Vikavalovälähti Fabia RS

Aloittaja JoniKuk, 04.10.17 - klo:17:44

« edellinen - seuraava »

JoniKuk

On se niin hienoa kun saa ajella TSI DSG yhdistelmällä. Eipä lopu jännitys elämästä. Tänään tuossa Luumäen tietyömaan kohdilla sitä viittäkymppiä jokusen kilometrin köröteltyä, karseessa vesisateessa, tuli polkastua vähän reippaammin kaasua sataseen kiihdyttäessä. Kiihdytyksen aikana vilahti moottorin vikavalo kaksi kertaa kojetaulussa. Siinä sitten hikikarpalot otsalla loput 70 kilsaa kotiin vikakoodeja lukemaan. Seuraavat sieltä löytyi:

4 Faults Found:
8221 - System Voltage
          P0562 00 [032] - Too Low
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:

2913 - Position Sensor for Intake Air Regulating Flap
          P10A5 00 [032] - Signal too High
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 87873 km
                    Date: 2077.14.16
                    Time: 08:27:32

4063 - Cylinder 4
          P0304 00 [096] - Misfire Detected
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 88222 km
                    Date: 2077.14.18
                    Time: 14:11:22

4051 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
          P0300 00 [096] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 88222 km
                    Date: 2077.14.18
                    Time: 14:11:22

Eli nuo kaksi viimeistä. Sytys ongelmiahan ne taitaa olla. Ja jos nyt netistä löydettyjä juttuja oikein tulkitsin niin parhaasta pahimpaan tapauksessa vika on tulpassa, puolassa, imupuolella, venttiilissä tai männänrenkaissa. Mutta ei varmaan nyt ihan tuon yhden vilahduksen jälkeen vielä kannata yöunia menettää?

Ainiin.. Toihan hörppii välillä vähän öljyä. Muun muassa kerran meni 8dl/670km matka-ajossa. Auto kävi Sunilla mittauksessa ja pelkillä kauppareissuilla se oli vieny vain 3,7dl / 1000km, eli ei alettu tekee mitään. Öljyillä oli silloin ajettu 15tkm. Joutu vielä maksamaan mittauksenkin. Sitten vaihdoinkin öljyt uusiin, niin kulutus romahti (mutta ei kokonaan hävinnyt). Nyt mennyt noin 2dl / 2000km. Pitääkö olla huolissaan?  :-[

Laars

Tarkista tulpat, tuohan on RS Fabian tyyppivika, että saattaa pahimmassa tapauksessa polttaa ja syödä tulpan.
Siitä nuo misfiret yleensä johtuu. Kylmempiä tulppia on vaihdettu ja varsinkin jos on softaa koneessa, niin kylmemmät ehdottomasti.

SNG

Ja suorasytytyspuola myös täysin mahdollinen vian aiheuttaja. Puolavika kyllä kuluttaa tulppaakin. Systerin samanlaisessa autossa ainakin oli näin.

lemmentalja

Oma Rs nykäsi pari kertaa voimakkaasti, kun reippaammin kiihdytti. En muista vilahtiko moottorinhäiriövalo, mutta ei ainakaan jäänyt palamaan. Viikon päivät toimi ihan normaalisti, kun huoltoaikaa odottelin. Tuon syyksi selvisi tulppa mikä oli muistaakseni haljennut. Sen jälkeen tuta nykäsyä ei enään tullut. Tuo öljynkulutus on ikävä ominaisuus tuossa moottorissa ja korjaus on kallis. Oma vei sen 0.4L/1000km.

Edit:

En tiedä mitä vikakoodeja se silloin huuteli kun oli takuun alainen auto, enkä sen kummemmin sitä itse tutkiskellut.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy