DSG ja dynotus

Aloittaja kaide, 01.08.14 - klo:13:10

« edellinen - seuraava »

kaide

Mitenkäs tuon DSG.n saa dynotettua inertiadynossa  ?  Saako nelosen lukittua jotenkin ? Entä rajoittimen jälkeen vapaalle mahdollisimman nopeasti ?
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

brainsurgery

Jos on läpät ratissa niin + läppää kun pitää pohjassa niin ei vaihda ainakaan pienemmälle vaikka kaasun pistää pohjaan.

RoccoScientist

Ei kai sitä kokonaan lukita tarvitse, jos manuaalimoodi antaa kierrättää rajoittajalle ennen kuin vaihtaa ylöspäin. Lisäski vaihdekepin voi heittää N:lle myös aavistuksen ennen rajoittimelle saapumista. Käyrien loppu saattaa tulla vähän sotkuiseksi, mutta eivät ne parisataa viimeistä kierrosta muutenkaan se mielenkiintoisin osuus ole.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

kaide

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 01.08.14 - klo:14:42
Jos on läpät ratissa niin + läppää kun pitää pohjassa niin ei vaihda ainakaan pienemmälle vaikka kaasun pistää pohjaan.

Eipä toimi skeidassa ainakaan. Manuaalimoodi päälle ja vaihdot 1,2,3 ja kolmosen kohdalla jättää lätkän ylös. Kun kaasun painaa pohjaan, vaihtaa kakkoselle .   Hmmm....
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: kaide - 01.08.14 - klo:16:06
Eipä toimi skeidassa ainakaan. Manuaalimoodi päälle ja vaihdot 1,2,3 ja kolmosen kohdalla jättää lätkän ylös. Kun kaasun painaa pohjaan, vaihtaa kakkoselle .   Hmmm....

Varmennetaan vielä: Tarkoittanet siis että kickdownin rajalle (ts. ei ihan pohjaan)?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

kaide

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 01.08.14 - klo:16:12
Varmennetaan vielä: Tarkoittanet siis että kickdownin rajalle (ts. ei ihan pohjaan)?

No niinpä tietysti . Ei taas tullu toi mieleen, mokasin  :P
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

RoccoScientist

Nooh, tekevälle sattuu. ;) Ei tuon DSG:n tosiaan pitäisi olla dynotuksen kannalta isompi ongelma. Kannattaa ennemmin varmistaa ajonvakautusjärjestelmän toiminta, sen nimittäin täytyy olla pois päältä dynotuksen ajan. Jos sitä ei pelkästään nappia painamalla saa kokonaan pois päältä tai jos se tietyssä nopeudessa napsahtaa automaattisesti takaisin, täytyy järjestelmän sulake irroittaa dynovedon ajaksi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

kaide

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 01.08.14 - klo:16:56
Nooh, tekevälle sattuu. ;) Ei tuon DSG:n tosiaan pitäisi olla dynotuksen kannalta isompi ongelma. Kannattaa ennemmin varmistaa ajonvakautusjärjestelmän toiminta, sen nimittäin täytyy olla pois päältä dynotuksen ajan. Jos sitä ei pelkästään nappia painamalla saa kokonaan pois päältä tai jos se tietyssä nopeudessa napsahtaa automaattisesti takaisin, täytyy järjestelmän sulake irroittaa dynovedon ajaksi.

No, huomenna saadaan yhden RäSän lukemat lisää
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

kaide

Noniin, tälläsiä lappuja pukkas tulemaan:




Vääntöä siis rajoitetaan aika rankalla kädellä tuon DSG.n kanssa ! Liekkö VAG.lla tullut mitta täyteen noiden posahteluiden kanssa ? Heti kun 320Nm menee rikki , iskee leikkuri vaikka tehtaan lupaama vääntö ja laatikon speksaus on 350Nm .  Manuaaleissa on sitten noin 400Nm intternetin tietotoimiston mukaan. Tehoa tässäkin hieman enemmän kuin tehdas lupaa .
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

Vertailun vuoksi manuaalin käppyrä.

Jaa, ei tänne voi enää kuvia lisätä.

No sitä vaan että leikataan sitä vääntöä manuaalissakin, 2480 rpm / 401 Nm ja sitten jatkuu suhteellisen tasaisena 4500 saakka kunnes alkaa luontaisesti laskemaan.

Leikataan myös tehoa, väillä 4750-6000 vaakasuora viiva kohdassa 252 hv (jolle tarkka luku 5680 rpm) kunnes astuu luontainen hengenahdistus/mittavirheet/penkittäjän tekemisit yms . kuvioihin.

Sen verran vielä että manuaali vaati viitosella vedon ennen kuin ahdot sai nousemaan tappiin. Oli muuten aika messevä huippunopeus joskin se leikkuri tulee 250 km/h kohdalla ja itse asiassa se vuoksi tuo droppi muuten tapahtuikin tuolla 6000 rpm kohdilla, rajoitin (siis nopeudenrajoitin) sakkasi ennen kierrosluvun rajoitinta.

DSG ei ole ongelma tosiaan dynottaa, hydromaattien kanssa joutuu joskus kikkailemaan ja varsinkin häviöt menee päin persettä kun vaikkapa bemujen ZF:iä ei edes saa rullaamaan  ;D

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 02.08.14 - klo:16:48
Vertailun vuoksi manuaalin käppyrä.

Jaa, ei tänne voi enää kuvia lisätä.

No sitä vaan että leikataan sitä vääntöä manuaalissakin, 2480 rpm / 401 Nm ja sitten jatkuu suhteellisen tasaisena 4500 saakka kunnes alkaa luontaisesti laskemaan.

Leikataan myös tehoa, väillä 4750-6000 vaakasuora viiva kohdassa 252 hv (jolle tarkka luku 5680 rpm) kunnes astuu luontainen hengenahdistus/mittavirheet/penkittäjän tekemisit yms . kuvioihin.

Sen verran vielä että manuaali vaati viitosella vedon ennen kuin ahdot sai nousemaan tappiin. Oli muuten aika messevä huippunopeus joskin se leikkuri tulee 250 km/h kohdalla ja itse asiassa se vuoksi tuo droppi muuten tapahtuikin tuolla 6000 rpm kohdilla, rajoitin (siis nopeudenrajoitin) sakkasi ennen kierrosluvun rajoitinta.

DSG ei ole ongelma tosiaan dynottaa, hydromaattien kanssa joutuu joskus kikkailemaan ja varsinkin häviöt menee päin persettä kun vaikkapa bemujen ZF:iä ei edes saa rullaamaan  ;D

Sulla on siis liki 80Nm enemmän vääntöä manuaalissa ? Ei voi dynoissa olla noin suuret erotkaan ! Ei ton dsg.n dynottamisessa ollut mitään ongelmaa. Nelosella vaan lusikka lattiaan menemättä kikcdownille niin ei vaihda pienemmälle, senverran fiksu ja hellä on toi inertiadyno. Rajottajan jälkeen vaan kepistä N.lle .  Hämää vaan toi vääntökäyrä , eikä sitä saanut millään toisenlaiseksi vaikka kuin varmisteli että pitoa on ja liimasuihkettakin laitettiin
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

En minäkään usko että dyno ihan höpöjä antoi koska samassa setissä kepitettiin liuta muitakin autoja (mm. yksi DSG Golf 1.4 TSI) ja ihan ruotuun yhtä ZF laatikkoista Bemaria lukuunottamatta ne meni, siis siihen mitä valmistajakin tai tuossa tapauksessa softan koodari, lupailee. Tämä nyt meni "vähän" yli mutta jos lie sitten menee vähän yli. Mene ja tiedä. Bemarin ongelma tosiaan kun ei ainakaan meidän aivoilla keksitty kuinka sen saa rullaamaan...

Varmaan joo DSG:ssä tuo nelonen on oikea. Itseasiassa vähän ihmeteltii kun manuaali vaati viitosen. Renkaat piti mullakin putsailla ja liimata, muuten oli pidon kanssa, ei nyt ongelmia, mutta käyrissä havaittavaa häiriötä. Tuo penkki venyy sellaiseen vajaaseen tuhanteen heppaan asti mutta noissa up 500 hv laitteissa ei enää voi millä tahansa renkailla mitata kun ei ole rihlarullat. Nelivedot veti ilman probleemia  ;D

kaide

Ahaaaa...manuaalissa vain moottorinohjaus säätelee voimaa ja vääntöä . DSG.ssä on  omat aivot myös laatikossa ja tämä aiheuttaa sen että vääntöä tulee mitä tulee . Jos esim. laatikon öljyt on liian kuumat tai kuun asento suhteessa jupiteriin ei täsmää, vääntöä leikataan varmuuden vuoksi .  Softa on siis varovainen jotta DSG.n huono maine ei muuttuisi enää huonommaksi  ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: makkis - 02.08.14 - klo:16:48
Leikataan myös tehoa, väillä 4750-6000 vaakasuora viiva kohdassa 252 hv (jolle tarkka luku 5680 rpm) kunnes astuu luontainen hengenahdistus/mittavirheet/penkittäjän tekemisit yms . kuvioihin.

No siis, vääntökäyrän lineaarinen ja kohtuullisen jyrkkä lasku on se, mikä tuottaa tuon laakean tehohuipun. Jos siis jotain rajoitetaan, niin vääntöä - ja toki se koko vääntökäyrä on sorvattu ihan tarkoituksella sen muotoiseksi mitä se on (ts. se käyrä on aina "rajoitettu", oli kyse manuaalista tahi DSG:stä) .

Mitä itse dynokäppyrään tulee, niin ilman häviökäyrää tuota ei kannata ihan suoraan vertailla muihin dynolappuihin. Toisekseen tuo vääntöhävikki - vaikka ei missään nimessä kivalta näytäkään - ei välttämättä näy suoritusarvoissa. DSG:ssä taitaa olla eri välitykset kuin manuaalissa, joten se tiehen välittyvä ja autoa kiihdyttävä voima voi silti olla about sama, vaikka vääntöä uupuisikin selvästi. Vääntöähän kun näyttäisi joka tapauksessa olevan tarjolla korkeilla kierroksilla enemmän kuin tehdas ilmoittaa, mikä näkyy virallisen teholukeman ylittymisenä.

Samalle dynolle kun saisi manuaaliversion...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

HAL9000

Ihan mielekiinnosta. Meinaatteko ettei tuolla kickdown-nappulan alla enää olekaan mitään? Eli että kaasu on todella pohjassa vaikka nappula ei olisikaan?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Janneh

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 04.08.14 - klo:16:21
Ihan mielekiinnosta. Meinaatteko ettei tuolla kickdown-nappulan alla enää olekaan mitään? Eli että kaasu on todella pohjassa vaikka nappula ei olisikaan?

Kyllä sielä on täys poljenta päällä vaikka nappi ei ole pohjassa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy