Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - heiluhannat

#1
-17 Alltrackin webasto ruvennut kiukuttelemaan siten, että kaukosäädin ei välillä sano mitään. Suorakaiteen muotoinen kromireunainen kaukosäädin, jossa kaksi nappia: "OFF" ja puhaltimen kuvalla varustettu. Normaalisi toimiessaan kun puhaltimen kuvasta on painanut, on säätimessä palanut lyhyen hetken vihreä valo ja webasto on käynnistynyt. Nyt käy välillä niin, että kaukosäätimessä ei tapahdu mitään, vaikka paristo on vaihdettu (kokeiltu kahdella eri uudella paristolla), auton bensatankki on täynnä ja akku ladattu täyteen akkulaturilla. Omituisinta tässä on se, että seuraavana päivänä saattaa toimia eli nyt parin viikon ajan n. 1/4 aamuna on käynnistynyt ja 3/4 aamuna ei. Niinäkin aamuina, joina ei ole käynnistynyt kaukosäätimestä, on kyllä saanut climatronicin napista päälle.

Miten tuon pitäisi toimia? Pitäisikö kaukosäätimessä olla muitakin kuin vihreä valo? Aiemmassa volkkarissani oli se pisaran muotoinen kaukosäädin ja siinä oli muitakin valomerkkejä, joista saattoi päätellä, että menikö viesti perille tai jos auto ei suostunut käynnistämään webastoa.
#2
Mistähän saisi tiedon, mikä vaihdelaatikko omassa, saksasta uitetussa Alltrackissa on. Seitsemän vaihdetta, joten täytyy olla DQ381 tai DQ500, mutta tietoa en ole löytänyt mistään, että kumpi. Varustetarrassa vaihteistokoodi SDM, mutta sillekään en löydä varmaa selitystä, vaan olen löytänyt viittauksia molempiin edellä mainittuihin.
#3
Vuoden 17 Alltrack. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, korkeammalla on puskurin tasalla, matalammalla n. 10 cm alempana. Tosin ala-asennossa jää sivuille metalliset kiskot, joihin saa erilaisia kiinnikkeitä ja vaikka liukuvan puolimetrisen pohjan. Ovatkohan nuo kiskot ja säädettävä pohja joku lisävaruste vai vakiona tässä, saakohan niitä pois? Itsellä siis lisätilaa haussa ja kun lattia on alhaalla, sivukiskot ovat aivan turhat. Toki jos kiskot saa irti, niin pohjalevy taitaa jäädä liian kapeaksi, mutta täytepalojen nikkarointi kyllä onnistuu, jos ei esim. jostain purkaamolta löydä kokonaista pohjalevyä.
#4
Muutama viikko ajettu Passatilla (Alltrack 2.0 TSI -17 / 104 tkm) ja otsikossa mainittu virheilmoitus tullut kolme kertaa eli liian usein, jotta sen voisi sivuuttaa kertaongelmana. Kahdella ensimmäisellä kerralla sammutin auton ja kun heti käynnistin uudelleen, vika oli poistunut.  Kolmannella kerralla en edes ehtinyt sammuttaa autoa, kun ongelma jo hävisi. En siis ole päässyt mittaamaan jännitettä vian ollessa päällä, normaalisti lataus n. 14 v ja lepojännite n. 12.5-12.6 v.

Sattumalta oli juuri tarkastushuollon aika ja kun siellä mainitsin asiasta, ei löytynyt kuin vikakoodi:
P1B0100:
Generator
Electrical error

Jotenkin kuulemma testasivat laturin ja se vaikutti olevan kunnossa, akkutesti näytti akun olevan ok. Sanoivat, että jos toistuu, niin pitäisi tuoda sähkärille selvitettäväksi.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ensisijaisesti tietysti pelottaa, että jotain päivänä ei korjaannu itsestään ja auto hyytyy jonnekin metsään. En taas viitsisi sokkona lähteä vaihtamaan esim. laturia, jos vika onkin jossain jännitteensäätimessä tai muualla elektroniikassa.
#5
Uudenmalliseen (2010 ->) VW Sharaniin alkuperäinen koiraverkko. Tätä mallia ei ole enää myynnissä, kiinnitys siipimuttereilla toisen istuinrivin reunimmaisten penkkien niskatukiin eli liikkuu penkkien mukana edestakaisin.
https://www.tori.fi/vi/83180515.html

Myynnissä myös mallikohtainen Jeppe-veräjä (Jeppe.com). Alhaalla ja ylhäällä olevat kiinnityslevyt ruuvataan autoon kiinni, sivuilta veräjän sulkutapit osuvat tavaratilan suojapeitteen koloihin eli niille ei tarvitse porata reikiä. Mukana muovinen remmikoukku.
https://www.tori.fi/vi/83180581.html

Itsellä ollut vuosimallissa 2013, uskoisin sopivan myös facelift-malliin (2015 ->), ymmärtääkseni auto pysyi sisältä samana. Sopivuudesta sisarmalli Alhambraan ei tietoa, mutta voi tulla kokeilemaan.

Sijaitsevat Vantaalla, hinta molemmilla erikseen 170 â,¬ / kpl, yhteishinnasta voidaan neuvotella.

matti[a]heiluhannat.com
0403446699
#6
Ostetaan / SAA POISTAA
16.02.21 - klo:22:47
ostettu
#7
Mökiltä lähtiessä rupesi -13 Sharan piipittämään ja mittaristoon syttyi kaikenlaisia valoja. ABS/ESC, kulmavalot (AFS), pysäköintiavustin, start/stop, rengaspainevalvonta, kaikki yhtäkkiä ja samalla kertaa.

Mitenkään ei ole voinut tulla montaa erillistä vikaa samaan aikaan, joten mistähän tätä lähtisi etsimään. Moottorin ECU ei anna mitään vikakoodeja halpislukijalla eikä moottorin vikavalo palakaan.
#8
Alkoi auto valittamaan jarrupalojen kuluneisuudesta.  Vuoden sisällä vaihdettu levyt ja palat eteen ja taakse, kaikki edelleen priimakunnossa. Käsittääkseni ainoa sensori on vasemmalla edessä ja vaikka revin johdot irti jarrupalasta ja yhdistin ne, herjaa edelleen. Kokeilin myös johdot irrallaan, vaikka ymmärtääkseni herjaa nimenomaan silloin kun virtapiiri on suljettu. Liitin näyttää ihan hyvältä, ei hapettumia tms.

Missä siis voisi olla vika, jossain liittimen ja tietokoneen välissä? Vai onko takajarruillakin tunnistin? Ne vaihdatin liikkeessä, kuin sähköinen käsijarru, mutta siitä on jo kuukausia aikaa eli tuo herja ei ole alkanut minkään toimenpiteen jälkeen.
#9
Ohjekirjan mukaan mistään 12 V-virtapistokkeesta ei tule virtaa, kun moottori ei ole käynnissä (vai kun virrat ei ole päällä). Joka tapauksessa, onko kenelläkään kokemusta, saisiko noista yhtä/useampia toimimaan niin, että saisi jatkuvasti virtaa ulos esim. kylmälaukkua varten?
#10
Autossa kuulemma sellainen vika, että kun kaukosäätimestä painaa ovet lukkoon, niin kaikki paitsi kuskin ovi lukittuvat. Kuskin ovi lukittuu vasta, kun kaukosäätimestä painaa uudestaan ovet lukkoon. Jos kuskin oven lukkomekanismissa olisi jotain vikaa, niin ei kai muut ovet lukittuisi?
#11
Golf VI Variant, tuulilasin alareunassa on muovinen suojalevy/vedenohjain tms. (oheisen kuvan nro.9), joka talvipakkasilla halkesi, kun siihen hieman huolimattomasti jääraapalla löi. Onko kellään kokemusta, miten tuo vaihdetaan tai vaatiiko tuulilasin irrotuksen? Yritin tutkailla asiaa, mutten löytänyt mitään kiinnikkeitä ja muoviläpyskä tuntuisi olevan aika tiukasti tuulilasin alla (näyttää siis menevän tuulilasin alle, mutta en tiedä kuinka pitkälle. Onko kellään tietoa, onko tuulilasi liimattu tuon osan päälle vai onko jossain kiinnikkeet, joita en ole löytänyt?



#12
Autona kohta 3-vuotias ja alle 80 tkm ajettu Golf Variant. Katsastuksessa todettiin vetoakselin sisemmän suojakumin olevan rikki ja kun sitä yritettiin vaihtaa, todettiin, ettei onnistu, kun napapulttia ei saada auki. Onko kellään tietoa, kumpaan suuntaan tuossa on kierteet (vasen eturengas) ja mitä voisi tehdä, jotta pultti saataisiin irti?

Ei kai pitäisi vielä noin uudessa autossa olla jumissa, tosin ei kai pitäisi myöskään suojakumin olla vaihtokunnossa?
#13
Autona -11 Golf Variant ja ongelmana se, että auton vasen takakulma on muuta autoa alempana. Olen jo pidempään katsellut, että näyttäisi siltä kuin takakulma olisi lähempänä maata, mutta auto on ollut epätasaisella alustalla enkä ole muistanut mitata tasaisella. Auto näyttää siis siltä, että toinen takakulma olisi madallettu, mutta mitään alustamuutoksia ei ole tehty.

Muistin kerrankin ottaa mitan mukaan kun auto oli seissyt päivän parkkihallissa ja vasen takakulma todella on muuta autoa alempana. Mitatessa maasta pyöränkaaren yläreunaan (siis keskellä rengasta lokasuojan alareunaan) sain mitaksi muilla renkailla n. 67 cm ja vasemmalla takarenkaalla n. 55.3 cm. Rengaspaineet kaikissa renkaissa samat ja ensimmäisen kerran huomasin ongelman jo kesärenkailla, joten renkaiden vaikutuksen lasken pois. Renkaiden vaihdon yhteydessä silmämääräisesti katsoin kaiken olevan kunnossa enkä huomannut esim. jousessa mitään muutoksia, mutta mistä tällainen voisi johtua? Ihmetystäni lisää vielä se, että kun ajoin jonkin matkaa ja uusin mittauksen, niin mitta oli tasaisesti n. 67 cm joka renkaalla. Vaikuttaisi siis siltä, että kun auto seisoo paikallaan, niin toinen takakulma valahtaa alemmas, mutta ei kai jousi voi tällä tavalla väsyä?
#14
60 tkm:n huolto lähestyy ja siihen kuuluu 6-vaihteisen DSG-laatikon öljynvaihto. Itsellä on aiemmin ollut huoltoon mennessä omat moottoriöljyt mukana ja niitä löytyykin joka paikasta, mutta miten vaihteistoöljy? Onko korjaamon litrahinta yhtä tolkuton kuin moottoriöljyllä eli onko tässä millainen mahdollisuus säästää ja onko jollain tietoa, millaista öljyä tarvitaan ja paljonko? Huoltokirjasta en oikein löytänyt apuja.
#15
Tuolla Superb-ketjussa puhuttiin irrotettavan vetokoukun ja peruutustutkan yhteispelistä ja siitä tuli mieleeni, että miten tuon pitäisi mennä Golfissa.

Itsellä on Golf VI Variant, jossa mm. Variant paketti I, joka sisältää mm. etu- ja takatutkan sekä myyjäliikkeessä ennen luovutusta asennettu Kovilin irrotettava vetokoukku.

Viime kesänä, kun kärryä tuli enemmänkin vedettyä, niin alkoi ärsyttää tutkan jatkuva piippaaminen heti kun peruutusvaiihteen kytki päälle (kärryn ollessa kytketty). Tutkahan tietysti piippasi, kun havaitsi, että kärryn aisa on ihan puskurissa kiinni, mutta tuolta Superb-ketjusta ymmärsin, että Skodassa auto tunnistaa, jos vetokoukun sähkösarjaan on kytketty peräkärry ja kytkee tällöin takatutkan pois päältä. Eikö Golfissa ole tällaista mahdollisuutta vai onko autossa jäänyt joku bitti poikittain?
#16
Hankinnassa uusi Golf VI Variant ja renkaiden koosta kysymys. Vakiokoko tuossa taitaa olla 205/55R16, mutta mahtuuko alle 215/55R16? Rengashan on n. sentin leveämpi ja samalla renkaan kehä on hieman suurempi. Mitä mahtaa lukea VI Variantin rekisteriotteessa, mitkä on sallitut rengaskoot?


Edit: Korjasin otsikon kirotusvihreen. Quality
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy