Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SRS

#1
Tulihan siitä parin tuhannen edestä lystiä, mutta olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen. Onhan taas kuin uudella autolla ajaisi.
Ei sitä oikein voi nykivää autoa lähteä vaihtamaankaan. Eikä nuo karstan kertymiset taida mennä muissakaan merkeissä takuun piikkiin.
#2
Tässä nyt päivitystä nykimisongelmaan.

Suuttimien puhdistusaine ei auttanut ongelmaan, mutta Passatti oli nyt huollossa ja suorittivat imuventtiilien ja kanavien raepuhalluksen sekä suuttimien puhdistuksen. Nyt voin sanoa, että nykiminen loppui ja kone käy tosi nätisti ja tasaisesti.

Autolle oli tehty ennakkoon koeajo testerin kanssa, jossa huomattu 2 ja 4 pytyssä katkoksia. 4 pytty antoi eniten katkoja 8/1000 rmin.
Karstoitusta oli kertynyt runsaasti venttiileihin ja suuttimet olivat osaksi niin tukossa, että kaikkia reikiä ei näkynyt.
Eli kyllä tuo puolenvuoden kiukuttelu kannatti ja olen tosi tyytyväinen vaikka ylimääräisiä töitä tulikin tehtyä. Jakoketju tuli vaihdettua takuuna ja turbo vaidettiin kohtuuhintaan. Olihan turbokin pyörinyt jo 170tkm. Taas olisi kilometrejä edessäpäin tai sitten vaihdan Passat GTE:hen.
#3
Tässä eräs vastaus AUDI-palstalta, joka koskee varmasti myös Passattia.

pulla
#1213
17.2.2019, 00:03
Kyllä. Se on se ensimmäinen näkyvä merkki että kanavat vaatii puhdistusta. FSI koneet ovat erittäin tarkkoja siitä että seos joka sytytetään on sekoittunut oikein. Eli ilman pitää tulla melko tarkkaan suunniteltua reittiä ja suunnitellussa muodossa männän päälle, jotta sekaan ruiskutettu polttoaine sekoittuu siihen oikein ja lopulta syttyy ja palaa oikein. Karsta imukanavassa ja venavarressa sekoittaa ilman kulun sylinteriin ja palaminen ei tapahdu toivotusti, joka johtaa siihen että ecu tunnistaa huonon palamisen sytytyskatkoksena ja vaikka ei tunnistaisi, sen kuulee putken päästä/ tuntee persiissä nykäisynä/nypytyksenä/katkona joutokäynnillä, tasakaasulla tai vedossa.
#4
Melenkiintoinen kysymys ja vastaus osuivat silmiin eräästä Tuulilasilehdestä.

Kysymys:

Jokin aika sitten vastasit kysymykseen, että nykyautoissa ei moottorin karstoittuminen ole ongelma. Sattui käsiin toisen lehden 60 000 km:n loppuraportti Mercedes Benz B 180 BE bensaturbosta, jonka moottori avattiin testin jälkeen. Siinä todettiin imuventtiilit jonkin verran karstoittuneiksi, koska suorasuihkutuskoneissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan ja venttilien voitelu jää vajaaksi vai kokonaan tekemättä.  Jäi tietysti askarruttamaan, koskeeko tämä kaikkia suorasuihkutusbensaturboja, kuten omaani VW 1,2 TSI konetta. Ja voiko tähän itse mitenkään vaikuttamaan, kuten öljymerkillä ja vaihtovälillä.
Kun ensimmäinen huolto tulee eteen, luovun longlife-öljyistä Ketosen suosituksen mukaan ja vien huoltoon tavallista täyssynteettistä, joita eri ketjujen tarjouksista saa todella edullisesti, kuten juuri Tokmanniketjusta Shell Helix Ultra 5W-40 24,95. Tarkka eläkeläinen on tarkkana, kuten kerran. Tiukassa kauppaneuvottelussa vaadin huoltoetuja ja sain: öljystä ja tarvikkeista miinus 10 prosenttia. Se oli edullinen päätös. Eli neuvotteluissa vääntö loppuun asti useinkin kannattaa.
Hyvin monille hinnalla ei näytä olevan merkitystä, ei tietenkään firmojen autoille. Tuttava tuskaili äskettäin, että eräs VW-merkkihuolto oli perinyt longlife-öljystä 20 euron litrahintaa. Kate on uskomaton. Tämä jäi ihmetyttämään Puuilo-ketjun öljyhyllyllä, kun luin seuraavien 5W-30 laatujen LL-öljyjen intoja: Teboil Carat 37,90, Castrol Edge 39,90 ja Mobil ESP Formula 45,00 euroa. Eli jos huoltoon vie tämän hintaluokan öljypänikän, ja merkkihuollon hinta pysyy, erotuksella saa hienon pihviaterian asiaan kuuluvine juomineen komeasti. Muuten, onko joku merkkihuolto estänyt oman öljypänikän tuonnin huoltoon?

Vastaus:

Moottorin karstoittuminen ja imuventtiilien karstoittuminen ovat kaksi eri asiaa. Vanhat moottorit karstoittuivat, jos niillä ajettiin hiljaa ja lyhyitä matkoja. Karstaa kertyi ennen kaikkea palotiloihin. Tarkkaan bensan annostelevat nykyautot eivät karstoitu tällä tavalla.
Sen sijaan to imuventtiilien karstoittuminen saattaa nousta jonkinlaiseksi ongelmaksi. Kampikammion tuuletuskaasut pitää ohjata moottoriin poltettaviksi, ja niissä on usein mukana öljyä. Se saattaa tarttua imuventtiileihin aiheuttamaan niiden karstoittumista. Perinteinen epäsuora bensiinin suihkutus ruikkaa bensaa juuri vähän ennen imuventtiiliä, ja bensiinin pesevät aineosat puhdistavat venttiililautasen. Tätä ei suorasuihkutuskoneissa tapahdu.
Kerroimme tästä jo numerossa 1/99 julkaistussa Mitsubishi Carisma GDI:n Kestotestin loppuarvostelussa. Siinäkin imuventtiilit olivat 30 000 km testin jälkeen aika siivottomassa kunnossa.
Tuo Longlife-öljyjen hinta on jotakin uskomatonta. Kestotestissä olevaan Golfiimme jouduttiin lisäämään öljyä, ja litra oikein merkinnöin varustettua Helix-öljyä maksoi Herttoniemen Shellillä hurjat 27,55 euroa! Tähän verrattuna se kaksikymppiä on halpaa.
#5
Kiitti vinkistä tuota puhdistusainetta voin kokeilla ennen raepuhallusta.
#6
Kai se hinta koostuu marmorista ja mirhamista. Annan tehdä vielä tämän homman ja sitten käännyn ammattilaisten puoleen. Kyllästyttää tuo ainainen nykiminen. eihän se sinänsä ajoon vaikuta, mutta välillä tuo pieni nykiminen tuntuu kuin ajaisi kuoppaista tietä.
Olisin jo vaihtanut sen Passatin GTE:hen, mutta nyt en tiedä uskallanko sillä siinä voi olla samat ongelmat.
#7
No niin nyt oli Passat tarkistuksessa ja uusi syy nykimiseen arvottu. Kuulema tehtaan arvion mukaan syynä imukanavien karstoittuminen. Eli imukanavat ja venttiilit raepuhalletaan. Kustannus n.1000â,¬, mutta tulevat vastaan taas ja lopullinen n.450.
Laitan sitten viestiä miten kävi, kun raepuhallus tehty.
Tuo Ukromin arvio voisi hyvinkin pitää paikkansa.
#8
Elokuussa alkoi ongelma. Nykii tasakaasulla ja vein huoltoon, jossa todettiin turbon hukkaportin takertelevan. Kustannusarvio 2100â,¬, josta vikadiagnoosin osuus 150â,¬. En antanut vielä lupaa korjata, vaan kyselin muita mielipiteitä. Ehdotus oli vaihtaa tulpat ja puolat. Näin tehtiin, mutta ei vaikutusta. Selvitin turbon vaihtoa muualla ja sain mielestäni asianmukaisen tarjouksen 1050â,¬. Varasin turbon vaihdon, mutta pyysin heitä vielä varmistamaan onko vika turbossa. Eivät suostuneet vaihtamaan ehjää turboa ja sanoivat vian olevan venyneessä jakoketjussa.
Sitten marssin marmorille uuden diagnoosin kera ja sanoivat ensimmäisen jakoketjun tarkistuksen olevan ilmainen. Ketju tarkistettiin ja jakoketju todettiin venyneeksi ja menevän takuuseen. Vesipumpun jouduin maksamaan. Sanoivat kyllä, että nykiminen ei välttämättä poistu.
Autolla ajettu n.165tkm. Nykiminen ei poistunut ja seuraavaksi vein auton marmorille turbon vaihtoon. Nyt lupasivat tulla 30% virhevastuulla vastaan. Hintaa tuli n.1400â,¬. Hain auton ja sanoivat nykimisen nyt poistuneen.
Palasin marmorille heti koeajon jälkeen, sillä nykiminen ei ollut poistunut. Nyt auto jälleen marmorille vian etsintään. Saa nähdä mikä vika arvotaan seuraavaksi.
Onko muilla vastaavaa ongelmaa. Pätkii siis tasakaasulla tasamaalla ja viileällä koneella.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy