Passatin lämmityslaitteen kennon vaihto, lämmintä vain toiselle puolelle?

Aloittaja Boiga, 14.03.13 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Boiga

Moro

Uusi alueella mutta en vain ole löytänyt vastausta seuraavaan ongelmaan:
Eli 2008 vuosimallin 125kw farkku dsg diesel passat, puhaltaa normaalisti mutta vain kuskin puolelle tulee lämmintä. Apukuskin puoli pysyy kylmänä. Autossa on Climatronic. Jos oikein käsitin niin voisi johtua tukkeutuneesta lämmityslaitteen kennosta, mutta kuinka tuo vaihdetaan? Jossain ohjetta? Mahtaako olla kaksi kennoa vai kuinka tuo kaksialueisuus on toteutettu?

kiitokset kovasti auttaneille!

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Boiga - 14.03.13 - klo:16:23
Moro

Uusi alueella mutta en vain ole löytänyt vastausta seuraavaan ongelmaan:
Eli 2008 vuosimallin 125kw farkku dsg diesel passat, puhaltaa normaalisti mutta vain kuskin puolelle tulee lämmintä. Apukuskin puoli pysyy kylmänä. Autossa on Climatronic. Jos oikein käsitin niin voisi johtua tukkeutuneesta lämmityslaitteen kennosta, mutta kuinka tuo vaihdetaan? Jossain ohjetta? Mahtaako olla kaksi kennoa vai kuinka tuo kaksialueisuus on toteutettu?

kiitokset kovasti auttaneille!

Eiköhän siellä ole vain yksi kenno ja lämpöä ohjataan omilla läpillä molemmin puolin. Oisko sieltä läpän servo sanonut möks. Vikakoodit lukuun siitä liikkeelle. 
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Boiga

Merkkiliikkeessä muun huollon yhteydessä luettiin vikakoodit ja testattiin läppien toiminta. Ei vikakoodeja ja huollon mukaan läpät liikkuu testerin mukaan kuten pitää.. Eli mistä tässä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Olisivat mielellään vaihtaneet kennon ensimmäisenä mutta vaatii kojelaudan irroituksen kuulemma joten mieluummin rupeaa sitten itse vaihtamaan :)

Jerry Cotton

Lainaus käyttäjältä: Boiga - 14.03.13 - klo:19:57
Merkkiliikkeessä muun huollon yhteydessä luettiin vikakoodit ja testattiin läppien toiminta. Ei vikakoodeja ja huollon mukaan läpät liikkuu testerin mukaan kuten pitää.. Eli mistä tässä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan? Olisivat mielellään vaihtaneet kennon ensimmäisenä mutta vaatii kojelaudan irroituksen kuulemma joten mieluummin rupeaa sitten itse vaihtamaan :)

Mulla oli aikanaan yhdessä sitikassa samanlainen vika. Servot liikkui kuten piti, mutta läpän boorit oli antaneet periksi, joten ne pysyi paikallaan. Perin v****mainen vika paikallistaa. Eli tarkistaisin tuonkin vielä, ennen kuin alan kennoja vaihtamaan.

Boiga

Jep tuota minäkin epäilen tai läppä ei pääse toiseen ääriasentoon kumminkaan vaikka servo on kalibroitu.
Olisikohan missään räjäytyskuvaa moisesta kojelaudan alusesta, mikä olis vähin purkutie.

wille84

Servossa on pidempi liikerata kuin läpässä ja jos läppä ei ota jonnekin kiinni ennen servon liikeradan loppua, aiheuttaa vikakoodia ilmanohjausläppä X ylä/ ala vaste saavuttamatta.

Mutta jos läppä riittävän jäykkä tai välissä on jotain, servo voi onnistua luulemaan että on laidassa ja sopeutus onnistua.

jukimäki

Tuliko Boigan vaivaan selvyyttä?
Itsellä samanlainen vaiva läpät tuntuu liikkuvan, mutta apukuskin puolelle ei tule lämmintä.

jääkaappi06

Enpä minäkään ihan täyttä selvyyttä oo saanut tuosta lämityslaitteen sielunelämästä, sama apukuskin puolen  kylmyys vaivaa. Aloita, kun pakkaset loppuu tutkiskelemaan, miten hanskalokeron saa irrotettua ja siitä sitten eteenpäin.......

vagcc

Onko tähän vaivaan löytynnä selitystä?? Omassa 09 passatissa sama vika ja kovasti väittävät huollossa et läpät pelaa ja että kenno muka tukossa. Kaiken järjen mukaan jos kenno tukossa niin eihän sieltä pitäisi kuskin puoleltakaan sit lämmintä tulla. Voinhan toki olla väärässäkin.

repomies

Mikä sen kennon tukkii? Autossa on raitisilmasuodatin puhaltimen jälkeen, joka kerää sen paskan mikä ei jää puhaltimeen itseensä kiinni.

Jos kenno olisi sisältä tukossa niin mistä sinne niin paljon töhnää kertyisi? Jäähdytysnestehän vaihdetaan vähintään jakohihnan (vesipumpun) vaihdon yhteydessä, tai siis kannattaa pyytää että kaikki vaihdetaan, koska kyseisessä työsuoritteessa jokatapauksessa suuri osa vedestä lähtisi järjestelmästä eli laitos pitää kuitenkin täyttää ja ilmata.

Olen itte vaihtanut molemmat servot, ei mikään tekemätön paikka. Servojen toiminnan visuaalinen verifiointi ei ole kovinkaan paha rasti, mutta itse läpän liikkumista ei kyllä näe ihan hevillä, mutta sen läppää liikuttavan vivun liikkeen näkee kyllä. Ehkä purkamalla vähän enemmän näkisi läpänkin, mutta pahoin pelkään että se on isompi purkuoperaatio se.

Pelkääjän puolella servon vaihto vaati muistaakseni hanskalokeron irroituksen ja keskikonsolin sivuverhouksen avaamisen. Laiskana porasin sitten servon yli kulkevaan tukeen reiän jotta sain viimeisen ruuvin auki, mutta tätähän ei tarvitse tehdä jos vain tarkastaa että vipu liikkuu.

vagcc

Jep kenno oli tukossa.. nyt puhaltaa lämmintä kun pisti uutta kennoo paikoileen

repomies

Selvisikö että mistä se oli tukkeutunut? Ulkopuolelta tulevasta töhnästä vai oliko jäähdytysnesteet jääneet vaihtamatta?

hoomax

Omassa vekottimessa lämmintä tulee vaan toiselle puolelle. VCDS kertoo puhaltimiesn lämpötilaeroiksi yli kymmenen astetta, vaikka climatronikille annettu samat lukemat.
Mitään vikakoodeja ei tähän liittyen löydy, eikä läppien uudelleenajo/resetointi vaikuta mihinkään.

Onko siis minullakin nyt tuo kenno tukossa, vai olisiko vielä jotain vähemmän työlästä mitä voisi kokeilla ennen kennon vaihtoa?

o.b.

Pystyyhän noita kennoja huuhtelemaankin. Mulla on jopa muutama joutilas letku, joka menee suoraan kiinni kennoston pikaliittiminn jos joku haluaa lainata.

Paineella vettä (max 2 bar) ensin toiseen suuntaa ja sitten vastakkaiseen jne. Taitaa niiden putsaukseen löytyä jotain litkuakin, jonka voi jättää vaikuttamaan hetkeksi. Auton omalla nestekierrolla sitä kennoa ei saa puhtaaksi vaikka mitä litkua käyttäisi. Pahinta on, jos joku on käyttänyt syylärisementtiä tai vastaavaa  >:( >:(

Täyty tuo tehdä omaan TT:hen tuossa keväällä kunhan on vähän lämpimämpää.

tet

Lainaus käyttäjältä: hoomax - 15.01.18 - klo:08:50
Omassa vekottimessa lämmintä tulee vaan toiselle puolelle. VCDS kertoo puhaltimiesn lämpötilaeroiksi yli kymmenen astetta, vaikka climatronikille annettu samat lukemat.
Mitään vikakoodeja ei tähän liittyen löydy, eikä läppien uudelleenajo/resetointi vaikuta mihinkään.

Onko siis minullakin nyt tuo kenno tukossa, vai olisiko vielä jotain vähemmän työlästä mitä voisi kokeilla ennen kennon vaihtoa?

Saattaa siellä läppä olla mekaanisesti rikki, niin että moottori ja asentoanturi pelaa mutta läppä ei vaan liiku. Kaverin Golfia justiinsa tuossa hiljan tutkittiin, kun huurtui niin pirusti. Sisäilman kierrätys oli jäänyt päälle, läppä ei liikkunut mihinkään, vaikka moottori pyöri ja asentotieto muuttui. Tosin siitä kuului selkeää naksutusta, joka kieli mekaanisesta viasta. Siellä on yksi heikennetty muoviratas, jonka sisäkehä oli halki -> akseli pyöri spoorissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

hoomax

Koitettaampas sitä huuhtelua ensin, aika öljypisteelle keskiviikkoaamuksi varattu.

hoomax

Eipä ollu vaikutusta, edelleen puhaltaa kylmää. Webasto ei muuten toimi, voiko näillä olla toisiinsa jotain vaikutusta?

hoomax

Webasto nyt korjattu, mutta silti tulee kylmää apukuskin puolelle. Puranko siis ensin läpät vai kennon?

o.b.

Kennoston vaihto vaatii kojelaudan irroituksen. Päivän työ :( Irroita ensin hansikaslokero, sitten on näköyhteys siihen moottoriin ja säätöläpän vipuun. Taiteile moottori irti ja kokeile toimiiko läppä käsikäytöllä ja antaa samat lämmöt kuin toiselle puolen.

Kuten aikaisemmin mainittu, kenno on yhteinen molemmille puolille. Tosin en ole varma, missä kohtaa eri puolien lämmityskanavat erkanevat.

hoomax

Empä ole vielä saanut aikaiseksi alkaa purkuhommiin, viikonloppuna piti ajaa autolla 500km ja voi hitto että oli kylmä. Lopputulemana oli, että enää ei puhalla kunnolla lämmintä kuskinkaan puolelle.  Onko tuolla jotain tunnistimia mitkä voisi olla rikki? Ohjataanko vesikiertoa jollain venttiileillä, joita voisi koittaa vaihtaa?

o.b.

Ei ole venttileitä vesikierron puolella ja hyvä niin. Sama määrä vettä kiertää kesät-talvet ja kennosto pysyy paremmin auki kuin vanhoissa vermeissä, joissa lämötilaa säädettiin kennon vedenkiertoa säätämällä. No tässä tapauksessa olisi ehkä toimivampi :)

Antureita on joka lähtöön, mutta VCDS:llä tutkimalla pitäisi pystyä päättelemään mikä on pielessä.

Olethan tarkistanut raitisilmasuodattimen, ettei se ole ihan tukossa?

Läpät jumissa, moottorit rikki tai sitten sopeutusta ei ole tehty kunnolla? Jos se kenno on tosiaan kunnossa.

hoomax

#21
Kuvassa vähän lämpöjä VCDS:ltä, eroa reilut 40 astetta per puoli.....
Mitään vikakoodeja ei tietenkään ole.
Evaporator, näyttää lämmöksi 0 astetta (onko se kenno vai joku tunnistin?)



M_M

Lainaus käyttäjältä: hoomax - 08.02.18 - klo:12:25
Evaporator, näyttää lämmöksi 0 astetta (onko se kenno vai joku tunnistin?)

Ilmastoinnin jäähdytyskenno eli höyrystin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

hoomax


hoomax

Hanskalokeron verran purettu. Vivut näyttää liikkuvan, niitä läppiähän ei tosiaan näe. Mistähän kautta niihin pääsee käsiksi? Otin radiotakin irti, mutta näkyvyys sitäkin kautta ihan yhtä huono. Mitäs pitäs purkaa edestä, että näkee läppien toiminnan?

Raitisilmasuodatin vaihdettu jonkunen kuukausi sitten.

Koneesta autoon menevät letkut tuntuu käsiin suurinpiirtein samanlämpöisilltä. Kai se kenno sitten on tukossa.

o.b.

Vänkärin puolen lämmönsäätöläppä ei toimi. Vipu irti tai jotain poikki  :(

Puoli autoa pitää purkaa, että ne läpät näkee. 10 euron endoskooppikamera Kiinasta olisi nyt tarpeen...

hoomax

Ei onneksi ihan hirveesti tarvinnu purkaa, mutta melkosta askartelua oli läppämoottorin irrotus. Käsikäyttöisenä testailin, eikä tullut lämmintä silloinkaan. Vika ei siis ollut siellä. Nyt ei taida jäädä enää vaihtoehdoksi kun se kennon vaihto.

Kukahan vaihtas kennon järkevään (lue edulliseen) hintaan keski-suomessa?

repomies

Kauheast mää hämmästelen tuommoista kennoa joka toiselta puolelta lämmittää yli 50 astetta ja toiselta puolelta 0. Ei mitenkään mahdu pieneen päähäni että miten se voi noin tehdä tukkeutumalla. Kovasti tahtoisin nähdä kuvan kennosta jahka se on pöydällä. Että mitähän se on syönyt.

hoomax


loota II

Täälä olis just sama ropleema..
Kun ei viittis alkaa purkaan tuota ja se kympin kameraki on, nii onko se nyt sama mistä räppänästä sitä lähtis vakoilemaan miten se läppä sielä liikkuu.
Tuo kennon tukkeutuminen tuolleen ei oikein jotenki mene jakeluun..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy