Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Ishvan

#120
Itse ole erittäin skeptinen näitä jälkeenpäin tehtyjä eristyksiä kohtaan suhteessa hintaan/hyötyyn. Se kun ei valitettavasti yleinsä riitä, että vaimennetaan se auto kauttaaltaan. Ã,,äni on siitä paska "elementti", että se kulkeutuu kuitenkin runkoa pitkin ja jokaista rungon/alustan liitoskohtaa pitkin sisälle. Auton äänieristyksen suunnittelu tehtaalla on paljon muutakin, kuin pelkkää "vaimennusmattoa" oviin, kattoon, rintapelttin yms. Ã,,änieristyksen ensimmäinen ja tärkein periaate on äänen kulkeutumisen pysäyttäminen rakenteissa. Tässä kohtaa hinta alkaa korreloida laatua. Kalliimissa autoissa tämä on otettu aivan eri tavalla huomioon esim. materiaaleissa.

Tottakai se auto hiljenee osittain vaimentamalla, mutta esim. rengasmelun / alustan aiheuttamat ongelmat tuolla harvoin kokonaan poistuvat. Vaimennus on usein tarpeen, jos vaikka hifistellään, mutta tässä painaa sitten jo täysin eri syyt kuin pelkän taustamelun torjunnassa. Itse on tullut istuttua tavallisissa uusissa autoissa, jotka ovat vaimennettu kauttaaltaan ja ero on minusta niin pieni, ettei maksa vaivaa. Jo oikealla rengasvalinnalla voidaan vaikuttaa minusta enemmän meluntorjuntaan, kuin perus vaimennusmatolla.

EDIT: Tuossa meidän kakkoskulkineessa eli Cliossa on "mattoa" lisätty. Se on puhtaasti Hifipuolen takia. Meteliin sillä ei ollut juurikaan vaikutusta. Toki esim. ovet menee kiinni pirun komiasti ja peltejä kun koputtelee niin luulisi kalliimmaksikin autoksi ;).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.05.16 - klo:23:04
^x 2 Kuinkahan paljon Octavian myyntihinta nousisi, jos esimerkiksi nuo Hanneksen selostamat toimenpiteet tehtäisiin autoon jo tehtaalla? Tulee myös mieleen, että aika suosittu lisävaruste saattaisi ainakin Suomessa (nastarenkaiden jyrsimät tiet ja kadut) olla äänieristyspaketti.   :)

Kun katsoo äänieristysmateriaalien määrää Octaviassa ja kun tietää kuin rasittava jollottaja se on yli 100km/h vauhdissa, niin moni varmaan raksisi.

Kyllä hiljainen auto on vain paljonko mukavampi ajaa. Joku 90-luvun hiace on aivan järkyttävä motarilla. Tarttee peltorit olla päässä.

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.05.16 - klo:23:58
Itse ole erittäin skeptinen näitä jälkeenpäin tehtyjä eristyksiä kohtaan suhteessa hintaan/hyötyyn. Se kun ei valitettavasti yleinsä riitä, että vaimennetaan se auto kauttaaltaan. Ã,,äni on siitä paska "elementti", että se kulkeutuu kuitenkin runkoa pitkin ja jokaista rungon/alustan liitoskohtaa pitkin sisälle. Auton äänieristyksen suunnittelu tehtaalla on paljon muutakin, kuin pelkkää "vaimennusmattoa" oviin, kattoon, rintapelttin yms. Ã,,änieristyksen ensimmäinen ja tärkein periaate on äänen kulkeutumisen pysäyttäminen rakenteissa. Tässä kohtaa hinta alkaa korreloida laatua. Kalliimissa autoissa tämä on otettu aivan eri tavalla huomioon esim. materiaaleissa.

Tottakai se auto hiljenee osittain vaimentamalla, mutta esim. rengasmelun / alustan aiheuttamat ongelmat tuolla harvoin kokonaan poistuvat. Vaimennus on usein tarpeen, jos vaikka hifistellään, mutta tässä painaa sitten jo täysin eri syyt kuin pelkän taustamelun torjunnassa. Itse on tullut istuttua tavallisissa uusissa autoissa, jotka ovat vaimennettu kauttaaltaan ja ero on minusta niin pieni, ettei maksa vaivaa. Jo oikealla rengasvalinnalla voidaan vaikuttaa minusta enemmän meluntorjuntaan, kuin perus vaimennusmatolla.

EDIT: Tuossa meidän kakkoskulkineessa eli Cliossa on "mattoa" lisätty. Se on puhtaasti Hifipuolen takia. Meteliin sillä ei ollut juurikaan vaikutusta. Toki esim. ovet menee kiinni pirun komiasti ja peltejä kun koputtelee niin luulisi kalliimmaksikin autoksi ;).

Monessa autossa tuota äänieristystä ei ole mietitty milläänlailla, koska se maksaa ja joka sentti on pois tuotosta. Jos 30.000 euron auton vaimentaminen maksaa vaikkapa 1500 euroa, niin se on aika halpaa huvia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.05.16 - klo:06:56
Kun katsoo äänieristysmateriaalien määrää Octaviassa ja kun tietää kuin rasittava jollottaja se on yli 100km/h vauhdissa, niin moni varmaan raksisi.

Mutta mitää huomioida koko konserni. Joku syy pitää olla siihen Passatin hankkimiseenkin. Ei passaa astua liikaa volkkarin varpaille ja viedä markkinaosuutta isomman myyntikatteen autoilta.

Toki jälleenmyyjä voisi tarjota tällaista pakettia jälkiasennettuna.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.05.16 - klo:06:56

Monessa autossa tuota äänieristystä ei ole mietitty milläänlailla, koska se maksaa ja joka sentti on pois tuotosta. Jos 30.000 euron auton vaimentaminen maksaa vaikkapa 1500 euroa, niin se on aika halpaa huvia.
Samalla tyyliin voisi väittää, ettei kukaan mieti mitään, koska joka sentti on pois tuotosta. Starttimoottorikin olisi kiva varuste autoissa, mutta veiveillä vieläkin mennään, koska sellainen sähkömoottorihan maksaa hirveän paljon.

Ihanko sattumalta nämä autot ovat muuttuneet hiljaisemmiksi vuosien saatossa?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 29.05.16 - klo:22:06
Homma etenee, nyt on myös etupään lokasuojat eristetty ulkopuolelta STP goldilla ja vielä kahdella kerroksella. Ero ääniin oli merkittävä, nyt ei enää edestä kuulu niin järkyttäävä kohina karkealla tiellä ja homma on tähän asti paras äänien kannalta eli aivan ehdoton tehdä.

Tarkennatko vielä, laitoitko mattoa muovisiin sisälokareihin (niiden alapuolelle?) vai auton peltipintaan? Olen miettinyt samaa offensiivia, etupään äänieristäminen sisäpuolelta vaatisi koko sisustan purkamisen. Ainakin penkit, lattiamatto, keskikonsoli ja kaikki muovit saisi lähteä.

STP Gold on ilmeisesti vähän parempaa (ja kalliimpaa) mitä Silent Coat. Ainakin paksumpaa mitä perus Silent Coat, 2,3mm vs. 2mm. Silent Coatia olen levittänyt varmaankin 10m2, bulk paketti on melko edullinen ja matto on mukava asentaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vwmies

#125
Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.05.16 - klo:23:58
Itse ole erittäin skeptinen näitä jälkeenpäin tehtyjä eristyksiä kohtaan suhteessa hintaan/hyötyyn. Se kun ei valitettavasti yleinsä riitä, että vaimennetaan se auto kauttaaltaan. Ã,,äni on siitä paska "elementti", että se kulkeutuu kuitenkin runkoa pitkin ja jokaista rungon/alustan liitoskohtaa pitkin sisälle. Auton äänieristyksen suunnittelu tehtaalla on paljon muutakin, kuin pelkkää "vaimennusmattoa" oviin, kattoon, rintapelttin yms. Ã,,änieristyksen ensimmäinen ja tärkein periaate on äänen kulkeutumisen pysäyttäminen rakenteissa. Tässä kohtaa hinta alkaa korreloida laatua. Kalliimissa autoissa tämä on otettu aivan eri tavalla huomioon esim. materiaaleissa.

Tässä kohtaa on pakko olla eri mieltä. Asiasta on varmasti yhtä monta mielipidettä kuin kirjoittajaakin. Siitä olemme varmasti yksimielisiä, että hiljainen tai edes korvinkuullen toista hiljaisempi auto on mukavampi ja "eräänlaista luksusta", jos on riittävän vaimea.

Rakennetta pitkin kulkeutuvien runkoäänien vaimentaminen on se haasteellisempi, on kyse sitten asunnosta tai autosta.
Pitää ikäänkuin katkaista äänien eteneminen rungossa/korissa.  Nämä ovat enimmäkseen niitä kaikkein matalimpia jyrinöitä tms.
Jotkut rungolliset esim. "pick-up" tyyppiset autot ovatkin koeajojenkin mukaan tieäänien suhteen melko vaimeita.
Monessa desibeleiltään alhaisessa "kalliimmassa" autossa on sitten ns. apurunko, jonka kiinnitykset ovat kumi- tai vastaavien helojen kautta molemmissa päissä. Siis kahdet helat äänen vaimennukseen.
"Premium" autoissa (käsittääkseni esim. Audi A6, onko tästä oma ketjukin ?) ovat puslat erityistä ääntä vaimentavaa materiaalia.
Kovin paljon tähän ei pysty vaikuttamaan, ellei sitten onnistu jostakin löytämään noita hienompia ja kalliimpia.
Toki jousien korin puoleiseen päähän voinee laittaa 5-10mm kumilevyn palan.

Avoimista auton korin aukoista ja kanavista kulkeutuvat ilmaäänet ovat se tavallisempi eristämisen kohde. Ne ovat taajuudeltaan ylempänä ja osuvat harmillisesti samoille kohdille puheen kanssa. Joka automallissa on erilainen rakenne, joten tarkkaa neuvoa on mahdoton antaa. Ex. 3C:ssä löytyi verhoilujen alta melkoinen määrä aukkoja korin sisäpellissä. Monessa VAG kulkineessa näitä löytyy etenkin kojetaulun päistä sivuverhoilujen alta. Kaikkien löytäminen ja peittäminen vaikka STP:llä on aikamoinen urakka.
Sitten kun ne on peitelty, niin voikin havaita ääniä kuuluvan vielä vaihdekepin luota tai lämmityslaitteen kanavien kautta (VAG tyyp.).



Ohessa kuva A-pilarin verhoilun peittämistä aukoista.

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 29.05.16 - klo:22:06
Homma etenee, nyt on myös etupään lokasuojat eristetty ulkopuolelta STP goldilla ja vielä kahdella kerroksella. Ero ääniin oli merkittävä, nyt ei enää edestä kuulu niin järkyttäävä kohina karkealla tiellä ja homma on tähän asti paras äänien kannalta eli aivan ehdoton tehdä.

Niin ja tuo STP gold on erinomainen tuote, hinta halpa ja toimii erittäin hyvin.

Hannes on vaimentanut näppärästi kaikuna muovisten sisälokareiden kautta vedenottokaukaloon ja sieltä ilmanvaihtokanavien kautta kantautuvaa "tierohinaa". Kun tuulilasin alle valuvat vedet johdetaan päistä pyöräkoteloihin, niin kuuluhan sieltä sitten "paluuna" ääniä takaisinpäin. Tämä oli Passat 3B.ssä ratkaistu johtamalla valumavedet akun alta pois -> vain vähän tieääniä, mutta akun alle kompostoituvat lehdet yms. aiheuttavat pahimmillaan vuosien kuluessa tulvan sisään.  :o :)
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.05.16 - klo:09:59
Samalla tyyliin voisi väittää, ettei kukaan mieti mitään, koska joka sentti on pois tuotosta. Starttimoottorikin olisi kiva varuste autoissa, mutta veiveillä vieläkin mennään, koska sellainen sähkömoottorihan maksaa hirveän paljon.

Ihanko sattumalta nämä autot ovat muuttuneet hiljaisemmiksi vuosien saatossa?

Ei mahda tänä päivänä olla kovin montaa automallia joita tehdään vain tekemisen ilosta eli kustannukset ovat suuremmat, kuin tuotot. Ja jos et vielä tiedä, niin tämän päivän autot eivät kestä yhtä pitkään, kuin vanhemmat. Johtuu siitä, että komponentit on tehty mahdollisimman halvalla ja niiden elinkaari on laskettu jotta kate voidaan maksimoida.

Suosittelen sinua joskus kurkkaamaan purettuihin autoihin paljonko niissä on äänieristystä. Jopa parilla kympillä oikeisiin paikkoihin saa ihmeitä aikaa. Mitä taas hiljaisuuteen tulee, niin moni muu asia on vuosien varrella muuttunut, kuin pelkästään "autot".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.05.16 - klo:17:07
Ei mahda tänä päivänä olla kovin montaa automallia joita tehdään vain tekemisen ilosta eli kustannukset ovat suuremmat, kuin tuotot. Ja jos et vielä tiedä, niin tämän päivän autot eivät kestä yhtä pitkään, kuin vanhemmat. Johtuu siitä, että komponentit on tehty mahdollisimman halvalla ja niiden elinkaari on laskettu jotta kate voidaan maksimoida.

Suosittelen sinua joskus kurkkaamaan purettuihin autoihin paljonko niissä on äänieristystä. Jopa parilla kympillä oikeisiin paikkoihin saa ihmeitä aikaa. Mitä taas hiljaisuuteen tulee, niin moni muu asia on vuosien varrella muuttunut, kuin pelkästään "autot".
Ei ole mitenkään ennen kuulumatonta, että autovalmistaja tekee tappiota. Tuolloin kustannukset ovat suuremmat kuin tulot. Mihin perustat väitteesi siitä, että nykypäivän autot eivät kestä yhtä pitkään kuin vanhemmat? Itse aloitin 70- ja 80-lukujen taitteen autoilla, joista koria sai hitsailla ihan eri tahtiin kuin nykyautoista. Myös tekniikassa oli kaikenlaista jo varsin kohtuullisilla kilometreillä eikä isoon moottoriremppaan koneistuksineen sun muineen tarvinnut ajaa taksikilometrejä. Silloin näki vielä moottorikoneistamoiden ja vaihtomoottoreita maahan tuovien yritysten ilmoituksia vähän jokapuolella.

Siinä, että firmat pyrkivät maksimoimaan voiton, ei ole mitään uutta. Autoteillisuudessa tuo on ollut hyvin läsnä viimeistään siinä vaiheessa, kun Henry Ford toi autoilun suurempien massojen saavutettavaksi. Komponentit tietenkiin tehdään mahdollisimman halvalla ja on aina niin tehtykin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisi jättää toteuttamatta äänieritstyksen pienen säästön vuoksi, koska kilpailun vuoksi sellaista autoa ei kukaan ostaisi. Autot on saatava myös kaupaksi, eikä sellaista vanhan Hiacen melutasolla varustettua autoa kukaan ostaisi.

Voit olla varma, että sen melun vuoksi tehdään merkittävästi työtä. Jo pelkästään sen dieselmoottorin päällä olevaa suojaa on hiottu akustisilta ominaisuuksiltaan lukuisia miestyövuosia. Sama pätee moottorin komponentteihin ylipäätään. Tuskin valmistajat rakentelevat kalliita akustikkahuoneitaan ihan vain huvikseen, vaan eiköhän siellä nimenomaan näitä asioita kehitetä. Logiikallasihan noita huoneita ei edes rakennettaisi...

Pelkästään se auto itsessään on kehittynyt hemmetisti hiljaisemmaksi koko mun "uran" ajan. Pätee myös Volkkareihin. Toivon myös, että tilaamani Passat olisi hiljaisempi kuin edellinen autoni. Noin kuukauden päästä voin vähän kertoa ensikokemuksiani.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.05.16 - klo:13:52
Tarkennatko vielä, laitoitko mattoa muovisiin sisälokareihin (niiden alapuolelle?) vai auton peltipintaan? Olen miettinyt samaa offensiivia, etupään äänieristäminen sisäpuolelta vaatisi koko sisustan purkamisen. Ainakin penkit, lattiamatto, keskikonsoli ja kaikki muovit saisi lähteä.

STP Gold on ilmeisesti vähän parempaa (ja kalliimpaa) mitä Silent Coat. Ainakin paksumpaa mitä perus Silent Coat, 2,3mm vs. 2mm. Silent Coatia olen levittänyt varmaankin 10m2, bulk paketti on melko edullinen ja matto on mukava asentaa.

Muovisiin lokareihin kannattavampaa on laittaa eriste suoraan peltiin, kun purkaa muovilokarin pois niin näkee että on tehdaskin jotain tehnyt äänen eristämiseksi, eli lokasuojan pellissä on paksu kerros massaa ja se kohta kertoo sen parhaimman kohdan johon eristystä kannattaa lisätä kun myös koko lokasuojan kannattaa melko kattavasti eristää. Koputtelemalla peltiä  saa myös hyvät vilkit mihin eristettä kannattaa pistää, se missä pelti kolisee koputtamalla aiheuttaa varmasti ääntä ajonkin aikana.

Tuon etupään osalta en peittänyt mitään reikiä, en tohtinut vaikka yritin tutkailla mikä tarkoitus noilla lokasuojan yläpäässä lasinpyyhin/ilmanotto laarin päässä olevilla reijillä oli, vettä varten ei ne tietääkseni ollut koska vedelle on ihan selvä kohta.

Octavia III on huomattavasti hiljaisempi auto kuin II:s malli oli, tien jyrinä karkealla tiellä on silti tämän uudenkin isoin melun aiheuttaja mutta ei aivan niin järkyttävä kuin vanhemmassa mallissa.

Eli kannattaa keskittyä eristys hommissa ainakin aluksi pelkästään pellin resonoinnista aiheutuvaan ääneen ja sen saa kuriin juuri näillä STP Goldin kaltaisilla tuotteilla.

Pahin ääni lähtee renkaiden ympäristöstä eli lokasuojista joka on lähimpänä pyörää, tässä tapauksessa etupää on melkein pahempi melun aiheuttaja kuin perä.

Autossani on nyt eristetty perästä pelkästään tavaratilan lattia takapenkkien alle asti sekä takaluukku ja pyörän kotelojen takapenkkien sivuilla olevat muovien taustat eikä takaa kuuluva ääni ole ollenkaan enää paha mutta silti eristän vielä pyörän kotelot ulkoapäin.

Niin ja konepelti on sittenkin tärkeä eristää, eli samaa STP:tä ensin peltiin ja alkuperäinen äänieriste ostettuna 38e päälle, vaikutus on hyvä, parempi kuin II octaviassa oli.

Tähän mennessä on eristeitä mennyt STP:tä 18kg eli yksi tarjous paketti 99e ja toinen paketti on tulossa joka ei varmaankaan kyllä mene kaikki eli se n. 200e sijoitus...niin onko kannattava, sanoisin niin että en kadu pätkääkään, auto on aivan eri äänimaailman omaava juuri tuon rengas jyrinän osalta, nyt ei normi tiellä enää säikähdä kun auto menee uriin  ;D

Tästä eteenpäin alkaa vaikeus jos haluaa vielä hiljaisemmaksi eristää eli johonkin kannattaa raja vetää, mitä enempi eristää sen vaikeampi on eristeen vaikutusta enää huomata.

Yksi asia vielä...nykyisessä skodassa ei enää ole edes ruostesuojauksen ruiskausta lokasuojissa eli sellaista valkoista mömmöä mtä oli ennen, tuntuvat luottavan tuohon kovaan kiinteään paksuhkoon massakerrokseen joka siis toimii myös ääntä eristävänä, lokareiden alle sopii hyvin sellaiset 4mm eristettä melkein joka kohtaan.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.05.16 - klo:17:39
Ei ole mitenkään ennen kuulumatonta, että autovalmistaja tekee tappiota. Tuolloin kustannukset ovat suuremmat kuin tulot. Mihin perustat väitteesi siitä, että nykypäivän autot eivät kestä yhtä pitkään kuin vanhemmat? Itse aloitin 70- ja 80-lukujen taitteen autoilla, joista koria sai hitsailla ihan eri tahtiin kuin nykyautoista. Myös tekniikassa oli kaikenlaista jo varsin kohtuullisilla kilometreillä eikä isoon moottoriremppaan koneistuksineen sun muineen tarvinnut ajaa taksikilometrejä. Silloin näki vielä moottorikoneistamoiden ja vaihtomoottoreita maahan tuovien yritysten ilmoituksia vähän jokapuolella.

Siinä, että firmat pyrkivät maksimoimaan voiton, ei ole mitään uutta. Autoteillisuudessa tuo on ollut hyvin läsnä viimeistään siinä vaiheessa, kun Henry Ford toi autoilun suurempien massojen saavutettavaksi. Komponentit tietenkiin tehdään mahdollisimman halvalla ja on aina niin tehtykin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisi jättää toteuttamatta äänieritstyksen pienen säästön vuoksi, koska kilpailun vuoksi sellaista autoa ei kukaan ostaisi. Autot on saatava myös kaupaksi, eikä sellaista vanhan Hiacen melutasolla varustettua autoa kukaan ostaisi.

Voit olla varma, että sen melun vuoksi tehdään merkittävästi työtä. Jo pelkästään sen dieselmoottorin päällä olevaa suojaa on hiottu akustisilta ominaisuuksiltaan lukuisia miestyövuosia. Sama pätee moottorin komponentteihin ylipäätään. Tuskin valmistajat rakentelevat kalliita akustikkahuoneitaan ihan vain huvikseen, vaan eiköhän siellä nimenomaan näitä asioita kehitetä. Logiikallasihan noita huoneita ei edes rakennettaisi...

Pelkästään se auto itsessään on kehittynyt hemmetisti hiljaisemmaksi koko mun "uran" ajan. Pätee myös Volkkareihin. Toivon myös, että tilaamani Passat olisi hiljaisempi kuin edellinen autoni. Noin kuukauden päästä voin vähän kertoa ensikokemuksiani.

No mitä olen keskustellut yli 50 vuotiaiden asentajien kanssa, niin kyllä 90-luvun japanilaiset olivat maailman lopun autoja ja kestävät vaikka sen 600tkm ajaa tekniikalla, jos auto on ruostesuojattu. Mitä vaihtomoottoreihin tulee, niin joskus tuolloin ne oli vielä kohtuuhintaisia. Alle 2000 eurolla sai moottorin. Nyt niiden hinnat on huomattavasti korkeampia.

Mitä tuohon dieselmoottorin vaimentamiseen tulee, niin kerroppa lisää siitä moottorin päälle tulevasta suojasta jota on hierottu useita miestyövuosia. Minä kerron sitten faktan, että tuollakin saa enemmän aikaan  ;).

http://www.fanaticaudio.com/shop/vaimennus/muut-matot/dynamat-hoodliner/

BTW: Hiacen valmistus taas lopetettiin ihan muista syistä, kuin äänekkyyden vuoksi (Päästöt ja ei luistonestoa).

Hyvä esimerkki aikoinaan oli 124 mersu, joka oli hiljainen auto.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 30.05.16 - klo:18:48
Muovisiin lokareihin kannattavampaa on laittaa eriste suoraan peltiin, kun purkaa muovilokarin pois niin näkee että on tehdaskin jotain tehnyt äänen eristämiseksi, eli lokasuojan pellissä on paksu kerros massaa ja se kohta kertoo sen parhaimman kohdan johon eristystä kannattaa lisätä kun myös koko lokasuojan kannattaa melko kattavasti eristää. Koputtelemalla peltiä  saa myös hyvät vilkit mihin eristettä kannattaa pistää, se missä pelti kolisee koputtamalla aiheuttaa varmasti ääntä ajonkin aikana.

Cuprassa on Finikorin ruostesuojaus, mahtaako äänieristysmattoa pysyä tuon kotelosuojan päällä? Kokeilemalla selviää, tietysti.  Toinen sisälokasuoja on talven aikaka haljennut, saisi sen korjattua samalla kun vaimentelee. Sen mitä tutkin autoa ennen ruostesuojausta, niin valkoista maalipintaa oli kaikkialla, ei kotelosuojaa eikä juuri äänieristystäkään tehtaan jäljiltä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.05.16 - klo:00:44
Cuprassa on Finikorin ruostesuojaus, mahtaako äänieristysmattoa pysyä tuon kotelosuojan päällä? Kokeilemalla selviää, tietysti.  Toinen sisälokasuoja on talven aikaka haljennut, saisi sen korjattua samalla kun vaimentelee. Sen mitä tutkin autoa ennen ruostesuojausta, niin valkoista maalipintaa oli kaikkialla, ei kotelosuojaa eikä juuri äänieristystäkään tehtaan jäljiltä.

Ei kannata tuon ruostesuojauksen päälle ruveta laittamaan. Todennäköisesti ei pysy.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.05.16 - klo:18:51
No mitä olen keskustellut yli 50 vuotiaiden asentajien kanssa, niin kyllä 90-luvun japanilaiset olivat maailman lopun autoja ja kestävät vaikka sen 600tkm ajaa tekniikalla, jos auto on ruostesuojattu. Mitä vaihtomoottoreihin tulee, niin joskus tuolloin ne oli vielä kohtuuhintaisia. Alle 2000 eurolla sai moottorin. Nyt niiden hinnat on huomattavasti korkeampia.

Mitä tuohon dieselmoottorin vaimentamiseen tulee, niin kerroppa lisää siitä moottorin päälle tulevasta suojasta jota on hierottu useita miestyövuosia. Minä kerron sitten faktan, että tuollakin saa enemmän aikaan  ;).

BTW: Hiacen valmistus taas lopetettiin ihan muista syistä, kuin äänekkyyden vuoksi (Päästöt ja ei luistonestoa).

Hyvä esimerkki aikoinaan oli 124 mersu, joka oli hiljainen auto.
Onko sinulla joku syy epäillä, ettei nykypäivänkin japseilla ajaisi tuota matkaa? Se on ainakin varmaa, että nykypäivänä korit kestävät hemmetisti paremmin. Hyvin läheltä olen seurannut, kuinka noiden 90-luvun japsien koreja tai muutamia muitakaan luokattoman huonosti suojattuja autoja ruistesuojauskaan ei pelasta. Ja sehän on selvää, että ennen oli rahalla toinen arvo ja konttikaupalla moottoreita laivatessa kustannukset ovat kohtuullisia.

Ã,,änieristäminen on helppoa, jos ei tarvitse välittää kertyvästä painosta, huollettavuudesta, tuotannollisista haasteista ja saasteista. Ymmärtääkseni Toyota on valmistanut pakuaan tauootta, mutta Eorooppaan vienti katkesi sopivan moottorin puutteessa. Oli miten oli, niin tilanne ei muutu miksikään. Ei vanhan Hiacen melutasolla saisi autoja tänä päivänä kaupaksi. Ei E-Klassekaan kelpaisi, jos se meluaisi edelleen yhtä paljon kuin aikanaan hiljainen W124. Joko kävi kokeilemassa W213:n? Minä kokeilin tuon joku aika sitten ja voin sanoa, että on kyllä hyvää tuuria, jos ovat yrittämättä sattumalta saaneet melutason sille tasolle ilman äänieristystä.

Candywhite

Mulle tuli 2/2014 RS TDI Combi, tuntui kova ääniseltä joten vein sen Verhoomo Sorsaan äänieristeltäväksi. Olin hieman pettynyt tulokseen ja mietin että se oli huonosti käytetty 1000â,¬. Viikko sitten tuli uusi RS TDI Combi, ja selvästi huomaan että Verhoomo Sorsan pojat osasivat työnsä, tämä uusi auto tuntuu kohtuuttoman kova ääniseltä. Harmittaa vain että budjetoinut rahaa uuden auton äänieristystä varten, mutta eiköhän siihen rahat saada kasaan jossain vaiheessa.

Onko ehdotuksia missä voisi äänieristyksen laitattaa? (mielellään Helsingin alueella)
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

SJo1

Helsingin alueella vaikka SK-Autosound tekee äänieristyksiä:)

http://www.sk-autosound.fi/

-Samppa
VW Touareg 3.0TDI -15
Uusin versio VCDS, Klaukkalassa laita YV koodauksista.

TerhoP

#135
Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.05.16 - klo:23:58
Itse ole erittäin skeptinen näitä jälkeenpäin tehtyjä eristyksiä kohtaan suhteessa hintaan/hyötyyn. Se kun ei valitettavasti yleinsä riitä, että vaimennetaan se auto kauttaaltaan. Ã,,äni on siitä paska "elementti", että se kulkeutuu kuitenkin runkoa pitkin ja jokaista rungon/alustan liitoskohtaa pitkin sisälle. .

Kannattanee testata joskus kunnon eristystä  ::) Saattaa mielipide muuttua. Vedin tänä aamuna auton konttiin 15kg stp goldia ja spl04 pehmytmattoa, aivan jumalaton ero sisätilan melussa.  Ennen moottoritie nopeuksissa radion äänenvoimakkuus oli asetuksissa 28-30 nyt ollaan asetuksissa 21-23.  En olisi uskonut että muutos on noin iso. Huomenna projektina kaikki ovet ja tulipeltiin eristystä- Jos ovien eristys auttaa  edes vähän olen erittäin tyytyväinen!

Hintaa projektille tuli 140â,¬ ja aikaa olettaisin että kuluu kaikkineen n10h

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TerhoP - 01.06.16 - klo:22:57
Kannattanee testata joskus kunnon eristystä  ::) Saattaa mielipide muuttua. Vedin tänä aamuna auton konttiin 15kg stp goldia ja spl04 pehmytmattoa, aivan jumalaton ero sisätilan melussa.  Ennen moottoritie nopeuksissa radion äänenvoimakkuus oli asetuksissa 28-30 nyt ollaan asetuksissa 21-23.  En olisi uskonut että muutos on noin iso. Huomenna projektina kaikki ovet ja tulipeltiin eristystä- Jos ovien eristys auttaa  edes vähän olen erittäin tyytyväinen!

Kiinnostuneita areenalaisia varmasti kiinnostaisi lukea, mikä auto ja korimalli on työn alla (arvaan farmari).  8)

Ps. Jos ovessa on sisäpelti, niin sen eristäminen ei vaikuta yhtä paljon rengasmeluun. Toledo 1:ssä (91-98) oli vain muovikalvo, ja sen päälle kun asensi paksun huopamaton - niin jopas rengasmelu vaimeni korvinkuullen.  :o
Yritetään pärjätä.

TerhoP

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 02.06.16 - klo:10:38
Kiinnostuneita areenalaisia varmasti kiinnostaisi lukea, mikä auto ja korimalli on työn alla (arvaan farmari).  8)

Ps. Jos ovessa on sisäpelti, niin sen eristäminen ei vaikuta yhtä paljon rengasmeluun. Toledo 1:ssä (91-98) oli vain muovikalvo, ja sen päälle kun asensi paksun huopamaton - niin jopas rengasmelu vaimeni korvinkuullen.  :o

Juu vieraan merkin kaveri täällä huutelee  :o
ELi kyseessä on Subaru Forester vm 2006.
Sain etuovet valmiiksi äsken ja kyllähän tuo tuntui muuttavan aika paljon äänimailmaa. Puhelimen höpöhöpö ohjelma noisemeter näytti että 80km nopeudessa hävisi 1db ja 120 nopeudessa n3db:tä.

Reseptinä tällä kertaa oli. Ulkopeltiin Black goldia.
Välipeltiin vähän black goldia ja paljon spl 04 "telttapatjaa" , telttapatjaa tuli laitettua myös oviverhoukseen reilusti.

Loppuun pakko kehua noita eristeitä varsinkin Black Gold on äärettömän hyvä tuote käsitellä!!!

Hannes

Nyt on pyörän kotelot takaa eristetty paksusti STP Goldilla ja kuten epäilinkin ei se melu Octavia combissa ole pahin takaosassa, eristin siis ulkopäin eli lokari pois ja pellin putsaus ja eristettä suoraan peltiin. Vaikutus  oli yllättävän pieni koska etupäästä tulee se pahin rohina mutta toki kannattava, aletaan jo olla sillä alueella että eroa on vaikeahko huomata koska eristystä on tehty jo aika monesta kohden.

Nyt on etupään lokarit otettava uudelleen käsittelyyn ja lisättävä vaan eristetä, sopiihan tuonne lokarin päälle tavaraa.

TerhoP

Tää äänieristäminen taitaa olla loputon suo  ::)  Nyt kun on saanut auto hiljaisemmaksi niin kappas prkl kun alkaa resonoinnit kuulumaan selvemmin.. Huomenna ohjelmassa hanskalokeron ja toisen lokeron eristämistä. ON meinaan ärsyttävää natinaa havaittavissa josta ei ole aiemmin ollut juurikaan tietoa  ;D

Atro

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.05.16 - klo:09:28
edelleen yhtä paljon kuin aikanaan hiljainen W124. Joko kävi kokeilemassa W213:n? Minä kokeilin tuon joku aika sitten ja voin sanoa, että on kyllä hyvää tuuria, jos ovat yrittämättä sattumalta saaneet melutason sille tasolle ilman äänieristystä.

w213 on uusimmassa TM:ssä koeajettu. Huomio kiinnittyi suhteellisen korkeisiin meluarvoihin, 120 km/h taisi olla jopa 70 db. Tekstissä mainittiin että suurin syyllinen oli koeajoauton rengaskoko, Hinnat alkaen -version 17-tuumaisilla mitattiin 2 db alhaisempia meluarvoja kauttaaltaan. Korvakuulolta ero kuulosti myös huomattavalta.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Atro - 03.06.16 - klo:13:51
w213 on uusimmassa TM:ssä koeajettu. Huomio kiinnittyi suhteellisen korkeisiin meluarvoihin, 120 km/h taisi olla jopa 70 db. Tekstissä mainittiin että suurin syyllinen oli koeajoauton rengaskoko, Hinnat alkaen -version 17-tuumaisilla mitattiin 2 db alhaisempia meluarvoja kauttaaltaan. Korvakuulolta ero kuulosti myös huomattavalta.
Tuollaiset leveät ja melko matalat Runflatit varmasti nostavat melutasoa. Siitä huolimatta W213 on hiljaisempi kuin TM:n mittaama W124 vuonna 85, joka oli edessä ja takana 2 dB meluisampi.

Jultsu

Noita desibeliarvoja ei sitten voi vertailla edes alkuunkaan eri lehtien eri vuosina tekemien testien välillä. Tienpinnat on erilaiset, renkaat (kuten jo mainittu) erilaiset, mittausvälineet erilaiset, mittauspisteet erilaiset, mittausarvojen tulkinnat erilaiset jne jne.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.06.16 - klo:14:58
Noita desibeliarvoja ei sitten voi vertailla edes alkuunkaan eri lehtien eri vuosina tekemien testien välillä. Tienpinnat on erilaiset, renkaat (kuten jo mainittu) erilaiset, mittausvälineet erilaiset, mittauspisteet erilaiset, mittausarvojen tulkinnat erilaiset jne jne.
Näinhän se on. Tuossa tuoreessa TM:n testissä taitaa olla hyvin karheat tiet alla ja noille renkailla se kuuluu varmasti.

teräksenharmaa

Voiko vaimentamista laittaa vaikutuksen perusteella tärkeysjärjestykseen vai onko vaikutus enemmänkin autokohtaista? Mietin vain sitä, että kun sedan-korinen Passatini joskus valmistuu ja saan sen käsiini, niin se menee audion parannuksen yhteydessä ovien vaimennukseen, jonka lisäksi voisin harkita jotain osittaista vaimennusta, jos löytyisi kohteita, joiden vaimentamisella on suuri vaikutus.

Jultsu

Periaatteessa autokohtainen, mutta katto on lähes kaikissa henkilöautoissa se suurin lähes täysin vaimentamatta jätetty peltipinta, sen kunnollinen mössäys auttaa huomattavasti. Jos se olisi ykkönen niin etuovet olisi sitten kakkosena.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Panoraamokattoluukku taitaa vaikuttaa aika tavalla tuon katon vaimentamisen tarpeellisuuteen.

Jultsu

Kai siellä katossa luukun lisäksi on edelleen melko monta neliösenttiä peltipintaa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

#148
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.06.16 - klo:15:17
Voiko vaimentamista laittaa vaikutuksen perusteella tärkeysjärjestykseen vai onko vaikutus enemmänkin autokohtaista? Mietin vain sitä, että kun sedan-korinen Passatini joskus valmistuu ja saan sen käsiini, niin se menee audion parannuksen yhteydessä ovien vaimennukseen, jonka lisäksi voisin harkita jotain osittaista vaimennusta, jos löytyisi kohteita, joiden vaimentamisella on suuri vaikutus.

Se on juurikin automallikohtaista. :o  Ja jopa saman mallisarjan yläpään malleissa on usein (esim. Passat 3C) enemmän ääntä vaimentavaa matskua.  ::)
Ensin voisi ajaa muutaman päivän radio kiinni ja yrittää kuulostella, mistäpäin melua kuluu ja onko se kovin kaikuvaa sävyltään.
Hyviä kohteita noin yleisesti - ei tärkeysjärjestyksessä ovat esim. : takapyöräkotelot, takakontin pohjalevy, varapyöräkotelo, takapenkin alunen, takajalkalattia, katto, etulattia, etujalkatilan sivut (usein löytyy pellistä aukkoja -> ääni kulkeutuu sisään hyvin). Uudessa autossa tuskin rintapellin huonot läpiviennit vuotavat ääntä, mutta vanhemmissa helpostikin. Toki ovista ja takaluukunkin kautta jotain voi kantautua, mutta selvästi vähemmän joten ne ehkä lopuksi. Vaihteenvalitsimen juuresta voi myös kantautua tieääniä. Katto on suurin peltipinta, mutta verhoilun irroittaminen pilareineen sekä eristäminen + asennus on helposti työpäivän kestävä juttu.
Jos rengasääniä kuluu enemmän edestä, niin sitten voikin vaimentaa ne muoviset sisälokarit nurjalta puolelta.  ::)
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Nyt toinenkin auto vaimennettu lattiasta kattoon ja voin sanoa, että on joka sentin arvoinen. Pikkaisen muuttui karvalakki autokin mukavaksi ajella, kun hiljeni. Noh pienenä negatiivisenä voi mainita, että nyt kuuluu vain suhina ikkunantiivisteistä, mutta sen voi korjata laittamalla rammaria vähän isommalle  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy