Via Baltica?

Aloittaja J, 12.05.13 - klo:11:54

« edellinen - seuraava »

J

Olen yrittänyt netistä kahlailla ajankohtaista tietoa Via Baltican nykykunnosta, hieman heikolla menestyksellä.

Tässä kesälomaa (heinäkuussa) suunnitteltaessa on yhtenä vaihtoehtona tullut mieleen se, että Saksaan menevän laivan sijasta ajelisikin Tallinnasta Varsovan kautta itäiseen Saksaan.

Ajatuksia herättää lähinnä teiden nykykunto sekä aikataulullisesti se, että onko realistista laskea että päivässä ajaa Tallinnasta Varsovaan (noin 970 km) mistä aamulla jatkaisi taas eteenpäin? Ideana ei ole poikkeilla katselemaan Baltian maita ja niiden nähtävyyksiä sen enempää, vaan päästä reippaasti Keski-Eurooppaan. Varsovasta olisi helppo ajaa jo seuraavana päivänä Saksan puolelle.

Muutama vuosi takaperin menimme laivalla Gdyniaan ja jatkoimme sietä Saksaan, eli Puolan maantiekulttuuri on suunnilleen tiedossa.

Kaikki muukin tieto tuosta paikoin parjatusta Via Balticasta on hyvin tervetullutta.

Taky

Lainaus käyttäjältä: J - 12.05.13 - klo:11:54
Kaikki muukin tieto tuosta paikoin parjatusta Via Balticasta on hyvin tervetullutta.

Ihan tuoretta infoa ei, parin vuoden takaista ja silloin Riikaan saakka eikä mitään valittamista ihan hyvin matka taittui.

Ihan Riian päässä oli silloin joku uusi pätkä vielä juuri avaamista vaille mutta nyt sekin jo varmasti auki ja nykyaikaisessa kunnossa, eli Riikaan saakka ainakin pääsee paremmin kuin kotimaisilla teillä.

Mutta liki tuhat km kuulostaa kyllä yhdelle päivälle paljolta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ghzeit

Ei tietoa kunnosta, mutta meilläkin tuo oli yhtenä vaihtoehtona kun kipaisimme auto-motskari-kombolla Barcelonaan. 1000km/päivä on kyllä sietokyvyn äärirajoilla, suosittelen lyhyempää päivämatkaa  ;)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Jerry Cotton

En ymmärrä via baltican moittimista, muutaman kerran ajanut sitä kautta moottoripyörällä ja nopeammin matka siellä taittuu kuin Suomen maanteillä. Päätiet ei ainakaan ole huonompia kuin täällä kotimaassa.

Toki nopea eteneminen vaatii "baltialaisen ajotyylin" sisäistämisen. Tutkat välttää kun tottelee vastaantulevien valojen vilkkutteluja.

Augustowista (Puola) Tallinnan satamaan (noin 750 km) ajaa suht helposti reilussa kahdeksassa tunnissa välttämättömine taukoineen, joten en näe miksi Varsovaan ei ehtisi päivässä. Toki Varsovan kehätiet ja keskusta ovat aina aivan tukossa, joten majapaikan etsimistä ei kannata kovin viime tippaan jättää. Itse ainakin suosittelen välttämään koko kaupunkia omalla autolla, jos mahdollista.

Janneh

Kerran ajanut tuon läpi ja yksillä sakoilla selvittiin.. Tutkia yllättävän paljon

brainsurgery

Joo, ennen Puolaa ei paljon kannata ajaa ylinopeutta, etenkään taajamissa. Puolassa sitten kannattaa seurata vastaantulijoiden valoja niin ei pääse tutka yllättämään :)

r.e.t

Reitin suunnittelussa kannattaa käyttää navigaattoria tai netin reittiohjelmia ja siihen vielä pakolliset auton sekä matkustajien huoltotauot päälle, johon luonnollisesti vaikuttavat ainakin matkustajien määrä ja ikä. Silloin yleensä pääsee suht realistiseen matka-aikatauluun. Mikäli ylimääräisiä tietöitä ei tule ( varmasti tulee jossakin kohtaa matkaa ), niin silloin saattaa tuon arvioidun ajan jopa alittaa.

Harva edes lähtee Tallinasta ja ainakin pienempien kersojen kanssa jo laivamatka hkistä-tallinaan voi olla stressaavampaa kuin varsinainen ajaminen via balticalla.  Mikäli kuitenkin yövyt tallinassa ( tai laivalla ), niin silloinkin näyttäisi nokialainen ennustavan 14 tunnin rupeamaa, eli ainakin itse luokittelisin tuon stintin jo erittäin haasteelliseksi, sama kuin ajaisi Tukholmasta Tanskan läpi keskiseen Saksaan. Matkatunnit puuduttavat sekä ylä- että alapäätä enemmän kuin kilometrit.

Itse muistelen ajaneeni useinkin Helsingistä Kaunasiin, joskus Puolankin puolelle, mutta en kertaakaan Varsovaan asti. Takaisin päin tullessa kuitenkin Varsovasta usein Pärnuun, mutta en edes Tallinaan taikka suoraan laivaan. En tuota kuitenkaan mahdottomana pidä sopivassa porukassa kuskia vaihdellen. Hotelli luonnollisesti tulee olla valmiiksi varattu ja ruokapaikat tsekattu etukäteen jne.

Augustowista Varsovaan kannattaa harkita reittiä Bialystokin sijasta Lomzan kautta pienempiä maanteitä arkipäivisin. Nopeusrajoitukset ovat molemmilla reiteillä samat. Ko reitiltä on läpikulku Varsovaan raskaalta liikenteeltä kielletty ja siksi matka joutuisampaa.

Varsovasta eteenpäin kohti keski-eurooppaa on jo helpompaa, esim Varsova- Berliini alle 7t, Varsova â€" Wien alle 9t ( kohtalaisella varauksella tietöiden vuoksi ) jne.

petri

Tehtiin tuo reissu -07 päämääränä Italia, tässä blogintynkää joka jäi kesken.. :) --> http://euroreissu07.blogspot.fi/

Tänä kesänä tarkoitus mennä porukalla Kroatiaan tuota reittiä, matkan varrelle ainakin Aatun sudenpesä, Auschwitz (2 kerta), Budapest, Ljubljana (haetaan muut kentältä+ yksi vuokra-auto lisää) ja siitä Kroatiaan vuokratulle huvilalle 10 päivän ajaksi :)

J

Kiitoksia hyvistä ajatuksista tähän asti, vähän näyttäisi olevan kokemuksia molemmin päin.

Suomessa tuo saman matkan ajaminen on kuitenkin talvellakin ihan ok, kunhan autossa on matkaamisen meininki. Eli pysähdytään ne pakolliset ja muuten mennään ilman turhia taukoja. Rajaylityksetkin taitavat olla nykyisin Baltiassa ihan vaan läpiajettavia, kuten muuallakin Euroopassa, eli niihin ei pitäisi kulua sen kauempaa.

Nopeusrajoitukset ovat hieman maakohtaisia, Virossa ilmeisesti parhaimmillaan 110 km/h, Latviassa vain 90? ja Liettuassa olisi Wikipedian mukaan parhaimmillaan 130km/h.

Jotenkin se vaan tuntuu vähän lyhyeltä, että jäisi esim. Kaunasiin 1. päivän jälkeen, kun sitten toiselle päivälle jäisi matkaa selvästi liikaa, jotta olisi Saksassa seuraavana iltana.

Taitaa olla sellainen juttu, että tarvii vielä vähän haudutella koko Via Balticaa. Se olisi tietenkin helpoin malli, että ottaisi lennot Frankfurtiin ja vuokraisi auton, jäisi itse lomailulle muutama päivä enemmän aikaa. Jos tuonne Via Balticalle lähdetään, niin olisi varmasti etukäteen varattava ainakin 1. yön hotelli. Tuollaisen pitkän ajopäivän jälkeen vähentää kummasti stressiä, kun tietää että määränpäässä on hotelli, eikä sitä tarvitse enää lähteä etsimään.

brainsurgery

Siis käytännössä koko matka Viron, Latvian ja Liettuan läpi on 90km/h rajoitusta sekä sitten taajamaa aina jossain välissä. 100km/h+ rajoituksella olevat pätkät lasketaan kymmenissä kilometreissä koko matkalla. Puolan rajalta Varsovaan tiet ovat vähän epämääräistä, välillä voi vetää urku auki ja välillä letkassa. Tilaa löytyy jos haluaa ohitella. Varsovasta eteenpäin on lähes joka suuntaan moottoritietä tai vähintään 2-kaistaista tietä, joka nopeuttaa matkantekoa huomattavasti. Ensimmäisen yön hotelli kannattaa varata Augustowista. Sinne ehtii hyvin ja ehtii vielä syödä illallisenkin helposti ennen kuin tarvitsee mennä nukkumaan. Jos tykkää aktiivisesta ajamisesta niin Puola on mahtava paikka.

Eteläinen Puolahan on jo Keski-Eurooppaa parhaimmillaan. Jos meinaa ajaa edes suurin piirtein ohi esim. Krakovasta, sinne kannattaa ehdottomasti pysähtyä ainakin yhdeksi päiväksi.

Taky

Lainaus käyttäjältä: J - 12.05.13 - klo:22:03
Se olisi tietenkin helpoin malli, että ottaisi lennot Frankfurtiin ja vuokraisi auton, jäisi itse lomailulle muutama päivä enemmän aikaa.

Eikä kokonaiskustannuksissakaan ole kertaluokka olevia eroja - näin meillä on tehty jo hyvän aikaa - helppoa, vaivatonta, ja eteenkin riskivapaa jos autolle tapahtuu jotain.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Bobinage

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.05.13 - klo:08:42

Eikä kokonaiskustannuksissakaan ole kertaluokka olevia eroja - näin meillä on tehty jo hyvän aikaa - helppoa, vaivatonta, ja eteenkin riskivapaa jos autolle tapahtuu jotain.

Tässä on vain ongelmana se, että matkatavaroiden määrä ja laatu on rajattu.

Auton takakonttiin paluumatkalla voi ostaa vaikka 100 litraa olutta ja viiniä, sekä vaatteita, lasiesineitä, ihan rauhassa.

Porsche Cayenne S Hybrid -11

teholopa

Lainaus käyttäjältä: J - 12.05.13 - klo:11:54

Ajatuksia herättää lähinnä teiden nykykunto sekä aikataulullisesti se, että onko realistista laskea että päivässä ajaa Tallinnasta Varsovaan (noin 970 km) mistä aamulla jatkaisi taas eteenpäin? Ideana ei ole poikkeilla katselemaan Baltian maita ja niiden nähtävyyksiä sen enempää, vaan päästä reippaasti Keski-Eurooppaan. Varsovasta olisi helppo ajaa jo seuraavana päivänä Saksan puolelle.


Kyllä tollanen 970km menee, jos levänneenä pääseeä lähtee tien päälle. Eihän siinä tartte edes tankkaamassa käydä :)

Jos pääsee pudottamaan minimistopeilla, eli keskitytään vaan etenemiseen, niin pitkäkin matka menee yllättävän kivuttomasti. Jos taasen pitää pysähtyä jokaisella kahvipaikalla niin 200km pätkästäkin saa kestämättömän.

1700km on oma "enkka" joka mahtu yhen vuorokauden sisään, pohjois norjasta helsinkiin.
Euroopassa on pariin otteeseen tullu ajettua 1600km ek saman vuorokauden sisään. Molemmat kahella kuskilla. No nää oli ehkä vähän rankkoja reissuja....




borabora

Ei varmaankaan olisi huonompi idea kysyä Autoliitosta (http://www.autoliitto.fi/) tietoja. Itse aikoinani 2001 kyselin ko. tiestöstä ja sain hyvät neuvot tosin myöhemmin muuttuivat suunnitelmat. Ehkä tulevaisuudessa uusi yritys.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Bobinage - 13.05.13 - klo:12:00
Tässä on vain ongelmana se, että matkatavaroiden määrä ja laatu on rajattu.

Se on totta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

J

Oma kanta alkaa olla aika selvillä tämän pienen selvittelyn jälkeen. Eli jos tuonne lähdetään, niin ainakin tavoitteeksi voisi laittaa ajon suoraan Varsovaan. Jos matkalla tulee jotakin ylimääräistä säätöä, niin majoituksen löytänee lennossakin. Matka-aikana Eurooppaan tuo reitti kilpailee aika tasapäisesti laivan kanssa suoraan Saksaan, laivalla menossa on vaan vähemmän sitä suorittamisen meininkiä.

Autoliiton sivuilla on tosiaan jonkinlainen tietopankki Baltian liikenteestä http://www.autoliitto.fi/matkailu/matkakohteet/baltian-maat/via-baltica/ Lisätietoja saisi tosiaan varmasti lisää kyselemällä, kuten borabora myös vinkkasi.

Jos tämä meillä toteutuu, niin ajankohta meillä on heinäkuun puoliväli ja voin kyllä aikanaan laittaa tietoja, kuinka matka meni. Tähän on kuitenkin vielä vaimollakin suuri sanansa sanottavana. Hän ei tosin aikatauluihin ja etappeihin ota paljoa kantaa, mutta se reitti.

r.e.t

Varsovasta 1 hotellivinkki http://www.hotelhetman.pl/en/core/generic.php?_PageID=38565  ei mitään luksusta, mutta ainakin muutama vuosi sitten vielä siisti remontin jäljiltä. Plussana oma parkkihalli ( pieni lisämaksu ) ja sieltä hissillä suoraan omaan kerrokseen.  Huonepalvelu toimi suht myöhään ja tarjolla oli muistaakseni sama lista ja hinta kuin hotellin ravintolassa, ruoka hyvää ja suomeen verrattuna ½ hintaan. Tuon matkan jälkeen tuskin huvittaa lähteä kävellen arvuuttelemaan kovin kauas paikallista tarjontaa  :). Perhematkaajille tiedoksi, että pienen kävelymatkan päästä löytyy eläintarha. Esim booking.comista löytyy lisää…

Ihan vaan varmuuden vuoksi varaisin paikan ennakkoon myös välille Augustow-Varsova  jossa peruutusmahdollisuus kuluitta 18 asti. Sen minkä ensimmäisessä päivässä häviää, voi tulla tuplaten takaisin paremmin nukutun yön vuoksi, kestävyyslaji nääs… :)

Heinäkuun ½ väli voi tuoda omat haasteensa joutuisaan etenemiseen ja majoitustarjontaan keski-euroopassa alkavan lomakauden vuoksi.

Eskoop

Kesällä tarkotus myös mennä eurooppaan autolla, via baltica hylättiin pitemmän ajomatkan ja ajoajan takia.

Finnlines taas tuntuu kovin kalliilta ja laivamatka pitkästyttävälle autobaanaa odottavalle  :), joten jäi jäljelle enää Turku-Tukholma laiva ja lautalla sitten ruotsista saksaan Trelleborg-Sassnitz. Ei ole kallis lautta ja välttää tanskan siltamaksut.

Mistä olette kattonu saksan ja itävallan tietyöt?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: r.e.t - 13.05.13 - klo:19:14
Heinäkuun ½ väli voi tuoda omat haasteensa joutuisaan etenemiseen ja majoitustarjontaan keski-euroopassa alkavan lomakauden vuoksi.

Tämä on aivan totta. Jos heinäkuussa on Keski-Euroopassa liikenteessä, niin 20. ja 27.7. on sellaisia päiviä, että kovin tehokkaita siirtymiä ei kannata suunnitella. Tai aina voi suunnitella, mutta toteutus saattaa hiukan tökkiä.

Ranskalaisilla on jopa oma termi heinä-elokuun lauantai-päiville, Samedi noir :-) Varsinkaan Ranskassa ei näinä päivinä kannata mennä lähellekään motaria.

Bobinage

Lainaus käyttäjältä: Eskoop - 13.05.13 - klo:19:26
Kesällä tarkotus myös mennä eurooppaan autolla, via baltica hylättiin pitemmän ajomatkan ja ajoajan takia.

Finnlines taas tuntuu kovin kalliilta ja laivamatka pitkästyttävälle autobaanaa odottavalle  :), joten jäi jäljelle enää Turku-Tukholma laiva ja lautalla sitten ruotsista saksaan Trelleborg-Sassnitz. Ei ole kallis lautta ja välttää tanskan siltamaksut.

Mistä olette kattonu saksan ja itävallan tietyöt?

Olen ajanut paljon tuota samaa reittiä Saksaan täältä Tukholmasta.

Ongelma on Tukholma-Malmö-välin kuoleman tylsyys, jos vain aika riittää, mene itärannikon pikkuteitä pitkin Trelleborgiin. Näkee mm. ruotsalaisdekkarisarjojen kuvauskaupunkeja.

Aika kuolettavan tylsä on lauttamatka Sassnitziin, ne lautat ovat muinaisjäänteitä, joten ei ole yhtään mitään tekemistä.

Via baltica on tullut hylättyä itsekin mm. vakuutusehtojen vuoksi ja siksi, että aika vähän on nähtävää Riian jälkeen. Ja silti olet vasta Puolassa. Puolan tiet on tunnetusti Europaan hurjimmat onnettomuuksien suhteen, joskin uudet moottoritiet ovat kunnoltaan hyviä. Mutta ei se auta, kun Igorin rekasta irtoaa rengas ja pientareita ei ole -> iso onnettomuus ja ainakin ruuhka on valmis.

Suosittelen Sassnitziin mennessä jäämään Rügeniin vähintään pariksi yöksi. Nähtävää on ihan kivasti, mutta tiet ovat hurjan kapeita ja esimerkiksi meillä vaimo lopulta sanoi ettei aja siellä vaan jätti ajamisen minulle. Jos vastaan tulee bussi, voi niillä kapeimmilla ränneillä olla vaikea mahtua puiden välistä menemään, kun puut ovat heti tiessä kiinni.
Porsche Cayenne S Hybrid -11

JakeS

Itse ajelen useamman kerran vuodessa baltian maiden kautta Puolaan (akselille Varsova,  Krakowa, Katowice). Teiden kunto on ihan hyvä lukuunottamatta maiden rajojen seutuja. Ne tuntuu olevan sellaisia joiden kunnossapito ei kiinnosta ketään. Jos aamulaivalla olen mennyt niin useimmiten olen yöpynyt Liettuassa Marijampolessa aika lähellä Puolan rajaa. Se on ollut sopiva ajomatka n. 630 km tallinnasta.
Ajaminen on aika nopeata. Riikassa saattaa olla hieman ruuhkaista riippuen siitä mihin aikaan vuorokaudesta siellä on,  ja myöskin tutkien kannalta sitä riskialtteinta seutua. En ole koskaan siitä läpi ajanut niin etten olisi nähnyt tutkapartiota tien laidassa. Automaattikameroitahan on pitkin matkaa mutta ainakaan Latviasta ja Liettuasta ei sakkolaput tule kotisuomeen. Puolan liikenne, kuten aikaisemmin mainittiin on ajoittain aika vauhdikasta. Henkilökohtaisesti pidän siitä vaikkakin välillä tulee tosissaan ihmeteltyä onko osalla autoilijoista kaikki yläkerrassa kotona.
Jos Varsovaan ei ole tarkoitusta tutustua lainkaan niin sinne ei tietentahtoen kannata nokkaansa työntää. Kaupunki on aika laaja ja tällä hetkellä Euroopan ruuhkaisin sellainen. Läpiajoon turhrautuu helposti hurjasti aikaa ja hermot siinä sivussa. Navigaattorikin aiheuttaa siellä usein harmaita hiuksia koska tiet tuntuu muuttuvan joka kerta kun siellä käy. Varsova on kuitenkin kierrettävissä aika helposti vaikka teiden kunto kiertoteillä ei olekaan ihan sitä luokkaa mihin ollaan edes täällä Suomessa totuttu.

Päivässä kyllä Varsovaan pääsee (on tultu Krakovastakin tallinnaan), mutta jos laskee sen että pääsee vasta aamupäivällä Tallinasta lähtemään niin kyllähän tuo päivä aika pitkäksi menee. Rekkaliikennettäkin on sen verran paljon ettei keskinopeutta saa välttämättä pidettyä sellaisena kun haluaa ilman stressaamista.
Ruotsin kauttakin kymmeniä kertoja ajaneena pidän silti Via Balticaa mukavempana reittinä. Ruotsi ja Tanska ovat niin tappavan tylsiä ja sitten kun joutuu vielä tuntitolkulla istumaan laivassa ennen kuin edes pääsee varsinaisesti ajamaan  :)
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Bobinage - 14.05.13 - klo:12:10
Ongelma on Tukholma-Malmö-välin kuoleman tylsyys,

HKI-TKU-STO-Rodby on tylsyydeltään niin tappava, että mielummin otan lennot Saksaan ja vuokraa auton, jos budjetti ei veny Finnlinesin tarjousmatkaan. Listahinnaltaan Finnlinesin 4-hengen setti on kyllä niin kova, että sitä ei maksa erkkikään.

Kaikki matkustaa luonnollisesti omalla tavallaan, mutta mun mielestä Finnlines on just passeli tapa aloittaa ja lopettaa pitkä autoloma. Siellä kun ei voi tehdä muuta kuin syödä ja saunoa. Muksuillekin tuntuu hyvin riittävän pieni leikkihuone, kansilla liikkuminen ja hytistä ohi menevien laivojen bongailu.

Via Baltica menee kyllä samaan sarjaan Ruotsin läpi ajamisen kanssa. Toki jos matkalla on jotain mikä oikeasti kiinnostaa, niin sitten hommassa olisi järkeä. Mutta jos se on vain ajoreitti Saksaan, niin jättäisin kyllä väliin ja lentäisin, jos budjetti ei veny Finnlinesiin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 14.05.13 - klo:21:18
HKI-TKU-STO-Rodby on tylsyydeltään niin tappava, että mielummin otan lennot Saksaan ja vuokraa auton, jos budjetti ei veny Finnlinesin tarjousmatkaan. Listahinnaltaan Finnlinesin 4-hengen setti on kyllä niin kova, että sitä ei maksa erkkikään.

Listahinnasta en tiedä, mutta Finnlines on tarjonnut koko kevään (31.5. asti) reittimatkan Helsinki - Travemünde 4 hlölle + henkilöautolle hintaan 460 euroa. Se on melkoisen houkutteleva tarjous, kun vertaa laivalippuihin (Turku - Tukholma, Helsingborg - Helsingör, Rödby - Putgarden) tai siltamaksuihin + 700 km bensakulut + hotelliyö. Kesähinnat ovat tietysti asia erikseen ja heinäkuussa maksaakin jo melkein 900 euroa..

Jos Keski-Euroopan reissut kiinnostavat, niin kannattaa käydä Finnlinesin sivuilla tilaamassa uutiskirje. Sesonkien ulkopuolella tulee usein houkuttelevia ja suorastaan halpojakin tarjouksia.

Huppe

#23
Hyviä pointteja tullut ja itse olen Finnlinesin kannalla, saa helposti viinatkin tullessa mukaan. Hinta on vain niin järkyttävä että mieluummin lentää sitten Etelään ja ostaa viinat Alkosta. Me vedettiin Via Baltica aikoinaan silleen suht. kiireettömästi tällä reitillä:

München-Praha-Varsova-Kaunas-Riika-Pärnu-Tallinna. En lähtisi uudelleen, ainakaan kahden pienen lapsen kanssa.

Keskinopeus ei ollut kovin kummoinen, pahinta oli mielestäni Praha-Varsova-väli Tsekkien puolella. Puolassa helpotti sitten. Ajotietokoneen lukemat Tallinnassa:


Tässä kuvallinen matkakertomus:
http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=8864

Sitten verrokkina lukemat Helsinki-Turku-Tukholma-München (siltoja pitkin). Tämä ajettiinkin sitten niinsanotusti aivan reikä päässä ja pysähdyttiin vain kusemaan tai syömään/tankkaamaan:


Tässä matkakertomus kuvineen siitä reissusta:
http://www.suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=8994

Ruotsin kautta olemme ajaneet tuon 3 kertaa. Voisin sanoa että "ei koskaan enää" :D
Ruotsissa on kyllä leppoista ajella, mutta aivan äärettömän tylsää. Lisäksi kun ottaa Malmöstä Finnlinesin Travemundeen niin siinä saa "ilmaisen" hotelliyön laivalla. Sen välin laiva on kyllä aivan kammottava eikä sovellu lapsille, mutta sopii nukkumiseen.

Itse kiinnittäisin huomiota tuohon keskinopeuslukemaan, vaikka tuo Baltian kaupungeissa ajelu sitä hieman hidastikin. Auto ajettiin kuitenkin vain hotellin parkkiin ja jatkettiin kävellen. Eli mitään turhia ajeluja ei ollut. Sakkoja ei saanut eikä tuolla kilometrimäärällä tuo Saksan "vapaat" nopeudetkaan tuota keskinopeutta oleellisesti tuosta ehtinyt nostaa.

Bonuskuva:



Saksa  8)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.05.13 - klo:21:30
+ 700 km bensakulut

Tukholmasta Lyypekkiin on muistaakseni lähes 900km, joten ei tuo 700 edes riitä. Ja pk-seutulaisten pitää tämän lisäksi ajaa vielä Turkuunkin Vuosaaren sijaan ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 14.05.13 - klo:21:38
Tukholmasta Lyypekkiin on muistaakseni lähes 900km, joten ei tuo 700 edes riitä. Ja pk-seutulaisten pitää tämän lisäksi ajaa vielä Turkuunkin Vuosaaren sijaan ;)

Aivan. Jos ruotsinlaivoja käyttää, niin Turkuun ajaminen on yleensä kuitenkin Helsingistä lähteviä laivoja parempia valinta. Turun laivat ovat Tukholmassa aamulla seitsemän maissa ja Helsingistä tulevat vasta kymmenen aikoihin.

Siinä vaiheessa kun Helsingistä tulijat jumittavat Tukholman ruuhkissa, puhaltavatTurusta tulleet jo Jönköpingin tasolla eli jo puolimatkassa Ruotsia.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.05.13 - klo:22:09
Aivan. Jos ruotsinlaivoja käyttää, niin Turkuun ajaminen on yleensä kuitenkin Helsingistä lähteviä laivoja parempia valinta. Turun laivat ovat Tukholmassa aamulla seitsemän maissa ja Helsingistä tulevat vasta kymmenen aikoihin.

Siinä vaiheessa kun Helsingistä tulijat jumittavat Tukholman ruuhkissa, puhaltavatTurusta tulleet jo Jönköpingin tasolla eli jo puolimatkassa Ruotsia.

Erittäin hyvä huomio.
Tukholmassa muuten kun ajaa laivasta ulos niin on aika todennäköistä että saa puhaltaa ;)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 14.05.13 - klo:22:19
Erittäin hyvä huomio.
Tukholmassa muuten kun ajaa laivasta ulos niin on aika todennäköistä että saa puhaltaa ;)

Svenssonien promilleraja on sitten 0,2. Sen alle kun hönkäisee aamuseiskalta, niin kovin montaa yömyssyä ei kärsi ottaa, varsinkin kun laivakin lähtee Turusta vasta iltaysiltä.

gunman

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.05.13 - klo:22:29
Svenssonien promilleraja on sitten 0,2. Sen alle kun hönkäisee aamuseiskalta, niin kovin montaa yömyssyä ei kärsi ottaa, varsinkin kun laivakin lähtee Turusta vasta iltaysiltä.

Virossa promilleraja on sitten 0.0! (tosin alle 0.5 selviää sakoilla)
Ja Espanjassa tätänykyä 0.12! (taitaa olla samoin, että alle 0.5=sakot)
En silti kehoita koittamaan, yömyssyjä ei auta juuri ottaa, mikäli rattiin mielii seuraavana aamuna...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Eskoop

Finnliness tarjoaa näköjään Malmö-Travemünde väliä -50% alennuksessa.  Esim travesta yölähtö 02.30 ja saapuminen malmöön 11.15 110â,¬ hytillä. Taitaa vielä just ja just keretä tukholma-turku laivaan sopivasti.

Ja te jotka suunnittelette laivalla menoa kesällä helsinki-saksa niin kantsii tsekata vain huomenna voimassa oleva tarjous:
http://www.finnlines.com/laivamatkat/tarjoukset/suomi_saksa_reitin_tarjoukset/24h_pikatarjous

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy