Optimointi

Aloittaja jannekni, 27.08.18 - klo:18:41

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jannekni - 13.09.18 - klo:18:58
Erikoismoottori teki optimoinnin.

130--> 170hp, 310--> 370Nm.
0- 100km/h 30% ja 80- 120 40% nopeampi kiihtymään.
Hyvältä näyttää!

Firmalta luvattu, persydynolla vai mitattu?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jannekni

Teholisäys arvio vuosien kokemuksella virityksistä ja vastaavien penkityksistä. Ajat kellotettu itse.

jannekni

350e. Suosittelen.

sakal83

Sieluni silmin, näen jo mikä paskamyrsky tästä alkaa ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

samza

jaa miksi :)

Tuo AVF muuttuu ihan eri autoksi ohjelmoinnin myötä. Itsellä mitattiin teho ennen ja jälkeen ohjelmoinnin niin sai vielä mustaa valkoiselle asiasta. Sillä erotuksella että siellä oli tehtaan jäljiltä jo n 140 konia ja lopputulos oli 166 konia. Vääntö oli n 370Nm ohjelmoidussa, "vakion" lukemaa en jaksa muistaa..  Homman hoiti hienosti Savon Autotune ja hinta oli tuota samaa luokkaa.

Erikoismoottorinkin hinnoittelu noiden vanhempien autojen myötä perustunee siihen, ettei pyörää tarvitse enää keksiä uudelleen. Hyväksi havaittu ohjelma sisään, koeajoja ja pienet hienosäädöt tarvittaessa ja se on siinä. Vuosien myötä ohjelmointilaitteet on jo "hankkineet hintansa" eikä niitä tarvitse enää "kuolettaa". Laskutetaan vaan ns työajasta.

Uudemmissa autoissa on sitten vielä ns viilaamista enemmän niissä softissa, ja jotain yllätyksiäkin saattaa tulla jotka vaativat hieman selvitystä ja aikaa. + että uudemmat moottorinohjaimet vaativat aina uusia ja kalliita laitteita että nykyisiin suojattuihin bokseihin pääsee ylipäätään käsiksi. Asiakkaallahan nämä maksatetaan.

Senverran siis eroa noihin esim "celtic tuning" ohjelmiin että suomalainen alihankkija ostaa johonkin hintaan valmiin ohjelman muualta ja yrittää rahastaa ihan maksimivoiton työn suorittamisesta. Useimmiten perävalotakuulla :)
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

Skoobadaaba

Terve!
Olen miettinyt optimointia skodaani. 1.8TSI vm08. Ajettu 220k.
Onko teillä kokemuksia tai mielipiteitä kannattaako optimointi "näin vanhaan" autoon. Kestääkö tilpehöörit yms?
Tehoa luvataan lisää n.40hp ja vääntöä n. 90NM.
- Octavia 2.0TDI Style -21
- Octavia 2.0TDI L&K -15
- Octavia 1.8TSI Elegance -08
- VW Passat 2.8 V6 Syncro -99

Skoobadaaba

Jotakuta tämä asia kuitenkin kiinnostaa jossain vaiheessa.
Eli edellisessä viestissä kysyin neuvoa optimointiin ex Skodaan.
Kävin teetättämässä ohjelman autoon ja se piristi autoa oikeasti. Ja toimi hyvin.
Myös nykyinen menopelini on piristetty ohjelmalla. Ei mitään moitittavaa.
- Octavia 2.0TDI Style -21
- Octavia 2.0TDI L&K -15
- Octavia 1.8TSI Elegance -08
- VW Passat 2.8 V6 Syncro -99

Antore

Lainaus käyttäjältä: Skoobadaaba - 06.02.22 - klo:22:30
Jotakuta tämä asia kuitenkin kiinnostaa jossain vaiheessa.
Eli edellisessä viestissä kysyin neuvoa optimointiin ex Skodaan.
Kävin teetättämässä ohjelman autoon ja se piristi autoa oikeasti. Ja toimi hyvin.
Myös nykyinen menopelini on piristetty ohjelmalla. Ei mitään moitittavaa.

Laita dyno-käppyrästä kuvaa tulemaan. Sehän sulta tietysti löytyy, koska on pakollinen muutoskatsastusta varten.

Zukka

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.02.22 - klo:23:56
Laita dyno-käppyrästä kuvaa tulemaan. Sehän sulta tietysti löytyy, koska on pakollinen muutoskatsastusta varten.

Jos onkin pelkästään radalla käytettävä kilvetön harrastevekotin?😄

Repost

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.02.22 - klo:23:56
Laita dyno-käppyrästä kuvaa tulemaan. Sehän sulta tietysti löytyy, koska on pakollinen muutoskatsastusta varten.

Eipä ne katsastuksessa mitään kysele.
Useita autoja olen optimoinnissa käyttänyt ja katsastanut eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia katsastuksen tai tekniikan kestämisen suhteen vaikka kilometrejä kertynyt reilusti..
Yleensä olen autot myös penkissä käyttänyt ja aina on tehot olleet sitä luokkaa kun on pitänytkin.
Ei mitään huonoa sanottavaa optimoinnista, päin vastoin. Kulutus aina pienentynyt ja hauskuus lisääntynyt.

HeiLau

Entä p-a kulutus näissä lastutuksissa yms,  mites teillä sille on käynyt? Itse vaihdoin just Outbackini Caddyyn (mol. 2.0tdi). Kulutus nousi ainakin litralla,  näillä hinnoilla sillä on merkitystä - ainakin minulle :(
VW Caddy, 2.0TDI, 2012

Beetle

#41
Kohta loppuu optimoinnit?

Ajoneuvolaki muuttui " päästömanipulaatiot kielletään

LainaaSääntelyllä kielletään päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Myös ajoneuvon muuttaminen päästöjä manipuloimalla on lakimuutosten myötä kiellettyä.

Sääntelyllä tiukennetaan myös päästömanipulaatioiden sanktiointia eli liikennevirhemaksun ja seuraamusmaksun määräämistä. Seuraamusmaksun määrää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Tarkoituksena on kitkeä päästömanipulaatioihin perustuva liiketoiminta sekä päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttö tieliikenteessä, ja näin vähentää etenkin liikenteen päästöjä.

Kuten Moottori aiemmin kertoi, päästömanipulaatiokikkailun tavoitteena on ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannusten pienentäminen, huolto- ja korjauskustannusten välttäminen tai moottoritehon kasvattaminen. Kikkailun avulla ajoneuvon hiukkas- ja typenoksidipäästöt voivat kasvaa jopa monikymmenkertaiseksi.

Esityksen päästömanipulaatiota koskevat säännökset voivat tulla voimaan vasta 1.6.2024 ja että siihen asti voidaan säilyttää tältä osin lainsäädännön nykytila.

Sekä

Autojen jälkiasenteinen päästökikkailu halutaan kuriin " lakiaie eduskunnassa

LainaaEsityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös liikenteen palveluista annettua lakia, ajoneuvojen katsastustoiminnasta annettua lakia, tieliikennelakia ja lakia Liikenne- ja viestintävirastosta.

Lakiesityksessä ehdotetaan, että ajoneuvojen päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti, käyttö ja asentaminen olisi kiellettyä.

Vastuuta siirrettäisiin aiempaa enemmän myös ajoneuvojen muutostöitä tekeville yrityksille, ja jatkossa lainvastaisesta toiminnasta voitaisiin määrätä seuraamusmaksu.

Lisäksi auton omistajille kiellon rikkomisesta seuraisi liikennevirhemaksu, joka voidaan määrätä ”sen maksettavaksi, joka on liikenteessä kuljettamisen aikaan sellaisen ajoneuvon omistaja tai pysyvä haltija, jota on tahallaan tai huolimattomuudesta muutettu päästömanipulaatiolla.”

Liikennevirhemaksun suuruus riippuisi ajoneuvon massasta ja siitä, määrätäänkö liikennevirhemaksu luonnolliselle henkilölle vai oikeushenkilölle.

Tavallista kansalaista kiellon rikkomista koskevan liikennevirhemaksun suuruus olisi esityksen mukaan kolmiportaisesti 300"3 000 euroa ajoneuvon massasta riippuen. Oikeushenkilöille eli yrityksille vastaava porrastus tarkoittaisi 10 000"30 000 euroa maksettavaa.

Keskeisintä on, että pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmien ja auton ohjelmistomuutosten tulisi olla vaatimustenmukaisia, eikä ”niitä saisi edes ajoneuvon käyttöönoton jälkeen manipuloida siten, etteivät ne täytä ensimmäisen käyttöönoton ajankohdan tai sen jälkeisiä vaatimuksia”, todetaan lausunnossa.

Poliisilaitoksien lausunnoissa todettiin myös, että merkkikorjaamoilla olisi osaaminen ja laitteisto, joilla päästömanipulaatiot, moottorien ohjelmoinnit ja järjestelmien toimimattomuus on havaittavissa, joidenkin automerkkien osalta, jopa etäseurannan kautta.

Poliisilaitoksen näkemyksen mukaan jatkossa tulisi vielä selvittää olisiko mahdollista toimia samoin kuin esimerkiksi nopeudenrajoitinvalvonnassa eli vaaditaan autossa mukana pidettävä katsastusvälein uusittava valtuutetun korjaamon todistus.


Kohta loppuu optimoinnin ilo ja tulee itku, kun viranomainen alkaa kirjoittamaan 300-30000 euron liikennevirhemaksuja?


???

petaso

Kuinkahan paljon teillä liikkuu autoja jotka on optimoitu/softattu aikoinaan ja niiden nykyinen omistaja ei tiedä siitä mitään? Omistajien oikeusturva lienee näissäkin tapauksissa varmaan heikkoa kun todetaan että autosi on muuten softattu ja sakot tulee.

petrisa

Esitän muutaman kysymyksen.

- millä tavalla poliisi liikennevalvonnassa voi todeta auton olevan ohjelmoitu tai jopa päästömanipuloitu?
- miten vuosikatsastuksessa käy ilmi optimointi?

Esitän vastauksiksi.
Ensimmäiseen kohtaan: ei mitenkään
Toiseen kohtaan: mikäli päästölaitteisto egr ja dpf ovat toiminnassa: ei mitenkään

Mikäli egr ja dpf poistetaan käytöstä, niin etenkin dpf pöntön tyhjentäminen voidaan havaita vuosikatsastuksessa, kun pönttö on ontto.

Katsastuksen yhteydessä tehtävä päästömittaus ei paljasta mitenkään auton ohjelmiston uudelleen muokkausta eli optimointia. Se ei näy mitenkään mittauksessa. Egr:n ja dpf:n poisto todennäköisesti näkyy kasvaneina typen oksidi ja hiukkas arvoina.

Mutta....mikä asetetaan NOx arvoille raja-arvoksi, koska sitä ei nykyisellään mitata ja mikä on millekin autolle Euro päästönormin kynnys?
Tässäkin päästään siihen, että kyseinen arvo perustuu valmistajan ilmoitukseen, kun se on luokitellut auton tietylle Euro normille. Pitääkö se paikkaansa...eli kuinka paljon on liikenteessä jo vakio autoja joita voitaisiin alkaa hylkäämään, koska ei niitä ole missään tähän asti mitattu.

Seuraava hyvin kyseenalainen ja jopa mahdoton tilanne on se, että liikenteessä olevia jo takuunsa päättäneitä autoja käytetettäisiin merkkiliikkeessä, jossa selvitettäisiin onko auton softa tehdassofta. Autoilijoita ei voi siihen pakottaa eikä merkkihuolloissa riitä kapasiteetti tähän hommaan ja lisäksi ilmaista työtä he eivät tee, joten tulee kyseeseen maksaja. Tavallinen "rehellinen" autoilija, joita suurin osa on, eivät ala tätä maksamaan. Eikä ole mitään edellytyksiäkään, joten maksajaksi tulisi valtio ja summa olisi valtava. Myöskään katsastusasemille ei taatusti tule jokaisen automerkin spesiaalia testeriä, jolla näkee onko softa tehdas versio.

Joten.... kyllä tämä "uhkailu" koskee vain näitä ohjelmointifirmoja ja lähinnä vielä niitä joissa kajotaan saastelaitteistoihin eli koskee lähinnä dpf laitteistoa.

-karppa-

Petrisa kiteytti asian hyvin.

Ammattitaitoinen firma optimoi auton tarvittaessa, niin että saastelaitteet toimivat ihan normaalisti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 16.04.23 - klo:10:30Autoilijoita ei voi siihen pakottaa ... Tavallinen "rehellinen" autoilija, joita suurin osa on, eivät ala tätä maksamaan....

Muuten ihan asiallinen mietintä mutta näissä kohtia mentiin honkimetsään. Jos hallitus päättää jotain niin suomalainen autoilija ei tee muuta kuin valittaa nettifoorumeilla ja avaa lompakon, ranskassa varmaan lähtisivätkin sankoin joukoin kaduille taas polttamaan autoja ja hajoittamaan muiden omaisuutta.

Jos hallitus päättää että vuosikatsastuksen yhteydessä pitää mitata jotain muutakin kuin pelkkä savuarvo, joutuvat katsastusasemat ostamaan uusia laitteita (tai hakeutumaan konkurssiin jos ei ole siihen mahdollisuutta), joista molemmista lopputuloksena on että suomalainen veronmaksaja joutuu loppuviimein tuon laskun maksamaan, joko kohonneina katsastusmaksuina tai sitten kohonneina veroina.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Onhan tässä semmoinen pointti jos optimointia tehdään vaikkapa raskaalle kalustolle (tai vaikkapa ihan hlo-autolle) niin että otetaan adblue laitteisto pois toiminnasta ihan puhtaasti kulujen säästämiseksi, niin kyllähän siinä silloin rehellinen autoilija on epäsuorasti maksumies, kun epärehellinen skippaa osan kuluista ja on siten paremmassa kilpailuasetelmassa. Siinä mielessä kannatettavaa moisten viritysten laittomuus. Se miten ne voidaan tunnistaa/valvoa on sitten eri tarina.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy