Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

Jutila

Lainaus käyttäjältä: heller - 01.04.22 - klo:20:19
Koita tuleeko sama jos ajat bensatankin tyhjäksi ;)

Paljos sulla on Jutila keskikulutus ja paljonko ajelet akku tyhjänä?
Hah  ;D

Muutama viikko sitten HKI-Oulu meni 4,9l/100km, mutta muuten todella harvoin tulee akku tyhjänä ajeltua. Päivittäiset työmatkat menee pelkällä sähköllä.

Ja auto on käynyt huollossa nyt kerta kuukauteen viimeiset puoli vuotta milloin mistäkin syystä ja aina ryökäleet nollaavat mittarit.

Ranssi

Mikä siinä mahtaa olla niin vaikeaa ottaa climan softassa huomioon erillisen sisälämmittimen (Defa tai mikä muu tahansa) käyttäjät, kun tuntuu niin viimeisen päälle typerältä, että auto puskee suurella puhallinnopeudella kylmää sisään >:( Ei toki ole pelkän nelos-Ocun ominaisuus. Ei vaan ymmärrä, etteikö ohjaus voi ottaa ulkolämpötilaa huomioon ja tajuta, ettei nollakelissä ole tarvetta viilentää kajuuttaa.

heller

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 01.04.22 - klo:21:36
Mikä siinä mahtaa olla niin vaikeaa ottaa climan softassa huomioon erillisen sisälämmittimen (Defa tai mikä muu tahansa) käyttäjät, kun tuntuu niin viimeisen päälle typerältä, että auto puskee suurella puhallinnopeudella kylmää sisään >:( Ei toki ole pelkän nelos-Ocun ominaisuus. Ei vaan ymmärrä, etteikö ohjaus voi ottaa ulkolämpötilaa huomioon ja tajuta, ettei nollakelissä ole tarvetta viilentää kajuuttaa.

Siksi koska teitä on yksi tuhannessa, ja autossa on yli 5Kw ”defa” vakiona :).  Sen takia on esilämmitys tehty autoon. En jaksa ymmärtää miten joku jaksaa kahden piuhan kanssa puuhastella.

Sehän ei myöskään puhalla heti täysillä, vaan odottelee että saa edes hieman lämmintä kunnes voimistuu. Puhallus toki alkaa heti ettei lasit huurustu.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Ranssi

#1593
Lainaus käyttäjältä: heller - 01.04.22 - klo:22:12
Siksi koska teitä on yksi tuhannessa, ja autossa on yli 5Kw ”defa” vakiona :).  Sen takia on esilämmitys tehty autoon. En jaksa ymmärtää miten joku jaksaa kahden piuhan kanssa puuhastella.

Sehän ei myöskään puhalla heti täysillä, vaan odottelee että saa edes hieman lämmintä kunnes voimistuu. Puhallus toki alkaa heti ettei lasit huurustu.

Minulla ei ole lataushybridi, eikä webastoa.

Yhden piuhan kanssa puuhastelu on mielestäni aivan kelpo tapa esilämmittää auto, kun lähes jokainen startti tapahtuu pistokkeelta: ei kulu polttoainetta, ei kulu itse lämmitin kuten webasto, ei tule päästöjä, ei kuormitu akku ja ajastuskin sujuu kätevästi wifi-pistorasian sovelluksella.

Se ei vaan mene jakeluun miksi clima puhaltaa kovalla nopeudella heti startista lähtien pyrkien viilentämään autoa.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 01.04.22 - klo:23:21
Minulla ei ole lataushybridi, eikä webastoa.

Yhden piuhan kanssa puuhastelu on mielestäni aivan kelpo tapa esilämmittää auto, kun lähes jokainen startti tapahtuu pistokkeelta: ei kulu polttoainetta, ei kulu itse lämmitin kuten webasto, ei tule päästöjä, ei kuormitu akku ja ajastuskin sujuu kätevästi wifi-pistorasian sovelluksella.

Se ei vaan mene jakeluun miksi puhaltaa kovalla nopeudella heti startista lähtien pyrkien viilentämään autoa.
Johtunee siitä että autossa on automaatti ilmastointi. Jos pyynti autossa 22c ja oot defalla saanut sen lämpiämään yli sen niin silloinhan se kuuluukin alkaa kovalla teholla jäähdyttämään. Se tuntuu vähän epämiellyttävältä mennä kylmästä lämpimään autoon mikä alkaa heti puhaltamaan kylmää mut sellanen se logiikka nyt vaa on.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 01.04.22 - klo:23:37
Johtunee siitä että autossa on automaatti ilmastointi. Jos pyynti autossa 22c ja oot defalla saanut sen lämpiämään yli sen niin silloinhan se kuuluukin alkaa kovalla teholla jäähdyttämään. Se tuntuu vähän epämiellyttävältä mennä kylmästä lämpimään autoon mikä alkaa heti puhaltamaan kylmää mut sellanen se logiikka nyt vaa on.

Niinpä. Logiikka vaan on alkukantaisen typerä, kun se ei ota lainkaan huomioon ulkolämpötilaa. Näissä tilanteissa kun on nollakeli tai pakkanen.

heller

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 01.04.22 - klo:23:21
Minulla ei ole lataushybridi, eikä webastoa.

Yhden piuhan kanssa puuhastelu on mielestäni aivan kelpo tapa esilämmittää auto, kun lähes jokainen startti tapahtuu pistokkeelta: ei kulu polttoainetta, ei kulu itse lämmitin kuten webasto, ei tule päästöjä, ei kuormitu akku ja ajastuskin sujuu kätevästi wifi-pistorasian sovelluksella.

Se ei vaan mene jakeluun miksi clima puhaltaa kovalla nopeudella heti startista lähtien pyrkien viilentämään autoa.
Ah, minun moka. Olikin IV ketju eikä PHEV iV :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 01.04.22 - klo:23:21
Se ei vaan mene jakeluun miksi clima puhaltaa kovalla nopeudella heti startista lähtien pyrkien viilentämään autoa.

Ilmastoinnin asetuksista voi säätää puhalluksen voimakkuuden automaatilla, kolme asentoa.

Autoseppo

Kuskin ovesta on alkanut kuulua satunnaista napinaa. Se kuuluu satunnaisesti kuopissa, mutta joskus ilman mitään selvää aiheuttajaa. Irtotavaraa ei ole ovissa. Mikähän tässä nyt taas on pielessä?
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Pumpeli

#1599
Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 04.04.22 - klo:10:01
Kuskin ovesta on alkanut kuulua satunnaista napinaa. Se kuuluu satunnaisesti kuopissa, mutta joskus ilman mitään selvää aiheuttajaa. Irtotavaraa ei ole ovissa. Mikähän tässä nyt taas on pielessä?

Kokeileppa voidella oven lukkomekanismi,jollain voiteluspraylla..
Tai sit se harja kolisee oven sisällä..

mph76

Onko kenelläkään sattunut vastaavaa adaptiivisen vakkarin -> vakkari säädetty vaikka 100 km/h ja tien laidassa pyöräilee samaan suuntaan menossa oleva pyöräilijä, niin auto vetää jarrut tönkkiin? Myös jo kaistaa vaihtaneet autot aiheuttaa tuota voimakasta jarruttamista vaikka olisivat jo selkeästi viereisellä kaistalla...pari kertaa meinannut tullut paskat housuun ja varmaan pienen sydärinkin saanut, on meinaan melko kylmäävää kun jäisellä tiellä vetää yhtäkkiä jarrut pohjaan satasen vauhdista, peräkärry perässä.

Muuten menty marraskuusta -21 lähtien 12 tkm suht samoilla herjoilla kuin muilla, kerran käynyt huollossa Kessy-ongelmien ja takaluukun avautumisongelmien sekä pakokaasujärjestelmän vian takia (oli ne kuuluisat etusäleikön läpät jumissa), jotain päivitystä Kessyyn ja takaluukkuun saivat tehtyä, noh takaluukku toiminut paremmin mutta Kessy toimii aina kun keli on sille sopiva. Ratin vaihtamisesta eivät ole puhuneet, sanoivat että on herkät tutkat ja herjaa siksi...
Onneksi tää on liisari ;D

Auto 2021 Octavia Scout 2.0 Tdi (150 hp)

prinne

Lainaus käyttäjältä: mph76 - 05.04.22 - klo:12:24
Onko kenelläkään sattunut vastaavaa adaptiivisen vakkarin -> vakkari säädetty vaikka 100 km/h ja tien laidassa pyöräilee samaan suuntaan menossa oleva pyöräilijä, niin auto vetää jarrut tönkkiin? Myös jo kaistaa vaihtaneet autot aiheuttaa tuota voimakasta jarruttamista vaikka olisivat jo selkeästi viereisellä kaistalla...pari kertaa meinannut tullut paskat housuun ja varmaan pienen sydärinkin saanut, on meinaan melko kylmäävää kun jäisellä tiellä vetää yhtäkkiä jarrut pohjaan satasen vauhdista, peräkärry perässä.

Aika harvinainen tilanne omalta osalta tuo pyöräilijä juttu. Ehkä ei ole koskaan tullut vakkaria käyttäessä tuota tilannetta. Mutta jos edellä ajava auto vaikka ryhmittyy pois edestä ja jarruttaa kääntyäkseen, niin tosiaan omakin auto jännittää sitä edestä poistunutta autoa pikkusen liian pitkään. Vaikka on selvästi jo eri kaistalla. Mitään "jarrut pohjaan" tilannetta nuo ei silti ole ollut.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: mph76 - 05.04.22 - klo:12:24
Onko kenelläkään sattunut vastaavaa adaptiivisen vakkarin -> vakkari säädetty vaikka 100 km/h ja tien laidassa pyöräilee samaan suuntaan menossa oleva pyöräilijä, niin auto vetää jarrut tönkkiin? Myös jo kaistaa vaihtaneet autot aiheuttaa tuota voimakasta jarruttamista vaikka olisivat jo selkeästi viereisellä kaistalla...pari kertaa meinannut tullut paskat housuun ja varmaan pienen sydärinkin saanut, on meinaan melko kylmäävää kun jäisellä tiellä vetää yhtäkkiä jarrut pohjaan satasen vauhdista, peräkärry perässä.

Kolmoskoppainenkin jo tekee tuota samaa. Olen vain oppinut laittamaan jalan valmiiksi kaasulle kun joku aikoo kääntyä pois edestä. Pikkuisen painaa kaasua ajoissa niin ei niittaa jarruja. Tuo peräkärryn vetäminen satasta jäisellä tiellä sitten onkin semmoinen asia joka pitäisi muutenkin kieltää lailla.

mph76

Jätetään moralisointi erikseen 8)

Aika raju on tuo kyllä, edellinen mulla oli -18 Golffi, sekin teki tuota hätäjarrutusta kun edellä ajava oli jo vaihtanut kaistaa mutta ei se ihan noin herkästi pyöräilijöistä ottanut...saakohan tuon toiminnon jotenkin pois päältä? herkkyyttä kai pystyy jotenkin säätämään

prinne

Tuo jarrutuksen voimakkuus varmasti riippuu siitä että kuinka voimakkaasti edestä poistuva auto hidastaa. Mutta tosiaan painaa kaasua jokusen millin, niin ei välitä edestä poistuvasta.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

ToyotastaSkodaan

#1605
Lainaus käyttäjältä: mph76 - 05.04.22 - klo:12:24
Onko kenelläkään sattunut vastaavaa adaptiivisen vakkarin -> vakkari säädetty vaikka 100 km/h ja tien laidassa pyöräilee samaan suuntaan menossa oleva pyöräilijä, niin auto vetää jarrut tönkkiin?

Skodalla ei ole vielä tullut muuten kuin auto on kuvitellut jostain syystä nopeusrajoituksen vaihtuneen, ja on lyönyt jarrua kehiin.

Nyt tulee minulta pyhäinhäväistys, kun pitää tunnustaa, että virheetön Toyota Camry hybridi teki samaa useammankin kerran, vaikka oli jo kaukaa aloittanut pyöräilijän väistämisen. Ja pari kertaa tuli myös Passatin 2015 mallilla. Ei se koodi ja elektroniikka aina ymmärrä, että ei ole hätää.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

ToyotastaSkodaan

Kohtuullisen nopeaa toimintaa ratin vaihdon osalta. Huollossa 25.3 ja uusi ratti tuli 5.4. Ilmeisesti niitä on tehty jo varastoon vino pino kun hajoilevat jatkuvasti...

No sen ilon kuittasi kyllä sitten nopeasti uusi errori autossa "Sensor impaired" (ei lumimössöä tai muutakaan peittämässä tutka-anturia tai kameraa tuulilasissa), nyt on satunnaisuuden sijaan pysyvästi vakkarit, travel assist, front assist ja törmäysvaroitukset pois päältä ja vikavalot vain vilkkuu mittaristossa.

Lieneekö tutka tai joku ohjainboxi vetänyt herneen lopullisesti nenäänsä. Katsotaan korjaako ratin vaihto vikoja vai onko edessä taas uusi käynti huollossa.

Skoda kuskina pitää näköjään varata työkalenteriin joka kuukausi muutama päivä aikaa auton huollossa käyttämiseen.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Tos®

Ne jätti jonkun kalibroinnin tekemättä.
Auttaako se, että laitat ovet lukkoon noin puoleksi tunniksi? Avain riittävän kauas ettei se pidä autoa hereillä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

gate

Onko kellään ollut vastaavaa. Käynnistät auton, niin kaikki kaijutimet rätisee. Jotain kaunista sähköpiikkiä lyö joka kerta kun auton käynnistää. Peruutustutkat,pysäköiti ja poistumis avustin myös pimeänä.  Kaiuttimet siis ei myöskään toimi.

Tos®

Tuohon kaiuttimien "pieremiseen" ja mykistymiseen on päivitys.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

gate

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.04.22 - klo:09:00
Tuohon kaiuttimien "pieremiseen" ja mykistymiseen on päivitys.

Onks tähän "pieremiseen" tarkempaa kuvausta? Ne siis rätisee ja todella kovaa muutaman sekunnin ja sit kaikki on mykkänä.

Tämä tosissaan alkoi kovemmalla pamauksella kajareista ja jatkui pienellä sähköpalon katkulla. Tämän jälkeen yllämainitut ominaisuudet eivät ole olleet käytössä.

Tos®

LainaaTämä tosissaan alkoi kovemmalla pamauksella kajareista ja jatkui pienellä sähköpalon katkulla.
Kyllä tuossa tapauksessa menisin kiiruusti huoltoon, palaa vielä kokonaan
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.04.22 - klo:10:30
Kyllä tuossa tapauksessa menisin kiiruusti huoltoon, palaa vielä kokonaan
+1
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JariJ

Lainaus käyttäjältä: gate - 08.04.22 - klo:08:38
Onko kellään ollut vastaavaa. Käynnistät auton, niin kaikki kaijutimet rätisee. Jotain kaunista sähköpiikkiä lyö joka kerta kun auton käynnistää. Peruutustutkat,pysäköiti ja poistumis avustin myös pimeänä.  Kaiuttimet siis ei myöskään toimi.

Mulla oli täsmälleen sama (+kessy ei toiminut). Siis korjautui toki, kun auto oli vähän aikaa käyttämättä. Auto kävi huollossa (maaliskuun puolenvälin kieppeillä), ja jotain ne siinä säätivät (auto oli kaksi päivää pajalla). Lopputuloksena asiat toimivat viikon verran ok, paitsi että takaluukku lopetti avautumisen (pisti oikein kunnolla hanttiin, kun avasi sitten käsin). Viikon päästä korjauksesta tuli uudestaan tuo sama vikatilanne. Kessy on toiminut ok (paitsi kerran). Nyt on myös takaluukku avautunut viimeisillä kerroilla. Soitin oli pari päivää mykkä, eikä puhelin toiminut, vaikka oli kyllä kiinni bluetoothissa (myös auton mukaan).

Nyt olisi se takaisinkutsu napsahtanut kohdalle. Pakkohan toi on taas toimittaa sinne huoltoon. Ei juurikaan huvittaisi.

Vikahan ei ole myynti-/huolto-organisaatiossa, vaan maahantuojan ja valmistajan toiminnassa, joten sitä huollon toimintaa en arvostele. Toimivat saamiensa ohjeiden mukaisesti.   
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

gate

Menee pajalla.

Nämä mainitsemani viat eivät ole missään vaiheessa poistunut ovat kokoajan aktiivisena.

Hibah

Silloinhan adaptiivinen vakkari toimii ihan oikein jarruttaessaan 100 -> 15 km/h, jos ollaan samalla kaistalla fillaristin kanssa. Rohkeasti vaan koko auto sinne vastaantulijoiden kaistalle, niin pääsee turvallisemmin ohi. Jos näkyvyys tai vastaantuleva liikenne estää tämän, niin sitten vaan rohkeasti se nopeus sinne fillarin sanelemaksi, jätetään riittävä turvaväli ja odotellaan parempaa ohituspaikkaa.

Jos joku itsekäs kuljettaja ei tuota ymmärrä, niin hyvä että koneäly ymmärtää. Ei ole ollenkaan kiva fillaroida siinä ajokaistan reunassa, kun vieressä on samalla sekunnilla sekä fillaria ohittava, että vastaantulija. Jos ohittaja malttais muutaman sekunnin odottaa parempaa ohituspaikkaa, niin ei tartteis mennä kolme rinnakkain kapealla seututiellä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 02.04.22 - klo:08:39
Niinpä. Logiikka vaan on alkukantaisen typerä, kun se ei ota lainkaan huomioon ulkolämpötilaa. Näissä tilanteissa kun on nollakeli tai pakkanen.
Suuntaa se lämmitin oikein, eli niin että puhaltaa kohti kattoa eikä vain lämmitä keskikonsolia antureineen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Atsii

#1617
Vuosikausien VAG kokemusten jälkeen täytyy varmaankin vaihtaa esim. Toyotaan,Ooppeliin tai Trabanttiin >:( Tai julkisiin kulkupeleihin  ::)

Omaa Koslaa on käytetty vuoden aikana ainakin sen seitsemän kertaa, jos jonkinlaisessa jonninjoutavassa päivityksessä!

Sama ruljannssi on ollut kaikissa kolmessa edellisissä VAG-konsernin autoissa, jotka olen ostanut uutena.

Saakohan tästä autosta takuuaikana ollenkaan huoletonta kulkupeliä ::)

Olisiko viisainta vaihtaa auto jonkun muun konsernin kulkupeliin ennen takuun päättymistä?

Vai, onko se nyt vaan niin, että ei ole saatavilla sellaista automerkkiä, jossa ei olisi uutena mitään vikaa?

Nimimerkki: Seuraava auto on vähintään vuoden vanha käytetty, ennen kuin sen ostan ;D
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Tombax

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 10.04.22 - klo:00:32
Vuosikausien VAG kokemusten jälkeen täytyy varmaankin vaihtaa esim. Toyotaan,Ooppeliin tai Trabanttiin >:( Tai julkisiin kulkupeleihin  ::)

Omaa Koslaa on käytetty vuoden aikana ainakin sen seitsemän kertaa, jos jonkinlaisessa jonninjoutavassa päivityksessä!

Sama ruljannssi on ollut kaikissa kolmessa edellisissä VAG-konsernin autoissa, jotka olen ostanut uutena.

Saakohan tästä autosta takuuaikana ollenkaan huoletonta kulkupeliä ::)

Olisiko viisainta vaihtaa auto jonkun muun konsernin kulkupeliin ennen takuun päättymistä?

Vai, onko se nyt vaan niin, että ei ole saatavilla sellaista automerkkiä, jossa ei olisi uutena mitään vikaa?

Nimimerkki: Seuraava auto on vähintään vuoden vanha käytetty, ennen kuin sen ostan ;D

Taitaa tämän uuden Octavian ongelmat johtua lähinnä surkeasta ohjelmistosta ja laadunvalvonnasta/testauksesta.
Edellisen kopan Ocussa oli nolla ongelmaa neljän vuoden aikana ja se oli mulla uudesta asti.
Mulle oli tulossa myös tämä uusi IV Octavia, mutta luoja kiitos peruin kaupan siitä kun sen toimitus vaan pitkittyi koko ajan ja mitään tietoa tuotannosta ei tippunut.
Tilaisin allekirjoituksen auton, mikä tuli mulle kolmessa kuukaudessa. Autossa ja yhteyksissä kaikki toimii kuin ajatus 8)
Eli kyllä niitä toimivia uusia autoja on, mutta sitä kokonaan uusittua korimallin muutos facelift autoa ei ehkä kannata ostaa ensimmäisten joukossa…
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

mfroberg

#1619
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 10.04.22 - klo:00:32
Vuosikausien VAG kokemusten jälkeen täytyy varmaankin vaihtaa esim. Toyotaan,Ooppeliin tai Trabanttiin >:( Tai julkisiin kulkupeleihin  ::)

Omaa Koslaa on käytetty vuoden aikana ainakin sen seitsemän kertaa, jos jonkinlaisessa jonninjoutavassa päivityksessä!

Sama ruljannssi on ollut kaikissa kolmessa edellisissä VAG-konsernin autoissa, jotka olen ostanut uutena.

Saakohan tästä autosta takuuaikana ollenkaan huoletonta kulkupeliä ::)

Olisiko viisainta vaihtaa auto jonkun muun konsernin kulkupeliin ennen takuun päättymistä?

Vai, onko se nyt vaan niin, että ei ole saatavilla sellaista automerkkiä, jossa ei olisi uutena mitään vikaa?

Nimimerkki: Seuraava auto on vähintään vuoden vanha käytetty, ennen kuin sen ostan ;D

Tuo on kyllä masentava tilanne kun huoltokaan ei osaa/pysty tekemään mitään vioille. Jotenkin tuntuu että nämä tuoreimmat Leon 4/Golf 8/Octavia 4 ovat konsernin suurimmat murheenkryynit pitkään aikaan, sisarmalleja kun ovat.

Kannattaisiko vaihtaa konsernia kokonaan? Tuo on vaikea kysymys mutta ymmärrän että kun omalle kohdalle osuu vaikea yksilö, niin siinä voi käydä. Jos muistelen meidän tuoreempia uutena hankittuja konsernipelejä niin ne näyttävät tältä:

VW Golf Variant 1.4 TSI DSG 2012 käytössä 3v ja 90 tkm, vikalista nolla.
VW Golf Variant 1.6 TDI DSG 2015 käytössä 3v ja 95 tkm, jakopää meni uusiksi 44 tkm kohdalla rikkinäisen kiristysrullan takia
Seat Leon ST 1.0 TSI 2017 käytössä 2v ja 42 tkm, takakontin rullaverhon toisen puolen kiinnike putosi verhoilun sisään
VW Golf Variant 1.5 TSI  DSG 2018 käytössä 3,5v ja 94 tkm, vuotava ilmastointi korjattiin ja matriisivaloja säädettiin 2 kertaa
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG 2019 käytössä 2v9kk ja 61 tkm, vikalista nolla
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG 2021 ajossa nyt vajaa 10kk ja 21 tkm. Käynyt kerran ohjelmapäivityksessä lukuisten avustin- ym. herjojen takia. Kessyn avaus tai lukitus oikuttelee välillä kosteilla keleillä.

Me varmaankin uskallamme jatkaa näillä VAGeilla, ajettavuus on niin hyvä ja tekniikka niin edistyksellisiä. Itse tosin vaihdoin juuri käytettyyn Tiguun, konsernipeli sekin, syynä se ettei uusia edes saa ja tässä tapauksessa myös hinta.

Omassa kaveripiirissä ei liiemmin uusia autoja ole, yhdellä kaverilla on viimevuotinen farkkucorolla. Hän on muuten tyytyväinen autoonsa mutta takakontin jalalla avaaminen ei toimi lainkaan ja puskurin alle potkiminen on lopetettu jo aikaa sitten toivottomana.


VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy