Imupuolen karstoittuminen ja pähkinäpuhallus (1.4 TSI)?

Aloittaja vzv, 21.02.24 - klo:12:41

« edellinen - seuraava »

vzv

Onko kukaan törmännyt suorasuihkutteisten 1.4 TSI (bensa ja kaasu) imukanavien ja -venttiilien karstoittumiseen käytännössä? Katselin Hubonauton YouTube-kanavaa jossa rassattiin jonkun korealaisen imupuolta puhtaaksi pähkinänkuoripuhalluksella.

Kuulemma ongelma tulee siitä, että kampikammiohuohotin työntää öljysumua imusarjaan ja se kärähtää kanaviin ja venttiileihin kiinni kun suorasuihkutusmoottorissa ei bensa huuhtele öljymönjää pois. Ecofueleissa on kaasusuuttimet imusarjassa mutta kaasu ei paljon mitään huuhtele sekään. Bensan sekaan laitettavat ihmeaineetkaan eivät auta kun ne suihkutetaan suoraan palotilaan. Jos mitään ei tee niin lopulta imuventtiilit saattavat alkaa kantaa ja tulee isompia kansitöitä.

Taas meni yöunet, perhana.

M_M

Lainaus käyttäjältä: vzv - 21.02.24 - klo:12:41Onko kukaan törmännyt suorasuihkutteisten 1.4 TSI (bensa ja kaasu) imukanavien ja -venttiilien karstoittumiseen käytännössä?
Väistämättä varmaan jokainen joka tarpeeksi pitkään tuollaisella moottorilla ajaa? Ei sille oikein mitään voi.

Isommissa moottoreissa on sellaisia malleja joissa ruiskutetaan myös imusarjaan mutta noita 1.0 - 1.5 bensakoneita ei volkkarilta sellaisina löydy.

Linkin takana video jossa siivotaan 1.4 TSI:

https://www.youtube.com/watch?v=z65-bV-EW_E
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vzv

Joo, näinkin tuon saman videon.

Mietin vaan että millä kilometreillä tuo on muodostunut konkreettiseksi ongelmaksi ihmisille, eli pitääkö nyt (154 tkm) alkaa suunnittelemaan jotain ennalta-ehkäisevää kunnossapitoa vai antaa asian odottaa. En ollut nimittäin törmännyt asiaan ennen esim. täällä, joten verrattuna vaikka DSG-ongelmiin se ei vaikuta hirveän yleiseltä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy