Octavia RS iV PHEV

Aloittaja teholopa, 24.02.21 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

heller

Milläs kilsoilla omat RS iV ovat saapuneet luovutukseen?

Myös ihmettelen että miten RS iV malleista tuntuu olevan alustan korkeudelta montaa eri korkeutta. Spekseissä se on sama 143mm kuin plugarissa, mutta olen nähnyt livenä ja netissä "matalampia" malleja kuin mitä paperi sanoo.

Itteäni vähän jopa jännittää että mikähän traktori sieltä saapuu, kun saapuu.

Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Myllys

Oisko ollut 13 km ajettu. Kyllä tuo oma näyttää aika traktorilta 225/45R18 rengastuksella. Työpaikalla olen nähnyt muuten samanlaisen mutta 2.0 TSI RS:n joka näyttää paremmalta, vaikka korkeuseroa ei taida olla kuin 15mm.

Ranssi

RS iV tuli Ideaparkin liittymässä rampilta alas sähköllä ja sitten kiihdytti arviolta täyskaasulla, niin erittäin näkyvästi pöllähti putkesta usvat koneen lähdettyä oletettavasti täysin kylmänä täysillä talkoisiin. Välinpitämätöntä vai normaalia ajoa ja mitä tykkää pata…?

Rakkaudestalajiin

Kai sielt vaa kertynyt vesi pöllähti pois ku Alko kenkiä. No jotain valmistaja väittänyt muuttaneensa moottorista että pitäis kyl kestää. Ei oo ainakaa kukaa puhunu että ei kestäis.

Pushead

Noin se hybridi taitaa toimia. Kun pyyntiä lisää polkimella polttomoottori käynnistyy. Väliinpitämättömyydestä, en oikein ymmärrä mihin sitä moottoria pitäisi säästellä. Mitä nytkin 20v autoja paalataan, niissä on tyypillisesti moottori ihan kunnossa. Sitten on tietysti eriksen nämä vag-moottoreiden öljynkulutusongelmat, mutta ei ne taida liittyä liialliseen kaasun käyttöön, mahdollisesti jopa liian vähäiseen. Saa sen hybridin tietysti pakotettua polttomottorille akun minimivaraustason asettamalla, mutta se voisi olla väliinpitämättömyyttä ilmastoa kohtaan jonka säästäminen on mun mielestä hyödyllisempää kun jonkun skodan moottorin.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

heller

Hämärä muistikuva että EV modessa polttis ei herää edes kickdownilla?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tombba

Lainaus käyttäjältä: heller - 28.08.21 - klo:21:36
Hämärä muistikuva että EV modessa polttis ei herää edes kickdownilla?

Kyllä ainakin Leon PHEVissä herää. Ja sitten kyllä onkin kierrokset saman tien siellä neljän tonnin päällä. Tuohon kyllä tottuu aika nopeasti, että paljonko sitä kaasua saa painaa.

miz

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:22:03
Kyllä ainakin Leon PHEVissä herää. Ja sitten kyllä onkin kierrokset saman tien siellä neljän tonnin päällä. Tuohon kyllä tottuu aika nopeasti, että paljonko sitä kaasua saa painaa.

Ei kai se herää ellei paina kaasua ihan pohjaan saakka, vaan jättää siihen väliportaalle?

Saisi kyllä olla se sähkötehon palkki (varsinkin hybrid modea ajatellen) joka mittarinäkymässä mukana, edes valinnaisena. Mites Skodassa, onko toteutettu fiksummin?

Hybrid modessa varsinkin kylmällä kelillä menee välillä bensan puolelle jos painaa vähän liikaa kaasua. Osassa mittarinäkymiä kun tuota palkkia ei ole niin niissä ei näe paljonko sitä varaa on.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: miz - 28.08.21 - klo:22:51
Ei kai se herää ellei paina kaasua ihan pohjaan saakka, vaan jättää siihen väliportaalle?

Kickdown tarkoittaa juuri sitä, että painetaan kaasu loppuun asti. Kysyjä epäili, että silloinkaan ei polttis heräisi.

miz

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:23:35
Kickdown tarkoittaa juuri sitä, että painetaan kaasu loppuun asti. Kysyjä epäili, että silloinkaan ei polttis heräisi.

Kyllä, juurikin näin, ja kommenttini koski tuota e-modesta bensamoottorin herättämistä ja siihen tottumista. Kickdownia ei musta vahingossa saa laitettua kun on se selkeä kynnys välissä. Siihen saakka voi painaa ja menee sähköllä. Josko alkuperäinen kysyjä sekoitti nämä kaksi ”kaasu pohjassa” asentoa?
Aika vaarallistakin voisi olla jos ei tehoja tulisi kickdownissa e-modella.

Hybridimoodilla sen sijaan voi varsinkin tottumatta ja kylmällä kelillä vahingossakin bensamoottorin herättää ellei katso sitä käytettävissä olevan sähkötehon palkkia. Joka siis musta pitäisi olla laitettavissa kaikkiin mittaristomoodeihin, onko tuota mahdollista missään konsernin vehkeissä?

Reneto

Lainaus käyttäjältä: heller - 24.08.21 - klo:18:28
Milläs kilsoilla omat RS iV ovat saapuneet luovutukseen?

Eikös kaikissa autoissa ole mahdollista nollata mittari tehtaalta lähdön ja luovutuksen välillä vaikka kuinka monta kertaa kunhan ei ole ylittänyt 100 km:ä. Näin asiakas saa aina alle 100km ajetun auton.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

heller

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:23:35
Kickdown tarkoittaa juuri sitä, että painetaan kaasu loppuun asti. Kysyjä epäili, että silloinkaan ei polttis heräisi.

Tarkoitin siis sitä kun kaasupolkimen vetää lattiaan asti kertalaakista.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tet

Lainaus käyttäjältä: heller - 29.08.21 - klo:12:04
Tarkoitin siis sitä kun kaasupolkimen vetää lattiaan asti kertalaakista.

VAG-autoissahan on perinteisesti tuo kickdown toteutettu ihan siinä kaasupolkimen mekaniikassa erillisellä kickdown-asennolla, jonka edellä on pieni pykälä, jotta poljinta ei vahingossa tule hitaasti painettua sinne pohjaan asti. Mahtaako tuolla painalluksen nopeudella siis olla edes roolia näissä? Fordissa ei tuollaista pykälää mielestäni ole, ja se päätteleekin selvästi kickdownin painallusnopeudesta. Sähköajomoodissa hitaasti pohjaan painaen ei polttomoottori käynnisty, mutta jos runttaa pedaalia nopeasti syvemmälle, niin jo starttaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

heller

Lainaus käyttäjältä: tet - 29.08.21 - klo:14:18
VAG-autoissahan on perinteisesti tuo kickdown toteutettu ihan siinä kaasupolkimen mekaniikassa erillisellä kickdown-asennolla, jonka edellä on pieni pykälä, jotta poljinta ei vahingossa tule hitaasti painettua sinne pohjaan asti. Mahtaako tuolla painalluksen nopeudella siis olla edes roolia näissä? Fordissa ei tuollaista pykälää mielestäni ole, ja se päätteleekin selvästi kickdownin painallusnopeudesta. Sähköajomoodissa hitaasti pohjaan painaen ei polttomoottori käynnisty, mutta jos runttaa pedaalia nopeasti syvemmälle, niin jo starttaa.

Tarkennetaan vielä että tarkotan juurikin sitä kickdown-asentoa. En vauhtia tai voimaa, vaan sitä että paikaa sen pykälän ohi.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

pumo

Nyt kun on noita vikoja omassa ollut vaikka muille jakaa, niin aloin tuota jarruakin epäilemään.
Onko muilla semmone löysä alkupää jarrusta?

heller

Ettei olisi rekuperaation ominaisuus?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 28.08.21 - klo:22:03
Kyllä ainakin Leon PHEVissä herää. Ja sitten kyllä onkin kierrokset saman tien siellä neljän tonnin päällä. Tuohon kyllä tottuu aika nopeasti, että paljonko sitä kaasua saa painaa.

Sama ihan perus Octavia PHEV:lla... talvella -20 kelissä ei paljoa tarvitse poljinta käyttää kun ei saa akusta tarpeeksi irti (ensimmäisten kilometrien aikana) ja polttomoottori menee päälle.

pumo

Lainaus käyttäjältä: heller - 03.10.21 - klo:20:06
Ettei olisi rekuperaation ominaisuus?
luultavasti, ajattelin varmistaa kun ei enää tuossa romussa yllätä mikään hajoaminen. ja luotto on nollissa.

heller

Lainaus käyttäjältä: pumo - 04.10.21 - klo:08:42
luultavasti, ajattelin varmistaa kun ei enää tuossa romussa yllätä mikään hajoaminen. ja luotto on nollissa.

Se jarrupolkimen tuntuma on vähän hassua välillä. Mielestäni riippuu juuri siitä että rekuperaatio loppuu tai hyppää mekaaniselle jarrulle.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 04.10.21 - klo:11:59
Se jarrupolkimen tuntuma on vähän hassua välillä. Mielestäni riippuu juuri siitä että rekuperaatio loppuu tai hyppää mekaaniselle jarrulle.

Ja muuttuu aika paljon kun hypätään sähköltä polttomoottorille.

PoNppu

#50
Nyt on viikon verran kokemuksia autosta ja edelleen hyvät fiilikset. Muutama ihmeellisyys vastassa, ja ehkäpä te osaatte auttaa.

1. Latauksessa on vaihtoehto sähköverkon kuormitukselle Max ja rajoitettu. Ei oikein aukea näiden toiminnalisuus normaalissa sukoolatauksessa. Myyjä sanoi että aina pitää käyttää rajoitettua, kun ilman sitä akku ei lataa täyteen. Olen kuitenkin tähän asti kokeillut tuolla Max virralla ja aina akku on tullut 100%. Milloin siis pitäisi käyttää rajoitettua ja milloin maksimia?

2. Vaikka akku on ladattu 100% niin maksimi sähkökantama käynnistyksessä on 44km. Missä ne 50km tai jopa 60km on? Näinköhän talvella pääsee edes 20 kilometriä :)

3. Saako takalasin pyyhkimen automatiikan pois eteenpäin ajaessa? Eli pyyhkiä pyyhkii takalasia ihan turhaan kun tuulilasin pyyhkijät ovat käytössä.

Edit: ja tosiaan asetuksista löysin vain vaihtoehdot peruuttaessa ja kokonaan sadetunnistuksen pois

Erkka

^ Takalasin automaattipyyhinnän saa asetuksista pois. Näin ainakin omassa Octavia vm. 2021.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

miz

^^
1. Rajoitettu rajoittaa nimensä mukaisesti latausvirtaa n. puoleen tarjolla olevasta määrästä. Esim matkalaturilla lataa suunnilleen 1000W teholla. Kuormitus töpselistä vähenee, latausaika pitenee.

2. Riippuu ajosta. Jos olet ajanut vaikka motaria tai viileällä kelillä pätkiä joissa lämmitys haukkaa suuren osan akusta, niin seuraavassa startissa arvioi tuon mukaan.
Kesällä pääsee (Leon farmari phev) 50-70 kilsaa ajosta vähän riippuen, talvella 25-40 kilsaa pakkasesta ja ajosta riippuen. Mitä hitaampaa ajoa, niin sen enemmän lämmitys syö sähköä tarjolla olevasta määrästä kun jauhaa enemmän minuutteja.
En usko että Octavia suuremmin eroaa näistä, käytännössä sama auto sähköosiltaan.

PoNppu

Kiitos ylläoleville vastauksista.

Latasin viime yönä auton rajoitetulla kuormituksella ja akku oli samalla tavalla 100% täynnä kuten myös Max kuormituksella (töpselilataus). Yllätys olikin siinä, että rajoitetun kuormituksen jälkeen range olikin 54km, kun aiemmin tuon max kuormituksen jälkeen se on ollut 44km. Lataukset tehty täsmälleen samanlaisen ajolenkin jälkeen.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 08.10.21 - klo:12:59
Kiitos ylläoleville vastauksista.

Latasin viime yönä auton rajoitetulla kuormituksella ja akku oli samalla tavalla 100% täynnä kuten myös Max kuormituksella (töpselilataus). Yllätys olikin siinä, että rajoitetun kuormituksen jälkeen range olikin 54km, kun aiemmin tuon max kuormituksen jälkeen se on ollut 44km. Lataukset tehty täsmälleen samanlaisen ajolenkin jälkeen.
Oma veikkaus että se arvioitu range lasketaan vähän pidemmältä ajalta kuin yhdestä ajosta.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

akk

^ Loppujen lopuksi se on vain ennuste, varsinaisessa ajossa menee sitten se mikä menee. Ajon aikana kyllä huomaa jos ennuste on ollut liian optimistinen, niin range vähenee silmissä (ts. kilometrin matkalla useampia km:iä) Jos range tuntuu hupenevan nopeasti, niin yksi hyvä keino on pudottaa nopeutta hieman…esim. motarilla pudotus 120->110 km/h vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen ja lopulliseen rangeen. Kylmä sää tuntuu olevan toinen vihollinen rangelle, jos ajan saman työmatkan 43 km + 5 C lämpötilassa, niin pari-kolme viimeistä km mennään sitten bensalla. Mutta jos lämpötila on +15 C, niin sähkö riittää mainiosti ja jää vielä ylikin.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Killer

Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 07.10.21 - klo:20:38
Nyt on viikon verran kokemuksia autosta ja edelleen hyvät fiilikset. Muutama ihmeellisyys vastassa, ja ehkäpä te osaatte auttaa.

3. Saako takalasin pyyhkimen automatiikan pois eteenpäin ajaessa? Eli pyyhkiä pyyhkii takalasia ihan turhaan kun tuulilasin pyyhkijät ovat käytössä.

Edit: ja tosiaan asetuksista löysin vain vaihtoehdot peruuttaessa ja kokonaan sadetunnistuksen pois

Toissa päivänä samaa tutkittiin kans ja se sammuu kun otat täpän pois tuosta peruuttaessa ruudusta. Silleen sammu ainakin siitä diesel octavista eteenpäin ajettaessa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

pumo

Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 08.10.21 - klo:12:59
Kiitos ylläoleville vastauksista.

Latasin viime yönä auton rajoitetulla kuormituksella ja akku oli samalla tavalla 100% täynnä kuten myös Max kuormituksella (töpselilataus). Yllätys olikin siinä, että rajoitetun kuormituksen jälkeen range olikin 54km, kun aiemmin tuon max kuormituksen jälkeen se on ollut 44km. Lataukset tehty täsmälleen samanlaisen ajolenkin jälkeen.
teinpä itekkin kokeen, ladannut 16A tolla go echargerilla tätä samaa tasasta +10-12 astetta ollut auto näyttää 43km rangea yleensä. latasin nyt 12A niin 49km.
pitää seuraava latailla vaikka 10A kokeeksi.
ajot on ollut samaa kaupunki ajoa..

heller

Pystyykös (RS) iV:n kanssa säätämään rekuperaation tasoa lennosta? Koeajossa huomasin että vaihteen vaihto ratista laittaa rekuperaation päälle, ainakin sähköajossa. Mutta muistaakseni se on sitten ns. maksimit.

Millaisia vaihtoehtoja tuossa rekuperaatiossa on, jos infotaimentistä on valittuna "automaattinen".

Omaa autoa vielä odotellaan, joten joutunee kysymään kokeneemmilta.

Missä luokassa teidän ranget on olleet tässä +10 tienoilla?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jakat123

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.10.21 - klo:10:09
Pystyykös (RS) iV:n kanssa säätämään rekuperaation tasoa lennosta? Koeajossa huomasin että vaihteen vaihto ratista laittaa rekuperaation päälle, ainakin sähköajossa. Mutta muistaakseni se on sitten ns. maksimit.

Millaisia vaihtoehtoja tuossa rekuperaatiossa on, jos infotaimentistä on valittuna "automaattinen".

Omaa autoa vielä odotellaan, joten joutunee kysymään kokeneemmilta.

Missä luokassa teidän ranget on olleet tässä +10 tienoilla?
Rekuperaatioita on heikko,autom ja voimakas.Kyllä pystyy vaihtamaan ajon aikana.voimakas hyvä kaupungissa ja muut tuntuman mukaan maantiellä.
Ranne ollut nyt 48-52km paikalla....se riippuu miten oot ajellut ajotyylistä ja missä ajat vaikuttaa paljon. 60km/h kun ajelee miin varmaan 55km. Pääsee.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy