Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Leroy

#1
Lainaus käyttäjältä: Zego - 09.12.15 - klo:20:05
Tämä oli ihan kokemuksesta ja ihan kolmesta tapauksesta oikeassa elämässä joten yritin auttaa. :-[

Näistä uusikoppaisista?

Itsellä on myös kokemusta edelliskopan (2010-2014) Lega/OB. Ekasta maalattiin katto, kiveniskemä tuulilasin laidassa, ex-liisari...tehty mitään, 0,5cmx0,5cm ruppu siinä. Toisessa kiveniskemä, pohjat puhtaiksi ja iskemä kiinni, ei ongelmaa.

Eli jos haluat auttaa, kerro toki, mitä asialle voi tehdä. Nythän ilmoitit vaan, että katot ruostuu. Ne ruostuu varmasti (niin OB:ssa kuin monessa muussakin merkissä, eripuolella autoa) jos ne altistetaan ulkoisille tekijöille.

Eli toistan tämän jääkylmän faktan. Katossa ei ole mitään sellaista vikaa, joka tulee "sisältä päin".
#2
Todella hyvin kirjoitettu analyysi, Willhard. Hyvä, että löysit motivaation uudelleen tuon kirjoittamiseen.

Napinan aiheista tunnistan "tutuksi" Subaruksi valot, grammarin ja jotkut ärsyttävät epäkäytännölliset ratkaisut sisätiloissa. Perus paketti tuntuu silti olevan kunnossa. Napsun jos ovat pintakovuutta edellismallin jousituksesta saaneet pois, niin tämä malli saattaa olla vielä elämäni ensimmäinen uusi auto (jos ei Foreen tule jotain mullistavaa).

X-mode on kyllä oikeasti toimiva. Pari kk sitten tehtiin käytännön testiä Forelle Karjalan Prikaatin ex-maisemissa, ja täytyy todeta, että melkoinen pässi saa olla jos leipoo auton juntturiin tuolla. Toki sitä alennusvaihteiston nostalgiaa on vaikea tappaa, mutta onnistuneesti tuo x-mode repii Subarun loistavat maastoajo-ominaisuudet 2010-luvulle.
#3
Sinkityshän ei ole ihan noin yksiselitteinen ja autuaaksitekevä juttu taistelussa korroosiota vastaan. Neljän edellisen käytettynä ostetun autoni kanssa yhteinen taipaleemme on alkanut maalaamoreissulla. Suurimmaksi osaksi edellisen omistajan huonon autonhoidon vuoksi. Esimerkkinä vaikkapa Passatin eturoiskeläppien alta alkanut ruostuminen -> läpän ja maalipinnan väliin jää paskaa ja pikkukiveä -> pinta rikki -> hakkumiehet alkaa nakertamaan. Tuskin olisi älytön investointi ollut muotoilla pala 3M:n kiveniskuteippiä läppien asennusvaiheessa sinne väliin, kun tuo ruostepaikkana ei mikään ennalta-arvaamattomin ole. En siis syytä suunnittelua, vaan sitä tampiota, joka ei ole tutustunut ostamaansa tuotteeseen

Oma kommentointini aiemmin liittyi juuri siihen, että itsestään ruostuvaa sorttia ei Outbackin katto edellisessä ja tuskimpa tässäkään mallissa on, toisin kuin tämän zego- jampan kirjoituksesta voi tulkita. Tarvitsee ruostuakseen ulkopuolista apua. Myöskään auton värillä ei ole ruostumisnopeuteen mitään väliä. Valkoisessa sitä "kattoa tarkkaillessa", kiveniskuja laskiessa ja tilannetta voivotellessa, se on visuaalisesti näyttävämpää.

Ja tuo teippiviritelmähän ei ole osa korroosionestoa. Se on suoja kiveniskuja vastaan.



#4
Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.12.15 - klo:07:37Katon etureunaa kannattaa tarkkailla hetimiten, lähtee ainakin valkoisessa tosi nopeasti ruostumaan

Sanallinen tehtävä:

Sinulla on kahdet alushousut. Mustat ja valkoiset. Kummatkin tuhriutuvat kiinteään ulostemassaan. Ovatko mustat alushousut puhtaat?

Mutta ei siinä. Tiedän itsekin tapauksia, joille ei voi antaa edes bussikorttia, niiden heikon laadun vuoksi. Voivat taittua farkun taskussa.
#5
Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.12.15 - klo:07:37
Onnittelut uudesta autosta! Katon etureunaa kannattaa tarkkailla hetimiten, lähtee ainakin valkoisessa tosi nopeasti ruostumaan (elleivät muuttaneet tuotantomenetelmää).

Ammutaan tämä ankka alas täältäkin. Edelliskorimallin Outbackissa se katon etureuna on melko otollinen paikka kiveniskemille. Tämän ymmärtää hyvin, kun ajaa OB:n parkkiin vaikkapa jonkun muun crossover -tekeleen viereen ja tarkastelee näkymää edestä päin. OB:n tuulilasi on tarjolla kuin Sokoksen ovet, ja se pykälä siinä tuulilasin ja katon saumassa on otollinen paikka kiville/nastoille jne. Tämä on myös tehtaan tiedossa ja uuteen OB:iin myydään mm. sellaista katon suojakalvoa siihen etureunaan.

Mitään...hmmm..patologista vikaa siinä katossa ei ole. Siis sellaista, mikä aiheuttaisi ongelman "sisältä päin". Huolimattomia käyttäjiä kyllä voi olla.
#6
Willhard, onnea hienosta autosta! Mainitsit tuossa positiivisten asioiden listassa maastoajo-ominaisuudet. Miten olet kokenut X-moden toiminnan Outbackissa? Aiemmissa sukupolvissa (viimeisin -12 Fore?) alennusvaihteistohan oli vakiokamaa bensavaparimanuaalien yhteydessä, ja x-mode on nyt cvt-sukupolven korvike tuolle. Itse kyllä positiivisesti yllätyin tuon toiminnasta Foressa. Yllättävän hyvin toimi ja luulisi tyydyttävän 90% "Seijan ja Erkin Salainen Hillapaikka" -ajoista ja jopa haastavammistakin paikoista.
#7
Subaru / Vs: Subaru
08.12.15 - klo:00:44
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 06.12.15 - klo:13:45
Nämä muut Subarut ovat auttamattoman vanhanaikaisia ja epätaloudellisia. Sisustat häviävät tyylikkyydessään ja laadukkuudessaan mm. vastaaville Skodille 6 - 0! Erityispiirteenä sisustasta muovisuus ja huonot sovitteet -> nitinät ja natinat.

Voin todeta vain, että viimeisimmät (karkea arvio:) 10l/100km bensa-Subet ovat  kaiken kaikkiaan olleet taloudellisempia kuin se yksi 5l/100km Passat.

Ihmeellisiä nämä "nitinät ja natinat"...Kaikkien nitinöistä ja natinoista vaivaantuvien espoolaisisien pitäisi nousta sieltä omasta lamaannustilastaan ja käydä koeajamassa vaikka jotain LR Deffua ja miettiä miksi siinä on 60ke:n hintaan enemmän komptenssia kuin siinä omassa RS Ocussa.
#8
Subaru / Vs: Subaru
06.12.15 - klo:23:55
Taitaa mennä provon piikkiin. Katon reuna oli edelliskorimallin OB/Legacyssa altis kiveniskuille ja jos uusavuttomuuttaan/laiskuuttaan omistaja ei noille mitään tee, varmasti alkavat ajanoloon pohjistaan punertaa. Ei mitään vagin sinkityskatastrofin (3C + lukuisat muut mallit) tapaista ilmiötä tässä näkemykseni mukaan ole.
#9
Subaru / Vs: Subaru
01.12.15 - klo:19:10
Oh premium, where art thou?
#10
Niinpäniin tietysti. Yövuoroputkessa ei allekirjoittaneella luetun ymmärtäminen ollut näpeimmillään. Pahoitteluni aivopierusta.
#11
En osaa tohon sanoa, mutta miten mulla on muistikuva, että tuon ikäinen 2.0FSI on hihnalla. 1.6FSI oli ketjulla?!
#12
3C:n perus ruostepaikat? Anyone? Ovien koristelistojen ympäristöt kannattaa tarkastella. Samoin kattokaiteiden kiinnityspisteiden ympäristöt, konepellin sauma, takaluukku kilven syvennyksestä eritoten.
#13
Subaru / Vs: Subaru
18.08.14 - klo:00:28
Noista kolmesta löisin rahani kiinni Daewoohon. Mökillä mikroaaltouuni kestänyt ihan törkeää väärinkäyttöä.
#14
Mulla oli 3C:hen uudesta saakka vaihdettu kymppitonnin välein öljyt. Käytin osaltani Teboilin 5W-40 DD ja öljyä ei kulunut vaihtovälillä ( ainakaan sinne 181tkm saakka). Halpaa ku saippua vieläpä. 26,90â,¬ neljän litran kannu oli kun viimeisen kerran Puuilosta ostin.
#15
Subaru / Vs: Re: Subaru
26.02.14 - klo:17:27
Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 26.02.14 - klo:10:04
Subarun nykyinen CVT + neliveto on huono wannabe nelari. Täällä tiedettiin.

  ;D

Kyllä. Espoolaisisien virtuaalihoplop oli jo absoluuttisen totuuden asiasta ulostanut meidän kaikkien iloksi.
#16
Volkswagen / Vs: VW Golf Gt sport -08
13.12.13 - klo:22:06
Ihan siisti Golffi!

Katoinko oikein tuosta kuvasta, että kuskinoven nurkka irvistelee hieman. Jos siis näin on niin käyhän ihmeessä VW:ltä kinuamassa freebie korjaukset.
#17
Mihin se vol. 2 hävisi?
#18
Subaru / Vs: Subaru
07.12.13 - klo:12:41
Rohkenen pesunaarmujen synnystä olla kanssanne eriävää mieltä.

Toki käsinpesullakin naarmua saa, jos sienellä pintaa pyörittelee ja kuivailee säämiskällä tai silikonilastalla. Itse en autoon mekaanisesti koske millään, jos en ole varmistunut siitä, että esipesulla on kaikki irtolika pinnoilta poistunut ja käytännössä ainoa epäpuhtaus,  jota silmin voi havaita on sellaista traffic filmiä. Esipesussa foam lance on kyllä aivan ykkönen. Kontaktipesussa käytän vain lampaanvillakinnasta ja en anna pestessä ollenkaan painetta, hankausta tms. Pesu paneeli kerrallaan ilmavirran suuntaisesti, ei pyörivin liikkein. Kaksi ämpäriä, pesu ja huuhteluvesi erikseen. Kuivaus, jos paineilmaoptiota ei ole, ensin huuhtelemalla auto vapaalla letkupaineella ( jolloin suurin osa vedestä poistuu pinnoilta) ja sitten mikrokuituisella kuivausliinalla painelemalla (ei pyyhkien).

Mutta näille sekoiluille on toki omat ketjunsa ja fooruminsa, mutta pehmeälakkaisena tunnetun Subarun pinnoista ja niiden hoidosta puhuttaessa istunee myös tähän.

Toki suurin osa Subaruista on ollut ankarassa  käytössä, niinkuin kuuluukin ja niitä jälkiä varmasti tulee, sille ei voine mitään.
#19
Subaru / Vs: Subaru
06.12.13 - klo:22:28
Joo, kyllä se pehmeempi lakka helpommin ottaa itseensä.

Tosta linkistä voi lukea mun taistelun viime kesältä...hartioihin sattuu vieläkin. Ja näkee sen kunnon mihinpinnat oli saatu...


http://legacygt.com/forums/showthread.php/my-2010-touring-wagon-full-detail-210128.html?t=210128&highlight=2010+touring+wagon

#20
Subaru / Vs: Subaru
06.12.13 - klo:22:16
Kun se lakka ON oikeesti pehmeä, niin pesumetodeilla sen saa helposti vituiksi. Käytännössä kerta jossain  pesuautomaatissa ja se on siinä. Pyörteet pellissä. Ja itsellä kun oli ex-liisari, niin epäilen ex-haltijan intoa asianmukaista puhtaanapitoa kohtaan. Toki myös autoliikkeen fiksarit oli pilanneet kyljet jollain karvalaikalla, kun ihan järkyt hologrammit näkyi jopa epäsuorassa valossa.. :P

Käyttöä ajatellen helpoimmin selviäisi, kun valkoista tai hopeaa katselisi...Musta alkaa jo ajatuksen tasolla naurattaa. Vaikka ei tämä Galaxy Blue paljon herttaisempi pideltävä ole.

Mut hei, Hondan lakka on vieläkin pehmeempää... ;D
#21
Subaru / Vs: Subaru
06.12.13 - klo:21:59
Oli mullakin 2010 Legassa huonokuntoinen maalipinta kun sen käytettynä ostin. Kolme päivää myllyttelin sitä ja maalarinkin hoteissa kävi, niin ei ole enää. Toki talven jälkeen joutuu ylläpitomylläyksen muodossa taas lakkapintaa ohentelemaan. Mutta niin piti volkkarinkin kanssa..
#22
Subaru / Vs: Subaru
06.12.13 - klo:21:56
Siis jätkät hei, hold on, hold on..

Puhuin lähinnä lakan kovuudesta. Yleensä ottaen japsit on pehmeälakkaisempia, naarmua jää helpommin, mutta  jää sitä toki kovalakkaisempaakin. Kovalakkaisessa on myllytystä ajatellen kovempi työ saada ne naarmut pois, kun taas pehmälakkaisissa se viimeistely saattaa teetättää töitä, kun se pehmeistä pehmeinkin mikrokuitu jättää pyyhintänaarmua.

Ruostumiseen ei lakkapinnan kovuudella ole mitään vaikutusta, kuten esim. useissa post -2005 VW -malleissa on selväksi käynyt.

Kaiken kaikkiaan musta  Subaruissa on vähemmän aplaripintaa kuin uudemmissa VW:ssä, mutta esim. puskureiden lakka on niin ohutta, että muutaman kymmenen tuhannen ajoviima jo mattaa sen.
#23
Subaru / Vs: Subaru
05.12.13 - klo:23:59
Legacyn käytin 120tkm huollossa, missä teetätin lisätöinä CVT:n öljynvaihdon ja peräöljyjen vaihdon. 670â,¬ oli setbäkki. En pidä ollenkaan pahana. Toi lootan öljynvaihto oli luonnollisestikin se suurin yksittäinen kustannus..

Sitten teetin Lekalle ruostesuojauksen luottomaalarini toimesta. Voin lämpimästi suositella Subarun omistajille. Tai alustasta jäi vähän homma kesken, kun nosturi oli mallia hankala, palataan tähän tuonnempana. Sisäloksut pois ja helmat, alla on pelkkä maalattu pelti vailla mitään suojausta. Tai iskaritolpan takana oli sellainen aanelosen kokoinen läntti jotain mähmää, joka säikähti painaria. Jos volkkarit pukkaa sitä sinkkirakkulaa ja kukkaa pelleiltä, on näissä otollinen maaperä pikku hakkumiehille tuolla alustan syövereissä.

Sen verran hipo olen maalipinnan suhteen, etten vienyt mihinkään isompaan ruostesuojaamoketjun
liikkeeseen hiekkaisella sienellä pestäväksi, vaan tutulle, joka ymmärtää meidän australialaislampaan perseellä autoa hellivien päälle. Sen verran pehmeä toi Suben lakka on, ettei viitsi mihin tahansa narikkaanviedä raiskattavaksi...Ja toisaalta ei viitsi joka pesun jälkeen myllyttääkkään uudestaan.


#24
Hyvä keino spotata noita noita koristelistan ympäriltä ruostumisia (siis mikäli selvä näköhavainto ei jo anna jackpottia) on esim. autoa pestessä kokeilla sormea kuljettamalla listan "juuresta". Voi vaikka sulkea silmänsä testin ajaksi... ;D Mikäli tunnet listan vieressä epätasaisuutta, voit olla olla melko varma, että pienet hakkumiehet, ovat jo hyvässä vauhdissa pääsemässä julkisivupuolelle. Toki siellä voi olla yksittäisiä pikiknöllejä tai muuta vierasta partikkelia, mutta koko listan matkalla sormessa tuntuva pini nypytys ja peli on selvä.

#25
Onhan noita kattokaiteiden kiinnityspisteistä lähteneitä ruostumisia tässäkin topiikissa...ja ei oo vain Passatin ongelma.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17581.0

Niin ja värillä ei ole mitään yhteyttä ruostumisnopeuteen.
#26
...ja aikaperusteinen vaihtoväli oli pitkään neljä vuotta, vaikka oisit vaan 20tkm ajanut. Mitä lienee uudemmissa?
#27
Auton valmistajat ja hihnaporukka lähettää tutkijavetoiset delegaatiot ryyppäämään Arinaan muutamaksi viikoksi ja lopputulemana on, että syyllinen on haudattu asfaltin seassa tiestöön. "Siellä se vika on, ei meidän tuotteissa."

Vähän aiheen sivusta, mutta en perhepiirin volkkareista muista yhtään tapausta, minkä hihnalla olisi ajettu yli 90tkm. Merkkiliike on aina suositellut vaihtoa tuossa kohdassa, riippumatta auton lokaatiosta. Jonkun nelosgolffinkin ykskutosen bensakoneen huoltokirjan mukainen vaihtoväli oli jotain 180tkm luokkaa, mutta liekkö kukaan hullu yrittänyt sinne asti. Kaiken kaikkiaan noi vaihtovälit on volkkarin käyttöoppaisiin merkitty niin maan perusteellisen hämärästi ja epäselvästi, että näitä "milloin hihnavaihtoon" -keskusteluja tuntuu merkin foorumeilla putkahtelevan säännöllisin väliajoin... :P
#28
Vai voisiko oktomurske kuitenkin olla syypää myös nykyautojen ennenaikaiseen ruostumiseen?  :-\

Löydös voi olla merkittävä... Pahimmassa tapauksessa oktomurske on SE konsernia 2000 -luvun puolivälin jälkeen piinannut arkkivihollinen. Niinkuin kryptoniitti terikselle. Sille kun annetaan päihin, niin homma on bueno.
#29
Autonhoito / Vs: projectech.fi
16.10.13 - klo:23:59
Ei toi mikään perusbasaari olekaan. Ei tartte kiusaantua tinkaamisesta. Hinnat on siellä esillä.

Näistä harvoista suomalaisista detailing -verkkokaupoista ko. on sitä kovinta ydintä ja useiden tilausten kokemuksella voin sanoa, että asiakaslähtöisempää ja palveluhenkisempää toimijaa on hankala löytää. Itse en tässä tapauksessa antaisi tällaisten teknisten sinällään mitättömien pikkuseikkojen nousevan autoni hyvinvoinnin tielle. ;D
#30
Subaru / Vs: Subaru
26.09.13 - klo:22:07
Ajelisin paikatulla menemään. Tyytyväisenä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy