Audin täysin uusi 1.8 TFSI moottori

Aloittaja Tommi13, 05.08.11 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

XUE

Lainaus käyttäjältä: evilk - 05.09.11 - klo:23:25
BMW:n uuden 2.0 turbon speksit:

180kW (245PS) / 5000-6500
350Nm / 1250-4800

Aika muikeat vääntölukemat, eikä huipputehossakaan ole valittamista.


huomaatko kuinka korkealla huipputeho tulee?
Tuo Biimeri taitaa olla se twinturbo joten ei taida olla kovinkaan edullinen,
joten mahtaako tulla "tavisautoihin"? Z4 se ainakin alkuun on
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

RoccoScientist

Huipputeho tulee "korkealla" (ei se esim. 90 kW:n TSI:ssä tule yhtään aiemmin), mutta kun vääntöä on tuon verran noin laajalla, ei voimasta ole varmasti juuri millään kierroksilla puutetta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

makkis

Mielenkiinnolla odotan noita uusia pempen koneita, millaisia ne on fiiliksiltään kierrättää... TFSI/TSI koneiden vetäminen punarajalle tuntuu lähinnä kidutukselta. Syynä rajut mekaaniset äänet. Bemun koneita taas, varsinkin kuutosia, laulattaa ihan mielellään kun kuullostaa vaan pehmeämmin käyvän mitä enemmän kierroksia. Tässä asiassa muuten Alfa on kanssa kiva, mutta Alfaa taas tuntee kiduttavansa alle 4000 kierroksen, samasta syystä, äänimaailma. Alfa alkaa käymään korville kivaksi vasta 4000 kierroksen paremmalla puolen. Tai no, ei JTS koneesta kuulu juuri mitään alle tuon.

Ja siis off-topic Alfa osuudessa puhun Alfan JTS koneesta (2.0), en näistä GM:n JTS koneista, joissa ei ole merkintää lukuunottamatta mitään Alfaa.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: XUE - 06.09.11 - klo:19:36

huomaatko kuinka korkealla huipputeho tulee?
Tuo Biimeri taitaa olla se twinturbo joten ei taida olla kovinkaan edullinen,
joten mahtaako tulla "tavisautoihin"? Z4 se ainakin alkuun on

116i ja 118i ovat uuden ykkössarjan malleja ja nekin ovat twinturboja ja niiden hinta ei ole mikään erityisen öky.

1,6-litrainen BMW TwinPower Turbo -voimanlähde BMW 116i- ja 118i-mallissa.
Kypsynyt, mutta ei kehityksensä päässä: polttomoottorissa on edelleenkin valtavaa potentiaalia.
Erityisen tehokkaasti toimeen tarttuu uudistettu 1,6-litrainen BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori, joka otetaan ensi kertaa käyttöön BMW 116i- ja 118i-mallissa. Tässä BMW TwinPower Turbo -teknologialla varustetussa uudessa voimanlähteessä yhdistyvät TwinScroll -turboahdin, Valvetronic, kaksois-Vanos ja High Precision -suorasuihkutus.

X1 mallissa on jo twinturbo (jo keväällä pystyi tilaamaan auton tuolla moottorilla)

Nelisylinteriset mallit xDrive28i ja sDrive18i tekevät vaikutuksen hyvällä reaktioherkkyydellään sekä polttonesteen taloudellisella kulutuksella.
BMW xDrive28i -mallin BMW TwinPower Turbo -tekniikka varmistaa spontaanin voiman kaikilla kierrosluvuilla. Se vastaa kuljettajan toiveisiin ripeästi. Tämä 180 kW:n (245 hv:n) moottori antaa faktojen valloittaa: kiihtyvyys nollasta sataan 6,1 sekuntia ja polttonesteen kulutus vain 7,9 litraa sadalla kilometrillä.
sDrive18i -mallissa on ehkä vähemmän temperamenttia mutta ajamisen ilo on silti yhtä suuri. Moderni venttiilitekniikka huolehtii siitä, että moottori saa koko ajan oikean ilmamäärän. Tämä 110 kW:n (150 hv:n) moottori kuluttaa 8,2 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä ja kiihdyttää auton nollasta sataan 9,7 sekunnissa.


5-sarjaan on tulossa useita bensa- ja dieselmoottoreita joissa on tuo twinturbo teknologia.

makkis

Hirvee kulutus jos tuommoinen 150 heppainen mopo vie yli 8 litraa...  ;D Minä ajelen samantehoisella museobemarilla halutessani helposti 6,x lukemiin... ja puhutaan 90-luvun autoista.

Mutta, Pempe tai pempestä kirjoittavat hämmntävät taas termejä, eli Twinpowerurpossa ahtimia on tismalleen 1 kpl, tuo twinscroll on paljon kuvaavampi. Asiaa hämää, että pempellä on toki tupla-ahtimillakin olevia koneita  ;D

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: makkis - 06.09.11 - klo:20:41
Hirvee kulutus jos tuommoinen 150 heppainen mopo vie yli 8 litraa...  ;D Minä ajelen samantehoisella museobemarilla halutessani helposti 6,x lukemiin... ja puhutaan 90-luvun autoista.

Mutta, Pempe tai pempestä kirjoittavat hämmntävät taas termejä, eli Twinpowerurpossa ahtimia on tismalleen 1 kpl, tuo twinscroll on paljon kuvaavampi. Asiaa hämää, että pempellä on toki tupla-ahtimillakin olevia koneita  ;D

Jaa no silleen se sit kai on. Menee noi termit ja niiden merkitys sekaisin kun kumpikin on twinejä.

XUE

Biimeri "superkone" , 1.6 twinturbo output: 125 kW / 170 hp at 4800 rpm,
maximum torque: 250 Nm at 1500-4500 rpm?

mikä siinä nyt niin ihmeellisiä arvoja on?
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

makkis

Muistetaan että noita biimerin superkoneita on ollut ties kuin kauan shitikoissa sun muissa patongeissa. Itse olen kaivannut niitä kauan "omaan" merkkiin ja viimeinkin tämä toteutuu. Vissiin lastentaudit haluttiin eliminoida laittamalla noita shitikoihin.

wtf

Ne on Makkis nuo TFSI koneetkin muuttuneet -06 vuoden jälkeen. Käyhän välillä päivittämässä tilanne.
Neloskone ei kuulosta hyvältä millään kierrosalueella, ei edes Alfassimossa.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Flat

LainaaTFSI/TSI koneiden vetäminen punarajalle tuntuu lähinnä kidutukselta. Syynä rajut mekaaniset äänet.

Ã,,äni on todellakin karkea, välillä ihan hävettää ajaessa. Ikävä tulee jopa vapari rivinelosta, niinkuin äänien puolesta, ei muuten.

Ktk

Kaipa tuo pata riittää työmatkan jurraamiseen, kun nykyiseen verrattuna vähenee kaksi ovea ja vetävä taka-akseli. Noh tammikuussa sen sit näkee...

makkis

LainaaNeloskone ei kuulosta hyvältä millään kierrosalueella, ei edes Alfassimossa.

No tämä on kyllä totta, mutta mm. alfissimo ja monet muut, ei ne kuullosta siltä että rojut tulis koneesta ulos, kuten TFSI/TSI koneet. Uusin TSI kokemukseni on Superb 1.8TSI vuodelta 2011 ja ihan samanlainen "kolisija" kierroksilla kun vuoden 2006 2.0TFSI. Molemmat koneet muuten loistavia ja ehkäpä tyhjäkäynnin kalitus oli uudemmassa vaimeampi. Räsää lähinnä hävetti pyörittää tyhjäkäynnillä, koneen äänet kamalat, joskin pakoääni jees. Sopivan vaimea.

Mutta se äänistä. Vapari V-10:ssä ne on kohdillaan, bongasin justiin Murcielagon ja soihan se nätisti, ai herra perkele.

chr

Offaria, mutta oman vekottimen 2,5l nelimukinen bokseri kuulostaa ihan kivalta kun antaa kierroksia.

clima

Lainaus käyttäjältä: makkis - 12.09.11 - klo:21:24
Mutta se äänistä. Vapari V-10:ssä ne on kohdillaan, bongasin justiin Murcielagon ja soihan se nätisti, ai herra perkele.

jatketaan OT: Mursussa on V12, Gallardossa se V10. Omaan makuun V10 soundillisesti mielenkiintoisempi.

makkis

LainaaMursussa on V12

Ohops, taas raju aukko sivistyksessä. Kyllä tuo silti hienolta kuullosti.

Menkööön vielä offariin, onko äänille edes omaa topiccia, mutta kyllä kieltämättä vapari V10 (omaa kokemusta M5 Bemusta) luo ne kaikista kauneimmat soundit kierroksilla. Mm. F1 meni ihan persiilleen kun kaseihin siirtyivät.

Ranssi

TM:n sedät olivat käyneet jossain päin maailmaa kurvailemassa face-liftatulla A5:llä, jonka pellin alla tämä maagiset arvot tarjoava uutuusmoottori majaili. Sanatarkasti lainaten ajokokemus oli heille antikliimaksi eli pannun tarjoama kyyti oli turhankin tasapaksua, eikä ylisanoja viljelty. Kone lienee ns. käyttömoottori parhaasta päästä, mutta luonnetta siitä ei ilmeisesti löydy.

XUE

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 06.10.11 - klo:09:47
TM:n sedät olivat käyneet jossain päin maailmaa kurvailemassa face-liftatulla A5:llä, jonka pellin alla tämä maagiset arvot tarjoava uutuusmoottori majaili. Sanatarkasti lainaten ajokokemus oli heille antikliimaksi eli pannun tarjoama kyyti oli turhankin tasapaksua, eikä ylisanoja viljelty. Kone lienee ns. käyttömoottori parhaasta päästä, mutta luonnetta siitä ei ilmeisesti löydy.

Niinpä, eihän kyse olekkaan malliston huipputuotteesta vaan uudesta
"kantamoottorista" joka kohtuuhintaisena ilmestynee läpi VW malliston.
Kuinka paljon sitä luonnetta kaipaa kun KehäI:n ruuhkassa vie lapsia tarhaan?
;D
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Flat

Lainaa"kantamoottorista" joka kohtuuhintaisena ilmestynee läpi VW malliston.

tapahtuukohan näin (vähään aikaan) ?

Audin 2.0 TFSI:hän on myös ihmeesti pihdattu....

lortti

En tiedä kuinka monta moottoritehdasta VAGilla on jotka 1.8TFSI:tä valmistaa mutta nopeasti ajateltuna tuntuisi taloudellisesti tyhmältä pitää kahta rinnakkaista mallia tuotannossa.

Markku J

1.8 on volyymimallien arkimoottoriksi suunniteltu. Kliimaksit löytyy sitten 2.0 TFSI koneesta ylöspäin - ja itselleni erityisesti tällainen kone olisi diesel 3.0 TDI 313 hv. Sen suhteen ei tarvi keskustella väännön jakautumisesta kierroslukualueelle, kun sitä on aina vähintään tarpeeksi.

Wilburi

Juuri näinhän asiat ovat. Itse en vain ole vielä ajanut diesel-versiota, joka herättäisi mitään intohimoja. Omaan makuun tuo 3.0 TFSI taas olisi oivallinen peli, pumattakaan V8:sta. Tosin tuossa uudessa VAGin 313 hv:n dieselissä on jokin järjestelmä, joka muutta äänen enemmänkin bensiinimoottoria vastaavaksi. Jos se vielä kiertää yli 6 000 rpm, niin voisi olla periaatteessa kiinnostunut?  ???
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Kapa

LainaaTosin tuossa uudessa VAGin 313 hv:n dieselissä on jokin järjestelmä, joka muutta äänen enemmänkin bensiinimoottoria vastaavaksi.
Oot sie Wilburi ihan tosissasi, vai ootko tyhmä tai sitten yrität vain vaikuttaa?

Wilburi

Muistaakseni jostain artikkelista luin, että Audin porukka on rakentanut tuohon 3.o YTDI:hin jonkun ratkaisun, joka muuttaa äänimaailma dieselistä bensamaiseksi. Pitänee kaivaa juttu jostain.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

XUE

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 07.10.11 - klo:23:06
Muistaakseni jostain artikkelista luin, että Audin porukka on rakentanut tuohon 3.o YTDI:hin jonkun ratkaisun, joka muuttaa äänimaailma dieselistä bensamaiseksi. Pitänee kaivaa juttu jostain.

Pitää paikkaansa, Audi on kehittänyt uuden sound systeemin juuri ulostulevia
pakoääniä ajatellen. Sen huomaa mm. ko videosta

Audi A6 3.0 TDI biturbo hang
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

vasara

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 07.10.11 - klo:22:59
Oot sie Wilburi ihan tosissasi, vai ootko tyhmä tai sitten yrität vain vaikuttaa?
Aika öykkärimäinen kommentti, varsinkin kun Wilburi puhui vielä asiaakin. Tuosta on ollut juttua pitkin nettiä & autolehdissä.

Ton-1

Tästä moottorista on tullut selontekoa varsin karusti ilmoitetun yli toteutuvasta kulutuksesta, nyt ovat sekä Hyundai että Kia saanneet jenkkimarkkinoilta penaltia (uusin Tuulilasi)  kulutuslukujen kaunistelusta, miten käy Audin ? Mun puolesta sais antaa penaltia myös heille.  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

njs

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 07.12.12 - klo:08:37
Tästä moottorista on tullut selontekoa varsin karusti ilmoitetun yli toteutuvasta kulutuksesta, nyt ovat sekä Hyundai että Kia saanneet jenkkimarkkinoilta penaltia (uusin Tuulilasi)  kulutuslukujen kaunistelusta, miten käy Audin ? Mun puolesta sais antaa penaltia myös heille.  :P

Tuskin kovin äkkiä tuota tapahtuu kun ei tuollaisia pikkukoneita jenkeissä myydä  :) Eli mallistossa vain 2.0TFSI.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

batman14

Saisi tulla penalttia ja reilusti. Kuluttajaa viilataan kyllä niin pahasti linssiin näissä kulutuslukemissa. A4 Allroad 2.0TFSI quattro S-Tronic vie nyt talvella sen 10l sekalaisessa ajossa eikä mitään erityisiä räppäilyjä. Kokeiltu on esim moottoritiellä cruise päälle 85 nopeudessa, silloinkin kulutus pyörii 8-9 litran välissä ei putoo millään.

Tajuan kyllä että ilmoitetut arvot ei pidä paikkaansa normaalissa ajossa mutta mielestäni on törkeä ylitys. Teknisissä tiedoissa ilmoitettu kaupunkikulutus 9.0 litraa ja maantie 7.3. On se hyvä kun tasavauhdilla maantiellä ei melkein edes pääse ilmoitettuun kaupunkikulutukseen... Toimintasäde on naurettavan pieni tästä johtuen. Hyvä jos tankilla pääsee 500km.

Mielestäni autonvalmistajat pitää laittaa vastuuseen tästä. Mitä vaihtoehtoja kuluttajalla on tällaisessa tilanteessa?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 07.12.12 - klo:10:11
Mielestäni autonvalmistajat pitää laittaa vastuuseen tästä.

Olen vahvasti samaa mieltä, lääkettä tuohon ei helpolla löydy.  :P

Tai sitten pitäisi sitä testiä muuttaa siten että se kertoisi oikeita eikä optimoituja asioita.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

heifetz

Mutta toisaalta, jos valmistajan alkaisivat kertoa oikeita kulutus ja päästö -arvoja, maksaisimme vielä enemmän autoveroa  ;)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy