1.6 fsi jakoketju ja käynnistysääni

Aloittaja skodamiesxx, 08.09.23 - klo:09:20

« edellinen - seuraava »

skodamiesxx

Terve

Aihe on varmasti loppuunkaluttu, mutta tästä nimenomaisesta kysymyksestä en onnistunut löytämään keskustelua. Pahoittelut jos toistan vanhaa.

Auto on octavia 1.6 fsi vm 2006. Kilometrejä n. 250000. Auto toimii ongelmitta ja ainoana oireena on ketjun rallatus muutaman sekunnin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Sitten ääni hiljenee ja lämpimänä käynnistettäessä sitä ei esiinny. Kysymys kuuluu: kannattaako ketju vaihtaa vai voiko ajella rauhassa niin kauan kun tilanne ei pahene? Pahenemisella tarkoitan esim moottorihäiriövaloa, äänen muuttumista tai muuta vastaavaa. En osaa sanoa kuinka kauan rallatus on kuulunut. Auto on ollut meillä puolisen vuotta ja sinä aikana ei ole tapahtunut muutoksia.

Ja jatkokysymys. Jos päädyn vaihtamaan ketjun, osaako kukaan suositella hyvää pajaa keski-suomessa?


Kiitos jo etukäteen

iqo

En osaa suoraa vastausta antaa siihen, että kannattaako ketju vaihdattaa noilla oireilla. Rallatus voi tulla joko löysästä ketjusta tai sitten imunokan ajoituksen säätimestä (joka toimii öljynpaineella). Itselläni on sama auto ja moottori, kokemusta 14 vuotta, 200tkm ja kaksi ketjuremonttia. Ekalla kerralla (@110tkm) syynä oli tuo imunokan säädin ja se piti juuri tuollaisen säksätyksen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kunnes mainittuun imunokan säätimeen kehittyi öljynpaine eikä siellä hakannut metalli metallia vasten. Toisella kerralla (@280tkm) ketju oli oikeasti venynyt ja silloin ei juurikaan oireillut rallatuksilla. Moottori vain alkoi yhtenä kauniina päivänä käymään rykien ja antoi vikakoodin kampiakselin asentoanturista.

Jos päädyt (tai joudut) ketjuremonttiin, niin kannattaa tiedostaa että nykyään on olemassa myös "paranneltu" ketjuversio. Se ei kuitenkaan sovi vanhoille rattaille, joten silloin uusiksi menee myös imunoka säädin, pakonokan ratas sekä kampiakseli ratas. Samalla kannattaa (ja muistaakseni joutuukin) uusia myös öljypumpun ketju, kiristin ja öljypumpun ratas (tai koko öljypumppu). Öljypohjan joutuu tietysti tällöin poistamaan ja siitä tulee lisää kuluja.

Lisää infoa ketjuremontista mm. täältä, jossa lopussa on myös oma kirjoitukseni: https://ffp.fi/viewtopic.php?t=208914

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy