1.6 FSI: EGR ja jäähdytyanesteen vuoto

Aloittaja iqo, 22.12.19 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

iqo

Osaisiko foorumin tietäjät auttaa, kun Octavian kanssa on nyt Joulun alla tullut ongelmia?

Akuutein ongelma on jäähdytysnesteen katoaminen. Autossa on Eberi, jota itsekin epäilin ensin syypääksi. Otin kuitenkin EGR-venttiilin (nestejäähdytetty) irti ja havaitsin, että sylintereille päin menevä putki oli kostea ja imusarjalle menevä putki täysin kuiva. Kuinka todennäköinen merkki tämä on, että EGR vuotaisi nestettä sylintereille päin? Voiko kosteus olla jotain muuta? Itse EGR-venttiilissä ei näy kosteutta kummallakaan puolella, mutta kanavan tukkii se säätyvä läppä, enkä tiedä mitä siellä takana oikein on.

EGR venttiilin osanumero on 03C131503B. Kyseessä siis tällainen mötikkä: https://www.ebay.com/itm/283703847876. Ekassa kuvassa näkyy juuri se puoli, joka johtaa sylintereille. Tälle puolelle neste siis vuotaisi.

iqo

#1
Täällä vielä kuvia tilanteesta, osaisiko kukaan sanoa miltä egr:n putket normaalisti näyttävät: https://drive.google.com/drive/folders/1s1AsxGg6-_ZJxn6ItsItEBKADFPyxwvA?usp=sharing

Isompi on siis kostea ja johtaa sylintereille päin. Pienempi kuiva putki johtaa imusarjalle.

Viimeinen kuva on itse egr-venttiilistä. Laipassa olevat jäljet voisivat kyllä olla jäähdytysnesteen tekemiä. Venttiilin rakennetta kun tarkemmin katsoo, se ei ole "yhtä puuta". Runkoon on prässätty jonkinlainen kaulus juuri tälle puolelle, jota epäilen vuotavaksi. Rungon ja kauluksen välissä voisi olla jälkiä vuodosta ja se olisi kyllä uskottava vuotokohta.

iqo

Raportoidaanpa tännekin lopputulos: EGR ei vuotanut nestettä, eli vika ei ollut siinä. Tarkemmin EGR:ää tutkittuani totesin, ettei siinä mitään "liitospintoja" ole, minkä välistä edes voisi vuotaa. Vain rungon halkeaminen voisi aiheuttaa vuotoa.

Paineistin jäähdytysjärjestelmän paineilmalla ja syyläristähän se vuoto lopulta löytyi. Uusi syyläri vaihdettu ja nyt pysyy nesteet sisässä. Tuohon painekokeeseen liittyen vinkki, että 1bar on tarpeeksi, paineilman kanssa menee herkästi liikaa painetta! No, tulipa testattua paisarin korkin toiminta samalla...

Syylärin vaihto onnistui Skoda Octavia II 1.6 FSI:hin tallin lattialla ilman nosturia ja puskuria irroittamatta. Hieman ahdasta on ilmastoinnin kennon ruuvien kanssa, mutta kyllä ne pikkuräikän kanssa saa irti ja takaisin kiinnikin kun työjärjestys on oikea.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy