Parhaat halogeenipolttimot..?

Aloittaja konga, 29.09.12 - klo:11:36

« edellinen - seuraava »

sambolo

Juu se meinas se 2) hinnan kohalla saksan nettikauppahintaa. E-luokituksessa 2) meinas 100w tai muuten ei hyväksyttyä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

dosetti

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 14.10.14 - klo:10:15
Osramin Sylvania H7 65W off-road Cool Bluet olleet paria viikkoa vaille vuoden ja hyvin pelittää.

Nyt kärvähti toinen, kesto siis reilun vuoden eli suositeltu polttimoiden vaihtoväli. Ostan tilalle samat tai ilman sinistystä, sen verran tyytyväinen olin näihin.

JamoS

Testailin Polossa Momon H4-polttimoita muutaman kuukauden. Valon sävy oli selvästi valkoisempi, kuin aiemmissa polttimoissani. Päätin kuitenkin vaihtaa vähän enemmän valaisevat keulalle.

Motonetista tarttui mukaan Philipsin White Visionit, joissa parkkipolttimot myös mukana. http://www.motonet.fi/fi/tuote/431881/Philips-WhiteVision-H4-polttimopari-60-4300K

Huomattavasti enemmän valoa kuin Momoissa ja valokeila järkevämmän oloinen ja tasaisempi. Vertailukuvia en ottanut...  :-\

dosetti

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 02.12.14 - klo:18:52
Nyt kärvähti toinen, kesto siis reilun vuoden eli suositeltu polttimoiden vaihtoväli. Ostan tilalle samat tai ilman sinistystä, sen verran tyytyväinen olin näihin.

Nyt on Osram 65w offroad tavallisen värisenä ja kylläpä taas näkee. No, sinertävät oli paljon coolimmat, mutta valotehon kustannuksella. Pitkiä valoja ei ole tullut paljoa käytettyä ja olisivat varmasti kestäneet tulevaisuuteen, mutta kyllä vuoden vanhat lamput kannatti vaihtaa näihin uusiin tavallisiin lamppuihin. Njoo, edelleen ei tieliikennekäyttöön, mutta tässä ehkä parhaat lamput..?

vwp

Mä oon noihin sinisiin sylvianeihin lievästi pettynyt, ehkäpä ne kirkkaat vaan olisi pitänyt laittaa
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

dosetti

Noiden sinisten ja tavallisten väliseksi eroksi kerrotaan vain noin 200lumenia (2100 vs. 2300), mikä minusta liian vähän. On nuo tavalliset oman muistini mukaan selvästi sinertäviä kirkkaammat.

repomies

X-Tremevisionien kestotesti päättyi tänään vasemman lyhyen kyrvähtämiseen. Ei aivan puoltatoista vuotta kestänyt.

En muistanutkaan, miten ärsyttävää Passattiin on vaihtaa polttimoita. Vasemmalla pitää irroittaa lyhkäsiä vaihtaessa hälärin torvi, oikealla taas akkulaturi pitkiä vaihtaessa. Ei toki valmistajan vika sinänsä, jälkiasennusten vika.

Antti

#307
Tuli vaihdettua vähän polttimoita Yetiin tänään:
- ajovaloihin GE:n +XX% h4 tilalle Osram 100/80W
- ff1000 lisäreihin Narvan 85W (sinisellä xenon-look pinnoitteella) tilalle Osram Silverstar 55W.

Mittailin samalla vähän virtoja mitä noin haukkaa, napajännitettä en mitannut kuormitettuna, mutta oletetaan sen olevan 12,5V:
- 60/55WGE lyhyt 4,4A / 55W pitkä 4,6A / 57,5W
- 100/80W Osram  lyhyt 5,9A / 73,8W pitkä 7,6 / 95W

Eli lyhyillä ottoteho nousee vajaa 20W ja pitkillä vajaa 40W.
Polttimon watit on varsin näkyvällä paikalla katseltavissa ihan paikoillaan ollessaan, rungossa on myös pienet jäähdytys reiät.

Saapa nähdä miten näillä näkee ja sulaako ajovalojen piuhat sekä tuhoutuuko umpiot? :)

H1:
- 85W Narva 4,88A 61W
- 55W Osram 4,65A 58W.

Lisävaloissa ottoteho putosi siis vain 3W, mutta joskus on väläytelty että polttimoiden pinnoitteet söisivät valotehoa n. 20%, tällöin valoteho paranisi merkittävästi.


Samalla aloin kehittelemään lisävalojen ohjausta kaukosäätimellä. En ole raaskinut Skodan fiiniin kabiiniin viritellä katkaisijaa niin ovat toistaiseksi toimineet "aina".








i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

harald73

Tilasin tämmöset Osramit. Saas nähdä, onko mistään kotoisin? Nykyiset Osramin long lifet pelittää vielä, mutta on kovasti keltaiset ja heikkotehoiset.

mehtäkonekuski


SNG

No niin harald73:n päivityksetä innostuneena lähdin pitkästä aikaa metsästämään tehokkaita h1 polttimoita.

Aiemmin täällä on todettu Osram Rallye/Offroad H7 65w erinomaisen tehokkaiksi ja kestäviksi polttimoiksi.

H1:sten osalta pitäisi hypätä nightbreakereista 100w polttimoihin. Aivan liian iso riski kalliiden lähivalo-Xenonien umpioden kestävyyden kanssa ollut ainakin minulle  Autona pre-facelift Octavia.

Nyt onnistuin bongaamaan tällaiset (Osram Cool Blue hyper H1 80w). Ei mahda saada Suomesta ainakaan vielä. Tuossakin verkkokaupassa tullut vasta kesällä saataville. Noissa olisi varmasti melkoisesti valoa ja saattaisivat jopa kestää.

http://www.powerbulbs.com/eu/product/cool-blue-hyper-plus-h1-twin

mehtäkonekuski

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.11.15 - klo:22:10
Nyt onnistuin bongaamaan tällaiset (Osram Cool Blue hyper H1 80w). Ei mahda saada Suomesta ainakaan vielä. Tuossakin verkkokaupassa tullut vasta kesällä saataville. Noissa olisi varmasti melkoisesti valoa ja saattaisivat jopa kestää.

Mitenköhän mahtavat umpiot kestää vaikka ovatkin pitkillä käytössä.

Väänänen

Jossain kahvilassa näin ihan tässä viikon sisällä jonkun halogeenitestin.
Testin voitti Philips XTremeVision +130%.

Yhtään en tosin muista mikä tuo lehti oli, jota selailin.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 12.11.15 - klo:23:58
Jossain kahvilassa näin ihan tässä viikon sisällä jonkun halogeenitestin.
Testin voitti Philips XTremeVision +130%.

Yhtään en tosin muista mikä tuo lehti oli, jota selailin.

Niin voitti. Alunperin testi ruotsalaisessa autolehdessä. Jompikumpi iltapäivälehdistä uutisoi. Olisi kiva nähdä kattavampi kooste. Katulaillisissa polttimoissa testin mukaan huimat tehoerot.

Oma pointtini tuossa äskettäin oli, että jos haluaa mennä yli noista nightbreakereista ja Xtremevisioneista ilman Xenon-muunnossarjaa pitää valita off-roadpolttimista ylitehoinen poltin. Ja en suosittele 100w versiota koska sellainen lämmittää umpioita liikaa. On olemassa "välimalleja" joita on 65w ja 80w tehoisina mutta saatavuus vähän huono. Osramin rallye/off-road H7 65w mallien valoteho jossain 2100-2300 lumenissa eli selvästi yli parhaimpien katulaillisten polttimoiden.


harald73

Lainaus käyttäjältä: harald73 - 12.11.15 - klo:20:59
Tilasin tämmöset Osramit. Saas nähdä, onko mistään kotoisin? Nykyiset Osramin long lifet pelittää vielä, mutta on kovasti keltaiset ja heikkotehoiset.
Siellä ne on nyt keulalla nuo ja eipä voi sanoa, että ero olisi mitenkään mykistävä. Piristävää oli toimituksen nopeus Etelä-Koreasta, kun oli tuota postilakkoa sun muuta jarrua matkalla. Taitaa käydä niin, että lisäwatit vaan sulattaa vanhojen umpioiden heijastinpinnat ja sitten pääsee vielä kokonaislamppukaupoille jos meinaa vielä katsastaa. No, toi märkä tie ja jatkuvasti p.skainen umpio kyllä imee tehot lampusta kuin lampusta eli ei vielä luovuteta.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Väänänen - 12.11.15 - klo:23:58
Jossain kahvilassa näin ihan tässä viikon sisällä jonkun halogeenitestin.
Testin voitti Philips XTremeVision +130%.

Just noi pistin kiinni toiseen autoon ja parhaat oli hakusessa :) Miinushan noissa monesti on, että eivät kestä vuotta pidempään. Täytyy vielä lisäpitkiin laittaa huomenna.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: harald73 - 04.12.15 - klo:16:18
Siellä ne on nyt keulalla nuo ja eipä voi sanoa, että ero olisi mitenkään mykistävä.

Ei ole osramit niin tuttuja mulle, mutta paketin perusteella perus polttimot. Kaikissa siis lukee aina extra bright tms... mut jos on muutakin kun puheita, niin siinä on yleensä siten kyllä just näitä +60% tms.

JFabiaK

Noita 80 wattisia ei kannata laittaa ellei uusi samalla johtosarjaa tukevammaksi ja releellä ohjatuksi.
Tuo Philipsin +130% on tehokkain laillinen (55 W) halogeenipoltin tällä hetkellä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Golfauto

Olin vaihtamassa tänään lisäpitkiin noita philipsin +130% H7 polttimoita ja tulin katsoneeksi vanhoja. Edellinen ketun näköinen luihu, jolta auton ostin oli pistänyt sinne 100W lamput. Ei varmaan mitään ollut kärsinyt ainakaan silmämääräisesti, mutta jäin miettimään jos normi H7 on 55W ja se olisi 130% lamppu, niin tarkoittaako +130%, että se vastaisi 126,5W polttimoa? Vai onko 100W normi polttimo kuitenkin tehokaampi?

JFabiaK

Pari juttua kannattaa selvittää. Ensinnäkin jos polttimoiden teho on suurempi kuin vakiopolttimolla, niin siitä ei saada hyötyä ellei myös sille pystytä toimittamaan sen tehon edellyttämää sähkömäärää. Liian suuritehoinen poltin toimii alimitoitetulla virransyötöllä kasvaneella jännitehäviöllä (tuosta johdotuksen alimitoituksesta johtuen) ja siksi se on yllätys yllätys tehottomampi kuin vakiotehoinen poltin. Lähinnä tuolla 100W:n polttimolla aikaansaadut asiat ovat johtojen, liittimien ja kytkimien kuumeneminen.
Jos ylitehokkaan polttimon virransaanti turvataan kunnollisella (=paksummilla kaapeleilla) ja releohjatulla johdotuksella, niin sitten saattaa tulla ongelmaksi liian pieni-ilmatilaisten valaisimien kuumeneminen ja jopa sulaminen - muovirakenteisia kun nykyään ovat.

Nämä edelleen kehitetyt "vakiotehoiset" halogeenit (kuten 55W:n  Philips + 130%) tuottavat värilämpötilaan vaikuttavien tekijöiden seurauksena korkeamman värilämpötilan (K) ja parannetun hyötysuhteen, mistä seuraa kirkkaampi ja kantavampi valo. Nämä ovat tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä, mutta 100W:n halogeenit eivät ole.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

SNG

Tässä vaiheessa ehkä tyhmäkin välikysymys.

Eli tietääkö kukaan (esim JFabiaK) ajetaanko CAN-väyläisissä vaggineissa pitkille halogeenipolttimoille oletuksena täyttä latausjännitettä vai alennettua jännitettä?

Halogeenilähivaloillehan ajetaan monesti alennettua jännitettä ainakin valokatkaisimen 0-asennossa.

Eli voisiko halogeenipitkiä ronkkia vag-comilla? Mieluusti moni ottaisi lisätehoja pitkille, vaikka sitten polttimoiden eliniän kustannuksella. Käyttötunteja tulee kovin vähän ruuhkasuomessa. Pohjoisessa ja idässä tilanne toki aivan toinen.

Fiilis maalaisjärjen mukaan on että tottahan pitkiltä tehdaskin hakee valotehoja mutta mikä on totuus... ::)


Jultsu

Riippunee kovasti autosta. Nolla/automatiikka-asennossa voi olla alemmat jännitteet kuin manuaalisesti ykkösasennossa. Voi myös riippua valoisuusanturista. VCDS:llä pääsee kyllä kaikkia 10 vuotta vanhojakin vaggineita jo sorkkimaan tuon suhteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

#323
Tietääkö joku siis oikeasti?

Käyttöjännitteen nosto esim aiemmin mainituksesta "oletuksesta" 12.5v tasolta lähelle 14.1v latausjännitettä vaikuttaa jo järisyttävästi valotehoon, toki sillä oletuksella että johtimet "kestävät tehot". Pitkissä polttimoiden lyhentyvällä kestoiällä ei useimmiten ole juuri väliä.

Tuo 0-asentojuttu liittyy enemmänkin lähivaloihin, jos ne eivät ole Xenonit.

Jultsu

En tiedä, mutta väitän että tuo on automallikohtaisesti toteutettu. Jossain voi olla alennetut, jossain ei. Niitä pääsee kuitenkin takuuvarmasti ronkkimaan tuolla softalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Golfauto

Tää on ihan mutu tuntumalla kirjoitettu, mutta tuntuu oudolle miksi joku valmistaja säästäisi volteissa, jos sillä saa huomattavasti paremman valotehon. Autovalojen teho on kuitenkin jollaintasolla mitattu jokaisessa vertailussa. Tietysti vahvempi piuha toisi lisäkulua, mutta jos sille ei tarvetta niin kuka pässi säätää sen turhan pienelle?

Jultsu

Ei poksahtele ajovalopolttimot niin tiuhaan. Mitä harvempaan tarvii käydä korjaamolla = sitä parempi auto.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lähivalojen halogeenien osalta homma jo aika yleisesti tiedossa. Vaggineesta saa lisää valotehoa koodaamalla.

Mutta miten halogeeniPITKIEN osalta?

PS. Sorry tämä jankkaamiseni, mutta tuohon kaukovaloasiaan ei vielä ole tullut "varmaa vastausta".

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.12.15 - klo:20:24
Ei poksahtele ajovalopolttimot niin tiuhaan. Mitä harvempaan tarvii käydä korjaamolla = sitä parempi auto.

Joo ja ei, mutta kun auto on jossain TM testissä sillä ajetaan päivä, niin ei tuollainen tule ilmi ja ostajat hurraa hyviä valoja. Siksi vähän outoa jos tässä ajateltaisiin pitkäjänteisesti, mutta moottorit ja vaihdelaatikot saa kyllä paukkua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy