Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - MikaKoo

#1
Vaihtelin tossa viime perjantaina renkaita ja laitoin momenttiavaimella 110 Nm:iin aluvanteet kiinni. Nyt tänään 50km vaihdon jälkeen yhteensä ajeltuna sitten takana ajanut taksikuski ohitti ja huuteli ikkunasta että vasen takarengas on huonosti kiinni ja heiluu. Pysäytin ja katsoin niin 2 pulttia jo siitä renkaasta puuttui oli varmaan pudonnut ja loput kolme oli löyhästi kiinni. Muissa renkaissa oli pultit tallella mutta löysällähän nekin olivat.

Käytettynä ostetut kuvassa näkyvät aluvanteet ja paria erilaista pitempää pulttia ollut käytössä. Alkuperäist pultit ilmeisesti 27mm kierrepituus ja pallokanta, ne on tossa kuvassa vasemmalla. Keskellä 32mm pallokanta ja oikealla Bilteman 30mm suorakartio. Eipä noissa kierrepituuksissa kyllä silmämääräisesti näytä juuri eroa olevan.

Eikös tuo vanteen reikä kartiopulttia vaatisi? Toki vanteet myynyt rengasliike sanoi aikanaan että alkuperäiset pultit käy ja laittoi niillä kiinni. Myöhemmin laitoin 5mm spacerit väliin niin ostelin pitemmät pultit 32mm pitäisi olla (27mm+5mm spacer=32mm).

Avaajalla laskin niin 4-5 täyttä kierrosta avaajalla menee kierteet sisään. Onko tämä riittävästi? Eikö se riipu vähän siitäkin miten pultti asettuu vanteen reikään kuinka paljon kierrettä jää? Kiristin 110-120Nm ja ajelin muutamia kilometrejä niin taas oli joku pultti löystynyt. Toki avaimella saa kiristettyä lisää tuon momentin päälle. Kuten varmaan kuuluukin jos on "vain" 110Nm. Pitäskö ne sit laittaa niin tiukkaan kuin saa että pysyis? Vai onko pultti vaan liian lyhyt ja ostettava jostain uudet? Kuinka syvään ne kierteen navassa menee?   

https://imgur.com/a/45Nc6Kw

https://imgur.com/a/I1FEQKm

https://imgur.com/a/9jswpmi
#2
Sähköpeilit ei toimi eikä mitään tapahdu kun säätövipua kääntää. Vaihdoin oikeaan peiliin lasin kun se oli halki niin siinä lasin muoviosassa on ne kaksi pinniä joihin kaksi johtoa peilikotelon sisältä liitetään laattaliittimen niin koitin noita kumminkin päin mutta mitään ei tapahdu.

Avasin oven niin peilikoteloon menee näköjään 5 erilaista johtoa, tossa 10 pin liittimessä on 5 liuskaa ilmeisesti kytketty. Mikä noiden johtojen kaavio ja tarkoitus oikein on? Nopeesti testasin niin ainakin yhteen johtoon tulee 5V oli sytytysvirta sitten päällä tai ei.

Molemmilla peileillä on myös joskus törmätty johonkin, voisiko se liittyä hajoamiseen (moottori?). Ajattelin nyt joka tapauksessa hankkia uudet peilit niin niissä on ne moottorit ja johdot mukana ilmeisesti?

Ja onko näissä peileissä lämmitys? Golf vm -03 ja käsittääkseni ei aikanaan mitään "winter packia" ollut muistaakseni joten olen olettanut että ei ole lämmitystä. Millaiset peilit tähän pitää nyt hankkia? Aiemmin molempien peilien säädöt on kyllä toimineet. Voisko sittenkin olla säätökytkimessä vikaa?
 
https://imgur.com/a/7fH9tLR

https://imgur.com/a/BSJYVGV
#3
Oikea ikkuna on jumissa. Lähes kiinni mutta pieni ilmarako taitaa olla. Kytkintä ylös tai alas painaessa kuuluu vain rutinaa eikä liikettä tapahdu.

Kannattaako suosiolla ostaa jostain toinen moottori vai avata verhoilut ym. ja irrotella akkua jne? Tsekkasin VCDS:llä niin antaa incorrect adjustmentia koodissa niin se kai vois olla se ohjelmointivika et veivata täysin alas ja ylös et ohjelmoitus uudelleen. Ainoo et milläs veivaat kun rutinaa vaan kuuluu?

00933 -  Electric Window Motor; Passenger Side (V148)
            62-00 -  No or Incorrect Adjustment
#4
Laitoin taka-/parkkikameran takarekistekilven yläpuolelle takapuskurin alapuolelle. Katselin että mistäs tuosta saisi johdot kätevästi läpi sisälle, vaatiiko se koko takapuskurin irroitusta? Jos ottaisi sen mustat puskurin alapuolisen suojaosan irti niin näkisikö sitten? Tuosta takakilvestä on kuitenkin varmaan yli kymmenen senttiä sisään mistä vähän irrotin sitä muovikaukaloa. Rekisterikilven valon kohdasta ei näy menevän mitään johtoa sisään, ehkä se menee sitten täysin puskurin sisällä. Ei taida sitä kauttakaan päästä?

Jossain Youtube-videossa jonkinlainen sininen johto oli takaparkkivalon johto ainakin manuaalivaihteisessa niin onkohan se automaatissa ja kaikissa sama? Että jos kytkisi herätteen  parkkivaloon siten että kamera menisi parkkimoodiin kun peruutusvaihde menee päälle. Voiko johdon "tietää" vai pitääkö kaikkia kuoria ja veivata parkkivaihdetta päälle/pois jotta näkee mikä se on? Vai toimisko jos vaan lykkäis johdon parkkivalopolttimon kantaan?
#5
Golf IV (97–03) / Renkaan kiinnitys
29.10.23 - klo:02:36
Tuosta kuvissa olevasta oikean eturenkaan taustasta sanoi katsastusmies sinne osoittaen että "ehkä vielä nyt menee just läpi tän kerran". En viitsinyt alkaa sen tarkemmin kyselemään mikä on vialla ettei kiinnitetä sen enemmän huomiota ja hylätä. :D Vaikka ei kai se puhumisesta voinekaan olla kiinni.

Niin mikä tuossa nyt sitten on vialla ja näinkö on ettei vuoden päästä enää mene läpi? 

https://ibb.co/YRttBn0

https://ibb.co/yhwKhTk

https://ibb.co/WWBKyR4
#6
Mikähän on kun molemmat sähköikkunat lakkas toimimasta oikein pienenä pakkaspäivänä. Vasemman puoleinen kuskinikkuna irtosi kannattimistaan niin sain sen lopulta takaisin. Alaspäin liikkuu oikein, ylöspäin jumittaa usein jossain vaiheessa ja alkaa kurina tai rutina eli sulkeminen on työlästä. Kitkuttelemalla silloin kytkimellä vähän alas ja takas ylös edestakas niin saa yleensä lopulta kiinni asti. Joissain vaiheissa aina kurahtaa kiinni jolloin otettava "pakkia" alas.

Oikea ikkuna on kannattimillaan hyvin mutta ei liiku mihinkään. Avattu ja tarkastettu että ne kannattimet ei liiku ylös eikä alas mihinkään, kurina vaan kuuluu kun painaa kytkintä ylös tai alas. Sain käsin liikuteltua ikkunan kiinni.

Molemmat ikkunahissit on vaihdettu 1-3 vuoden sisään, ei kai niiden näin äkkiä pitäs hajota? Liekö ainakin toisessa moottorissa sitten vikaa? Kuskinpuolen moottorista on joskus vikakoodi 00932 "motor for window lift driver side", toisesta ei. Sulake mennyt? Mutta jos sulake mennyt niin ei kai pitäisi tulla sähköjä eikä liikkua minnekään? Ennen toimimattomuutta ikkunoista hävisi se toiminto joka sulkee/avaa ikkunan kerralla kun pitää nappia vähän pohjassa joten onkohan joku johto jossain vaurioitunut, missä?   

Oikea:

https://www.youtube.com/watch?v=TSDCeYMdFsc

Vasen:

https://www.youtube.com/watch?v=cqOsONXrKIs
#7
Vähän käynnistämisen jälkeen moottori käy epätasaisesti, ihan kuin haisisi pakokaasut sisällä asti, keltainen moottorivalo syttyy ja lukee ruudulla "EMISSIONS WORKSHOP". Yleismallin lukija antaa "16685 Cyl.1 Misfire Detected".

Korjaantuuko tämä tulppien vaihdolla vai mikä tämä vika on?
#8
Ottaa välillä kierroksia eikä vaihda sujuvasti. Joskus moottoritiellä ei vaihda lainkaan isoimmalle vaihteelle.

Ajettu 133 tkm. OBDII-vikakoodina tulee P0730 Incorrect gear ratio ja VW diagnostics 00652 Gear monitoring. Voisiko johtua vaikka vaihteiston öljyistä ja korjaantua sillä vai onko auttamatta sellainen että vaihdelaatikko on entinen eikä kannata korjata? Joskus on ollut "torque convertor lock up clutch" mutta nollaamalla se vikakoodi on poistunut toistaiseksi.

Ihan kuin viime ajossa oisin vaihtaessa ilman radiota päällä joskus kuullut jotain kitinää tai kitkutusta. Voisko se olla vain kuivunut. Ilmeisesti VW:n huolto-ohjelma olettaa että automaattilaatikon öljyt kestää koko auton iän eikä pidä vaihtaa mutta voihan se -03 mallissa olla niin ja näin. 
#9
Golf oli talvella jarruremontissa (kaikki palat ja ainakin pari jarrulevyä). Nyt kesärenkaisiin vaihdettaessa edessä ei alumiinivanne mahdu pyörimään vaan ottaa kiinni jarrusatulaan imeisesti ja kirskuu. Nyt on väliaikaisesti edessä pelti/teräsvanne ja kitkat 14" ja takana kesärenkaat aluvanteet 15".

Mitäs tässä on vaihtoehtoja? 5mm levikepalat/spacerit eteen? Tarviiko pidemmät pultit? Orkkispultit käytössä mikähän niiden koko ja pituus on? 5x100 on reiät. Eli millaisia pultteja ostella?

Katsastus tässä kuussa. Taitaa spacerit olla vielä laittomammat kuin eri koon renkaat eri akseleilla? Eli katsastaa näin ja sitten spacerit?

#10
Golf IV (97–03) / Subbarin asennus
07.02.22 - klo:18:54
-Pitääkö virtajohto ja RCA:t vetää eri puolilta autoa (virtajohdon häiriö?)
-Oisko tuolla vasemmalla takana hyvä maadoituskohta jos laittas pultin tommoseen reikään ja hioisi maalin vai parempi olla varapyöräkotelossa?
-Mihin tuo metallinen vipstaaki tuolla alhaalla selkänojan vaikuttaa?
-Riittääkö 65 Ah käynnistysakku ja 120A vakiolaturi 1000W vahvistimen mukaantuloon?
-Mitä materiaalia takapenkkien selkänojassa on? Voisiko vahvistimen ruuvata siihen kiinni?
-Mankan takaa näyttäs herätejohto olevan tuo sinivalkoinen? Se on jo jaettu kahtia ja toinen menee ilmeisesti antennille. Millä liittimellä sais vielä uuden herätteen tuosta?








#11
Mistä saisi kätevimmin virtajohdon akulta tavaratilaan taakse? Ei näy oikein mitään paikkoja, pari tommosta ahdasta läpivientiä. Lisäksi ratin alaosa purkamalla siitä on pitkä matka moottoritilaan ja kaikkia releitä tiellä. Entä jos poistas hanskalokeron onko siellä takana jotain mahdollisuuksia?










#12
Ostin tuon linkin keskustelun innoittamana Dei 508d liiketunnistimen ja ajattelin kytkeä sen Golfin mukana tulleeseen hälyttimeen (se hirveä tööttäys). Sensorista on kytkettävissä kolme johtoa: musta, punainen ja sininen joista punainen on varmasti  tulee virtaan akulta, musta maahan ja sininen sitten se signaali hälyttimelle.

Purin ratin alta paneelit ja oikealla alhaalla olevaan pulttiin saa ilmeisesti liitettyä mustan maajohdon mutta entä punainen ja sininen? Minusta minun johtokasat näyttää vähän erilaisilta kuin tuossa linkin ketjussa olevassa kuvassa. Mihin johtoon liitetään tuo sininen eli mikä menee hälyttimeen? Punaisella saa varmaan virtaa jostain punaisesta? Vai? Osaisiko joku asiantuntija tehdä liitännät että kannattaako edes itse harkita jos osaaminen on tätä tasoa vaan viedä jonnekin :)

https://www.vwvortex.com/threads/diy-add-motion-shock-sensor-to-the-mk4-oem-alarm-aka-proximity-and-impact-sensor.4414568/






#13
Golfista oli hajotettu kadulla vasen etuikkuna niin hankin uuden. Sain sisäpuolen purettua tiettyyn kuvassa näkyvään pisteeseen asti (loppuja johtoja en saanut irti en tiedä mikä mekanismi niissä on) ja lasin liutettua paikalleen. Ikkuna ei kuitenkaan toimi vaan piti laittaa se teipeillä kiinni ettei putoa. Käsittääkseni noista metalliaukoista pitäisi saada näkyviin joku pultti veivaamalla nostin oikealle kohdalleen (video) ja ikkunankannatin tai kiinnike. Puuttuuko tuosta joku osa kun ikkuna ei saa tukea mistään ja onko se pudonnut tuonne oven sisään kun ikkuna mennyt säpäleiksi? Pitäisikö koko ovi avata noilla pulteilla ja katsoa onko osa siellä? (ja jättää ehkä ammattilaiselle kun taitaa mennä liian vaikeaksi)

https://www.youtube.com/watch?v=IewYf5Jtuw0


#14
Mikä on kun -03 Golfissa ei kuskin sähköikkuna toimi etenkään kostealla kelillä? Ei viitsi oikein enää avata kun saa käsin työntää väkisin ylöspäin kun ikkuna välillä osin romahtaa hetken noustuaan ja sahaa ylös-alas eikä nouse koko matkalta. Aiemmin kuivalla kelillä toimi normaalisti mutta nyt ei oikein aina silloinkaan. Moottori siis tuntuu toimivan ainakin jotenkin ja reagoi kytkimeen. Auttaako ikkunahissin vaihto vai onko tämä joku johtovika kuten ehkä vaikuttaa? Onko mahdoton korjata ja selvittää? Välillä poltti sulakettakin mutta nyt kestää siltä osin. Matkustajan ikkuna toimii nyt moitteetta, se tosin romahti kerran niin ikkunahissi vaihdettiin niin sen jälkeen oikein hyvä.
#15
VM 2003 Golf4 ajettu 130k niin palanut airbag valo vajaan vuoden ja AIRBAG FAULT lukee ruudussa. En ole aiemmin välittänyt mutta nyt ois katsastus ajankohtainen eikä varmaan mene läpi sen kanssa. Alkoi palaa sen jälkeen heti kun käytin vuosihuollossa viime syksynä. Sanoikin noudettaessa kaveri siellä että siinä palaa airbag-valo, mitä ihmettelin koska sinne ajaessa eikä koskaan aiemmin ei ole jäänyt palamaan. Tuosta päättelin että oisko siellä joku runnonut penkkiä edestakas ja ois joku liitos mennyt? Otin penkin eilen irti ja siellä on alla se keltainen ja vihreä liitin (vihreä lienee penkinlämmitin akulta ja keltainen airbag). En kuitenkaan saanut liitintä auki, hieman oli hankala yksin siirrellä penkkiä. Suihkutin päälle jotain elektroniikka sprayta, ei auttanut. Voisko se olla se liitin viallinen vai missä vika? Johto poikki? Johtosarja menee penkistä jonnekin moottoritilaan akulle. Liekö siellä uusia liittimiä? Mutta vika tosiaan alkoi huollossa. Olen kyllä akkuakin vaihtanut itse ei kai se pitäs vaikuttaa mihinkään? Pitäskö koittaa vielä kuskin penkkiä irti ja roplata keltaista liitintä? Netissä oleva yksi kikka on poistaa se liitinmokkula ja juottaa johdot suoraan kiinni, voisko se sit auttaa? Voi tai ei. En tiedä uskaltaako itse kun airbag kai vähän vaarallinen huoltokohde jos menee pieleen niin vaikka räjähtää. Toisaalta huoltoon soitin niin ei ollu heti aikoja ja sanoi että " se voi olla hyvinkin vaikea selvittää". Ei suurta luottoa kun yksi huolto ei viimeksi saanu mitään sähkövikaa selville.

Luin vikakoodin niin antaa "01217 side airbag igniter, driver side" eikä nollaaminen auta luonnollisesti kun palaa uudelleen kun starttaa.
#16
Mikähän on vialla kun Golf IV -03 ajettu 120tkm pitää aina välillä outoa tärisevää ääntä jostain pohjan suunnasta. Ã,,äni ilmenee käytännössä vain paikallaan valoissa seistessä D-vaihde päällä. Kun vaihtaa P:lle niin ääni häviää heti. Hyvin pian ääni häviää myös D:llä kun on lähtenyt liikkeelle eli ääni kuuluu vain paikallaan, hieman natisee heti kun on päästy liikkeelle mutta katoaa täysin ajossa. Autoon on tehty vain perushuoltoja (öljynvaihdot sekä jäähdytinnesteet ja jakopäänremontti 2v sitten).

Tällainen ääni:

https://www.youtube.com/watch?v=Hrt9lhp1gT4
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy