ID.4

Aloittaja JPN_V70D3OR, 24.09.20 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR

Nyt kun Suomen sivutkin ovat tarjolla
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id4.htm

Tässä aloituskattaus historian kirjoitusta varten:

Varusteluominaisuudet " ID.4 1st - 48 789,94 ,


  • Ilmalämpöpumppu
    Istuimissa Art Velours -verhoilu
    Kevytmetallivanteet Drammen 8J x 20 edessä ja 9J x 20 takana, black
    Korkeajännitekku 82 kWh (brutto) / 77 kWh (netto)
    Led-ajovalot
    Navigointi Discover Pro
    Mukautuva vakionopeussäädin ACC. Nopeudenrajoitin. Pysäytystoiminto DSG-automaatin yhteydessä.
    Peruutuskamera Rear Assist dynaamisilla apuviivoilla (Trailer Assistin yhteydessä)
    Puheohjaus
    Tasavirtalataus (DC): 125 kW

Varusteluominaisuudet " ID.4 1st Max - 58 867,45 ,


  • App-Connect älypuhelinliitäntä. Apple CarPlay ja Android Auto-laitteiden käyttö langattomasti.
    Etusivulasit ääntävaimentavaa laminoitua turvalasia, takalasit tummennettu.
    Kaistanvaihtoavustin Side Assist
    Led-matriisiajovalot
    Kevytmetallivanteet Narvik 8,5J x 21 edessä ja 9J x 21 takana, black
    Mukautuva alustansäätö DCC.
    Tuulilasinäyttö HUD Augmented Reality -toiminnolla
    Sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä muistitoiminnolla. Reisituen pituussäätö
    Takaluukun avaaminen jalan heilautuksella "Easy Open" sekä "Easy Close", Sähkötoiminen takaluukku.
    Ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View ja peruutuskamera Rear View.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

tmr97

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 24.09.20 - klo:08:39
Nyt kun Suomen sivutkin ovat tarjolla
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id4.htm

Tässä aloituskattaus historian kirjoitusta varten:

Varusteluominaisuudet " ID.4 1st - 48 789,94 ,


  • Ilmalämpöpumppu
    Istuimissa Art Velours -verhoilu
    Kevytmetallivanteet Drammen 8J x 20 edessä ja 9J x 20 takana, black
    Korkeajännitekku 82 kWh (brutto) / 77 kWh (netto)
    Led-ajovalot
    Navigointi Discover Pro
    Mukautuva vakionopeussäädin ACC. Nopeudenrajoitin. Pysäytystoiminto DSG-automaatin yhteydessä.
    Peruutuskamera Rear Assist dynaamisilla apuviivoilla (Trailer Assistin yhteydessä)
    Puheohjaus
    Tasavirtalataus (DC): 125 kW

1st:ssä on vakiovarustelistan mukaan myös mm:
App-Connect älypuhelinliitäntä. Apple CarPlay ja Android Auto-laitteiden käyttö langattomasti.
Kaiuttimet edessä ja takana (ID.3:ssa nämä ovat vasta max-versiossa!)
Kaukovaloautomatiikka Light Assist
Lämmitettävät etuistuimet (Enyaqissa lisävaruste)
Pysäköintitutkat edessä ja takana.
Takaistuimen selkänoja epäsymmetrisesti käännettävissä. Läpilastausmahdollisuus keskikyynärnojassa takana. (puuttuu osasta ID.3:n versioista)
Tilapäislatauslaite suko-pistoke ja Type 2 -latauskaapeli (suko monesti lisävaruste)



Vekkula

Mulla ei tuo linkki toimi niin ei pääse tarkistamaan mutta noilla varuste-eroilla on kyllä aikamoinen tuo yli 10000, hintaero mallien välillä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

JPN_V70D3OR

#3
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 24.09.20 - klo:09:19
Mulla ei tuo linkki toimi niin ei pääse tarkistamaan mutta noilla varuste-eroilla on kyllä aikamoinen tuo yli 10000, hintaero mallien välillä.
OK, mene osoitteella
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id3.html
ja muuta osoitekenttään id3->id4
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Guido

Iltalehden juttu

Mielenkiintoinen yksikkö vääntömomentille:

LainaaAuton sähkömoottori tuottaa 150 kW:n eli 204 hevosvoimain tehot ja 310 nanometrin väännön.

Ukko

Kallis on (50 000 euroa varusteineen) ja saatavuus käytännössä nolla.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 24.09.20 - klo:11:03
Kallis on (50 000 euroa varusteineen) ja saatavuus käytännössä nolla.

Vastahan tuo eilen julkistettiin virallisesti. :) Tuotannossa kuitenkin jo, eli eiköhän sieltä autojakin saada pihalle.

Hinta on niin katsojen silmässä, jos katsoo markkinoita niin ev-katumaastureita ei tuossa hintaluokassa ole. Tesla Model-X ja Audi e-tron tulee mieleen, maksaa x2 enemmän?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 24.09.20 - klo:11:03
Kallis on (50 000 euroa varusteineen) ja saatavuus käytännössä nolla.
Saksassa on hinnoiteltu myös Pro-malli 43 340,- jossa kuitenkin on sama 77kWh akku

  • Teräspyörät 8 J x 19
    LED-ajovalot automaattisella ajovalojen kytkennällä
    LED-takavalot
    Liikennemerkkien tunnistus
    Hätäjarruavustin "Edessä oleva avustaja" jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella
    App-Connect mukaan lukien App-Connect Wireless Apple CarPlaylle ja Android Autolle
    Pysäköintitutka - varoitusmerkit edessä ja takana oleville esteille
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

geezer

Kalliiksi tätä en kutsuisi. Kannattaa myös huomioida että käyttökustannukset ovat paljon alhaisemmat kuin polttomoottori ja plugin hybridi verrokeilla.

Ja tuo 1st on edullisempi (tämän hetken tietojen mukaan) kuin Skoda enyaq, kun siihen Skodaan on otettava lämpöpumppu erikseen (luulen että se tulee lopulta siihenkin vakiona täällä Suomessa).

Tyhmä kysymys näistä id.3 id.4 malleista. Pystyykö näitä lataamaan normaalista pistokkeesta hitaasti? Tiedän että se kestää, mutta autohan on suurimman osan ajasta kotona pihassa.

jamo75

niin sun mielestähän id.3 ei myöskään saa mistään.

tehdas työntää jo joka viidennen auton linjalta id.4sena
tuotetaan samalla linjalla kuin id.3

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 24.09.20 - klo:11:03
Kallis on (50 000 euroa varusteineen) ja saatavuus käytännössä nolla.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

pystyy 8amp tilapäis laturi, mutta 11kw voimavirta järkevämpi

Lainaus käyttäjältä: geezer - 24.09.20 - klo:11:36
Kalliiksi tätä en kutsuisi. Kannattaa myös huomioida että käyttökustannukset ovat paljon alhaisemmat kuin polttomoottori ja plugin hybridi verrokeilla.

Ja tuo 1st on edullisempi (tämän hetken tietojen mukaan) kuin Skoda enyaq, kun siihen Skodaan on otettava lämpöpumppu erikseen (luulen että se tulee lopulta siihenkin vakiona täällä Suomessa).

Tyhmä kysymys näistä id.3 id.4 malleista. Pystyykö näitä lataamaan normaalista pistokkeesta hitaasti? Tiedän että se kestää, mutta autohan on suurimman osan ajasta kotona pihassa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

JPN_V70D3OR

#11
Lainaus käyttäjältä: geezer - 24.09.20 - klo:11:36
...Tyhmä kysymys näistä id.3 id.4 malleista. Pystyykö näitä lataamaan normaalista pistokkeesta hitaasti? Tiedän että se kestää, mutta autohan on suurimman osan ajasta kotona pihassa.
Mikäli laturia ei tulisi auton mukana niin esim,  ID.3:n lisävarusteena 185,- ja näitähän saa tarvikkeenakin.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Antore

Lainaus käyttäjältä: geezer - 24.09.20 - klo:11:36Tyhmä kysymys näistä id.3 id.4 malleista. Pystyykö näitä lataamaan normaalista pistokkeesta hitaasti? Tiedän että se kestää, mutta autohan on suurimman osan ajasta kotona pihassa.

Hidas suko-lataaminen ainoana virranlähteenä saattaa olla ihan passeli tapa ladata myös täyssähköautoa. Riippuu täysin omasta ajomäärästä ja siitä miten ne omat ajot jakaantuu. Aika moni meistä ajaa reilusti alle 100 km päivässä ja ajot myös jakaantuu aika tasaisesti. Auton mukana tulevalla normipistokkeeseen sopivalla piuhalla (1st-mallit) saa esim. ID3:n akkuun yön aikana (10 tuntia laturissa) n. 140 km ajomatkaa. Muutamassa päivässä melkein tyhjä akkukin on siis täynnä jos päivittäinen ajosuorite on ns. normaali. Mutta jos säännöllisesti tulee pitkiä reissuja peräkkäisinä päivinä, niin silloin tuo hidas lataaminen ei oikein toimi.

geezer

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.09.20 - klo:11:55
Hidas suko-lataaminen ainoana virranlähteenä saattaa olla ihan passeli tapa ladata myös täyssähköautoa. Riippuu täysin omasta ajomäärästä ja siitä miten ne omat ajot jakaantuu. Aika moni meistä ajaa reilusti alle 100 km päivässä ja ajot myös jakaantuu aika tasaisesti. Auton mukana tulevalla normipistokkeeseen sopivalla piuhalla (1st-mallit) saa esim. ID3:n akkuun yön aikana (10 tuntia laturissa) n. 140 km ajomatkaa. Muutamassa päivässä melkein tyhjä akkukin on siis täynnä jos päivittäinen ajosuorite on ns. normaali. Mutta jos säännöllisesti tulee pitkiä reissuja peräkkäisinä päivinä, niin silloin tuo hidas lataaminen ei oikein toimi.

Kiitos kaikista vastauksista. Tuollainen käyttöprofiili mulla on tällä hetkellä, tai itse asiassa en edes aja päivittäin nykyään. Ja etäpäivinä tulee korkeintaan lähdettyä lounaalle/kauppaan lähistölle.

En tiedä kuinka helposti taloyhtiöltä saisi lupaa voimavirtapistokkeelle, enkä vielä täysin tiedä kuinka tehokas lataus on edes mahdollista nykyisillä paikoilla. Mutta näitä asioita selvitellään, ainakin jonkilaiselle latausmahdollisuudelle ollaan yhtiössä avoimia.


JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: geezer - 24.09.20 - klo:12:15
Kiitos kaikista vastauksista. Tuollainen käyttöprofiili mulla on tällä hetkellä, tai itse asiassa en edes aja päivittäin nykyään. Ja etäpäivinä tulee korkeintaan lähdettyä lounaalle/kauppaan lähistölle.

En tiedä kuinka helposti taloyhtiöltä saisi lupaa voimavirtapistokkeelle, enkä vielä täysin tiedä kuinka tehokas lataus on edes mahdollista nykyisillä paikoilla. Mutta näitä asioita selvitellään, ainakin jonkilaiselle latausmahdollisuudelle ollaan yhtiössä avoimia.

Jatkuvassa käytössä kiinteä latausasema on kätevämpi, mutta harvassa paikassa 'lämmitystolppien' johdotus mahdollistaan 11kW latauksen ilman suurempia muutokisia. Mikäli yhtiössä ollaan periaatteessa myötämielisiä niin osalle paikoista, johon saadaan kaapelointi kätevästi, esim. tällainen
https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger

8A sukolaturi lataa maks. 1.8kW, eli tuollaisella kiinteällä  mennään 6x nopeammin ja kätevämmin, kun ei tarvitse kaivaa johtoa peräkontista.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Daatta

Lainaus käyttäjältä: geezer - 24.09.20 - klo:12:15
En tiedä kuinka helposti taloyhtiöltä saisi lupaa voimavirtapistokkeelle, enkä vielä täysin tiedä kuinka tehokas lataus on edes mahdollista nykyisillä paikoilla. Mutta näitä asioita selvitellään, ainakin jonkilaiselle latausmahdollisuudelle ollaan yhtiössä avoimia.

Kysymällä selviää, nykyään ei pitäisi olla estettä edes vanhoillisimmissa taloyhtiöissä. Hallituksen puheenjohtajaan tai isännöitsijään vaan yhteyttä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.09.20 - klo:12:37
Kysymällä selviää, nykyään ei pitäisi olla estettä edes vanhoillisimmissa taloyhtiöissä. Hallituksen puheenjohtajaan tai isännöitsijään vaan yhteyttä.
Ja _kun_ tulee puhetta rahasta niin avustusta on tarjolla
https://www.ara.fi/fi-FI/Lainat_ja_avustukset/Sahkoautojen_latausinfraavustus
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

a_jaba

Aika mielenkiintoinen koko vertailu tehty ID.4 ja Tesla Model Y välillä  ::)

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/amp/

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jiitee

No voihan ID. VW suomi sivuilta: " Lisävarusteena saatava vetokoukku soveltuu enintään 750 kg:n (ilman jarruja) / 1000 kg:n (jarruilla) kuormille. "

Heikko esitys. Olisin odottanut edes samaa suoruusluokkaa kuin vag plugareilla, eli noin 1600kg.

a_jaba

#19
Lainaus käyttäjältä: jiitee - 24.09.20 - klo:13:58
No voihan ID. VW suomi sivuilta: " Lisävarusteena saatava vetokoukku soveltuu enintään 750 kg:n (ilman jarruja) / 1000 kg:n (jarruilla) kuormille. "

Heikko esitys. Olisin odottanut edes samaa suoruusluokkaa kuin vag plugareilla, eli noin 1600kg.

Se on se vaihteiston puute joka kusee näiden sähköautojen vetomassan. Joku EU-direktiivi kun sanoo että täyteen kuormatun kärryn kanssa pitää pystyä tekemään mäkilähtö tietyn kaltevuuden mäestä niin pakko on rajoittaa vetomassaa kun voimalinjaa ei haluta pelkästään tätä varten mitoittaa. Todellisuudessa kun sitä vetokoukkua tarvitsee EU-tasolla varmaan alle 5% auton ostajista ja heistäkin 99,9% pärjää sillä 1000kg vetomassalla niin lanseeraus mallia ei kannata tehdä marginaaliryhmän ehdoilla.

Veikkaan että ID.4 4motion versiossa sitten kunnolliset vetomassat.

E: Typo
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jopo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.09.20 - klo:13:55
Aika mielenkiintoinen koko vertailu tehty ID.4 ja Tesla Model Y välillä  ::)

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/amp/


Onpas aika samat mitat. Taitaa kuitenkin Model Y:ssä olla enemmän tavaratilaa. Frunkki edessä ja takanakin huomattavasti isompi syvennös extratilaa. Sääli, että puuttuvat kuvasta.

Husky

Lainaus käyttäjältä: jiitee - 24.09.20 - klo:13:58
No voihan ID. VW suomi sivuilta: " Lisävarusteena saatava vetokoukku soveltuu enintään 750 kg:n (ilman jarruja) / 1000 kg:n (jarruilla) kuormille. "

Heikko esitys. Olisin odottanut edes samaa suoruusluokkaa kuin vag plugareilla, eli noin 1600kg.
Eikö tavarankuljettimet ole erikseen ja henkilöbiilit erikseen  :D

geezer

Saisipa id.4 ulkokuoren enyaqin sisustuksella (ja erityisesti hallintalaitteilla)   ;D

Tai oikeastaan mieluiten joku muu korimalli kuin suv, mutta eipä näitä sähköautoja kunnon rangella ole montaa tarjolla.

Jotenkin näistä nyt tarjotuista väreistä keltainen miellyttää kuvissa eniten.

Ritzenhoff

Enyaq on muuten huomattavasti hienompi sekä ulkoa että sisältä mitä nämä sähkövolkkarit. Paljon sporttisempi ja sitten sisältä selvä upgreidaus vs vanhahkot "toyota"-id3/id4:set. Enyaqissa mittaristo modernisti upotettu sekä keskinäyttö istuu kokonaisuuteen paljon paremmin mitä ruma muovisen/irtonaisen oloinen keskinäyttö volkkareissa.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

geezer

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 25.09.20 - klo:08:49
Enyaq on muuten huomattavasti hienompi sekä ulkoa että sisältä mitä nämä sähkövolkkarit. Paljon sporttisempi ja sitten sisältä selvä upgreidaus vs vanhahkot "toyota"-id3/id4:set. Enyaqissa mittaristo modernisti upotettu sekä keskinäyttö istuu kokonaisuuteen paljon paremmin mitä ruma muovisen/irtonaisen oloinen keskinäyttö volkkareissa.

Makuasioitahan nämä, itse tykkään id.4 ulkomuodosta enyaqia enemmän, jotenkin sulavampi kuin skodan kirveellä veistetty. Ja mulla on aikoinaan ollut montakin skodaa ajossa ja vain yksi volkkari. Ainoa mikä häiritsee paljon id.4:sen ulkopuolesta on se muovireunus alhaalla/helmoissa, miksi ihmeessä tuollainen on laitettu.

a_jaba

Makuasioitahan nämä mutta ihmettelen kyllä miten jonkun mielestä Enyaq on jotenkin siistin näköinen  :o näyttää enemmänkin joltain vanhalta mitsun tila-autolla  ;D

ID.4 näytti teaser kuvissa paljon nissan kasvaimelta mutta nyt virallisissa kuvissa onneksi ei ole niin paljon yhtäläisyyttä. Yleisesti näissä puhtaasti sähkäreiksi tehdyissä autoissa muotoilu on jouduttu optimoimaan ilmanvastuksen kannalta ja se kyllä näkyy. Teslat selkeästi sieltä hirveimmästä päästä..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

dwntime

Ai niinkö? Optikolla käynti voisi auttaa, myös pinkkien lasien kanssa :







VS







En kyllä sanoisi että Tesla on sieltä rumimmasta päästä. Se että jos ei Teslasta tykkää henk.kohtaisesti, sillehän ei mitään voi.

Daatta

Makuasioita. Silti/siitä huolimatta aina sykähdyttää kun näkee Teslan jossain livenä. ID:t tuskin aiheuttavat vastaavaa reaktiota.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ritzenhoff

Et löytäny sit Enyaqista muuta kuvaa kuin naamioitua ja teipattua autoa jostain viime vuodelta vai mikä toi hirvitys on
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

dwntime

No jos yhtään paremmalta tuntuu :



Ei tuo nyt ainakaan parane.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy