Vaihtelin tossa viime perjantaina renkaita ja laitoin momenttiavaimella 110 Nm:iin aluvanteet kiinni. Nyt tänään 50km vaihdon jälkeen yhteensä ajeltuna sitten takana ajanut taksikuski ohitti ja huuteli ikkunasta että vasen takarengas on huonosti kiinni ja heiluu. Pysäytin ja katsoin niin 2 pulttia jo siitä renkaasta puuttui oli varmaan pudonnut ja loput kolme oli löyhästi kiinni. Muissa renkaissa oli pultit tallella mutta löysällähän nekin olivat.
Käytettynä ostetut kuvassa näkyvät aluvanteet ja paria erilaista pitempää pulttia ollut käytössä. Alkuperäist pultit ilmeisesti 27mm kierrepituus ja pallokanta, ne on tossa kuvassa vasemmalla. Keskellä 32mm pallokanta ja oikealla Bilteman 30mm suorakartio. Eipä noissa kierrepituuksissa kyllä silmämääräisesti näytä juuri eroa olevan.
Eikös tuo vanteen reikä kartiopulttia vaatisi? Toki vanteet myynyt rengasliike sanoi aikanaan että alkuperäiset pultit käy ja laittoi niillä kiinni. Myöhemmin laitoin 5mm spacerit väliin niin ostelin pitemmät pultit 32mm pitäisi olla (27mm+5mm spacer=32mm).
Avaajalla laskin niin 4-5 täyttä kierrosta avaajalla menee kierteet sisään. Onko tämä riittävästi? Eikö se riipu vähän siitäkin miten pultti asettuu vanteen reikään kuinka paljon kierrettä jää? Kiristin 110-120Nm ja ajelin muutamia kilometrejä niin taas oli joku pultti löystynyt. Toki avaimella saa kiristettyä lisää tuon momentin päälle. Kuten varmaan kuuluukin jos on "vain" 110Nm. Pitäskö ne sit laittaa niin tiukkaan kuin saa että pysyis? Vai onko pultti vaan liian lyhyt ja ostettava jostain uudet? Kuinka syvään ne kierteen navassa menee?
https://imgur.com/a/45Nc6Kw
https://imgur.com/a/I1FEQKm
https://imgur.com/a/9jswpmi
Käytettynä ostetut kuvassa näkyvät aluvanteet ja paria erilaista pitempää pulttia ollut käytössä. Alkuperäist pultit ilmeisesti 27mm kierrepituus ja pallokanta, ne on tossa kuvassa vasemmalla. Keskellä 32mm pallokanta ja oikealla Bilteman 30mm suorakartio. Eipä noissa kierrepituuksissa kyllä silmämääräisesti näytä juuri eroa olevan.
Eikös tuo vanteen reikä kartiopulttia vaatisi? Toki vanteet myynyt rengasliike sanoi aikanaan että alkuperäiset pultit käy ja laittoi niillä kiinni. Myöhemmin laitoin 5mm spacerit väliin niin ostelin pitemmät pultit 32mm pitäisi olla (27mm+5mm spacer=32mm).
Avaajalla laskin niin 4-5 täyttä kierrosta avaajalla menee kierteet sisään. Onko tämä riittävästi? Eikö se riipu vähän siitäkin miten pultti asettuu vanteen reikään kuinka paljon kierrettä jää? Kiristin 110-120Nm ja ajelin muutamia kilometrejä niin taas oli joku pultti löystynyt. Toki avaimella saa kiristettyä lisää tuon momentin päälle. Kuten varmaan kuuluukin jos on "vain" 110Nm. Pitäskö ne sit laittaa niin tiukkaan kuin saa että pysyis? Vai onko pultti vaan liian lyhyt ja ostettava jostain uudet? Kuinka syvään ne kierteen navassa menee?
https://imgur.com/a/45Nc6Kw
https://imgur.com/a/I1FEQKm
https://imgur.com/a/9jswpmi