1.6 FSI ja 1.4 TSI nokka-akselin päätykansi löysällä

Aloittaja iqo, 08.09.21 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

iqo

Kyselin jo jakoketjumurheiden jättisäikeessä neuvoja omaan tilanteeseeni http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg750578#msg750578 Jatkan tässä, jos joku tuntisi näiden moottoreiden (minulla siis BLF) yläkertaa paremmin. Huomasin nimittäin jakopäähän viittaavien ongelmien jo ilmaannuttua, että pakopuolen nokka-akselin päässä oleva peitekansi oli raollaan, mutta ruuvit vielä tallella. Rakoa oli ehkä viitisen milliä, mutta öljyä ei ollut vuotanut ulos. Kansi ei mennyt käsin painamalla paikalleen, joten kiristin ruuvit jolloin se asettui. Kyseessä on siis se kansi, joka otetaan pois (myös imunokan päästä), kun nokka-akseli lukitaan erikoistyökalulla paikoilleen ajoituksen säädössä.

Tajusin vasta nyt jälkeenpäin, että tuo löysällä ollut kansi ei tainnutkaan olla ihan pikkujuttu. Sehän kaiketi tarkoittaa, että pakonokka-akselin pitkittäisvälys on ollut ties kuinka kauan yli 10-kertainen korjausohjeen ilmoittamaan kulumisrajaan (0.4mm) nähden? Olisin siis todella kiitollinen, jos joku pystyisi arvioimaan, että millaista tuhoa tuo nokka-akselin siirtyminen voi laakereihin, nokkiin, venttiilin rullapaininvipuihin tai jopa venttiileihin aiheuttaa?

Sehän on selvää, että jakoketjun kulumiseen ja jopa hyppäämiseen tuolla päittäissiirtymisellä on varmasti ollut vaikutusta ja koko jakopää nyt menisi siis joka tapauksessa uusiksi. Mutta kannattaako tuohonkaan remonttiin sijoittaa enää yhtään rahaa, jos muutakin tuhoa on jo suurella todennäköisyydellä päässyt syntymään?

ukormi

Ei kai tuo muovinen pääty nokkaa pidä paikoillaan
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

iqo

Näin minäkin aluksi ajattelin ja siksi en asiaa merkittävänä pitänytkään. Minulla se korkki tosin on metallinen, mutta silti. Tutkin kuitenkin googlesta nokka-akselin (03C109101AF) ja venttiilikopan (03C103475T) rakennetta, niin en kyllä keksi mikä muukaan sitä pitäisi pitkittäin paikoillaan. Tätä myös tukee se, että korjausohje varoittelee nokka-akselin siirtymisestä pitkittäin, kun nokka-akseleita käännetään ajoitusta säädettäessä. Korjausohje myös käskee tarkistamaan pitkittäisvälyksen korkin ollessa paikoillaan.

iqo

En ole kylläkään löytänyt vielä korjausohjeista sitä kohtaa, jossa ohjeistetaan nokka-akseleiden irrottamisen venttiilikopasta. Jos joku tämän löytää tai on jopa käytännön kokemusta, niin kertokaa ihmeessä! Oletan, että ne vain vedetään irrallaan olevasta venttiilikopasta korkin reiästä ulos.

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy