Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 27.07.21 - klo:16:22
Uudessa Golf Variantissa oli yllätyksekseni vararengas ja tunkki.

Golf 8:Stylessa kuten Golf 7.5 Highlinessa moiset löytyvät kyllä.  Mikä oli onni vuosi sitten kesällä kun omasta pirssistä kosahti rengas Pulkkilanharjulla vauhdissa. Vararengas on tyyppiä fillarinrengas ja Max. 80 km/h.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Farao

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 27.07.21 - klo:16:22
Uudessa Golf Variantissa oli yllätyksekseni vararengas ja tunkki.

Oho aikamoista! Itsekin preferoisin kyllä rengas & tunkki yhdistelmää, mutta mennään näillä. Voikohan tässäkin olla takana se, että vähemmän painoa -> vähemmän kulutusta ja vähemmän kustannuksia tms. takana.

KKN

Pitkästä aikaa sataa vettä ja pääsi pyyhkijöitä käyttämään. Huomio kiinnittyi napsahtavaan ääneen pyyhkimien lähtiessä liikkeelle. Ajattelin sen kuuluvan itse sulista, mutta tarkemmin kuulosteltuani olen melko varma äänen tulevan auton sisäpuolelta ja vaikuttaisi siltä että pelkääjän puolen diskantista se napsahtava ääni kuuluisi. Ei mikään kuolemanvakava asia ja menee sinne samaan listaan muiden mysteerien kaveriksi.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Ukkometso

Pienentääkö kellään muulla Octavia 4 sisälämpötilan pyyntiasetusta itsekseen? Onkohan vika vai typerä ominaisuus?

prinne

Lainaus käyttäjältä: KKN - 28.07.21 - klo:11:19
Pitkästä aikaa sataa vettä ja pääsi pyyhkijöitä käyttämään. Huomio kiinnittyi napsahtavaan ääneen pyyhkimien lähtiessä liikkeelle. Ajattelin sen kuuluvan itse sulista, mutta tarkemmin kuulosteltuani olen melko varma äänen tulevan auton sisäpuolelta ja vaikuttaisi siltä että pelkääjän puolen diskantista se napsahtava ääni kuuluisi. Ei mikään kuolemanvakava asia ja menee sinne samaan listaan muiden mysteerien kaveriksi.

Tuossa viimeks kun sateli niin huomasin ihan samaa. Ihan joka liikkeellä  ei kuulunut, mutta aika usein. Sade loppui eli jäi vähän heikolle tutkinta. No tänään pitäis vettä taas tulla...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

jakat123

Lainaus käyttäjältä: Ukkometso - 28.07.21 - klo:11:26
Pienentääkö kellään muulla Octavia 4 sisälämpötilan pyyntiasetusta itsekseen? Onkohan vika vai typerä ominaisuus?

Jos on kännykällä apina kautta muuttanut niin silloin on muuttunut.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Occux

Kerrankin jotain positiivista. Huollossa saatiin korjattua vika, joka on vaivannut pienen aikaa. Kävin valittamassa takaa päin kuuluvasta napsumisesta tyyliin nap  napnap napnapnap nap… Tuo kuuluin myös satasen nopeuksissa eli ihan liikkeellelähdöistä alkaen kaikissa nopeuksissa. Vagarenan keskusteluissa oli mainittu ne kumipalat takaluukkuun (LB). Varattiin aika ja hommalle luvattiin puolituntia kestoa. Samaan aikaan päivitettiin airbagin softat/firmis. Näin huoltomiehen tulevan koeajolenkiltä. Sain avaimet ja eikun liikkeelle. Heti huollon pihasta kadulle kääntyessä napina jatkui ja kaarsin takaisin huoltoon. Olin itse aiemmin tutkinut asiaa auton ollessa parkissa taputtelemalla kaikenlaisia paneeleja, turvavöitä ja takakontin tilpehöörejä. Mistään ei kuulunut vastaavaa. Sain huoltokenraalin koeajolle, minä ratissa ja huoltokenraali takapenkillä. Ensimmäinen napsu kuului jo pihassa pienissä epätasaisuuksissa. Muutama sata metriä testattiin ja molemmat kuultiin samat napsut, eli vika ei ollut minun päässä tai korvissa. Takapenkin matkustaja tuli siihen tulokseen, että penkin selkänojan lukko pitää ääntä. Saatiin käsille spreipurkki öljyä ja sitä kun ruiskautettiin, niin napinat katosivat. Kyllä nyt on kuskin naama kuin Hangon aurinko, kun Skodasta tuli Mersu kertaheitolla. Auto on ollut käytössä 11 kuukautta ja vika on ollut päällä ehkä kuukauden verran. Sain neuvon, että jos alkaa taas kuulumaan, niin tilataan uusi lukko.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

tigeli

Lainaus käyttäjältä: KKN - 28.07.21 - klo:11:19
Pitkästä aikaa sataa vettä ja pääsi pyyhkijöitä käyttämään. Huomio kiinnittyi napsahtavaan ääneen pyyhkimien lähtiessä liikkeelle. Ajattelin sen kuuluvan itse sulista, mutta tarkemmin kuulosteltuani olen melko varma äänen tulevan auton sisäpuolelta ja vaikuttaisi siltä että pelkääjän puolen diskantista se napsahtava ääni kuuluisi. Ei mikään kuolemanvakava asia ja menee sinne samaan listaan muiden mysteerien kaveriksi.

Huomasin tänään ihan saman, ja tämä tapahtui ainoastaan kun käytti sadetunnistinta.. jatkuvalla pyyhkimisellä ääntä ei kuulunut ja sitten kun käytin pissapoikaa niin ei kuulunut edes sadetunnistimella. Ei ota selvää.. mutta selvä napsuminen.

Tos®

Vaggineissa on ollut 20 vuotta jo se toiminto, että pyyhkijät vaihtaa asentoa sulan säästämiseksi.
Yleensä se tapahtuu kun auton sammuttaa, golffissa tuntuu että se parkkiasento muuttuu käynnistyksen yhteydessä.

Muistaakseni ennen oli joka viides käynnistys/sammutus, kun se parkkiasento muuttuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.07.21 - klo:17:38
Vaggineissa on ollut 20 vuotta jo se toiminto, että pyyhkijät vaihtaa asentoa sulan säästämiseksi.
Yleensä se tapahtuu kun auton sammuttaa, golffissa tuntuu että se parkkiasento muuttuu käynnistyksen yhteydessä.

Muistaakseni ennen oli joka viides käynnistys/sammutus, kun se parkkiasento muuttuu.

Toki, mutta tuossa sulka ei myöskään tee kokonaista pyyhkimisliikettä. Nämä napsahdukset siis kuuluivat ajon aikana, kun pyyhkimet lähtivät liikkeelle.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 28.07.21 - klo:17:42
Toki, mutta tuossa sulka ei myöskään tee kokonaista pyyhkimisliikettä. Nämä napsahdukset siis kuuluivat ajon aikana, kun pyyhkimet lähtivät liikkeelle.

Omassa napsui pyyhkijät samanlailla ja ainoastaan tihku asennossa,paikallistin äänen oikeaan sulkaan..taitoin sitä irti päin lasista ja ääni katosi

Tos®

Se liikahtaakin vain muutaman millin  :o tiedä sitten onko siitä kyse.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ukkometso

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 28.07.21 - klo:14:51
Jos on kännykällä apina kautta muuttanut niin silloin on muuttunut.
[/quo

Muuttaa ajon aikana asetusta kylmemmälle vaikka ei olisi kännykkä appiin koskenut moneen kuukauteen. Eli tuohan on sitten vika kun ei tunnu muilla tekevän samaa. Ja eikun taas softapäivitykseen odottelemaan ja toivomaan että jos jotain auttaisi.

Occux

Jotain hämärää polttoainemäärän ilmoittamissa palkistoissa. Sinänsä ajetun kilometrimäärän ja keskikulutuksen mukaan laskettu piripintaan tankkaus litroina tuottaa saman määrän, mutta ilmoitettu palkisto sanoo, että tankissa jäljellä on 5/8 ja tankkiin mahtuu 30 litraa. Jos tankin koko on 50 litraa, niin jokin tuossa aritmetiikassa ei täsmää. Veikkaan, että auto ei osaa kertoa todellista jäljellä olevaan pensan määrää, vaan kertoo ihan jotain huuhaata. Tyypillisesti auto myös ilmoittaa remaining ilmeisesti yhtälailla reilusti ylioptimistisesti. Monessa tilanteessa remaining+ajettu on liki 1300 kilometriä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Yhdellä reissulla oli ajettu noi 300km, kun bensamittarista tippui vasta ensimmäinen palkki.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

BMF

#855
Taitaa olla ihan skodan joku oma perinne että polttoainemittari näyttää mitä sattuu. Vanhalla ocu III tsi bensavehkeellä muistan kun tankkasi täyteen niin kokeilin oikein "enkkoja" pidemmillä matkoilla että miten kauas pääsee ennenkuin mittari liikahtaa. Olikohan silloin jossain 200km hujakoilla parhaillaan kun neula liikahti eka kerran.

Nykyisessä III dieselissä neula värähtää about 100km kohdilla.

Tuo jäljellä oleva matka on myös vähän ylioptimistinen mutta pitkillä reissuilla pitää kutinsa aika hyvin tässä dieselissä (arvio on jotain 900km täydellä tankilla, mutta sen jäljellä olevan matkanhan se laskee jotenkin aiemmista kilsoista ja keskim. kulutuksesta. En tiedä tarkemmin millä laskukaavalla.

Tänään ajoin töihin niin aloittaessa näytti 120km jäljellä ja kun tulin töihin 56km matkan niin oli kuitenkin 80km jäljellä arvion mukaan. Kulutus olikin harvinaisen pieni työmatkalleni 4,7l kun maltillisesti ajelin.

Mittarin notkahtaesssa puoliväliin ajokilsoja kertyy noin 550-600km ja loppu puolikas riittää jonnekin 350km asti (rauhallisessa matka-ajossa). Aika tyhmettä...

Mutta sehän on kiva ajella 300km ilman että tankki tyhjenee ollenkaan  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

heller

Aika jännä että mittari seuraa kulutusta. Vai olisiko se rangeen liitetty?
Monesti itsellä jos kaupunkisuhailun jälkeen heittää tankin täyteen ja lähtee maantielle niin 200km aikana range voi jopa vain kasvaa kun keskikulutus pienenee.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Occux

Lainaus käyttäjältä: heller - 29.07.21 - klo:16:57
Aika jännä että mittari seuraa kulutusta. Vai olisiko se rangeen liitetty?
Monesti itsellä jos kaupunkisuhailun jälkeen heittää tankin täyteen ja lähtee maantielle niin 200km aikana range voi jopa vain kasvaa kun keskikulutus pienenee.
Noin se menee. Tankki täynnä range on 980 ja parin sadan kilsan jälkeen range on 1080.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

heller

Lainaus käyttäjältä: Occux - 29.07.21 - klo:18:58
Noin se menee. Tankki täynnä range on 980 ja parin sadan kilsan jälkeen range on 1080.

Tarkotin lähinnä että toimiiko se bensamittari samalla tavalla. Tosin kyllä autoissa on jo aikoinaan bensamittari herännyt vasta hetken tyhjennettyään.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Occux

Lainaus käyttäjältä: heller - 29.07.21 - klo:20:57
Tarkotin lähinnä että toimiiko se bensamittari samalla tavalla. Tosin kyllä autoissa on jo aikoinaan bensamittari herännyt vasta hetken tyhjennettyään.
Bensamittarin toiminnasta on vaikea mennä sanomaan mitään, kun se on 8 pykäläinen. Lineaarisesta analogisesta viisarista voi päätellä jotain, mutta tietenkin sekin voi toimia hieman epälineaarisesti. Ilmeisesti ylin kasipalkki pimenee, kun 50 litran tankissa joidenkin anturien mukaan on 43.75 litraa. Jos toimii tarkasti, niin kukin palkki edustaa 6.25 litraa. Jos alin palkki palaa, niin tankissa on siis 6.25 litraa ja kun jäljellä on 6.2 litraa, niin alin palkki sammuu, vaikka tankki ei ole tyhjä. Näin voisi asioiden päätellä ihan vaan matemaattisesti, mutta todellisuudessa asiat ei ehkä kuitenkaan ole juuri noin.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

pumo

Onkohan käyttäjässä vika vai joku bugi? Ei toimi automaattinen tuulilasinpyyhin, asetuksen siellä menussa olen käyttänyt pois ja päälle.
Ei nyt mahdottomia ole satanut mutta sen verran paljon ettei enää uskaltanut ajaa pyyhkäisemättä.

BMF

#861
Lainaus käyttäjältä: pumo - 30.07.21 - klo:14:18
Onkohan käyttäjässä vika vai joku bugi? Ei toimi automaattinen tuulilasinpyyhin, asetuksen siellä menussa olen käyttänyt pois ja päälle.
Ei nyt mahdottomia ole satanut mutta sen verran paljon ettei enää uskaltanut ajaa pyyhkäisemättä.

Oletko muuttanut herkkyyttä isommalle? Muutaman tipan takia ei pyyhi ollenkaan jos herkkyys ei ole isommalla.

Ainakin OcuIII löytyy herkkyyssäädölle pikku nipukka siitä pyyhintäviiksestä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

miz

^
Varmaan tyhmä kysymys mutta onhan laitettu viiksestä päälle tihkuasentoon?

BMF

Lainaus käyttäjältä: Occux - 30.07.21 - klo:11:23
Bensamittarin toiminnasta on vaikea mennä sanomaan mitään, kun se on 8 pykäläinen. Lineaarisesta analogisesta viisarista voi päätellä jotain, mutta tietenkin sekin voi toimia hieman epälineaarisesti. Ilmeisesti ylin kasipalkki pimenee, kun 50 litran tankissa joidenkin anturien mukaan on 43.75 litraa. Jos toimii tarkasti, niin kukin palkki edustaa 6.25 litraa. Jos alin palkki palaa, niin tankissa on siis 6.25 litraa ja kun jäljellä on 6.2 litraa, niin alin palkki sammuu, vaikka tankki ei ole tyhjä. Näin voisi asioiden päätellä ihan vaan matemaattisesti, mutta todellisuudessa asiat ei ehkä kuitenkaan ole juuri noin.

Minun veikkaus on 5litran välein ja eka palkki notkahtaa vasta 35litran alittuesssa eli alle 35l/7palkkia, 30l/6p, 25l/5p, 20l/4p, 15l/3p,10l/2p, 5L/1p

Jos 300 kilsaa voi ajaa ennen kuin eka palkki notkahtaa..
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

Lainaus käyttäjältä: miz - 30.07.21 - klo:14:28
^
Varmaan tyhmä kysymys mutta onhan laitettu viiksestä päälle tihkuasentoon?

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä. Eiku miten se meni.  ;D

Mutta juu hyvä pointti että se viiksi pitää olla napsun ylhäällä "tihkulla" että automatiikka herää henkiin.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

miz

Lainaus käyttäjältä: BMF - 30.07.21 - klo:14:39
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä. Eiku miten se meni.  ;D

Mutta juu hyvä pointti että se viiksi pitää olla napsun ylhäällä "tihkulla" että automatiikka herää henkiin.

Mr. Garrisonin mukaan taisi olla niin että ei ole tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä ihmisiä. Varmaan ihan oikeassa 😀

pumo

Ei ollut tyhmäkysymys eikä tihkuasennossa  ;D
Oletin että se on vaan perustihku ja tuntui että pyyhki koko ajan. Testaanpa ensikerralla, kiitoksia.

Occux

Lainaus käyttäjältä: BMF - 30.07.21 - klo:14:35
Minun veikkaus on 5litran välein ja eka palkki notkahtaa vasta 35litran alittuesssa eli alle 35l/7palkkia, 30l/6p, 25l/5p, 20l/4p, 15l/3p,10l/2p, 5L/1p

Jos 300 kilsaa voi ajaa ennen kuin eka palkki notkahtaa..
Saatat olla hyvinkin oikeassa. En ole ihan noin tarkkaan tutkinut. Pohdiskelin vaan ihan matemaattiselta kantilta. Pitänee ottaa tutkinnan alle. Kiitos havainnoista.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

ToyotastaSkodaan

No tuli sitten vähän v-mäisempi ongelma auton kanssa. Ei tunnistanut avainta (key not detected, check your wallet), ja auto jäi sitten siihen. Jonkin verran se V-käyrä nousi...  Ehkä tässä pitää alkaa katsoa "lompakkoa", ja hankkia auto joka toimii kauemmin kuin kaksi kuukautta ilman ongelmia.

Ei auttanut patterin vaihto (eikä se kyllä ollut lopussa koska keskuslukitus toimi ihan hyvin). Vasta kun sain auton käyntiin toisen avaimen hakemisen jälkeen, niin sitten toimi taas toinenkin avain.

III Octavian ketjuissa oli ohjeet samaan, että ulkona ovet lukkoon ja auki ja sitten uusi yritys. Tavallaan senhän tuossa teki uuden avaimen kanssa. Auton sisällä ovien lukitseminen ja avaaminen ei ainakaan auttanut. Mutta mistäpä nuo ohjeet silloin tiesi. Manuaali on täysin turha Skodassa näissä asioissa.

Oli miten oli, niin kyllä siinä taas "luottamus" kasvoi autoon. Tuo kun olisi tapahtunut talvella metsäautotien päässä 30 asteen pakkasessa (ja puhelinkin pois matkasta), niin olisipa se ollut herkkua. Mukavuutta lisää vielä se, että edes SOS-systeemi ei toimi, jos ei saa virtoja päälle autoon...Todella nerokasta. Montakohan milliwattia se kuluttaisi, jos systeemi olisi valmiustilassa AINA.

Ja loppukaneettina (jos olisi ollut pariston vika), niin jokaisellahan on autossa läjä CR2032 paristoja ja "teräväkärkinen ruuvimeisseli" patterin vaihtoa varten, eikös niin? Tai ehkä Skoda-kuskit tietävät jo nämä jutut...No nyt on sitten minullakin.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

tapanixxx

Vanhassa vara parempi. Juuri tällaisia tilanteita silmälläpitäen vanha perinteinen avainkäynnistys on pop. Ainakin itselleni. En luota näihin uusiin systeemeihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy