AUDI: Ratin vaihto

Aloittaja T, 03.01.10 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

T

HUOM! Tässä projektissa käpistellään auton turvalaitteita. ,,lä ryhdy vastaavaan puuhaan jos et ole täysin varma mitä olet tekemässä. Jos jotain menee pieleen niin pahimmassa tapauksessa Airbagit tai ajonvakautusjärjestelmä eivät toimi osien vaihdon jälkeen.

No niin, muodollisen varoituksen jälkeen asiaan. A4 B7:n 4-puolaisen vakioratin ulkonäkö alkoi tympiä, ja nappuloitakin olisi kiva saada peukalon ulottuville niinkuin nykyautoissa on tapana. Lueskeltuani juttuja monitoimi-sport-rattien vaihdoista esim audiworld.com, audiforum.us ja audi-forums.com keskustelupalstoilta, päätin ryhtyä vaihtopuuhaan itsekin.



Autossa on multitronic vaihteisto, joten rattivaihteetkin saa käyttöön hankkimalla ratin ”läpysköillä” ja koodaamalla vivut käyttöö VAG-COMilla.

Saksan eBayssa tarjontaa on runsaasti. Laitoin hakuvahdit päälle ja aloin seurata tarjontaa ja hintatasoa osille. Projektilla ei ollut mikään kiire, joten aikaa vierähti useampi kuukausi ennenkuin osat lopulta ostin.

Olin purkanut ratin ja turvatyynyt irti jo aiemmin autosta kertaalleen ajotietokoneen asennuksen yhteydessä, ja samalla otin valokuvat liittimistä sekä ratista ilman bägiä. Otin talteen myös osanumerot ratista ja ratin asennon tunnistimesta. Näin ollen oli helppo etsiä sopivat uudet osat. Ratin kiinnitys on sama A3, A4, A5, A6, Q5, ja Q7:ssa, ja ratteja on kahdella erityyppisellä airbagin kiinnityksellä tarjolla. Eron näkee helposti myytävän tuotteen kuvasta eBayssa.

Hinnat liikkuvat 100e-140e välillä 4-puolaiselle monitoimiratille ja 150-200e tienoilla 3-puolaiselle Sport-ratille. Uudempi A5 ja A4 B8 mallinen sport-ratti oli tietysti hankinnassa parhaimman ulkonäkönsä vuoksi. (Vanhemmissa ei ole niin voimakasta muotoilua ”peukaloiden kohdalla”). RS4 ratti olisi ollut liioittelua  :P

Kuvassa Vanhan ratin irrotus. Avain Torx T55. Tätä ennen airbag on irrotettu avaamalla ratin takaa sivulta klo 9 ja 3 kohdilta T30 pultit ja vetämällä bägi ulos. Airbagin liitin irtoaa nostamalla punaista lukitsin vipua samalla kun vetää liitintä ulospäin. (Avain pois virtalukosta ja varmuuden vuoksi akunkenkä irti  ;) )



Ratin alta paljastuu ”slipring” eli ratin asennontunnistin "liukurinkula. Ohjauspylvään suojamuovit pitää irrottaa jotta rinkulaan pääsee käsiksi. Tähän tarvitaan pitkä ohut Torx avain kokoa T8. Suojamuovien alla on 2 Torx ruuvia, ja näiden lisäksi alempana etäisyyssäädön vivun vieressä on yksi kuusiokoloruuvi.

Suojusten avaamisen jälkeen itse rinkula on kiinni muoviklipsuilla ja helppo irrottaa kunhan löytää kaikki kiinnityskohdat. Myös keltainen airbagin liitin pitää ensin irrottaa rinkulan takaa.

Monitoimiohjauksen namiskat tarvitsevat sellaisen version rinkulasta jossa on kaikki 12 pinniä kuvan liittimessä, joten se piti vaihtaa. Tässä tapauksessa vanha rinkula oli osanumeroa 4E0 953 541 ja uusi (käytetty) numeroa 4E0 953 541 A. A-loppuisessa versiossa näytti olevan elektroniikkaa kaikenkaikkiaan huomattavasti enemmän




Myös airbagin johto pitää vaihtaa sellaiseen jossa johto sisältää liittimen monitoimiohjauspyörän vastaavaan liittimeen. Uuden (käytetyn) johdon osanumero 4F0 971 589 A. Kuvassa liittimien irrotus:




Jos autossa olisi ollut jo ennestään 3-puolainen ratti, airbagin vaihto olisi käynyt heittämällä, mutta tällä kertaa piti siis vaihtaa myös airbagin suojus. Toki helpoimmalla olisi päässyt jos olisi ostanut koko airbag-yksikön 3-puolaiselle ratille, mutta pelkkä kuorikin on mahdollista vaihtaa ja näitä on eBayssa tarjolla runsaasti.

Kuori irtoaa tavuttamalla metallisia läppiä hieman ylöspäin, ja vetämällä hitaasti kuori pois bagin päältä:



Turvatyyny näkyvillä. Toivottavasti ei tarvitse nähdä tai olla kosketuksissa tämän kanssa enää jatkossa  ;D



Uusi kuori paikoillaan (osanumero 6 1736 330 G)



Kaapeli kiinni:



Ratti paikoilleen, ja monitoimiohjauksen liitin koloonsa nätisti:



Jotta napit ja vaihdevivut heräävät henkiin, täytyy autolle kertoa että sellaiset on olemassa. Tämä hoituu VAG-COMilla. Steering Wheel -yksikköön koodasin 02142 ja sen jälkeen kaikki toimi niinkuin pitää. Ohjeet Ross-Tech sivulla.

Koska ohjauspyörän asennontunnistin vaihdettiin, pitää se myös kalibroida. Tämä tapahtuu käynnistämällä auto, kääntämällä rattia ensin molempiin ääriasentoihinsa, ja sen jälkeen ajamalla suoraan muutama metri. Auto pidetään käynnissä ja syötetään koodi 40168 Airbag moduuliin VA-COM:lla. Ohjeet Ross-Tech sivulla

Uusi ratti paikoillaan. Se on n. 6tkm ajetusta S4:sta ja ostettu eBaysta: vw-audi-ersatzteile

Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

T

Osat:


  • 3-puolainen nahkainen monitoimiurheiluohjauspyörä vaihteenvalitsimilla
  • Airbagin kansi 3-puolaiselle ohjauspyörälle 6 1736 330 G
  • Kaapeli monitoimiohjaukselle 4F0 971 589 A
  • Ohjauspyörän asennon tunnistin 4E0 953 541 A
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Jyri

Todella hienosti kuvattu projekti, toivottavasti moni saa apua ja innostuu samaan!

Pertsa

Tietääkö joku miten mahtaisi olla B8:n kanssa (rekisteröity 7/2008), jos haluaa vaihtaa nykyisen kolmipuolaisen ratin vastaavaan monitoimimalliseen (tarvitaan pelkät radion säätimet, auto on manuaali). Noita ratteja tosiaan näyttää olevan eBayssa ihan mukavasti tarjolla juuri tuolla vw-audi-ersatzteile:lla.
Varmasti paljon helpompi projekti kuin yllä oleva.
Tulee mieleen lähinnä, tarviikohan ratin lisäksi vaihtaa myös tuo liukurengas ja kaapeli, vai mahtaisiko ne olla tuossa jo mukana. Entä onko mahdollista että jotain "control boxeja" tms. pitäisi vielä vaihtaa lisäksi?
Jos, niin olisiko jollain osanumeroita tarvittaville osille B8:iin?

Flat

Slash taitaa tietää tämän, hänhän vaihtoi ratin, tai ainakin piti, taisi vaan olla jotain mutkia ratin toimituksessa.

T

Kaapelin joudut vaihtamaan, tuskin siellä on sitä liitintä valmiiksi ratista tulevaan liittimeen.

Siinä liukurenkaassa pitää myös olla ne kaikki pinnit jotta napit alkavat toimia. Selviää ottamalla bägi ja liitin irti.

Onko autossasi vakionopeudensäädin? (Sen mukana tulee ilmeisesti tarvittavat controlboxit tms)
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: T - 04.01.10 - klo:10:36
Onko autossasi vakionopeudensäädin? (Sen mukana tulee ilmeisesti tarvittavat controlboxit tms)
Jep, vakkari löytyy kyllä.

matsky

Kun kahtoin tuota ennen ja jälkeen kuvaa niin oletko vaihtanu ledit mittaristoon?? Kun on paljon kirkaampi ja paremman näköinen!!!

Pertsa

#8
LainaaKun kahtoin tuota ennen ja jälkeen kuvaa niin oletko vaihtanu ledit mittaristoon?? Kun on paljon kirkaampi ja paremman näköinen!!!
Taitaa johtua kuvaustekniikasta, after-kuvassa mittariston valot lienee vaan valottuneet enemmän ja siksi näyttävät kirkkaammilta. Pidempi valotusaika kun salamaa ei ole käytetty after kuvassa. Before-kuva kuva otettu paremmassa valossa?

Näyttäis eBayssa olevan noita ratin säätimiäkin erikseen myynnissä jos haluaa nykyiseen rattiin "blankojen" tilalle vaihtaa säätimet. Ei tarvis koko rattia vaihtaa.

Iceman

Itse lähdin kanssa projektiin, ainoa ongelma on nyt, että en löydä mistään airbagille kantta. Ratti on sama kun ohjeessa. Jos joku tietää mistä saisi pelkkää airbagin kantta 3-puolaiselle mustalle ratille, niin tieto otettaisiin todella avoimesti vastaan.

rob-s

Onko Iceman saanut jo proktinsa hoidettua? Noita Airbag kuoria myydään Ebay:ssa joidenkin Puolalaisten toimesta. hintaa 50-60e/kpl

En tiedä sattuiko T katsomaan löytyikö kuoresta omaa osanumeroa? Tällöinen sitä voisi tilata ihan Suomesta ja varmasti halvemmalla kuin yllämainittua.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Late

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 18.12.11 - klo:10:10
Onko Iceman saanut jo proktinsa hoidettua? Noita Airbag kuoria myydään Ebay:ssa joidenkin Puolalaisten toimesta. hintaa 50-60e/kpl

En tiedä sattuiko T katsomaan löytyikö kuoresta omaa osanumeroa? Tällöinen sitä voisi tilata ihan Suomesta ja varmasti halvemmalla kuin yllämainittua.

Ei noihin airbag kuoriin löydy varaosanumeroita. Eli ihan halpahinta tuo kuorelle. Vertaa jos joutuu ostamaan koko airbagin.

T

Juu ei ole varaosanumeroa ja epäilen ettei edes myydä erillisenä, koska ei noita ole tarkoitettu vaihdettaviksi (turvallisuusriski).

Joutuneeu ostamaan koko airbagin jos varaosatiskille menee.

http://motors.ebay.de hakuun sanat "Audi airbag abdeckung" niin löytyy.

Jostain syystä juuri nyt ei  näytä olevan kuin yksi huutokaupattavana. Ja hinta voi kohota korkeaksi kun ei ole tällä hetkellä tarjontaa.

Välillä tuolla on noita useita, ja osta-heti hinta 50-70eur.
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Iceman

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 18.12.11 - klo:10:10
Onko Iceman saanut jo proktinsa hoidettua? Noita Airbag kuoria myydään Ebay:ssa joidenkin Puolalaisten toimesta. hintaa 50-60e/kpl

En tiedä sattuiko T katsomaan löytyikö kuoresta omaa osanumeroa? Tällöinen sitä voisi tilata ihan Suomesta ja varmasti halvemmalla kuin yllämainittua.


En ole vieläkään löytäny Airbagin kantta. Tn linkki oli hyvä, mutta taas tällä hetkellä siellä ei näytä 3-puolaiseen kantta olevan. :/

Sss510

Jos joku vielä tarvitsee noita airbagin kansia niin multa sais. Laittakaa yv:tä.

dosman

Itsellä 4-puolainen pappa ratti A4 b7:ssa, mietin vaihtoa 3-puolaiseen. Onko tulevan ratin napit (volume jne...) mahdollista saada toimintaan jos aikasemmassa nelipuolaisessa ei ole nappeja? audissa perus concert soitin.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: dosman - 28.12.12 - klo:19:17
Itsellä 4-puolainen pappa ratti A4 b7:ssa, mietin vaihtoa 3-puolaiseen. Onko tulevan ratin napit (volume jne...) mahdollista saada toimintaan jos aikasemmassa nelipuolaisessa ei ole nappeja? audissa perus concert soitin.
On. Ihan kuten tämän ketjun aloitusviestissäkin on tehty.

makelja

Jostain syystä kuvat eivät enään näy.

T

Jaaha, kuvat taisi mennä "kuvat.fi" palvelun mukana avaruuteen, kun olisivat halunneet alkaa periä maksua käytöstä.
Kokeilen laittaa kuvat kiinteästi tänne foorumille, jos onnistuu....
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

rob-s

LainaaKuori irtoaa tavuttamalla metallisia läppiä hieman ylöspäin, ja vetämällä hitaasti kuori pois bagin päältä

Niitä metallisia läppiä ei pidä taivuttaa vaain avata ne 3 trx ruuvia niin paketti aukeaa.

Tämä projektin kuvaus pätee myös pitkälti B8 rattien vaihtoon.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

re2

Mites menee B8:ssa, jos on jo kolmipuolainen monitoimiratti, mutta ilman "vaihdin-läpysköitä" ja ne haluaisi. Meneekö koko ratti vaihtoon?

audi a4 tdi

Jos jollain olis 3 puolaiseen rattiin sopiva Airbagin kansi musta olisin kiinnostunut, b8 -09.

o4oo 315 847

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: audi a4 tdi - 03.07.13 - klo:15:30
Jos jollain olis 3 puolaiseen rattiin sopiva Airbagin kansi musta olisin kiinnostunut, b8 -09.

o4oo 315 847

Kannattaa ilmoitus myös laittaa tuonne Ostetaan-osioon. -> http://www.vagarena.fi/index.php?board=27.0

rob-s

LainaaMites menee B8:ssa, jos on jo kolmipuolainen monitoimiratti, mutta ilman "vaihdin-läpysköitä" ja ne haluaisi. Meneekö koko ratti vaihtoon?

Pitää vaihtaa koko rattia. Eipä nuo paljon maksa käytettynä.

LainaaJos jollain olis 3 puolaiseen rattiin sopiva Airbagin kansi musta olisin kiinnostunut, b8 -09.

Näitä on kahdenlaisia B8:ssa (3-puol.) joten kannattaa olla tarkkana kun ostat.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Mikkey

Lainaus käyttäjältä: T - 03.01.10 - klo:01:20
Osat:


  • Kaapeli monitoimiohjaukselle 4F0 971 589 A
  • Ohjauspyörän asennon tunnistin 4E0 953 541 A

Mahtavatko nuo osat toimia myös vaihdinläpysköjen kanssa, ettei sille variaatiolle vaan ole eri varaosakoodit.

enraa

Minulle on tarjottu Audi A5:n rattia tuohon omaan kolmoseen mallia tämä: http://images.clickedit.co.uk/6456/63923442.JPG

Nykyinen on tälläinen, paitsi nahalla päällystetty: http://www.eurocarnews.com/media/pictorials/39/147.jpg

Ainakin tämän ohjeen perusteella bägillisen ratin lisäksi ei tarvita mitään muuta kuin johdonpätkä nappuloita varten ja muu pitäisi olla volkkarimiehen bolt-on, korjatkaa jos olen väärässä..

Hommaan ajattelin ryhtyä tässä kevään aikana, kirjoittelen tänne miten hommat edistyy.
Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

makelja

Jos vaihdat perusratista monitoimi rattiin tarvitset myös slipringin.

JuiceS

Pahoittelut vanhemman topicin nostosta, mutta kysytäänpä asiasta paremmin tietäviltä.
Eli tuli tässä asennettua nuo rattinappulat myös omaan autoon ja samalla meni vaihtoon myös liukurengas. Kaikki meni muuten hyvin ja vikakooditkin pysyi poissa, mutta VCDS tunnistaa edelleenkin vanhan liukurenkaan ja jos yrittää koodata steering wheel osiosta napit käyttöön, niin tulee virhe ilmoitus  coding rejected error 31 request out of range eli pitääkö se uusi rengas jotenkin kovakoodata että auto sen tunnistaa oikein ja jos niin miten ko. homma tapahtuu? Radion koodaus puolella nappien kytkeminen onnistui ok. Ja onko osat varmasi sopivat omaan kulkupeliin
Autona siis A4 B8 -09 Avant
Ohjainlaite: 8K0 953 568 F
Johtosarja: 8K0 971 589 A
Napit: 4E0951527

YALMAR

Mistään en mitään tiedä, mutta ainakin vw:lla rattiboksin ja slipringin pitää olla yhteensopivat, slipringiä on type1 ja type2. Korjatkaa joku jos meni aivan mettään  :-[


edit:
LainaaKun kaikki on asennettu se koodataan. Aika usein se edellyttää vielä korjaamokäynnin jossa ne kovakoodaa sen uuden liukurenkaan.

Kuiders

Moro,

Tuli hankittua Audi A4 B7 Avant -07 mallisen auton kolmipuolaisen ratin tilalle monitoimi ratti ja nyt pitäisi saada napit toimintaa.  Tämmöisen osan löysin ja nyt kysymyksenä kuuluu, että ajaako kyseinen osa asiansa eli saako tuon kanssa toimimaan nappulat ja sopiiko se ylipäätänsä autoon. https://www.avk.fi/varaosat/audi/a4/air-bag-kierrejohdin/455599/air-bag-kierrejohdin-audi-a4

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy