Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.07.22 - klo:05:58
Born on yllättävän pihi peli. Kulutus on nyt laskenut alle 12 kWh/100 km jokapäiväisessä ajossa. Yhdellä latauksella pääsee 500 km. Yhä hieman regeneroi liikaa automaattisesti, mutta näyttää pikkuhiljaa mukautuvan ajotyyliini.
Ota Eco-avustin pois päältä, niin eipä regeneroi yhtään jos et halua.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 16.07.22 - klo:15:11
Ota Eco-avustin pois päältä, niin eipä regeneroi yhtään jos et halua.
On otettu jo. Vähensi kyllä selvästi, mutta yhä regeneroi hieman liikaa. Leon PHEV:ssä sai kokonaan pois.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Vielä muutama huomio Born vs Leon PHEV farmari.

Vaikka Born on painavampi kuin Leon tuntuu se ajossa kevyemmällä. Massa ei tunnu läheskään niin selvästi kuin Leonissa. En puhu nyt pelkästään suoraan kiihdytyksissä vaan mutkissa ja kaistanvaihdoissa. Toisekseen olen todella tyytyväinen, ettei Bornissa on sähköistä takaluukkua. Se oli itselleni täysin turha varuste. Tai jopa rasittava hitaan operoinnin takia. Bornin luukun saa auki ja kiinni lihasvoimin todella nopeasti.

Mitä kaipaan Leonista on farmarikori ja isompi tavaratila.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

En tiedä miten sähköistä takaluukkua käytit, kun pidit sitä hitaana. Itse olen päätynyt käyttämään sitä pääosin sisätilan kytkimestä avauksessa kun itse olen autossa. Kun olen itse sitten ulkona on luukkukin jo täysin auki. Ulkoapäin lähestyessäni joko jalalla tai jos seat mekki on puhdas niin siitä. Aina se on lähtenyt heti avautumaan. Hitaus on suhteellista. Tarkoitatko, että sähköinen avautuminen on hidas? Kyllä minä olen jaksanut avautumusta odottaa kädet täynnä tavaraa. Ei ole mukava laskea esim. kauppakasseja märälle asfaltille.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Turbokiisseli

Ottaisin myös itse sähkökontin jos sellainen olisi tarjolla, vaikka hitaus välillä vähän ärsyttääkin.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 17.07.22 - klo:10:00
En tiedä miten sähköistä takaluukkua käytit, kun pidit sitä hitaana.
Sen aukeaminen ja sulkeutuminen olivat hitaita. Monesti vielä, jos laitoin sen sulkeutumaan, läksin kävelemään kuljettajan paikalle ja istuin penkille juuri kun luukku oli menossa kiinni ei se sulkeunutkaan. Ilmeisesti auto heilahti istuessani juuri sen verran. No sitten piti nousta autosta, kävellä perään ja avata luukku. Odottaa, että aukeaa kokonaan. Laittaa sulkeutumaan uudestaan ja tällä kertaa seistä vieressä ja odottaa, että sulkeutuu. Kuunnella rasittavaa piipitystä. Vasta sitten kävellä kuskin paikalle. Bornin kevyttä luukkua on ilo operoida kädellä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 16.07.22 - klo:15:11
Ota Eco-avustin pois päältä, niin eipä regeneroi yhtään jos et halua.
Mikä eco-avustin? Omastani en moista edes ole löytänyt😅, ajotilat on eri regenerointi tiloilla ja tietenkin brake mode. Long range ja comfort rullaa parhaiten ja performace regeneroi jo hiukan enemmä, Cupra modessa regu on jo lähellä B-modea. Invidual tilassa voi sit ite määritellä ohjauksen,alusta,moottorin,acc:een ja ilmastoinnin tilat
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Lionman

Anteeksi jo alkuun tästä Leonin takaluukkuasiasta bornilaiset! Mutta on ihan pakko vielä tarkentaa sähköisen takaluukun nopeutta. Yritin tänään golfkentän parkkipaikalla ennättää autoon ennen luukun suljeutumista. Siis ensin seisoen luukun äärellä, kun se on auki, sitten luukun napista sulkeutumaan ja sitten reipas askellus kuskin ovelle, se auki ja autoon. Toisella kerralla sain jalan sisälle kun luukku meni kiinni. Ensimmäisellä kerralla en sitäkään. Kolmatta kertaa en iljennyt yrittää, kun olisin sisään rynnätessäni   varmasti näyttänyt melko koomiselta.

Päättelen siis, että Pihistelijän luukku on ollut epätavallisen hidas ja sen takia viallinen. Toinen vaihtoehto kun olisi, että Pihistelijä itse on erittäin nopea liikkeissään, jota en taloudellisuusajotaiturista usko.

MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Dodo

Eikä sitä konttia tarvitse kokonaan avata jotta saa sen kiinni. Senkun painat ensin aukeamaan, painat uudelleen niin pysähtyy ja taas uudelleen niin menee kiinni. Sama toimii myös hf luukulla jalkaa heiluttelemalla. En tuota pysähtymistä ole kuitenkaan koskaan havainnut kyytiin mentäessä ja kontti menossa kiinni. Kontin kuuluisi myös aueta jos havaitsee esteen tiellään tai auto heilahtaisi voimakkaasti. Liekkö avaimet taskussa painaneet kontin nappulaa ja pysäyttänyt kontin :D

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 18.07.22 - klo:10:31
Mikä eco-avustin? Omastani en moista edes ole löytänyt😅,
Jos eco-avustin on päällä on D modessa automaattinen rekuperaatio. Jos se on pois päältä ei ole rekuperaatiota.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 18.07.22 - klo:19:27
Jos eco-avustin on päällä on D modessa automaattinen rekuperaatio. Jos se on pois päältä ei ole rekuperaatiota.

Juuri näin.

Helposti auton paras yksittäinen ominaisuus, tuo automaattinen regen kun toimii kuin ajatus.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Cubbe77

Muisti palaa pätkittäin😁 ku näki tuon kuvan, päällä on tuo ja antaa myös mittaristoon ennakkomeekit tulevista ristauksista jne. Hyvin se pelaa ja tosiaan ajotilojen mukaan muuttuukin regu, b-mode kun olis vielä ratista operoitava niin olis viimesen päälle. Acc:n reagointi nopeusrajoituksiin on kans mukava lisä, vielä kun se muistaisi asetetun nopuden niin ei tarvis naksutella itellä takas mittarivirheittä mikä kylläkin on yllättävän pieni 215/50r19 rengastuksella (-3km/h)
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.07.22 - klo:08:13
Vielä muutama huomio Born vs Leon PHEV farmari.

Vaikka Born on painavampi kuin Leon tuntuu se ajossa kevyemmällä. Massa ei tunnu läheskään niin selvästi kuin Leonissa. En puhu nyt pelkästään suoraan kiihdytyksissä vaan mutkissa ja kaistanvaihdoissa. Toisekseen olen todella tyytyväinen, ettei Bornissa on sähköistä takaluukkua. Se oli itselleni täysin turha varuste. Tai jopa rasittava hitaan operoinnin takia. Bornin luukun saa auki ja kiinni lihasvoimin todella nopeasti.

Mitä kaipaan Leonista on farmarikori ja isompi tavaratila.

Taisit ajaa PHEV Leonia vain sähköllä, jos en väärin muista. Siinä se massa varmaan tuntuukin, jos yrittää sporttisesti ajella 85 kilowatin voimin. ;D

Mutta kun laittaa polttiksen mukaan ja sport-ajotilan päälle DCC:n kanssa, niin Leonkin taittuu mutkiin samalla 150 kW:n teholla ja taitaa ottaa enemmän huippuakin, kun ei ole rajoitettu mitenkään. Ainakin Youtubessa ovat ajaneet autobahnilla 232 km/h PHEV:llä.

Takaluukku ei piipitä, jos sen avaa ja sulkee luukun napeista. Kauko-ohjattuna kyllä.

Täyssähkö puhtaaseen farmarikoriin taitaa tulla ensimmäisenä Opelilta, kun uusi Astra on luvattu farmarikorisena PHEV:n lisäksi myös täyssähköllä. Se on sitä Stellantiksen tekniikkaa, joten sen hyvyydestä en osaa sanoa, mutta onhan Pösön sähköpelit kait olleet ihan ok.

Sori hitusen off-topic…
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ffields

Kun lueskelen saksan foorumeita niin osui silmiini että, 27.7 tai viikolla 31 hinnat nousee my23 myötä n. 2500 eur.
Lähinnä siksi laitoin jos jollain on sormi liipasimella niin nyt on hyvä hetki... my22 autoja ei kuitenkaan uudet tilaajat saa mitenkään enään, koska niitä tehdään enää käytännössä tämä viikko.

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 20.07.22 - klo:01:08
Taisit ajaa PHEV Leonia vain sähköllä, jos en väärin muista. Siinä se massa varmaan tuntuukin, jos yrittää sporttisesti ajella 85 kilowatin voimin. ;D

Mutta kun laittaa polttiksen mukaan ja sport-ajotilan päälle DCC:n kanssa, niin Leonkin taittuu mutkiin samalla 150 kW:n teholla ja taitaa ottaa enemmän huippuakin, kun ei ole rajoitettu mitenkään. Ainakin Youtubessa ovat ajaneet autobahnilla 232 km/h PHEV:llä.

Takaluukku ei piipitä, jos sen avaa ja sulkee luukun napeista. Kauko-ohjattuna kyllä.

Täyssähkö puhtaaseen farmarikoriin taitaa tulla ensimmäisenä Opelilta, kun uusi Astra on luvattu farmarikorisena PHEV:n lisäksi myös täyssähköllä. Se on sitä Stellantiksen tekniikkaa, joten sen hyvyydestä en osaa sanoa, mutta onhan Pösön sähköpelit kait olleet ihan ok.

Sori hitusen off-topic…
Taitaa bornin ketteryys ja hyvä tuntuma tiehen koostua matalasta painopisteestä, akusto pohjalevyssä vs kun se hybridissä on lähes aina taka-akselin päällä. Siihen vielä lisäksi 50/50 painojakauma ja takaveto mitkä on hyvän ajettavuuden kulmakiviä😉 kulku puolessa nämä voi kepittää lähes kaikilla nyky polttiksilla😂
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

akfr

Lainaus käyttäjältä: ffields - 20.07.22 - klo:08:29
Kun lueskelen saksan foorumeita niin osui silmiini että, 27.7 tai viikolla 31 hinnat nousee my23 myötä n. 2500 eur.
Lähinnä siksi laitoin jos jollain on sormi liipasimella niin nyt on hyvä hetki... my22 autoja ei kuitenkaan uudet tilaajat saa mitenkään enään, koska niitä tehdään enää käytännössä tämä viikko.

Jos tuo pitää paikkansa, niin esimerkiksi 77kWh E-Boostin hinta nousee viidessä kuukaudessa 45k -> 47,5k -> 49k -> 51,5k. Lisäksi 77kWh menettäisi oikeuden hankintatukeen, eli kokonaisvaikutus 8500â,¬.

Huhhuh.

Ei käy kateeksi ihmisiä jotka vasta harkitsevat siirtymistä bensasta sähköön.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Sped

Eiköhän ne tule tässä vielä alaspäinkin ajan saatteessa. Hintojen noustessa uusien autojen ostajat vähenevät -> jossain kohtaa oletettavasti tapahtuu romahdus.

Mutta rahalla siitäkin selviää ;D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Sped - 20.07.22 - klo:12:13
Eiköhän ne tule tässä vielä alaspäinkin ajan saatteessa. Hintojen noustessa uusien autojen ostajat vähenevät -> jossain kohtaa oletettavasti tapahtuu romahdus.

Mutta rahalla siitäkin selviää ;D
Uusia autoja on mennyt paljon firmaliisareiksi ihan normijanttereille joilla on ajomäärärajana se 18tkm/v. Siitä sitten 4 vuoden päästä suhteellisen vähän ajettuina kiertoon yksityishenkilöille. En tiedä muiden firmojen autopolitiikasta mutta ainakaan meiltä ei tule noita sähköautoja kovinkaan paljoa kiertoon kun ei niitä perusjanttit saa, pitää olla päällikkötasoa että saa 50te sähköauton. Perusduunarin 40te ei riitä oikein mihinkään sähköautoon. Ensimmäinen mitenkään järkevä ja mahdollinen on ollut perusmallin sähkö Opel Mokka. Pösön 2008 karsiutui pois kun on sellainen merkki jota ei ole valokoimissa eikä saanut erikoisluvallakaan. Cupra Born meni myös hinnaltaan pitkäksi.

Että siinäpä sitten otat liisariksi Octavia Combin kokoluokkaa olevan sähköauton. Juu, noita Octavioita on ainakin meidän firmassamme ollut paljon liisareina.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

VG

Käytännöt vaihtelee, viimeks kun mulla oli liisari niin ei ollut hintakattoa, mutta maksoin prosenttiosuuden kuukausihinnasta. Päästökatto oli kyllä, ja rajattu merkkivalikoima.

akk

^ Riippumatta mitä työnantajan kanssa sovit työsuhdeauton vaikutuksesta palkkaan, niin kai siitä joka tapauksessa pitää maksaa veroina autoetua ? Omissa autoissani firman maksama leasing kk-maksu on ollut aika lähellä verotusarvoa (vapaa autoetu), joten jos olet päässyt pienemmällä osuudella, niin hyvä.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Pihistelijä

Tämä Born on kyllä taloudellinen peli.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

ja range on kohdillaan.



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: akfr - 20.07.22 - klo:12:05
Jos tuo pitää paikkansa, niin esimerkiksi 77kWh E-Boostin hinta nousee viidessä kuukaudessa 45k -> 47,5k -> 49k -> 51,5k. Lisäksi 77kWh menettäisi oikeuden hankintatukeen, eli kokonaisvaikutus 8500â,¬.

Enpä nyt ihan nielaise tuota. Saksassa putoaa hankintatuet samaan aikaan, eli laskelmat voi liittyä siihen.

Turbokiisseli

Pihistelijän autossa lie jo uudempi softa kun meillä ei näy akun varausta prosentteina mittaristossa.

Omasta autosta hajosi ilmastointi. Maaliskuussa hankittu ja ajettu 7200km. Ajon päätteeksi pihisi aikansa ja nyt ei puhalla enää kylmää. Maanantaina soittoa liikkeeseen…
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

akfr

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.07.22 - klo:16:28
Enpä nyt ihan nielaise tuota. Saksassa putoaa hankintatuet samaan aikaan, eli laskelmat voi liittyä siihen.

Voi hyvin olla.
Itse en ole tutkinut asiaa millään tavalla, vaan spekuloin puhtaasti aiemman kommentin perusteella.

Hinnat ovat jokatapauksessa nousseet niin paljon kevään aikana, että jo nyt 77kWh Impulse on hankintatuen ulkopuolella. Hinnaston tarvitsee nousta vain 510â,¬, että 58kWh Impulse ylittäisi hankintatuen rajan. Ja 1010â,¬ nosto veisi normi 77kWh:n tuen ulkopuolelle.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost


akfr

Toinen isompi muutos näyttää olevan, että 77kWh akullisen version saa jatkossa myös 5-paikkaisena.

Muuten ei tuolla foorumilla osunut silmiin mitään kovin merkittävää.

... sanoo henkilö ei osaa saksaa, vaan tutki foorumia Google Kääntäjän kanssa.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

ffields

#147
Samalla taktiikalla mennään täälläkin, saksan osaaminen perustuu tiettyjen elokuvien lauseisiin...

Mutta joo, katsoin tota samaa 5-paikkasuuden varustetta, copypaste googlekääntäjästä:

High Five Pack (P5A)
â€" 3 takaistuinta, takaistuinten selkänojat voidaan kääntää alas epäsymmetrisesti
Voidaan tilata vain 77 kWh:n akun kanssa
Keskikyynärnoja puuttuu, takana
Ei voida tilata yhdessä P8Z:n, PNB:n, PLN:n, PLG:n, PVD:n tai PUZ:n kanssa
Hinta: 0â,¬


Muuten hyvä, mutta noi rajoittavat varusteet, esim PLN ja PLG on harmaa ja sininen sähköpenkkisisusta. Eli ilmeisesti saa vain vakiosisustaan ja silloinkin menettää kyynärnojan takanta ja ilmeisesti siinä on suksireikä ollut kyynärnojassa?

Pistin omalle k-auton myyjälle kyselyä, että miten on saako sähköjakkara-autoon tuota. Muutenhan tuo olisi oikeesti hyvä ja tärkeä varuste. Ihan vaikka jälleenmyyntihintaa ajatellen, onko auto 4 vai 5 paikkainen.

edit: Onko tuosta 130 -> 170kw latauksesta muuten mitään käytännön hyötyä tällä hetkellä, onko missään suomessa latausasemaa mikä moiseen pystyy? Eikö esim Teslan superchargeritkin ole 120kw? Vai onko mulla vanhaa tietoa?

edit2: Vanhoja juttuja taisin muistella. Latauskartta.fi näytti että tuossa lähellä on teslan 250kw laturi, eli onhan siitä jotain hyötyä sittenkin...

Sped

Siis hetkinen, sori tietämättömyyteni, mutta onko Cupra Bornin 77 kwh tämän hetkinen malli 4 paikkainen auto??

Vai tarkoitetaanko tällä sitä, että saa takapenkit käännettyä 40:20:40 tyylillä?
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

akfr

No joo, onhan se 170kw latausteho kiva, mutta ei sillä suurta käytännön merkitystä mielestäni ole.

Lähinnä tuosta hyötyy jos ajaa säännöllisesti pitkää matkaa, jossa on sopivassa paikassa reitin varrella 200kW laturi.
Ja siihenkin laturille pitää sitten ajaa pienellä varauksella ja lämpimällä akulla.


77kWh on toistaiseksi aina 4-paikkainen, mutta penkit kääntyvät 40:60, jonka lisäksi keskellä on lastausluukku.
Selkänoja toimisi 5-paikkaisessa, mutta istuinosassa on keskellä omituinen kuoppa, jotta sitä ei käytettäisi.
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy