Premium-keskustelu

Aloittaja ma1ja, 20.01.10 - klo:20:27

« edellinen - seuraava »

ma1ja


Hyvän maun vaalijana voinen aloittaa premium-tason keskustelun.
Jokaisella varmaan on omat näkemyksensä ja ennakkoluulonsa premium-merkeistä. Mikä niissä on niin hienoa? Mikä niissä maksaa? Kannattaako maksaa? Kuka niitä ostaa? Mikä on paras? Mikä puhuttelee juuri sinua? Mikä on premiumien tulevaisuus rajoitusten lisääntyessä, öljyn loppuessa, ekoajattelun jatkuvasti kasvattaessa suosiotaan?
entä : Mitä tarkoittaa premium?
Ennen kuin puritanistit iskevät, saanen ehdottaa, että voimme sisällyttää nuo peruspaperimiehen haarukassa olevat mersut, bemut, audit ja volvot myös keskusteluun. Mikäli puhe kääntyy vain rolsseihin, maibacheihin ja muihin preemiumien preemiumeihin voi keskustelu käydä köykäiseksi, koska tuskinpa kaikilla meistä on noista omakohtaisia kokemuksia.
Niin se vaan menee.

ma1ja

En tiedä missä tynnyrissä olen kasvanut, mutta vielä kymmenen vuotta sitten en laskenut audia premium-merkkien joukkoon. sen sijaan jo lapsesta oli itsestään selvää, että mersu oli jotain hienoa. kai se on jo pelkkä historia. kuten eräät mb-fanaatikkoystäväni aina aloittavat käännytystyönsä " Se on SE ENSIMMÃ,,INEN auto!" No eihän sitä käy kieltäminen. Muutenkin nuo kaverit kyllä tahtovat muistella niitä menneitä kultaisia vuosikymmeniä, kun mersu oli vielä mersu. milloin se nyt vielä olisi ollut? ehkä vielä silloin kun kaikki taksit olivat mercedeksiä? bemarin historiikkia en tähän hätään jaksa muistaa mutta aina bmw on kuitenkin tuntunut hienolta, jotenkin samaa sarjaa kuin mb,mutta sporttisempi. Audi sen sijaan,hmm :-[,  jotenkin ei vain neljän epämääräisen sekatavarakaupan pakkoavioliitto vaikuta kovinkaan hohdokkaalta aloitukselta.
Audilla onkin mielestäni vielä tekemistä brändin kanssa enemmän kuin kahdella muulla mainitulla merkillä. Jotenkin tuntuu, että audiin pitää tutustua ja antaa sen valloittaa itsensä ennen kuin vakuuttuu sen erinomaisuudesta.
Niin se vaan menee.

Erkka



Audin A8 vm. 2010 voitaneen kutsua bremiumiksi. Kyllä näin on, bremiun se on.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

jf

Premium on yksinkertaisesti asioiden tekemistä paremmin, kuin se riman ylitys vaatisi. Marsu, biimeri tai rinkeli eivät suomessa moista statusta ansaitse (marsun ja biimerin huollot yleensä monimerkkiliikkeissä ja palvelu sen mukaista, rinkelistä en edes viitsi aloittaa). Lexus taas on loistava esimerkki siitä mitä premium on oikeasti on. Hyvä auto ei riitä, vaan kokonaisuuden täytyy yksinkertaisesti olla erinomaista ja kun kaikki toimii on ilo olla asiakkaana, eikä se hintakaan tunnu pahalta. Itse katson sen kalliimman hinnan tulevan siitä "pikkuisen" paremmin tekemisestä joka näkyy, tuntuu ja kuuluu tuotteessa ja kaikkeen siihen liittyvissä tukitoiminnoissa.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 20.01.10 - klo:20:39
Jotenkin tuntuu, että audiin pitää tutustua ja antaa sen valloittaa itsensä ennen kuin vakuuttuu sen erinomaisuudesta.

Olen jo puolisen vuotta yrittänyt tutustua Audiin ja odotellut suurta valaistumista.

Pitempiä koeajoja on plakkarissa neljä, yksilöityinä A4 1,8 TFSI multitronic, A4 2,0 TDI e, A5 2,0 TFSI  SB quattro Stronic, Q5 2,0 TDI quattro. Aivan kelpo autoja, ei voi kiistää, mutta.. Verrokkina on koeajettu Vw Passat 1,6 TDI Blue Tech, Vw Passat CC 1,8 TSI DSG, Volvo V70 1,6 D, Honda CR-V 2,2 i-CTDI, Ford Mondeo 1,8 TDCI, MB C 250 CDI.

En vain löydä Audista sitä paljon puhuttua premiumia, en varsinkaan kun vertaa sisarmalliin eli Vw Passatiin. Jos keskittyy ajamiseen pimeällä maantiellä, niin Volkkarin ja Audin erottaminen on miltei mahdotonta. Melutasossa, suuntavakavuudessa yms. ei ole eroa. Samaan nippuun voisi vielä ottaa Skodankin. Kaikki tuntuvat selvästi Volkkareilta vai pitäisikö korrektiksti sanoa Vaggineilta. Sitä, että auto tuntuu Volkkarilta ei pidä ottaa moitteena, koska Volkkarit ovat hyviä autoja. Toki koeajetuissa autoissa tuntuu eroja, mutta niitähän syntyy erilaisista renkaista ja ajo-olosuhteista. Audin ajo-ominaisuuksissa ei ole mitään sellaista, mitä em. Volvo tai Mondeo eivät tarjoaisi.

Palataan kabiiniin ja todetaan hetimiten, että Audin hallintalaitteet eivät tunnu sen laadukkaammilta kuin Volkkarissakaan. Lisäksi henkilökohtaisesti pöyristyttää suoraan muinaisesta Beetlestäni lainatut ratin viikset ja se, ettei autossa ole suomenkielisiä toimintoja, kun ne kerran Passatissakin on. Kahdessa Audissa neljästä on ollut sanomista muoviosien laadussa. Toisessa oli valupurseita ratin keskiön ulkoreunassa ja toisessa vastaavia vilkkuviiksessä! Ei käy laatuun premiumissa! Q5:n kojelauta nitisi pakkasessa kuin heteka. Täytyy tunnustaa, ettei Audi tarjoa mitään erityistä edellä mainittuihin autoihin verrattuna. Sen myönnän, että Honda CR-V:n sisusta on selkseästi halvan oloinen ja vilkunviikset tuntuivat luokattomilta.

Toisaalta Audi vaikuttaa jollakin selittämättämällä kiinnostavalta autolta. Periaatteessa voisin ostaa sen ekodieselin eli 2,0 TDI e:n, väriksi Aruban sininen ja vaalea nahkaverhoilu. Kuten näette, asiaa on pohdittu.  ::) Audilla sentään on värikartta, koska Passat CC putoaa muuten miellyttävän mallistonsa jälkeen nimenomaan värikartan - tai sen puuttumisen - vuoksi.

Mutta mutta, kauppoja ei ole tehty. Osansa on epämiellyttävän oloisilla myyjillä. Ehkä vielä suurempi syy on käsittämättömässä mallipolitiikassa eli maukkaan näköiset erikoisverhoilut ym. ei ole edes hinnoiteltu Suomeen. Ainakin vaimoni on valmis maksamaan todella tyylikkäästä nahkasisustuksesta hunajaa. Vanteet, isot moottorit, integroidut navit ym. ovat puhtaasti evvk seikkoja, eikä niihin olla panostamassa yhtään ylimääräistä.

Edellä mainittujen jälkeen olen fiilistellyt Toyota Priusta, joka on hämmentävä auto. Hybrdi sopisi perheemme yleiskäyttökiesiksi erinomaisesti, koska ajo pääasiassa kaupunkiajoa ja normaalit ajoreittimmekin ovat sopivan mäkisiä. Se on hienoa ajaa pitkiä pätkiä pelkällä sähköllä! Toisaalta Prius on melkoisen kallis. Tojotamyyjä ei vielä tietänyt tarkkooja hintoja tulevalle Auris hybridille, mutta oletti sen olevan hinnoiteltu todella kiinnostavaksi - kiitos CO2-perustaisen autoveromme. Ehkä hybridin osalta täytyisi passat muutama kuukausi, vaikka Auris susitylsä peli onkin.

Itse laskisin Priuksen premiumiksi. Sehän on tiloihinsa nähden kallis kuin mikä, tekniikka on todella edistyksellistä ja sellaisen omistaja on taatusti tietoinen edelläkävijän imagosta. Prius siis täyttää premiumin yleiset määritelmät.


Priuksen jälkeen ajauduttiin vanhan tuttavan eli Minin maailmaan. Aikoinaan Beetle vaihtuikin Miniin ja täytyy myöntää, että nykyinenkin Mini, varsinkin farkku eli Clubman kiinnostaa aivan tosisnaan. Mitkä värit, mitkä varusteet!  ;) Nahkaa löytyy neljää tai viittä laatua, värikartassa on muutakin harmaan tylsiä sävyjä ja värin saa valita erikseen kattoon ja "tehosteosiin", sisätiloihin saa valittua kojelaudan, ovipaneelien ym. värit, listojen valikoimassa useampia alumiinin sävyjä perinteistä (yök) parkettia unohtamatta. Ensimmäinen kerta, kun yllätän vaimon rakentamassa autoa nettipalvelussa!!  :D Tämä on sitä oikeaa premiumia eli annetaan asiakkaan valita miltä auto oikeasti näyttää ja tuntuu.

Noh, jäitä hattuun ja katsotaan mitä tuleman pitää.

zoned

Itselleni laatuauton selkein merkki on hiljaisuus. Ajo-ominaisuudet jne - tärkeitä omalla tavallaan, mutta ainakin omassa käytössäni 90% ajosta on lähes suoraa maantietä/moottoritietä ja siinä se auto kyllä pysyy vähemmänkin dynaamisella ohjaustuntumalla. Liian kova rengasmelu sen sijaan rassaa ja väsyttää paljon enemmän. Niinpä reemiumin pitää olla hiljainen. Siltä pohjalta lähtisin vanhojen kokemusten perusteella katselemaan tuonne BMW/Mercedes/mahdollisesti Lexus-leiriin.

Onneksi Tekniikan Maailman keskustelupalstalla joku on jaksanut väkertää melulistauksia (desibelimittari ei tietenkään anna täyttä kuvaa mutta osviittaa kuitenkin), joten dataakin löytyy samantien, tässä 15 kärki:

LainaaSuluissa autojen sekä etu- että takaosien nopeuksien 60/80/100/120 km/h melujen keskiarvojärjestys:

1 Mercedes-Benz S 500 Lang ( 61,4 ) 56 57 / 60 61 / 63 63 / 65 66
2 BMW 530 dA ( 62,0 ) 57 58 / 60 61 / 63 64 / 66 67
3 BMW 730 dA ( 62,0 ) 57 58 / 60 61 / 63 64 / 66 67
4 BMW 730d (2009) ( 62,6 ) 58 59 / 61 62 / 64 64 / 66 67
5 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A ( 63,0 ) 59 59 / 61 62 / 64 65 / 67 67
6 BMW 320d Business ( 63,1 ) 60 60 / 62 62 / 64 64 / 66 67
7 Mercedes-Benz S 400 CDI Lang ( 63,3 ) 60 60 / 62 62 / 64 64 / 67 67
8 BMW 525dA ( 63,3 ) 59 60 / 61 62 / 64 65 / 67 68
9 BMW X6 35d ( 63,5 ) 59 59 / 63 62 / 65 65 / 67 68
10 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang ( 63,5 ) 59 59 / 61 63 / 64 66 / 67 69
11 Chrysler 300C V8 HEMI ( 63,6 ) 59 60 / 62 63 / 64 66 / 67 68
12 BMW 320i touring ( 63,6 ) 59 60 / 62 63 / 65 65 / 67 68
13 Lexus LS 600h L ( 63,9 ) 60 60 / 62 63 / 65 66 / 67 68
14 Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business ( 63,9 ) 60 60 / 63 62 / 65 65 / 68 68
15 Audi A4 1,8 TFSI Business ( 64,0 ) 60 61 / 62 63 / 65 66 / 67 68

Bemarit ja Mersut näyttäisivät kansoittavan kärkikymmenikön. Jos unohdetaan nuo tähtitieteellisen kalliit ässämersut niin näillä kriteereillä siis paras jollain tavalla järkevyyden rajoissa hinnan puolesta oleva premium-auto on BMW 530 dA. Case closed. :) (Vaikka kävisin kyllä vielä ennen tuon hankintaa kokeilemassa Lexuksen GS450h:ta ;))

Tuon melulistan häntäpää muuten näyttää tällaiselta:

Lainaa155 Hyundai i20 1,2 Classic ( 70,0 ) 66 68 / 69 70 / 70 71 / 72 74
156 Lada 119 HB 1,6 ( 70,0 ) 66 66 / 69 69 / 71 71 / 74 74
157 Fiat Stilo Multi Wagon 130 Active ( 70,1 ) 67 66 / 69 69 / 71 72 / 73 74
158 Ford Focus 1,6 Collection Sedan ( 70,1 ) 66 67 / 69 69 / 71 71 / 74 74
159 Seat Ibiza 1,6 Sport ( 70,5 ) 67 67 / 69 70 / 71 72 / 74 74
160 Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance ( 70,6 ) 67 70 / 68 70 / 71 72 / 73 74
161 Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline ( 70,6 ) 68 68 / 68 69 / 71 73 / 73 75
162 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol ( 70,8 ) 67 68 / 69 70 / 71 73 / 73 75
163 Fiat 500 1,2 Lounge ( 70,8 ) 67 68 / 68 70 / 71 73 / 74 75
164 Honda Jazz 1,4i-VTEC Comfort ( 71,0 ) 67 69 / 68 70 / 71 73 / 74 76
165 Mazda2 1,5 Touring ( 71,5 ) 67 69 / 70 71 / 72 74 / 74 75
166 Ford Fiesta 1,4 5D Ghia ( 71,5 ) 67 70 / 69 73 / 70 73 / 74 76
167 Fiat Panda 4x4 ( 71,5 ) 66 67 / 70 70 / 73 73 / 76 77
168 Hyundai i20 1,4 Comfort ( 72,4 ) 70 71 / 71 72 / 72 73 / 74 76
169 Ford Ka 1,2 Titanium ( 74,0 ) 70 71 / 72 73 / 74 76 / 77 79
170 Seat Ibiza 1,6 Sport ( 74,8 ) 72 73 / 73 74 / 75 77 / 76 78
XC60

Urlaub

Pahimipien melulaatikoiden listalla pistää silmään Ford Ficus Sedan ja Vw Golf Variant. Muut autot ovat selvästi pikkuautoja.

QuaS

Toi melu on vähän suhteellista, itse ajan etupenkiltä motaria ja 120.
1 Mercedes-Benz S 500 Lang 65
2 BMW 530 dA 66
15 Audi A4 1,8 TFSI Business 67

Erot on aika pieniä mittarilla mutta in real life tuon kyllä myös huomaa (olen ajanut TOP 15: S500 lang, 530d, 320d, S400 lang, E220CDI ja A4).

Väitän että:
- iso tekijä on myös renkaat, esim 530d jotku pehmoset 17" vs 19" kesärunflat on täysin eri asia, 530d hyvä se on silti, todistetusti, ei millään jättimariginaalilla
- pitää ajella melkein radio kiinni kun toi 2db rupeaa vähän hämärtymään ja piru jos toisessa onki premium äänentoisto niin kyyti voi ollakkin nautittavampaa
- melun taajuudet on tärkeässä roolissa tässä, inhottavaa ujellusta on hiljaistakin

makkis

Kyllä Fiikkuksen rengasmelu onkin jotain aivan infernaalista... luulin Ocun olevan meluisa siihen saakka, kunnes ajoin kollegan farkkufiikuksella (uusin korimalli) ja ai herttileijaa!!!

RoccoScientist

Ylläoleva lista on (varmaan vahingossa ;) ) puutteellinen. Muistaakseni uusi C5 oli mitatulta melultaan edustusautoluokkaa. C6:llekin on TM:ssä annettu lukemat (1/10) 59 59 / 63 62 / 64 63 / 67 66, jolla pääsisi top 5:n tienoille.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 20.01.10 - klo:23:35
Ylläoleva lista on (varmaan vahingossa ;) ) puutteellinen. Muistaakseni uusi C5 oli mitatulta melultaan edustusautoluokkaa. C6:llekin on TM:ssä annettu lukemat (1/10) 59 59 / 63 62 / 64 63 / 67 66, jolla pääsisi top 5:n tienoille.

Josta voidaankin vetää se johtopäätös, ettei pelkkä pieni rengasmelu tee premiumia vai vahviistaako poikkeus säännön? Itse en ainakaan pysty hyvällä tahdollakaan ajattelemaan, että C5 olisi premiumia sen enempää laadultaan kuin imagoltaan.

Flat

Avataan keskustelua hieman , jotta ei takerruta yksityiskohtiin, jotka tärkeitä ovat nekin.
Aihe on kuitenkin monisyinen, aiheen voisi helposti jakaa kahdeksi erilliseksi aiheeksi: premium auto ja premium merkki.

Mitä premium merkki on omasta mielestäni, asiat esitetty tärkeysjärjestyksessä.

1. Premium merkillä on vahva ja yleisesti arvotettu brandi. Brandin pitää antaa mielleyhtymiä laadukkuudesta, edityksellisestä teknologiasta  ja ylellisyydestä.
2. Premium merkki käyttää autoissaan edistyksellistä teknologiaa ( tai pikemminkin ainakin osassa autoissa käytetään). Tätä varten premium merkeillä on hyvin laaja mallisto ja malliston yläpään autoilla esitellään tulevaisuuden teknologiaa.
3. Premium merkin autojen ajo-ominaisuudet ( ajotuntuma, ajomukavuus)  ovat keskimääräistä paremmat
4. Premium merkin autojen muotoilu erottuvaa/onnistunutta  ja sisustan materiaalit ovat keskimääräistä laadukkaampia.
5. Premioum merkin autot on keskimääräitä viattomampi.

Kuten listauksesta huomaa, premium merkkin auto ei ole välttämättä paras, vaan suorittaa asiansa keskimääräsitä paremmin, mutta jotta se voi olla premium merkki, sen brandin on oltava kunnossa.

Se mikä on sitten premium auto on vaikeampi määritellä.
Tietysti on olemassa ei premium brandejä, jotka tekevät premium autoja. Ei epäilystäkään etteikö vaikka vw phaeton ole (oli) premium auto.
Suurempi kysymys on, onko esim 1 bemari premium auto ?

Premium merkin aseman tavoittelu on sinänsä ymmärrettävää, koska silloin mahdolliset ostajat ovat valmiita maksamaan ekstraa aineettomista ominaisuuksista, eli brandistä. Joidenkin mielestä tämä
brandistä maksaminen on täyttä hulluutta, mutta pitää muistaa, että meistä jokainen on ostanut/ostaa pienempiä' premium tavaroita/palveluita hyvinkin useasti. Autojen kohdalla premiumlisä muodostuu vain
kertaluokkaa suuremmaksi ja näin ylittää ns kipurajan.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 20.01.10 - klo:22:07
Pahimipien melulaatikoiden listalla pistää silmään Ford Ficus Sedan ja Vw Golf Variant. Muut autot ovat selvästi pikkuautoja.

Ei nyt aivan selvästi, Fiat Stilo Multiwagon ja Seat Altea XL eivät kuulu pikkuautoluokkaan.
Jetta ei ole varmaankaan mukana, kun ei näy tuossa jälkimmisessä listassa  ::)

Työkaverini (nainen) osti syksyllä vuoden vanhan Fiat 500:n. Tutkiskelin sitä useampaan kertaan, ja kyllähän sekin täyttää useita yleisiä premium-auton kriteerejä. Varsinkin tämä yksilö, joka on erittäin hyvin varusteltu pikkuautoksi. Viimeistelytaso ja pienet yksityiskohdat ovat ihan eri tasolla kuin perus hinnat-alkaen fiiatissa. Mutta, jos verrokiksi ottaa jonkin saman kokoluokan Punton, tällaisen hinta kohoaa varusteltuna älyttömän korkeaksi.  Samalla rahalla saisi paljon "järkevämmän", tilavamman auton. Ko. taloudessa 500 on kakkosauto, joten tiloilla ei ole ollut valinnassa mitään merkitystä.

Mielestäni kyseessä on siis selkeästi jonkinlainen life style tai imago-tuote, mikä nyt onkaan oikea termi. Aivan kuten Minikin. Imago on premiumin tärkeimpiä kriteerejä. Premium-statukset on jaettu merkeille jo aikoja sitten. Volvo on premiumia, vaikka edellinen S40/V40 -malli oli mielestäni kaukana siitä. Subaru Tribeca tai Nissan Murano taas eivät ole premiumia..

Jos jonkun mielestä reilu 20 teuron auto (Fiat 500 härpäkkeineen) ei voi olla premium-auto, niin aivan yhtä hyvin voi olla, että miljoonatuloinen naureskelee partaansa, kun kuulee että joku pitää 49 000 euron rinkulaa premiumina.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Flat

Lainaamiljoonatuloinen naureskelee partaansa, kun kuulee että joku pitää 49 000 euron rinkulaa premiumina.

Mielstäni keskustelussa on hyvä erotta vielä premium ja luxus autot erikseen.

Esim joku aston martin on selvä luxus tuote.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Flat - 21.01.10 - klo:09:01
Mielstäni keskustelussa on hyvä erotta vielä premium ja luxus autot erikseen.

Esim joku aston martin on selvä luxus tuote.

Eikö Phaetonkin kuulu samaan ryhmään..?

Lainaus käyttäjältä: Flat - 21.01.10 - klo:08:37
  Ei epäilystäkään etteikö vaikka vw phaeton ole (oli) premium auto.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Flat

LainaaEikö Phaetonkin kuulu samaan ryhmään..?

ilman muuta !


Reneto

Joo, näinhän se on.. VW voi olla luxusta muttei premiumia  :D
Koko premium-käsite on niin häilyvä ja epämääräinen, että oikeasti etoo koko termi.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

VodmarVortex

Premium on nykyisellään vaikeammin määriteltävä kuin ennen. Ennen vanhaan oli helppoa sanoa, että bemari, mersu ja saabi oli premiumia, jotain sellaisia isoja toimitusjohtajan edustusautoja mitkä oli vaan hiukan paremman kansan saavutettavissa.

Sittemmin jokainen näistä valmistajista on alkanut tehdä myös pienempiä autoja, A-mersu ja 1-bemari nyt esimerkkinä. Ei noi nyt niin kovin edustavia autoja ole, joten premiumin käsitekin on laajempi. Samalla automerkkejä on tullut lisää.

Jos yksinkertaisesti pitäisi määrittää nykyajan premium, niin sanoisin premiumin olevan auto, joka edustaa parasta omassa segmentissään ja hintaluokassaan. Varustelu ei välttämättä tee autosta premiumia, joskin premiumissa lienee aina edes ripaus jotain luksusta. Ja kuten joku muukin taisi jo mainita, premium ja luksus on eri asia.


zammy

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 21.01.10 - klo:09:14
Koko premium-käsite on niin häilyvä ja epämääräinen, että oikeasti etoo koko termi.

Ja ylipäätään, mikä ihmeen premium? Joku on vaan keksinyt tollaisen markkinoinnissa kivan kuuloisen sanan josta sitten väännetään palstat tukkoon, että mikä sitä premiumia on ja mikä ei.

Paljon yksinkertaisempaa kun annetaan markkinointimiesten kohkata premiumeista ja itse keskitytään siihen, että onko auto hyvä ja mieleinen.

skula

Partnerin moottorisahat oli preemiumia kunnes - niihin alettiin sekoittaa electroluxin komponentteja - sitten niistä tuli vain (electro-)luxusta joka taas tarkoittaa pask**.

Anteeksi ot..

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 21.01.10 - klo:07:48
Itse en ainakaan pysty hyvällä tahdollakaan ajattelemaan, että C5 olisi premiumia sen enempää laadultaan kuin imagoltaan.

No ei ehkä tosiaan imagoltaan. Täytyy kuitenkin huomata, että uusimmassa C5:ssä on selvästi muotoilullisesti pyritty lähestymään "premium-laitumia", joten ehkä se imagokin sieltä vielä seuraa perässä. Mitä laatuun taas tulee, niin näiltä palstoilta (UVAG ja UVW) löytyvien laatuharmittelujen perusteella premium-merkkien laatu ei täysin vastaa brandien imagoa, joten käytännössä erot "normiautoihin" ovat melkoisen varmasti pienemmät kuin voisi luulla.

Flatin tuomaan näkökulmaan teknisestä etumatkasta kommentoisin sen verran, että Citroën on tainnut olla jo pitkään ainoa, joka tarjoaa kaasunestejousitusta C5:n hintaluokassa (huomatkaa, että esim. Audilta saa samalla rahalla karvalakki-A3:n). Kaistavahdin kanssa taitaa olla sama juttu. Vastaavasti vielä varsin harvinaisen HUD-näytön saa Peugeot 3008:aan ja 308 CC:n istuimiin saa niskanlämmittimen, jota ei ole tietääkseni lainkaan tarjolla BMW 1-sarjan tai Audi A3:n vastaaviin versioihin. Premiumin ja edistyksellisen teknologiankin kanssa on siis vähän niin ja näin.

Mitä premiumiin tulee noin muuten, uskon zammyn olevan pitkälti asian ytimessä. Premium on osa brandia, joka taas on lähinnä markkinointiosaston kasaama kokoelma mielikuvia, joita sitten yritetään kaupata potentiaalisille asiakkaille. Sen yhteys todellisuuteen on - kuten yleisesti itse brandienkin - siis varsin häilyvä, eikä autojen paremmuutta voi vertailla pelkän brandin kautta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Antinontoxic

#21
Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 21.01.10 - klo:15:48
Mitä premiumiin tulee noin muuten, uskon zammyn olevan pitkälti asian ytimessä. Premium on osa brandia, joka taas on lähinnä markkinointiosaston kasaama kokoelma mielikuvia, joita sitten yritetään kaupata potentiaalisille asiakkaille. Sen yhteys todellisuuteen on - kuten yleisesti itse brandienkin - siis varsin häilyvä, eikä autojen paremmuutta voi vertailla pelkän brandin kautta.

Näinhän se on, ei Premiumilla sinänsä ole mitää tekemistä itse auton tai vielä vähemmän sen tekniikan kanssa. Kuten totesit niin ei se tee Peugeotin tila-autosta premiumia jos siihen saa HUD-näytön, eikä se taas toisaalta tee Audi A3:sta vähemmän Premiumia ettei siihen sitä saa. Premiumin voi mielestäni mieltää jopa enemmän asiakassegmenttinä kuin varsinaisena myytävän tuotteen laatua kuvaavana ominaisuutena.

Silläkin uhalla, että joku vetää porot nokkaan, niin minun mielestä tuo Premium-porukka on hakattu kiveen jo ajat sitten. Helpoimmat siihen porukkaan liittyvät merkit ovat varmasti Audi, BMW ja MB. Monesti näkee myös puhuttavan Premiumista, jos kyseessä on Jaguar, Volvo, Alfa Romeo tietyin varauksin jopa Saab. Porsche alkaakin menemään jo siinä jo rajoilla, että onko se tuon joukon "yläpuolella".

Lexus taas on ehkä paras esimerkki siitä miten automerkille on pyritty luomaan tietty imago tyhjästä.

jkvi

LainaaLexus taas on ehkä paras esimerkki siitä miten automerkille on pyritty luomaan tietty imago tyhjästä.
Ja pikkuhiljaa onnistuttu täysin.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Lexuksen+k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4t+tyytyv%C3%A4isimpi%C3%A4+autoihinsa/1135246854070?merkki=Lexus
http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus
CRDi & Collection

Reneto

Tämä premium-keskustelu on pysynyt kovin hiljaisena, vaikka aihetta sivutaan siellä täällä.
MacVolsu kirjoitti toisaalla autojen luovutuksesta:
LainaaKun autot luovutetaan niin minulla on ehto että kummatkin pirssit ovat Volkkarin puolella peräkkäin, en erikseen hae Audia kalliimmalta puolelta.

Pääkaupunkiseutua ja muutamaa muuta poikkeusta lukuunottamatta Volkkarit ja Audit myydään ja huolletaan saman katon alla. Eri sisäänkäynneillä, totta kai..
On jotenkin korni tilanne, että Audi-asiakkaille tarjotaan huollon yhteydessä kyyti keskustaan, mutta VW-asiakkaille ei. Taksi seisoo aamukahdeksalta Laakkosen pihassa.. odottaen premium-asiakkaita. Volkkarimies/nainen saa kävellä bussipysäkille. Näin ainakin Lahdessa  ;D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 05.04.10 - klo:11:11
On jotenkin korni tilanne, että Audi-asiakkaille tarjotaan huollon yhteydessä kyyti keskustaan, mutta VW-asiakkaille ei. Taksi seisoo aamukahdeksalta Laakkosen pihassa.. odottaen premium-asiakkaita. Volkkarimies/nainen saa kävellä bussipysäkille. Näin ainakin Lahdessa  ;D

Ei sitä taksia premiumeille varmaankaan tarjota, se taksimatka veloitetaan ainakin tuplasti huollon premiumhinnassa.

Ilmeisesti Mersun premiumimago on vahvempi kuin Audin, koska Veholla ei ole erillistä sisäänkäyntiä Mersumiehille vaan kaikki kulkevat samasta ovesta, olipa sitten baskeripäinen Sitikkamies tai Honda Jazzinsa huoltoon tuonut hondanainen. Myös se kyyti keskustaan on ollut tarjolla kaikille huollon asiakkaille.

Tietty jossakinhan se Audin ero Volkkariin täytyy näkyä..  ::)

Mikko83

Kyllä jettamies on aina jettamies.

Markku J

Heh, Audi putosi listalta vaikka Saab oli mukana. Olisko tuo hieman vanha tutkimus ?

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 13.11.13 - klo:20:54
Mielenkiintoinen linkki ;)

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288620093495.html
Lancia, Saab? WTF, Daciakin on enemmän premiumia kuin nuo. Todistaa taas kerran, että jenkit ei tiedä mistään mitään.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 13.11.13 - klo:21:21
Daciakin on premiumia
...todistaa ettet sinäkään kovin paljoa mistään tiedä... Ei herneitä, vain huumoria.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy