Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

ram1

Paras mutta valitettava vinkki on, että älä pysähdy suojatien eteen silloin kun kaksi kaistaa samaansuuntaan, jos huomaat, että paljon liikennettä.Olen monesti tehnyt noin.Etenkin stadissa tietyillä kaduilla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 10.12.14 - klo:17:25
Mihin valottomia suojateitä sitten enää tarvitaan? Ehdotan samalla rekka-autoille etuajo-oikeutta henkilöautoihin nähden kaikissa tilanteissa.

Ompas tyhmä kommentti. Vaikka siihen että autoilija tietää missä jalankulkija odotetusti tien ylittää niin ei tarvi kokoajan olla valppaana. ja jos jalankulkija on väistöämisvelvollinen niin silti on riski autolla ajaa yli, kaikki ei sitä sääntöä kuitenkaan noudattaisi, kuten ei nopeusrajoituksiakaan.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 10.12.14 - klo:20:53
Ompas tyhmä kommentti. Vaikka siihen että autoilija tietää missä jalankulkija odotetusti tien ylittää niin ei tarvi kokoajan olla valppaana. ja jos jalankulkija on väistöämisvelvollinen niin silti on riski autolla ajaa yli, kaikki ei sitä sääntöä kuitenkaan noudattaisi, kuten ei nopeusrajoituksiakaan.

Selviäisikö auton alle jäänyt jalankulkija rikesakolla vai pitäisikö mennä päiväsakkojen puolelle?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 10.12.14 - klo:20:58
Selviäisikö auton alle jäänyt jalankulkija rikesakolla vai pitäisikö mennä päiväsakkojen puolelle?

ps
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

fisutus

Suomi on kyllä euroopan ainoa maa missä autoilijoille tuntuu olevan uskomattoman vaikea noudattaa yksinkertaista liikennesääntöä ja antaa suojatiellä kulkijalle tilaa.

Selityksiä tähän on kuullut mitä uskomattomampia, bensaa kuluu kiihdytykseen, jarrut kuluu, auto kuluu, aikaa kuluu jne.

Tosin muissa maissa tosta saa hyvinkin kovia rangaistuksia täällä ei mitään vaikka ajaisi jonkun kuoliaaksi

Archie

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.12.14 - klo:19:57
Paras mutta valitettava vinkki on, että älä pysähdy suojatien eteen silloin kun kaksi kaistaa samaansuuntaan, jos huomaat, että paljon liikennettä.Olen monesti tehnyt noin.Etenkin stadissa tietyillä kaduilla.

Samaa mieltä. Jäis kyllä elinikäisen trauma jos pysähtyisi päästämään jalankulkijan yli tällaisessa paikassa ja viereistä kaistaa joku posottaisi jalankulkijan kuoliaaksi. Oulussa esmes Uusikatu ja Saaristonkatu.

fish

Kulttuuri ei muutu kuin tekemällä.
Tilastollisesti se vaatii varmaan muutaman kuolonuhrin.


(jälkimmäinen kylmää ironiaa, jos ei tajua)
Touran 1.6 TDI DSG7

vwp

Ai että, nyt on pakko "avautua" aiheesta. Perjantaina Tampereelle musta Tourani mustilla vanteilla jossa punaista teippiä reunoilla - urpo!
Auto pysähtyi suojatien eteen, menosuuntaan kolme kaistaa Särkänniemen lähellä ja liikennevaloissa sen verran jonoa, että jono yltti yli tuon suojatien.
Tämä Touranisankari tuli viereistä kaistaa vähän pysähtyjän perässä, tööttäsi tälle ja jatkoi matkaapysähtymättä muutaman metrin valoihin kökkimään.
Olikohan tööttäys jokin varoitus, että menkää vit***n minä tulen nyt  ;D
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

tet

Lainaus käyttäjältä: TTO - 10.12.14 - klo:17:25
Ehdotan samalla rekka-autoille etuajo-oikeutta henkilöautoihin nähden kaikissa tilanteissa.

Ei kun otetaan saman tien vesiliikenteen säännöt maanteille: helpommin ohjailtava väistää hankalammin ohjailtavaa, paitsi poikkeuksena linjaliikennettä väistävät kaikki muut. Näin rekkojen etuajo-oikeuden lisäksi vanhat japski-luikerot ja mutteriohjauksella varustetut Audit saisivat etuajo-oikeuden kunnollisella hydraulitehostuksella varustettuihin nähden. ;) ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: TTO - 10.12.14 - klo:17:25
Mihin valottomia suojateitä sitten enää tarvitaan? Ehdotan samalla rekka-autoille etuajo-oikeutta henkilöautoihin nähden kaikissa tilanteissa.
Liikenne rautateille  hyvä ehdotus TTO:lta!

heifetz

Itse opin pysähtymään suojatien eteen kantapään kautta: oltiin epsanjassa lomalla ja ajoin auton takana vasempaa kaistaa kunnes tämä pysähtyi äkillisesti suojatien eteen. Minä 'fiksuna' poikana kurvasin oikealle kaistalle väistääkseen pysähtyneen auton ja samalla sekunnilla kuului jarrujen ujellus ja pieni tömähdys auton peräpäästä. Paikallinen rouva oli ajanut kokoajan katve-alueella vierelläni ja joutui tekemään hätäjarrutuksen sankari-manööverini seurauksena. Kylläpä siinä suomipoikaa hävetti kun rouvalta sateli päivityksiä alla epsanjan laskevan auringon. Onneksi paikallista poliisia ei asia hirveesti kiinnostanut ja maksoin vain muutaman satasen vuokrausfirmalle.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

mattinen

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 10.12.14 - klo:22:13
Suomi on kyllä euroopan ainoa maa missä autoilijoille tuntuu olevan uskomattoman vaikea noudattaa yksinkertaista liikennesääntöä ja antaa suojatiellä kulkijalle tilaa.
Olen itse kiinnittänyt huomiota tähän samaan seikkaan. Suomessa tuntuu olevan keskimääräistä korkeampi kynnys puuttua autoilun niihin piirteisiin, joita yleisesti ottaen pidetään kielteisinä. Suojatiekäyttäytyminen on tästä yksi esimerkki, mutta muitakin on. Suomessa ei esimerkiksi muiden pohjoismaiden tavoin ole rajoitettu nastarenkaiden käyttöä ja pysäköintikulttuurimme on melko erikoista (tähän kiinnittyy huomio erityisesti Helsingissä).

On vaikea varmasti sanoa, mistä tämä johtuu. Yksi selitys saattaa olla se, että Suomessa jostain syystä arvostetaan muita maita enemmän voimaa ja annetaan enemmän painoarvoa isomman oikeudelle. Toisin sanoen, kun muissa maissa liikenneturvallisuusajattelun lähtökohtana on liikenteen heikoimpien osapuolten (jalankulkijat & pyöräilijät) suojelu, niin Suomessa tämä näkökohta ei ole saavuttanut samanlaista merkittävyyttä. Täällä tunnutaan ajateltavan hieman siihen suuntaan, että autolla suoritettava matka on tärkeämpi kuin jalan tehty. Eli on siis aivan luonnollista, että jalankulkijat väistävät autoilijaa, ja että jalankulkijoille tarkoitettua tilaa annetaan autoilijoiden käyttöön esim. pysäköintiin. Tuntuu myös siltä, että monet suomalaiset ovat enemmän tai vähemmän mukautuneet ja alistuneet tähän. Hyvänä esimerkkinä tästä on se, kuinka monet jalankulkijat kättään heilauttamalla kiittävät autoilijaa, joka antaa heille tilaa suojatiellä. Jalankulkijat siis kiittävät autoilijaa siitä, että tämä (sillä kertaa) suostuu noudattamaan TLL 32 §:n suojatiesääntöä. Autoilijat kai harvemmin kiittävät toista autoilijaa siitä, että tämä suostuu olemaan ajamatta heidän eteensä kolmion takaa.

Hieman erikoisen tästä ilmiöstä tekee se, että esimerkiksi toisenlaisen suojatiekulttuurin omaavat maat eivät suinkaan ole mitenkään erityisen autovihamielisiä, pikemminkin päinvastoin. Sivistyneen suojatiekulttuurin taustalla ei siis ole mitään "viherpiiperrystä" tai autoantipatiaa. Ajatellaanpa vaikka Saksaa ja Yhdysvaltoja. Kumpaakaan näistä maista ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa autoiluvihamielisiksi maiksi. Silti niissä suojatiekulttuuri on aivan toisella tasolla kuin Suomessa. Täällä noudatettavaa käytäntöä vastaavaa ajotapaa löytyy lähinnä Venäjältä, mutta sielläkin on aloitettu kampanjoita jalankulkijaturvallisuuden parantamiseksi. Ja voihan tilanne joskus parantua myös Suomessa. Tässä suhteessa täytyy nostaa hattua Tekniikan Maailmalle, joka on jo usemman vuoden ajan kiinnittänyt huomiota Suomen onnettomaan suojatiekulttuuriin. http://s880.photobucket.com/user/WareOrava/media/Suojatie_zps4dd75572.jpg.html


HAL9000

Kiitos Mattinen sanoistasi. On se kyllä uskomatonta millainen määrä aikaa ja vaivaa käytetään esim. tämän syvältä suosta (Jussin vierestä) olevan hävettävän suojatiekulttuurin puolustelemiseen. Emmekö jo voisi siirtyä evoluution seuraavaan vaiheeseen jossa voisimme vahvempina suojella heikompiamme?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

kt

Niin...mutta...eihän ne jalankulkijat edes kunnon veroja maksa... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

fisutus

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 15.12.14 - klo:12:23

On vaikea varmasti sanoa, mistä tämä johtuu....
Osittain varmaan vallitsevasta "Mulle kaikki heti nyt" kehityksestä maassamme ja hyvin myöhään alkaneesta ja nopeasti edityneestä kaupungistumisesta.
Enää ei oteta huomioon toisia ihmisiä juurikaan ja etenkin PK-seudulla se näkyy todella selkeästi liikenteessä. Päivittäis annoksena näkee kun liikennevaloista ei piitata juuri ollenkaan, stop merkit on mysteeri monelle, yli kolmannes ei käytä tutkimuksen mukaan koskaan vilkkua liikenteessä, kolmion takaa eteen voi paukata jos on itsellä kiire tai on odottanut omasta mielestään siinä jo tarpeeksi kauan.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 15.12.14 - klo:18:47
Osittain varmaan vallitsevasta "Mulle kaikki heti nyt" kehityksestä maassamme ja hyvin myöhään alkaneesta ja nopeasti edityneestä kaupungistumisesta.
Enää ei oteta huomioon toisia ihmisiä juurikaan ja etenkin PK-seudulla se näkyy todella selkeästi liikenteessä. Päivittäis annoksena näkee kun liikennevaloista ei piitata juuri ollenkaan, stop merkit on mysteeri monelle, yli kolmannes ei käytä tutkimuksen mukaan koskaan vilkkua liikenteessä, kolmion takaa eteen voi paukata jos on itsellä kiire tai on odottanut omasta mielestään siinä jo tarpeeksi kauan.

Mutta kun juuri täälä pk-seudulla tuntuu siltä että edes jossain määrin huomioidaan muut tielläliikkujat, jalankulkijat ja autoilijat. Täällä saa vilkulla ruuhkassa paikan ja edes joskus jalkakäytävällä tietä. Jossain kauempana kaistanvaihto on nyrkkitappelun aihe ja jalankulkija yhtä suojattu kuin kulkukoira...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

fisutus

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.12.14 - klo:22:35
Mutta kun juuri täälä pk-seudulla tuntuu siltä että edes jossain määrin huomioidaan muut tielläliikkujat, jalankulkijat ja autoilijat. Täällä saa vilkulla ruuhkassa paikan ja edes joskus jalkakäytävällä tietä. Jossain kauempana kaistanvaihto on nyrkkitappelun aihe ja jalankulkija yhtä suojattu kuin kulkukoira...
No näinpä juuri. Suunta on mennyt viimevuosina täälläkin huonompaan ja muuttoliike on kauempaa tänne. Uusi asenne valuu muuttoliikkeen mukana. Ja kun asenne ei muutu niin valtio tarjoaa keppiä ja tekee autoilusta entistä vaikeampaa

audioman

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 10.12.14 - klo:22:13
Suomi on kyllä euroopan ainoa maa missä autoilijoille tuntuu olevan uskomattoman vaikea noudattaa yksinkertaista liikennesääntöä ja antaa suojatiellä kulkijalle tilaa.

Selityksiä tähän on kuullut mitä uskomattomampia, bensaa kuluu kiihdytykseen, jarrut kuluu, auto kuluu, aikaa kuluu jne.

Tosin muissa maissa tosta saa hyvinkin kovia rangaistuksia täällä ei mitään vaikka ajaisi jonkun kuoliaaksi
Olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Suomi alkaa tosiaan olla liikennekulttuurin suhteen Euroopan takapajula. Esimerkiksi Virossa kehitys on ollut erinomainen. Nykyään Tallinnassa huomioidaan jalankulkija hienosti. Suomenlahden pohjoispuolella tyyli muuttuu. Ei ihme, että suomalaisia nimitelläänkin joskus "poroiksi".
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

fish

Lainaus käyttäjältä: fisutus - 10.12.14 - klo:22:13
Suomi on kyllä euroopan ainoa maa missä autoilijoille tuntuu olevan uskomattoman vaikea noudattaa yksinkertaista liikennesääntöä ja antaa suojatiellä kulkijalle tilaa.
Tähän liittyen sama kuin aiemmin olen sanonut: jalankulkijana kävelen melko rohkeasti sen kummemmin sivuille katsomatta suojatielle. Välillä sattuu jännän näköisiä juttuja vasemmassa etusektorissa.
Touran 1.6 TDI DSG7

tet

Lainaus käyttäjältä: fish - 18.12.14 - klo:19:18
Tähän liittyen sama kuin aiemmin olen sanonut: jalankulkijana kävelen melko rohkeasti sen kummemmin sivuille katsomatta suojatielle. Välillä sattuu jännän näköisiä juttuja vasemmassa etusektorissa.

Meidän kylillä tällaista toimintaa näkee lähinnä valtakunnansalin kohdalla. Siinä tosin mennään ilman suojatietä, kun on se yläkerran suojelija ilmeisesti omalla puolella. ;D Toivon sinulle onnea noihin ylityksiin, ettei satu kohdalle elokuun viimeinen päivä kun jää sivulle vilkaisematta. On se sitten hauska sieltä "pilven päältä" huudella, että minä olin oikeassa. ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: fish - 18.12.14 - klo:19:18
Tähän liittyen sama kuin aiemmin olen sanonut: jalankulkijana kävelen melko rohkeasti sen kummemmin sivuille katsomatta suojatielle. Välillä sattuu jännän näköisiä juttuja vasemmassa etusektorissa.

Pienellä riskillä tapahtuva autoilijan asennekoulutus on aina paikallaan, kannatan.
Octavia III RS TDI

R2

Lainaus käyttäjältä: fish - 18.12.14 - klo:19:18
Tähän liittyen sama kuin aiemmin olen sanonut: jalankulkijana kävelen melko rohkeasti sen kummemmin sivuille katsomatta suojatielle. Välillä sattuu jännän näköisiä juttuja vasemmassa etusektorissa.

Ei suojatie poista jalankulkijan velvollisuutta katsoa sivuilleen ennen tien ylitystä!

Mä yritän välttää suojatien eteen pysähtymisiä (väh. 2 kaistaa samaan suuntaan) kuormurilla, kun tiedän että niitä tampioita löytyy ketkä ei ymmärrä pysähtyä vierelle. Jos joskus joudunkin pysähtymään, niin sormi kyllä hakeutuu valmiiksi töötin napille ja katse viereisen kaistan puolen peiliin

samppa79

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.12.14 - klo:10:26
Pienellä riskillä tapahtuva autoilijan asennekoulutus on aina paikallaan, kannatan.

Aikanaan kun Espoossa työmatkoja pyöräilin, yhdessä kohtaa oli valo-ohjaamaton suojatie ja kova liikenne. Tuli tavaksi tehdä niin, että nousin pyörän selästä pois, ja talutin pyörää suojatielle siten että pidin itse jostain tarakan kohdalta kiinni. Aikamoisia äkkijarrutuksia muuten tekivät espoolaiset.. mieleen jäi vahvasti se noin 50+v nainen, joka vielä näytti nyrkkiä..

Zaasa

Erityisesti tänä syksynä olen joutunut ihmettelemään pyöräilijöitä jotka tulevat pimeässä kovalla vauhdilla  suojatielle autoilijan ollessa etuajo-oikeutettu, itsesuojeluvaisto täysin kateissa. Annan mielelläni näissä tilanteissa pyöräilijälle tilaa jos ehdin huomata heidät. Pyöräilijän pitää myös huomioida ettei pimeällä vesisateessa, valaisematonta pyöräilijää autosta välttämättä aina huomaa hänen ajaessa ajoradan poikki suojatielle.

Peke

Lainaus käyttäjältä: R2 - 19.12.14 - klo:11:37
Ei suojatie poista jalankulkijan velvollisuutta katsoa sivuilleen ennen tien ylitystä!

Nimenomaan! Tämä on unohtunut suurimmalta osalta ja se mua koko jutussa vit***** eniten!
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.12.14 - klo:10:26
Pienellä riskillä tapahtuva autoilijan asennekoulutus on aina paikallaan, kannatan.

Kunhan on varmasti erehtymättömän oikeassa, eikä vaaranna hirveästi liikennettä, kannatan myös. Tuntuu monilla (myös itselläni) autolla ajamisesta tulevan helposti tottuminen isomman oikeuteen sellaisissa tilanteissa, joissa väistäminen ja tietä antaminen kuuluisi juuri sille isommalle.

fish

Suojatielle/-ä kävelevää ihmistä on väistettävä, siinä laki on armoton. Mutta olette oikeassa, ei jalankulkija (tieliikenne)lain mukaan täysin päättömästi saa hyökätä edes suojatielle. Ehkä olin hiukan provosoiva, en tiedä  ;)

Muistan jonkun oikeuskäsittelyn, jossa henkilö tuomittiin, vaikka oli ollut suojatiellä törmäyshetkellä. Ko. henkiliö oli jutellut suojatien kohdalla kaverinsa kanssa, ja lähtenyt yllättäen ylittämään tietä.

Käsittämätöntä on kuitenkin autoilijoiden piittaamattomuus. Nimenomaan piittaamattomuus, ei huolimattomuus tai muu pölhöys.
Touran 1.6 TDI DSG7

Loikkari

Itse vältän pysähtymästä suojatien eteen ensimmäisenä antamaan tilaa, jos esim. hidastamaan alkaessani nään sivupeilistä, että siellä ei hidasteta. Tervettä järkeä ja pellisilmää tähän. Paikallisella ostoskeskuksella lähtevien autojen jono on usein suojatien päällä, kun se jonottaa liikennevaloissa. Tässä kohtaa tulevista autoista pysähtyy 1/300. Katseltu nimittäin on.

Suojatielle päättäväisesti kävelen lähinnä kaupunkialueella, missä paljon autoja. Lähiöalueilla, jossa muutaman sadan metrin suorilla ei tule kuin yksi auto, käytän tervettä järkeä ja pelisilmää, ettei tuon yhden auton tarvitse pysähtyä. Eli en siis tuppaa tässä tilanteessa suojatien läheisyyteen, vaan näytän selkeästi siltä, että en ole tulossa suojatielle.

multsi

Jos itsellä ei ole kiire, niin en  yleensä jalankulkijana viitsi pysäyttää hyvin etenevää liikennevirtaa. Seison hieman sivummalla ja odotan autojen ohi menemistä.

Ratissa ollessa päästän kyllä aina jalankulkijan menemään, jos se selkeästi on ylitse yrittämässä. Ainakin hidastan ja valmistaudun pysähtymään. Ainoastaan mummeleiden kanssa leikkimiseen olen valitettavasti kyllästynyt. Vaikka jo kaukaa hidastaisi, räpyttäisi valoja, sekä näyttäisi kädellä "mene mene", niin ei se silti mene. Menköön sitten minun jälkeeni.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: multsi - 28.12.14 - klo:17:01
Ainoastaan mummeleiden kanssa leikkimiseen olen valitettavasti kyllästynyt. Vaikka jo kaukaa hidastaisi, räpyttäisi valoja, sekä näyttäisi kädellä "mene mene", niin ei se silti mene. Menköön sitten minun jälkeeni.

On muuten rasittava piirre mummeleissa. Kerran pysähdyin ja huusin ikkunasta että "mene nyt ku minä sun takia poysähdyin".. Meni se sitte

Itse pysähdyn kyllä aina päästämään jalankulijat yli. Täälä on ainakin niin kapeat tiet että omalla pysähtymisellä pystyy blockaamaan kummatkin kaistat eikä sieltä kukaan kiireinen suhari ihan ampumalla tule kyllä ohi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy