Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

heller

viikonlopun oikuttelun jälkeen toiminu koko viikon
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Juspe

Neljän vuoden Volvolla suhailun jälkeen työnantaja vaihtui ja samalla vaihtui myös liisari, ensin Kodiaqiin ja sitten neljän kuukauden ajon jälkeen tänä kesänä -21 Octaviaan. Valitettavasti täytyy sanoa että on Volvoa tulee päivittäin ikävä. Kodiaqissa oli omat ihmeellisyytensä ja Octavia jatkaa samalla rataa. Travel Assistin ja Emergency Assistin piipitys on välillä jatkuvaa ja välillä menee useampi sata kilometriä ilman piippauksia. Kuljettajan näyttö räppii satunnaisesti ja välillä navi ei suostu käynnistymään kuljettajan näytössä lainkaan. Nyt odotellaan maahantuojalta lupaa ratin vaihdolle joka (toivottavasti) korjaa ainakin osan ongelmista. MySKODA on sitten täysin oma katastrofinsa.

Hienoa myös taas odottaa talven räntäsateita ja sitä ohutta hyhmäkerrosta etututkan pinnalla joka sekoittaa koko systeemin täysin. Viime talvena Kodiaq olisi mm. halunnut kiihdyttää edessä ajavan rekan perään. Mieltä ylentävää on myös pysähtyä parinkymmenen kilometrin välein puhdistamaan tuota etututkaa. Ja autohan vaatii myös uudelleenkäynnistyksen tutkan puhdistamisen jälkeen jotta se alkaa taas toimia.

Jos jotain positiivista niin kumpikaan auto ei ole hassumpi ajaa, vakiojakkarat ovat tosin auttamattoman surkeat. Valot Octaviassa ovat myös hyvät ja adaptiivisuus toimii, ainakin toistaiseksi, hyvin.

Ainakin itselleni ajamisesta tekee mukavaa tietyt pikkujutut jotka toimivat ja joihin voi luottaa. Valitettavasti sekä Kodiaqissa että Octaviassa on niin paljon toimimattomia tai huonosti, ainakin Suomen talveen, suunniteltuja asioita, että Skoda ei tule olemaan itselleni vaihtoehto jatkossa. Volvon ratissa ajaminen oli vaivatonta ja kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat suunnitellusti ympäri vuoden. Volvon appikin taisi olla vain kerran hetken alhaalla kahden vuoden aikana. Helmikuussa alle vaihtuukin V60 T8 ja toivottavasti tällä ajaminen sujuu ilman harmaita hiuksia ja turhia piipityksiä.

tonttuj

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 18.11.22 - klo:09:57
Toimiiko porukoilla Webaston käynnistys puhelimella.Mulla ilmoittaa ettei oikeuksia ota yhteyttä asiakaspalveluun mutta eihän sieltä vastata.
Toimii.

jakat123

Taas kun talvi lähestyy niin ongelmia alkoi tulemaan.
-lataus ei onnistu vikavirta laukeaa 10min pistokkeen laiton jälkeen vaikka ajastettu lataus eikä sillä hetkellä lataa.
-keskinäyttö pimeä
-vika hälytyksiä vino pino..
-webasto ei käynnisty puhelin sovelluksella
-korjaamo vaan tutkii
-pistetään nyt reklamaatio lappu mukaan.
Jne..
Onko muilla vielä näitä ongelmia
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

NcP

Ikävä kuulla, että softan kanssa on edelleen haasteita.  Oma elokuussa käyttönotettu yksilö on pelannut lähes moitteetta.  Ekojen viikkojen aikana tuli muutamia kertoja noita assist-herjoja, mutta ovat jostain syystä loppuneet kokonaan.  Olisiko joku softa korjannut.  Appi on kieltämättä paska.  Lisäsin auton kotiautomaatiosysteemiini (Home assistant), pitää seurailla toimiiko tätä kautta paremmin…




tigeli

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 18.11.22 - klo:09:57
Toimiiko porukoilla Webaston käynnistys puhelimella.Mulla ilmoittaa ettei oikeuksia ota yhteyttä asiakaspalveluun mutta eihän sieltä vastata.

Sähköllä näyttää tällä hetkellä lämmitys käynnistyvän ok, mutta webasto/bensiini ei edes yritä lähettää käskyä autolle. Jotain on rikki, kun normaalisti menee tähän tilaan "ALOITA"-napin painamisen jälkeen.


Nyt kuitenkin palautuu heti takaisin tilaan jossa "ALOITA" on vapaana.. onneks edes kaukosäätimellä toimii.



tigeli

#1926
Lainaus käyttäjältä: Juspe - 19.11.22 - klo:15:36
Neljän vuoden Volvolla suhailun jälkeen työnantaja vaihtui ja samalla vaihtui myös liisari, ensin Kodiaqiin ja sitten neljän kuukauden ajon jälkeen tänä kesänä -21 Octaviaan. Valitettavasti täytyy sanoa että on Volvoa tulee päivittäin ikävä. Kodiaqissa oli omat ihmeellisyytensä ja Octavia jatkaa samalla rataa. Travel Assistin ja Emergency Assistin piipitys on välillä jatkuvaa ja välillä menee useampi sata kilometriä ilman piippauksia. Kuljettajan näyttö räppii satunnaisesti ja välillä navi ei suostu käynnistymään kuljettajan näytössä lainkaan. Nyt odotellaan maahantuojalta lupaa ratin vaihdolle joka (toivottavasti) korjaa ainakin osan ongelmista. MySKODA on sitten täysin oma katastrofinsa.

Ei valitettavasti korjaannu tuolla ratin vaihdolla kun väliaikaisesti, omassa vaihdettu kerran aikaisemmin ja nyt parin viikon päästä menee taas "pöydälle" tutkintaan. MySkoda olisi varmaan ihan toimiva applikaatio, mutta se taustajärjestelmä mitä koko VAG-konserni käyttää on aivan susi, ollut jo monta vuotta eikä näytä oikein parantuvan.

Itse laitoin VAG:n ulkopuolelta uuden auton tilaukseen ja Skodalla on noin 6kk aikaa saada pelimerkkinsä kasaan. Viisi edellistä autoa on ollut VAG-konsernin sisältä.. voi olla että nykyinen on viimeinen mikä ikinä tulee.

tigeli

Ei muuten tuo "huoltokäyntisuunnittelu" toimi kovin vakuuttavasti, eli huoltokumppanin pitäisi ottaa yhteyttä sopiakseen huollon ajankohdan auton ilmoittamien tietojen perusteella. Juu, ei kuulunut mitään vaan itse piti kysellä perään. Lisäksi nyt kun huoltoväli on mennyt yli öljynvaihdon osalta niin auton käyttöliittymässä aika seuraavaan huoltoon vaan kasvaa. :D Todellisuudessa siis 200km ja 4pv menty yli.



jakat123

Kyllä taitaa olla 2v kohta taisteltu erinäisiä sähkövikoja.Nyt pitää alkaa jo vaihtaa rautaa ei softa yhtäkkiä muutu.Veikkaanmpa että nyt tullee maahantuojan kova hintaisin korjaus tai sit otan rahat pois ja käyn katsomassa muita autoja.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

1000

Skoda appia ja kessy ongelmia lukuunottamatta omassa härvelissä -21 phev ambition ei muita ongelmia tällä hetkellä, mutta onhan niitä ollut. Viimeksi vaihdettiin mib yksikkö, ennen sitä jokin 12V akun lataukseen liittyvä ohjainyksikkö, ratti ilmeisesti vaihdettu ennenkuin auto siirtyi minun nimiin ja softia päivitelty.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

ToyotastaSkodaan

Laitetaanpa taas yksi tälle osastolle, jota tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti:
- Ilmoittelee ettei tunnista avainta (auton sisällä, patteri vaihdettu uuteen ei auta)
- Kessy ei availe ovia (ei mitään sadetta tai erityistä syytä)
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Occux

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 20.11.22 - klo:10:36
Laitetaanpa taas yksi tälle osastolle, jota tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti:
- Ilmoittelee ettei tunnista avainta (auton sisällä, patteri vaihdettu uuteen ei auta)
- Kessy ei availe ovia (ei mitään sadetta tai erityistä syytä)
Itsellä kävi samoin joitain viikkoja ennen ekaa huoltoa. Onneksi vara-avain toimi, kun oli ollut piirongin laatikossa kaksi vuotta. Vaihdoin patterin, jonka jännitteen mittasin ennen kakeen laittoa ja hyväksi totesin. Kake oli edelleen kuollut. Huollossa mainitsin ja vaihtoivat patterin molemiin kaukosäätimiin. Aiemmissa autoissa, myös Skoda Octavia III-koppainen 2013, olen vaihtanut pattereita ongelmitta, mutta tän kanssa näköjään ei onnistu. En tiedä, mitä temppuja ne tekee huollossa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Occux - 20.11.22 - klo:13:06
Itsellä kävi samoin joitain viikkoja ennen ekaa huoltoa. Onneksi vara-avain toimi, kun oli ollut piirongin laatikossa kaksi vuotta. Vaihdoin patterin, jonka jännitteen mittasin ennen kakeen laittoa ja hyväksi totesin. Kake oli edelleen kuollut. Huollossa mainitsin ja vaihtoivat patterin molemiin kaukosäätimiin. Aiemmissa autoissa, myös Skoda Octavia III-koppainen 2013, olen vaihtanut pattereita ongelmitta, mutta tän kanssa näköjään ei onnistu. En tiedä, mitä temppuja ne tekee huollossa.
Muistaakseni ohjekirjan mukaan skodassa vaaditaan kaukossa nappulan painamista ennen uutta patteria nollauksen vuoksi.
Golffin ohjeesta tämä taas puuttuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

1000

Patteri pois, paina mitä tahansa avaimen nappia jolloin avain nollaantuu, uusi patteri paikoilleen. Näin lukee ohjekirjassa ja noin tein, toimi hienosti.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

Occux

Lainaus käyttäjältä: 1000 - 20.11.22 - klo:16:39
Patteri pois, paina mitä tahansa avaimen nappia jolloin avain nollaantuu, uusi patteri paikoilleen. Näin lukee ohjekirjassa ja noin tein, toimi hienosti.
Tarkastin manuskan ja niinhän siellä sanotaan. Ilmeisesti en lukenut ohjetta tarkkaan yrittäessäni. Toivottavasti heinäkuussa 2024 muistan lukea, eli ei insinöörityylisesti, että lähtee tekemään periaatteella, että kyllähän mä tän osaan.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

urski

Onhan noita vikoja ollut riittämiin. Kesäkuussa sain ajoon vuoden käytössä olleen IV hybridin. Onneksi on liisari.
Ajoakun auton sisäinen laturi hajosi kun auto oli ollut minulla 5 päivää. Marmoriliikkeen huoltomies sanoi, että kerran tullut vastaava eteen... Ei kuulema ollut käyttäjän syytä.
Front Assist herjailee koko ajan. Puhetunnistus aktivoituu itsestään. Mittaristo on vasta alkanut vilkkumaan. Keskinäyttö pimeni. Vakkarin vikavalo palaa kojetaulussa satunnaisesti. Välillä herjaa, että avainta ei tunnisteta. Polttomoottorin lämpötila-anturit sekoili, aiheuttaen moottorin vikavalon palamisen.
Kessy on toistaiseksi toiminut ihan kunnialla. Autoon on päivitetty softaa infosysteemiin ja moottorinohjaukseen.

ToyotastaSkodaan

Ja taas lisää ... Autolla ei ole ajettu edes 15 000 km, ja sinne se matkasi huoltoon hinausauton lavalla. 48 voltin järjestelmän häiriö, ja kielto ajaa autolla.

Säästän moderaattorin työkuormaa, enkä kerro mitä todella ajattelen tästä p######ta. Jatkuvaa säätämistä, ja seuraavan vian odottamista. Taas yksi työpäivä hukkaan roskalaatuisen auton takia.

Oli ensimmäinen ja viimeinen Skoda, ja ensi vuoden kunniaksi lähtee sitten tilaus toisesta autosta.

Ainoa mikä Skodalla toimii, on Ajoturva. Sieltä sai heti hinurin ja sijaisauton. Mutta se on tietysti loogistakin, Skodat ovat koko ajan levällään ja hinattavina, joten Ajoturvan työntekijöille on jo painunut selkäytimeen asti mitä pitää tehdä.

Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Tos®

Golffin mukana tuli tämmönen tiedote


Toki on niitä 48V akkuja oikeastikin vikaantunu
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 25.11.22 - klo:16:19
Golffin mukana tuli tämmönen tiedote

Toki on niitä 48V akkuja oikeastikin vikaantunu

Samat ohjeethan ne on Skodassakin. Mikään ei vain auttanut, ja valo paloi punaisena koko ajan. Huolto ohjeisti hinauttamaan auton huoltoon, ettei tule lisäongelmia tai auto jätä tielle. Katsotaan nyt sitten ensi viikolla mikä oli vikana, ja saako korjattua jossain järjellisessä ajassa.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Citgun

Pakko myöntää itsekin, että alkukesällä elämästä kyllä poistui melkoinen kasa huolia ja korjaamokäyntejä, kun ykkösautona toimiva tsekkiläinen vaihtui uuteen Toyotaan. Välillä aina ihmettelen, mikä saa porukan tilaamaan pitkällä toimitusajalla olevan uuden auton, josta löytyy Suomenkin kokoisesta maasta näin paljon varoittavia esimerkkejä yhdellä Google-haulla.. Kaipa niistä osa on sitten pakko olla ongelmattomiakin.

prinne

En nyt tiedä mitään lukuja, mutta eniten ääntä pitää ne joilla on ongelmia. Jos on tuhat autoa, joista vaikka 50 on maanantai kappaleita. Niin kyllä 50 omistajaa saa aikamoisem metelin aikaan netissä. Mutta sitten unohtuu että on 950 toimivaa autoa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

tgotj

Ja toisaalta isoon määrään autoja mahtuu lukumääräisesti enemmän maanantaikappaleita; Octavia kuitenkin ollut viime vuodet muutaman myydyimmän auton joukossa, jolloin myytyjen autojen määräkin on suuri. Mutta silti näitä tarinoita tielle jättävistä uusista autoista on aika paljon, eli jotain tuntuu menneen konsernissa vikaan uutta versiota suunniteltaessa. Niin Octavia, Golf, kuin Leon/Formentor tuntuvat samoista ongelmista kärsivän.

prinne

Ja voi olla paljon niitä joiden autossa on vikaa, mutta eivät ole missään netin palstoilla huutelemassa.

Pointti kuitenkin on että ei voida tietää missä suhteessa on viallisia ja toimivia autoja.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

tgotj

Lainaus käyttäjältä: prinne - 28.11.22 - klo:14:14
Ja voi olla paljon niitä joiden autossa on vikaa, mutta eivät ole missään netin palstoilla huutelemassa.

Pointti kuitenkin on että ei voida tietää missä suhteessa on viallisia ja toimivia autoja.
Vikatilastoistahan nuo näkee, mutta lähinnä jälkikäteen, ei kai reaaliaikaista tietoa ole kuin marmorin pääkonttorissa/tehtaalla

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 25.11.22 - klo:15:50
Ja taas lisää ... Autolla ei ole ajettu edes 15 000 km, ja sinne se matkasi huoltoon hinausauton lavalla. 48 voltin järjestelmän häiriö, ja kielto ajaa autolla.

Ja tähän jatkostooria:
- Ei löytynyt mitään "vikaa". Toki vikakoodit oli systeemissä, ja epäiltiin lataussäädintä ja sen softaa (Ei vaihdettu, eikä päivitystä ole softalle). Siis "katsellaan" tuleeko uudestaan.
- Kaikkein huvittavinta oli, että koeajossa oli alkanut taas kerran travel assistit ja muut pimputtelemaan virhekoodeja. Siitä tulee sitten taas uusi huoltokäynti (joko ratti nro 3 tai jotain muuta). Vian korjautumiseen en enää tässä vaiheessa usko pätkääkään.

Eli Skoda laatua vaan pukkaa ...
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Erkka

Allekirjoittaneen Octavialla ajettu 26500 huoletonta kilometriä. Ainoa ongelma ollut silloin tällöin jumitellut Skoda Connect. Muuten auto toiminut kaikin puolin, kuin se kuuluisa Sveitsiläinen kello.

Ensimmäisessä huolenpitosopimukseen liittyvässä huollossa 26 t/km kohdalla kaikki kohdat autossa priimaa. Tällä ajellaan näillä näkymin vielä useita vuosia. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.  :D
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

KKN

Paikoitusjarrutoiminnosta ja parkkitutkista ruvennut huutamaan viime aikoina. Ihan kunnon pimputusta aina paikoillaan ollessa. Sensorit puhtaat. Välillä on hiljaa ja sitten taas seuraavana päivänä joka ikisessä liikennevalossa alkaa pimputus.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

1000

Noin 2 kuukautta oma auto toimi lähes moitteetta. Tänään alkoi samat ongelmat kuin loppukesästä, infotainment näyttö, bluetooth, phonebox, sos puhelut ja parkkitutkat ei toimi. Viimeksi vaihdettin mib yksikkö ja se tosiaan auttoi tuon kahden kuukauden ajan, saas nähdä mitä huollossa tällä kertaa keksivät. Tämä auto on ollut takuuhuollossa useammin kuin 6 muuta Skodaa yhteensä jotka meidän perheessä ollut.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

ToyotastaSkodaan

Tässähän pääsee oikein vauhtiin...

Satuin menemään autotallille illalla ja siellähän se rakas Skoda vilkutteli takavalojaan randomisti. Ilmeisesti on kuin koira, joka ilahtuu kun isäntä tulee katsomaan. No varmaan minuutin vilkutteli siinä ja sitten tokeni (tai siis ainakin juuri sillä hetkellä). Miten kauan sitten lienee itsekseen harrastanut valoshowta.

Autossa Kessy päällä, mutta ei automaattista oven avausta lähestyttäessä. Avaimet aika monen seinän takana, eikä päävalot syttyneet tai vilkut vilkutelleet joten tuskin avainsignaalista herpaantui.

No maanantaina TAAS huoltoon päivittämään kuitenkin 48 voltin akun lataussäädtimen ohjelmisto. Siinäpä sitä samalla valittelee tuostakin.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

vwmies

Kuulostaa aivan kafkamaiselta tuo jatkuva korjaus-päivitysshow.

Omalla 9v. ja n. 100tkm B7 Pasuunalla ei TDi huijauspäivitystä lkm ole vielä (huomenna laukeaa kun näin totean 100% varmuudella) vaatinut kuin vasemm. takapyörän ABS-anturin (oli vähällä tulla Anteron) vaihdon, kustari 300â,¬ ja maksoi pikkupajalla 80â,¬ työ + osa. Toki uudet nastat piti ostaa 9v. jälkeen sekä sekohihna vaihdattaa myös, yhteensä noin tonnin laaki ja vainaa paukku. Meneeköhän mulla nyt liian hyvin (huomenna joku ajaa kylkeen ?).  :P
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy