Octavia lV uuden auton ongelmia

Aloittaja Atsii, 30.10.20 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

pva86

Katsoin että myös takaluukun yläreunasta pääsee jäätä väliin ja siitäkin kuuluu ääniä kun sitä avaa. Molemmat sekä takaluukku että nuo etuovet on hankala myöskään puhdistaa, ellei autoa saa lämpöiseen sulamaan. Tosin tämä eilinen jäinen sade nyt on haitannut enemmän, kuin aiemmat lumisateet.
Audi A4 2.0TDI Quattro 2018

Ex. Skoda Octavia 1.5 TSI LE Style 2020
Ex. Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 DSG 4x4 BusinessLine
Ex. Skoda Octavia 1.0 TSI Style -18
ex. VW Passat 1.9 TDI -03
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI -13
ex. Audi A4 1.6 -04
ex. Seat Altea 1.6 -04
ex. Skoda Octavia 1.9 TDI -04
ex. Audi A4 1.6 -97
ex. Seat Toledo TDI -04
ex. VW Polo SDI -00
ex. Seat Toledo TDI -99

pikatsu

on tosiaan pirullinen tuo teräs jää. Vieläkin oli jossain jäätä vaikka 6h oli lämpimässä tallissa.

JariJ

Itsellä kävi niin, että lauantaina teki kunnollisen pimputus-shown. Kaikki avustimet pois päältä, kunhan oli lopettanut pimputtelun. Myöskään liikennemerkkien tunnistus ei toiminut. No, ei mulla noi avustimet muutenkaan ole päällä talvella, varsinkaan taajamassa, mutta kyllähän noiden pitäisi toimia. Uudelleenkäynnistys kaupassakäynnin jälkeen oli resetoinut laitteet ja kaikki toimi.

Sunnuntaina sitten alkoi välkkyä akuston latauksen ja bensamäärän mittarit. Tuotakaan en tänään huomannut.

Sain ajan huoltoon 5.3. Näitä on ilmeisesti ollut enemmänkin, eli ei pitäisi tulla ihan yllätyksenä. Jännä nähdä, mitä tekevät, kun tekstasivat, että voin maksaa huollon kätevästi klarnalla vaikka puhelimesta heti huollon jälkeen. Onhan auto toki tuossa vaiheessa jo kaksi kuukautta vanha, eli ei nyt enää kannata luottaa takuun toimivuuteen.

Tänään muuten toimi ensimmäistä kertaa lämmityksen käynnistys MySkoda-appista. En toki ole montaa kertaa kokeillut, kun totesin sovelluksen turhaksi aikaisemmin. Tai kyllä tuo auto tietoja työntää, mutta ei ole tahtonut ottaa vastaan.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

Excalibur22

Lainaus käyttäjältä: JariJ - 22.02.21 - klo:20:11

Sain ajan huoltoon 5.3. Näitä on ilmeisesti ollut enemmänkin, eli ei pitäisi tulla ihan yllätyksenä. Jännä nähdä, mitä tekevät, kun tekstasivat, että voin maksaa huollon kätevästi klarnalla vaikka puhelimesta heti huollon jälkeen. Onhan auto toki tuossa vaiheessa jo ksi kuukautta vanha, eli ei nyt enää kannata luottaa takuun toimivuuteen.


Ã,,lä ihmeessä mene maksamaan mitään noista takuuhuolloista. Itselläni ollut nyt kolme kertaa puoleen vuoteen pajalla. Koskaan en ole mitään maksanut ja sijaisauton olen saanut aina veloituksetta.
Leon 1.4 FR Sportstourer plugin -21
Ex: Octavia IV 1.5 Style LB Launch Edition -20.
Ex: Octavia III  1.0 FL LB Style -17
EX: Octavia II 1,4 DSG FL -09

Occux

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 21.02.21 - klo:21:46
Onhan siinä keulassa Skoda-logon alapuolella tutka. Itsellä ei toiminut enää 50km ajon jälkeen, mutta kun hetkeksi pysähdyin ja moottori sulatteli keulaa niin taas alkoi toimimaan. Sellainen reipas 5mm tuota jäätä konepellillä.. ;)



Keularitilässä keskellä oleva noin 10x10 sentin muovilevy piilottaa tutkan. Muovista voi rapsaista jäät irti ilman, että pahasti vaurioituu. No siis tietenkin jos on tiukkaa teräsjäätä, niin tietenkin kannattaa oman harkinnan mukaan käyttää voimaa. Mutta tutka on sen takana eikä mene rikki, vaikka muovi naarmuuntuisikin. Ei ole tarvinnut tuota levyä raskaasti putsata. Itsellä kaikki yläpinnat ja lasit oli tuossa parin millin teräsjäässä, mutta tutka oli puhdas, joten ACC toimi. Tuulilasista lähti Webaston käytöllä jäät helposti harjalla ilman voiman käyttöä. Skrapa sai olla levossa. Peilin kiinnikeessä oleva kamerapaketti ei ollut saanut lämpöä, joten kaistavahti oli pois päältä. Takalasin lämmitys kahdesti ei sulattanut jäätä. Mutta perillä 50 kilsan jälkeen skrapalla takalasi puhdistui helposti. Vastukset olivat sulattaneet vaakasuorat ilmataskut ympäristöönsä ja välissä olevat jäät oli umpinaiset, mutta ei tiukasti lasissa kiinni. Peilien lämmitykset tuntuivat toimivan nopeasti.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

JariJ

Lainaus käyttäjältä: Excalibur22 - 22.02.21 - klo:20:19
Ã,,lä ihmeessä mene maksamaan mitään noista takuuhuolloista. Itselläni ollut nyt kolme kertaa puoleen vuoteen pajalla. Koskaan en ole mitään maksanut ja sijaisauton olen saanut aina veloituksetta.

En toki maksa ja sijaisautostakin mainitsin.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

juhani76

Olen tässä suunnitellut et vaihtaisin tuon nykyisen 2020 vuoden Toyota Corolla Touring Sports hybridin tähän ladattavaan Octaviaan, mut onneksi eksyin tänne foorumille lukemaan hieman kokemuksia. Nyt kyllä tuntuu Skodassa olevan niin paljon lastenvikoja et pakko odottaa kyllä sen aikaa et saisivat pikkuviat kondikseen, jos saavat? Tai etsiä jokin muu ladattava malli...Toyotassa ei ole ollut mun aikana yhtään mitään vikaa. Ei ole edes tullut mitään hälytystä mistään et jokin toiminto ei olisi toiminnassa. Joten täällä kirjotetut jutut kyl oli potku kasvoille :o

prinne

Lainaus käyttäjältä: juhani76 - 24.02.21 - klo:17:49
Olen tässä suunnitellut et vaihtaisin tuon nykyisen 2020 vuoden Toyota Corolla Touring Sports hybridin tähän ladattavaan Octaviaan, mut onneksi eksyin tänne foorumille lukemaan hieman kokemuksia. Nyt kyllä tuntuu Skodassa olevan niin paljon lastenvikoja et pakko odottaa kyllä sen aikaa et saisivat pikkuviat kondikseen, jos saavat? Tai etsiä jokin muu ladattava malli...Toyotassa ei ole ollut mun aikana yhtään mitään vikaa. Ei ole edes tullut mitään hälytystä mistään et jokin toiminto ei olisi toiminnassa. Joten täällä kirjotetut jutut kyl oli potku kasvoille :o

Se mitä tämä foorumi ei kerro, eli paljonko liikenteessä on ihan toimivia Octaaveja. Ja se että sinulla Toyotassa ei ole ollut vikoja, ei kerro sitä että Toyotassa ei olisi kenelläkään mitään vikoja.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

juhani76

Ei toki tiedä paljonko toimivia on, mut en kyl rupea vielä pelaamaan lottoa 40 000â,¬:lla. Seurataan nyt tätä foorumia et tuleeko softaan korjausta. Ymmärsin et suurin osa vioista ja hälytyksistä johtuu huonosta softasta?

viasintti

Lainaus käyttäjältä: juhani76 - 24.02.21 - klo:17:49
Olen tässä suunnitellut et vaihtaisin tuon nykyisen 2020 vuoden Toyota Corolla Touring Sports hybridin tähän ladattavaan Octaviaan, mut onneksi eksyin tänne foorumille lukemaan hieman kokemuksia. Nyt kyllä tuntuu Skodassa olevan niin paljon lastenvikoja et pakko odottaa kyllä sen aikaa et saisivat pikkuviat kondikseen, jos saavat? Tai etsiä jokin muu ladattava malli...Toyotassa ei ole ollut mun aikana yhtään mitään vikaa. Ei ole edes tullut mitään hälytystä mistään et jokin toiminto ei olisi toiminnassa. Joten täällä kirjotetut jutut kyl oli potku kasvoille :o

Minkä ihmeen takia sitten haluat vaihtaa todennäköisesti alle vuoden vanhan auton, joka toimii eikä mitään vikoja? Onneksi itse en miettinyt Toyotaa. Ei jaksaisi joka vuosi vaihtaa..

juti

Niin.

Todettakoon tähän väliin nyt, että itsellä auto tilattu ensimmäisten joukossa suomessa ja auto tuli maahan jo marraskuussa. Luovutus oli sitten Tammikuun 15pvä ja siihen ajettiin useampi kappale päivityksiä ennen luovutusta. Mitään moitittavaa en ole löytänyt koko aikana ei ensimmäistäkään ongelmaa/vikaa. Ainoastaan näitä kelistä johtuvia avustimien tipahteluja tullut mitä aiemmillakin autoilla ja tämä on luonnollista. MySkodasta ja sen toimivuudesta olin jo hyvin tietoinen ja alkuun toimi yllätyksekseni lähes moitteetta mutta sitten oli pari viikkoa toimimatta etälämmityksen käynnistyksen osalta. Ajastetut lämmitykset kyllä onnistuivat lähes moitteetta. Nyt on sekin puoli sitten korjaantunut ja viikon ajan on kaikki käskyt menneet läpi. Toki tämäkään ei autoon/auton toimintaan sinällään niin vahvasti liity. Ã,,lkää siis heittäkö kirvestä kaivoon kyllä tämä tästä iloksi muuttuu ja onhan tuo nyt hieno peli ajaa.
Skoda Octavia Combi PHEV Style

pikatsu

#461
Lainaus käyttäjältä: juti - 24.02.21 - klo:20:54
Niin.

Todettakoon tähän väliin nyt, että itsellä auto tilattu ensimmäisten joukossa suomessa ja auto tuli maahan jo marraskuussa. Luovutus oli sitten Tammikuun 15pvä ja siihen ajettiin useampi kappale päivityksiä ennen luovutusta. Mitään moitittavaa en ole löytänyt koko aikana ei ensimmäistäkään ongelmaa/vikaa. Ainoastaan näitä kelistä johtuvia avustimien tipahteluja tullut mitä aiemmillakin autoilla ja tämä on luonnollista. MySkodasta ja sen toimivuudesta olin jo hyvin tietoinen ja alkuun toimi yllätyksekseni lähes moitteetta mutta sitten oli pari viikkoa toimimatta etälämmityksen käynnistyksen osalta. Ajastetut lämmitykset kyllä onnistuivat lähes moitteetta. Nyt on sekin puoli sitten korjaantunut ja viikon ajan on kaikki käskyt menneet läpi. Toki tämäkään ei autoon/auton toimintaan sinällään niin vahvasti liity. Ã,,lkää siis heittäkö kirvestä kaivoon kyllä tämä tästä iloksi muuttuu ja onhan tuo nyt hieno peli ajaa.
Juti: veit sanat suusta ja säästit saman stoorin kirjoittamiselta ;D
Kokemusta vasta viikko, mutta kaikki pelittää niin kuin pitääkin. No mySkoda webasto lämmitys, mutta se onkin ihan yleisesti tiedossa.
Olikohan joku täällä valitellut ratti, tuulilasi, takalasi lämmityksen tehottumuutta?. Eipä missään autossa ole olleet noin tehokkaat. Jos ei toi niin sit autossa jotain vikaa.

prinne

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 24.02.21 - klo:21:03
Olikohan joku täällä valitellut ratti, tuulilasi, takalasi lämmityksen tehottumuutta?. Eipä missään autossa ole olleet noin tehokkaat. Jos ei toi niin sit autossa jotain vikaa.

Itsellä ei kokemusta kuin edellisen korimallin Octavian "lanka"mallisesta tuulilasin lämmittimestä. Sille tämä ei kyllä pärjää. Kyllä tässäkin jotain henkeä on, että ei ihan kaputt ole mutta aika laimea. Tiedä sitten onko kuitenkin viallinen....

Ratin lämmitin mutu tuntumalla parempi/nopeampi. Takalasin lämmitystä en käyttänyt edellisessä, enkä tässäkään, eli vaikea sanoa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

juhani76

Lainaus käyttäjältä: viasintti - 24.02.21 - klo:20:43
Minkä ihmeen takia sitten haluat vaihtaa todennäköisesti alle vuoden vanhan auton, joka toimii eikä mitään vikoja? Onneksi itse en miettinyt Toyotaa. Ei jaksaisi joka vuosi vaihtaa..

Vaihdan aina autoni uuteen alle kahden vuoden. Oli vikaa tai ei, ei kai se kiellettyä ole pitää tuoretta autoa?

Guido

Lainaus käyttäjältä: juhani76 - 24.02.21 - klo:18:05
Ei toki tiedä paljonko toimivia on, mut en kyl rupea vielä pelaamaan lottoa 40 000â,¬:lla. Seurataan nyt tätä foorumia et tuleeko softaan korjausta. Ymmärsin et suurin osa vioista ja hälytyksistä johtuu huonosta softasta?

Onhan niitä viestejä tässä ketjussa, mutta suurin osa niistä on peräisin noin viiden eri käyttäjän kokemuksista, joten en ihan niiden perusteella koko mallia leimaisi.

Varmasti ongelmat ovat todellisia ja ne olisi syytä saada nopeasti kuntoon, mutta eiköhän suurin osa uuden Octavian omistajista ole ihan tyytyväisiä, vaikka tämän ketjun kirjoittelusta voikin saada toisenlaisen kuvan.

viasintti

Niin oli itse asiassa erittäin virkistävää, että palstaveli Juhani76 otti asian puheeksi. Itsekin tätä keskustelua luin kauhun sekaisesti, mutta täysin väärän kuvan Octaviasta sain.

Omalla Octavialla toki nyt vasta noin 5000km takana, mutta mitään ongelmia ei ole ollut. Minullakaan appilla ei webasto aina lähde käyntiin, mutta onhan auto muuten ihan mielettömän hyvä kokonaisuus. En itse tekisi kasvoihin potku mielipiteitä tämän keskustelun pohjalta. Kannattaa käydä koittamassa autoa ihan alkuun.

Autoseppo

Tervehdys foorumilaiset! Tein vihdoin tunnarit tänne, keskusteluja olen seurannut jo onkin aikaa. Ostin vuoden alussa Octavia 1,5 LB LE:n käsivaihteistolla. Autolla on nyt ajettu noin 1300 km. Valitettavasti samantyyppisiä ongelmia on ollut kuin mitä tässä ketjussa on kerrottu. Auto oli viime viikolla huollossa ongelmien takia ja siihen asennettiin joitain päivityksiä.
Tässä vikalistaa: infotainment-keskinäyttö on ollut monesti kokonaan pimeä käynnistyksen jälkeen, ei reagoinut mihinkään resetointeihin tms. Toiminta palautuu normaaliksi joko noin vartin päästä tai sitten vasta kun auto on seisonut pidempään. Eli päivitys ei auttanut tähän. Mittarinäytössä lukee tällöin teksti "audio ei käytettävissä". Lisäksi keskinäytön käynnistymisaika tuntuu vaihtelevan suuresti, eli aika siihen, kun tulee hyväksyä käyttäjä. On kyllä turhan kankea järjestelmä.
Nelosvaihde on ajoittain takkuillut, mutta sille ei tehty mitään, koska asentaja ei pienellä lenkillä siitä vikaa löytänyt. Toimii kyllä yleensä, mutta ei aina. Jos kierroksia on alle 2000, eco-tila kahdella pytyllä tärisyttää autoa, kunnon pakkasilla selvästikin. Tällekään ei tehty mitään. Ja sitten bensamittari näyttää kokonaismatkaksi yhteensä noin 1000 km (eli ajettu määrä + jäljellä oleva toimintamatka). Tämä ei voi pitää paikkaansa, jos tankki on 45 l, kun pitkän ajan keskikulutus on 5,3 l/100 km. Aiemmin huoltoneuvoja sanoi, että siihen menisi 50 l, mutta ilmeisesti eri huoltoneuvoja ja auton huoltomies eivät tähän osanneet sanoa mitään huollossa.

Ottaa kyllä päähän, kun vaihdoin kuusi vuotta vanhan täysin moitteettomasti toimineen Avensiksen tähän. Minulla ei ole ollut tähän asti kuin japseja, joissa ei ole juuri ongelmia ollut. Octavia on kyllä hieno auto monilta osin, mutta kyllä tämä pettymykseltä vaikuttaa nyt. Lisäksi kone vaikuttaa yllättävän laiskalta, liekö pitkät välitykset syynä. Paikalta lähtiessä 1,6 Avensis tuntuu kiihtyvän samaan tahtiin. Vääntöä Octaviassa on toki selvästi enemmän, minkä huomaa mäkisessä maantieajossa. Reisitukikin on turhan laimea vakiopenkeissä.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

viasintti

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 25.02.21 - klo:11:24
Tervehdys foorumilaiset! Tein vihdoin tunnarit tänne, keskusteluja olen seurannut jo onkin aikaa. Ostin vuoden alussa Octavia 1,5 LB LE:n käsivaihteistolla. Autolla on nyt ajettu noin 1300 km. Valitettavasti samantyyppisiä ongelmia on ollut kuin mitä tässä ketjussa on kerrottu. Auto oli viime viikolla huollossa ongelmien takia ja siihen asennettiin joitain päivityksiä.
Tässä vikalistaa: infotainment-keskinäyttö on ollut monesti kokonaan pimeä käynnistyksen jälkeen, ei reagoinut mihinkään resetointeihin tms. Toiminta palautuu normaaliksi joko noin vartin päästä tai sitten vasta kun auto on seisonut pidempään. Eli päivitys ei auttanut tähän. Mittarinäytössä lukee tällöin teksti "audio ei käytettävissä". Lisäksi keskinäytön käynnistymisaika tuntuu vaihtelevan suuresti, eli aika siihen, kun tulee hyväksyä käyttäjä. On kyllä turhan kankea järjestelmä.
Nelosvaihde on ajoittain takkuillut, mutta sille ei tehty mitään, koska asentaja ei pienellä lenkillä siitä vikaa löytänyt. Toimii kyllä yleensä, mutta ei aina. Jos kierroksia on alle 2000, eco-tila kahdella pytyllä tärisyttää autoa, kunnon pakkasilla selvästikin. Tällekään ei tehty mitään. Ja sitten bensamittari näyttää kokonaismatkaksi yhteensä noin 1000 km (eli ajettu määrä + jäljellä oleva toimintamatka). Tämä ei voi pitää paikkaansa, jos tankki on 45 l, kun pitkän ajan keskikulutus on 5,3 l/100 km. Aiemmin huoltoneuvoja sanoi, että siihen menisi 50 l, mutta ilmeisesti eri huoltoneuvoja ja auton huoltomies eivät tähän osanneet sanoa mitään huollossa.

Ottaa kyllä päähän, kun vaihdoin kuusi vuotta vanhan täysin moitteettomasti toimineen Avensiksen tähän. Minulla ei ole ollut tähän asti kuin japseja, joissa ei ole juuri ongelmia ollut. Octavia on kyllä hieno auto monilta osin, mutta kyllä tämä pettymykseltä vaikuttaa nyt. Lisäksi kone vaikuttaa yllättävän laiskalta, liekö pitkät välitykset syynä. Paikalta lähtiessä 1,6 Avensis tuntuu kiihtyvän samaan tahtiin. Vääntöä Octaviassa on toki selvästi enemmän, minkä huomaa mäkisessä maantieajossa. Reisitukikin on turhan laimea vakiopenkeissä.

Onko sulla webastoo autossa? Mietin että voiko sen käyttö jotenki sekottaa matkanlaskentaa? Ihan mutuilua..

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: viasintti - 25.02.21 - klo:12:24
Onko sulla webastoo autossa? Mietin että voiko sen käyttö jotenki sekottaa matkanlaskentaa? Ihan mutuilua..
On webasto, mutta käytän sitä suht vähän, sillä auto on pääosin tallissa. En ole kokeillut etäkäyttöä, mutta kaukosäädin pelittää hienosti.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

tommyt

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 25.02.21 - klo:11:24
Jos kierroksia on alle 2000, eco-tila kahdella pytyllä tärisyttää autoa, kunnon pakkasilla selvästikin.

Itsellä oli III koppainen Octavia manuaalivaihteilla ja siinä oli sama "vika" eli alle 100km/h nopeuksissa kannatti ajaa viitos-vaihteella että kierrokset oli vähintään 2000 rpm. Mainitsin huollossa asiasta ja sieltä todettiin että ainoa korjaus jyrinään on todellakin pienemmän vaihteen käyttö. Ilmeisesti näissä uusissa moottoreissa ei ole enää kenguruefektiä minkä vuoksi oma auto lähtikin vaihtoon ja tilalle tuli Scala 1.5 DSG. Siinä ei moottori jyristele ja pakkaskeleillä ei mennä 2-cyl tilassa muuten kuin alamäissä moottorijarrutuksessa.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

ToyotastaSkodaan

#470
Lainaus käyttäjältä: viasintti - 24.02.21 - klo:20:43
Minkä ihmeen takia sitten haluat vaihtaa todennäköisesti alle vuoden vanhan auton, joka toimii eikä mitään vikoja? Onneksi itse en miettinyt Toyotaa. Ei jaksaisi joka vuosi vaihtaa..

Minullakin sama 1 vuoden vaihto-ongelma, oli tarkoitus ajella Toyotalla eläkeikään ja/tai kunnes hallitus onnistuu kieltämään autoilun kokonaan, tai tekemään sen sietämättömän kalliiksi. Toyotassa on vain yksi pikkuvika ... Eli vetokoukkua ei saa. Luulin etten tarvitse, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Siispä Camry vaihtoon, ja Skodillak tilalle. Siihen saa manuaalin mukaan "pallotangon", jota kai kutsutaan vetokoukuksi tai peräkoukuksi normaalikielellä. Ja ennenkuin kommentoitte, niin eihän siinä ole mitään järkeä, vaan seurausta omasta tyhmyydestä.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

KKN

Lainaus käyttäjältä: juhani76 - 24.02.21 - klo:17:49
Olen tässä suunnitellut et vaihtaisin tuon nykyisen 2020 vuoden Toyota Corolla Touring Sports hybridin tähän ladattavaan Octaviaan, mut onneksi eksyin tänne foorumille lukemaan hieman kokemuksia. Nyt kyllä tuntuu Skodassa olevan niin paljon lastenvikoja et pakko odottaa kyllä sen aikaa et saisivat pikkuviat kondikseen, jos saavat? Tai etsiä jokin muu ladattava malli...Toyotassa ei ole ollut mun aikana yhtään mitään vikaa. Ei ole edes tullut mitään hälytystä mistään et jokin toiminto ei olisi toiminnassa. Joten täällä kirjotetut jutut kyl oli potku kasvoille :o

Oma auto toiminut koko viikon ilman yhtään ainukaista ongelmaa. Lienee kuun asento ollut suotuisampi tällä viikolla. :)

Mutta asiaan. Osa ongelmistahan on vähän subjektiivisia ja kaikki ei esimerkiksi jotain pieniä juttuja edes noteeraa. Sitten kun on luonnevikana pikkutarkkuus ja pilkunviilaus, kuten minulla, niin lähes kaikki ylimääräiset ihmeellisyydet huomaa ja ne rupeaa ärsyttämään. Esimerkiksi juttelin yhden meidän työpaikalla käyneen huoltomiehen kanssa, kun näin hänen ajelevan myös uudella Octavialla. Kehui autoa, ettei mitään ihmeempää ongelmaa ole ollut ja on hyvin tyytyväinen hankintaan. Vähän vielä kun tikulla kaivelin asiaa, niin kyllä hänelläkin sitten kuitenkin jotain pientä tutun kuuloista ongelmaa oli ollut, mutta ei tuntunut haittaavan.

Keväällä saapuvaksi huhutut päivitykset toivottavasti korjaavat jo kurssin oikeaan suuntaan. Itse ottaisin varman päälle ja tilaisin vasta kesällä Octaviasta -22 mallin. Siihen mennessä luulisi ohjelmistot ja lastentaudit olevan kunnossa.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Rabalski

Onkos jollain paljon kokemusta auton omasta navista? Itse vasta 3 kertaa tarvinnut ja ensimmäisellä kerralla ei meinannut millään löytää kohteen pihaan ja nyt kaksi seuraavaa kertaa ollut niin että katuja ei ole löytynyt navista, vaikka ovat olleet olemassa jo iät ja ajat. Edellisessä III-koppaisen navissa ei koskaan ollut tällaisia ongelmia..onkohan tässä vaihtunut kartan tarjoaja myös nyt? Kai tästäkin voisi raportoida liikkeeseen jos tietäisivät jotain asiasta..
Viime torstaina auto sai parit päivitykset ja nyt ei ole yhtään avustin pimputuksia tullut..ei edes vesisateella :D Jospa näistä päästään pikkuhiljaa eroon..

viasintti

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 25.02.21 - klo:18:13
Minullakin sama 1 vuoden vaihto-ongelma, oli tarkoitus ajella Toyotalla eläkeikään ja/tai kunnes hallitus onnistuu kieltämään autoilun kokonaan, tai tekemään sen sietämättömän kalliiksi. Toyotassa on vain yksi pikkuvika ... Eli vetokoukkua ei saa. Luulin etten tarvitse, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Siispä Camry vaihtoon, ja Skodillak tilalle. Siihen saa manuaalin mukaan "pallotangon", jota kai kutsutaan vetokoukuksi tai peräkoukuksi normaalikielellä. Ja ennenkuin kommentoitte, niin eihän siinä ole mitään järkeä, vaan seurausta omasta tyhmyydestä.

Siis eikö uusiin toyotoihin saa vetokoukkua? Ja joo, autot kuuluu ostaa tunteella.  8)

Autoseppo

Mikä logiikka on clima-valikon asetuksissa olevan automaattinen lisälämmitin -toiminnolla? Autossani 1,5 Ambition LE (jonka ongelmia ruodin eilen) on webasto ja tämä asetus on ollut päällä. Olen ihmetellyt, kun auto lämpiää niin nopeasti pakkasilla, mutta tässä webastossa varmaan syy. Kauanko tämä lämmittää autoa lähdön jälkeen ja mikä on sen vaikutus polttoaineen kulutukseen? Eilen oli useita plus-asteita ja sisätilat ja jäähdytysneste eivät kohonneetkaan entiseen malliin (lähdin liikkeelle +9-asteisesta tallista). Ajattelin heti, että taas joku vika, mutta onko tuossa automaattinen lisälämmitin -toiminnossa joku lämpötilaraja kytkeytymiselle, kun aiemmin on tullut ajeteltua vain pakkasilla? Entä automaattisen istuinlämmityksen raja?
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Ksalmi

Tästä samasta climatronicin asetuksissa olevasta automaattisesta tuulilasin, ratin,penkin, ja lisälämmittimen kytkeytymisestä kirjoitin jo vähän aikaa sitten.
Nyt huomasin että jos pääkäyttäjä profiili on valittuna auton käyttäjäksi niin nämä ei toimi automaattisesti,jos taas käyttäjäksi valittuna vieras niin ainakin ratin ja penkin lämmitykset toimii.
Tuulilasin lämmityksen ja lisälämmittimen toimintaa on vaikeampi tällä hetkellä todeta kun ei ole kunnolla kylmä.
Avaimella ei ole väliä kumpaa käyttää sama juttu molemmilla.

Teeku

Pari ihmetystä itsellänikin (itsestäänselvyyksien lisäksi).

Pitäisikö ajastettu Webasto-lämmitys loppua sillä kellonlyömällä, kun ajastusaika saavutetaan? (aiemmilla automerkeillä on ollut näin)
Olen muutaman kerran lähtenyt liikkeelle pari minuuttia aiemmin. Ajaessa lisälämmittimen merkki palaa mittaristossa vielä useita minuutteja ajon aikana.
Joskus olen sammuttanut Info-taulusta, joskus on tainnut sammua itsekseen.

Eilen lumimyräkän jälkeisenä aamuna liikkeellelähtiessä tuli "normaalin" FrontAssist-häiriön lisäksi myös ACC-häiriö, "Adaptiivinen vakionopeussäätö ei ole käytössä" tjsp.
Työmatka puuduttavaa maantieajoa, missä 10 vuoden aikana olen tottunut ajamaan vakkari päällä (aiemmissa ei adaptiivista).
Nyt ei saanut vakionopeussäädintä päälle, vaan valitti ACC:n toimintahäiriötä. Mittarivalikosta pystyi valitsemaan vain "ACC" tai "Rajoitin". Mielestäni "Rajoitin" ei toiminut vakkarina.
Onko tosiaan noin, ettei vakionopeussäädintä saa päälle ilman adaptiivisuutta?

Sinistra

Lainaus käyttäjältä: Teeku - 26.02.21 - klo:12:53
Eilen lumimyräkän jälkeisenä aamuna liikkeellelähtiessä tuli "normaalin" FrontAssist-häiriön lisäksi myös ACC-häiriö, "Adaptiivinen vakionopeussäätö ei ole käytössä" tjsp.
Työmatka puuduttavaa maantieajoa, missä 10 vuoden aikana olen tottunut ajamaan vakkari päällä (aiemmissa ei adaptiivista).
Nyt ei saanut vakionopeussäädintä päälle, vaan valitti ACC:n toimintahäiriötä. Mittarivalikosta pystyi valitsemaan vain "ACC" tai "Rajoitin". Mielestäni "Rajoitin" ei toiminut vakkarina.
Onko tosiaan noin, ettei vakionopeussäädintä saa päälle ilman adaptiivisuutta?

Tästä on ollut puhetta taannoin tuolla naapuriketjussa (suunnilleen neljännestä viestistä ylhäältä lähtien):
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43516.1590

Mutta tiivistäen: Octaviassa on vain adaptiivinen vakionopeudensäädin ja rajoitin; vakionopeudensäätimestä ei ole mahdollista käyttää mitään riisuttua versiota ACC:n tippuessa pois päältä. Tilanne on ilmeisesti sama konsernin muissakin nykyautoissa.

JariJ

Jaaha, auton huonoja ja hyviä puolia. Toissapäivänä katosi autosta yhteys (maapallo harmaana). Eli sama ongelma, joka on vaivannut muitakin mib3 autoja. Ensimmäinen kerta tässä autossa.

Autohan toki toimii ihan hyvin ilman tuota yhteyttäkin. Tänään vajaa 300 km, lataus lähtiessä 92%, takaisin tullessa 19%.  Rajoitin siis tuohon n. 20%, ettei ihan tyhjäksi mene, vaikka siellä puskuria onkin. Bensaa kului 4,4. Keskinopeutta en muista, mutta nopeusrajoitusten mukaan mentiin, ehkä 120 km moottoritietä, muuten pääasiassa maantietä.

Itse auto siis toimii ok, mutta verkkopalvelut eivät lainkaan tällä hetkellä. Itselle toki auton toimivuus tärkeämpää kuin kännykkäsovelluksen toiminta, mutta olisi kiva esim. seurata latauksen edistymistä, kun kohta vien julkiselle latauspisteelle. Täytyy vaan arvioida palveluntarjoajan sovelluksesta, milloin pitää hakea pois, ettei Tesla-kuskit hermostu.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: viasintti - 25.02.21 - klo:18:46
Siis eikö uusiin toyotoihin saa vetokoukkua? Ja joo, autot kuuluu ostaa tunteella.  8)

Osaan saa, muttei Camryyn. Ja osassa vetopainotkin on aika alamittaisia, kuten 2020 touring sports taisi esimerkiksi olla jarruttomalla kärryllä 450 kg, eli kärry + pikkasen jotain täytteenä. Toki RAV4:een saa kunnon vetopainot, mutten itse tarvitse "isomöhköä" autoksi + hintakin on mehevä kaikilla tarpeellisilla varusteilla.

Tunnetta toki saa/pitää olla, mutta voisi olla myös ripaus järkeäkin :). Autonahan Camry olisi ollut pomminvarma kulkine. Ja Toyotaksi ihan siedettävä ajettavakin. Myös luvatut kulutuksetkin ovat pitäneet hyvin paikkansa. Siis vähän ikävä tulee, mutta ei voi mitään.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy