Huonontien alusta vs normaali alusta

Aloittaja Atsii, 24.01.22 - klo:16:51

« edellinen - seuraava »

Atsii


Minulla autossa huonontien alusta. Mitähän eroja on normaaliin alustaan verrattuna?
Olisiko esim. enemmän suojamuoveja tjms.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

jaakko

https://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Uusi-SKODA-OCTAVIA-varusteluettelo.pdf?_gl=1*n3kvcw*GA4_ga*M2QxMThkOTAtZGE1OC00NjViLWFkMTAtN2Q3YTEwZDIyNjVl*GA4_ga_TE5QSWFXZT*MTY0MzAzNzc5Mi4xMS4xLjE2NDMwMzc4MzUuMTc.

"Huonon tien paketti - sis. korotettu maavara (+15 mm), moottorin ja vaihteiston alasuojamuovi sekä jarruputkien ja -vaijereiden suojukset (ei jos G-TEC, 2.0 TDI 4x4 pl. Scout tai liftback iV -malli)"
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Atsii


Kiitos linkistä. Näyttäähän tuo jotenkin tutulta. Automyyjän sepustuksista on sen verran aikaa, että näin vanha ukko ei niitä enään muista  ::)
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

rustiikki

Tämä ominaisuus on osoittautunut aika näppäräksi näillä Etelä-Suomen talvimyrskyn jälkeisillä sosekeleillä. Monet autot menevät mahaa myöden lumihangessa, pieni korotus tuo kuitenkin vähän pelivaraa siihen, minne autolla kannattaa yrittää. Eikä ole pelkoa, että jääkokkare tmv. tekee tuhoa auton alla. Suosittelen.
Nyt: Octavia LB 1.0 eTec DSG (-21), ex. VW Golf Variant 1.4 TSi DSG (-13), Audi A4 Avant 1.8T (-03), Audi 80 2.0 E (-92)

Occux

Lainaus käyttäjältä: rustiikki - 31.01.22 - klo:11:30
Tämä ominaisuus on osoittautunut aika näppäräksi näillä Etelä-Suomen talvimyrskyn jälkeisillä sosekeleillä. Monet autot menevät mahaa myöden lumihangessa, pieni korotus tuo kuitenkin vähän pelivaraa siihen, minne autolla kannattaa yrittää. Eikä ole pelkoa, että jääkokkare tmv. tekee tuhoa auton alla. Suosittelen.
Ja sen lisäksi matalampialustaiset ovat leikanneet pikkukaduilla urienvälisen keskivallin sinulle sopivaksi, joten mikään ei ropise pohjaan. Peus-Octavian millimäärät on suuremmat kuin A-Mersun ja tietenkin tuo korotus perus-Octaviaan antaa lisäetua. No siis eihän tuo ominaisuus ollut se ainut tekijä verratessa Mersua ja Skodaa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: rustiikki - 31.01.22 - klo:11:30
Tämä ominaisuus on osoittautunut aika näppäräksi näillä Etelä-Suomen talvimyrskyn jälkeisillä sosekeleillä. Monet autot menevät mahaa myöden lumihangessa, pieni korotus tuo kuitenkin vähän pelivaraa siihen, minne autolla kannattaa yrittää. Eikä ole pelkoa, että jääkokkare tmv. tekee tuhoa auton alla. Suosittelen.

Olen samaa mieltä, kyllä siitä on apua vaikka milleissä korotus ei vaikuta suurelta. Nelivetoakin tuli jo ikävä muutamana päivänä, vaikka on tähän asti pärjäillyt ilman sitä.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Morpheus3

Neliveto kun on niin ei tarvitse tehdä autosta traktoria.  ;)
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Occux

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 02.02.22 - klo:09:09
Neliveto kun on niin ei tarvitse tehdä autosta traktoria.  ;)
Itsellä ei koskaan ole ollut nelivetoa eikä korotettua alustaa, mutta on ollut tilanteita, joissa molempia olisi kaivattu. Neliveto voi antaa liikaa luottamusta siihen, että sillä pääsee irti mistä vaan, mutta kerran näin tilanteen, missä Audi päräytti itsensa mahastaan kiinni. Auton ollessa liikkeellä pääsee korkeammalle, kuin mistä liikkeen lakattua auto ei enää ihandakaan. Audilla pyöri kaikki neljä pyörää tyhjää. Omalta kohdaltani nelivedottomuus on johtunut pelkästä kitsaudesta.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Occux - 02.02.22 - klo:09:27
Itsellä ei koskaan ole ollut nelivetoa eikä korotettua alustaa, mutta on ollut tilanteita, joissa molempia olisi kaivattu. Neliveto voi antaa liikaa luottamusta siihen, että sillä pääsee irti mistä vaan, mutta kerran näin tilanteen, missä Audi päräytti itsensa mahastaan kiinni. Auton ollessa liikkeellä pääsee korkeammalle, kuin mistä liikkeen lakattua auto ei enää ihandakaan. Audilla pyöri kaikki neljä pyörää tyhjää. Omalta kohdaltani nelivedottomuus on johtunut pelkästä kitsaudesta.
Tietenkin järki pitää olla päässä mistä ajelee, kaikki autot saa kiinni kun pöljäilee. Ja jos nelivedon ajaa kiinni, se myös on kiinni.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

rustiikki

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 31.01.22 - klo:17:51
Olen samaa mieltä, kyllä siitä on apua vaikka milleissä korotus ei vaikuta suurelta. Nelivetoakin tuli jo ikävä muutamana päivänä, vaikka on tähän asti pärjäillyt ilman sitä.

Ihme kyllä, LB 4x4 Tsi malliin ei saa lisävarusteena huonon tien alustaa. Etuvetoisiin ja Combiin sen saa. Pitää siis valita jompi kumpi?
Nyt: Octavia LB 1.0 eTec DSG (-21), ex. VW Golf Variant 1.4 TSi DSG (-13), Audi A4 Avant 1.8T (-03), Audi 80 2.0 E (-92)

Occux

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 02.02.22 - klo:09:31
Tietenkin järki pitää olla päässä mistä ajelee, kaikki autot saa kiinni kun pöljäilee. Ja jos nelivedon ajaa kiinni, se myös on kiinni.
Ajaisin itsekin nelivetoisella, mutta en raaski. Neliveto ollisi monessa tilanteessa vähentänyt stressiä ja harmaita hiuksia.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

mti

Matalallakin etuvedolla pärjää mutta järki pitää olla mukana. Ja kärryn kanssa se on välillä taistelua.

Toi korotus on kyllä hyvä varuste Skodisaa kun ei ole kalliskaan. Ei tarvi etuvetokatumaasturia ostaa, jos on määrälle tarvetta.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

harakka

Pyöräntuennat sielä laahaa yhtä lähellä maata oli korotettu tai ei, varsinkin ne takapään alimmat tuet näissä vag autoissa on melko alhaalla.

VKi

#13
Lainaus käyttäjältä: harakka - 05.02.22 - klo:19:59
Pyöräntuennat sielä laahaa yhtä lähellä maata oli korotettu tai ei, varsinkin ne takapään alimmat tuet näissä vag autoissa on melko alhaalla.

Useimmiten onneksi onnistuu niissä paikoissa, joihin näillä korotetuilla ja/tai nelivetoisilla henkilöautoilla mennään, ajolinjan valinnalla välttämään tilanteen, jossa möykky on ihan renkaan vieressä. Itsellä oli etuvetoisessa Octaviassa huonon tien paketti ja pidin sitä hyvänä. Nykyään, kun on nelivetoon tottunut, on taloudessa vähintään yksi sellainen oltava - on se niin paljon mukava laite aina, jos on vähänkään liukasta tai huonompia teitä matkan varrella.

Ukkometso

Minulla meinasi jäädä tämä uusin malli kokonaan ostamatta kun kävin koeajolla normaalialustaisella ja rampille mennessä tuli tulle että tämähän kaatuu koko auto kun alusta oli niin pehmeä. Onneksi sitten tilasin kuitenkin huonontien alustalla olevan ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Kolmoskorisen huonontien alusta oli vähän kovempi, mutta ainakin minun mielestä neloskorisessa se on pehmeämpi ja oikein sopiva. Mutta makuasia kuitenkin, kannattaa koeajaa huonontien alustalla oleva ennen ostopäätöstä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy