Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - MikaKoo

#1
Niin joo sehän on jo jarrulevyä ne reiät mihin pultit ekana menee. Siinä kohdassa tosiaan onko 5mm tai voi olla se 7mm:äkin missä ei ole kierteitä. Eli pultilla pitää olla pituutta riittävään kiinnitykseen. Olisin halunnut 14x1.5 ja 45mm:n pultit mutta näyttää olevan suht vaikea löytää, 40mm löytää ehkä paremmin pallokartiolla. Sitten taas jostain Aliexpressistä tai muualta ulkomailta tulee postikulut melko kalliiksi kun painavat jo aika paljon koko setti. Eri asia onko nää "alibaba:t" muutenkaan järkeviä pulttien ostopaikkoja, lujuusluokitus yms. ei oikein ole tietoa. Ehkei kannata säästää siinä kohtaa.
#2
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.05.24 - klo:12:28ylläolevista laskuista taisi vielä unohtua jarrulevyn keskiön paksuus joka lienee jotain 7-8mm luokkaa vähintään. Mikä ihme tuo "navan kierre alkaa 5mm päästä" on? Kuulostaa siltä että joku on muhjonut navasta kierteet rikki, kyllä niiden kierteiden pitäisi alkaa ihan heti navan pinnan tasalta.

Ei kai ne pultit jarrulevyyn asti mene. 3cm syvyydessä tulee jo jotain metallia vastaan. Niin tuosta reiän reunasta ilman spaceriakin kierre ei ala heti vaan on 5mm sileää kunnes alkaa kierteet.

https://ibb.co/YRttBn0
#3
Mittailin niin sekä 32mm pallokanta- että 30mm kartiopultti tulee noissa vanteissa 20mm vanteen sisäpuolelta ulos. Siihen jos laittaa 5mm spacerin niin jää jäljelle 15mm. Navan reiässä kierre alkaa 5mm päästä eli jää enää 10mm sitten eli 1.5mm nousulla 6-7 kierrosta. Ei ehkä ihan riittävästi. Ehkä siksi ei pysy kiristysmomentissakaan. Tuon perusteella tarvitaan pulttiin 5-10mm lisää eli joku 35-40mm kierre. Ilmeiseti se "kaulus" on aika samanlainen kaikissa joten pituus siirtyy suoraan pyörännapaan ja joku tommonen 15-20mm varmaan riittäs kierteisiin. Mittasin myös navan reiän "syvyyden", se oli 30mm ennen kuin tulee jokin osa vastaan eli maksimipultti ois joku 50mm. Alkuperäinen 27mm pallokanta teräsvanteessaan tais tulla jopa 24mm ulos eli se kai noissa pallokannoissa on se ero ettei vanteen ulkopuolelle jää niin suuri osuus pultista "hukkaan".
 
Otin nyt toisesta etupyörästä testimielessä 5mm spacerin pois niin sain kierrettä 15mm käyttöön se alkaa olla jo siinä ja siinä et vois riittää näilläkin pulteilla. Tiukalla se edessä menee käytännössä toi kuvan jarrusatula ihan puolissa kiinni, no siinähän se hioituu sitten jos puol milliä ottaa kiinni. Ei ainakaan mitään ääntä pidä eli kai se on OK. Jarrut siis kuluneet kun aikanaan niiden remontin jälkeen kilkkas kunnolla puoliin ja oli pakko laittaa spacer. Vanteen ET kyllä pitäisi olla 38 eli aika lailla kai Golfiin suositeltua? Takana jostain syystä jää reilu väli jarrusatulaan. 

Ehkä otan muutkin spacerit pois niin pysyy ainakin renkaat kiinni. Jos kuluneet tasaisesti niin oikeakin eturengas pitäs siis mahtuu pyörimään.

https://imgur.com/a/JKWXkKp

https://imgur.com/a/kQpnV5G
#4
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.05.24 - klo:08:50Juu, kuten tuossa edellä kirjoitin, jos ne pultin päät töröttää reilun sentin verran navan takapuolen yli ne saattaa jo ottaa kiinni jarrukilpeen / abs-anturiin tai olka-akseliin (tai jarrukenkiin jos autossa sattuu olemaan jarrurummut), mutta muutaman millin ylitys ei vielä ole ongelma.

Pituus varmasti joo jarruosien kannalta ongelma mutta eräällä rengassivulla väitetään myös ettei kiinnity kunnolla jos liian pitkät pultit, mikä kuulostaa kyllä oudolta:

"If the wheel bolts are too long, they can't properly fasten the wheels. Getting the wheel fastener length right is critical with regard to safe wheel installation."
#5
Tupla
#6
Talvirenkaissa olevat teräsvanteet on pyörineet auton mukana ekasta talvesta 2003 joten oletettavasti ne on alkuperäiset VW:n ja niissä tosiaan pallokanta. Eikös sen sitten pysty mittaamaan niin että laittaa niihin alkuperäisen ruostuneen pultin kiinni ja mittaa montako milliä se tulee sisäpuolelta näkyviin se kierre. Sitten laittaa pallokartiopultin jälkihankittuun aluvanteeseen kiinni ja mittaa niin ikään montako milliä tulee sisäpuolelta ulos (koska kuoppa voi olla eri paksuinen). Jos vähemmän niin erotus on se mikä pitää lisätä siihen pulttiin ja hankkia sen pituinen pultti. Sitten saa sen kierteen sisään minkä autonvalmistaja on ajatellut.

Jossain ainakin väitetään että liiasta pituudestakin on haittaa, tosin ei sanota mihin se fysiikan lain mukaan perustuu että sillä kiinnitys on huonompi. Mielelläänhän sitä hankkisi hieman pitemmätkin jos ei ole haittaa koska jos taas uusii vanteet niin ettei jää missään tapauksessa lyhyiksi sitten. On meinaan aika hintaviakin nää 20 pultin setit hankkia useita kuten olen jo vahingossa tehnyt eikä silti ole sopivat.
#7
Lainaus käyttäjältä: T567 - 07.05.24 - klo:00:19Kuvien pulteista ja vanteen reijän jäljistä näkyy että ei istuneet kunnolla vanteisiin, jos pieneltä alalta kiinni niin pultti löystyy koska ei toimi oikein. Myös vanteen "kartio" vioittuu helposti, voi tulla toinen "rappu" jne.

Joo kaipa nuo on ne 60 asteen kartiot. Siltä vähän näyttää vaikkei sitä pystykään mittaamaan, kaipa se on standardi se jyrkkyys. En tiedä miksi vanteet myynyt rengasliike sanoi että käyvät nämä alkuperäiset pallokantapultit kun kysyin vielä tarviiko eri pultit. Ehkei niillä ollut sopivia pultteja myydä ja ajattelivat että kyllä ne menee.
#8
Vanteet on kyllä OEM mutta ei ainakaan VAG-konsernin kun keskireikä on 63.4mm. Mittasin irtonaisella pyörällä niin kartiopultti tulee 15mm ulos vanteen sisäpuolelta eli sehän periaatteessa just riittäs jos siis 14mm pitäs mennä sisään 14x1.5 pultti jos nyt oikein ymmärsin? Okei eli reikä ja kierteet jatkuu siis navan läpi? Sittenhän varmaan voisi melko huoletta kasvattaa pultin pituutta? Jos tarvii. Mikähän sit ois about oikea jos 30-32mm kierteet antaa 4.5 kierrosta avaimella? Senhän kai pystyy laskemaan tuosta?

Ja joo ehkä kannattaa unohtaa momentin tuijottelu. Motonetin halvin avain ei välttämättä ole niin tarkka muutenkaan. Ei ole kalibroitu.
#9
Vaihtelin tossa viime perjantaina renkaita ja laitoin momenttiavaimella 110 Nm:iin aluvanteet kiinni. Nyt tänään 50km vaihdon jälkeen yhteensä ajeltuna sitten takana ajanut taksikuski ohitti ja huuteli ikkunasta että vasen takarengas on huonosti kiinni ja heiluu. Pysäytin ja katsoin niin 2 pulttia jo siitä renkaasta puuttui oli varmaan pudonnut ja loput kolme oli löyhästi kiinni. Muissa renkaissa oli pultit tallella mutta löysällähän nekin olivat.

Käytettynä ostetut kuvassa näkyvät aluvanteet ja paria erilaista pitempää pulttia ollut käytössä. Alkuperäist pultit ilmeisesti 27mm kierrepituus ja pallokanta, ne on tossa kuvassa vasemmalla. Keskellä 32mm pallokanta ja oikealla Bilteman 30mm suorakartio. Eipä noissa kierrepituuksissa kyllä silmämääräisesti näytä juuri eroa olevan.

Eikös tuo vanteen reikä kartiopulttia vaatisi? Toki vanteet myynyt rengasliike sanoi aikanaan että alkuperäiset pultit käy ja laittoi niillä kiinni. Myöhemmin laitoin 5mm spacerit väliin niin ostelin pitemmät pultit 32mm pitäisi olla (27mm+5mm spacer=32mm).

Avaajalla laskin niin 4-5 täyttä kierrosta avaajalla menee kierteet sisään. Onko tämä riittävästi? Eikö se riipu vähän siitäkin miten pultti asettuu vanteen reikään kuinka paljon kierrettä jää? Kiristin 110-120Nm ja ajelin muutamia kilometrejä niin taas oli joku pultti löystynyt. Toki avaimella saa kiristettyä lisää tuon momentin päälle. Kuten varmaan kuuluukin jos on "vain" 110Nm. Pitäskö ne sit laittaa niin tiukkaan kuin saa että pysyis? Vai onko pultti vaan liian lyhyt ja ostettava jostain uudet? Kuinka syvään ne kierteen navassa menee?   

https://imgur.com/a/45Nc6Kw

https://imgur.com/a/I1FEQKm

https://imgur.com/a/9jswpmi
#10
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 26.04.24 - klo:20:05Lattaliittimet peileissä on peilin lämmitystä varten. Ne toimii samalla kun takalasin lämmitys on päällä.

Okei no sittenhän alunperinkin on ollut lämmitys peileissä koska alkuperäisessä peilissä oli nuo laattajohdot kiinni. Syytä miksi kummatkaan peilien moottorit ei toimi pitänee etsiä ensin kuskin puolen säätökytkimestä. Oisko viisi johtoa sitten pelisäädön virta ja maa sekä lämmityksen virta ja maa? Ja vielä erilliset virtajohdot ylös/alas ja oikea/vasen -säädölle.

Takalasin lämmityksellä pitäisi peilien lämmitys sitten toimia ja voi olla että peilien säädin pitää olla keskiasennossa eikä L/R.

Oisko tämmöset sit hyvät? Alkuperäisessähän kyllä oikea peili on pienempi kotelo kuin vasen. Säästää tilaa kaupungissa ja ilmeisesti sille on jokin optinen selitys miksi kauempaa katsottaessa vs. vasen peili pienempi pinta-ala riittää?

https://www.aliexpress.com/item/1005006264723376.html
#11
Sähköpeilit ei toimi eikä mitään tapahdu kun säätövipua kääntää. Vaihdoin oikeaan peiliin lasin kun se oli halki niin siinä lasin muoviosassa on ne kaksi pinniä joihin kaksi johtoa peilikotelon sisältä liitetään laattaliittimen niin koitin noita kumminkin päin mutta mitään ei tapahdu.

Avasin oven niin peilikoteloon menee näköjään 5 erilaista johtoa, tossa 10 pin liittimessä on 5 liuskaa ilmeisesti kytketty. Mikä noiden johtojen kaavio ja tarkoitus oikein on? Nopeesti testasin niin ainakin yhteen johtoon tulee 5V oli sytytysvirta sitten päällä tai ei.

Molemmilla peileillä on myös joskus törmätty johonkin, voisiko se liittyä hajoamiseen (moottori?). Ajattelin nyt joka tapauksessa hankkia uudet peilit niin niissä on ne moottorit ja johdot mukana ilmeisesti?

Ja onko näissä peileissä lämmitys? Golf vm -03 ja käsittääkseni ei aikanaan mitään "winter packia" ollut muistaakseni joten olen olettanut että ei ole lämmitystä. Millaiset peilit tähän pitää nyt hankkia? Aiemmin molempien peilien säädöt on kyllä toimineet. Voisko sittenkin olla säätökytkimessä vikaa?
 
https://imgur.com/a/7fH9tLR

https://imgur.com/a/BSJYVGV
#12
Itsellä sama edessä, eilen meni hylkyyn katsastus alatukivarren laakeri/hela toiselta puolelta. Kannattaa varmaan vaihtaa koko tukivarsi? Teoriassa sais läpi vaihtamalla sen päädyn mistä se on romahtanut mutta osat ei kalliita ole jos löytys joku paja joka osaa tehdä. Ja pultit varmaan jumissa kun -03 auto.
#13
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.04.24 - klo:11:30Golf Mk4 ohje: https://ibb.co/1GZVXzq

TT 8N ohje: https://ibb.co/RzBKFxn

Tiedä sitten, onko noista apuja jos ikkuna oikeasti takertelee. Itse ostaisin ebay:stä uudet hissit molemmille puolille.

Kiitos! Täytyy kokeilla kunhan kelit taas vähän paranee ja lämpenee sen mitä noista ymmärsin niin yritettävä reagoida nopeasti kytkimen kanssa. Aion kyllä jotain CRC:täkin tai jotain vastaavaa laittaa ikkunan tiivisteisiin. Ikkuna on hankittu romuttamolta kun aiempi hajotettiin niin voihan se olla että kun on toisesta Golfista niin aavistuksen paksumpi ja kun ottaa kiinni tiivisteisiin niin automatiikka luulee että jotain on välissä kun hidastuu. Kuivalla kelillä toimii paremmin mutta voihan se olla kosteus jotenkin tiivisteissä ym. vaikuttaa. Siksi oletin että olisi jokin sähkövika kun kuivalla kelillä menee paremmin mutta VCDS olisi varmaan huomannut ja antanut jotain koodia jos olisi johdoissa jotain.
#14
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 04.04.24 - klo:10:19Ei ole Motonetin lasinnostimista kokemusta, mutta melko varmaan kaikki nuo tulee Kiinasta ja laatu on sitten sen mukaan hieman vaihtelevaa.

TT:hen (-99 8N) vaihdoin molemmille puolille nuo nostimet. Siinä piti opettaa ohjainyksikölle, miten kovaa ikkunan saa sulkea jos jotain on välissä. Ilman sitä ikkuna ei suostunut menemään kiinnipäin kuin muutaman sentin kerrallaan.

Ja huomasithan, että tuo Motonetin nostin on kaksioviselle autolle?

Muutaman sentin menee minullakin tuo toinen kerrallaan. Käsin joudun usein työntämään ylöspäin. Miten moinen opetus tehdään onko siitä jossain jotain ohjetta?

Joo kaksiovinen Golf minulla on siksi tuo Motonetin olisi varmasti sopiva. Ovi on leveämpi kuin neliovisessa joten hissi lienee erikokoinen. Tuosta Ebay-linkistä en löytänyt mainintaa ovimäärästä, lienee nelioviseen?
#15
Okei, kokeillaan tuommosta Motonetistä. Tuo oikeanpuolinen hissi on jo kerran vaihdettu 3-4 vuotta sitten jolloin koko lasi putosi alas oven sisään. Joten ei kauan sitten kestänyt. Muistaakseni oli halpa Fixukselta.  Auto on kolmiovinen jossa taitaa olla erimallinen se hissi kuin viisovisessa:

https://www.motonet.fi/tuote/lasinnostin-41-5235?product=41-5235&fromsparepartssearch=true

Vasemmanpuolen ikkunassa on se vika ettei sitä meinaa saada kiinni etenkään kostealla kelillä vaan palauttaa alas. Sillä puolella on ainakin lasi kerran vaihdettu kun rikottiin kadulla. Voisko olla että lasi on hieman erikokoinen tai paksumpi ja se jumittaa jolloin se turvamekanismi palauttaa ikkunan alas. Siinähän on se joku systeemi että jos lasi pysähtyy jos vaikka lapsi laittaa käden väliin niin se palauttaa alas koko ikkunan? Ei anna mitään vikakoodia ainakaan. Voisi katsoa jos voitelisi vähän tiivisteitä niin auttaisiko. Mutta miksi se sitten kostealla kelillä sitä tekee? Samoin keskuslukituksen lukituskytkin ei toimi kosteella mutta heti kun auto on parkkihallissa pitempään niin ovet menee lukkoon vaikka on sisällä. Ulkopuolelta saa aina lukkoon. Siinä oli jotain lukkomekanismin koodeja:

Address 19: CAN Gateway       Labels: 6N0-909-901-19.LBL
   Controller: 6N0 909 901
   Component: Gateway K<->CAN    0001
   Coding: 00006
   Shop #: WSC 00046
   VCID: F093DC4AA3BB
1 Fault Found:
01331 -  Door Control Module; Driver Side (J386)
            49-10 -  No Communications - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.       Labels: 1C0-959-799.LBL
   Controller: 1C0 959 799 B
   Component: 1E Komfortgerát HLO 0003
   Coding: 00065
   Shop #: WSC 00046
   VCID: 361FAA52015F
3 Faults Found:
01330 -  Central Control Module for Central Convenience (J393)
            37-00 -  Faulty
00928 -  Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220)
            27-10 -  Implausible Signal - Intermittent
00933 -  Electric Window Motor; Passenger Side (V148)
            62-00 -  No or Incorrect Adjustment
 
#16
Oikea ikkuna on jumissa. Lähes kiinni mutta pieni ilmarako taitaa olla. Kytkintä ylös tai alas painaessa kuuluu vain rutinaa eikä liikettä tapahdu.

Kannattaako suosiolla ostaa jostain toinen moottori vai avata verhoilut ym. ja irrotella akkua jne? Tsekkasin VCDS:llä niin antaa incorrect adjustmentia koodissa niin se kai vois olla se ohjelmointivika et veivata täysin alas ja ylös et ohjelmoitus uudelleen. Ainoo et milläs veivaat kun rutinaa vaan kuuluu?

00933 -  Electric Window Motor; Passenger Side (V148)
            62-00 -  No or Incorrect Adjustment
#17
Kävinpä vielä tutkimassa niin tosiaan muovirasiassa kaikissa paitsi kahdessa ylimmässä polttimossa on kaksi uroslaattaa polttimon takana. Onko ne siten virta ja maa vai miten ne on kytketty? Yhdessä siinä keskimmäisessä oli jopa kolme laattaa mitä se sitten meinaa? Mutta eikös parkkivalo ole toinen noista alimmista? En päässy mittailemaan mutta ehkä ne laatat on sitten tuota mainittua kokoa? Siihenhän voisi sitten kytkeytyä naaraslaatalla. Onko sillä väliä kumpaan?

Melko keskellä kontissa oli myös tuollainen valmis läpivientireikä mistä saa kumitulpan pois. Mittasin niin siitä ois 12cm niin pääsee puskurista rekisterikilven takaa läpi jos on pitkä poranterä (ja varoo niitä rekisterikilvenvalon johtoja jotka menee siellä jo).

https://postimg.cc/Lnc3scbR
#18
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.12.23 - klo:11:34Minä taas kiellän juottamasta mitään johtoliitoksia autoissa, puristusliitos parempi. Tosin, eikö näissä autoissa ollut takavalojen lampunkannan muovirungossa paikka liittimelle johon tulee kaikilta lampuilta syöttö? vastaavanikäisessä passatissa ainakin on. Jos on, niin sinne saa kätsysti 6.3mm naaras-latta-abikon eikä tarvi rikkoa alkup. johtosarjoja ollenkaan.

Noissa on alhaalla tuollainen monijohtoliitin ja sitten ylhäällä noita tyhjiä paikkoja miten lie sitten kytketty? Joku virtakin näyttää tulevan sinne.

https://postimg.cc/rKXssYzk
#19
Vähän katselin niin onhan tuossa hirveä työ irroittaa koko puskuri. Pitää ottaa ilmeisesti takavalot irti ja sittenkin on vielä kaikenlaista klipsiä ja torxia ja vielä rengaskotelon sisälläkin ruuveja. Kokeilin nopeesti niin ainakin puskurin alapuolen torxit vielä sen verran ruosteessa ettei käsiruuvarilla oikein lähden vaan pitäisi olla akkuväännin tai ainakin räikkä.

Entä jos vaan poraisi pitkällä terällä rekisterikilven takaa läpi? Jos löytyis jostain niin pitkä terä jos sais johdon siitä suoraan ujutettua? Ja sitten vaan siniseen johtoon heräte rosvoliittimellä kiinni.
#20
Golf IV (97–03) / Takakameran johdotus
25.12.23 - klo:22:08
Laitoin taka-/parkkikameran takarekistekilven yläpuolelle takapuskurin alapuolelle. Katselin että mistäs tuosta saisi johdot kätevästi läpi sisälle, vaatiiko se koko takapuskurin irroitusta? Jos ottaisi sen mustat puskurin alapuolisen suojaosan irti niin näkisikö sitten? Tuosta takakilvestä on kuitenkin varmaan yli kymmenen senttiä sisään mistä vähän irrotin sitä muovikaukaloa. Rekisterikilven valon kohdasta ei näy menevän mitään johtoa sisään, ehkä se menee sitten täysin puskurin sisällä. Ei taida sitä kauttakaan päästä?

Jossain Youtube-videossa jonkinlainen sininen johto oli takaparkkivalon johto ainakin manuaalivaihteisessa niin onkohan se automaatissa ja kaikissa sama? Että jos kytkisi herätteen  parkkivaloon siten että kamera menisi parkkimoodiin kun peruutusvaihde menee päälle. Voiko johdon "tietää" vai pitääkö kaikkia kuoria ja veivata parkkivaihdetta päälle/pois jotta näkee mikä se on? Vai toimisko jos vaan lykkäis johdon parkkivalopolttimon kantaan?
#21
Golf IV (97–03) / Vs: Renkaiden koko
30.10.23 - klo:15:21
Nopeusmittari heittää maantienopeuksissa sitten n. 5 km/h. Itsellä sama kun on yksi talvisetti 14 tuuman ja yksi kesäsetti 15 tuuman renkaita niin talvella saa ajaa reilummin "ylinopeutta" noihin nopeusmittauspaikkoihin.
#22
Golf IV (97–03) / Vs: Renkaan kiinnitys
30.10.23 - klo:02:43
Thanks, täytyy kysellä. Jos edes tukivarsia ei tarvii vaihtaa niin osat on vaan muutaman kympin kai eikä työnäkään pitäisi olla pitkäaikanen. Muutamalla satasella selviää luulis. Ja pitää katsella itsekin kun tuossa viikolla vaihtelen kitkarenkaisiin. Noiden kesärenkaiden kanssa on ollut edessä 5 millin spacerit kun ei muuten aluvanteet mahdu jarrusatulan kanssa pyörimään jarruremontin jälkeen. Siksikään näillä kesärenkailla ei voi katsastaa mut laitan nyt kitkat ja pakko ajaa sit niillä kevääseen pitkälle siihen asti että katsastan niin sittenhän tuosta tuennasta saa "tuomion". Toki sit mahdollinen uusintakatsastus maksaa lisää mutta se on aika halpa ja sittenhän tietää mitä osia tarvii vaihtaa. Aika arpapeliä tuntuu olevan milloin mistäkin tulee korjauskehotus ja mihin puuttuvat. Joskus on valitettu toki suullisesti likaisesta tuulilasin sisäpinnasta joskus taas mennyt läpi vaikka vikapalo palaa (airbag) koko ajan taulussa.

Tuo vasen etupuoli näyttäs paremmalta siinä ei ehkä mitään ole pakko laittaa:

https://imgur.com/a/sFZYWAv
#23
Golf IV (97–03) / Vs: Renkaan kiinnitys
29.10.23 - klo:14:31
Paljonkohan tuommoinen remontti about voisi kustantaa? Kannattaako tehdä? Golf4 -03 siis ja 145tkm.
#24
Golf IV (97–03) / Renkaan kiinnitys
29.10.23 - klo:02:36
Tuosta kuvissa olevasta oikean eturenkaan taustasta sanoi katsastusmies sinne osoittaen että "ehkä vielä nyt menee just läpi tän kerran". En viitsinyt alkaa sen tarkemmin kyselemään mikä on vialla ettei kiinnitetä sen enemmän huomiota ja hylätä. :D Vaikka ei kai se puhumisesta voinekaan olla kiinni.

Niin mikä tuossa nyt sitten on vialla ja näinkö on ettei vuoden päästä enää mene läpi? 

https://ibb.co/YRttBn0

https://ibb.co/yhwKhTk

https://ibb.co/WWBKyR4
#25
Okei tuo oli uutta tietoa että siellä olisi jokin lämpösulake. Se voisi selittää että virtaa tulee mutta sulake katkaisee välillä. Ja tuo ohjelmointi varmasti puuttuu, akku on huollossa ollut irti kun kello on nollautunut. Sulake 14 taitaa olla normaali laattasulake sen olen kerran vaihtanut kun ei toiminut keskuslukitus silloin ei tainneet ikkunatkaan toimia lainkaan. Nyt moottoreihin tulee virta mutta jumittavat. Vikakoodeja joita on tullut jossain vaiheessa on myös 01331 driver side door control module ja 01330 comfort system central control module. Pitäisi varmaan hommata vag.com kun noista koodeista taitaa puuttua se loppuosa. Se voi periaatteessa olla sekin "supply voltage too low" -loppuosa koska akku on päässyt tyhjenemään ovipahveja irrotelessa kun siinä palaa ne ovivalot koko ajan silloin.

Miten sen haitarikumin a-pilariin meneviin johtoihin pääsee käsiksi pitääkö vaan viiltää kumi auki?

#26
Mikähän on kun molemmat sähköikkunat lakkas toimimasta oikein pienenä pakkaspäivänä. Vasemman puoleinen kuskinikkuna irtosi kannattimistaan niin sain sen lopulta takaisin. Alaspäin liikkuu oikein, ylöspäin jumittaa usein jossain vaiheessa ja alkaa kurina tai rutina eli sulkeminen on työlästä. Kitkuttelemalla silloin kytkimellä vähän alas ja takas ylös edestakas niin saa yleensä lopulta kiinni asti. Joissain vaiheissa aina kurahtaa kiinni jolloin otettava "pakkia" alas.

Oikea ikkuna on kannattimillaan hyvin mutta ei liiku mihinkään. Avattu ja tarkastettu että ne kannattimet ei liiku ylös eikä alas mihinkään, kurina vaan kuuluu kun painaa kytkintä ylös tai alas. Sain käsin liikuteltua ikkunan kiinni.

Molemmat ikkunahissit on vaihdettu 1-3 vuoden sisään, ei kai niiden näin äkkiä pitäs hajota? Liekö ainakin toisessa moottorissa sitten vikaa? Kuskinpuolen moottorista on joskus vikakoodi 00932 "motor for window lift driver side", toisesta ei. Sulake mennyt? Mutta jos sulake mennyt niin ei kai pitäisi tulla sähköjä eikä liikkua minnekään? Ennen toimimattomuutta ikkunoista hävisi se toiminto joka sulkee/avaa ikkunan kerralla kun pitää nappia vähän pohjassa joten onkohan joku johto jossain vaurioitunut, missä?   

Oikea:

https://www.youtube.com/watch?v=TSDCeYMdFsc

Vasen:

https://www.youtube.com/watch?v=cqOsONXrKIs
#27
Sytytyspuola Bosch 95e
Sytytysjohtosarja Bosch 60e
Kytkentälaite: sytytyslaite 70e
Imusarjan tiiviste 4x5e = 20e
Termostaatti Mahle 95e
Öljytikun putki 10e

350e plus työ 320e
#29
Korjaamo jonne nilkutin sanoi että osat ois sytytyspuola, sytytysjohtosarja, kytkentälaite, imusarjan tiiviste sekä termostaatti kaikki. Yhteensä 700e josta osat puolet ja työ puolet. Vähän isompi remontti sitten ois, no ehkä se kannattaa laittaa? Toki mikähän osa sitten seuraavana pian pettää...
#30
Kokeilin tuossa vielä päivällä. Starttasin niin moottorivalo syttyi ja haisi bensalle. Sitten ajoin muutaman sata metriä niin valo sammui hetkeksi mutta syttyi heti pian uudestaan. Ajoin parkkiin, käytin hetken, painoin vähän kaasua niin valo sammui ja tuntui toimivan hyvin. Kävin sitten samalla kauppareissun 5-10km ja takaisin niin ei enää tuona aikana viotellut. Jotenkin (moottorin lämmitessä) korjaantui ainakin nyt toistaiseksi. 
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy