvitä alle 200,- , kun simulaattoria on 3,5h ja kouluautolla vain 0,5h. Oppilaan fiilikset tästä osiota oli vähän blää, mutta huomasin pari kertaa kun jäinen ura, tai sohjo vei autoa, että korjausliikkeet olivat oikeita.

Lisäjarrupoljin autoon löytyi Torista parilla kympillä ja mukana tuli riittävän iso vanerilevykin, josta sain lattiamaton kaavalla muotoiltua tukevan kiinnikkeen. Lisätausta- ja sivupeilit, sekä magneettikolmio maksavat 5,-/kpl = 15,- Polkimen asennukseeni olin todella tyytyväinen, kun kiinnikkeet eivät näkyneet. Latoin asennuslevyn päälle vielä maton, jonka paikalla pysymisen varmistin nippusiteellä. Tuohon nippusiteeseen kiinnitettiin ajokokeessa huomita, olettaen ettei poljin ole tukevasti kiinni.

Opetusmateriaalina käytin Autoliiton oppimateriaalia (nuorisojäsenyys 36,- /olen jäsen joten tästä ei lisäkuluja). (Monella autokoululla EAS-kurssin saa höystettyä vastaavalla opetusmateriaalilla.)

Startti-kirja ei periaatteessa ole tarpeellinen, mutta hyvä lukaista läpi, lainattiin pari kertaa kirjastosta.
Mielestäni AL-nettimateriaali on varsin hyvä, vastaa suht. tarkasti Teoriakokeen tuntumaa. Esim. risteyksien väistämissääntöjä testaavat kuvat ovat yhtä sumuisia, kuin Ajovarman täppärissäkin. Sillä poikkeuksella että, kokeessa kuvia ei voi zoomata, vaan käytännössä pitää mennä vähän arvaamalla.

Ikäpoikkeuslupapäätös 110,-

Teoriakokeen voi siis läpäistä pelkästään tuota nettimateriaalia tahkomalla. Virheitä saa olla 12 kaikkiaan 70 kysymyksestä, (mutta joissakin aihealueissa saa olla vain 1 virhe). Teoria koe maksaa 40,- joka tehdään Ajovarman tiloissa yksin täppärillä ja kestää 0,5h. Tämä on mielestäni suhteessa aika kallis, kun itse 65min ajokoe maksaa 99,- ja siinä on TutVa mukana.

Ajeltiin vuoden verran niin lumimyrskyssä, kuin poudallakin nelisenkymmentä kertaa, varmaan enemmäkin, kun kaikkia ei tullut merkattua ajopäiväkirjaan. Asutaan pienehkössä taajamassa, joten ajot keskittyivät sinne ja maan-/moottoritie ympäristöihin. Opetuksen aikana tuli tutuksi niin kuormurin peruuttaminen pihasta eteen ja siitä penkkaan väistö, kuin motarilla rekan ojaan ajo, liikenneraivosta puhumattakaan.

Opetuskolmio saa jotkut autoilijat ohittamaan keskellä risteysalueita +50% ylinopeudella, kun meillä on vain+5% GPS nopeus. Soittamaan ohittaessaan torvea koko matkalla, tai ajamaan puskurissa kiinni.

Ajokokeita voi suorittaa vain tietyissä Ajovarman toimipisteissä, meiltä matkaa sinne tulee 40 km. Siksipä ko. alueella ei tullut ajettua montaa kertaa, kun asiointia siihen suuntaan ei juurikaan ollut.

Kun ajokoealue ei ole tuttu, ei myöskään tiedä paikallisia knoppipaikkoja, mikä on melkoinen etu paikallisille. Uudessa kaupungissahan kokeneellakin kuskilla iso osa energiasta menee havannointiin. Suht. pitkän harjoittelun perusteella oli kuitenkin luotto läpimenemiseen - no, sehän meni aivan vihkoon  :o

Tutkinnonvastaanottajan palautteen perustella oli ollut useita sellaisia asiota, joita en tunnistanut. Esim. pysäköinti ei ollut onnistunut ollenkaan, vaikka oli kokeiltu kolmea eri paikaa. Yhdessä paikassa TutVa oli lyönyt jarrut kiinni, oppilaan mukaan hän oli ajanut kohdassa hyvin hiljaa, nähdäkseen lumikasan takaa kevyen liikenteen. Kumma tarina oikeampi, tiedä häntä.

Ajokoe arvostellaan 'kokonaisuutena' millaisia virheitä 65min saa tulla ei ole selvinnyt minulle, mutta ei tässä oikeusmurhan kohteeksi jouduttu. Oppilaaseen oli iskenyt hillitön jännitys, kun TutVa ei tuntunut mukavalle tyypille, eikä puhunut juuri mitään. Lisäksi oppilas sai seuraavana päiväna keuhkokuume diagnoosin, joten vireystilakaan ei varmasti ollut paras mahdollinen.

Sen verran ajokokeesta jäi käteen että, tuli tutuksi paikkakunnan haasteelliset paikat. Mistä löytyy väistämisvelvollisuus kohdattaessa, Stop-risteykset, yksisuuntainen katu ja aivan metsästä tuleva kevyen liikenteen väylä yms. Näitä ei ko. kaupungissa ole keskustan alueella, vaan laitakaupungin alueella - ei löydä vahingossa.

Suoritusta odottaessani juttelin paikallisen autokouluopettajan kanssa (hänen myös odottaessaan oppilastaan). Hän suhtautui omaopetukseen hyvin positiivisesti. Kertoi autokoulussa yrityskerran maksavan kaikkineen luokkaa 300,- joten omaopetuksessa uusiminen ei ole niin iso juttu. Ajokokeen 1. kerralla läpäisyprosentti on kuulemma 60%.

Tahkottiin sitten 1. kerran perusteella opittuja katuja ja paikkoja, jotta ryhmittymisalueisiin, 'puskista' tuleviin kohteisiin jne. kuluu vähemmän enegiaa. Sairauskin saatiin hoidettua ennen seuraavaa yritystä.

Toinen ajokoe olikin sitten aivan ensimmäisen vastakohta. Tämän kertainen TutVa puhui, kyseli onko auto jo hommattu, radiota saa halutessaan kuunnella jne. oli luonut rennon tunnelman jo ennen liikkeellelähtöä. Itse ajokoe lähti myöskin aivan eri suuntaan. Tällä kertaa suunnattiinkin ensin motarille, joka lisäsi oppilaan itsevarmuutta, kun siellä on tullut ajettua paljon. Taajaosuus oli myöskin aivan eri puolella kaupunkia (missä siis ei oltu koskaan ajettu :o), eikä matkalle osunut yhtään paikallista knoppia. Lisäksi tällä kertaa ajokokeen kesto oli peräti 0,5h virallista (ja 1. kertaa) lyhyempi, joten mahdollisuus virheillekin oli pienempi.

Kaippa TutVa tällä kertaa oli jo alusta alkean sen verran vakuuttunut otteista että, oli sai riittävän käsityksen taidoista lyhyemmälläkin lenkillä  8)

Kortti tuli ikäpoikkeusluvalla, päivittäinen koulumatka lyhenee 3-5 tunnista (riippuen bussien aikataulujen sopivuudesta koulupäivään) yhteen tuntiin, pääasiassa motaria.

Kulut:
Tarvikkeet (käytettynä+itse asennettuna) ja pakolliset kurssit 300,-
Ikäpoikkeuslupa 110,-
Teoriakoe 40,-
Ajokokeet 198,-
Auton kulut ?? (paljon kuittautuu muun liikkumisen yhteydessä)

Reilu 500,- menee väkisin. Meidän tapauksessa tuli tuo pari sataa lisää. Samainen pari sataa menisi polkimen asennuttamisessa, mikäli itseltä ei onnistu.


Opettajan fiilikset:
+Ehdoton plussa on päästä opettelmaan ajamista vuoden ympäri kaikilla alustoilla ja tulee paljon erilaisia tilanteita.
+Kilometrejä kertyy, joten toivottavasti pahin into päästä baanalle on rauhoittunut
-Auktoriteetti, jokusen kerran keskusteltiin onko opettajan-siis vanhemman, vaikko teinin toimintatapa oikeampi
-Itselle melkoinen oppimiskäyrä. Miten itse tekee, kun liikenteessä tekee asioita paljon tiedostamatta ja kuinka opettaa ne
-Paikallistuntemuksen puute, jotta tietäisi knoppipaikat

Entäpä esitettyjä muutoksia ajokortin saamiseksi
-Liukaankelinrataajo, ei mitään syytä. Simulaattori selvästi toimii ja pitkässä omaopetuksessa tulee myös oikeaa kokemusta
-Ikäpoikkeuslupa. Parin viikon harjoitusrykäisy (esim. autokoulussa) olisi varmaan liian lyhyt, mikäli liikennekokemus rajoittuu polkupyörään. Suosittelen useamman kuukauden jaksoa. Sinällään ehtoja ei mielestäni pitäisi kiristää. Nykyisin koulut&muut palvelut ja julkinenliikenteen palvelut eivät kohtaa, joten yhä nuoremmat joutuvat liikkumaan ominneuvoin. Matkustajien lukumäärän, tai kellonajan rajoittamiset olisivat keinotekoisia, eikä pystyisi valmomaan. Ikäpoikkeusluvalla ajajien onnettumusalttius ajettua kilometriä kohden on sitä paitsi alhaisemin, kuin täysi ikäisillä.

Kannattaako:
Autokoulun käytännössä maksaa luokkaa 1200,- Mikäli ei laske auton kuluja, niin puolet säästää, mutta omalle ajalle ei pidä laskea hintaa, vaan on ns. yhteistä aikaa.
On parempi fiilis, kun tietää kuinka oppilas liikenteessä sompailee, mutta kaikesta huolimatta kun suojatti sitten lähtee kolme tuntia vanhalla ajokortilla kavereiden kanssa Drive-Iniin syömään, niin onhan se itselle _aika_ jännä paikka  ???








#5
Tuostahan on EU:ssa puhuttu, mutta loppuvatko ne jo ennen sitä omaan mahdottomuuteensa.

Nykyisin moottori on sellainen käärmeenpesä apulaitteita, letkuja ja sensoreita, että normikorjaus (pl. vuosihuolto) vaatii tuntien räplaamisen. Lisäksi moottoreissa käytetään muoviosia, jotka 10v jälkeen alkavat haurastua, ja uudet osat myydään satojen, ellei ylikin, eurojen kokonaisuuksina (lienee syynä, että viereinen osa hajoaisi kohta kuitenkin).

Muoviosat ja niihin leivotut komponentit ovat monesti vieläpä mallikohtaisia. Valmistajilla näyttää oleva vaihtelevasti kiinnostusta tuottaa +10v wanhoihin autoihin mallikohtaisia osia, joten yhden muoviosan, tai siihen leivotun komponentin, rikkoutuminen saattaa päättää auton elämän siihen, kun vikavalon takia ei mene leimasta läpi.

Patteriautoissa 10 vuotias akku on laina-ajalla, mutta niin taitaa jatkossa olla myös muut autot, riippumatta voimalähteestä.
#6
Onkohan kuntien (esim. Helsinki) liikennemerkkien sijoittelutietokantaan julkista rajapintaa, tai olisiko jopa valmis palvelu, josta voisi ennakkoon katsella pysäköint yms. rajoituksia?
#8
Wheeler Dearler S15 E20:ssa kunnostivat heiman väsyneen E55:sen, Losissa. Keulamaskissa huomasin Finland kokardin. Pyöreä reunassa messinkinen hammastus, Suomenlippu pystyssä, alareunassa kaareva 'Finland'.

Mikähän merkki tuo on? ilmastoinnissakin on C-asteet, joten liekkö kyseessä Suomi-auto Jenkeissä?
#9
ID.4 / ID.4
24.09.20 - klo:08:39
Nyt kun Suomen sivutkin ovat tarjolla
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id4.htm

Tässä aloituskattaus historian kirjoitusta varten:

Varusteluominaisuudet â€" ID.4 1st - 48 789,94 â,¬


  • Ilmalämpöpumppu
    Istuimissa Art Velours -verhoilu
    Kevytmetallivanteet Drammen 8J x 20 edessä ja 9J x 20 takana, black
    Korkeajännitekku 82 kWh (brutto) / 77 kWh (netto)
    Led-ajovalot
    Navigointi Discover Pro
    Mukautuva vakionopeussäädin ACC. Nopeudenrajoitin. Pysäytystoiminto DSG-automaatin yhteydessä.
    Peruutuskamera Rear Assist dynaamisilla apuviivoilla (Trailer Assistin yhteydessä)
    Puheohjaus
    Tasavirtalataus (DC): 125 kW

Varusteluominaisuudet â€" ID.4 1st Max - 58 867,45 â,¬


  • App-Connect älypuhelinliitäntä. Apple CarPlay ja Android Auto-laitteiden käyttö langattomasti.
    Etusivulasit ääntävaimentavaa laminoitua turvalasia, takalasit tummennettu.
    Kaistanvaihtoavustin Side Assist
    Led-matriisiajovalot
    Kevytmetallivanteet Narvik 8,5J x 21 edessä ja 9J x 21 takana, black
    Mukautuva alustansäätö DCC.
    Tuulilasinäyttö HUD Augmented Reality -toiminnolla
    Sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä muistitoiminnolla. Reisituen pituussäätö
    Takaluukun avaaminen jalan heilautuksella "Easy Open" sekä "Easy Close", Sähkötoiminen takaluukku.
    Ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View ja peruutuskamera Rear View.
#10
Tuulilasin käytettyjen katselmuksessa vuorossa Kolopallo
https://www.apu.fi/videot/kaytetty-volkswagen-golf-1-6-comfortline-3-700-eur-helmat-vaihtoon

Näyttää ihan siistille mutta, liekkö yksilö, vaikko omituisuus
#11
Tänään tuli kirje sähköisen seisontajarrun muutostyö teettämiseksi (vei n. 1h)
Tietty sarja manuaalivaihteistolla olevia autoja ei AutoHold toimi, kun auto sammutetaan ja kytkinpoljin ei ole aivan pohjassa, kunnes seisontajarru on kokonaan kytkeytynyt,
#12
Vaihdoin 146tkm ajatut Philips Xenstart D1s polttivat Osram Nigth Breaker lamppujen.
Mittasin eron Bilteman yleismittarin Lux-alueella kahdesta kohdasta, n. 5m etäisyydeltä, polven korkeudelta.
Wanhalla 260 & 150 lumen ja uudella 600 &270. ;D
#13

Mikä lienee syynä, että harvasen viikko on uutisia henkilöautojen syttymisistä?
Nyt autoja palaa niin ajossa suoralla tiellä, kuin kolareissakin.
#14
Auto Bild 5/16:ssa on kesärenkaiden (50kpl) testi. Muista testissä poiketen tässä yhtenä osiona on kulutuskestävyys.

15 tarkemmin testattujen kestävin rengas oli Yokohama 42.6tkm, kakkosena Misukka 41tkm, Hankook 37tkm, Conti 31tkm. Toisessa päässä Nokian 25tkm ja Uniroyal 23tkm.

Nykyisessä kärryssäni tuli Misukat, jotka ovat kestäneet aika kivasti. Mittarissa nyt 110 000km (osa tietty talvirenkailla) ja vielä on reilu 4mm pintaa.

Rengassettien hintaerot häviävät lähes merkisettömiksi, kun toisilla pääsee tupleten pidempälle.
Halvimmillaan rengaskuluiksi tulee 6,50â,¬/100km vs. 11.30â,¬/100km. (Tämä kuluero on bensaksi muutettuna 3l/100km!)
#15
Google maps reitittää Alakärpän kautta, eikä 4-tietä.
Onko tuo hieman lyhyempi näin talvirajoitusaikaan tosiaankin 4- tietä nopeampi?
#16
Audi / www.uusiaudia4.fi
22.09.15 - klo:21:35
Audi näyttää kokeilevan samaa kikkaa, kuin Volvo XC90 kohdalla.
http://www.uusiaudia4.fi/
Ensimmäisen kauppapäivän jälkeen vapaan on vielä 20/20 autoa, hmmm...
#17
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/nokian+here+menetti+volkswagenin+tomtomille+aloittaa+yhteistyon+bmwn+kanssa/a1040429

Herestä TomTomiin. Hieman olisin yllättynyt mikäli Here-pohjaisten navien karttapäivitykset jatkuisivat montaakaan vuotta  :(
#18
Ainakin Helsinki antaa 50% alennuksen pysäköinnistä vähäpäästöiselle autoille (bensa <100g/km tai E85 etanoli <150g/km), myös ulkokuntalaisille.

Tarran ikkunaan saa soittamalla HKi:n Rakennusvirastoon, katsovat rek.nron perusteella Trafista onko  päästöt rajoissa (Multifuel Golf meni läpi, tosin ensin virkailija katsoi pelkästään bensapäästöjä) ja pistävät tarran postiin - helppoa.

Automaatilla maksaessa alennusta ei taida voida saada, vaan pitää olla älypuh. sovellus tai Comet-purkki, antavatko pysäköintilaitokset alennusta?

Onko näissä luurisovellutuksissa käytännön eroa satunnaiskäyttäjän kannalta?
#20
TM:n käyttötestin perusteella soiva peli, mutta turbo on kovilla 30tkm öljynvaihtoväleillä.
Varmaan tilanne on vielä heikompi, mikäli ajaa lyhyttä siviiliajoa, jolloin polttoainetta ja vettä kertyy öljyä ohentamaan entisestään.

Tuoretta öljyä oli vaihtovälillä pitänyt lisätä 1l, jolloin oli selvitty nippa nappa tikun alarajalla.
#21
Golf VII (12-) / Discover Media,VCard?_
15.03.14 - klo:12:24
Missä muodossa vcard pitää olla, että se kelpaa navigaattorille? Navi kyllä lukee ne muistikortilta, mutten löydä niitä. Pitäisikö vcard-tiedot löytyä POI-haulla?
#22
Mistähän näiden uudempien 1.4l koneiden (CMBA/CPVA) öljyn täyttömäärät löytysi, edes tarkkuudella yli vai alle 4l?
#23
Hyvällä lapsella on monta nimeä, muttei omaa aiheketjua. Kerätään tähän kokemuksia asian tiimoilta.

RE85 asemat löytyvät täältä https://maps.google.fi/maps/ms?msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726&msa=0&dg=feature

Omaan navigaattoriin POI-pisteiksi nuo saa kun tallettaa yo. KML-tiedoston ja konvertoi itselle sopivaan muotoon http://www.gps-data-team.com/convert.php

RE85:n energiasisältö on n. 70% bensiinistä, joten kulutus pitäisi olla tuon verran suurempaa. Käytännössä ahdetuilla moottoreilla hyötysuhde RE85:llä on hieman korkeampi, joten kulutuslisäys jäänee reiluun 20%:iin. (Vastaavasti koneesta voisi ottaa 20% enemmän tehoa, kuten Saab BioPower)

Tarina kertoo, että kylmäkäynnistys on RE85 heikompi, siksi RE85 autoissa on yleensä kunnollinen lohkolämmitin vakiovarusteena. Etanoli höyrystyy kylmässä bensaa huonommin, muttei käynnistysongelmia ole juuri palstoilla ollut - korkeintaan 1-2s pidempi käynnistymisaika. Vaikuttaa, että 15% bensaosuus riittää kylmässäkin, mutta miten kylmässä: -20C OK, entäpä -25, -30C, ...?

RE85:n hinta näyttää olevan varsin vakaa. Talven (2013-14) aikana hinta on vaihdellut 1.06-1.09â,¬ välillä. http://polttoaine.net/index.php?s=re85
Vertailuhinta bensaan siis n. 1.30â,¬ (+20% kulutuksella), 20tkm polttoainekuluissa (7l/100km) -350,-

Etanoli on liotin, joten öljynvaihtoväli on lyhyempi 1v, VAG 15000km ja Ford 10000km, tämä taas periaatteessa tekee +100,-

Tonni tolkulla Multifuelista ei siis kannata lisähintaa maksaa, mutta esim. Golf 1.4:ssa Multifuel maksaa +173,- enemmän, mutta hinnassa on siis lohkolämmitin mukana, joten hinta jää jopa halvemmaksi.

=>2v/30000km Multifuel näyttäisi tulevan reilu 400,- edullisemmaksi, mutta miten lienee jälleenmyyntihinta...
#24
ST1 ja ABC ovat listanneet E85 jakeluasemat, mutta onkohan missään POI tiedostoja, ettei itse tarvitsisi väsätä?
#25
Lähes 100t ajettu
#26
Iltis on 'selvittänyt', eli katsonut käyttöohjekirjasta 'sallitut' öljynkulutukset
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288597346901.html
eli 0,5-1dl/100km on ihan OK :-O LL-öljyllä merkkikorjaamon hinnoilla, pelkästään öljyyn menisi pari kolme euroa/100km
Bemarin M:t saisi tuon perusteella ryystää 1,5l/1000km, eli huoltovälillä 45 l öljyä
#27
Kauppalehden jutussa
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/hinta+ei+huoleta,+kun+miljonaari+autoaan+lennattaa/201305419863
kerrotaan rahdin olevan 10.000,- rapakon yli. Matkustajille hintaan sisältyy tietysti parhaat mahdolliset, nukkumisen mahdollistavat istuimet ja huippuluokan ateriat.

Eikös merirahtiinkin menisi jokunen tonni, joten mielestäni hinta on yllättävän halpa.
#28
Yleinen VAG-keskustelu / VAG:n tyyppiviat
12.04.12 - klo:13:23
Nyt 'ominaisuudet' hautautuvat helposti mallikohtaisiin ketjuihin. Ehdotan uuden ketjun avaamista, josko tämä helpoittaisi myös takuu ja tuotevastuu selvittelyissä, sekä tee-se-itse korjauksiin.

Tyyliin:

Moottori ja vaihteisto
  TSI pitää ylimääräistä ääntä
     Jakopään ketjun venyminen,
  DSG
  Pumppusuutimet
  Sytytyspuolat (esim. vm. -03)

Jarrujärjestelmä
  ESP-Off esim. vm -06
    ABS-yksikön paineanturin vika, yksikkö vaihdettava. Korjaussarja julkaistu -11

Kori
  Lukitus ei toimi

jne. jne.
#29
Käänsin juuri SuomiTV:n puolelle. Siellä on alkanut uusi sarja Supertehtaat.
Pikaisesti näytäisi olevan aika hyvää kuvaa R8:n valmistamisesta.
Uusinta lauantaina klo 18

http://www.suomitv.fi/ohjelmat/supertehtaat/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy