Kuskin penkinlämmitin ei toimi

Aloittaja Tippi, 16.10.23 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Tippi

Viime talvena tämä vika tuli ja nyt kun kelit taas viilenee ni ois mukava pakaroita lämmitellä aamusin.

Eli säätimestä kääntäessä ei edes rele naksahda, kokeilin toisella releellä eikä vaikutusta asiaan.

Tässä kuva releestä ja sen kytkentäkaaviosta(yhdistetty releyksikkö molempien penkkien lämmitykselle):




Onko jollain tietoa/parempaa kytkentäkaaviota, mietityttää tuo ylhäällä oleva T ja 31-nastojen väli, onko tuossa jonkinsortin lämpötila-anturi vai mikä? Ã,,kkiseltään vikaa tutkiessa ja mittaillessa nuo arvot poikkesi apparin ja kuskin puolen välillä, kuskin penkki näytti jotain 1586ohm ja apparin penkki yli 2000ohm (en tiedä tarkkaan kun käytössä ollut mittari näytti max 2000ohm)

Vai onko tuossa joku haistelija suoraan vastuksessa ja vastus on palanut joten ei relekkään vedä?

tex-

Minulla on useammasta konsernin autosta hajonnut penkistä vastukset jopa alle 50t ajoilla. Aina on vika ollut istuimessa ei releissä.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Daatta

Jep, vastus hajoaa yleensä reisituen kohdalta. Vaihto on sen verran työläs operaatio, että en ainakaan itse siihen ryhtynyt. 1. Leonista pimeni vastus juurikin 50tkm kohdilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Alkuperäiseen kysymykseen: Lämpötila-antureista on kyse. NTC tai PTC-tyyppisiä yleensä. Vastusarvo muuttuu kun lämpötila vaihtelee. Anturi tuskin on kiinni vastuslangassa, jossain penkin istuinosassa kuitenkin.

Alapuolella on sitten penkinlämmittimen kytkin ja säätövastukset, joilla säädetään lämpötilaa.

Penkin vastuksen kunnon voi mitata penkin alta tai sitten irrottamalla ohjainpurkin liittimen.  H-nastoista pitäisi löytyä muutaman ohmin vastus runkoa vasten Lämpeneekö pelkääjän jakkara? Rele voi olla myös elektroninen, jolloin naksahdusta ei kuulu.

Tippi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.10.23 - klo:12:13
Alkuperäiseen kysymykseen: Lämpötila-antureista on kyse. NTC tai PTC-tyyppisiä yleensä. Vastusarvo muuttuu kun lämpötila vaihtelee. Anturi tuskin on kiinni vastuslangassa, jossain penkin istuinosassa kuitenkin.

Alapuolella on sitten penkinlämmittimen kytkin ja säätövastukset, joilla säädetään lämpötilaa.

Penkin vastuksen kunnon voi mitata penkin alta tai sitten irrottamalla ohjainpurkin liittimen.  H-nastoista pitäisi löytyä muutaman ohmin vastus runkoa vasten Lämpeneekö pelkääjän jakkara? Rele voi olla myös elektroninen, jolloin naksahdusta ei kuulu.

Noniin sieltä löyty tietämystä, kiitos tämä helpottaa vian selvitystä.

Apparin jakkara muistaakseni viime syksynä ainakin lämpesi, muutama päivä sitten testasin pihassa niin ainakin se puoli pitää selvän naksauksen releestä päälle laittaessa. Pitää huomenna vielä testata että lämpeneekö penkki.

Tosiaan mietityttää kun kuskin puolelta tuota naksahdusta ei kuulu, jos vastus olisi poikki en usko sen kuitenkaan vaikuttavan releen toimintaan. Pitää koittaa viikonloppuna keretä mittailla tuo vastus ja tuota lämpötila-anturia lisää.

EDIT VIELÃ,,:
Niin tosiaan unohdin aloituksessa sano että ajokki on reilu 300tkm ajettu 2004vm Farmari Octavia mk1. On siis paljon mahdollista että vastuskin on palanut  ::)

tex-

Ota sitten johdot irti jos vastukset on palaneet. Minulla yhdessä autossani alkoi toimimaton hetkeksi toimia ja lämpesi aivan liikaa. Jossain Volvoissa on penkkikin syttynyt palamaan.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy