Uutta Roomsteria ostamassa

Aloittaja manni, 01.08.13 - klo:17:08

« edellinen - seuraava »

manni

Iltaa,
Olen täällä uusi, tulin katsomaan millaista touhu on kun Roomster-hakusanalla löysin tänne Googlesta.

Eli, olen kolmekymppinen uusikaupunkilaismies, joka on tähän asti hoitanut auton tarpeensa kotimaisella Eurosamaralla. Pikkuhiljaa on nälkä kasvanut syödessä ja menin vahingossa koeajamaan Roomsteria ja alan olla varma että haluan sellaisen.

Tuo malli lienee tälläkin hetkellä hyvä ostos jos haluaa hyvän pienehkön tila-auton pienellä budjetilla? Haluan että auto on hyvä ajettava, riittävän tilava retkeilykamoille (pyörä mahtuu sisälle valmistajan telineeseen kun ottaa eturenkaan irti), riittävän ripeä ja taloudellinen.

Olen katsonut malliksi Experience- tai Scout-varusteisena ja 1.2 TSI 105 DSG:llä. Olen DSG-vaihteistolla ajanut jonkun verran vanhempien Golfin (mk6, 2010 1.4 TSI) ja Caddyn (2.0 TDI 4Motion) kanssa ja tykännyt hyvin paljon.

Koeajolla olin Turussa Rinta-Joupilla, siellä oli karvalakkivarustelulla ja mopoimmalla TSI-koneella. Sekin tuntui hyvältä, vielä paremmalta tuntunee paremmin varusteltu.

Olen miettinyt vakiovarusteiden lisäksi tällaisia:

0TD   Metalli- ja helmiäisväri
1D2   Irrotettava vetokoukku
3GN   Tavaratilan välipohja, jonka alla säilytystila
6E3   Keskikyynärnoja edessä
7X1   Pysäköintitutka taakse
NG7   Polkupyörien kuljetusteline tavaratilassa
PG1   Kattokaiteet, hopeanväriset keskiosat
PHZ   Sähkötoimiset ikkunat myös takana
PK3   Panorama -lasikatto
PK4   Moottorin muovinen alasuoja
PNA   Amundsen+ -navigointilaitteisto
PT7   Bluetooth -matkapuhelinvalmius (Amundsen+)
UF6   MDI-multimediasovitin (Mobile Device Interface)

Osa noista tulee vakiona jo toisen noista mallin mukana, molemmissa on vakiona mm. automaatti-ilmastointi.

Kuulostaako tämä autohanke mielestänne järkevältä ja varusteet myös?

Onko Scout-versio korotetulla maavaralla ajotuntumaltaan yhä hyvä myös? Rinta-Joupin myyjä Turussa väitti ettei sitä saisi enää.

Edit: tämän kokoluokan autoista kokemusta on ensimmäisen polven Berlingosta, ajan työssäni tällaista paljon. Tuntuma ihan kiva mutta työkalumainen. Toisen polven Berlingoa kävin koeajamassa eikä se ollut ollenkaan makuuni, vähän kolho.

Tällaisia vaatimuksia olen myös asettanut autolle:

- Henkilöautomainen ajettavuus ja mukavuus (mukavuuteen luetaan mukaan hyvin toimiva automaatti-ilmastointi)
- Nykyistä autoa pienempi kulutus (nyt yhdistetty 7,5 l / 100 km)
- Maavara ei olennaisesti matalampi (nyt 14 cm)
- Suorituskyky ei nykyistä huonompi (nyt 0-100 km/h 12,5 sek)
- Riittävä tilavuus, muttei kuitenkaan laiva (Roomster tuntuu juuri sopivalta)
Uusikaupunki

Jerry Cotton

Lainaus käyttäjältä: manni - 01.08.13 - klo:17:08
Kuulostaako tämä autohanke mielestänne järkevältä ja varusteet myös?

Onko Scout-versio korotetulla maavaralla ajotuntumaltaan yhä hyvä myös? Rinta-Joupin myyjä Turussa väitti ettei sitä saisi enää.

Tällaisia vaatimuksia olen myös asettanut autolle:

- Henkilöautomainen ajettavuus ja mukavuus (mukavuuteen luetaan mukaan hyvin toimiva automaatti-ilmastointi)
- Nykyistä autoa pienempi kulutus (nyt yhdistetty 7,5 l / 100 km)
- Maavara ei olennaisesti matalampi (nyt 14 cm)
- Suorituskyky ei nykyistä huonompi (nyt 0-100 km/h 12,5 sek)
- Riittävä tilavuus, muttei kuitenkaan laiva (Roomster tuntuu juuri sopivalta)

Mulla oli Roomster 1.9 Tdi, jolla ajoin 45 tkm, myydessä mittarissa oli 95 tkm. Auto täyttää nuo kriteerisi mainiosti. Jos rahkeet riittää, niin varusteiden ruksimista suosittelen. Perusvarusteinen malli on varsin kuli Scouttiin verrattuna. Mun autoon edellinen omistaja oli valinnut ilmeisesti koko lisävarusteluettelon, paitsi että malli ei ollut Scout. Porukoilla on edelleen vastaavan mallinen Scoutti, eikä ajotuntumassa ole mitään eroa tavalliseen verrattuna (rengaskoot oli meillä samat 16-tuumaa). Käsittääkseni Scoutti ei tuo tekniikkaan ja alustaan mitään muutoksia. Ei edes siihen maavaraan.

Vaihdoin vanhempaan mersuun, koska Roomsterissa ärsytti myöhemmin ilmaantuneet räminät, natinat ja pienet viiden markan viat. Samoin sisämelu, halvahkon oloinen kovamuovisisustus ja lyhyt välitys pänni maantiellä. Toisaalta ne on helpompi hyväksyä hintaluokka huomioon ottaen. Halusin myös automaattivaihteiston dieselin kera, nimenomaan oikean automaatin, en dsg:tä.

Malli on varmasti ajo-ominaisuuksiltaan luokkansa paras, ja viikottain tulee ikävä Roomsterin tavaratilan ja takapenkkien muuntelumahdollisuuksia. Mustilla "mafialaseilla", tummalla metallivärillä, vaalealla sisustalla ja isommilla orkkisvanteilla kiesi oli mun mielestä ihan kivan näköinenkin.

Lisähuomiona voisin sanoa, että Roomster on ainoa omistamistani autoista, joka selvästi provosoi kanssakulkijoita. Kiilailut, pakko-ohittelut ja jopa sormen näyttämiset oli yllättävän säännöllisiä reaktioita muilta autoilijoilta Roomylla ajaessani. Ikinä aiemmin, eikä Roomsterin jälkeen vastaavia kohtaamisia ole tullut. Tuskin tuolla mallilla mun ajotapakaan mikään äärimulkku ole ollut :o

automaattori

Skodan Suomen sivuilla on hinnastossa vielä Scout-malli. Roomster on ehdottomasti kaikissa nykyautoista käytännöllisin!!! Auto on myös loistava ajettava, miinuksena kun kaikkea ei voi saada, niin äänieristys ei ole paras mahdollinen.

Meillä on nyt kakkosautona Fabia ja keskusteltiin vaimon kanssa että miksi ihmeesä luovuttiin Roomster Scoutista? Roomster rules! Ota kaikki varusteet Scoutiin, niin saat huippuauton ja rengasmeluhan on hoidettavissa siedettäväksi oikealla rengasvalinnalla. Alla linkki mun entiseen Roomsteriin.

http://www.esamelametsa.fi/Sivusto/roomster.html
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 01.08.13 - klo:23:30
Skodan Suomen sivuilla on hinnastossa vielä Scout-malli. Roomster on ehdottomasti kaikissa nykyautoista käytännöllisin!!! Auto on myös loistava ajettava, miinuksena kun kaikkea ei voi saada, niin äänieristys ei ole paras mahdollinen.

Meillä on nyt kakkosautona Fabia ja keskusteltiin vaimon kanssa että miksi ihmeesä luovuttiin Roomster Scoutista? Roomster rules! Ota kaikki varusteet Scoutiin, niin saat huippuauton ja rengasmeluhan on hoidettavissa siedettäväksi oikealla rengasvalinnalla. Alla linkki mun entiseen Roomsteriin.

Linkkejä en katso, mutta kyllä hämilleni menin minäkin kuin hyppäsin seinäjoella .1.2 tsi fabiaan vm 11,  Verrattuna rs fabiaan vm 10.

Mutta kyllä melua on enemmän roomsterissa,  kuin rs fabiassa (combi) vaikka jopa 15mm rengas korkeus erolla (120km/h) ja sitten 140 huh huh!
http://www.esamelametsa.fi/Sivusto/roomster.html
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

manni

Kiitos.

Mielipiteenne on tärkeitä ja ratkaisevat vielä varmemmin sen, että auto menee tilaukseen jahka rahoitusasiat selviävät lopullisesti.

Scout-malli ja mahdollisimman monet optiot tulevat listalle mukaan. Vaaleaa sisustustakin olen miettinyt ja nuo kuvat kertovat hyvin miksi. Mustana paljon tylsemmän näköinen.
Uusikaupunki

the_raz

Meillä Roomster Experience TSI 105 DSG vuodelta 2011. Tällöin Experience-varustelu oli kattavampi kun mitä nyt, silloin esim peruutustutka sisältyi hintaan. Muita varusteita mitä silloin ruksasin oli metalliväri, irroitettava vetokoukku, 3-puolainen ratti radion säädöillä ja MDI, eikä juurikaan muuta. Kiinteää navia ei tänä päivänä välttämättä kannata erikseen ostaa, irtomalliset saa alle 100 eurolla, ja kännykässäkin usein on jo ihan käytettävä navigaattori, varsinkin oikeanlaisella kiinnityksellä  - tämä siis puhtaasti oma mielipiteeni. Lasikattokin voi olla siinä mielessä paha että kun siihen tottuu ei voi enää olla ilman  :D

Ainoa mikä näin jälkikäteen harmittaa omassa varustelussa on että jätin bluetooth-valmiuden pois, nyt olisi ollut kiva kuunnella Spotifyta kännykästä langattomasti... Muuten auto on meidän mielestämme täydellinen (perheessä kaksi lasta 4 ja 5v), ja tämä on jo perheemme toinen Roomster (välillä oli Yeti mutta se oli liian pieni!), yhteensä olemmen ajaneet 85 tkm Roomstereilla.


automaattori

Bluetooth on kyllä huippu, ei tarvitse pelätä poliisia kun handsfree toimii ja sehän todistetusti toimiii! Vaikka mulla on täysinvarustettu neliveto-Yeti, niin jotenkin kaipaan yhä Roomsteria. Ensin ajattelin että Fafia vaihtuu Ocu III Rräsään, mutta nyt kun järjellä ajattelee, niin Roomsteri on listalla ykkösenä, Räsä olisi muutenkin ylittänyt budjetin.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

jlindstrom

vielä kun siihen saisi yetin bi-xenonit jotenkin taiottua..

manni

Laitoin tänään tarjouskyselyä parille Skoda-jälleenmyyjälle ja pankille rahoitushakemuksen...

Kai tästä on hyvä lähteä eteepäin. Tänään päivällä koeajoin Golf mk6:n 1.4 TSI:n (90 kW) sekä 7-pykäläisen DSG:n, tuo DSG vaikutti oikein kivalta, tätä ennen testannut 6-pykäläistä DSG:tä, joka oli myös erinomaienn.
Uusikaupunki

harry

Itselläni on vm 2012 roomster 1,2tsi dsg tuolla korkeimmalla varustetasolla. Otin siihen vielä sitten lisäksi navigaattorin , parkkitutkan , bluetoothin ja sport istuimet ( vähänikin pitkäjalkaisen kannatta ne ehdottomasti ottaa ) ja teetin äänieristyskäsittelyn. Lopputuloksena on todella erinomainen auto sekä kaupunkiin , että pitkälle matkalle. Moottori vaihteistoyhdistelmä on loistava , kulutus sekalaisessa ajossa on ollut 6-6,5/100km , maantiellä menee 5:n pintaan. Ajo-ominaisuudet on moitteettomat ja ajoasento ym istuimilla aivan optimaalinen ; vasemman jalan saa ojennettua täysin rentoon asentoon ja kyynärtukien korkeus osuu aivan nappiin. Tilankäyttö on myös lyömatön. Kokonaisuutena selkeästi paras auto , mitä olen omistanut ,  mukaanlukien useampi nk premiunauto.

manni

Kiitos tästäkin mielipiteestä.

Olen tähän mennessä saanut tarjouksen Scoutista kaikilla olennaisilla varusteilla Rinta-Joupilta (Turku) ja Laakkoselta (Jyväskylä), molempien tarjoukset aika lähellä toisiaan. Auton perushinnasta molemmat tinkivät noin 1500 â,¬, mutta muut hinnat ovat kuten Skodan sivustojen hinnastossa on.

Oletteko saaneet selvästi kovempia alennuksia listahinnasta?
Uusikaupunki

manni

Edellisen parin viikon aikana tullut ajettua aika paljon, 2800 km. Nykyinen autoni, Lada Eurosamara 1500 GLi, toimi täysin moitteettomasti tuonkin matkan, mutta mieleen tulee kuumina ilmoina uusiminen. Auto on lisäksi parin viikon telttaretkillä aika ahdas.

Ruotsin ja Tanskankin puolella tuli nähtyä muutamia Roomstereita ja ne kaikki näyttää pelottavan kivoilta silmääni.

Miltei varmaksi jo tiedän, että jos perjantaina pankissa kaikki on OK, tilaan heti sen jälkeen uuden Roomsterin :)
Uusikaupunki

manni

Millaisia sisätilalämmittimiä teillä on? Defan Terminiä ainakin on saatavilla kohtuuhintaan ja vaikuttaa kivan pienikokoiselta. Riittääkö 1400 W vai kannattaako samantien 1900 W? Nykyisessä autossani on 2 kW tehoinen lämmitin, mutten ole koskaan sitä tarvinnut yli 1,2 kW:n tehoisena käyttää (Lada Samara autona).
Uusikaupunki

manni

#13
Auto tilattu. Ulkoväriksi tuli Miami Blue, Safari Beigeä ei saanut enää. Sisusta kaksivärinen (vaalea alaosa).
Uusikaupunki

harry

Tuo 1400W on riittänyt ainakin itselläni oikein hyvin. Laita kokemuksia tänne , kun saat auton. Itselläni mittarissa on jo 42tkm ja kyyti vaan paranee. Tuo alaosastaan vaalea sisustus on hieno ja säilyykin hienona , kun putsaa ja käsittelee suoja-aineilla säännöllisesti.

manni

Tein tuossa ohimennen bloginkin jo valmiiksi autolle.

Millainen suojaus pohjassa on vakiona? Onko tarvetta teettää autolle heti kunnon massaus (liikkeessä joka tietää mitä tekee ja ei mitätöi koritakuuta).
Uusikaupunki

Janneh

Naapurilla on tuollainen Roomster Scoutti punaisena. On kyllä hyvännäköinen auto  :)

manni

Tilasin vielä pari lisävarustetta lisää.

Nämä on:
  • PK7, "Linssilähivalot ja erillinen kaukovaloumpio"
  • PL7, "Nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet)"
TM:n testin mukaan nuo paremmat valot tarjoavat erityisesti kaukovalojen puolella parannusta kuvion leveyteen ja pituuteen. Kun on Bluetooth-varustus, olettaisin että helpompaa vastata puheluun vastausnäppäimellä kun etsiä viiksien avulla vastaustoimintoa.

Tarkemmasta toimitusajasta ei ole vielä tietoa.
Uusikaupunki

manni

Uusikaupunki

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy