Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Hannes

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 21.05.20 - klo:22:30
Miten käytännössä toteutit tuon eristämisen? Olisko kuvia, ja miten paljon purit / mistä päin alkaen.

Eli purin vain justiin niin vähän kuin mahdollista eli hiukan joutuu taiteilla mutta...ensin kynnys muovit edestä ja takaa, ei tarvii irroittaa muuta kuin nostaa pois kiinikkeistään eli ei tykkänään pois, sitten B-pilarin muovia aletaan irroittaa alaosasta alkaen samalla syntyvästä raosta pääsee näkemään pilarin sisälle. Tuota yläosaa en irroittanut muuta kuin turvavyön läpimenoon asti, tuo ylä osahan on ruuvilla kiinni sen airbag lätkän alta, sitä en irroittanut eikä ole edes tarviskaan, eristyshän laitetaan pilarin alaosaan enimmäkseen.

Nuo muovit lähtee ihan vetämällä, ne on hyvillä klipseillä kiini eikä ole kovinkaan vaaraa että ne särkyisi, kynnysmuovit lähtee ylöspäin nostamalla ja B-pilarin muovit auton keskikohtaa päin vetämällä, apuna olisi hyvä olla verhoilun poistotyokalu tai jokin muu ase jolla on helppo alkuun saada muovit irtoamaan niin että saa sormet sitten väliin, kaikestaan ihan helppo homma.

Tuossa kuvat eristyksestä eli tuo kynnystä lähinnä olevat turvavyö rullan molemminpuolin olevat kolot on se pahin paikka mistä kohinat tulee kynnyskoteloa myöden, ne kannattaa tukkia huolella.

Nuo kuvat on SuperB B-pilarista mutta aivan vastaava rakenne on Octaviassa.

https://www.briskoda.net/forums/topic/449490-noise-insulation/page/10/





vwmies

Ainakin VWssä kaikki pilarit on eristetty heikosti, eli ei juurikaan mitään.  :( Jos etujalkatilan sivut ja takapenkin alus sekä kontti on jo tehty, niin sitten nämä pilarit. B-pilari on ehkä kuskin korvaa lähinnä se tärkein. Ovissa en ole huomannut suurta eroa kuin että sulkeutumisääni on muuttunut hienommaksi. Briskodan forumilta lainattuna imo pätevät ohjeet tässä lontooksi:  :)

So far in terms of effectiveness, I would rate...

Boot floor and B Pillar - Equivalently effective and worth it. If you are only doing 2 things, this would be it. Both reasonably easy.

Front and rear wheel arches ~ Smaller improvement. except on a wet road or with gravel hitting the front liner, then this is a big improvement for those mechanical impacts. Start with the rear, as its a lot easier than the front. Lighter liner. less complex attachment to the car. The front make things feel calmer.

Bonnet - Noticeable improvement to engine noise through the windscreen.

p.s. sukulaisen Ocu1 1.6 HB laitettiin maltillisesti eristeitä: estettiin moottorin äänen kulkeutuminen kumitiivisteen ohi ja laitettiin konttiin sekä etujalkatilan sivuille eristepaloja. 195/65R15 kumeilla tuli kohtuu/tasaisen miellyttävä, ei kuitenkaan vielä hiljainen. Riitti tässä casessa.
Yritetään pärjätä.

dwntime

Voin vahvistaa tuon B pilarin eristyksen vaikutuksen myös uudempikorisessa Tiguanissa.
Olen auton jo muuten melko kattavasti äänieristänyt mutta tuo kohta oli vielä tekemättä. On ollut kyllä aikeissa mutta katsoin että on ahdasta turvavyön yms. takia. No eihän se mitä ahdasta ollut.

STP Black goldia ulkopeltiä vasten ja sisäpeltiin tukkien se hitokseen iso reikä mistä pääsisi takaoven johtoliittimeen käsiksi.

Selkeästi väheni huminat ja nyt on enää sellaista tasapaksua huminaa auton sisällä.

Tiguanissa suurimmat erot tulivat takapenkin alustan ja tuon B pilarin eristämisestä. Noilla on selkeästi isoin vaikutus ollut äänimaailmaan.

johras

Kiitoksia B-pilarivinkeistä 👍🏻
Tämä menee ehdottomasti kesällä testiin.

Routa

Oma Octavian äänieristysprojekti on nyt toistaiseksi tauolla.

Octavia kun jäi nyt sattumusten vuoksi ajoon niin ensimmäiseksi päätin lähteä ratkaisemaan ärsyttävästi rämisevää oikeaa etuovea. Tätä varten hommattiin bitumimattoa ja pyramidimattoa. Ja koska tämä edellytti verhoilun purkamista niin samalla päätin ratkaista myös toisen ärsyttäneen jutun eli heikon äänentoiston. Tätä varten hankittiin STP Aeroflexia ja Rainbow:n erillissarja for VW. Piti olla plug&play myös Skodaan, mutta ei ollut.

Ensiksi oikean etuoven purku. Varsin yksinkertainen homma kun rauhassa tekee. Vaimennus ja erkkasatsi paikoilleen. Tuota satsia mainostettiin basson osalta plug and play tyyppiseksi, mutta faceliftissa on ainakin erilaiset liittimet, että uusiksi meni. No ei haittaa kolvi pysyy edelleen näpeissä. Vasemman oven purku ja kasaus sujui sitten pienen harjoittelun jälkeen selvästi nopeammin, kun tiesi mitä teki. Katkaisimia takaisin asentaessa pitää olla huolellinen ja varovainen. Itse en ollut niin toisen oven verhoiluun jäi pieni jälki. Purkaessa ns. verhoilunpurkutyökaluista on iso apu. Omani ostin kympillä Puuilosta.

Tuloksena musiikki soi nyt paljon paljon paremmin. Basso on tarkka, sitä on enemmän ja muutenkin orggiskaiuttimia vaivaava tunkkaisuus on täysin poissa. Etuovien vaimentamisella humina ja kumina maantieajossa väheni yllättävän paljon, mutta toki äänen painopiste siirtyi entistä enemmän taakse.

Bitumimattoa jäi sen verran yli, että päätin tehdä takapenkin alusta seuraavaksi. Tällä operaatiolla oli yllättävänkin iso vaikutus takaa tulevaan äänen, mutta eristämätön iso kontti kumuaa ja jylisee. Siitä ei pääse mihinkään.

Hommiin meni kaikkiaan pari iltaa töiden jälkeen rauhassa tehden ja tarvikkeet maksoi vajaat 300 euroa. Rahoja ei koskaan takaisin saa, mutta onpa nyt vähän miellyttävämpi kulkine, että mielestäni todellakin kannatti ja ennen kaikkea se etuoven ärsyttävä särinä on poissa.

Takakonttia en jaksa alkaa enää purkamaan tälle vuotta, kun ei ole lämmintä tallia käytössä niin katsotaan keväämmällä mitkä on fiilikset ja josko eristäisi senkin, jos ja kun auto on vielä alla. Takaovien vaimennus taitaa olla melko turhaa ja netissä olevan tiedon mukaan Octaviassa alkuperäinen soitin leikkaa varsin vahvasti taakse menevää kaiutinsignaalia niin kaiuttimien vaihtamisellakaan ei saavuteta kummoisia, jos ei samalla värkätä DSP:tä väliin. Katsellaan.
Entinen VAG-kuljettaja.

MikHei

Lainataan ketjua Leonin osalta, koska kahlasin nyt viikonloppuna tämä ketjun läpikotaisin. Vaikka sainkin jo vanhoista viesteistä aikas vahvan kannan, niin kysytään nyt silti vielä raadilta mielipidettä.
Mulle on tulossa uusi vm. 2022 Leon nyt tulevan helmikuun aikana. Ajattelin teetättää ruostesuojauksen heti uutena, kun tuppaa olla tapana pitää aikas pitkään samaa autoa, niin jos siitä suojauksesta pääsis hyötymäänkin, ainakin viimeistään seuraava omistaja.  ;) Mutta joo itse pohdinta tulee tässä. Onkos mulla ihan turha teetättä Finikorin tarjoamaa äänieristys palvelua suojauksen yhteydessä? Tätä tarkoitan:

"Ã,,änieristys suojauksen kanssa - suppea390â,¬

Hieman kevyempi äänieristys ruostesuojauksen yhteydessä on edullinen äänieristys, joka parantaa autosi mukavuutta samalla kun varmistat autosi ruostumattomuuden. Auton pyörätilat, varapyöränkotelo sekä alustan tietyt rakenteet ruiskutetaan äänieristeaineella. Tässä vaihtoehdossa ei tehdä äänieristystä auton sisätiloihin."

Minusta 390â,¬ kuullostaa aikas hinnakkaalta, kun kyseessä vain tiettyihin kohteisiin ruiskutettava äänieristysmassa. Aion joka tapauksessa laittaa äänieristemattoa pyöräkoteloiden ulkoisille peltipinnoille ja varmaan myös sisälokareiden päälle ennen ruosteenestokäsittelyä. Niin onko tuo Finikorin äänieristemassaus varsinkin minun tapauksessa käytännössä hukkaan heitettyä rahaa?
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

-karppa-

Tuosta on käsittääkseni täälläkin kirjoitettu ja Tekniikan Maailma mitannut, että tuolla Finikorin äänieristemassalla ei ollut muuta hyötyä, kuin että äänentaajuus muuttui hieman. Auto ei hiljentynyt. Asia erikseen, kun auto ruvetaan vaimentamaan butyyli/pehmyt/yhdistelmämatoilla

Tuossa on noista äänieristemassoista juttua:
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2013072417269019

Tuolta faktaa autonvaimennuksesta:
https://autonvaimennus.fi/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

Auton ääneneristykseen vaikuttaa sellaiset asiat, että kyseisillä eristysmassoilla ei niihin voida vaikuttaa. Runkoäänet eli rakenteita pitkin kulkevat äänet säilyvät ennallaan. "Ilmaäänien" osuuteen voi eristysmassoilla vaikuttaa, mutta se on vähäinen osa kokonaisäänistä. Autojen rakenteissa on eroja.

MikHei

#428
Juu eiköhän tuo Finikorin äänieristys jätetä tekemättä ja panostan enemmän itse tehtyyn eristykseen. Oma eristysprojekti ensiksi ja sitten perään pelkkä ruostesuojaus. Erityisesti tuo
-karpan- linkkaaman Iltalehden jutun kommentit kertovat aika karua kieltä pelkällä ruiskutettavalla massalla tehdystä eristyksestä. Se pelkästään tehtynä ei kummoista eroa äänimaailmaan tee, ainakin jos kommentteihin on luottaminen...  ::)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Petunet

Yhteen autoon sen olen teettänyt ja ihan turha homma oli.
Muihin ei ole tullut.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

MikHei

Lainaus käyttäjältä: webziz - 28.06.19 - klo:08:55
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Black-Gold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m <- päävaimennusmateriaali. Yksi paketti riittänee?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472835/STP-Splen-04-aanieristematto-019m2-4x375x500mm <- pehmytvaimennusmateriaali, sinne minne mahtuu. Riittäisikö viisi arkkia tätä?

Tuossa olis Leonin vaimennusmateriaalit aikalailla. Mutta mietin että onko tuo 4mm Splen optimaalinen myös ovipahvien taustalle? Miten paksua tavaraa sinne yleensäkkin mahtuu? Motonettiin olis joulahjakortti taskussa, niin heidän hyllystä löytyvillä materiaaleilla ajattelin pärjäillä.  :D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 11.02.22 - klo:15:12
Tuossa olis Leonin vaimennusmateriaalit aikalailla. Mutta mietin että onko tuo 4mm Splen optimaalinen myös ovipahvien taustalle? Miten paksua tavaraa sinne yleensäkkin mahtuu? Motonettiin olis joulahjakortti taskussa, niin heidän hyllystä löytyvillä materiaaleilla ajattelin pärjäillä.  :D

Suosittelen ovipahveihin ennemmin BiPlastia, joko tämä 10mm tai sitten paksumpaa riippuen paljonko siellä on tilaa : https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500070/STP-Biplast-10-elastinen-polyuretaanivaimennusmatto-10-mm-187m2

Tuo menee kasaan ja tiivistää hyvin. Minä laitoin Tiguanin ovipahveihin muistaakseni 30mm biplastia. Ei natissu enää.

Cobrinhuuhaa

-18 1.6TDI Farmari Octavian äänieristäminen.

Tällaiset koodit löytyy autosta, mutta mitähän nämä tarkalleen tarkoittaa?
2B1    GRD   Additional exterior noise suppression
3W6    GDM    Additional interior noise suppression

Tarkoitus siis äänieristää etuovet, takapenkin alta, sekä peräkontti.
Mitä levyä mihinkin? Merkki, malli, paksuus...
Kuinka paljon tarvitsen mitäkin?
Mitä työkaluja tarvitaan? (ovipahvien irroitukseen, levyjen rullaamiseen jne)

Hakusessa ei ole se markkinoiden paras, vaan riittävän hyvä.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 19.06.22 - klo:22:34
Mitä levyä mihinkin? Merkki, malli, paksuus...
Kuinka paljon tarvitsen mitäkin?
Mitä työkaluja tarvitaan? (ovipahvien irroitukseen, levyjen rullaamiseen jne)

Lue nyt alkuun tämä ketju läpi ja sitten netistä vaikka https://autonvaimennus.fi/.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Cobrinhuuhaa

Ketju selattu läpi, sekä pari muutakin aiheeseen liittyvää juttua. Jukikyy kertomus Octavia III Combi 2.0 TDI DSG Race Blue vm. 2014 oli hyvä.

Ostoslistaan:
-SilentCoat 2mm, 140â,¬/7,5m^2
-Pyramidipehmytmattoa; 35mm 2m^2; 15mm 2m^2
-Tasaista huopamattoa 2m^2 tai jotain rouhepuristemattoa

Työkalut:
-Rasvanpoistaja
-Rullatela
-Purkurautoja ja muovisia vääntimiä.
     Mistä saa ostettua Y muotoisia purkurautoja, joilla saa muoviset "ruuvit" napsittua auki? Näitä olen joskus etsinyt, mutta en ole löytänyt...     

Pärjäisikö näillä?
Vieläkö tarvitaan jotain?
Onko joku muu butyylimatto parempaa, huomioiden myös hinta?

Dodo

Itse äänieristin omasta RS ocusta koko takakontin kylkiä myöten ja takapenkin alusen. Eniten äänimaailmaan vaikutti takapenkki ja takaluukun sisäpuolen eristys. Varsinkin luukkuun, kun löi palat mattoa niin putosi melu huomattavasti. Jos totta puhutaan niin kontin pohjan ja kylkien eristyksellä tuli aika olematon eikä todellakaan rahan arvonen ero entiseen.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/korityokalut/irrotustyokalut/paneelipidiketyokalu-2000041979 tällä olen itse purkanut paneeleita

-karppa-

Kun vaimentaa yhden paikan ja jättää toisen vaimentamatta ongelma, vain vaihtaa paikkaa ja kun vaimentaa autoa, niin kaikkien pintoja ei tarvitse vaimentaa 100% peitolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Cobrinhuuhaa

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 20.06.22 - klo:15:22
Ketju selattu läpi, sekä pari muutakin aiheeseen liittyvää juttua. Jukikyy kertomus Octavia III Combi 2.0 TDI DSG Race Blue vm. 2014 oli hyvä.

Ostoslistaan:
-SilentCoat 2mm, 140â,¬/7,5m^2
-Pyramidipehmytmattoa; 35mm 2m^2; 15mm 2m^2
-Tasaista huopamattoa 2m^2 tai jotain rouhepuristemattoa

Työkalut:
-Rasvanpoistaja
-Rullatela
-Purkurautoja ja muovisia vääntimiä.

Tutkaillut ja kuunnellut autoa nyt muutaman viikon ajan ja olen tullut siihen tulokseen, että vaimennan:
-etuovet
-etu ulko pyöränkaaret (myös takaa, jos tarvikkeet riittää)
-takapenkin alunen + takakontin ns etuosa (varapyörän tilalla oleva solumuovi säilytyslokerikko vaimentaa aika hyvin, kun on täynnä tavaraa)
-takapyörien sisäkoteloinnit/tavaratilan sivut lyön täyteen pehmytmattoa

Stp black goldia hommasin yhden laatikollisen jo.
Työkalut myös ostettu

Eekolffi

Hommasin juuri e-golfin ja totesin sen erittäin hiljaiseksi. Mutta takapyöristä tuleva ääni on sitäkin selkeämpi. Luin tämän jutun läpi ja se sisältää erittäin hyvää infoa.

Hommasin laatikon stp goldia ja vähän välineitä. Teen muutokset vaiheissa jotta näkee eri osien vaikutukset.

Kuten suositeltiin aloitin takapenkin pohjasta. Sinne meni pari arkkia stp:tä ja reilu tunti. Sitten kokeilemaan ja mittaamaan tulos.

Yllätys oli suuri kun ääni ei enää kuulu takaa. Ero oli selkeä ja myös mittaus vahvisti sen.

Seuraavaksi etulokarit jos ääni siirtyisi takaisin taakse.

fokkeristi

Voiko tätä laittaa suoraan STP goldin päälle? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01F0B3TWE
Onko ovissa järkevä laitta sisäpahviin eli pyrämidin kärjet ulos päin vai peltiin pyrämidin kärjet sisäänpäin, onko merkitystä? laittiaan ei tuota kannattane laittaa?

Iro

Lainaus käyttäjältä: fokkeristi - 19.05.23 - klo:22:15
Voiko tätä laittaa suoraan STP goldin päälle? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01F0B3TWE
Onko ovissa järkevä laitta sisäpahviin eli pyrämidin kärjet ulos päin vai peltiin pyrämidin kärjet sisäänpäin, onko merkitystä? laittiaan ei tuota kannattane laittaa?

Voi laittaa.
Toimii hyvin stp:n päällä ulkopellissä. Putsaa ensin se stp:n pinta.
Sisäpahviin ei taida joka paikkaan mahtua mutta, kannattaa laittaa minne mahtuu.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy