1.2 TSI ja EPC-vikavalo ynnä muuta

Aloittaja Riikka, 16.10.22 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

Riikka

Hei,

Perjantaina ajoin ulos autoliikkeestä vuosimallin 2010 Skoda Yetin kanssa. Tänään sunnuntaina auto meinasi hajota moottoritielle matkalla Porvoosta Helsinkiin. Huomasin jo alkumatkasta nykimistä ja nytkähtelyä. Hetken päästä pärähti päälle EPC-valo, keltainen moottorinkuva ("pakokaasujen valvontajärjestelmä"), vetoluistonrajoitus tai elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (en tiedä kumpi) sekä rengaspaineet. Ajoin heti liittymästä ulos ja tienposkeen. Hetken ihmettelin ohjekirjaa ja uskalsin sitten käynnistää uudestaan. Käynnistyi, eivätkä valot enää palaneet. Päätin ajaa pikkutietä kotiin.

Hissukseen vetelin 170-tietä, moottori tuntui käyvän vajaateholla ja nyki/pompotti välillä, varsinkin jos yritti painaa enemmän kaasua. Jossain vaiheessa edellä mainitut varoitusvalot syttyivät taas ja huomasin, ettei autolla voi ajaa yli 60km/tunnissa. Kitkutin kotiin asti (myöhäinen ilta, auto täynnä tavaraa ja lapsi kyydissä). Pelotti kovasti.

Auto myytiin minulle hyväkuntoisena. Ketju oli vaihdettu paria päivää aiemmin, myyjän mukaan "kolinoiden takia". Ehkä vaihdon yhteydessä on mokattu jotain?

Huomenna tietenkin heti liikkeeseen yhteys. Tiistai-iltana pitäisi päästä syyslomareissuun. :-\


ukormi

Siis näissä on aina luettava vikakoodit. Osta ihmeessä vaikka OBDeleven niin saat heti näkyviin mikä autoa vaivaa. Sen jälkeen on paljon helpompi rajoittaa ja korjata vikoja tai ainakin tietää onko kyseessä vakavampi vai joku helppo vika vaikka purgekanisterin läpivirtauksen kanssa.
Maksaa sen 100e jos sattuu tarjous eteen ja helpottaa VAG vehkeen kanssa eloa vuoden verran. Vuoden päästä sitten pitää päivittää taas pro versioon mikäli haluaa kuittailla sevice valoja tai tehdä koodauksia. Mulla maksoi päivitys 49,90e ja aivan varmasti pidän jatkossakin aina Pron hanskalokerossa mukana matkoilla.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

iqo

Vikakoodien luku tosiaan aina ensimmäisenä. Mutta oireiden perusteella voisin veikata yhtenä mahdollisuutena vikaa sytytyspuolassa. Se ei olisi vaikea korjattava ja diagnoosi tosiaan on aika varma vikakoodien perusteella.

Toki aloittajan tilanteessa myyjäliikkeellä täysi vastuu ja heiltä saa ehkä jonkun toisen vaihtoauton reissua varten, jos ei korjaus onnistu näin nopealla varoitusajalla.

Riikka

No nyt ei taas ollut mitään ongelmaa, kun ajoin kotoa autoliikkeeseen ja sieltä korjaamolle. Ei nykinyt, ei syttynyt vikavalot. Vikakoodien luku ei antanut varmaa vastausta, jotain sytytystulppiin viittaavaa siellä oli. Kuulemma saa paremmin luettua silloin, kun ne vikavalot palavat eli ongelma on akuutisti päällä.

Tulpat vaihdettu hiljattain. Päädyttiin silti (korjaajan ehdotuksesta ja minun vaatimuksestani) vaihtamaan puolat ja johdot.

En tiedä olenko hullu, kun sovittiin, että maksan noin kolmanneksen korjauksesta. Autoliikkeen edustaja oli sitä mieltä, ettei "varmuuden vuoksi" kannata korjata, kun ei tiedetä missä vika on. Toisaalta en minä uskalla autolla pitempää matkaa lähteä ajamaan, jos ei tehdä mitään.

Jos tuommoinen vika ilmenee, niin aivan varmasti ilmenee pian uudestaan.  ::)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Riikka - 17.10.22 - klo:12:35
No nyt ei taas ollut mitään ongelmaa, kun ajoin kotoa autoliikkeeseen ja sieltä korjaamolle. Ei nykinyt, ei syttynyt vikavalot. Vikakoodien luku ei antanut varmaa vastausta, jotain sytytystulppiin viittaavaa siellä oli. Kuulemma saa paremmin luettua silloin, kun ne vikavalot palavat eli ongelma on akuutisti päällä.

Tulpat vaihdettu hiljattain. Päädyttiin silti (korjaajan ehdotuksesta ja minun vaatimuksestani) vaihtamaan puolat ja johdot.

En tiedä olenko hullu, kun sovittiin, että maksan noin kolmanneksen korjauksesta. Autoliikkeen edustaja oli sitä mieltä, ettei "varmuuden vuoksi" kannata korjata, kun ei tiedetä missä vika on. Toisaalta en minä uskalla autolla pitempää matkaa lähteä ajamaan, jos ei tehdä mitään.

Jos tuommoinen vika ilmenee, niin aivan varmasti ilmenee pian uudestaan.  ::)
Jos puola menee niin se ei kyllä itsekseen korjaannu. Voihan siellä olla johtosarjassakin vikaa. Ja kyllä sinne pitäisi vikamuistiin jäädä syy miksi on valon sytyttänyt vaikka se nyt olisikin pimeänä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

axe

Saman tyylisiä oireita kun koneen pyörintänopeusanturi meni vaihtoon. Olikahan tuo sitten  nokassa vai kammessa 1.8t:ssä sitä en muista.

Popo

 Oma 1.2 TSI Octavia päätyi tuohon EPC valon "nilkutus-tilaan" ja ajoturvan kautta hinurilla lähimpään merkkihuoltoon muutama vuosi sitten. Vikakoodit näyttivät ties mitä, mutta tulpanjohdot vaihdettiin, ei puolaa. Sen jälkeen on pelannut, paitsi toissa viikolla auto seisoi kosteassa melkein viikon ja ekalla startilla sen jälkeen EPC syttyi. Virta pois ja uudelleen ei ole valo  palannut, toistaiseksi...

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy