VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Daatta

Onko muilla ollut ongelmia keskikaiuttimen kanssa? En ole varma, mutta luulen että se on tuo keskari mikä särisee aika tavalla tietyillä taajuuksilla. Kyseessä voi toki olla joku kojetaulun muoviosakin, mutta ainakaan kevyellä painelulla särinä ei vaiennut. Elementti ei varmastikaan ole kallis uusia, samalla saisi vaimennettua kojetaulun ympäristöä. Ainakin ritilän alusen huopanauhalla.

Ratin tempoilu mutkateillä häiritsee edelleen, kaikkeen tottuu paitsi tuohon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jukkanen

https://www.is.fi/autot/art-2000009882870.html

"SAKSALAINEN autojätti Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on ID.3- ja Cupra Born -mallien kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

Saa nähdä mihin tämä johtaa, selittää tietysti osittain viime aikojen ale-kampanjoita.

Daatta

Ei ole häävi tilanne kyllä. Tesla Model Y:n saa heti ajoon alle 50t ja Model 3:n tilattua 44t. Kiinan MG maksaa 33t, vaikea paikka myydä lähes 50 tonnin ID.3:sta tuohon väliin.

Itse laitoin ostohousut naulaan ID.7 kohdalla ja odottelen mitä tuleman pitää. Onneksi auto pelaa hyvin ja em. keskikaiuttimen särinäkin on taas rauhoittunut. Ainoa mistä pitäisi jaksaa jutella huollon kanssa on line assistantin nykiminen, se menettää lukituksen kolmekin kertaa saman mutkan aikana ja nykäisee aina voimallisesti keskiviivaa kohti. Vaikka reunaviivat on just maalattu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.09.23 - klo:12:15
...Onneksi auto pelaa hyvin ja em. keskikaiuttimen särinäkin on taas rauhoittunut. Ainoa mistä pitäisi jaksaa jutella huollon kanssa on line assistantin nykiminen, se menettää lukituksen kolmekin kertaa saman mutkan aikana ja nykäisee aina voimallisesti keskiviivaa kohti. Vaikka reunaviivat on just maalattu.

Sähköautot on vaan liian hyviä, kun porukalla ei ole kiirettä vaihtaan. Taitaa myös työsuhdeautojenkin kohdalla sopimukset olla nykyisin keskimäärin pidempiä kuin 3 vuotta. Se mikä polttomoottorisena oli seuraavalla omistajalla 3 vuoden jälkeen on sähköautona ehkä 5 vuoden päästä. Nyt Volkkari on sen ensimmäisen ja toisen aallon välisessä laaksossa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Antore

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 27.09.23 - klo:18:11
Sähköautot on vaan liian hyviä, kun porukalla ei ole kiirettä vaihtaan. Taitaa myös työsuhdeautojenkin kohdalla sopimukset olla nykyisin keskimäärin pidempiä kuin 3 vuotta. Se mikä polttomoottorisena oli seuraavalla omistajalla 3 vuoden jälkeen on sähköautona ehkä 5 vuoden päästä. Nyt Volkkari on sen ensimmäisen ja toisen aallon välisessä laaksossa.

Meinaatko siis, että sähköauton ostajia on sen verran vähän, että saturaatiopiste on saavutettu ja kaikki sellaista hamuavat ovat omansa hankkineet? Enkä kyllä tiedä pitääkö tuo sun työsuhdeauto-skenaario kutinsa jos tarkkaillaan vaikka Euroopan automarkkinaa - Suomella kun on siinä sen verran mitätön rooli, ettei sillä ole mitään merkitystä tuotannon keskeytyksiin. Kyllä niitä sähköautoja vaan tässäkin "aaltojen laaksossa" näyttäisi kaupaksi menevän ja tosiaan, Suomen myyntimäärät ei liity aiheeseen oikeasti mitenkään. Onhan se nyt ihan fakta, että konsernin pikkusähköt ovat aivan törkeän hintaisia ja ID.3 vähänkään varusteltuna suorastaan naurettavan hintainen.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/european-car-sales-rise-15-july-evs-up-nearly-61-2023-08-30/

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.09.23 - klo:12:15
Ei ole häävi tilanne kyllä. Tesla Model Y:n saa heti ajoon alle 50t ja Model 3:n tilattua 44t. Kiinan MG maksaa 33t, vaikea paikka myydä lähes 50 tonnin ID.3:sta tuohon väliin.

Saksassa ID.3 on kuitenkin myynyt paremmin kuin Model 3:

https://insideevs.com/news/681457/germany-plugin-car-sales-july2023/

    Tesla Model Y - 29,892

    Volkswagen ID.4/ID.5 - 22,405

    Volkswagen ID.3 - 13,647

    Fiat 500 electric - 11,159

    Audi Q4 e-tron - 9,737

    Skoda Enyaq iV - 9,664

    Tesla Model 3 - 9,045
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.09.23 - klo:20:02
Meinaatko siis, että sähköauton ostajia on sen verran vähän, että saturaatiopiste on saavutettu ja kaikki sellaista hamuavat ovat omansa hankkineet? Enkä kyllä tiedä pitääkö tuo sun työsuhdeauto-skenaario kutinsa jos tarkkaillaan vaikka Euroopan automarkkinaa - Suomella kun on siinä sen verran mitätön rooli, ettei sillä ole mitään merkitystä tuotannon keskeytyksiin. Kyllä niitä sähköautoja vaan tässäkin "aaltojen laaksossa" näyttäisi kaupaksi menevän ja tosiaan, Suomen myyntimäärät ei liity aiheeseen oikeasti mitenkään. Onhan se nyt ihan fakta, että konsernin pikkusähköt ovat aivan törkeän hintaisia ja ID.3 vähänkään varusteltuna suorastaan naurettavan hintainen.

Halvin 58 kWh ja 150 kW ID.3 maksaa tällä hetkellä 41 900 euroa eikä ole mielestäni mitenkään älyttömän hintainen. Saman verran maksoin omastani hieman yli kaksi vuotta sitten:

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/b34bee5d-b554-43db-8725-98812daa517a

Esimerkiksi Megane E-Tech samankokoisella akulla maksaa edullisimmillaan lähes 50k:

https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2022/06/hinnasto-megane-electric.pdf

ID.3 Pro Performance Business 2021

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.09.23 - klo:20:02
Onhan se nyt ihan fakta, että konsernin pikkusähköt ovat aivan törkeän hintaisia.
Cupra Born 58 kWh 37 t,. Ei ole minusta törkeän hintainen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 28.09.23 - klo:10:07
Halvin 58 kWh ja 150 kW ID.3 maksaa tällä hetkellä 41 900 euroa eikä ole mielestäni mitenkään älyttömän hintainen. Saman verran maksoin omastani hieman yli kaksi vuotta sitten:

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/b34bee5d-b554-43db-8725-98812daa517a

Esimerkiksi Megane E-Tech samankokoisella akulla maksaa edullisimmillaan lähes 50k:

https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2022/06/hinnasto-megane-electric.pdf

Kallis on kyllä rellukin, hintataeroa on 6 490 ,. Mutta minusta se ei kyllä oikeastaan ole edes kovin suuri ero. Onhan Megane (niin omituiselta kuin se kuulostaakin) laadullisesti ihan omassa luokassaan jos sitä ID.3:n verrataan. Kabiini on suorastaan premiumia verrattuna volkkariin, auto latautuu sen minkä lupaa myös talvella ja monelle 22 kW AC-latauskin on kova juttu. Softassa rellu ottaakin sitten jo ihan jättiläismäisen loikan verrattuna VW:n vastaavaan. Itsekin ostin ID.3:n sähköautokiimassa ja maksoin siitä muutaman euron alle 50 k, ;D En tiedä mikä mielenhäiriö tuon sai aikaan. Mutta oikeasti, jos ID.3:n hintainen ja täysin identtinen auto olisi brändätty vaikka MG:n badgeilla, sitä ei ostaisi kukaan. Autoa myydään tuolla hinnalla pelkästään brändillä ja siitä pojot VW:lle.

Jos ei vielä ole Megane E-Techiin tutustunut, niin kannattaa käydä kokeilemassa. Minusta ulkonäöltäänkin oikein tyylikäs peli ja oikeastaan ainoa "vika" autossa on väärässä päässä olevat vetävät pyörät.

Jmj

Auton nostokohta?

Ohjekirjan mukaan auto olisi tunkilla nostettava ”kolmiolla” merkatusta kohdasta.
Pohjassa on myös alaspäin olevat paikat (4 kpl).
Mikähän on oikea paikka auton nostamiseen?

Miten nostanevat huollossa, josko on joku päästetty katsomaan.

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 29.09.23 - klo:11:36
Auton nostokohta?

Ohjekirjan mukaan auto olisi tunkilla nostettava ”kolmiolla” merkatusta kohdasta.
Pohjassa on myös alaspäin olevat paikat (4 kpl).
Mikähän on oikea paikka auton nostamiseen?

Miten nostanevat huollossa, josko on joku päästetty katsomaan.

Sivu 9

https://vwts.ru/vw/id3/vw-id3-maintenance-eng.pdf

Daatta

Riittää että nostaa renkaita vaihtaessa yhdestä kulmasta kerrallaan, ei tarvitse nelipistenostinta.  ;) Tärkeää on lähinnä että nostaa helman vahvistetusta kohdasta, eikä akun alta. Houkuttelevan tasainen pohja voisi tuollaisen aivopierun aikaan saada.

Liikkeessä pitäisi olla sähköautot jo tuttuja. Rengasliikkeessä nostavat siinä missä polttomoottoriautoja, eli nostotyynyt joka kulmaan. Huoltoon tai rengasliikkeeseen tuskin pääsee sivusta seuraamaan miten auto nostellaan, luottoa pitää olla. Ensimmäisen kerran auton näkee ilmassa katsastuksessa, jos niin kauan meinaa/malttaa pitää
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VG

Heh kaverin liisarin (ei VAG) helma paskottiin rengasliikkeessä viime keväänä. Oli nätti nosturin tallan muotoinen reikä muovissa 10 cm päässä nostokohdasta. Ei siinä, auto takas pajalle seuraavana päivänä. Mutta siellähän ukko tiskillä alkoi urputtamaan että ei voi olla heidän tekosiaan, heidän pajalla sähköautot nostetaan tukivarsista eikä nostopisteistä...

...hetken aikaa siinä kuulemma neuvoteltiin kovaäänisesti muiden asiakkaiden kuullen ennenkuin suostuivat korvaamaan tekemänsä vahingon.

Jmj

Kiitos neuvoista.

Eipä ne päästä nykyään huoltoon seuraamaan.
Syynä sähköiskun vaara.

Harmi, tuli oltua mukana monissa huolloissa, samalla pääsi perehtymään autoonsa tarkemmin.

9987

Nostopaikkoja voi jokainen auton omistaja tutkia ja selvittää. Ei tarvita nostureita tai autoliikkeitä. Täällä parissa rengasliikkeessä omistaja pääsee autonsa luokse odottamaan jos haluaa ja saa ilmaiset neuvot kuinka nostetaan tunkilla, mistä.

Jmj

Ihan mukava kuulla fiksuista toimijoista.
Ei kai se mene liikamainonnaksi, jos vihjaiset paikasta.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Antore - 28.09.23 - klo:20:21
Kallis on kyllä rellukin, hintataeroa on 6 490 ,. Mutta minusta se ei kyllä oikeastaan ole edes kovin suuri ero. Onhan Megane (niin omituiselta kuin se kuulostaakin) laadullisesti ihan omassa luokassaan jos sitä ID.3:n verrataan. Kabiini on suorastaan premiumia verrattuna volkkariin, auto latautuu sen minkä lupaa myös talvella ja monelle 22 kW AC-latauskin on kova juttu.

Rellussa eivät muut ohjaamot ole mielestäni laadullisesti mitenkään nykyisestä ID.3:sta poikkeavia paitsi se kallein vaihtoehto. Halvimmissa on "kierrätysmateriaaleista
valmistettu harmaa kangasverhoilu". 22 kW:n AC-lataus olisi hyvä, mutta sitä nyt ei ole juuri missään muussakaan autossa.

Rellu on myös takatiloitaan selvästi ahtaampi mikä on etuvedon lisäksi suurin syy miksi en edes harkitse sitä. ID.3:een menee isotkin turvaistuimet hienosti.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 29.09.23 - klo:11:36
Auton nostokohta?

Ohjekirjan mukaan auto olisi tunkilla nostettava ”kolmiolla” merkatusta kohdasta.
Pohjassa on myös alaspäin olevat paikat (4 kpl).
Mikähän on oikea paikka auton nostamiseen?

ID.3:n helmoissa on niin selvät nostokohdat tunkkia varten, että jopa minä osasin. Muistaakseni tästä oli sähköisessä manuaalissa lisäksi aika selkeät kuvat.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.09.23 - klo:18:27
Cupra Born 58 kWh 37 t,. Ei ole minusta törkeän hintainen.

Borneissa muuten vaikuttaa kavereilla olevan enemmän kaikenlaisia softaongelmia kuin ID.3:ssa esim. puhelinsovelluksen kanssa ja kaikki on muutenkin VW:tä perässä. Ilmeisesti espanjalaisten softaresurssit ovat melko rajalliset.
ID.3 Pro Performance Business 2021

padawan

Kuvittelisin softakehityksen olevan keskitetty konsernitasolle. Tavan mukaisesti volkkariin tulee vähemmän huonoa ja seattiin hivenen huonompaa softaa

f080421

Lainaus käyttäjältä: padawan - 30.09.23 - klo:20:04
Kuvittelisin softakehityksen olevan keskitetty konsernitasolle. Tavan mukaisesti volkkariin tulee vähemmän huonoa ja seattiin hivenen huonompaa softaa

Näin se jollakin tasolla on, mutta Skoda ja Cupra tulevat selvästi perässä kaikessa ja ylipäätään käyttäjiä on vähemmän. Kavereiden kokemuksen perusteella Skodasta ja Cuprasta en itse ostaisi muuta kuin aidon VW:n.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.09.23 - klo:21:23
Näin se jollakin tasolla on, mutta Skoda ja Cupra tulevat selvästi perässä kaikessa ja ylipäätään käyttäjiä on vähemmän. Kavereiden kokemuksen perusteella Skodasta ja Cuprasta en itse ostaisi muuta kuin aidon VW:n.

Mitään en ole ottanut!  ;D

padawan

Lähinnä haen sitä takaa, että konsernin sisarmerkkejä on pyritty erottamaan toisistaan erikoisilla keinoilla. Et saa sitä ja sitä ominaisuutta kuin Audiin ja tämä ja tämä on riittävän high end volkkariin. Tuossa kun oman Skodan osia tarkastelee moottorissa niin volkkarin logoa siellä tulee vähän kaikessa vastaan

Se softa riittää jos riittää. Liekö kannattaa ostaa mikäli tarkoituksella rampautetaan ominaisuuksia ja päivitykset tulevat konsernin päätöksellä olemaan sutta ja sekundaa

Kunhan spekuloin, mutta tuo voi olla hyvinkin mahdollinen skenario

miz

Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä kaikkea ominaisuutta on saatavilla Audiin mutta ei muihin konsernin vehkeisiin?

Siis vaikka nyt golf/a3/Leon/id3/born akselille, jätetään a8 jne pois tässä yhteydessä.

Laminoitua lasia, hierovaa penkkiä tms?

Jmj

Nostopaikasta vielä...

Saattaisi nostaminen onnistua minullakin.
Katselin paikkoja; on kolmio(t) toki.
Reunamuovin alla pitänee olla vahvempaakin tavaraa, jot'ei repeä.
Kolmiomerkin takana alaspäin ovat valkoisella maalatut metalliosat. Mikä lie niiden tehtävä. Nostanevatko huollossa niistä kohdista.
Nostopaikan ja niiden väliin jää takana noin 9cm ja edessä n.10cm.
Siihen väliin hallitunkin "apupoika" Jack mahtuu.

Ohjekirjan altapäin oleva piirroskuva renkaan takaa ei ole kehuttava.


f080421

Lainaus käyttäjältä: miz - 01.10.23 - klo:17:09
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä kaikkea ominaisuutta on saatavilla Audiin mutta ei muihin konsernin vehkeisiin?

Siis vaikka nyt golf/a3/Leon/id3/born akselille, jätetään a8 jne pois tässä yhteydessä.

Laminoitua lasia, hierovaa penkkiä tms?

En tiedä laminoidusta lasista, mutta ne ID-mallien kalleimmat jeesuspenkit ovat hierovat.
ID.3 Pro Performance Business 2021

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: miz - 01.10.23 - klo:17:09
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä kaikkea ominaisuutta on saatavilla Audiin mutta ei muihin konsernin vehkeisiin?

Siis vaikka nyt golf/a3/Leon/id3/born akselille, jätetään a8 jne pois tässä yhteydessä.

Laminoitua lasia, hierovaa penkkiä tms?
ID perheessä tai vaikka golf vs. A3: Nahkajakkarat ja id:n osalta jopa nahkaratti. ID:ssä saa tyytyä nykyään muovirattiin oikein 90-luvun tyyliin.!

f080421

Lainaus käyttäjältä: Antore - 30.09.23 - klo:22:42
Mitään en ole ottanut!  ;D

En tiedä mihin viittaat tuolla. Bornista esim. puuttuu näyttöpaneelin alareunasta ne erilliset pikanäppäimet eri toimintoihin kuten ilmastointi ja ajotila. Bornin käyttöliittymässä on paljon muitakin käytettävyyskukkasia ja bugeja mitä ID.3:ssa ei ole, vaikka softaversio pohjalla onkin "sama". Puhelinsovellus on karsitumpi ja yhteyden kanssa on jatkuvia ongelmia. Peruutuskamerakin on täysin paljaana vaikka ID.3:ssa se on VW-logon takana suojassa kuralta. Mitä parempaa Bornissa siis on ulkonäön lisäksi? Kyllä, myönnän Bornin näyttävän todella hyvältä myös ID.3:n faceliftiin verrattuna. Mitään muuta parempaa siinä ei ole vaan päin vastoin.

ID.3 Pro Performance Business 2021

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 07.10.23 - klo:13:01
En tiedä mihin viittaat tuolla. Bornista esim. puuttuu näyttöpaneelin alareunasta ne erilliset pikanäppäimet eri toimintoihin kuten ilmastointi ja ajotila. Bornin käyttöliittymässä on paljon muitakin käytettävyyskukkasia ja bugeja mitä ID.3:ssa ei ole, vaikka softaversio pohjalla onkin "sama". Puhelinsovellus on karsitumpi ja yhteyden kanssa on jatkuvia ongelmia. Peruutuskamerakin on täysin paljaana vaikka ID.3:ssa se on VW-logon takana suojassa kuralta. Mitä parempaa Bornissa siis on ulkonäön lisäksi? Kyllä, myönnän Bornin näyttävän todella hyvältä myös ID.3:n faceliftiin verrattuna. Mitään muuta parempaa siinä ei ole vaan päin vastoin.
- Ilmastoinnin pikanäppäin on ruudun ylälaidassa. On aina näkyvissä.
- Ajotilalle ei ole pikanäpäintä, mutta ajan aina Comfortilla. Sillä kulkee hyvin ja kuluttaa vähiten. On oletukseana päällä, kun lähtee ajoon.
- Minulla ei ole ollut mitään ongelmia Bornin puhelinsovelluksen kanssa. 15 kuukauden aikana on ollut vain muutama katkos sunnuntaisin (todennäköisesti palvelimien päivityksien takia).
- Bornissa on vakiona 5 v/100 tkm takuu. Siihen saa vielä 300 eurolla 5 v/150 tkm jatkoturvan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

f080421

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.10.23 - klo:13:35
- Ilmastoinnin pikanäppäin on ruudun ylälaidassa. On aina näkyvissä.

ID.3:ssa on noille "fyysiset" pikanäppäimet varsinaisen näyttöpaneelin alapuolella.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy