Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Gudmund

Todellakin on ansainnut. :)
Tuota vapaalle vaihtamista normaalissa ajossa en kyllä jaksa ymmärtää, tuntuu niin 80-luvun ajotavalle.. Varmaan säästää jonkun desin vuodessa, mutta kauhea vaiva....mielestäni. Muutenkin kyllä uskon, että 1.0TSI menee pienellä jos malttaa ajella.

Mutta siinähän se moottorin (eikä kuskin) luonne todella mitataan, jos autoa "polkee" eli ajaa kunnolla ja silti se menee pienellä kulutuksella, eikö?

Mitä 1.0 TSI Leon vie jos sitä ajaa tasaisella 130kmh nopeudella?
Octavia III RS TDI

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 29.05.17 - klo:12:57
Pihistelijä on kyllä nikkinsä ansainnut :D mites moottorit muuten tykkää jos aina ajaa pihistellen eikä anna happea välillä?

Kiihdytän aina reippaasti. Painan kaasua kunnolla. Kiihdytys tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa. Sillä ei ole väliä kiihdytetäänkö hitaasti vai nopeasti. Kannattaa kiihdyttää moottorin kierroksilla ja kuormituksella, jolla on paras hyötysuhde. Asia selviää ominaiskulutuskartasta. Niitä on valitettavasti hankala löytää enkä ole vielä löytänyt 1.0 TSI karttaa. Tässä on kuitenkin jonkin TSI:n kartta. Siitä huomaa homman jujun.



Eli moottori toimii parhaalla hyötysuhteella maksimivääntömomentin kohdalla ja 80% kaasulla. 1,0 TSI huipputeho on 85 kW. Maksimiväännön kohdalla se antaa 60 kW. Siitä 80% on 48 kW. Eli taloudellisin kiihdytys vaatii melko lailla tehojen käyttöä. Kuvaavaa on, kun eräs kaverini oli kyydissäni. Hän ihmetteli miksi kiihdytän niin kovaa. Eikös sinun pitänyt olla taloudellinen kuski. Sanoin, että nimenomaan siksi, että kiihdytän ripeästi.

Raskaalla kaasujalalla ei saa kulutusta nousemaan, jarrujalalla sen sijaan saa. Moni arkailee turhaan kaasun käyttöä pyrkiessään ajamaan taloudellisesti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

Minä ajoin tänään aamulla työmatkan dsg:llä 4,4 kulutuksella, myöskin ripeät kiihdytykset aina tavoitenopeuteen. Tuolla matkalla joutui vähän jonon armoilla menemään ja pumppaamaan vauhtia hieman. 37km josta maantietä ehkä 30km loput taajama/kaupunkiajoa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

JJambs

Ei nämä pienen kulutuksen pohdinnat ainakaan helpota odotuksen tuskaa ;D nimim. ~10l/100km vaparivolvolla vielä useampi viikko, joka häviää suorituskyvyssä jopa 1.0 Leonille ::)
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Pihistelijä

Nykyinen tankillinen on menossa 4,0 litran kulutuksella (edellinen 4,1 litraa). Ajotietokoneen mukaan sillä ajaisi 1250 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jopiira

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 29.05.17 - klo:13:07

Mitä 1.0 TSI Leon vie jos sitä ajaa tasaisella 130kmh nopeudella?

Lahdenväylää kun ajaa kyseistä vauhtia niin kulutus n. 6,5 L/100 km nurkilla.

Voitaisiinko kehittää joku vakiintunut testi tähän polttoaineenkulutus kysymykseen? Iso ero jo pk seudulla syntyy vakionopeudensäätimen käytöstä ja maaston muodoista. Liikennevaloista puhumattakaan. Lisäksi oman pienen pikantin lisämausteen antaa täällä päin se, että kukaan ei osaa näemmä ajaa jos taivaalta hieman vettä, räntää tai lunta sattuu tulemaan...

Bauttiarallaa 90 % kaikista ajoistani tapahtuuvakionopeudensäädin päällä. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 5,8 L/100 km ja töihin mennessä keskikulutus 30 km:n Kehä 3:s pyrähdyksellä 4,7...5,2 L/100 km. Uusin harrastukseni töihin mennessä on ajaa Ecotrainer päällä ja painaa sovellutuksen kohdasta "keskikulutus" ja siitä grafista seuraa, että miten viimeinen minuutti on polttoaineenkulutuksen suhteen mennyt.

Miten täällä DSG porukka hyödyntää auton moottoria moottorijarruna? Yleensä risteyksiin nakkaan hyvissä ajoin S-pykälän silmään, että ei tarvitse ihan niin paljon olla pomppimassa jarrun päällä.
Seat Leon ST 1.0 TSI, DSG vm. 2017

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: jopiira - 29.05.17 - klo:22:04
Lahdenväylää kun ajaa kyseistä vauhtia niin kulutus n. 6,5 L/100 km nurkilla.


Kuulostaa ihan kohtuulliselta lukemalta, kiitos tiedosta. Aika lailla sama siis minkä 135kw 2.0 TDI (man) vie motariajossa 130kmh.
Octavia III RS TDI

Pihistelijä

Näistä LED-valoista oli juttua tämän säikeen alussa. Minä otin myös LED-packin ja olen ollut hankintaan hyvin tyytyväinen vaikka maksoivat 900 euroa. Ensinnäkin ne tuovat hyvän ulkonäön. Auto tulee modernin näköiseksi. Toisekseen ne kuluttavat vähemmän sähköä ja siten vähemmän polttoainetta, mikä sopii minulle. Vilkut ja takavalot näkyvät muille autoilijoille hyvin kirkkaassa päivänvalossakin tai sakeassa lumipyryssä. Lisäävät täten myös turvallisuutta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

matlock

Ja led-valojen osalta hyvä seikka mielestäni sekin, että FL Leonissa takavalot palavat myös päiväaikaan. Halogenimalleista en tiedä, miten niissä asian laita on. Kummastelen kyllä niitä, ketkä tilaa nykypäivänä uuden auton ilman led-valoja. Kustannuskysymys se ei enää oikein voi olla, kun valojen hintakin on saatu painettua alle 1 000 euron. Mielenkiinnolla odotan itse, millaiset led-ajovalot ovat pimeässä. Erityisesti sen osalta, pitääkö Seatin lupaus siitä, että valot ovat aiempia ledejä 2 krt (tms.) tehokkaammat, paikkaansa.

Tänä aamuna työmatkan keskikulutus 4,7 l/100 km. Matka n. 20 km ajoa pääosin Tuusulanväylä, Kehä III, Hämeenlinnanväylä ja pienet pätkät (n. 3 km) kaupunkiajoa molemmissa päissä. 

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: matlock - 30.05.17 - klo:09:48
Ja led-valojen osalta hyvä seikka mielestäni sekin, että FL Leonissa takavalot palavat myös päiväaikaan. Halogenimalleista en tiedä, miten niissä asian laita on. Kummastelen kyllä niitä, ketkä tilaa nykypäivänä uuden auton ilman led-valoja. Kustannuskysymys se ei enää oikein voi olla, kun valojen hintakin on saatu painettua alle 1 000 euron. Mielenkiinnolla odotan itse, millaiset led-ajovalot ovat pimeässä. Erityisesti sen osalta, pitääkö Seatin lupaus siitä, että valot ovat aiempia ledejä 2 krt (tms.) tehokkaammat, paikkaansa.

Tänä aamuna työmatkan keskikulutus 4,7 l/100 km. Matka n. 20 km ajoa pääosin Tuusulanväylä, Kehä III, Hämeenlinnanväylä ja pienet pätkät (n. 3 km) kaupunkiajoa molemmissa päissä.

Kyllä ne ovat selvästi tehokkaammat. Asia tuli testattua nyt mökkireissulla, kun ajettiin myöhään yölläkin. Ero on merkittävä edelliseen Leoniin, jossa minulla myös oli LED:t. Kyllähän TM:n talviautovertailussakin todettiin, että Atecan Ledivalot ovat selvästi aiempaa 2013 mukana ollutta Leonia tehokkaammat. Atecan umpiot ovat teknisesti samat kuin uuden Leonin.

Takavalojen jatkuvasta päälläolosta voi olla montaa mieltä. Turhaan ne takavalojen LED:t kirkkaimmalla auringonpaisteellakin kesällä loimottaa, mutta olkoon nyt noin, kun on kerran säädetty tehtaalla. Jos olisi ollut maahantuojan viritys (ala Helkama-auto Skodissa) olisi lähtenyt meikäläisen autosta heti pois.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Minäkin ajoin viime yönä ensimmäistä kertaa pimeässä. Minulla on ensimmäiset Ledit, joten vertailukohtaa ei löydy, mutta todella tehokkailta ne vaikuttivat. Paremmat kuin halogeenit. Lisäksi kaista on leveä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukez76

Pärnu->Tallinna eilen

nopeudet 30-120kh/h välillä

-Jukka

Pihistelijä

Tässä kulutusseurantani.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html
Tavoite on päästä sivuston piheimmäksi Seat Leon ST 1.0 bensa kuskiksi. Olen nyt toisena. Parin tankkauksen jälkeen pitäisi olla ykkönen.

Ajotietokone näyttää pari desiä todellista pienempiä lukemia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

DeepBlack-13

Minun 1.0 leon st keskikulutus todella sekalaisessa ajossa ollut joka tankillisella 4.6-4.7 litraa.  Hyvin on ollut samat lukemat ajotietokoneen ja omien laskelmien välillä. Mittarissa nyt 3000 km.
Nyk. Seat Leon st 1.0 dsg -17, Seat Leon st 1.2 dsg -15, Mazda 3 sedan 2.0 at -15, VW golf VII 1.2 hb dsg -13

Pihistelijä

#164
Nyt löytyi 1.0 TSI:n mitattu teho-/vääntökäyrä. Moottori antaakin 87 kW/220 Nm luvatun 85 kW/200 Nm sijaan. Täten tehoakin löytyy maksimiväännön alueelta 64 kW aiemmin mainitsemani 60 kW:n sijaan. 80% siitä tekee 51 kW. Eli taloudellisin tehojen käyttö kiihdytyksessä on keskimäärin 50 kW maksimiväännön alueella. Olenkin ihmetellyt, että auto kulkee paremmin, kuin mitä luvatut lukemat 85 kW/200 Nm antavat olettaa.



Käyrästä näkee myös, ettei kannata kierrättää yli 4000 r/min. Tehot eivät juuri kasva siitä. Ellei sitten hae maksimikiihtyvyyttä.

Vielä, kun löytäisi ominaiskulutuskartan. Pitää varmaan kysyä maahantuojalta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sambolo

2kw ja 20Nm tuskin huomaa eroa :D sitäpaitsi kaikki on yksilöitä,omassas voi olla enemmänkin, tai vähemmän.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.06.17 - klo:21:11
2kw ja 20Nm tuskin huomaa eroa :D sitäpaitsi kaikki on yksilöitä,omassas voi olla enemmänkin, tai vähemmän.
Juuri näin. Kolmesta eri BKD-koneisesta Ocusta mitattu tehoja 110kw molemminpuolin, vaikka tehdas ilmoittaa vakiona 103kw.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.06.17 - klo:21:11
2kw ja 20Nm tuskin huomaa eroa :D

Sitä huipputehoa tuskin huomaa, mutta +20 Nm tuo käyttökierroksille +10% tehoja. Sen kyllä huomaa persdynolla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

peped

Onko 1.0 ST Ecomotivessa yhtä "matala" alusta kuin FR:ssä? Muistaakseni jostain luin että Ecomotivessa olisi 15mm matalempi alusta. Lienee kuitenkin muuten vakiokauraa, tai ainakin olettaisin niin että FR:n alusta on hieman jämäkämpi?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Jaran

Näyttäisi olevan. Tuolla ainakin lukee näin:
1.0 TSI 115 hv Ecomotivessa alhaisen vierintävastuksen renkaat aerodynamiikkapaketti (takaspoileri ja sivuspoilerit
takaluukussa) matalampi jousitus (-15 mm) Ecomotive-teksti takaluukussa ja Ecomotive-etumaski

Jaran

Sen verran korjaan että en osaa sanoa onko yhtä matala FR:n kanssa. FR:n madallusmäärää kun ei tuolla kerrottu.
Muuten varmaankin ecomotiven alusta on tosiaan aika peruskauraa jäykkyyden yms. suhteen.

ps. Eikö täällä ole viestien muokkausmahdollisuutta?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 07.06.17 - klo:22:09
Sen verran korjaan että en osaa sanoa onko yhtä matala FR:n kanssa. FR:n madallusmäärää kun ei tuolla kerrottu.
Muuten varmaankin ecomotiven alusta on tosiaan aika peruskauraa jäykkyyden yms. suhteen.

ps. Eikö täällä ole viestien muokkausmahdollisuutta?

FR on madallettu samat 15 mm, mutta siinä jäykempi alusta: erilaiset iskarit ja muita alustakomponentteja.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 07.06.17 - klo:22:09
Sen verran korjaan että en osaa sanoa onko yhtä matala FR:n kanssa. FR:n madallusmäärää kun ei tuolla kerrottu.
Muuten varmaankin ecomotiven alusta on tosiaan aika peruskauraa jäykkyyden yms. suhteen.

ps. Eikö täällä ole viestien muokkausmahdollisuutta?

15min kirjautumisesta voi moukata.  ::)
Yritetään pärjätä.

Joshua

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.06.17 - klo:00:07
FR on madallettu samat 15 mm, mutta siinä jäykempi alusta: erilaiset iskarit ja muita alustakomponentteja.
Millä tavalla erilaiset iskarit?
Ite ku vaihoin molemmat taakse niin ihan Sachsin perusiskarit meni ja orkkiksetki tais olla.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Pihistelijä

#174
Leon petraa juoksuaan

Tankillinen tähän mennessä:


Tämän päivän työmatka. Ajonopeus 50-100 km/h. Puolet 100 km/h.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

MikHei

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 29.05.17 - klo:12:57
Pihistelijä on kyllä nikkinsä ansainnut :D mites moottorit muuten tykkää jos aina ajaa pihistellen eikä anna happea välillä?

Todellakin on ansainnut!!!  ;D

Minuakin kiinnostaa tuo, että miten kone karstoittuu äärirauhallisessa ajossa. Pyrin nimittäin itsekkin maltilliseen ja polttoainetaloudelliseen ajoon. Toki silloin harvoin kun lapsettaa, niin kenkää myös annan. Kerran jopa kävin Leonilla kokeilemassa järjestettyä mailin kiihdytystä lentokentällä, silloin sai Leon "HAPPEA" useamman vedon verran.  ;) Mutta tosiaan jos paljon pihistelee, niin kannattaako vaikka pari kertaa vuodessa ajellla pitempi pätkä vaikka kierrokset 3000-4000 haarukassa? Mitä raati on mieltä?

Sitten pihistelijälle, mikä on max. kierrosluku koneessa, kun kiihdyttelet tavoitenopeuteen esim. perus kaupunki pyörittelyssä ja motarille liityttäessä? Entäpä suositko vaihteiden yli hyppimistä? Esim. kuvitellaan että lähden valoista ja tavoitenopeus 80km/h. 1-2-3-4-vaihteet käyn läpi ja saavutettuani 80km/h, niin heitän suoraan 6-vaihteen silmään, jolloin 5-vaihde jää välistä. Vaihdeopastin toki opastaa vaihtamaan ylöspäin jo ehkä 60km/h tietämillä, mutta itse vaihdan kuitenkin vasta tavoitenopeudessa sinne 6-vaihteelle. Muitakin vastaavia tilanteita on, eri nopeuksissa. Koneena siis 1.4Tsi, kuten tuossa vasemmalla lukee, joka käytökseltään aikalailla vastaa omaasi.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 08.06.17 - klo:20:39
Sitten pihistelijälle, mikä on max. kierrosluku koneessa, kun kiihdyttelet tavoitenopeuteen esim. perus kaupunki pyörittelyssä ja motarille liityttäessä? Entäpä suositko vaihteiden yli hyppimistä?

Kiihdytän maantiellä max. 3000 r/min. Hyppään yli vaihteita. Neloselta tai jopa kolmoselta suoraan kuutoselle. Taajamassa rullaan paljon vapaalla. Samoin maantiellä alamäet ja kun nopeusrajoitus laskee.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Joshua - 08.06.17 - klo:10:01
Millä tavalla erilaiset iskarit?
Ite ku vaihoin molemmat taakse niin ihan Sachsin perusiskarit meni ja orkkiksetki tais olla.

No siis onhan FR:ssa jäykemmät iskarit, kallistuksenvakaaja erilainen ja ainakin 1.8 TSI mallissa myös erillisjousitus takana. Ajotuntuma oli ainakin koeajon perusteella FR:ssa erilainen kuin perusmallissa. Alla osaluettelosta näkee, että iskareita on erilaisia eri malleihin ja siellä mainitaan mm: "gas shock absorber for vehicles with sports suspension". En osaa sanoa mitä merkkiä ovat tai miten eroavat perusmallin iskareista muuten, mutta osaluettelon mukaan ovat erilaiset.

https://seat.7zap.com/en/e/leon+leon+4/le/2016-754/5/
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Itsellä kilsoja takana vasta 1300. 1.4 TSI ACT ei ole osoittautunut vielä erityisen taloudelliseksi. Maantiellä ja motarilla (300 km, josta 40 % motaria, loput 80-100 km/h maantietä) suht. reippaallakin ajolla pääsee 5.7-5.9 lukemiin, mikä on ihan OK, mutta kaupungissa kulutus on toistaiseksi mielestäni 0,5 litraa liian korkea. Osa syy lienee tuo FR:n rengastus, joka alkaa tuntua nyt tarkemmin pohdittuna typerältä.

Kuten olen aiemmin jo valittanut, niin autossa on maahantuojan valitsemat lisävarusterenkaat, jotka ovat 225/40 R18 (vakio olisi 17"), nopeusluokka Y (300 km/h). Mitä ihmettä sellaisilla renkailla tekee Suomessa??? Auton huippunopeuskin on vain 215-220 km/h. Ei sillä pysty kukaan Saksassakaan ajamaan kolmeasataa. Tehtaalta tulleilla Bridgestone Potenza S001 -renkailla on EU-luokitus vierintävastuksen osalta E tai F (paras on A ja huonoin G). Niiden melutaso on 71-72 dB. Vertailun vuoksi Nokian Hakka Blue 2 olisi vierintävastukseltaan luokka B ja melutaso 69 dB. Onneksi uusi FR on hiljaisempi kuin edellinen, niin tuo ääni ei sentään haittaa.

Onhan ne toki näyttävät  ::) vaan ei ole järkeä, substanssi puuttuu. Ongelma on oikeastaan se, että noille 18" vanteille ei saa esim. Nokian Hakka Blue 2 renkaita. Niiden koko loppuu 17" kokoon. Sama pätee nopeasti katsottuna muihinkin pienen vierintävastuksen tai alle 70 desibelin renkaisiin. 18" koossa löytyy vaan "tehokkaisiin urheiluautoihin" (suora lainaus eräästä on-line rengaskaupasta) tarkoitettuja renkaita. En tiennytkään, että ajan "tehokkaalla urheiluautolla". ;D

Eli vanne-/rengaskauppaan mentävä kesän jälkeen ja ensi kesäksi uudet renkaat (17"). Leonin FR-vanteet Bridgestoneineen joutavat Mankkaalle.

Bridgestone


upload photo
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Renkailla on iso vaikutus kulutukseen taajamanopeuksissa. Minulla on Michelin Energy Saverit, jotka rullaavat todella herkästi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy