Golf V 1.4 Tsi 103kW nakuttaa veto päällä

Aloittaja ratia69, 06.09.21 - klo:17:59

« edellinen - seuraava »

ratia69

Ostin Golfin, johon on tehty jakopään remontti n. 2000 km sitten kuluneena keväänä (5/2021). Moottori käy muuten normaalisti (lukuunottamatta pientä "huojumista" tyhjäkäynnillä, ei paljon niin, että näkyisi edes kierrosmittarissa). mutta sekä kylmänä tai lämpimänä moottorista kuuluu voimakas "röpöttävä" tai nakuttava ääni, kun kaasuttaa veto päällä. Ã,,äni on puhdas, kun kaasuttaa vapaalla. Vedossa ääni muistuttaa enemmänkin ralliautoa tai urheiluautoa kuin henkilöautoa.

Onko mitään käryä, mistä ääni voisi johtua/kuulua ja onko se vaarallista? Itselleni tuli mieleen venttiilin ja nokka-akselin välinen naputus, mutta outoa, ettei se kuulu selkeästi vapaalla kaasuttaessa. Toisaalta jossakin ketjussa kysyttiin vastavasta nakuttamisesta, mutta siinä oli myös öljyn kulutusta ja turbo osoittautui rikkoontuneen.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43443.msg679033#msg679033

Tässä on tuskin öljyä kulunut, koska pinta on ylärajassa tai yli. Ã,,änen perusteella en sanoisi, että kyseessä on jakoketju, joka ääntelee? Siitähän kuuluu enemmänkin kilkatusta ja etenkin kylmänä.

ratia69

Lisäyksenä, että moottorilla ajettu 232 000 km. Ketju vaihdettu 160 tkm ja 230 tkm. 3-sylinterin puola vaihdettu 199 tkm. Muuten on ollut perushuoltoja.

(Kuka on muuten ekalla kerralla arvannut viestin tarkistukirjaimet oikein??)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ratia69 - 07.09.21 - klo:07:47
Lisäyksenä, että moottorilla ajettu 232 000 km. Ketju vaihdettu 160 tkm ja 230 tkm. 3-sylinterin puola vaihdettu 199 tkm. Muuten on ollut perushuoltoja.

(Kuka on muuten ekalla kerralla arvannut viestin tarkistukirjaimet oikein??)

Onko tehty karstojenpoistoa imukanavista? Ajathan 98 oktaanisella bensalla?
Nakutus voisi tulla ennenaikaisesta bensiinin syttymisestä ja se johtaa jossakin vaiheessa mäntävaurioon. Niitä noissa tupla-ahtimillisissa on ollut.
Nakutus voisi tulla myös kiertokangen alapään laakerista mutta toivottavasti ei kuitenkaan ole kyse siitä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ratia69

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.09.21 - klo:08:42
Onko tehty karstojenpoistoa imukanavista? Ajathan 98 oktaanisella bensalla?
Nakutus voisi tulla ennenaikaisesta bensiinin syttymisestä ja se johtaa jossakin vaiheessa mäntävaurioon. Niitä noissa tupla-ahtimillisissa on ollut.
Nakutus voisi tulla myös kiertokangen alapään laakerista mutta toivottavasti ei kuitenkaan ole kyse siitä.

Ei ole tehty karstojen poistoa. Ajattelin, josko itse voisin tehdä irrottamalla imusarjan (mitenhän hankala irrotus on). Ennakkoon tuohon suositeltiin "pähkinäpuhdistusta". Tankkasin 95, mutta suosituksesta kokeilen 98, josko sillä nakutus lakkaisi.

iqo

Itsellä tässä juuri ketjumurheita ja vähän saman tapainen röpötys mielestäni kuului jossain vaiheessa kun autoa venyneellä/hypänneellä ketjulla koeajoin. Vielä ei ole varmistunut, mikä on minulla ketjun tilanne, mutta oma epäilys on juuri venynyt ketju ja/tai hypännyt jako. Siksi tuli mieleen, että voisiko sinullakin olla kuitenkin vielä vikaa ajoituksessa ketjuremontin jäljiltä. Ajoitus ja/tai sylinterien paineet voisi tarkistaa, jos tämän skenaarion haluaisi sulkea pois.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ratia69 - 07.09.21 - klo:09:01
Ei ole tehty karstojen poistoa. Ajattelin, josko itse voisin tehdä irrottamalla imusarjan (mitenhän hankala irrotus on). Ennakkoon tuohon suositeltiin "pähkinäpuhdistusta". Tankkasin 95, mutta suosituksesta kokeilen 98, josko sillä nakutus lakkaisi.

Suosittelen lämpimästi että unohdat tuon 95 oktaanisen. Jo tuolla Audillani on selkeä ero käyttääkö 95 vai 98 oktaanista.
Tupla-ahtimilla varustetussa vielä suurempi vaara nakutukseen ja konetuhoon.

Oma hommansa siinä imukanavien putsaamisessa on mutta toki itsekin on tehtävissä jos on tilat tehdä. Hyvin likaista puuhaa se kyllä on jos dieselillä löträä.
Itse käytin dieseliä ja porakoneella pyöreällä teräsharjalla vetelin kanavia puhtaaksi. Venttiilien ympäriltä sitten piti käyrällä piikillä irroitella hiilipalaset pois. Tarkkana saa olla ettei putsaa pyttyä jossa venttiilit on hiemankaan auki. Yön yli sai olla pahimmat imukanavat muhimassa dieselin kanssa.
Samalla sitten toki pitää putsata imusarja ja cooleri joka tuossa ainakin oli imusarjassa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ratia69

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.09.21 - klo:10:10
Suosittelen lämpimästi että unohdat tuon 95 oktaanisen. Jo tuolla Audillani on selkeä ero käyttääkö 95 vai 98 oktaanista.
Tupla-ahtimilla varustetussa vielä suurempi vaara nakutukseen ja konetuhoon.

Oma hommansa siinä imukanavien putsaamisessa on mutta toki itsekin on tehtävissä jos on tilat tehdä. Hyvin likaista puuhaa se kyllä on jos dieselillä löträä.
Itse käytin dieseliä ja porakoneella pyöreällä teräsharjalla vetelin kanavia puhtaaksi. Venttiilien ympäriltä sitten piti käyrällä piikillä irroitella hiilipalaset pois. Tarkkana saa olla ettei putsaa pyttyä jossa venttiilit on hiemankaan auki. Yön yli sai olla pahimmat imukanavat muhimassa dieselin kanssa.
Samalla sitten toki pitää putsata imusarja ja cooleri joka tuossa ainakin oli imusarjassa.

Kiitos ohjeista! Ei kun 98 tankkaamaan. Jos se vähääkään auttaa, niin edullinen ennaltaehkäisy. Toivottavasti ei ole laakerit kuitenkaan pettämässä. Se olisi jo vähän isompi remontti. Tuumasta toimeen imukanavien ja -sarjan kanssa! Olen tottunut kädet likaamaan kyynärpäitä myöden  :D

ratia69

Lainaus käyttäjältä: iqo - 07.09.21 - klo:09:57
Itsellä tässä juuri ketjumurheita ja vähän saman tapainen röpötys mielestäni kuului jossain vaiheessa kun autoa venyneellä/hypänneellä ketjulla koeajoin. Vielä ei ole varmistunut, mikä on minulla ketjun tilanne, mutta oma epäilys on juuri venynyt ketju ja/tai hypännyt jako. Siksi tuli mieleen, että voisiko sinullakin olla kuitenkin vielä vikaa ajoituksessa ketjuremontin jäljiltä. Ajoitus ja/tai sylinterien paineet voisi tarkistaa, jos tämän skenaarion haluaisi sulkea pois.

Tämäkin otettava tietysti huomioon. Silloin himma minulla menee toki takuuseen. Mutta luulisi, että ajoitusvirheen tai ketjuun liittyvän vian huomaisi myös kaasuttaessa ilman kuormaa. Vai kuuluuko kalina vain ajettaessa?

iqo

Voi olla kaukaa haettua tuo ajoitusongelma. Todennäköistä varmasti on, että ketjun vaihto on tehty oikein ja huolella.

Minulla pörpötys kuului vain veto päällä kaasuttaessa, eli siis kun kone on kuormitettu. Ilman kuormaa vapaalla kaasuttaessa kone on käy oikeastaan parhaiten. Nyt ei siis ole tuota pörpötystäkään saanut enää kuulumaan. Ja korostan vielä, että varmuutta vian luonteesta ei minulla vielä edes ole. Arvaukseen siis lähinnä perustuu kaikki minun esittämä :) Ensi viikolla olen viisaampi viasta ja korjauksen onnistumisesta.

ratia69

Lainaus käyttäjältä: iqo - 07.09.21 - klo:12:06
Minulla pörpötys kuului vain veto päällä kaasuttaessa, eli siis kun kone on kuormitettu. Ilman kuormaa vapaalla kaasuttaessa kone on käy oikeastaan parhaiten... Nyt ei siis ole tuota pörpötystäkään saanut enää kuulumaan. Ja korostan vielä, että varmuutta vian luonteesta ei minulla vielä edes ole. Arvaukseen siis lähinnä perustuu kaikki minun esittämä :) Ensi viikolla olen viisaampi viasta ja korjauksen onnistumisesta.

Samat oireet kuin minulla. Paitsi minulla se on jatkunut. Onko autosi nyt pajalla tarkistettavana? Kerro, jos jotakin ilmenee. Voi olla, että sama minulla. Ei auttanut vaihto 98:iin, vaikka lähes tyhjään tankkiin sain tankata (40km).
Ajelen silti tällä, välttäen vedätystä ja kierrätystä, kierrokset 2000-3000. En uskalla vaimolle antaa lainaksi, ettei tule soittoa kesken matkaa. Kyselen merkkihuollosta (Tampereella vissiin Autocenter nykyään), mitä osaavat sanoa oireista. Voisivat ehkä Laakkosella tietää paremmin (historiaa), mutta taitavat silti ohjata tuonne a-centeriin.

ratia69

Uutta tietoa nakutuksesta. Vein auton siis Tampereen Autocenteriin ja siellä ongelma arvioitiin moottorin sisäiseksi. Auto kuulemma savutti, ja sen takia epäilivät, että venttiilin varsi tms. saattaa vuotaa. Sytytyskatkoja 1. ja 3. sylinterissä. Myös jakopää vuotaa öljyä (tämä menee ketjurempan tehneen autoliikkeen piikkiin, mutta on se pienempi juttu). Tuo savutus oli sikäli yllätys, että en todellakaan ollut sitä aiemmin huomannut. Lisäksi öljyä oli yli ylärajan, joten sekään ei indikoinut mitään. Kun ajoin auton pois, savua tuli todella runsaasti, varsinkin pienemmillä kierroksilla. Hyvin lämmeeneenä savua ei tullut enää niinkään. Kertoivat, että vikaa voidaan alkaa etsiä, mutta lonkalta kustannusarvio on 3000-4000â,¬. Tämä syystä, että pelkkä purkaminen on sen verran suuritöistä ja alkup.osat maksavat. Sanoin ei kiitos. Mielummin romutan auton, tai vaihtoehtoisesti teen rempan itse (ei mikään mahdoton, mutta aikaa siihen menee).

Vähän apuja tulevaan urakkaan https://www.youtube.com/watch?v=xtoQp-claJg

Vielä, kun vastaava video olisi kannen irroituksesta ja venttiilien säädöistä. Apuvälineenä olisi hyvä olla ainakin videollakin käytetty ajoitustyökalusarja (mm. männän korkeuden mittari ja nokka-akselien lukitustyökalu).

Lisäksi kuulin vielä, että 1. sylinterin p-a suutin on ollut viallinen ja olisi hyvä vaihtaa. Nyt sitten ilmeisesti myös 3. syl. suutin myös.

o.b.

Venttiileitä ei tarvitse mitenkään säätää. niissä on hydrauliset nostajat, jotka säätyvät itsekseen.

Ajoitustyökalutkin löytyy. Jos asustelet pk-seudulla, voin vuokrata ne edullisesti.

ratia69

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 16.09.21 - klo:10:41
Venttiileitä ei tarvitse mitenkään säätää. niissä on hydrauliset nostajat, jotka säätyvät itsekseen.

Ajoitustyökalutkin löytyy. Jos asustelet pk-seudulla, voin vuokrata ne edullisesti.

Hienoa, jos tuo itse kansi ei aiheuta isompia ongelmia! Tosin vielä en tiedä, mistä öljy pääsee palotilaan. Venttiilin lisäksi tai sijaan on mahdollista, että mäntä ja renkaat ovat antautuneet (95-oktaanisella näin on voinut ajan mittaan käydä tämän aikakauden moottorille). Siinä tapauksessa riippuen vaurioasteesta voisi mennä pelkän männän vaihdolla, jos sylinteri on vielä kunnossa. Puran ensin ja katson, mitä siellä on. Sitten, jos ei aivan tuusan nuuskana ole, niin tilaan tällaisen sarjan https://www.ebay.de/itm/123149513000?hash=item1cac487128:g:mzMAAOSwtrJbMzZt (hintaan tulee vielä alv päälle) Turhaa siinä on minulle tuo ketju, mutta olisihan vaihtoketju jo olemassa jatkoa ajatellen.

En asu pk-seudulla vaan Pirkkalassa, mutta pidän silti mahdollisuuden mielessä  :) Ostettuna sarja on aika kallis.


ukormi

Lainaus käyttäjältä: ratia69 - 17.09.21 - klo:08:54
Hienoa, jos tuo itse kansi ei aiheuta isompia ongelmia! Tosin vielä en tiedä, mistä öljy pääsee palotilaan. Venttiilin lisäksi tai sijaan on mahdollista, että mäntä ja renkaat ovat antautuneet (95-oktaanisella näin on voinut ajan mittaan käydä tämän aikakauden moottorille). Siinä tapauksessa riippuen vaurioasteesta voisi mennä pelkän männän vaihdolla, jos sylinteri on vielä kunnossa. Puran ensin ja katson, mitä siellä on. Sitten, jos ei aivan tuusan nuuskana ole, niin tilaan tällaisen sarjan https://www.ebay.de/itm/123149513000?hash=item1cac487128:g:mzMAAOSwtrJbMzZt (hintaan tulee vielä alv päälle) Turhaa siinä on minulle tuo ketju, mutta olisihan vaihtoketju jo olemassa jatkoa ajatellen.

En asu pk-seudulla vaan Pirkkalassa, mutta pidän silti mahdollisuuden mielessä  :) Ostettuna sarja on aika kallis.

Onpa muuten halpa sarja. Tekeeköhän sillä oikeasti mitään?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ratia69

#14
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 17.09.21 - klo:09:08
Onpa muuten halpa sarja. Tekeeköhän sillä oikeasti mitään?

Hyvä kysymys, en tiedä.. Kyllä se tuntuu tosiaankin halvalta, kun siihen kuuluu myös männät ja kammen laakerit. En ole kysynyt, mitä täällä liikkeessä tuo sarja maksaisi. Ovatkohan nuo männät uudenlaiset, siis kestävät paremmin esim. 95-oktaanista? Itse tosin ajelisin joka tapauksessa 98:lla, varmuuden vuoksi.

Vielä tuli mieleen remontissa yksi käytännön ongelma. Jos etenee siihen, että männän joutuisi vaihtamaan, mietin, miten sen voisi paikallaan tehdä, ettei moottoria irroita. Ensin tuumasin helposti alapuolelta, mutta kun moottorin ripustus on irroitettava jakopään irrotusta varten, jolloin moottori pitää tukea alapuolelta öljypohjasta... Voikoha ripustusta kiinnittää väliaikaisesti ilman kantta vai onko se kiinni kannessa. Näin on ainakin vanhemmissa Golfin moottoreissa 1.6 16V.

o.b.

https://www.aliexpress.com/item/1005001453323759.html

Tuossa on jo ALV mukana, mutta kun arvo on yli 150â,¬, pitää maksaa vielä tulli tuotteen+rahdin arvosta ja Postin käsittelymaksu.

Alle 150â,¬ tuotteet tulee aliexpressistä kuten ennenkin suoraan postitoimipisteeseen ilman mitään lisämaksuja. Aliexpressin hinnoissa on jo mukana Suomen ALV.

ratia69

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.09.21 - klo:09:54
https://www.aliexpress.com/item/1005001453323759.html

Tuossa on jo ALV mukana, mutta kun arvo on yli 150â,¬, pitää maksaa vielä tulli tuotteen+rahdin arvosta ja Postin käsittelymaksu.

Alle 150â,¬ tuotteet tulee aliexpressistä kuten ennenkin suoraan postitoimipisteeseen ilman mitään lisämaksuja. Aliexpressin hinnoissa on jo mukana Suomen ALV.

Kiitos vinkistä ja linkistä  👍

o.b.

Sitäpä en tiedä, meneekö noista postituskuluista vielä ALV erikseen. Osista ALV ainakin maksetaan oston yhteydessä ja Aliexpress tilittää ne Suomelle.

ratia69

#18
Jos kellään on ajatusta, miten ruiskusuuttimet irroitetaan tästä 1.4 tsi moottrista, niin vinkatkaa. Ohjeissa, jotka löysin, suuttimet olivat kiinni erillisessä putkessa, jonka irroitus ei ollut vaikeaa. Tässä minun tapauksessani en ole vielä keksinyt, miten suuttimet irroittetaan. Ne, kun ovat kiinni kokonaan imukanavissa, ja imukanavahässäkkä ei mahdu tulemaan ulos, ellei irrota mekaanista turboa sen alapuolella (niin juuri, insinöörien taidonnäyte kyseessä). Turbon takaosaan intergoitu kiinnityskorvake estää imukanavan irrotuksen  >:(

Tässä siis video, jota EN voi soveltaa omaan moottoriin, joka on EA111 (video ehkä uudesta EA211 moottorista, jossa imukanavat ovat kokonaan eri puolella moottoria, tai sitten moottori on käännetty toisin päin 180 astetta).
https://www.youtube.com/watch?v=Lx5pRvClhNo

ukormi

Onkos se mekaaninen ahdin hankala ottaa edestä pois?

Katsoitteko muuten endoskoopilla tulppien reiästä miltä pytyt ja mäntien laet näyttivät?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ratia69

#20
En tiedä, onko ahdin hankala irrottaa, mutta ennuste on huono. Remmit jakopäästä irrotettava ja (ilmeisesti) on päästävä jotenkin auton alle(?), en vielä ole löytänyt kiinnityspultteja. Josko saisi tuon ahtimen kanavat irrotettua ilman ahdinta. Teen hommia pihalla, jossa ei ole monttua eikä nosturia.

En ole tarkistanut sisään palotilaan, imukanavista ehkä helpoin. Suunnitelmissa kyllä, kun pääsen siihen saakka. Koitin samaa hommaa toisessa autossa (golf 1.6 16V), enkä saanut mitään käsitystä, kun kamerapää ei päässyt kääntymään. Erittäin hankala tuolta syvästä tulpan reiästä on ohjailla.  Nyt on ensin tarkoitus tarkistaa suuttimet, kun diagnosoitiin sytytyskatkoja. Muutenkin yksi suutin on raportoitu toimivan huonosti (edellisessä huollosa). Sen luulin olevan helpoin homma, kun kantta ei tarvitse irroittaa. Voi olla, että tulpatkin on hyvä vaihtaa.

M_M

Mikä moottorikoodi tässä on kyseessä?

Kaksoisahdetun EA111 moottorin ohjeissa jotka omista kansioista löysin, ei suuttimien irrotuksen mainita vaativan ahtimen irrotusta. Imusarja pitää kyllä irrottaa, mutta sen pitäisi irrota kun purkaa pois kaasuläppäkotelon ja ahtimen bypass-venttiilin putkistoineen pois tieltä. Ahtimen irrotuksesta ei ohje mainitse mitään.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ratia69

#22
Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.10.21 - klo:14:54
Mikä moottorikoodi tässä on kyseessä?

Kaksoisahdetun EA111 moottorin ohjeissa jotka omista kansioista löysin, ei suuttimien irrotuksen mainita vaativan ahtimen irrotusta. Imusarja pitää kyllä irrottaa, mutta sen pitäisi irrota kun purkaa pois kaasuläppäkotelon ja ahtimen bypass-venttiilin putkistoineen pois tieltä. Ahtimen irrotuksesta ei ohje mainitse mitään.  ???

Oletan, että EA111, olisko 2008 malli. Voisin laittaa tähän kuvan selventämään ongelmaa, mutta en osaa  :-[ Aika jonglööri saa olla, jos imukanavat saa nostettua, kun se (ahtimen) korvake on aivan kiinni, ei nouse milliäkään eikä taivu sivuille, kun suuttimet ovat tiellä. Yhtä pulttiakaan ei saa nostettua pois (löysättyä kyllä), kun ahtimen kanava tiellä. Kai tässä se tiellä oleva "kanava" on tuo bypass putkisto, mutta en mitenkään keksi, miten se irrotetaan.


ratia69

No, joo. Kyllä se imukanavisto vielä jostakin muustakin on kiinni, vaikka heiluu irtonaisena. Nousee 5-6 mm ylös kannesta, mutta siihen jämähtää. Ei ihme, että kustannusarviot näistä on ihan järjettömiä. Vähän samanlaista touhua, kun vaihdoin sisäpuhaltimen V70:een. Parin päivän urakka. Siihen oli sentään hyvät ohjeet joku tehnyt.

ratia69

#25
Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.10.21 - klo:14:54
Mikä moottorikoodi tässä on kyseessä?

Moottorikoodi on ilmeisesti BMY

o.b.

Se ahdin taitaa olla neljällä pultilla kiinni, onko se helppo irrottaa? Itse tein joskus BMY moottoriin kansiremppaa ja purin aika paljon kamaa pois ennen kuin kannen nostin pois.

M_M

Lainaus käyttäjältä: ratia69 - 07.10.21 - klo:19:32
Moottorikoodi on ilmeisesti BMY

Mulla on tässä auki BMY-moottorin manuaali ja suuttimien irrotuksen esitöiksi kerrotaan vain ilmansuodattimen, bypass-läpän ja kaasuläppämoduulin irrotus sekä imusarjan irrotus.  ??? Imusarjan irrotuksessa ei mainita tarvetta ahtimen irroittamiseen. En ole ikinä itse noita irrottanut joten en väitä, että ohje välttämättä olisi oikeassa. Tätä mieltä valmistaja kuitenkin asiasta on.


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ratia69

Joo, ahtimen kuvien perusteella näyttäis olevan 2 pulttia sekä ylä- että alapuolella. Ahtimesta pitäää vaan ensin eristeet irrottaa. Yritän nyt silti saada suuttimet irti ilman ahtimen irroitusta, kun tietäis, mikä sitä imupakettia pitää kiinni myös jakopään puolelta (toista päätähän ahdistaa juuri tuo ahtimen korvake). Tosin moottorin oireet voivat viitata siihen, että ahdin on rikki. Nämä ovat oikeastaan kaikki poissulkevia toimenpiteitä. Suuttimet pitää kuitenkin vaihtaa, ainakin 1. ja 3.

M_M

Tuo imusarjan irrotus onkin salainen homma, manuaali ei anna siihen oikeastaan mitään muita ohjeita kuin sen, että ensin on purettava nuo J808 ja J338 putkistoineen pois edestä. Varsinaisen imusarjan irrotuksesta ei muita ohjeita ole, kuin tuo epämääräinen räjäytyskuva josta on aika haastavaa hahmottaa millä kaikella se on kiinni.



VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy