Nelivedon perä ongelmat/rikkontumiset.

Aloittaja -karppa-, 10.08.18 - klo:20:43

« edellinen - seuraava »

0-50tkm
2 (6.3%)
50-100tkm
7 (21.9%)
100-150tkm
10 (31.3%)
150-200tkm
7 (21.9%)
200-300tkm
5 (15.6%)
yli 300tkm
1 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

-karppa-

Tähän tarkoitus kerätä neliveto tapaukset missä mennyt perä tai perän kanssa ollut ongelmia?

Kerro mielellään lisäksi auton vuosimalli sekä maksoiko maahantuoja korjauksen vai jouduitko itse maksamaan, jos jouduit, niin paljonko oli vastaantulo.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ConD

Ei oo ollu ongelmia, mutta ajattelin ennaltaehkäistäkin niitä:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4131.msg517864#msg517864

Oliko niin -karppa- että olit samaa asiaa tiedustellut huollosta?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ConD - 10.08.18 - klo:21:34
Ei oo ollu ongelmia, mutta ajattelin ennaltaehkäistäkin niitä:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4131.msg517864#msg517864

Oliko niin -karppa- että olit samaa asiaa tiedustellut huollosta?

Olen kysynyt haldexista missä ei ole enää suodatinta, että putsaavatko sihtiä, niim vastaus oli, että ei ole huuhtelulaitteita joten vaihtavat, van öljyt. Näin Keski-Suomessa.

Miten vaikuttaa perään, niin en osaa sanoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Perässä ja Haldexissa on kummassakin oma öljynsä joten ainakaan niiden öljytilat eivät ole yhteydessä toisiinsa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.08.18 - klo:00:11
Olen kysynyt haldexista missä ei ole enää suodatinta, että putsaavatko sihtiä, niim vastaus oli, että ei ole huuhtelulaitteita joten vaihtavat, van öljyt. Näin Keski-Suomessa.

Miten vaikuttaa perään, niin en osaa sanoa.

Haldexin ja perän öljyillä ei kyllä ole yhteyttä, eli ei vaikuta perään. Naapurifoorumilta löytyy tuore tieto, että ainakin Oulun suunnalla saa Atecan haldexin pumpun sihdin putsautettua öljynvaihdon yhteydessä, mutta asia piti erikseen pyytää.

Tuohon äänestykseen voisi varmaan laittaa jonkin kysymyksen? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ConD

Kannattaa varmaan "for dummies" kirjoittaa myös tarkoitetaanko tuolle perällä nyt siis sitä koko apurungon päällä olevaan haldexinkin sisältävää kokoonpanoa, pelkästään takatasauspyörästöä, pelkästään haldexia vai mitä. Ehkä olin liian nokkela ja arvioin nyt kyseessä olevan tuon kokoonpanon kyselyn, jossa siis on sekä tuo tasauspyörästö "perä" sekä sitten nelivedon monilevykytkin eli haldex.

Mutta siis... onko joillakuilla siis oikeasti tuo "perä" eli tasauspyörästö haldexin jälkeen kärsinyt? Tämä olisi jokseenkin uusi tieto minulle...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.08.18 - klo:11:24
Kannattaa varmaan "for dummies" kirjoittaa myös tarkoitetaanko tuolle perällä nyt siis sitä koko apurungon päällä olevaan haldexinkin sisältävää kokoonpanoa, pelkästään takatasauspyörästöä, pelkästään haldexia vai mitä. Ehkä olin liian nokkela ja arvioin nyt kyseessä olevan tuon kokoonpanon kyselyn, jossa siis on sekä tuo tasauspyörästö "perä" sekä sitten nelivedon monilevykytkin eli haldex.

Mutta siis... onko joillakuilla siis oikeasti tuo "perä" eli tasauspyörästö haldexin jälkeen kärsinyt? Tämä olisi jokseenkin uusi tieto minulle...

Taitaa tuossa kerjussa olla kolme tapausta ja hinta n.5000 euroa joten oletan kyseessä olevan koko perä. Tämän vuoksi perustin ketjun, jos tapauksia useampi, niin kyseessä tyyppivika. Jos näin on asikkaita kustaan linssiin maksattamalla tuo remontti.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg644596#msg644596
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

janike

Missä vuosimallissa tulse haldex jossa ei ole enää suodatinta? Tietääpähän kiertää niinkuin ruttoa..
Näi se o.

tet

Lainaus käyttäjältä: janike - 11.08.18 - klo:12:41
Missä vuosimallissa tulse haldex jossa ei ole enää suodatinta? Tietääpähän kiertää niinkuin ruttoa..

Eiköhän tuo ole kaikissa MQB-autoissa, eli 2012 jälkeen julkaistuissa malleissa. Mutta tässä 5.sukupolven Haldexissa ei ole muita osia öljykierrossa kuin pumppu ja monilevykytkin. Edellisessä mallissa oli vielä säätöventtiili, joka varmaankin olisi tykännyt kyttyrää paskaisesta öljystä. Mutta kumpiko näistä kahdesta osasta sitten kiukustuu siitä, että öljyn seassa kiertää "moskaa"? Levyt ehkä kuluvat enemmän, mutta onko sillä merkitystä, eli kuluvatko "loppuun" auton elinaikana? Pumppu tuskin moskasta välittää? Sihti voi varmaan mennä jossain vaiheessa tukkeeseen, joten se kannattanee putsata ainakin joskus. Mutta mikä on todellinen suodattimen tarve näin yksinkertaisessa konstruktiossa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nestori

Mulla putosi takaveto pois kokonaan, kun Haldexin öljysuodatin meni tukkoon n 80tkm kohdalla. Putsaus ei sisälly mihinkään huoltoon, joten koko paska vaihtoon. Kustannus pr-takuun jälkeen siedettävä, mutta turha. Nyt osaa pyytää määräaikaishuollossa sen putsausta. Auto oli '14-mallin TDI farkku.

tet

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 11.08.18 - klo:17:20
Mulla putosi takaveto pois kokonaan, kun Haldexin öljysuodatin meni tukkoon n 80tkm kohdalla. Putsaus ei sisälly mihinkään huoltoon, joten koko paska vaihtoon. Kustannus pr-takuun jälkeen siedettävä, mutta turha. Nyt osaa pyytää määräaikaishuollossa sen putsausta. Auto oli '14-mallin TDI farkku.

Siis mikä vaihtoon? Sihti, pumppu, vai koko Haldex-kytkin? Jos pumppu tai koko paketti, niin testattiinko se vanha ettei siinä ollut mitään muuta vikaa kuin sihti tukkeessa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Honkki

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.08.18 - klo:11:24
Kannattaa varmaan "for dummies" kirjoittaa myös tarkoitetaanko tuolle perällä nyt siis sitä koko apurungon päällä olevaan haldexinkin sisältävää kokoonpanoa, pelkästään takatasauspyörästöä, pelkästään haldexia vai mitä. Ehkä olin liian nokkela ja arvioin nyt kyseessä olevan tuon kokoonpanon kyselyn, jossa siis on sekä tuo tasauspyörästö "perä" sekä sitten nelivedon monilevykytkin eli haldex.

Mutta siis... onko joillakuilla siis oikeasti tuo "perä" eli tasauspyörästö haldexin jälkeen kärsinyt? Tämä olisi jokseenkin uusi tieto minulle...

Itsellä vaihtoon meni nimenomaan perä (eli tasauspyörästön kilkkeet). Haldexi oli täysin ehjä ja toimiva. Perän vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös haldexin ohjausyksikkö, koska uusi oli tullut vaihtoperän mukana.

Neliveto mulla toimi kokoajan normaalisti. Ainut oire josta huomasin jotain olevan vialla oli ääni.

osviitan

No niin, nyt sitten omalle koslalle varattu tarkistusaika tämän epäillyn perävamman tiimoilta. Olen vaan vahvemmin sitä mieltä, että juurikin tämä vaiva siinä on.

Vasta 10.9. nuo tutkimukset ja vielä piti liikkeen edustajan todeta, että "ei kannata niitä keskustelupalstoja uskoa siinä, että maahantuoja tulisi aina näissä vastaan" Perkele jos ei tule, niin on varmaa että saavat kuluttajaviranomaisen niskaansa!
Ja kun auto oli ollut mulla 2kk, kun tämän kahnauksen havaitsin ekan kerran, niin myyjäiike vastaa vielä omalta osaltaan tästä korjauksesta myös. Katsotaan miten menee, päivitän omaa tilannettani kun tiedän lisää.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

osviitan

Tjaahas, uunituoretta tietoa omasta koslastani.
Eli peräöljyt oli puhtaat, joten aikalailla voi poissulkea tuon perän rikkoutumisen, oletan?
,,äni on kyllä vaimentunut tässä syksyn korvalla, johtuen varmaankin ilmojen viilenemisestä, mutta kyllä se vielä siellä kuuluu.
Mä luulen, että seuraava kohde on sitten se pyöränlaakeri mistä etsin, en kyllä muutakaan keksi enää. Onneksi toki tuo perä ei ollut se syyllinen, phiuh...
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

ConD

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 10.09.18 - klo:13:16
Tjaahas, uunituoretta tietoa omasta koslastani.
Eli peräöljyt oli puhtaat, joten aikalailla voi poissulkea tuon perän rikkoutumisen, oletan?
,,äni on kyllä vaimentunut tässä syksyn korvalla, johtuen varmaankin ilmojen viilenemisestä, mutta kyllä se vielä siellä kuuluu.
Mä luulen, että seuraava kohde on sitten se pyöränlaakeri mistä etsin, en kyllä muutakaan keksi enää. Onneksi toki tuo perä ei ollut se syyllinen, phiuh...
Niin, siis onko nyt tarkastettu se haldexöljy vai sitten se takatasauspyörästön aka. perän öljyt? Sullahan keväällä, n. 5kk sitten vaihdeltiin pumppu niin kai silloin noi haldex-öljyt on uusittu? Kahnausta/kihnutusta voi tulla kyllä jarruista aika helpostikin jos siellä on yhtään ruostetta tai jumin alkua - silloin ei kannata perämurikkaa syyttää kokonaisuutena. Mutta myös pyöränlaakerit menee aikanaan... Ei oo mikää iha simppeli keissi kyllä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

osviitan

Joo, kyllä ne oli ihan peräöljyt, pelkästään siitä oli puhe liikkeen kanssa, kun siitä olin huolestunut. Haldex tosiaan hoidettu jo aiemmin. Mutta kinkkinen on, eiköhän se sinne laakeriin käänny, jarrut olen jo poissulkenut tästä scenaariosta. Mutta tutkitaan, kovasti huokaisin jo tässä vaiheessa
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Vinski

Minä laittaisin senttini jarruille. Kerroit, että ääni olisi vaimentunut entisestä. Pyöränlaakeri menee kyllä sen sillin ja lopuksi jumiin.

Tilipitappi

Näkyy niitä siis muillakin olevan....
Farkku Scoutti  2,0 TDi DSG ja Haldex mallia -16.... mittarissa piirun alle 200 TKM ja peräöljyissä metallihilettä ja ääni kuin pyöränlaakeri porsisi. Kertaalleen vaihdettiinkin ( pyöränlaakeri)  jo mutta ku ei kummennut niin tutkailtiin perää ja siellähän se rahina ja jurina. HAldex öljyt vaihtoi Tre:llä RS huolto jossakin 165 - 180 TKM seutuun huolto-ohjelman mukaisesti, ja nyt tosiaan varsinainen murikka jurraa. HInta-arviota paiskasivat 5500 vaihdettuna, pikku tiedustelulla Recro Latviasta heitti tarjouksen korjauksesta 1050 egee....
Onko tullu moisia vastaan, perämurikassa VAG -merkinnät, tässä kohden olisinkin harvinaista kyllä hyppinyt riemusta jos siellä olisi ollutkin FoMoCon perä, niitä ilmeisesti Volvoista etc minne sitä on levitelty korjaillaan sen verran tiheään että osat löytyy monelta voimansiirron tekijältä jo valmiiksi hyllystä ja pelkälle perän korjaustyölle hintaa 400-500 e.

MASIP

#18
Täällä myös yksi tasauspyörästön/perän jyrinää kuunteleva ja ratkaisua etsivä....

Kyseessä Octavia III 4x4 farkku 2014 mallia (auto kuitenkin käyttöönotettu 09/2013) ja yli 250t matkaa taitettu.

Olen jahdannut käytettyä vaihto-osaa (kokonainen takapään tasauspyörästö), sillä merkkihuolto ei tasauspyörästöä korjaa vaan ainoastaan vaihtaa uuteen (yli 5000 e) ja osaa jahdatessa matkan varrella osanumeroiden pienet kirjainerot on alkaneet ihmetyttää! Onko totta että 4x4 Farkku Octavian ja 4x4 Superbin tasauspyörästöissä on "välitysero"?? Osa jonka ilmeisesti tarvitsen, on 0CQ525010L. Olen kyllä löytänyt saman osan numeron mukaan mutta lopussa oleva kirjain on ollut eri - viimeksi esimerkiksi 0CQ525010A. Myyjä epäili välityseroa ja kauppa peruuntui tuon viimeisen kirjaimen myötä. Osaako joku "avata tarkemmin" osanumeron mystiikkaa ja selventää mikä tasauspyörästössä oikeasti on muuttunut kirjain-päätteiden A ja L välissä. Tieto olisi nyt tarpeen - arvailuja en kaipaa!!

Selvisikö sinulle TILIPITAPPI mitä Latvian Recron korjaus sisältää???


M_M

Merkkiorganisaatio on varmaan ainoa taho joka pystyy varmaksi todentamaan perien väliset erot.

Se viimeinen merkki näissä konsernin osanumeroissa voi merkitä melkein mitä tahansa. Joskus se on vain uudempi versio joka korvaa vanhan osan suoraan, joskus se viittaa eroihin osan ohjelmistossa (kun on kyseessä joku moduuli joka sisältää koodia), joskus se viittaa väriin (esim sisustan osissa) ja varmaan se voi viitata myös perän välityksen eroon. Tai olla viittaamatta.

Toivottavasti jollain on sitä varmaa tietoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Laita auton VIN, niin yritän katsoa, mikä perä siellä on ja missä muissa konsernin autoissa sitä on käytetty.

Käsittääkseni noilla on omat kolikirjaimiset koodit kuten vaihteistoillakin. Jo ne täsmää, luulisi välitystenkin olevan samat.

MASIP

 
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.06.19 - klo:11:19
Laita auton VIN, niin yritän katsoa, mikä perä siellä on ja missä muissa konsernin autoissa sitä on käytetty.

Käsittääkseni noilla on omat kolmikirjaimiset koodit kuten vaihteistoillakin. Jos ne täsmää, luulisi välitystenkin olevan samat.

Hieman kesti päästä taas palstalle. Tässäpä VIN TMBLJ7NE4E0047885. Mistä kannasta O.B. löydät näin yksitysikohtaista tietoa?

Voisin myös kuvitella että samaa perää käytetään muissakin VAG:n merkeissä Skodan lisäksi. Mutta tosiaan tuo osan numerossa oleva viimeinen kirjain on jo pari tilaus-aietta pysäyttänyt.
Jos itse perä on käyvää mallia, ei ohjaimen ja Haldexin malleilla ole väliä sillä ovat siirrettävissä omasta jos varaosassa on eroa niiden osalta.

-karppa-

Jossain osissa viimeinen kirjain merkitsee, vain automerkkia esim. Skoda, Volkkari, Audi, Seat
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: MASIP - 02.06.19 - klo:09:47
Tässäpä VIN TMBLJ7NE4E0047885.
Osanumero on 0CQ525010D joka on aikojen saatossa vaihtunut -F, -H ja -L loppuiseksi.

Samaa osaa on käytettty 2013->2017 Octaviassa, 2013->2017 Golffissa ja 2013->2016 A3:ssa. Hinta 5088,01, ;D

Tiedot löytyy tietty valmistajan tietokannasta välikäsien kautta ;)

-karppa-

Ei kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraakko näiden vag-konsernin susille tuotteille! Jos se ei ole automaattilaatikko, moottori, jakoketju, niin se on perä...

Näkee että kyseisessä paskalafkassa on oikeasti laskettu tarkalleen, kuinka kauan nuo osat kestää ja päästään tuplaamaan oma kate varaosilla! Jokainen voi itse miettiä, jos auto maksaa kuluttajalle vaikka 30k,, niin onko siinä autossa oikeasti 5000, perää. No ei ole!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

nackerton

Jos jurina ei ole jo aivan älytön ja perän sisuskalut täysin romuna, niin minä kokeilisin RVS-litkuja tai molybdeenisulfidilisäainetta. Tuosta molysta minulla on yksi ihan hyvä kokemus, se hiljensi vanhan puolimiljoonaa ajellun auton tasauspyörästön.

https://www.ebay.co.uk/itm/LIQUI-MOLY-GEAR-OIL-ADDITIVE-MoS2-20g-SMOOTH-CHANGE-MANUAL-GEARBOX-1040/253841786766

Suberb 2012

Pääsi eroon omasta p*****a, toivottavasti ilman jälkiseuraamuksia. Eip tule enää vag-laisia tähän taloon ;) On ne vaan oikeesti ihan p@skoja. Onnea vaan niille jotka vielä näiden ja ”jälkimarkkinoinnin” kanssa puljaa :D
Pihassa on Jeep vuodelta -90 ilman voimansiirron erityishuolenpitoa +300tkm, still goes. Viehän se bensaa, mutta on silti aika halapaa :D

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.06.19 - klo:14:40Jokainen voi itse miettiä, jos auto maksaa kuluttajalle vaikka 30k,, niin onko siinä autossa oikeasti 5000, perää. No ei ole!

Voisin melkein lyödä vetoa että ottaa minkä tahansa "keskihintaisen" auton auki etkasta ja lähtee räknäämään jokaikisen pultin, mutterin ja prikan ostohintoja yhteen niin noillakin päästään jo yli auton myyntihinnan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.06.19 - klo:21:23
Voisin melkein lyödä vetoa että ottaa minkä tahansa "keskihintaisen" auton auki etkasta ja lähtee räknäämään jokaikisen pultin, mutterin ja prikan ostohintoja yhteen niin noillakin päästään jo yli auton myyntihinnan.

Kaveri kerran laski, kun on Veholla varaosapuolella töissä, että 2000-luvun alun C-sarjalaisen hinta oli noin 2 miljoonaa euroa varaosina ostettuna. Eli siitä voi ottaa suuntaa mikä varaosien hinta/kate on.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.06.19 - klo:21:23
Voisin melkein lyödä vetoa että ottaa minkä tahansa "keskihintaisen" auton auki etkasta ja lähtee räknäämään jokaikisen pultin, mutterin ja prikan ostohintoja yhteen niin noillakin päästään jo yli auton myyntihinnan.

APU-lehti laski Kuplan varaósahinnat yhteen hyvällä 70-luvulla - huom: simppeli auto jossa suht. vähän kpl-määräisesti osia.
Lopputulos oli muistaakseni, että auto maksoi varaosina 5 kertaan kootun auton verran. Ja vm. oli sentään koottu, maalattu jne.   :o
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy