Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Hesse

#1
Skoda / Skoda Epiq ja Elroq
15.03.24 - klo:20:24
Skodan 2025 markkinoille tuleva pieni täyssähköinen 25 keuron katumaasturi on nimeltään Epiq.
LainaaKooltaan Enyaqin ja Epiqin väliin sijoittuva täyssähköinen katumaasturi Skoda Elroq tulee olemaan sähköautomallistomme laajentamisen ensimmäinen automalli, ja se lanseerataan jo myöhemmin tänä vuonna.
https://www.skodamagazine.fi/press/skodan-tuleva-kompakti-tayssahkoauto-on-epiq/
#2
Uutta maailmalla / Volkswagen ID2
16.12.23 - klo:01:04
Vaikuttaa aika valmiilta Autogefühlin videolla.
#3
Saksalainen laatu ei kelpaa ainakaan briteille, sillä What Carin kyselyssä perää pitää A3:n, Octavian ja Golfin uusimmat mallit A-Mersun kanssa. Vanhemmat korimallit pärjäävät hiukan paremmin, mutta pikkuautoissakin Poloa huonompi oli vain Fiesta.
https://www.whatcar.com/news/2022-what-car-reliability-survey-family-cars/n23409
#5
LainaaMeillä on juuri saatu hyväksyttyä E-sääntöjen muutoksia, joilla mahdollistetaan hehkulampun korvaavat LED-polttimot, että niille saadaan E-hyväksyntä. Nämä tulevat joskus vuoden puolivälissä voimaan, kertoo erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
https://yle.fi/uutiset/3-12220584
#6
Yleinen VAG-keskustelu / Tarviketuulilasit
09.10.20 - klo:13:12
Minulla on lasivakuutus ja vakuutusyhtiö (OP) ehdottaa korjauspaikaksi Incar Oy:tä ja Autoklinikka-Yhtiöitä. Incar käyttää näköjään Saint-Gobain Sekurit -laseja ja Autoklinikka Pilkingtonia.

Onko kokemusta näistä laseista tai vaihtopaikoista verrattuna alkuperäislasiin ja merkkikorjaamoon. 20 vuotta sitten ainakin muistelen, että Suomessa tehty lasi (en nyt muista merkkia) ainakin naarmuuntui huomattavasti herkemmin kuin alkuperäinen.
#7
Kuskin puolella valon takana on akku. Ohjekirja käskee avata lokasuojasta luukun, mutta nettikirjoitusten mukaan kannattaa irrottaa akku, miinus ensiksi irti ja viimeksi kiinni, kello kuulemma vaan nollaantuu. Kenelläkään kokemuksia?
#8
LainaaRomutuspalkkioon tuli viime metreillä isoja muutoksia - yksi hyvä ja yksi huono
Romutuspalkkion saa vain, jos on omistanut romutettavan auton vähintään vuoden. Toisaalta auton ei ole tarvinnutkaan olla koko edellistä vuotta liikennekäytössä.
https://www.talouselama.fi/uutiset/romutuspalkkioon-tuli-viime-metreilla-isoja-muutoksia-yksi-hyva-ja-yksi-huono/e4ee4288-a04e-3f8e-a0ca-308044fb7f2d
#9
Syyskuusta lähtien tyyppihyväksytyt autot pitää olla suojattu matkamittarilukeman väärentämistä vastaan. Saksan poliisin mukaan kolmannes maan käytetyistä autoista on ruuvattuja, jolla on saatu keskimäärin 3000 â,¬ hyöty. Joka vuosi Saksassa ruuvataan 2 miljoonaa autoa.
https://presse.adac.de/meldungen/adac-ev/technik/erfolg-im-kampf-gegen-tachobetrug.html
#10
Fabia III (14-) / Fabia III VCDS-koodausta
06.01.17 - klo:10:18
Youtuben hauskoja koodausvideoita.

Skoda Fabia III VCDS coding
https://www.youtube.com/playlist?list=PLOiIMEQOWc9hYgo88YKS4QiN4lcrbttkA

Skoda Fabia MK3 and VW Polo 6C - tweaks
https://www.youtube.com/playlist?list=PLfbZtq6EMuEQ0yA62SFpOtrQyw6XPpXA0
#11
Tänään aamulla oli 10-12 astetta pakkasta ja moottori lämpeni huomattavasti nopeammin kuin iltapäivällä, jolloin pakkasta oli 3 astetta. Muuten tilanteet olivat samanlaisia, moottori pari tuntia lämmityksessä ja ajoa 50-60 km/h alueella. Öljyn lämmön nousu 50 asteeseen kesti aamulla kovemmassa pakkasessa n. 3 km ja iltapäivällä lauhemmalla kelillä n. 5 km. Saman olen havainnut useasti aikaisemmin, yli 10 asteen pakkasessa moottori lämpenee nopeammin. Vastaavaan nopeuteen pääsee vasta, kun ulkona on 20 astetta lämmintä.

Moottorin yhteydessä on puhuttu, että pakosarja on integroitu kanteen, joka lämmittäisi moottoria nopeammin, mutta mitään tarkempaa selvitystä en sen toiminnasta ole nähnyt.

Säätääkö pakokaasuista otettua lämpöä joku termostaatti, jonka säätö olisi pielessä? Onko muilla vastaavia havaintoja? Sinänsähän kone lämpiää huimasti nopeammin kuin aikaisempi 1.9 TDI.
#12
Huomasin joku aika sitten, että Jetan takajarrulevyt hohkasivat kuumaa. Ei ne mitään punaisina hehkuneet, mutta ei niihin sormella oikein pystynyt koskemaan. Molemmat takajarrut olivat yhtä kuumat, kun taas etulevyt olivat vain hiukan lämpimät. Takavanteessa on aika paljon jarrupölyä.

Tunkkasin takapyörän ylös ja pyörä pyörii vapaasti, ehkä hiukan jotain rahinaa kuului. Myös käsijarru on säädetty niin, ettei sitäkään oikein löysätä voi. Autoon on vaihdettu takajarrulevyt ja palat merkkiliikkeessä vajaa puoli vuotta sitten.

Amerikkalaisissa nettipalstoissa löytyy samanlaisia kuumenemishavaintoja ja takajarrulevyt kuluvat nopeammin kuin edessä. Ilmeisesti tilanne on ihan normaali?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy