Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Hibah

#1
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
27.08.23 - klo:17:44
Ylipaineessa ilman kosteus tiivistyy pisaroiksi pinnoille. Alipaineessa pisarat kiehuvat ja haihtuvat muualle.
#2
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
17.08.23 - klo:21:15
Onkos kukaan ajanut pidempää matkaa, vaikkapa pari viikkoa pelkällä bensalla, lataamatta kertaakaan? Mikähän mahtaa olla todellinen kulutus?

Kuluttaakohan PHEV tämmöisellä käytöllä enemmän vai vähemmän kuin vastaava perinteinen auto (pelkällä bensakoneella) ?
#3
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
28.05.23 - klo:16:32
Paljonkos Octavian sähkömoottorin teho on? Skodan sivuilta en viisastunut sen enempää, kuin että bensamoottori on 110 kW ja järjestelmän yhteisteho 150 kW. Voinko tästä päätellä, että sähkömoottorin teho olisi ehkä 40 - 60 kW?

En jaksa uskoa, että noilla tehoilla kovin rivakasti Octaviakaan kiihtyisi Munkkiniemestä Turunväylälle ylämäkeen.

Toisaalta, vanhaan hyvään aikaan siinä alkoi heti liikennevalojen jälkeen 100 km/h rajoitus, mutta nykyään nopeusrajoituksetkin 60 -> 80 -> 100 vähän häiritsee kiihdytyskilpailuja.
#4
Mä ymmärsin kyllä tuon jo ekan viestin perusteella. Mutta hyvä kun Occux avasit asiaa tarkemmin, niin tyhmemmätkin ymmärtävät.

Hellerille tiedoksi, että en kyl edes muista milloin viimeksi olisin laseja joutunut skrapaamaan. Siitä huolimatta, aina sen jälkeen kun olen tuoreet lumet putsannut pyöränkoteloista, pyörittelen sitä skrapaa jossain puhtaassa lumikinoksessa sen verran, että se puhdistuu ja on mukavampi laittaa autotallin seinälle roikkumaan.
#5
Itse putsailen rengaskoteloita lumiharjan raappapäällä aina kun siellä jotain putsattavaa on. Ei kannata päästää sinne kovettumaan isoa jäämöykkyä, joka sitten väkivaltaisesti irrotessaan repii muovitkin mukanaan, kun kerran viikossa (tai kuukaudessa) tarviikin jossain risteyksessä kääntää ohjaus tappiin asti.

Onhan sitä varoiteltu sellaisestakin, että jääklöntti voi pudotessaan kiilautua siten että rengas lukkiutuu. En tiedä onko tätä oikeasti kenellekään tapahtunut, mutta enpä haluaisi kokeilla jossain liukkaalla maantiellä eturenkaan lukkiutumista.
#6
Lainaus käyttäjältä: heller - 27.02.23 - klo:18:39
En tiedä mikä on muuttunut.

Eiks se mun teoria heijastavista kepeistä ja lumesta kelvannut? Ajatko useinkin yhtä puhtaan lumipenkan vieressä?
#7
Voisiko se luulla noita heijastinkeppejä liikennemerkeiksi, mutta jää vähän epäröimään heijastimen pientä kokoa ja himmentääkin sit vasta keppien välissä?

Lumikin on tuossa aika puhtaan kirkasta ja heijastavaa.

Vai tekeekö samaa silloinkin, kun pientareet on oikeasti mustana?
#8
^ eikös tuo ole ihan normaalia toivottua toimintaa. Kun vastaantulija on kohdattu, valot kirkastuu. Kun seuraava vastaantulija tulee tarpeeksi lähelle, valot himmenee. Puolenkin sekunnin välähdys oikealla hetkellä voi auttaa havaitsemaan tielle ryntäävän hirven. Kaarteen jyrkkyydestä ja suunnasta riippuu, minkä verran oikealle pientareelle voidaan valoa antaa, ettei häikäise vastaantulijaa.

Nettiautosta kun olen Octavioita katsellut, niin joissakin mainitaan "Crystal Light" valot. Sekö on näiden matriisivalojen tuotenimi Skodalla?
#9
Elektroniikka / Vs: Joko akku on kypsä?
05.02.23 - klo:14:01


En tiedä paljonko starttimoottori käytännössä haukkaa virtaa, mutta tässä muutama esimerkki, että millainen on akun sisäinen resistanssi silloin kun jännite laskee alle 11 Voltin. Taulukon yläreunassa siis kolme eri lepojännitettä, kun ohmin lain laskun lopputuloshan riippuu siitä, että mistä lähtöjännitteestä se sinne 10,9 volttiin notkahtaa.


#10
Elektroniikka / Vs: Joko akku on kypsä?
05.02.23 - klo:13:41
Sisäistä resistanssia ei käsittääkseni voi mitata ihan vaan tökkäämällä ohmialueelle laitettu yleismittari akun napoihin. Yleismittarin tarkkuus ei riitä milliohmien erittelemiseen, enkä ole varma hajoaisiko peräti koko yleismittarikin, jos sen tökkää jännitteisiin osiin ohmialueella.

Itse hommasin 55 W halogen lisävalon joskus ihan sitä varten, että sen avulla mittailin akkujani. Ensin mittasin lepojännitteen ja sitten tuo tunnetun suuruinen (4,58 A) kuorma akun napoihin kiinni ja hetken päästä toinen jännitemittaus, niin näistä pystyy ihan ohmin lakien avulla laskemaan akun sisäisen resistanssin. Lopputulokset tosin huiteli 100 - 300 mOhm lukemissa toimivillakin auton akuilla. Kun tosiaan uusi akku pitäisi olla 3 - 5 mOhm ja vanha huono akku 10 - 20 mOhm.

Tuloksia pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen, että tuollainen alle 5 A kuorma on ihan liian pieni näihin mittauksiin. Pitäisi olla joku 100 A vakiokuorma, niin sit puhuttais sellaisista suuruusluokista, mihin käynnistysakku on suunniteltu.

En ole varma miten nuo Motonetin ja marmorihuollon laitteet toimivat, että laittaako oikeasti akun täydelliseen oikosulkuun hetkeksi ja siitä mittaavat oikosulkuvirran (kuulostaa vaaralliselta), vai käyttäiskö nekin vähän ujompia virtoja, joista sitten ekstrapoloimalla arvaa sen todellisen maksimivirran?

Keskustelussa esiintyi myös väittely impedanssi vs. resistanssi. Yksinkertaiseen mittaukseen DC-jännitteillä riittää, kun katsotaan puhdasta resistanssia. Mutta jostain minäkin olen kuullut, että nuo korjaamoiden akkutesterit käyttäisi ihan AC-jännitettä, kenties jotain kanttiaaltoa ja sen muotoa tutkimalla pystyy paremmin analysoimaan akun kunnon, kuin pelkällä DC-mittauksella. Tiedä häntä, liekö urgaanilegendaa.

Yksi jokamiehen keino arvioida akun kuntoa, on mitata jännite starttihetkellä. Jos se notkahtaa alle 11 Voltin, niin sisäistä resistanssia alkaa olla reilunpuoleisesti. Mutta tässäkin voi olla yleismittareissa eroa, että ehtiikö noin lyhytkestoiseen notkahduksen reagoida.

#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
27.01.23 - klo:18:30
Sisävaloista kun tuli puhe, niin ovatkos ne ledit vai 1800-lukulaiset? Riippuuko varustetasosta?
#12
Jos sen oikuttelevan "travel assistantin" koodaa pois päältä, niin mitäs kaikkea tarkalleen lähtee pois pelistä? Kaistavahti? Adaptiivinen cruise? Onko jossain mallissa jotain hienompaakin "itsenäistä ajoa"? Kai sentään perinteinen cruise jää käyttöön?
#13
^ Tuttu ilmiö, tosin itse ajan Opelin matriiseilla.

Ketjun 2. sivulla kysyinkin, että mitkä kaikki manööverit Octavian matriiseilla onnistuu? Pystyykö vaihtamaan niiltä automaattipitkiltä suoraan manuaalipitkille, käymättä lähivalojen kautta? Jos pystyy, niin sillähän voi ehkäistä tuota ilmiötä aina, kun sellainen "puolikas aurinko" ilmestyy 3 km suoran päähän.

Ja sit jos pystyy vaihtamaan takaisin manuaalipitkiltä automaattipitkillekin, käymättä lähivalojen kautta, niin tuon voi tehdä sopivalla etäisyydellä ennen kohtaamista. Ei tarvi pelkillä lähivaloilla hoitaa sitä kohtaamista.

Mutta, onnistuuko?
#14
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.12.22 - klo:09:31
Eli sieltä akusta se vika löytyy, jos pääsääntöinen lämmitystapa on webasto ja ajetaan lyhyttä matkaa

Onko tunnin ajo sun mielestä "lyhyttä matkaa"?

Mun mielestä tunnin matka on ihan riittävä lataamaan kylmäkäynnistyksen ja/tai puolen tunnin webaston käytön kuluttama energia.
#15
Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 03.12.22 - klo:09:59
itseäni ketuttaa juuri se, että auto ei ole kuin reilun vuoden vanha, ja alle 15 tKm ajettu, ja huoltokäyntejä taitaa olla jo yli 20.

Jos tuollainen alle vuoden ikäinen sekunda mulle tulisi, niin ehdottaisin kyllä kaupan purkua jo kolmannen ylimääräisen huoltokäynnin yhteydessä. Viidennen huoltokäynnin jälkeen olisin jo yhteydessä kuluttajaneuvojaan, vaatisin kaupan purkua sekä hyvitystä tuhlaantuneesta ajastani.
#16
Lainaus käyttäjältä: Citgun - 01.12.22 - klo:22:09
Olisi mukava tietää paljonko tilauksia on peruutettu tämän keskustelun lukemisen myötä.. Eihän tuo nyt ole millään tapaa hyväksyttävää, että uuteen autoon saadaan +50 eri sähkövikaa joista mihinkään ei tunnu olevan mitään muuta korjausta, kuin samanlaisen (lähtökohtaisesti) kohta uudestaan vikaantuvan vastaavan osan asennus tilalle. Jatkuva huoltorumba on kuluttavaa ja vie kyllä viimeistään loputkin fiilikset toimiessaan hyvästäkin autosta, varsinkin kun käyttövarmojakin vaihtoehtoja on olemassa.

Itse olen tässä reilun vuoden jo suunnitellut uuden perhefarkun ostoa. Nykyinen Opel Astra vm. 2016 on jo mittarissa yli 200 tkm, niin jotain uudempaa vastaavaa pitäis tilalle saada.

Vielä joskus 5 vuotta sitten haaveilin Octaviasta, mutta nyt kun olen 1 - 2 vuotta seuraillut tätä ketjua, niin haaveet ovat kyllä haihtuneet. Toisaalta, uudesta Astrastakaan ei vielä ole farkkumallia myynnissä, vaan myynti alkaa vuoden vaihteessa. Niiden ensimmäiset toimitukset sit joskus 2023 lopulla tai jopa vasta 2024, mutta tämän keskustelun perusteella taidan mielummin tilata Astran ns. "sika säkissä" kuin Octavian jonka vioista tähän ketjuun on raportoinut monta kymmentä eri käyttäjää.

Kun lukee Opel foorumilta Astra K keskusteluketjua, niin sinne ei kukaan ole raportoinut mitään näin vaikeita ongelmia, joihin ei ratkaisua löydy. Vaikka Opeliakin on suomessa aika paljon myyty. Toki, on Opeleissakin sähkövikoja, ainakin LED-umpioita jouduttu vaihtamaan, mutta kukaan ei ole yhtäkään valitusta laittanut että vaihdettu umpiokin olisi hajonnut.

Surullista luettavaa, kun Octavioihin vaihdetaan kolmatta tai neljättä rattia, eikä vika tule kuntoon.

Omaa Opeliani olen käyttänyt huolloissa 30 tkm välein (noin kerran vuodessa), minkä lisäksi tässä 200 tkm / 6 vuoden taipaleella on ylimääräisiä käyntejä Länsiautossa ollut:
- Takaisinkutsu infotainment softapäivitykseen 16 tkm.
- Tuulilasin vaihto 108 tkm.
- Vaihdevalitsin vaihdettu 171 tkm.
- Hinurin kyydissä kaasuläppäkotelon vaihtoon 181 tkm.
- Takaluukun potkuavauksen johtosarjan vaihto 208 tkm.

Ihan ei ole tarvinut joka vuosikaan ravata ylimääräisiä reissuja korjaamolla. Siksi houkuttelee mielummin pysyttäytyä Opeleissa jatkossakin. Yksi tiellejäämisen kokemus ei ole mitään sen rinnalla, että pitäis autokorjaamolla asioida monta kertaa joka vuosi.
#17
Matriisivaloista on omakin keskustelu:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49644.0

Itsellä ei ole kokemusta Octavian matriiseista, mutta ihan ymmärrettävä aivopieru koneälyltä, kun pienellä nopeuserolla saavutetaan edessä ajavaa, niin koneäly ei oikein osaa päättää, että pitäiskö himmentää siltä kohdin vai ei. Saisi softainsinööri koodata noihin jotain viivettä, että kun kerran päätetään himmentää, niin ei ainakaan 10 sekuntiin lyödä takaisin täysteholle.
#18
En ymmärrä tuota valostoren ohjetta, varsinkaan maaohjattujen osalta. Heillä ihan oma numerointilogiikkakin releen pinneille, kun netti on täynnä ihan näillä standardinumeroinnilla olevia ohjeita, jossa pinnit 85 ja 86 ohjaavat kelaa, kun taas pinnit 30 ja 87 katkovat lisävaloille lähtevää virtaa:



Itse en kanssa aikoinaan saanut mitään tolkkua yleismittarilla, että onko Opelin vm. 2011 vakiopitkät miinus- vai plussaohjattuja. Niinpä ryöstin sit sieltä vakiohalogenin kannalta molemmat johtimet releen kelalle. Tällöin on pomminvarmaa, että kela vetää tasan silloin kun vakiopitkät on päällä. Vai onkohan tässäkin 50% mahdollisuus mennä pieleen, että rele ei vedä, vaan "työntää"?

Siitäkään en päässyt varmuuteen, että onko releen kuori galvaanisesti erotettu, eli onko väliä ruuvaako sen runkoon vai minne. Kiinnitin sitten releen varmuuden vuoksi nippusiteillä konehuoneen muoviosiin, ettei se vahingossakaan ota kosketusta auton runkoon.
#19
Lainaus käyttäjältä: AKEKSY - 05.11.22 - klo:19:27
Pääsin nyt auton ääreen ja päätin kokeilla vielä mittarilla pitkän polttimon johdot: plus johtoon nousee jännite, kun pitkät kytketään. Miinukseen kautta kulkee sen sijaan jatkuva 12V jännite. Kokeilin valoa vielä varmuudeksi maaohjatulla kytkennällä valostoren ohjeella: johtosarjan plus sekä herätejohto akun plussaan, miinusjohdolla heräte polttimon miinuksesta: valo paloi jatkuvasti riippumatta viiksen asennosta. Kokeilin lisäksi muuten samaa maaohjattua kytkentää, mutta siten että heräte tulisikin polttimon plussasta: valo ei syty ollenkaan kun kytkee pitkät.

En nyt oikein ilman kuvaa hahmota noita kytkentöjä, mutta millainen sulake sulla näiden kokeilujen aikana oli?

Jos ei ole sulaketta ollenkaan ja sopivan paksuiset johdot tukevasti oikosulussa, niin saattaapa hyvinkin pysytellä se akkujännite siellä 11,5 Voltissa auton käydessä ja laturikin saattaa ylikuormittua.

Takalasinlämmitinkin on äkkiä 200 - 500 W, niin eihän nyt yksi lisävalopaneeli oikein kytkettynä saa laturia hajoamaan. Mutta jos asennusvaiheessa on räpsytelty ja kokeiltu vähän kaikenlaista ja sulakkeiden ohi, niin sitä saa mitä tilaa.  :)
#20
Täältä naapuripöydästä (Opelin ratista) taas huutelen, että metsän tiheys vaikuttaa. Joskushan katuvalot on lehtien takana piilossa, ettei niitä kunnolla näy. Tai vaikka yksittäinen pylväs suoraan alaspäin jotenkuten valaiseekin, niin oksien ja mutkien takaa ei kuitenkaan näy edessä olevia pylväitä kuin 1 tai 2 kpl kerrallaan.

Siinä on ainakin Opelilla haastetta arpoa, että ollaanko tässä nyt sitten katuvalaistulla alueella vai ei.
#21
Lainaus käyttäjältä: heller - 09.10.22 - klo:13:45
Kuljettaja laittaa pitkät automaatille vasta tarvittaessa ;)

Mistä napista? Eikös automaatti ole väkisin päällä aina kun valokytkin on AUTO-asennossa?
#22
Jo ensimmäisten tuulilasinavigaattoreiden aikaan 00-luvulla asetuksissa sai valita "lyhyin reitti" tai "nopein reitti" ja hyvin pian tuli noiden väliltä myös eri tavoin optimoituja kompromisseja tarjolle. Useimmissa naveissa sai myös jo silloin ennen nakkisotia valittua esim. "vältä sorateitä" ja "vältä tietulleja".

Luulisi, että nyt sähköautojen aikakaudella saisi valittua "vältä moottoriteitä", "vältä ylämäkiä" ja "vältä pysähdyksiä" tms. kulutukseen vaikuttavaa lisäoptimointia.
#23
Oon melko varma, että jos vasen kaukovalo häikäisi minua 90% ajasta, enkä havainnut siinä minkäänlaista "eloa" 20 km matkalla, niin kyllä se varmaan vastaantulijoitakin häikäisi. Minullakin kuitenkin ihan puhtaat LED-takavalot päällä, niin miksei se Ocu sit osannut minun kohdalta varjostaa matriisejaan, ennenkuin sitten vasta kun turvaväli takanani kapeni n. 60 metristä alle 30 metriin?
#24
Tänäänkin sain taas melkein päivänvalossa (klo 7:20 - 7:40) nautiskella Skodan edellä ajaessani matriisien häikäisystä.

Ajelimme ensin 10 km normaalia maantietä ja sitten 10 km moottoritietä. Octavia piti kokoajan ihan kelvollisen reilu 50 metrin turvavälin minuun.

Umpioissa nuo ulommaiset pyöreät valot pysyi kokoajan ihan staattisina ja kirkkaus lähivalojen luokkaa, mutta nuo sisemmät pyöreät matriisivalot elivät varsin omituista elämää...

Vasen matriisi killotti 90% matkasta turhan kirkkaana, vaikka vastaantulijoitakin siinä alkumatkasta tuli, niin en huomannut sen himmenevän ollenkaan niiden kohdalla. Jossain mutkassa vähän himmeni ja lopulta kun Octavia ajoi takapuskuriini kiinni ennen rampille poistumista, niin silloin tuo vasen matriisi himmeni.

Ojanpuoleinen matriisi puolestaan oli 90% ajasta himmeänä. Jossain vasemmalle kaartavassa mutkassa hetkellisesti kirkastui ja sitten sinne rampille poistuessaan tuo syttyi kirkkaaksi.

Tuli ihan mieleen, että kuvittelikohan Octavian koneäly olevansa vasemmanpuoleisen liikenteen valtiossa, vai miksi juuri vasen matriisi killotti kirkkaasti vastaantulijoidenkin silmille?

Octavian rek. nro RUL-xxx jos noista kirjaimista voi jotain vuosimallia tms. päätellä?

PS. Myöhemmin aamulla näin toisenkin Octavian, keskustan kävelykadulla. Siinä nuo sisemmät matriisivalot paloivat himmeästi ja ulommat lähivalot vähän kirkkaammin.
#25
Ennen kuin liityn mikrokytkinepäilijöihin, kysyn yksinkertaisen kysymyksen: syttyykö sisävalot normaalisti kun avaat oven?

Se 2,9 V voi tosiaan olla joku vuotojännite, mutta ihmeen suuri sellaiseksi. Oliko polttimo paikoillaan silloin kun tuon mittasit?
#26
Olenko ymmärtänyt oikein, että matriisivalo on tuo lähempänä jäähdytinsäleikköä oleva, eli vasemmanpuoleinen. Ja tuo ulompi, eli oikeanpuoleinen on pelkkä lähivalo?



Jos kyllä, niin bongasin sitten tänäänkin klo 7:22 päivänvalossa Octavian matriisit moottoritiellä. Niissä ei näkynyt mitään "elävyyttä", mutta tuo jäähdytinsäleikköä lähempänä oleva valo näytti ihan vaan staattisesti melkoisen kirkkaalta.
#27
Lainaus käyttäjältä: prinne - 14.09.22 - klo:08:53
Astrasta ei kokemusta, mutta vastaavia tilanteita Skodalla tullut vastaan. Mutta ei minun kokemuksella ole käynyt niin että olisi laittanut pitkiä takaisin "vastaantulijan silmille". Edelleen ollut välimatka sellainen että normaali tilanteessa olisi edelleen pitänyt pitkiä.

Valitettavan usein vastaantulija vaihtaa aivan liian ajoissa pitkät pois. Tosin noiden LED-barien osalta pitäisi tehdä niin että ensin LED-bar pois päältä, sitten ajellaan hetki auton omilla pitkillä kunnes vaihdetaan lähivaloille.

Ajattelepa asiaa sen vastaantulijan näkökulmasta. Vastaantulija haluais vielä pitää LED-barinsa päällä, mutta sun Skodan koneäly himmentelee matriiseja jo kilometrin päässä. Kohteliaisuussyistä vastaantulijakin sit pitkin hampain pudottaa lähivaloille. Sun Skoda sitten sen jälkeen täräyttääkin pitkät takaisin päälle "vastaantulijan silmille" vaikka matkaa vielä olisikin 500 m.

Kyllä siinä on vastaantulija hämillään, että etkö sinä osaa päättää pidetäänkö tässä nyt ne pitkät päällä, vai yritätkö sinä jotenkin "kouluttaa" häntä.

Kuten sanottu, ei mikään koneäly täydellinen ole ja varsinkin tuo kaukovalojen käyttö on kyllä sellainen asia jonka ihminen toistaiseksi hoitaa fiksummin. Matriisit on kyllä mukava varuste, mutta niitäkin joutuu kyl jollain tavoin paimentamaan lähes päivittäin.
#28
Juurikin se. Ei kaikilla rekoilla kuitenkaan ole koristeita koko keulan täydeltä tai kovin kirkkaita äärivaloja katolla, joten kyllä tämäkin osaa kohdata yli 70% rekoista ihan sivistyneesti.

Henkilöautokohtaamisista yli 95% onnistuu nätisti, mutta ongelmia syntyy jos vastaantulijan kirkas LED-bar vaihtuu himmeiksi myrskylyhdyiksi jo puolen kilsan päässä, niin Astrani oli jo kohteliaasti himmentänyt pitkiä, mutta läväyttääkin ne nyt takaisin vastaantulijan silmille. Siinäkin tosin menee 1 - 2 sekuntia, niin usein ehdin napista painamaan koneälyn sammuksiin, eli pudottamaan kokonaan lähivaloille. Koneäly sit takaisin päälle vähän ennen kohtaamista, niin tulee taas ojaan valoa, mutta ei vastaantulijan silmille.

Koneälyn aivopierut kuitenkin sen verran harvinaisia, etten ole vielä luovuttanut. Sinnikkäästi ajelen näillä ensimmäisen sukupolven matriiseilla 90% ajoistani ja vain todella harvoin joutuu pitkiä käyttämään manuaalisesti. Tai no, tietysti aamu- ja iltahämärissä joskus joutuu käyttämään manuaalisesti, kun Astran mielestä on vielä niin valoisaa, että lähivalot riittää. Ja pikkuteillä alle 50 km/h nopeuksissa, kun silloinkaan ei Astran mielestä tarvi matriiseja käytellä. Mikäs se Octavian nopeusraja olikaan, missä matriisit syttyy ja milloin sammuu?

En usko että mikään muukaan koneäly on täydellinen, joten käyttökytkin on kyl hyvä olla helposti saatavilla. Robotin aivopierut ehkä ovat vähemmän dramaattisia ja huomaamattomampia, jos pikseleitä on enemmän kuin se 16 kpl.
#29
Skodan matriiseja en ole ajanut, mutta Opelin matriiseista on jo 6 vuoden päivittäinen kokemus. Ne sekoilee juuri nimenomaan rekkojen ja bussien kohdalla varsin usein.

Jos hytin katolla on kirkkaahkot äärivalot, Opel kuvittelee meidän saapuneen katuvalaistulle alueelle ja pudottaa kokonaan lähivaloille. Asiaa ei ainakaan helpota se, jos rekan takana tulee toinen ja kolmaskin rekka kirkkailla 4 metrin korkeudessa olevilla äärivaloilla. Tai jos noiden "valopylväiden" väli venyykin 200 metriin, niin Opel alkaa arpomaan, että pitäiskö nyt sit olla täydet pitkät vai pelkät lähivalot käytössä, mutta matriisejahan ei tarvi himmennellä, kun näköpiirissä ei ole muuta kuin noita "valopylväitä"  ::)

Samaa ilmiötä tapahtuu joskus ihan henkilöautoja kohdatessakin, jos itse sukellan jyrkkään notkelmaan ja vastaantulijoiden valot näkyy "tuulilasin yläreunassa", niin koneäly herkästi tulkitsee ne katuvaloiksi ja pudottaa lähivaloille.

Jos lähestyvän rekan keula on valaistu kauttaaltaan kuin joulukuusi konsanaan, Opel ei osaa tulkita sitä autoksi ollenkaan, vaan tulkitsee nimenomaan jonku pihassa seisovaksi joulukuuseksi. Tällöinhän ei tarvi pitkiä himmentää ollenkaan.  :o Ja monesti Opel on ensin kauempaa nähnyt ne rekan pitkät tai lähivalot, sen perusteella himmentää omia pitkiä, mutta sitten lähellä alle 50 metrin päässä tulkitseekin meidän lähestyvän ihan vaan jotain harmitonta joulukuusta ja pistää täydet pitkät päälle aivan liian aikaisin. Tämän vuoksi, kun itse näen vastaantulevan "joulukuusen" niin tuleekin usein oma-aloitteisesti pakotettua matriisit lähivaloille, ettei koneäly pääse sekoilemaan.

Ja sitten tietysti tuo loivan kumpareen takaa esiin nouseva rekka. Sen tuulilasi saattaa olla näkyvillä sekuntitolkulla, ennenkuin lähivalot ilmestyvät näkyviin. Ei taida vielä missään autossa olla niin fiksuja matriiseja, että "valon kajosta", hytin silhuetista tai tutkalla mitatusta vastaantulijan lähestymisnopeudesta osaisi päätellä tarvetta jo himmennellä matriiseja.
#30
Onkohan Saksassa jotenkin eksoottinen laki pitkien käytöstä moottoritiellä, vai miksi ihmeessä DLA siellä on disabloitu?

No joo, saattaahan se suomessakin joskus vähän sekoilla, jos keskikaide just sopivasti ajoittain peittää vastaantulijoiden valoja näkyvistä, mutta mielummin minä kyl itse päätän, että pidänkö pitkät A) pakotettuna päällä, B) DLA-automaatilla vai C) lähivaloilla. Kuulostaa typerältä, jos kuski itse ei saa päätöstä tehdä, vaan koneäly tekee päätöksen karttadatan perusteella.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy