Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

jooseppi-

Itse itselleni vastaten.
Luulin että langaton laturi tarvitsee koodata autoon jotta lähtee toimimaan.
Tätä myös myyjä vakuutteli.
Kytkin kaikki kaapelit, myös infotainment johdot kiinni ja kappas, toimii.
Ainoa ilmeisesti mistä jään paitsi on infotainmentin ilmoitukset latauksesta, mutta saman tiedon näyttää CarPlay. Infotainment muistuttelee autoon jääneestä puhelimesta joka tapauksessa cplay2air mulikan ansiosta. 
Olihan meinaan kytkemista…

Climnell

Lainaus käyttäjältä: jooseppi- - 03.08.23 - klo:19:54
Itse itselleni vastaten.
Luulin että langaton laturi tarvitsee koodata autoon jotta lähtee toimimaan.
Tätä myös myyjä vakuutteli.
Kytkin kaikki kaapelit, myös infotainment johdot kiinni ja kappas, toimii.
Ainoa ilmeisesti mistä jään paitsi on infotainmentin ilmoitukset latauksesta, mutta saman tiedon näyttää CarPlay. Infotainment muistuttelee autoon jääneestä puhelimesta joka tapauksessa cplay2air mulikan ansiosta. 
Olihan meinaan kytkemista…

Mä menin "mistä aita on matalempi" ja kytkin vain sähköt tupakansytkärin taakse, jolloin ei tarvinnut kytkeä mitään Infotainmentin taakse. Sekin toimi ja oli suht. helppo tehdä. ???
Osittain tein näin kun en halunnut ruveta koodaamaan vielä... jos se olisi sen vaatinut, hyvä tietää ettei vaatinutkaan.

AngusYoung37

Lainaus käyttäjältä: jooseppi- - 03.08.23 - klo:19:54
Itse itselleni vastaten.
Luulin että langaton laturi tarvitsee koodata autoon jotta lähtee toimimaan.
Tätä myös myyjä vakuutteli.
Kytkin kaikki kaapelit, myös infotainment johdot kiinni ja kappas, toimii.
Ainoa ilmeisesti mistä jään paitsi on infotainmentin ilmoitukset latauksesta, mutta saman tiedon näyttää CarPlay. Infotainment muistuttelee autoon jääneestä puhelimesta joka tapauksessa cplay2air mulikan ansiosta. 
Olihan meinaan kytkemista…


Itsellä tänään tai huomenna sama operaatio edessä, inbayn 15w langaton laturi tuli hommattua. Inbayn omat ohjeet vaikuttivat aika selkeiltä, otitko muuten auton akun napaa irti ennen asennusta?

jaska74

Luulenko mä vaan kun musta tuntuu että jarrua pitää painaa paljon kovempaa sillon kun ajelee pelkällä sähköllä  ::)

jooseppi-

Lainaus käyttäjältä: AngusYoung37 - 05.08.23 - klo:13:00

Itsellä tänään tai huomenna sama operaatio edessä, inbayn 15w langaton laturi tuli hommattua. Inbayn omat ohjeet vaikuttivat aika selkeiltä, otitko muuten auton akun napaa irti ennen asennusta?

En irroittanut akkua. Itse harkitsin myös tuota Inbayn laturia mutta sivuilta löytyvien mittojen mukaan Max kokoinen IPhone ei siihen olisi mahtunut.

jooseppi-

Lainaus käyttäjältä: Climnell - 04.08.23 - klo:15:17
Mä menin "mistä aita on matalempi" ja kytkin vain sähköt tupakansytkärin taakse, jolloin ei tarvinnut kytkeä mitään Infotainmentin taakse. Sekin toimi ja oli suht. helppo tehdä. ???
Osittain tein näin kun en halunnut ruveta koodaamaan vielä... jos se olisi sen vaatinut, hyvä tietää ettei vaatinutkaan.

Mulla ei lataus lähtenyt toimimaan kun pelkät virrat oli kytkettynä.

jaska74

2016 farkku. Onks tässä oikeasti kova rengasmeteli takana vai pitääkö ruveta tutkimaan laakerien kuntoa.

duke7

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.08.23 - klo:07:49
2016 farkku. Onks tässä oikeasti kova rengasmeteli takana vai pitääkö ruveta tutkimaan laakerien kuntoa.
Ei ole, tarkista laakerit

jugih

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.08.23 - klo:07:49
2016 farkku. Onks tässä oikeasti kova rengasmeteli takana vai pitääkö ruveta tutkimaan laakerien kuntoa.

Ei kyl ole. Erittäin hiljaista kyytiä tarjoaa.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

jaska74

No hitto. 140tkm mittarissa, ei kai noi laakerit vielä voi olla loppu.
No, täytyy tunkkailla ja tutkia

migis2

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.08.23 - klo:09:26
No hitto. 140tkm mittarissa, ei kai noi laakerit vielä voi olla loppu.
No, täytyy tunkkailla ja tutkia

Just meni 99 tkm ajetusta 2018 Octaviasta toinen etupyöränlaakeri vaihtoon. Luulin, että uudehkot renkaat alkoivat vollottamaan, mutta olikin laakeri. Selvisi, kun rengasliikkeen mekaanikko nosti kulman ylös, ja rengasta pyöritettäessä jousessa tuntui tärinää.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Banned

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.08.23 - klo:09:26
No hitto. 140tkm mittarissa, ei kai noi laakerit vielä voi olla loppu.
No, täytyy tunkkailla ja tutkia
Mulla oli 80 tkm ajettuna alapallonivelet väljänä, joten ei yllätä tuo laakerikaan.
Passat GTE

AngusYoung37

Lainaus käyttäjältä: jooseppi- - 10.08.23 - klo:06:50
En irroittanut akkua. Itse harkitsin myös tuota Inbayn laturia mutta sivuilta löytyvien mittojen mukaan Max kokoinen IPhone ei siihen olisi mahtunut.

Miten sait tuon kuskin jalkatilassa olevan ison muovilevyn irti? Kokeilin ohjeen mukaisesti vetää sitä alaspäin ruuvin irroittamisen jälkeen mutta tuntuu olevan tosi tiukassa eikä välistä kampeaminen ruuvarilla tuonut apua?


jooseppi-

Lainaus käyttäjältä: AngusYoung37 - 11.08.23 - klo:20:07
Miten sait tuon kuskin jalkatilassa olevan ison muovilevyn irti? Kokeilin ohjeen mukaisesti vetää sitä alaspäin ruuvin irroittamisen jälkeen mutta tuntuu olevan tosi tiukassa eikä välistä kampeaminen ruuvarilla tuonut apua?


Tuolla yläreunassa on sellaiset metallipidikkeet joilla levy on painettu paikalleen.
Pitää siis vetää suoraan ulospäin, ei alaspäin. Tuntuu vähän järjenvastaiselta, kun levyssä on myös kohtia jotka menevät tuolta taaempaa toisen levyn alle, mutta antaa kyllä sen verran myötä että tulevat sieltä nätistä ulos.
Itse taisin pujottaa käden alakautta sisään ja sitten vedin suoraan ulospäin. Tarvitsee kohtalaisesti voimaa, mutta kyllä sieltä sitten lähteen.
Takaisin saaminen on melkoista pujottelua että kaikki oikeat kohdat saa reunojen alle. Tarkkaan kannattaa katsoa takareuna ja kaasupolkimen vieressä olevat kohdat, kun ne ovat vähän piilossa, muut kohdat hyvin näkyvillä.

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 13.07.23 - klo:22:19
Kunhan tulin taas kirjoittamaan seuraavasta ongelmasta, eli nyt meni omasta kulkineesta Front assist ja ACC sököksi. Kesken ajon heitti tauluun tekstin, että Front assist ei toiminnassa ja näin ollen ei myöskään vakionopeuden säädin toimi. Kyllä on tähän menopeliin osunut kaikki viat... Ensin meni mediayksikkö vaihtoon, sitten hätäpuhelujärjestelmä ja nyt sitten tämä!

Mitenhän se on, oisko vaan joku sensorin kiinnike irti ja kannattaisiko tuota koittaa itse vilkaista ennen kuin vie korjaamolle?
Ilmeisesti sensoriin etulogon takana pääsee suht helposti käsiksi, kun irroittaa neljä ruuvia konepellin alta ja nykii etumaskin irti?

No nyt toimii taas Front assist ja vakkari. Kalibroinnilla tuli kuntoon.

jaska74

Kenen kartat navissa on, eli minne voi ilmoitella virheistä?

Wiiseli

Herestä on ollut puhetta areenalla!
PASSAT GTE VM. 2020

peped

Hieman hillitsee vaihtohaluja siirtyä diesel Passatista plugariin kun näitä ketjuja lueskelee. Mekatroniikat ja infotainmentin sekoilut etunenässä. Phuuh.  :-X Ilmeisesti ainakaan ruotsintuontia ei uskalla tämmöisellä Aku Ankan tuurilla varustettu ihminen ostaa.
Toisaalta kauhutarinat , ongelmat ja muut negatiivisuudethan aina interwebistä löytyy, kehuja harvemmin ainakaan autoista puhuttaessa.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 15.08.23 - klo:22:00
Kenen kartat navissa on, eli minne voi ilmoitella virheistä?
Heren kartat tosiaan noissa MIB3-vehkeissä on, MIB2-vehkeissä taitaa olla Hereä ja Tomtomia sekaisin tällä hetkellä. Mutta sen sijaan mihin ilmoittaa virheestä onkin täysin toinen kysymys. Itseäni on ärsyttänyt, kun Tampereella on ohitustiellä rampeilla 120 km/h rajoitus karttojen mukaan ja samoin oman asuinpaikan ympäristössä rajoitukset 50 ja 60, vaikka pitäisi olla 40 ja 50. Ja nuo ovat olleet alueen rajoituksina ainakin 7 vuotta, mitä olen itse alueella liikkunut. Kävin kirjautumassa Heren sisällöntuottopalveluun ja kappas vaan, siellä on kaikki nuo edellämainitut täysin oikein. Eli jotenkin se data menee päin honkia Volkkarilla.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Immunity

Lainaus käyttäjältä: peped - 16.08.23 - klo:08:51
Hieman hillitsee vaihtohaluja siirtyä diesel Passatista plugariin kun näitä ketjuja lueskelee. Mekatroniikat ja infotainmentin sekoilut etunenässä. Phuuh.  :-X Ilmeisesti ainakaan ruotsintuontia ei uskalla tämmöisellä Aku Ankan tuurilla varustettu ihminen ostaa.
Toisaalta kauhutarinat , ongelmat ja muut negatiivisuudethan aina interwebistä löytyy, kehuja harvemmin ainakaan autoista puhuttaessa.

Mekatroniikka viat vaivaa enemmän pre-faceliftiä eli 2015 - 2019. Sitten noita mediayksikköön liittyviä vikoja taitaa olla enemmän faceliftissa eli loppuvuosi 2019-->

Arpapeliä.

W100

#6080
Kesäkuun alussa ostin Passat GTEn (vm-20 aj. 91 tkm) vaimon käyttöön. Mielestäni kauppa oli tarpeeton, koska vanha -07 TDI Passat manuaalina ja vajaat 400 tkm ajettuna oli vielä erittäin hyvässä kunnossa, mutta vaimo ei suostunut järkevään keskusteluun tästä aiheesta. Toki tämä lataushybri näyttäisi olevan optimi hänen nykyiseen auton tarpeeseensa: työmatka 20 km/ sivu ja kun aamulla lähtee täydellä akulla, on kotiin palatessa rangea jäljellä n. 20 km. Mitä sitten tapahtuukaan talvella, saa nähdä.

Autossa on vain se vika, ettei se ole täyssähköauto. Olen yllättynyt tästä huomiostani, koska olen tähän saakka naureskellut tälle sähköauto-hypetykselle, mutta en naura enää: käyttökulut, äänettömyys, voima, vaivattomuus.

Aloin lukemaan tätä viestiketjua heti kesäkuun alussa ja eilen sain urakkani vihdoin valmiiksi: kaiken kaikkiaan 6078 viestiä!
Luulenpa, että olisi GTE jäänyt ostamatta, mikäli olisin lukenut nuo viestit ensin! Eniten huolta herättivät mekatroniikkaviat.

Jotkut tällä foorumilla kirjoittaneet ovat mielestäni varsin perustellusti epäilleet kyseisen ongelman johtuvan polttomoottorin vähäisestä käytöstä. Veljeni kertoi äskettäin lukeneensa erään artikkelin, missä kerrottiin rikki menneen hybridi-Mersun omistajan ja maahantuojan välisestä riitelystä oikeudessa. Maahantuoja oli tämän artikkelin mukaan väittänyt asiakkaansa "käyttäneen autoaan väärin", kun oli ajanut jatkuvasti pelkällä sähköllä.

Mikäli tämä pitää paikkaansa, epäilen vahvasti, että Mersunkin ongelmat esiintyvät nimenomaan hybriditekniikassa (moottorin ja vaihteiston välissä), koskapa en ole tähän mennessä juurikaan kuullut moitteita Mersun moottoreiden ja vaihteistojen kestävyydestä.
Jos asia on näin, olen hämmästynyt, mikseivät valmistajat ole valistaneet asiakkaitaan käyttämään autojaan oikealla tavalla! Ainakin 60-luvulla Mersu antoi huippumallien ostajille ohjeet ajaa autollaan vähintään 25 km kolmen viikon välein, jotta hydrauliikat ja muut tekniset systeemit pysyisivät kunnossa.

Joka tapauksessa meillä ajetaan jatkossa polttomoottori lämpimäksi vähintään kerran viikossa!

Kiitoksia teille kaikille erittäin hyödyllisten tietojenne ja kokemuksienne jakamisesta!

Wiiseli

Toi polttiksen käyttämättä jättäminen voi olla yksi syy( olikohan k0 venttiilin hajoaminem)Yksi mahdollinen voi olla huonokuntoinen 12V akku. Tai sitten niinkuin meillä mitään erityistä syytä korkeapainepumpun hajoamiselle ei todettu(12V akku hyväkuntoinem). Moottorin lämpimäksi käyttäminen on noin yleisesti hyvin suositeltavaa.
PASSAT GTE VM. 2020

AngusYoung37

Lainaus käyttäjältä: jooseppi- - 12.08.23 - klo:07:51
Tuolla yläreunassa on sellaiset metallipidikkeet joilla levy on painettu paikalleen.
Pitää siis vetää suoraan ulospäin, ei alaspäin. Tuntuu vähän järjenvastaiselta, kun levyssä on myös kohtia jotka menevät tuolta taaempaa toisen levyn alle, mutta antaa kyllä sen verran myötä että tulevat sieltä nätistä ulos.
Itse taisin pujottaa käden alakautta sisään ja sitten vedin suoraan ulospäin. Tarvitsee kohtalaisesti voimaa, mutta kyllä sieltä sitten lähteen.
Takaisin saaminen on melkoista pujottelua että kaikki oikeat kohdat saa reunojen alle. Tarkkaan kannattaa katsoa takareuna ja kaasupolkimen vieressä olevat kohdat, kun ne ovat vähän piilossa, muut kohdat hyvin näkyvillä.

Kiitokset vinkistä, oli aika tarkkaa puuhaa tuon levyn irroitus ja kiinnitys. Muuten asennus oli plug n`play tyylisen helpohkoa.

Passova

Passat GTE -20 käynnistysakun jännite oli aamulla hieman yli 4v. No eihän se noin alhaisella jänniteellä lähteny käyntiin ja kysymys kuuluu, voinko ladata jatkossa käynnistysakkua Defan 4A ylläpitolaturilla? Tiepalvelu kävi tällä kertaa antamassa lisävirtaa ja kävin ajamassa muutamia kymmeniä kilometrejä lähinnä bensakoneella ja akku latausi kyllä. Liekö sitten akku menossa vaihtoon kun näin kesällä ei vebastoakaan käytetä. Tosin ajot pääasiassa sähköllä niin voisiko akun tyhjeneminen johtua siitä.

Wiiseli

Auto käynnistyy ajoakulla.
PASSAT GTE VM. 2020

Passova

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 19.08.23 - klo:11:58
Auto käynnistyy ajoakulla.
Ei käynnisty jos 12 voltin akussa ei ole virtaa. Ajoakku oli lähes täys aamulla.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Passova - 19.08.23 - klo:13:24
Ei käynnisty jos 12 voltin akussa ei ole virtaa. Ajoakku oli lähes täys aamulla.
ei varmaan lähde käyntiin, kun 12V akussa ei ole virtaa, mutta ajoakku käynnistää auton. 12 V akku käynnistää mekatroniikan sisällä olevan vaihteistoöljypumpun, kun avaat kuskin oven joten jos potku ei siihen riitä niin ei ihme, jos ei lähde käyntiin. Vaihda akku asap muuten tulee kalliimpia ongelmia eteen. 12 V akku latautuu myös kun auto piuhassa ja ajoakusta sähköllä ajaessaa. Gte: ssä ei ole perinteistä starttia ollenkaan.
PASSAT GTE VM. 2020

Passova

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 19.08.23 - klo:15:29
ei varmaan lähde käyntiin, kun 12V akussa ei ole virtaa, mutta ajoakku käynnistää auton. 12 V akku käynnistää mekatroniikan sisällä olevan vaihteistoöljypumpun, kun avaat kuskin oven joten jos potku ei siihen riitä niin ei ihme, jos ei lähde käyntiin. Vaihda akku asap muuten tulee kalliimpia ongelmia eteen. 12 V akku latautuu myös kun auto piuhassa ja ajoakusta sähköllä ajaessaa. Gte: ssä ei ole perinteistä starttia ollenkaan.
Jep, pitää käydä vaihtamassa 12v akku. Oisko se oikeampi termi puhua ajovalmiudesta kuin käynnistyksestä? Mutta siihen 12 v akun lataukseen ylläpitolaturilla konehuoneen puolelta en saanu vastausta.

W100

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 17.08.23 - klo:20:26
Toi polttiksen käyttämättä jättäminen voi olla yksi syy( olikohan k0 venttiilin hajoaminem)Yksi mahdollinen voi olla huonokuntoinen 12V akku. Tai sitten niinkuin meillä mitään erityistä syytä korkeapainepumpun hajoamiselle ei todettu(12V akku hyväkuntoinem). Moottorin lämpimäksi käyttäminen on noin yleisesti hyvin suositeltavaa.

Tapasin eilen erään taksiyrittäjän, jolla on työautona vajaat kolme vuotta vanha BMW:n lataushybridi (530e). Kilometrejä oli kertynyt 270tkm ilman mitään teknisiä ongelmia. Tiesi kertoa, että pahimmillaan on sähköajon maksimoimisen vuoksi joidenkin Bemareiden kampiakselit olleet ruosteessa.
Hänen mielestään näitä lataushybridejä myytäessä korostetaan mahdollisuutta ajaa sähköllä, joten myynti sakkaisi, jos kaupanteon yhteydessä asiakasta informoitaisiin näistä "väärän käytön" lieveilmiöistä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Passova - 19.08.23 - klo:11:36
Passat GTE -20 käynnistysakun jännite oli aamulla hieman yli 4v. No eihän se noin alhaisella jänniteellä lähteny käyntiin ja kysymys kuuluu, voinko ladata jatkossa käynnistysakkua Defan 4A ylläpitolaturilla? Tiepalvelu kävi tällä kertaa antamassa lisävirtaa ja kävin ajamassa muutamia kymmeniä kilometrejä lähinnä bensakoneella ja akku latausi kyllä. Liekö sitten akku menossa vaihtoon kun näin kesällä ei vebastoakaan käytetä. Tosin ajot pääasiassa sähköllä niin voisiko akun tyhjeneminen johtua siitä.

12v akkua ladataan korkeajännitejärjestelmästä DC-DC muuntimella eli 12v akku latautuu aina kun autolla ajetaan, ei ole väliä ajetaanko sähköllä vai bensalla.

Eli jos autossa on kaikki kunnossa ja 12v akku ehjä niin sähköajolla ei pitäisi olla mitään tekemistä 12v akun tyhjenemisen kanssa.

12v akkua voi ladata konehuoneen liitännöistä, + liitäntä taitaa olla sulakerasian syöttökaapelissa sellainen "ulkonema" ja - liitäntä pitäisi olla tulipellissä, tosin sillä - liitännällä ei niin hirveästi ole väliä kunhan sitä ei laiteta suoraan akkuun eli maadoitus kun on auton rungossa niin se riittää.

Tosin toi 12v akun lataaminen ulkopuolisella laturilla on vähän kuin puhjennutta rengasta yrittäisi korjata pumppaamalla sinne vain lisää ilmaa että voi ajaa taas yhden päivän ja aamulla rengas taas tyhjä. Autossa on siis jotain vikaa jos 12v akussa on aamulla vain 4v jännite, 12v akun kuoleminen taitaa olla aika yleinen vaiva näissä hybrideissä.

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 19.08.23 - klo:15:29
Gte: ssä ei ole perinteistä starttia ollenkaan.

Eikä ole perinteistä hihnavetoista 12v laturiakaan ollenkaan. Periaatteessa tää VAG hybridi on pienellä akulla ja vaihteistolla varustettu sähköauto jossa on bensamoottori range-extenderinä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy