Metalliventtiilit mistä nopeudesta alkaen?

Aloittaja Der Mann., 01.01.11 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Der Mann.

Isojen ja rikkaiden poikien leluissahan on vanteissa metallivartiset venttiilit. Jopa joissain huomattavasti vaatimattomammissa leluissa (esim. Peugeot 407) on tehtaan jäljiltä aluvanteissa metalliventtiilit.

Olen antanut itseni ymmärtää, että kumirunkoisissa venttiileissä on (keskipakoisvoiman takia?) venttiilirungon murtumisvaara suurissa nopeuksissa kun vanne pyörii tarpeeksi monta revoluutiota minuutissa. Tästä syystä nopeissa kulkineissa kuulemma turvallisuussyistä käytetään metallirunkoisia venttiileitä.

No, itseäni lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta mietityttänyt tämä: Mikäli edellä esitetty teoria pitää paikkansa, niin mistä nopeudesta lähtien turvallisuus edellyttää metallirunkoisia venttiilejä?

Ja jos rajanopeus on vaikkapa 240 km/h (renkaan nopeusindeksi V), niin syyllistyykö rengasliike rangaistavaan laiminlyöntiin, mikäli vanteelle asennetaan esim. W-nopeusluokan rengas kumirunkoisilla venttiileillä?

Tiedän, että Suomen nopeusrajoituksilla murtumisvaara ei varmasti ilmene, eikä kovin monella kulkineella Saksankaan rajoittamattomilla baanoilla, mutta tämä nyt onkin tällaista teoreettista pohdiskelua. Nimittäin kun monessa rengasliikkeessä yli 17-tuumaisista renkaista otetaan vanteelle asennettaessa kovempi veloitus, mutta korkeamman hinnan vastapainoksi ei kuitenkaan tule mitään konkreettista, esim. metalliventtiilejä...  ???
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

Micco

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 01.01.11 - klo:16:32
Nimittäin kun monessa rengasliikkeessä yli 17-tuumaisista renkaista otetaan vanteelle asennettaessa kovempi veloitus, mutta korkeamman hinnan vastapainoksi ei kuitenkaan tule mitään konkreettista, esim. metalliventtiilejä...  ???

Toki vähän rengaskoosta riippuen, mutta pääsääntöisesti 18" ja 19"+ siitä ylöspäin olevat renkaat ovat melko matalaprofiilisia ja todella jäykkärunkoisia. Ainakin osa hintaerosta johtuu käsittääkseni siitä, että se 65 sarjan makkara muljahtaa vanteelle huomattavasti helpommin, kuin se 35 sarjan rengas. Rengasliike joutuu myös korvaamaan renkaalle tai vanteelle mahdollisesti aiheuttamansa vahingot (käytännössä jos vanteeseen tulee naarmuja), ja noiden vahinkojen riski kasvaa mitä suurempaan vannekokoon ja jäykempirunkoiseen renkaaseen mennään.

Tuon kummempia "konkreettisia" perusteluja ei tällä hetkellä asennuksen hintaerolle tule itselleni mieleen. Jos kyseessä on vielä joku harvineisempi ja asennuksen kannalta v*ttumaisempi vanne/rengaskokoyhdistelmä, saattavat ottaa työstä aivan oman hintansa.
Torsen + haldex + visco

PTG

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 01.01.11 - klo:16:32
Isojen ja rikkaiden poikien leluissahan on vanteissa metallivartiset venttiilit. Jopa joissain huomattavasti vaatimattomammissa leluissa (esim. Peugeot 407) on tehtaan jäljiltä aluvanteissa metalliventtiilit.

Olen antanut itseni ymmärtää, että kumirunkoisissa venttiileissä on (keskipakoisvoiman takia?) venttiilirungon murtumisvaara suurissa nopeuksissa kun vanne pyörii tarpeeksi monta revoluutiota minuutissa. Tästä syystä nopeissa kulkineissa kuulemma turvallisuussyistä käytetään metallirunkoisia venttiileitä.

No, itseäni lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta mietityttänyt tämä: Mikäli edellä esitetty teoria pitää paikkansa, niin mistä nopeudesta lähtien turvallisuus edellyttää metallirunkoisia venttiilejä?

Ja jos rajanopeus on vaikkapa 240 km/h (renkaan nopeusindeksi V), niin syyllistyykö rengasliike rangaistavaan laiminlyöntiin, mikäli vanteelle asennetaan esim. W-nopeusluokan rengas kumirunkoisilla venttiileillä?

Tiedän, että Suomen nopeusrajoituksilla murtumisvaara ei varmasti ilmene, eikä kovin monella kulkineella Saksankaan rajoittamattomilla baanoilla, mutta tämä nyt onkin tällaista teoreettista pohdiskelua. Nimittäin kun monessa rengasliikkeessä yli 17-tuumaisista renkaista otetaan vanteelle asennettaessa kovempi veloitus, mutta korkeamman hinnan vastapainoksi ei kuitenkaan tule mitään konkreettista, esim. metalliventtiilejä...  ???

Sitähän ne alle laittaa, mitä pyytää, ja jos ei erikseen mitään mainitse, niin kumiventtiilit tulee 8) Kusetustahan tuo tietysti muutenkin Suomessa edes myydä noita übernopeusluokkien renkaita ;D

Oma mutu kuitenkin on, että murtumisvaara liittyisi pikemminkin paineensietoon kuin kehänopeuteen. Tämä taas käsittääkseni liittyy muiden kuin normihenkilöautojen käyttöön (esim. matkailuautot).

Mutta voihan tuosta tietty jokin ongelma +350 km/h nopeuksilla pidemmässä juoksussa (mukaan lukien lämmöstä johtuva paineen nousu) kehittyä ;) ??? ;)

Tuksuu

LainaaJos renkaiden käyttöpaine on yli 3 bar, tulee käyttää metalliventtiiliä. Myös metalliventtiilin neula on vaihdettava renkaanvaihdon yhteydessä.

Euromasterin sivuilta lainattua..

Der Mann.

^^ OK, eli paineensiedosta ilmeisesti sitten (pelkästään?) kysymys.

Oletteko muuten "ylikokopyöriinne" pyytäneet metalliventtiilejä, joko tarpeen vuoksi tai sitten ihan ulkonäkösyistä?

Ulkonäöstähän tulee teknisesti astetta katu-uskottavampi, mutta korkeamman hinnan lisäksi muita haittoja ei metalliventtiileistä taida olla?
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

jf

Rinkeliin aikanaan laittoivat sellaiset kromiventtiilit, kun ei kuulemma näyttänyt hyvältä perinteisillä... Kaippa se paremmalta näytti.  ???
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

makkis

Kappas, aihealue josta en ole koskaan kuullutkaan. Herätti vaan mielenkiinnon sen vuoksi, koska omasta harrasteajokista on kolme kertaa ollut ilmat renkaista kateissa, tai siis yksi pyörä kerrallaan. Jokainen kerta syynä on ollut murtunut kumiventtiili. Missään muussa ajokissa en koskaan ole tällaiseen törmännyt.

Nopeuksista ei missään nimessä ole kyse, harrasteajokki on mopomalli joka kyennee vain hieman yli 200 km/h nopeuksiin. Vanteet on alkuperäiset 16 tuuman alut ja rengaskoko erittäin maltillinen 205/55/16. Paineet pidän kyllä tuolla vajaassa kolmessa baarissa.

Itse olen koko ajan kuvitellut että ongelma on tässä nykymenon perussynnissä, eli kaikki valmistaa vain paskaa tavaraa kun me kuluttajat vaaditaan halpaa ja valmistajan pitäisi voittonsa saada, tässä tapauksessa siis paskoja venttiileitä olen syyttänyt. Nytpäs teenkin niin, kun pitää muutenkin käyttää renkaat pois vanteelta, että laitatan tuollaisen metallirunkoiset venttiilit.

fourvalve

#7
Harrastepelin compomotiven vanteissa on metalliventiilit, niissä on myös kumi tiivisteenä sisäpuolella joka sekin voi ajan myötä haurastua.
Jotenkin tuntuu ettei kunnon kumia enää tehdä vaan ovat enemmänkin muovia kuin kumia >:(

Alumiinisia venttiilinhattuja ei saa käyttää, hapettuvat todella tiukkaan eivätkä aukea.
Pitäisi yhdestä tutun pösöstä saada hatut pois, ilman lisäys hankalaa.
BMW z4 3.0i roadster

makkis

LainaaAlumiinisia venttiilinhattuja ei saa käyttää, hapettuvat todella tiukkaan eivätkä aukea.

Totta.

Poksipiheillä kun sitten avaa, niin varmasti murtuu myös kumi.

Sellaiset teräksiset joissa on se venttiilinirrotuskärki, on todella hyvät. Joskin muovisetkin ajaa asiansa,

Jonde

Yhdet metalliventtiilit ollut kilpavanteissa, tiivisteenä vain ohut tiivisterengas sisäpuolella joka ei tuntunut kauheen tiiviiltä, miellän jotenkin perinteisen kumiventtiilin tiiviimmäksi kun tulee kumipinta vanteen molemmin puolin.
Metalliventtiilit oli myös erittäin hankalat saada kiristettyä, kun vanteissa ei ole tarpeeksi tasaista pintaa venttiilin aukon kohdalla että työkalua saisi väliin. Aluhatut toimi noiden kanssa kun kello, vähän rasvaa väliin niin ei hapettunut kiinni.

Vaan venttiilien lisäksi mietin että onko kukaan miettinyt miten typpi renkaan täytteenä toimii kumi ja metalliventtiilin kanssa, siinäkin voi olla eroja ja syitä käyttöön ensiasennuksena.


PTG, Eipä se mitään kusetusta ole täällä myydä samaa rengasta kuin muuallakin, ei isot tehtaat halua lähteä nokian kumisaapas linjalle.

Der Mann.

Lainaus käyttäjältä: jf - 01.01.11 - klo:22:36
Rinkeliin aikanaan laittoivat sellaiset kromiventtiilit, kun ei kuulemma näyttänyt hyvältä perinteisillä... Kaippa se paremmalta näytti.  ???

Kun nyt mainitsit kromiventtiilit, niin sittenhän on olemassa sellaisia kumiventtiilien päälle laitettavia kromikuoriakin. Ne ovat ihan optiikkaa ja ei mitään tekemistä metallirunkoisten venttiilien kanssa.

Tämä vain lisämausteena venttiilikeskusteluun.

Sitten on nykyisin olemassa myös sellaisia "piiloventtiilejä", jotka eivät ulkone vanteesta yhtään. Ilman lisäämistä varten tällaiseen piiloventtiiliin pitää kiertää erillinen adapteri, johon vasta täyttöpistooli sopii. Ovat varsin erikoiset, mutta maailmalta lukemieni kokemusten mukaan käytännön ongelmat olisivat suuremmat kuin hyödyt? Yhtenä suurimmista ongelmista helposti hukkuva täyttöadapteri....
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy