Parhaat halogeenipolttimot..?

Aloittaja konga, 29.09.12 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

Humppapiru

Mistähän Osramin 65w H7 polttimoita mahtaisi löytyä, tuntuvat olevan kiven alla?

hece

Lainaus käyttäjältä: Humppapiru - 12.01.16 - klo:00:04
Mistähän Osramin 65w H7 polttimoita mahtaisi löytyä, tuntuvat olevan kiven alla?
Valmistus ilmeisesti lopetettu, en onnistunut pari kk sitten enää löytämään :( Onneksi on itsellä vielä eka pari vielä yli vuoden kestänyt ja varapari odottaa kontissa.

Sitten vain odottamaan että markkinoille tippuu H18-polttiomoita:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?411569-Halogen-H18-and-H19

Ilmeisesti speksien perusteella H18-polttimo sopii H7-kantaan (mutta ei toisinpäin), lumenit kasvaa pomppaa 1500->1700 ja watit +11W@13.2V. Lisäksi valonlähteen pienempi koko ja tarkempi sijoittelu:
https://www.osram.com/media/resource/HIRES/617160/974132/flyer-h18-gb.pdf
http://www.lumileds.com/products/automotive-oem-lamps/halogen

Ei miksikö uusi polttimotyyppi? Että saa matalat halogeeni-versiot lampuista led-valojen sijaan karvalakkimalleihin uusissa automalleissa valotehoon liikaa tippumatta.

sambolo

Jos haluaa lisää valotehoa ni tässä kaikille ilmainen keino, nostatte valojen korkeutta talveksi, niin että vaikka alimmassa tasossa on normaali korkeus, avot! Tuskin häikäseekää sen enempää kun ne sata wattiset ym viritelmät ja voi sitten tilanteen mukaa korkeutta säätää. Harvemmin se polttimon kantama ja teho loppuu kesken.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Rise

Minulla on ollut nyt toista vuotta Philips Xtreme Visionit H1:t, eli pitkät ja täytyy sanoa että pesee mennentullen kaikki ne polttimot mitä aiemmin on ollut itselläni käytössä. En voi muuta kuin kehua. Päätin tuossa kuukausi siten kokeilla myös samoja H7 polttimoita, mutta ne eivät vakuuttaneet samalla tavalla kuin nuo pitkät.

dosetti

Osramin h7 65w lamppujen valmistus tosiaankin on lopetettu ja tilalle tullut 80w versio. Youtubesta katsottuna näiden kahden polttimon erona on se, että 80w on kirkkaampi, mutta myöskin sammuu selkeästi hitaammin. Tulee samanlainen efekti kuin menneinä vuosina kun kauempaa näki 100w pitkien sammumisen; valo sammuu selvästi hitaammin kuin vakiopolttimo.

Kestävät ovat olleet nuo h7 65w kun ovat tälläkin hetkellä vielä auton keulilla.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 21.10.16 - klo:14:49
Osramin h7 65w lamppujen valmistus tosiaankin on lopetettu ja tilalle tullut 80w versio. Youtubesta katsottuna näiden kahden polttimon erona on se, että 80w on kirkkaampi, mutta myöskin sammuu selkeästi hitaammin. Tulee samanlainen efekti kuin menneinä vuosina kun kauempaa näki 100w pitkien sammumisen; valo sammuu selvästi hitaammin kuin vakiopolttimo.

Kestävät ovat olleet nuo h7 65w kun ovat tälläkin hetkellä vielä auton keulilla.


Harmittaa kun ei tullut ostettua kuin yksi setti noita 65w:sia. Vielä loistaa keulilla mutta mitkä tilalle kun palavat loppuun?
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo


Rauta7

Valotehot kannattaa nostaa kunnollisilla, tarvittaessa paksummilla ( = suuremmilla johtimien poikkipinta-aloilla ) kaapeleilla + releillä. Edellytys, että käyttöjännite on =/>12 V. Mikäli käyttöjännite on ohjelmoitu alle 12 V:iin, niin valot eivät parane lamppujen tehoja ( W ) nostamalla.

Esim. 12 V:n H7:n tieliikennekelpoinen teho on 55 W, suurempitehoisiin on merkattu "Off Road", eli eivät sovellu tieliikennekäyttöön.

Lamppujen tehonnostokokeilut alunperinkin jo alimitoitetuin johdotuksin ovat johtaneet useissa tapauksissa valaisinten kuumenemisiin ja pilalle sulamisiin - ja valotehot ovat jopa huonontuneet, kun virtaa ei ole saatukaan tehon edellyttämää määrää itse polttimoon, vaan se on jäänyt kuumentamaan johtimia.

Hyviksi testattuja, ja käytännössäkin hyviksi havaittuja, ovat mm. Philips'in X-treme Visionit.
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Osram H7 65W Offroad. Kestää melkein isältä pojalle  ;). Toisin kuin esimerkiksi yönsärkijät...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

MOP


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 20.10.17 - klo:18:21
Valotehot kannattaa nostaa kunnollisilla, tarvittaessa paksummilla ( = suuremmilla johtimien poikkipinta-aloilla ) kaapeleilla + releillä. Edellytys, että käyttöjännite on =/>12 V. Mikäli käyttöjännite on ohjelmoitu alle 12 V:iin, niin valot eivät parane lamppujen tehoja ( W ) nostamalla.

Esim. 12 V:n H7:n tieliikennekelpoinen teho on 55 W, suurempitehoisiin on merkattu "Off Road", eli eivät sovellu tieliikennekäyttöön.

Lamppujen tehonnostokokeilut alunperinkin jo alimitoitetuin johdotuksin ovat johtaneet useissa tapauksissa valaisinten kuumenemisiin ja pilalle sulamisiin - ja valotehot ovat jopa huonontuneet, kun virtaa ei ole saatukaan tehon edellyttämää määrää itse polttimoon, vaan se on jäänyt kuumentamaan johtimia.

Hyviksi testattuja, ja käytännössäkin hyviksi havaittuja, ovat mm. Philips'in X-treme Visionit.

1.5mm2 kaapeli kestää 10 amppeerin kuorman . 55W vs 65W on 4,58amp vs 5,4amp eli ei mitään käytännön merkitystä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#341
Otetaas pieni sähköopin kertaus näin perjantai-illan ratoksi.

1.5mmq monisäikeisestä johtimesta voi kuljettaa helpostikin enemmän kuin 10A jatkuvaa virtaa. Teollisuudessa eräs valmistaja speksaa oman 1.5 neliöisen kuparikaapelinsa kestämään jatkuvaa 23 ampeeriin virtaa kun ilman lämpötila on max. 30 astetta.

Sähkövirta ei "jää" johtoihin vaan virta kulkee yhtä suurena koko ketjun läpi. Kaapeleissa ja liittimissä tapahtuu jännitehäviötä ja sen vuoksi polttimosta ei välttämättä saada riittävästi valotehoa.

Useimmiten johtimet eivät olekaan syypää, syy löytyy ikivanhoista ja hapettuneista liittimistä ja liitoksista joissa on liikaa vastusta ja jännitehäviöt tapahtuu siellä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rauta7

Kunpa nuo valojohdot olisivatkin 1,5 qmm, mutta kun ovatkin useimmiten vain 0,75 qmm!

I=P/U.  Kun esimerkiksi vagilaisessa älykkyydessä on rajoittaa valojen jännite 11,5 V:iin, niin virta nousee tuolla jännitteellä 55VxA/11,5V = 4,78A  -  ja 65W:n polttimolla 65VxA/11,5V = 5,65 A. Kun huomioidaan nuo Jultsun esiintuomat jännitehäviökohdat, niin virrat sen kun kohoavat ja tuo 0,75 qmm:n johdin on kovilla -> lämpenee ja resistanssi kasvaa. Taitaapa olla, että tehon edellyttämä virranmäärä ei riitä  -> valotehot putoavat::)

Ps. Teollisuuden kaapelimitoitukset ja teollisuuden monivaiheiset vaihtosähkölaitteet ovat aivan eri juttu kuin tasajännitteellä (akku-) toimivat autosähkölaitteet.
Golfkärry Mk 7.5

Jultsu

#343
Ei hätää, samainen valmistaja speksaa omat 0.75mmq johtonsa 15A jatkuvaan virtaan, ja näitä samoja monisäikeisiä kupareita samoilla (mutta toki erivärisillä) eristeillä käytetään niin 24vdc kuin 400vac kytkennöissäkin.

Kaava pitää toki paikkansa, mutta ei se puhtaasti passiivinen sähkölaite (eli hehkulankapolttimo tässä tapauksessa) kuluta aina tasan 55W tai 65W edestä sähköä. Jos jännite on suurempi niin tehonkulutuskin on suurempi ja vastaavasti taas toisinpäin. Lampun vastus on tässä tapauksessa ainoa "vakio" (toki sekin muuttuu hehkulangan lämmetessä) jolloin I= U/R kaavasta saadaan pääteltyä että jos jännitettä kasvatetaan niin virrankin pitää kasvaa (ja sama pätee myös toisinpäin.)

edit. kaavan ymmärtämistä helpottanee vielä entistä enemmän jos annetaan vastusarvoksi vaikkapa 1 ohmi jolloin kaava supistuu (ilman yksiköitä) kätevästi muotoon I=U. Eli kun virta kasvaa, jännite kasvaa täsmälleen samaa tahtia...

Eri asia jos siellä perässä olisi esim. xenonballasti, niillä on aina tietty tehontarve ja aktiivielektroniikka hoitaa sitten virtaa kasvattamalla tuon tarvittavan tehon hankinnan jos jännitteet pääsee notkahtamaan syystä taikka toisesta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Dieselgolf

Häviöitä on, mm liian ohuita johtoja, useita liittimiä, liitoksia ja katkaisijoita, eikä välttämättä edes releitä lainkaan.
Tein itselleni MP:hen parannuksen ostamalla valmiin relesetin, paksummat piuhat suoraan akulta, releitten kautta ( niitähän ei MPssä ollut ) , suoraan lampun kannalle. Ja siihen vielä hyvä H4 polttimo, joku OSRAMin +30% se oli. Kuitenkin laillisilla wateilla.
Ero oli huima.

Alla lukemista aiheesta:


http://www.danielsternlighting.com/tech/relays/relays.html


MOP

Nyt olisi 3 paria ylimääräisenä Osramin H7 65w polttimoita. 20e pari. Sijaitsee Lappeenrannassa ja noutona mieluiten.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: MOP - 08.11.17 - klo:19:40
Nyt olisi 3 paria ylimääräisenä Osramin H7 65w polttimoita. 20e pari. Sijaitsee Lappeenrannassa ja noutona mieluiten.

Miten nuo kuulostaa kalliita, kun offroadeja sai 8 eurolla parin  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.10.17 - klo:22:12
I=P/U.  Kun esimerkiksi vagilaisessa älykkyydessä on rajoittaa valojen jännite 11,5 V:iin, niin virta nousee tuolla jännitteellä 55VxA/11,5V = 4,78A  -  ja 65W:n polttimolla 65VxA/11,5V = 5,65 A. Kun huomioidaan nuo Jultsun esiintuomat jännitehäviökohdat, niin virrat sen kun kohoavat ja tuo 0,75 qmm:n johdin on kovilla -> lämpenee ja resistanssi kasvaa. Taitaapa olla, että tehon edellyttämä virranmäärä ei riitä  -> valotehot putoavat::)

Ps. Teollisuuden kaapelimitoitukset ja teollisuuden monivaiheiset vaihtosähkölaitteet ovat aivan eri juttu kuin tasajännitteellä (akku-) toimivat autosähkölaitteet.
Mielenkiintoinen - ja aika vanhakin toteamus: "Mitä vähemmän tietää (todellisuudesta ), niin sitä enemmän luulee tietävänsä".

Sori oli pakko, kun muistaa millaista roolia olet ottanut. Ei se niin mene, että hehkulankapolttimon ottama teho pysyy vakiona jännitteen muuttuessa, vaan teho seuraa suoraan jännitettä. Eihän siinä mitään ajatusta olisi parantaa johdotuksiakaan, jos johtojen jännitehäviöt eivät vaikuttaisi polttimon ottamaan tehoon.

zak69

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.11.17 - klo:21:12
Miten nuo kuulostaa kalliita, kun offroadeja sai 8 eurolla parin  ;)

Vähän vanha mut mistä sai tuohon hintaan??
Ei vikoja vaan ominaisuuksia.

https://3nfocus.fi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: zak69 - 04.04.18 - klo:12:12
Vähän vanha mut mistä sai tuohon hintaan??

Aikoinaan Kärkkäiseltä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

icemii

Onko pari vuotta sitten mainittuja H18 polttimoita vielä markkinoilla?

hece

H18 on tainnut jäädä suunnittelupöydälle. Tai ainakaan en ole yhtään tuoreempaa juttua asiasta googlella löytänyt. Onneksi omat Osram 65W ovat jo yli kolme vuotta kestäneet ja varaparikin vielä odottaa kontissa.


jannesn

Kyllä nuo halogenipolttimoista parhaimmistoa ovat, elleivät jopa tällä hetkellä parhaat.

SNG


Raiden

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.04.18 - klo:20:17
Siis H7:than nuo  ;)
On samasta mallista myös H11 polttimot. Erittäin hyvä valoteho noissa mitä edellisessä autossa oli.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

Blacksmith

Mikähän mahtaisi olla paras katulaillinen vaihtoehto Boran (H4) polttimoiksi? Meneekö pahasti metsään jos hankkii Philips WhiteVision tai Osram Night Breaker Laser +130 %?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Blacksmith - 29.08.18 - klo:00:10
Mikähän mahtaisi olla paras katulaillinen vaihtoehto Boran (H4) polttimoiksi? Meneekö pahasti metsään jos hankkii Philips WhiteVision tai Osram Night Breaker Laser +130 %?

Tuskin noilla polttimoilla kovin kauas parhaasta eksyt. Eli ostat pois.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Raiden

Philipsin paras on tällä hetkellä Xtremevision +150% eli näyttää pisimmälle mutta on hieman kellertävämpi. Whitevision on +60% mutta antaa valkoisempaa valoa. Tuo +150% on viety äärimmilleen ja Philips on itse ilmoittanut että polttimon kesto ei ole enää parhain mahdollinen eli jos haluaa kuitenkin hyvän ja kestävän niin kannattaa ostaa Philips Xtremevision +130. Jos haluaa siis pitempää näkyvyyttä.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

Blacksmith

Lainaus käyttäjältä: Raiden - 29.08.18 - klo:13:39
Philipsin paras on tällä hetkellä Xtremevision +150% eli näyttää pisimmälle mutta on hieman kellertävämpi. Whitevision on +60% mutta antaa valkoisempaa valoa. Tuo +150% on viety äärimmilleen ja Philips on itse ilmoittanut että polttimon kesto ei ole enää parhain mahdollinen eli jos haluaa kuitenkin hyvän ja kestävän niin kannattaa ostaa Philips Xtremevision +130. Jos haluaa siis pitempää näkyvyyttä.
Eli Philips Xtremevision +130 kannattaa lähteä etsimään seuraaviksi lampuiksi. Asia kiinnostaa Boran kohdalla erityisesti sen takia koska edeltävän Passatin nokalla kokeilin monenlaisia +xxx% lamppuja ja eroja ei tuntunut olevan niin paljoa, että olisi kannattanut maksaa paljon extraa. Borassa on ollut vain tavallisia polttimoita ja lyhyisiin tekisi mieli lisää tehoa ja ennenkaikkea valkoisempaa valoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy