Takakameran johdotus

Aloittaja MikaKoo, 25.12.23 - klo:22:08

« edellinen - seuraava »

MikaKoo

Laitoin taka-/parkkikameran takarekistekilven yläpuolelle takapuskurin alapuolelle. Katselin että mistäs tuosta saisi johdot kätevästi läpi sisälle, vaatiiko se koko takapuskurin irroitusta? Jos ottaisi sen mustat puskurin alapuolisen suojaosan irti niin näkisikö sitten? Tuosta takakilvestä on kuitenkin varmaan yli kymmenen senttiä sisään mistä vähän irrotin sitä muovikaukaloa. Rekisterikilven valon kohdasta ei näy menevän mitään johtoa sisään, ehkä se menee sitten täysin puskurin sisällä. Ei taida sitä kauttakaan päästä?

Jossain Youtube-videossa jonkinlainen sininen johto oli takaparkkivalon johto ainakin manuaalivaihteisessa niin onkohan se automaatissa ja kaikissa sama? Että jos kytkisi herätteen  parkkivaloon siten että kamera menisi parkkimoodiin kun peruutusvaihde menee päälle. Voiko johdon "tietää" vai pitääkö kaikkia kuoria ja veivata parkkivaihdetta päälle/pois jotta näkee mikä se on? Vai toimisko jos vaan lykkäis johdon parkkivalopolttimon kantaan?

Daatta

Puskuri on kiinni ruuveilla ja klipseillä, kannattaa irrottaa. Läpivienti käyttäen olemassa olevia johtoreittejä. Sininen johto on varmaan hyvä lähtökohta, mittaamalla se varmistuu. Samalla tavalla kytkettiin 5F Leonin peruutuskamera aikanaan, heräte pakkivalon johdosta. Kannattaa tehdä liitos juottamalla, johtosarjaan ei polttimon kantaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Minä taas kiellän juottamasta mitään johtoliitoksia autoissa, puristusliitos parempi. Tosin, eikö näissä autoissa ollut takavalojen lampunkannan muovirungossa paikka liittimelle johon tulee kaikilta lampuilta syöttö? vastaavanikäisessä passatissa ainakin on. Jos on, niin sinne saa kätsysti 6.3mm naaras-latta-abikon eikä tarvi rikkoa alkup. johtosarjoja ollenkaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

Vähän katselin niin onhan tuossa hirveä työ irroittaa koko puskuri. Pitää ottaa ilmeisesti takavalot irti ja sittenkin on vielä kaikenlaista klipsiä ja torxia ja vielä rengaskotelon sisälläkin ruuveja. Kokeilin nopeesti niin ainakin puskurin alapuolen torxit vielä sen verran ruosteessa ettei käsiruuvarilla oikein lähden vaan pitäisi olla akkuväännin tai ainakin räikkä.

Entä jos vaan poraisi pitkällä terällä rekisterikilven takaa läpi? Jos löytyis jostain niin pitkä terä jos sais johdon siitä suoraan ujutettua? Ja sitten vaan siniseen johtoon heräte rosvoliittimellä kiinni.

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.12.23 - klo:11:34Minä taas kiellän juottamasta mitään johtoliitoksia autoissa, puristusliitos parempi. Tosin, eikö näissä autoissa ollut takavalojen lampunkannan muovirungossa paikka liittimelle johon tulee kaikilta lampuilta syöttö? vastaavanikäisessä passatissa ainakin on. Jos on, niin sinne saa kätsysti 6.3mm naaras-latta-abikon eikä tarvi rikkoa alkup. johtosarjoja ollenkaan.

Noissa on alhaalla tuollainen monijohtoliitin ja sitten ylhäällä noita tyhjiä paikkoja miten lie sitten kytketty? Joku virtakin näyttää tulevan sinne.

https://postimg.cc/rKXssYzk

MikaKoo

Kävinpä vielä tutkimassa niin tosiaan muovirasiassa kaikissa paitsi kahdessa ylimmässä polttimossa on kaksi uroslaattaa polttimon takana. Onko ne siten virta ja maa vai miten ne on kytketty? Yhdessä siinä keskimmäisessä oli jopa kolme laattaa mitä se sitten meinaa? Mutta eikös parkkivalo ole toinen noista alimmista? En päässy mittailemaan mutta ehkä ne laatat on sitten tuota mainittua kokoa? Siihenhän voisi sitten kytkeytyä naaraslaatalla. Onko sillä väliä kumpaan?

Melko keskellä kontissa oli myös tuollainen valmis läpivientireikä mistä saa kumitulpan pois. Mittasin niin siitä ois 12cm niin pääsee puskurista rekisterikilven takaa läpi jos on pitkä poranterä (ja varoo niitä rekisterikilvenvalon johtoja jotka menee siellä jo).

https://postimg.cc/Lnc3scbR

Daatta

Yleismittari käteen ja mittaamaan, mihin korvaan tulee jännitettä kun vaihde on pakilla. Tai no näkee sen varmaan siitä kun lamppu syttyy, plussa on varmaan polttimon kannassa ja miinus "rungossa". Jos olet sitä mieltä että urakasta selviää ilman puskurin irroitusta niin antaa palaa vaan. :)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy