Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

d74394

Ã,,änieristystä taakse. Auttaa ihan pirusti, eli on vaivan arvoista. 1.5h tuntia men,i ku teki molemmat puolet. Eka piti vähän harjotella toisella puolella. Dynamattia alle ja sit ääieristysmateriaalia päälle. 

Takaa ei kuulu enää mitään ääntä ja edestähän Ocu on jo riittävän hiljainen  ;D
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Oculaari

Tämä on näitä autonvalmistuksen kummallisuuksia: jos satasella parilla saa merkittävän parannuksen meluun ja mukavuuteen, tai vastaavasti jälkikäteen teetettynä tuhannella eurolla käytännössä koko auton käsiteltyä (penkit ja sisusta revittynä ja uudelleen kasattuna), niin miksi oi miksi tätä asiaa ei vaivauduta hoitamaan jo tehtaalla kuntoon. Materiaalien massaostoina ja robotin linjastolla kasaamana aloituspostauksen kaltainen eristys maksaisi joitain kymppejä ja täydellinen eristys pari satkua. Jos nämä hinnat vaikka kolminkertaistaisi asiakkaalle, maksaisin sen ilomiellin

Kaipa tämä on sitten sitä konsernipolitiikkaa tai pelkkien marginaalisten markkina-alueiden ongelma. Silti, kun konsernivehkeisiin voi jo ostaa äänieristäviä laseja jne. niin lisäisivät nyt jonkun äänieristyspaketin vaikka sitten lisävarusteeksi.

Markku J

Tuosta olen kyllä niin samaa mieltä kuin vaan olla voi. Pitäiskö lähettää jonnekin valmistajan suuntaan aloite asiasta, vai onko tämä todella vain karun pohjolan ongelma, joka ei volyymiltään valmistajaa kiinnosta ? Jos saisi tuollaisen "täydellisen" eristyspaketin tehdasasenteisena vaikka tonnin pintaan (veroineen), niin ilman muuta ostaisin sen. Itse asiassa se olisi varustelistani kärjessä.

focceristi

Tämäntyylistä eristyshommaa olen ajatellut tulevaan uuteen autoo kanssa (99% ocu). Mietityttää vain itse ruveta repimään heti paikkoja auki. Purkaminen aina helppoa mutta kasaus... Vai onko hankala homma aloittelijalle? Tässä vois olla eri puolella suomea käteville vag-miehille aloittaa bisnes ainakin palstalaisten autojen eristämiseen! Oisko huono idea? Täällä ainakin 1 tuleva asiakas.
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

d74394

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 03.11.13 - klo:19:13
Tämä on näitä autonvalmistuksen kummallisuuksia: jos satasella parilla saa merkittävän parannuksen meluun ja mukavuuteen, tai vastaavasti jälkikäteen teetettynä tuhannella eurolla käytännössä koko auton käsiteltyä (penkit ja sisusta revittynä ja uudelleen kasattuna), niin miksi oi miksi tätä asiaa ei vaivauduta hoitamaan jo tehtaalla kuntoon. Materiaalien massaostoina ja robotin linjastolla kasaamana aloituspostauksen kaltainen eristys maksaisi joitain kymppejä ja täydellinen eristys pari satkua. Jos nämä hinnat vaikka kolminkertaistaisi asiakkaalle, maksaisin sen ilomiellin

Kaipa tämä on sitten sitä konsernipolitiikkaa tai pelkkien marginaalisten markkina-alueiden ongelma. Silti, kun konsernivehkeisiin voi jo ostaa äänieristäviä laseja jne. niin lisäisivät nyt jonkun äänieristyspaketin vaikka sitten lisävarusteeksi.
Varmaankin tämä suomen markkina ei ole riittävän iso, jotta huonoa tiestöävarten alettaisiin tekemään "hiljaisia" autoja. Ei nämä nykyautot meluisia ole keski-euroopan teillä ajettaessa. Tuskin rengasmelua edes kuuluu. Olemme vain sattumoisin hevonkuusessa ja meillä on karheat tiet, josta melua syntyy vaikka muille jakaa. Joulupukkikin ajaa täällä porolla..  ;)
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

d74394

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 03.11.13 - klo:19:33
Tämäntyylistä eristyshommaa olen ajatellut tulevaan uuteen autoo kanssa (99% ocu). Mietityttää vain itse ruveta repimään heti paikkoja auki. Purkaminen aina helppoa mutta kasaus... Vai onko hankala homma aloittelijalle? Tässä vois olla eri puolella suomea käteville vag-miehille aloittaa bisnes ainakin palstalaisten autojen eristämiseen! Oisko huono idea? Täällä ainakin 1 tuleva asiakas.
Ei ollut vaikea irroittaa osia, kun ensin keksi missä järjestyksessä ne tarvitsee irroittaa. Käytännössä 6 torx ruuvia ja yksi muovinen tulppa. Sit lähti kangottamalla irti koko sivupaneli.
Ensiksi takaluukun kynnyslista irti. Se alla muovitulppa ja yksi torx. Sitten D-pilarin suoja irti kangottamalla ja sen alta 1 kpl torx auki. Tavaratilan kaikki koukut ja kiinnikkeet irti 4 kpl (torx) Sitten lähteekin helposti vetämällä koko sivupaneli irti. Kokoaminen vielä helpompaa. Audi oli paljon vaikeampi purkaa, kun siellä käytetään muovisia pikakiinnikkeitä, jotka hajoavat. Onneksi Skodassa käytetään sentään ruuveja.
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Kaloste Ukko


Hienoa, että d74394 olet ottanut äänieristysasiasta selvää ja erityiskiitos takaluukun purkuohjeista.
Itselle tulee varmaan samanlainen projekti pian auton saavuttua.
Voitko kertoa vielä tarkemmin miten teit itse äänieristyksen (materiaalit, määrät, kustannukset, yms)?
RS TSI DSG Combi valkoinen

Taky

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 03.11.13 - klo:20:03
Ei ollut vaikea irroittaa osia, kun ensin keksi missä järjestyksessä ne tarvitsee irroittaa.

Vetokoukkusähköjen asennusohjeissa on monesti vinkkejä verhoilupaneleiden irroitusohjeita.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

d74394

Lainaus käyttäjältä: Kaloste Ukko - 03.11.13 - klo:20:16
Hienoa, että d74394 olet ottanut äänieristysasiasta selvää ja erityiskiitos takaluukun purkuohjeista.
Itselle tulee varmaan samanlainen projekti pian auton saavuttua.
Voitko kertoa vielä tarkemmin miten teit itse äänieristyksen (materiaalit, määrät, kustannukset, yms)?

1,5 x
http://www.motonet.fi/fi/tuote/472685/STP-Bomb-Bitumi-vaimennusmatto-04m

sekä

Huopaa/superlonia noin 2 m2. Kustannus 15 euroa motonetista.

Yhteensä noin 45 euroa.

Bitumi poistaa resonanssit, eli 50-180 Hz ja estää niiden siirtymisen koriin. Huopa estää 300-900Hz taajuudet. Ihmisen korva on suunniteltu kuulemaan puhetta erityisen hyvin, joten siksi on tärkeä käyttää noin molempia materiaaleja.
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Candywhite

Itse olen niin tumpelo että moista projektia en rupea itse tekemään. Mutta olen valmis maksamaan siitä että joku sen tekee. Voiko kukaan suositella jotain pahaa joka on tehnyt tätä octaavioille Espoon suunnalla?
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

Ocu

Hieno homma. Varmaan pitää tehdä samat. Eli vasen ja oikea puoli ulkopellin sisäpuoli sekä tavaratilan lattia bitumin peittoon ja huopaa päälle?
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 03.11.13 - klo:19:57
Varmaankin tämä suomen markkina ei ole riittävän iso, jotta huonoa tiestöävarten alettaisiin tekemään "hiljaisia" autoja. Ei nämä nykyautot meluisia ole keski-euroopan teillä ajettaessa. Tuskin rengasmelua edes kuuluu. Olemme vain sattumoisin hevonkuusessa ja meillä on karheat tiet, josta melua syntyy vaikka muille jakaa. Joulupukkikin ajaa täällä porolla..  ;)

Tämä on varmasti aivan totta, etenkin Keski-Euroopan tiestön osalta. Toisaalta merkkikohtaisella brittiforumillakin näkee aika-ajoin rengasmelua käsitteleviä kirjoituksia, eli emme me kai aivan yksin ole ongelman kanssa.

Kiitoksia muuten avauksesta. Olin ajatellut käyttäväni tulevan Ocuni Virossa käsiteltävänä, mutta jos noin nopealla, helpolla ja edullisella tavalla saa jo selvää parannusta aikaan, niin taidanpa ryhtyä itsekin aikanaan samaan hommaan.

d74394

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 03.11.13 - klo:21:15
Hieno homma. Varmaan pitää tehdä samat. Eli vasen ja oikea puoli ulkopellin sisäpuoli sekä tavaratilan lattia bitumin peittoon ja huopaa päälle?

Tavaratilan lattiaan laitoin bitumin, mutta huovan taasen kiinnitin suoraan siihen irralliseen mattoon, joka on tavaratilassa. Vedin raakasti liimalla kiinni. Tein kahdesta palasta, jotta se matto taittuu vielä siitä keskellä olevasta saranasta.
Bitumia kannattaa laittaa erityisesti pyöräkoteloon sekä ihan takaosan seiniin. Ne tuntivat resonoivan eniten. Bitumia ei siis tarvitse 100% peitolla laittaa. Huopaa taasen kannattaa laittaa ihan joka paikkaan. Laitoin peltisiin osiin sekä myös siihen pahviseen sivupaneliin takapuolelle. Köykästä ja halpaa tavaraa, joten ei kannata pihtailla sen kanssa.  :)
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

vwmies

#13
LainaaHuopaa/superlonia noin 2 m2. Kustannus 15 euroa motonetista.

Bitumi poistaa resonanssit, eli 50-180 Hz ja estää niiden siirtymisen koriin. Huopa estää 300-900Hz taajuudet. Ihmisen korva on suunniteltu kuulemaan puhetta erityisen hyvin, joten siksi on tärkeä käyttää noin molempia materiaaleja.

Hyvä ratkaisu, mutta vaahtomuovin ("superlonin") tai mielummin huovan  :) on hyvä olla kosteudenkestävää tai -suojattua, jotta se ei ime kosteutta ja aiheuta ongelmia (esim. hometta tai kasvustoa). Olen nähnyt jossain autossa huopamaista ehkä 1cm paksua puristemattoa auton oman huopamaton alla, ja tämä painavahko  alusmatto on ollut käsitelty jollain tökötillä.  ::)

Edit. Korjattu lainaus. Jyri
Yritetään pärjätä.

d74394

#14
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 03.11.13 - klo:21:41
Hyvä ratkaisu, mutta vaahtomuovin ("superlonin") tai mielummin huovan  :) on hyvä olla kosteudenkestävää tai -suojattua, jotta se ei ime kosteutta ja aiheuta ongelmia (esim. hometta tai kasvustoa). Olen nähnyt jossain autossa huopamaista ehkä 1cm paksua puristemattoa auton oman huopamaton alla, ja tämä painavahko  alusmatto on ollut käsitelty jollain tökötillä.  ::)

Edit. Korjattu lainaus. Jyri
Hyvä huomio tuon kosteuden suhteen. Siksi kannattaa ostaa tuohon tarkoitettua superlonia. Niissä on aine, joka estää kosteuden kertymisen. Auton alkuperäiset eristeet tosin näyttävät imevän vettä kuin sieni. Kaadoin vahingossa sellaiselle vettä ja meni hetki sitä kuivatessa hiustenkuivaajalla.  ;D
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Huppe

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

vwmies

#16
Lainaus käyttäjältä: Huppe - 04.11.13 - klo:09:00
Eikös ne ammattilaiset käytä tämäntapaisia mattoja?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606012/Vaahtomuovimatto-aanieristematto-50x100cm

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606001/Aanieriste-1x50x100cm--folio

Aika paljon muitakin vaihtoehtoja tuolla...

Jaa, en ole ihan varma. Ammattilaiset luultavasti harvemmin käyttävät höttöistä vaahtomuovia, koska vaimennuskyky perustuu massan ominaisuuteen imeä äänen värähtelyjen energiaa. Ja huopa on useimmiten painavampaa tilavuusyksikköä kohden kuin superlon (joka on mielestäni enemmän pehmustemateriaali).¨
Tuo on tarkkaan ottaen rouhevaahtomuovia.

Laitoin ex Paskattini 3C:n sisäkattoon hieman ylijääneitä bitumimaton paloja, ja sitten noista tuota foliopäällystettyä koko katon sisäpintaan. Tulihan siitä hiljaisempi, esim. sade ropisi enää vain tuulilasiin vaimeasti.  ;) Ja tummansininen auto kuumeni auringossa huomattavasti vähemmän sisältä.  :)
Rengasjyrinöihin en huomannut täällä olevan vaikutusta, niihin vaikuttaa eniten lattiapintojen eristäminen bitumilevyillä.  :o

Yritetään pärjätä.

focceristi

Jos näin kohtuu vaivalla saa korvinkuultavaa tulosta niin ei paha! Mietityttää vain uutta autoa heti purkamaan. Kun ikää tulee lisää niin alkaa tuo mukavuuskin olla tärkeä pointti. (mutta miksi sitten harkitsen ocua) :) ;)
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 03.11.13 - klo:19:13
Tämä on näitä autonvalmistuksen kummallisuuksia: jos satasella parilla saa merkittävän parannuksen meluun ja mukavuuteen, tai vastaavasti jälkikäteen teetettynä tuhannella eurolla käytännössä koko auton käsiteltyä (penkit ja sisusta revittynä ja uudelleen kasattuna), niin miksi oi miksi tätä asiaa ei vaivauduta hoitamaan jo tehtaalla kuntoon. Materiaalien massaostoina ja robotin linjastolla kasaamana aloituspostauksen kaltainen eristys maksaisi joitain kymppejä ja täydellinen eristys pari satkua. Jos nämä hinnat vaikka kolminkertaistaisi asiakkaalle, maksaisin sen ilomiellin

Kaipa tämä on sitten sitä konsernipolitiikkaa tai pelkkien marginaalisten markkina-alueiden ongelma. Silti, kun konsernivehkeisiin voi jo ostaa äänieristäviä laseja jne. niin lisäisivät nyt jonkun äänieristyspaketin vaikka sitten lisävarusteeksi.

Olen jo kommentoinut tätä toisessa ketjussa, säästö se on pienikin säästö kun valmistetaan 500.000 tai 3 miljoonaa ajoneuvoa (autosta en nyt niin osaa sanoa)  :'(

Luulen, että 90% auton ostajista ei pidä melua kovin tärkeänä valintakriteerinä, kunhan se on siedettävällä tasolla. Ehkä 5% kiinnittää asiaan enemmän huomiota koeajolla - muuten ei saa subjektiivista arviota ja
loput 3-4% saattavat valita auton (huom: sanamuoto  ;D ) jo osaksi alhaisen melutason vuoksi.
Kovin monta Suomessa myytävää "kohtuuhintaista" esim. hl. alle 50tâ,¬ ei voi pitää suoranaisesti hiljaisena kaikissa oloissa, ml. karkea asvalttipäällyste.  :o  Ehkä 1% valitsee autonsa lopullisena kriteerinä hiljaisuus vaikka 2 tai 3 eri vaihtoehdon välillä.  ;)

Itse kiinnitän tähän huomiota, ja se on yksi oleellinen pointti kun valitsen seuraavaa kulkinetta.  8)
Yritetään pärjätä.

d74394

#19
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.11.13 - klo:09:31
Jaa, en ole ihan varma. Ammattilaiset luultavasti harvemmin käyttävät höttöistä vaahtomuovia, koska vaimennuskyky perustuu massan ominaisuuteen imeä äänen värähtelyjen energiaa. Ja huopa on useimmiten painavampaa tilavuusyksikköä kohden kuin superlon (joka on mielestäni enemmän pehmustemateriaali).¨
Tuo on tarkkaan ottaen rouhevaahtomuovia.

Laitoin ex Paskattini 3C:n sisäkattoon hieman ylijääneitä bitumimaton paloja, ja sitten noista tuota foliopäällystettyä koko katon sisäpintaan. Tulihan siitä hiljaisempi, esim. sade ropisi enää vain tuulilasiin vaimeasti.  ;) Ja tummansininen auto kuumeni auringossa huomattavasti vähemmän sisältä.  :)
Rengasjyrinöihin en huomannut täällä olevan vaikutusta, niihin vaikuttaa eniten lattiapintojen eristäminen bitumilevyillä.  :o
Vaikutus riippuu onko autossa resoinnista johtuvaa ääntä vai onko se melunaiheuttajan suoranaiset ääniaallot. Tämän saa selville äänispektrin ajamalla ja sitä kautta pystyy valitsemaan oikean vaimennuksen oikeaan paikkaan. Eli ei voi yleistää mitä pitää käyttää, vaan riippuu paljolti autosta. MQB alusta ja Combi yhdistelmä ei ole kovin resonanssi herkkä takapäästä, joten siksi kannattaa panostaa enemmän äänieristeeseen (huopa,superloni tai miksi itse haluaa äänieristettä kutsua) 300hz-900Hz taajuuksisilla. 382Hz on peak level max 70,4dB. Itsellä misukat, joiden resonanssitaajuus 90km/h nopeudessa osuus juuri tuohon taajuuteen.
Yhteenvetona voi kuitenkin vetään, että kaikki äänieriste on Skoda Combissa hyödyksi. Jos haluaa maximoida hyödyn, niin spektrien ajaminen ja sitä kautta optimointi tuonee lisähyötyä täydellisyyttä havittelevalle.  :)


ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Ocu

Renkaita vaihtaessani kiinnitin huomiota siihen että aika paljon peltiä näkyvissä takana pyöränkotelossa. Sisälokarit vain osittain. En nyt just muista tarkkaan miten muissa autoissa mutta paljon sitä peltiä on Octaviassa näkösällä.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

CaneSetae

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 03.11.13 - klo:21:11
Itse olen niin tumpelo että moista projektia en rupea itse tekemään. Mutta olen valmis maksamaan siitä että joku sen tekee. Voiko kukaan suositella jotain pahaa joka on tehnyt tätä octaavioille Espoon suunnalla?

Mulla on sama tilanne, vaikka vähän on osaamista niin mieluummin veisin auton jollekin laitettavaksi.
Onko kellään ehdotuksia uudenmaan alueella mihin voisi viedä vaimennettavaksi 'kohtuu' hintaan?
Skoda Octavia Combi 1.6TDI DSG -16

Kaloste Ukko


Tuli viimeinkin itse tehtyä tämä combin takaluukun äänieristyshomma.

Takaluukkuun kummallekin puolelle koteloon yksi paketti 4 mm bitumia. Tässä kohtaa takaluukun lattia jäi vielä tekemättä.
Jonkin verran kyllä noiden sivujen purkaminen tuotti mielipahaa, koska en ole tämänlaisia hommia tottunut aiemmin tekemään. Varsinkin Cantonin boksi oli vähän erikoisesti kiinni ja tuotti kasausvaiheessa vähän hankaluuksia.

Jos joku on kiinnostunut voin yrittää muistella yksityiskohtaisia purkuohjaitakin. Kiinni kaikki osat sai kyllä ihan alkuperäiseen kuosiin.

Hiljensi menoa kyllä aika mukavasti. Keskustelu etu- ja takapenkin välillä helpottui jonkin verran.
Takaluukusta kuuluu kyllä vieläkin jonkin verran korkeampi vou-vou-vou tyyppinen ääni, josta toivottavasti pääsisi siis eroon vielä sillä lattian eristämisellä. Itse en kyllä käyttänyt tuota huopaa ollenkaan ja siinä voi olla osittain syy miksi juuri nämä korkeammat äänet jäivät vaivaamaan. Asiaan vaikuttavat varmaan 225/17 nastarenkaatkin.

Ohessa vielä pari kuvaa. Takakaarien päälle oli tehtaalla liimattu huopakaistaleet, joiden irrotus oli varmaan koko projektin kypsyttävin osuus. Niistä nimittäin jäi se liimapinta kiinni pohjaan ja sen rapsuttelu oli aikaa ja kynsiä vievää toihua.

STP Bomb bitumi oli itse asiassa todella luonnikasta tavaraa ja kiinnitys hoitui ilman ongelmia kunhan paloja lämmitti tarpeeksi.




RS TSI DSG Combi valkoinen

d74394

Lainaus käyttäjältä: Kaloste Ukko - 06.01.14 - klo:14:07
Tuli viimeinkin itse tehtyä tämä combin takaluukun äänieristyshomma.

Takaluukkuun kummallekin puolelle koteloon yksi paketti 4 mm bitumia. Tässä kohtaa takaluukun lattia jäi vielä tekemättä.
Jonkin verran kyllä noiden sivujen purkaminen tuotti mielipahaa, koska en ole tämänlaisia hommia tottunut aiemmin tekemään. Varsinkin Cantonin boksi oli vähän erikoisesti kiinni ja tuotti kasausvaiheessa vähän hankaluuksia.

Jos joku on kiinnostunut voin yrittää muistella yksityiskohtaisia purkuohjaitakin. Kiinni kaikki osat sai kyllä ihan alkuperäiseen kuosiin.

Hiljensi menoa kyllä aika mukavasti. Keskustelu etu- ja takapenkin välillä helpottui jonkin verran.
Takaluukusta kuuluu kyllä vieläkin jonkin verran korkeampi vou-vou-vou tyyppinen ääni, josta toivottavasti pääsisi siis eroon vielä sillä lattian eristämisellä. Itse en kyllä käyttänyt tuota huopaa ollenkaan ja siinä voi olla osittain syy miksi juuri nämä korkeammat äänet jäivät vaivaamaan. Asiaan vaikuttavat varmaan 225/17 nastarenkaatkin.

Ohessa vielä pari kuvaa. Takakaarien päälle oli tehtaalla liimattu huopakaistaleet, joiden irrotus oli varmaan koko projektin kypsyttävin osuus. Niistä nimittäin jäi se liimapinta kiinni pohjaan ja sen rapsuttelu oli aikaa ja kynsiä vievää toihua.

STP Bomb bitumi oli itse asiassa todella luonnikasta tavaraa ja kiinnitys hoitui ilman ongelmia kunhan paloja lämmitti tarpeeksi.
Laitoitko äänieristystä myös takapenkin selkänojan sivuissa olevien muovien alle? Auttoi todella paljon kun laittoin myös sinne eristettä. Takapenkin istuinosa vain pois ja sitten sormipelillä tuo muovi irti (yksi muovinen ruuvi). Tuon muovin takana on suoraan paljas lokari...
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Kaloste Ukko


Terve!

En kyllä laittanut.... Tai toiselle puolelle ehkä vähän yritin takapaksin puolelta.
Osaatko vähän ohjeistaa miten tuo takapenkki lähtee irti? Ilmeisesti takaboksia ei tämän takia tarvitse enää purkaa?

RS TSI DSG Combi valkoinen

d74394

Lainaus käyttäjältä: Kaloste Ukko - 06.01.14 - klo:19:38
Terve!

En kyllä laittanut.... Tai toiselle puolelle ehkä vähän yritin takapaksin puolelta.
Osaatko vähän ohjeistaa miten tuo takapenkki lähtee irti? Ilmeisesti takaboksia ei tämän takia tarvitse enää purkaa?

Takapenkistä lähtee se istuinosa irti. Etuosasta vain nostaa ylöspäin. Sitten kun etureuna on irti, niin samaisesta etureunasta työntää istuinosaa hieman taaksepäin ja samalla nostaa takaosaa ylös. Eli ei tarvitse työkaluja.

kohta 1:33 näyttää miten se irtoaa:
Разборка салона Октавия А7
 
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Chicane

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 03.11.13 - klo:19:13
Tämä on näitä autonvalmistuksen kummallisuuksia: jos satasella parilla saa merkittävän parannuksen meluun ja mukavuuteen, tai vastaavasti jälkikäteen teetettynä tuhannella eurolla käytännössä koko auton käsiteltyä (penkit ja sisusta revittynä ja uudelleen kasattuna), niin miksi oi miksi tätä asiaa ei vaivauduta hoitamaan jo tehtaalla kuntoon. Materiaalien massaostoina ja robotin linjastolla kasaamana aloituspostauksen kaltainen eristys maksaisi joitain kymppejä ja täydellinen eristys pari satkua. Jos nämä hinnat vaikka kolminkertaistaisi asiakkaalle, maksaisin sen ilomiellin

Kaipa tämä on sitten sitä konsernipolitiikkaa tai pelkkien marginaalisten markkina-alueiden ongelma. Silti, kun konsernivehkeisiin voi jo ostaa äänieristäviä laseja jne. niin lisäisivät nyt jonkun äänieristyspaketin vaikka sitten lisävarusteeksi.

Ocun valmistuskustannukset on siellä 2-3000e luokassa, joten satanen lisää kuluja on merkittävä lisäys.  Päälle tulee kovin monta kuluerää ja siksi kympitkin on liikaa.

Oculaari

Osaako joku äänieristyshommia (mahdollisesti jo Ocuun) tehnyt sanoa, mahtuisiko Ocun takaboksin alueelle pellin ja verhoilun väliin (sivut+pohja) sekä takapenkin sivuille seuraavanlainen setti:

Silent Coat 2 mm butyylivaimennusmatto
Silent Coat Noise Isolator 10 mm "huopamatto"
Silent Coat Noise Absorber 35/15 mm vaahtomuovimatto

Ã,,änieristysbudjetiksi ajattelin n. 200 â,¬ ja kohteeksi tosiaan takaosan, kabiinin verhoilua tai ovipahveja en lähde tässä vaiheessa purkamaan. Ajatuksena siis liimailla butyylimatto peltiin, siihen päälle tuota huopamaton modernimpaa versiota eli Noise Isolatoria ja viimeiseksi ennen verhoilupaneelia tuota kokoonpainuvaa kananmunakennorakenteista kevyempää tavaraa, 35 mm paksuna tavaratilan lattiaan varapyöräkoteloon jne. paikkoihin mihin se nyt ikinä mahtuukin ja 15 mm paksuna takaboksin ja takapenkin sivuille. Lopputuloksena olisi sii kolmikerroksinen, eri ominaispainoisista ja eri taajuuksille vaikuttavista materiaaleista koostuva kakku, joka on 27-47 mm paksu ennen kokoonpainumista ja painunee tarvittaessa kokoon alkuperäisestä koostaan karvan yli puoleen.

Mitäs mieltä olette, kannattaako projekti ja saisiko näin erityisesti noita ihmiskorvan ärsyttävänä pitäviä puheäänen ja "yläbasson" alueita alas? Vai onko esim. jompi kumpi noista vaahtomuovikerroksista turha yhdessä käytettynä? Muitakin kommentteja saa toki heittää.

Auto on nyt muuten aivan riittävän hiljainen, mutta takaa alkaa kuulua (sinänsä ihan tavanomainen eikä toisessa topikissa keskustellun häiriöäänen kaltainen) kumu n. 90 km/h vauhdista ylöpäin.

vwmies

#28
Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 21.01.14 - klo:12:28
Osaako joku äänieristyshommia (mahdollisesti jo Ocuun) tehnyt sanoa, mahtuisiko Ocun takaboksin alueelle pellin ja verhoilun väliin (sivut+pohja) sekä takapenkin sivuille seuraavanlainen setti:

Silent Coat 2 mm butyylivaimennusmatto
Silent Coat Noise Isolator 10 mm "huopamatto"
Silent Coat Noise Absorber 35/15 mm vaahtomuovimatto

Ã,,änieristysbudjetiksi ajattelin n. 200 â,¬ ja kohteeksi tosiaan takaosan, kabiinin verhoilua tai ovipahveja en lähde tässä vaiheessa purkamaan. Ajatuksena siis liimailla butyylimatto peltiin, siihen päälle tuota huopamaton modernimpaa versiota eli Noise Isolatoria ja viimeiseksi ennen verhoilupaneelia tuota kokoonpainuvaa kananmunakennorakenteista kevyempää tavaraa, 35 mm paksuna tavaratilan lattiaan varapyöräkoteloon jne. paikkoihin mihin se nyt ikinä mahtuukin ja 15 mm paksuna takaboksin ja takapenkin sivuille. Lopputuloksena olisi sii kolmikerroksinen, eri ominaispainoisista ja eri taajuuksille vaikuttavista materiaaleista koostuva kakku, joka on 27-47 mm paksu ennen kokoonpainumista ja painunee tarvittaessa kokoon alkuperäisestä koostaan karvan yli puoleen.

Mitäs mieltä olette, kannattaako projekti ja saisiko näin erityisesti noita ihmiskorvan ärsyttävänä pitäviä puheäänen ja "yläbasson" alueita alas? Vai onko esim. jompi kumpi noista vaahtomuovikerroksista turha yhdessä käytettynä? Muitakin kommentteja saa toki heittää.

Auto on nyt muuten aivan riittävän hiljainen, mutta takaa alkaa kuulua (sinänsä ihan tavanomainen eikä toisessa topikissa keskustellun häiriöäänen kaltainen) kumu n. 90 km/h vauhdista ylöpäin.

Ex. 3C 2008 farkku Passatissa laitoin konttiin ja takapenkin alle 3mm bitumilevyä, ja huopamattoa vain takapyörän kaaren ja D-pilarin väliin mm. korin ulkopeltiä vasten. Ja tulihan siitä takaa hiljainen, varmasti lähtökohtakin oli jo Ocua hiljaisempi. Nyt kuuli motarillakin aivan selvästi, mitä takapenkillä keskusteltiin. Ovia ja takaluukkua en eristänyt. Tuon listan viimeisen vaahtomuovimaton ääneneristyskykyä en pidä niin suurena, että laittaisin sitä ollenkaan.   ;)
Yritetään pärjätä.

Oculaari

Kiitos vinkeistä, juuri tuon viimeisen kerroksen tarpeellisuutta pohdinkin. Ehkä ainakin tuon 15 mm paksun vaahtomuovin voisi jättää pois jos nyt vaikka laittaisi ainoastaan tuota paksumpaa 35 mm tavaraa sinne minne sitä mahtuu. Tuollainen 15 mm paksu suht' köykäinen aine ei varmaankaan paljoa alle 1000 hertsin aaltoja vaimenna muutenkaan...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy