Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

Pöhis

Omaa kokemusta nyt 5kk ja n.8tkm takana phev octavialla.

Alusa oli nettiyhteyksien takia ongelmaa ja se korjaantui ohjainlaitteen vaihdolla.

Nyt maanantaina kävi lisäjarruvalon vaihdossa kosteuden takia. Kummatkin viat korjattiin luonnollisesti takuuseen. Muita ongelmia ei ole ollut.

On muutenkin ollut hyvä auto ajaa ja varsinkin kun kun kaikki työmatkat ja kaupassa käynnit yms kylällä pyöritykset kulkee sähköllä, niin bensan kulutus ollut tosi vähäistä. Nyttenkin edellisestä tankkauksesta reilu 1500 km ja tankki viellä yli puolillaan.

Vahvasti pystyisin suosittelemaan omien kokemuksien perusteella muillekkin kyseistä kulkupeliä.


NcP

Täällä ainoa ongelma toistaiseksi on se, että itse autoa ei ole vieläkään näkynyt.  Tilauksesta alkaa olla kohta 10 kuukautta  ;D

elmeri13

No nyt teki tempun.  >:( Jo eilen Infotainment käyttäytyi oudosti. Koko ajomatkan oli teksti "Ladataan asetuksia" eikä mitään tapahtunut. Auto oli ollut monta tuntia parkissa, kun myöhään illalla huomasin, että auton takavalot palaa. Välillä ne sammuivat ja syttyivät uudelleen. Lukitsin vain avaimista ovet varuiksi, enkä tutkinut sen enempää. No tänään ei sitten koko helvetin koslaan pääse edes sisään. Ovet ei aukea, ei edes vara-avaimella eli avaimen paristosta ei ole kyse. Ilmeisesti akku tyhjentynyt yön aikana? Kyseessä e-tec -malli. Täytyy odottaa, että mies tulee kotiin, saa veistellä esiin sen mekaanisen avaimen, vaikka tuskin koko auto inahtaa lainkaan. Itsehän en osaa tuolle mitään tehdä.

Erkka

Avaimen kyljessä on painonappi, josta mekaaninen avain tulee esille. Oven kahvan päädyssä on parin sentin kokoinen kuppi, joka irtoaa mekaanisella avaimella kupin alaosassa olevasta aukosta ulos päin vetäen. Oven lukko kupin alla.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

GTI

IV skodan mekaanisen avaimen saa esiin irroittamalla avainrengas lähettimestä ja tämän jälkeen lukitusnappia painamalla saa avaimen vedettyä esiin lähettimen sisältä

Erkka

Lainaus käyttäjältä: GTI - 11.04.22 - klo:16:16
IV skodan mekaanisen avaimen saa esiin irroittamalla avainrengas lähettimestä ja tämän jälkeen lukitusnappia painamalla saa avaimen vedettyä esiin lähettimen sisältä

Meidän Skoda Octavia IV lähettimestä lähtee avainyksikkö irti avainrengasta irroittamatta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

GTI

Totta,huomasin juuri itsekkin.Vanhassa mallissa se kääntyi esiin ja tässä se vedetään ulos avainperästä.

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 10.04.22 - klo:00:32
Vuosikausien VAG kokemusten jälkeen täytyy varmaankin vaihtaa esim. Toyotaan,Ooppeliin tai Trabanttiin >:( Tai julkisiin kulkupeleihin  ::)
...

Vuosikymmenien Toyota kokemusten jälkeen Skoda on vähän kuin paluu autoilun alkuvuosille Saab 99 kanssa  ;D. Siinä oli auto jolla ei päässyt muutamaa kymmentä kilometriä enemmän, kun joutui jo rassaamaan jotain paikkaa... No ehkä Skoda ei ole ihan yhtä paha, mutta enemmän siinä on ollut vikoja vajaassa vuodessa, kuin 25 vuodessa Toyotalla ajaessa (normihuollon ulkopuolisia vikoja on tuolta ajalta Toyotoista ehkä pari kappaletta, Skodassa en ole enää jaksanut laskea).

Aika tympeää se on jatkuvasti katsella vikavaloja, ja käyttää joka kuukausi autoa huollossa. Varsinkin kun jos jokin korjaantuu, niin tulee sitten heti liuta uusia vikoja. Työaikaakin on jo palanut ihan riittävästi. Mekaniikka kai on kohtuullisen kunnollista, mutta elektroniikka ja softa kukkii täysillä.

Muutaman korjauskierroksen katson vielä, ja jos parannusta ei ala tulla, niin eiköhän sitä kesän aikana pidä katsella jotain muuta.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

mikkoh

Ratti vaihdettu viime perjantaina, kuulemma uusittuun malliin eli "maaliskuun versioon".
Sen jälkeen ei ole ainakaan vielä tähän mennessä plingplingiä tullut assist-systeemien pois tipahtamisista. Toivottavasti tämä oli nyt se mikä ratkaisi tilanteen.

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: mikkoh - 13.04.22 - klo:15:51
Ratti vaihdettu viime perjantaina, kuulemma uusittuun malliin eli "maaliskuun versioon".
Sen jälkeen ei ole ainakaan vielä tähän mennessä plingplingiä tullut assist-systeemien pois tipahtamisista. Toivottavasti tämä oli nyt se mikä ratkaisi tilanteen.

Täällä tiistaina...Toistaiseksi myös kaikki hyvin. Pitänee pääsiäisen aikana kikkailla ratinlämmittimellä ja muutamalla muulla tempulla. Niistä se viimeksi joutui heti "pehmustettuun huoneeseen" niin, että vikavalot vain vilkkui.

Myös tutka toimii taas. Sinällään huvittavaa, että vikamuistiin ei ollut jäänyt mitään merkintää, vaikka tutka, vakkari ja muutama muu assisti ei toiminut moneen päivään, ja vikavalot vain paloi. No ehkä sinne on softaan on jo laitettu filtteri, joka poistaa enimmät vikakoodit.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

JiiAT

Vuosi takana octavian kanssa ja ei oikeestaan jaksa yllättyä enää mistään.
Positiivista että aina on päässyt liikkumaan ja viat eivät ole siihen vaikuttaneet.
Tällä hetkellä päällä vikailmoitus: Aja kunnes moottoriöljyn lämpötila nousee 80C. Huollossa eivät osanneet tehdä mitään. Kuulemma Skodalla tiedossa ja joskus tulee korjaus. Nyt sit tuo herja tulee jokakerta kun käynnistää ja vikavalo palaa, saa ajaa ja niin on tehty.
Infotainmenttiin tuli päivitys kun toiminnot oli mikä millonkin "juuri nyt ei käytettävissä". Se ehkä väheni, mutta tilalle tuli "komponenttisuojaus on aktiivinen" radio lakkaa kuulumasta järjestelmä boottaa kunnes taas sama herja... virtanapin pito pohjassa pitkään yleensä korjaa tilanteen.
Lisäksi tietysti mittarit välkkyy. Aluksi ei toiminu vakkari, parin käynnin jälkeen joku uudelleen asennus sai sen toimimaan. Lisäksi kaikkia satunnaisia pimputteluja riittää.
Varmaan helppo koittaa tällänen saaha annettua vaihossa kun vikavaloja palaa ja ei tietoa millon tulee korjaava päivitys >:(





Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 24.02.22 - klo:08:13
Nyt muutaman kerran tehnyt,kun laittaa ratinlämmityksen päälle,niin vähän ajan kuluttua alkaa hälyttelemään piippauksen kera sos puhelujen vikaa ja travel assistant ei käytössä.näitä hälyttelee hetken ja sitten lopettaa itsekseen.tai vastaavasti jos ottaa lämmityksen pois,niin loppuu heti.1v ja 4kk ollut auto käytössä ja nyt vasta noita alko hälytteleen.

Eli uusi ratti vaihdettiin jokin aika sitten,ilman hälyjä menty sen jälkeen,kunnes eilen taas,kun ratin lämmityksen otti pois,niin tutut assistant hälytykset läsähti taas mittaristoon :-\

Jani933

Kaksi päivää sitten kävin pesettämässä auton. Nyt kun katoin niin lisäjarruvalon sisällä vesipisaroita vieläkin ja monesta kohtaa palanut ledit. Samoin peruutus valojen sisällä vesipisaroita. Onko nää paskat tehty johokin namibiaan? Lisäjarruvalon varmasti saa takuuseen koska selvästi rikki, mutta mites takavalojen laita, vai onkohan ”ominaisuus”.

Erkka

Meidän Octaviassa oli myös peruutusvalon sisällä kosteutta, kun tuli auto pestyä kotipihassa nollakelissä. Toki kosteutta ei enää ole parin viikon kuluttua pesusta. Taisi muutaman päivän leppeä aurinkoinen sää haihduttaa kosteuden (+15 astetta).
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Autoseppo

14 tkm ajetun viime vuoden tammikuussa rekisteröidyn Octavian huoltovalikossa lukee seuraava huolto 17 tkm:n tai 400 päivän päästä. Autolle ei ole tehty muuta kuin laitettu puoli litraa lisää öljyä pari kuukautta sitten (laitoin itse), kun auto sitä pyysi. Aika erikoiselta tuntuu.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Dumppi

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 26.04.22 - klo:09:01
14 tkm ajetun viime vuoden tammikuussa rekisteröidyn Octavian huoltovalikossa lukee seuraava huolto 17 tkm:n tai 400 päivän päästä. Autolle ei ole tehty muuta kuin laitettu puoli litraa lisää öljyä pari kuukautta sitten (laitoin itse), kun auto sitä pyysi. Aika erikoiselta tuntuu.

Vieläkö nää uudetkin vagenit vie öljyä?

M1k4

Uusilla jos meinaat hihnakoneellisia niin ihan on tuurista kiinni, toiset vie ja toiset ei...
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Dumppi - 26.04.22 - klo:10:44
Vieläkö nää uudetkin vagenit vie öljyä?

Allekirjoittaneen 2021/3 Octavialla ajettu 17 t/km ja öljyä ei ole tarvinnut lisätä. Öljyä mittatikun puolivälissä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Hibah

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 26.04.22 - klo:09:01
Viime vuoden tammikuussa rekisteröidyn Octavian huoltovalikossa lukee seuraava huolto 17 tkm:n tai 400 päivän päästä.

Eikös se pitäis kerran vuodessa huollattaa, vai mitä Octavian käyttöohjeet sanoo? Jos ohjeessa käsketään vaan seuraamaan auton omaa huoltomuistutinta ja se sekoilee jotain ihan outoja lukemia, niin mahtaako säilyä takuu voimassa jos sitä orjallisesti noudattaa?

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 26.04.22 - klo:18:49
Eikös se pitäis kerran vuodessa huollattaa, vai mitä Octavian käyttöohjeet sanoo? Jos ohjeessa käsketään vaan seuraamaan auton omaa huoltomuistutinta ja se sekoilee jotain ihan outoja lukemia, niin mahtaako säilyä takuu voimassa jos sitä orjallisesti noudattaa?

2v/30tkm on huoltoväli uudessa ocussa(ainakin RS)

Erkka

Sama 2v/30tkm Octavia 1.0 e-TEC.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pöhis

Nyt muutaman kerran tehnyt semmoista kun lähtee ajamaan, niin ajotietokone on nollannut itsestään ajotiedot, eli pitkäaikaiset km ja kulutustiedot sekä tankkauksesta alkaen km ja kulutustiedot.

Tää vika ilmaantui sen jälkeen kun infotaiment järjästelmään tuli joku uusi päivitys viime viikolla.

Onko muilla ollut samaa ongelmaa?

Kait se on taas huoltoon oltava yhteydessä...

Occux

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 26.04.22 - klo:20:53
Sama 2v/30tkm Octavia 1.0 e-TEC.
Kolmoskoppaisella eka huolto 24kk/30000KM. Sen jälkeen 12kk/30000KM. Olen ollut siinä käsityksessä, että tällä nykyisellä neloskoppaisella on sama huoltosykli.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

M1k4

Lainaus käyttäjältä: Occux - 27.04.22 - klo:17:07
Kolmoskoppaisella eka huolto 24kk/30000KM. Sen jälkeen 12kk/30000KM. Olen ollut siinä käsityksessä, että tällä nykyisellä neloskoppaisella on sama huoltosykli.

Öljynvaihtohuolto kolmosessakin on koko ajan 2v. näin mulle Miettinen Kuopiossa kerto, mutta muutenhan autoa saa vuoden välein huoltaa.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Occux - 27.04.22 - klo:17:07
Kolmoskoppaisella eka huolto 24kk/30000KM. Sen jälkeen 12kk/30000KM. Olen ollut siinä käsityksessä, että tällä nykyisellä neloskoppaisella on sama huoltosykli.

On kuulema muuttunut tähän uuteen,eli tarkastushuolto on 2v/30tkm
Tuolta näkee myös octavioiden huoltovälit
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html

prinne

Jotenkin muistaisin että ekan huollon(2v/30tkm) jälkeen isojen huoltojen väliin tuleva valohoito-huolto ei ole pakollinen. Siis takuu säilyy vaikka sitä ei tehtäisikään. Oliko näin vai muistanko väärin?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Pumpeli

#1646
Lainaus käyttäjältä: prinne - 28.04.22 - klo:10:30
Jotenkin muistaisin että ekan huollon(2v/30tkm) jälkeen isojen huoltojen väliin tuleva valohoito-huolto ei ole pakollinen. Siis takuu säilyy vaikka sitä ei tehtäisikään. Oliko näin vai muistanko väärin?

Mitä huoltoja tarkoitat?
Huollot menee syklillä 2v/30tkm,eli eka huolto 30tkm,sitten 60tkm....tai jos vuodet,eli 2v tulee ennen kilometrimäärää,niin sit sen mukaan
Väliin ei tule mitään "väli" huoltoja!

Freeze

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.07.20 - klo:15:57
Normaalisti uudessa skodassa ensimmäinen huolto on 30tkm tai 2v. Tuo saattaa muuttua käytön mukaan. Eli kylmästartit ym. lyhentää väliä. Kahden vuoden tai ensimmäisen huollon jälkeen öljyt vaihtuu max kahden vuoden välein tai 30tkm, kumpi täyttyy ensin, ja tuokin on muuttuva. Määräaikaishuolto on ensimmäisen kahden vuoden jälkeen vuosittain, vaikka öljyjä ei tarvitsisi laskurin mukaan vaihtaa. Jos öljyjen vaihto ja määräaikaishuolto on lähellä toisiaan, kannattaa molemmat suorittaa samanaikaisesti.

Eli jos autolla ajaa 20tkm vuodessa, on 1,5v jälkeen(30tkm) öljyn vaihto. Siitä puolen vuoden päästä on pelkkä määräaikaishuolto(2v ja 40tkm) , jossa öljyjä ei vaihdeta. Seuraava huolto siitä on vuoden päästä, jossa on määräaikaishuolto ja öljyn vaihto(60tkm ja 3v). Siitä vuoden päästä on pelkkä määräaikaishuolto(80tkm). Sitten puolen vuoden päästä on öljyn vaihto(90tkm ja 3,5v). Tämä tahti jatkuu, jos muuttujia ei ole. Olikohan jarrunesteet ekan kerran 3v ja sitten 2v välein.

Hiukan on siis monimutkaisen oloista ja liikkeetkään tuosta ole täysin perillä. Raitisilmansuodattimen vaihdattaisin itse vuoden välein. Tulpat tai löpöfiltterin vaihdattaisin 60tkm välein riippuen käyttövoimasta. Hybrideille tulee kaikista eniten huoltoja isommilla kilometreillä ja kalliita sellaisia. Jos ajaa alle 15tkm/v, niin sitten hybridin huoltojen hinta on vain vähän polttista korkeampi. Märkä dsg ja neliveto vaatii oman lisänsä huoltokustannuksiin.
Kia Niro EV 2022

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 28.04.22 - klo:11:15


Onko kukaan käyttänyt jo 30tkm huollossa,että mitä auto näyttää seuraaviin huoltoihin!
Vasta itselle sanoi huoltoneuvoja,että näihin uusiin on muuttunut huoltoväliksi 2v/30tkm,eli kumpi ennen täyttyy,ja että tosiaan vuosittain ei enää tarvitse käyttää?!

KKN

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 28.04.22 - klo:11:45
Onko kukaan käyttänyt jo 30tkm huollossa,että mitä auto näyttää seuraaviin huoltoihin!
Vasta itselle sanoi huoltoneuvoja,että näihin uusiin on muuttunut huoltoväliksi 2v/30tkm,eli kumpi ennen täyttyy,ja että tosiaan vuosittain ei enää tarvitse käyttää?!

Noin se menee. Itsellä kävi auto ensimmäisessä määräaikaishuollossa noin 29tkm kohdalla. Seuraavan kerran sitten 2v/30tkm jälkeen, kumpi täyttyy ensimmäisenä. Ja tämä siis perus 1.5 TSI:n huolto. Hybrideissä ja kaasuvehkeissä taitaa mennä erilailla.

Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy