Passat -06 1,6FSI vikakoodi P2293

Aloittaja Johanna H., 20.09.22 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

Johanna H.

Auttakeepas. Koodi P2293 ja tässä ohjeena olisi ostaa korkeapainepumppu. Onko muuta vaihtoehtoa? Kyseinen osa Fixuksella noin 450â,¬.

Oireenkuvana autossa:
-Starttaa aina mutta välillä saattaa muutaman sekunnin miettia
-Moottorin vikavalo ofkoors
-Myös EPC valo paloi, se sammui ainakin toistaiseksi kun kaasuläpän putsasi
-Isoihin vauhteihin kiihdytys on hidasta puuhaa, saa seisoa kaasun päällä eikä lähde kunnolla
-Liikennevaloissa huomaa että sisätiloihin tulee bensantuoksua

Auttakaa naista hädässä, itse en tod osaa korjailla mutta voin antaa ehdotelmia sellaiselle kuka osaa! :) En halua luopua rakkaasta rakkineesta vielä mutta en halua maksaa osasta noin paljoa.

Jultsu

#1
Noh,

tämän videon perusteella kannattaa melkein toivoa että vika olisi tuossa korkeapainepumpussa, jos homma menee nokka-akselin vaihdoksi niin rempan hintaan saa lisätä vähintään ykkösen eteen.

https://www.youtube.com/watch?v=2nVK6At3uCE


Nokka-akselin tuhoutumisesta ei kyllä pitäisi bensanhajua tulla kajuuttaan, joten kannattaa nyt ensiksi käydä läpi ja vaikka uusiakin kaikki polttoaineletkut konehuoneesta, tuollainen letku ei montaa euroa maksa metriltä. Onko polttoainesuodatintakaan vaihdettu hetkeen (ikinä?) ?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

iqo

Ehtikin jo tulla vastaus, mutta laitan silti osittain samat ajatukset.

Tuolta vinkkejä ensihätään, jos ei ole jo tuttu sivusto: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18725/P2293/008851

Helpoimmat ja halvimmat vaihtoehdot kannattanee tutkia ensin, eli vuodot polttoainelinjassa (mm. polttoainesuodattimen liittimet). Miksei tukkeutunut tai viallinen polttoainesuodatinkin voi olla syynä, mutta ei siitä pitäisi bensan hajua ehkä tulla.

Ko. moottorissa korkeapainepumppua käyttää nokka-akeli ns. paininkupin kautta. Paininkuppi on kulutusosa (ja yllättävän kallis), jonka rikkoutuminen vaurioittaa ensinnäkin nokka-akselin ja voinee aiheuttaa muutakin oiretta. En tosin tiedä liittyykö tähän aloitukseen, mutta tuonkin voisi tarkistaa.

Johanna H.

Kun soittelin varaosaliikkeeseen tuo bensansuodattimen vaihto ajatuksissa, niin sanoi että ei mun autossa oo sellasta.

iqo

Passatin suodattimesta en mene takuuseen, mutta itsellä Skoda Octavia samalla moottorilla, ja siinä ainakin tuo suodatin on. Vastaavasti kuin Golfissa: https://www.youtube.com/watch?v=xIGvV5NCneo

Jultsu

Passatissa bensakoneissa ei näytä olevan ulkoista suodatinta ollenkaan, vaan on tungettu tankkipumpun sisuksiin ja kestää sen kuuluisan "auton eliniän."

Kannattaa siis ensitöiksi purkaa takapenkit pois ja kurkata / haistella onko tankkipumpun ympäristössä vuotoja

https://www.vwvortex.com/threads/quick-how-to-replacing-the-fuel-filter-in-a-b6-passat.5955850/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ukormi

Lainaus käyttäjältä: iqo - 20.09.22 - klo:14:07
Ko. moottorissa korkeapainepumppua käyttää nokka-akeli ns. paininkupin kautta. Paininkuppi on kulutusosa (ja yllättävän kallis), jonka rikkoutuminen vaurioittaa ensinnäkin nokka-akselin ja voinee aiheuttaa muutakin oiretta. En tosin tiedä liittyykö tähän aloitukseen, mutta tuonkin voisi tarkistaa.
Jos on samanlainen paininkuppi kuin tuossa S3 korkeapainepumpussa niin se on helppo tarkistaa. Ja mikäli on eikä ole ikinä vaihdettu, niin veikkaanpa että se on loppu. Tuossa 1.4TFSI koneessa pitäisi olla rullaseuraajalla. En ole itse omasta koskaan avannut ja toimii edelleen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Superkossu

03C 127 026 R (Kirjain voi vaihdella). Tuolla numerolla kannattaa etsiä korkeapainepumppua jos siinä vika,sama kuin 1.4tsi ja 1.2tsi.
Audi A3 8P 1.4TFSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy