Auton nykiminen

Aloittaja milla, 10.03.21 - klo:22:02

« edellinen - seuraava »

milla

Moro! Mistä lähtisitte vikaa paikantamaan?

Potilaana Octavia mk2 RS bensa, vm 2006, BWA motti, n. 249tkm ajettu.

Vaihoin vaihteistoöljyt viikko takaperin ja nyt huomannu tässä parin pv sisällä, että auto alkanu nykimään. Nykiminen tapahtunu pari kertaa 4-vaihteella, mutta 5-vaihteella nykii oikee kunnolla, ku antaa kaasua vähän enempi. Kierrokset jotaki luokkaa 2000-3000rpm paikkeilla, eli vauhtia joku 50 ja 80kmh välillä.

Mistähän vois johtua? Onks laatikkoon jääny liian vähän öljyä? Täyteen sen laitoin, mut pitää myöntää etten koeajon jälkee kattonu onko öljyy tarpeeks.. Öljyt on oikeet, siitä ei voi johtua. Voiko olla, et joku muu vika vaan ilmenny tässä nyt samaan aikaan, ja jos on nii mikä tollasta vois aiheuttaa? Pääsen vklp aikana lukasemaan koodit ja muutenki saan auton nosturille, mut olis hyvä tietää mistä vikaa lähtee etsimään. Jos on moottoripuolen häikkää, ni voiko puolat aiheuttaa tota? Tai tää kova pakkanen? Peukalo keskellä kämmentä tuntuu nyt olevan, enkä yhtää saa päähän mistä tää voi johtua.

Lisäks auton öljykorkissa vaaleaa mönjää, lukenu kyllä et olis ihan ”ominaisuus” tällee keväällä, mut pitääkö tästä olla kuitenki huolissaan ku nyt auto alkanu oireilee muullakin tavalla. Nesteet ei oo sekasin, sen verran tiiän.

Auttakaa tyhmää hädässä, en haluis alkaa laatikonvaihtoo harrastamaan, ku auto muutenki myynnissä..  :'(

Daatta

Tuskinpa laatikon öljynvaihto moottoria rikkoi, eikä rikkinäinen laatikko noin ilmenisi. Jos sinne on oikea määrä öljyä laitettu eikä mistään vuoda ulos, niin oletettavasti ölpät on lootassa edelleen.

Vikakoodit (VCDS, ODBeleven) varmaan kertoisivat enemmän kuin tuhat sanaa. Voi olla puolat, tulpat tai jotain muuta, auton huoltohistoria voisi vähän avata asiaa eli onko tehty muutakin kuin ajettu. Kuntoonhan tuo pitää laittaa, ellei sitten halua myydä rikkinäisenä projektina.

Öljyt keräävät kosteutta, se poistuu kun pääsee ajamaan kunnolla moottorin lämpimäksi. Jos kinuskia alkaa löytyä enemmänkin niin voi huolestua enemmän.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

milla

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.03.21 - klo:15:09
Tuskinpa laatikon öljynvaihto moottoria rikkoi, eikä rikkinäinen laatikko noin ilmenisi. Jos sinne on oikea määrä öljyä laitettu eikä mistään vuoda ulos, niin oletettavasti ölpät on lootassa edelleen.

Vikakoodit (VCDS, ODBeleven) varmaan kertoisivat enemmän kuin tuhat sanaa. Voi olla puolat, tulpat tai jotain muuta, auton huoltohistoria voisi vähän avata asiaa eli onko tehty muutakin kuin ajettu. Kuntoonhan tuo pitää laittaa, ellei sitten halua myydä rikkinäisenä projektina.

Öljyt keräävät kosteutta, se poistuu kun pääsee ajamaan kunnolla moottorin lämpimäksi. Jos kinuskia alkaa löytyä enemmänkin niin voi huolestua enemmän.


Joo koodit tosiaa pääsee vasta vklp lukasemaa, auto käyttäytyy täysin normaalisti muuten mut pientä nykimistä on. Tänää ei oo enää nykiny, mutta en oo toki myöskää antanu autolle kenkää.. Huoltohistoria ainakin huoltokirjan mukaan täydellinen, kaikki tehty ihan ajallaan. Toki, eihän se koko totuutta aina kerro. Viikonloppuna selviää lisää!

Öljykorkissa tosiaan suht usein sitä mömmöä on, mut johtunee siitä etten autolla aja ku tosi lyhyttä matkaa.. Noin kerta viikkoon tulee ajettua enempi, ja sillon se mönjä häviää. Kansipahvia muut huutelee, mutta ite en moiseen usko kun ei oireile muuten. Seuraillaan tilannetta. Kuntoon auto jokatapauksessa laitetaan, en rikkinäistä myy (ainakaan ilmottamatta), no worries.

Kiitos vastauksesta  :)

A4blackavantB8

Potilaan oireet kävis yhteen ihan vastaavaan tapaukseen, kuten Daatta mainitsi-sytytyshäiriö (puola tms.) Toi kannattaa tutkia ainakin ennen kuin vaihdelaatikkoa purkaa.

milla

Lainaus käyttäjältä: A4blackavantB8 - 11.03.21 - klo:21:18
Potilaan oireet kävis yhteen ihan vastaavaan tapaukseen, kuten Daatta mainitsi-sytytyshäiriö (puola tms.) Toi kannattaa tutkia ainakin ennen kuin vaihdelaatikkoa purkaa.


Joo ihan ehottomasti aletaan purkaa hommaa koodienluvulla ja siitä sit helpoimman kautta kattoo missä vika. Ei viitsis ensitöiksee laatikkoa ottaa irti, kun ilmeisesti nyt kuulostaa moottoripuolen vialta. Kiitos sullekkin  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy