Passat 3C kevyt äänieristys

Aloittaja vwp, 14.07.16 - klo:14:44

« edellinen - seuraava »

vwp

Kirjoitellaampa pitkästä aikaa tänne projektipuolellekin. Tuota omaa on tullut toisinaan rakenneltua ja kirjoiteltua autotallin puolelle, viimeisenä tuli eristeltyä etuovia ja takakonttia.

Hommahan alkoi etuovien ja takakontin purkamisella.
Etuovista pahvit pois (alareunassa kaksi ruuvia, kahvojen alla 2/3 ruuvia ja reunoilla niitä muovinastoja. Lopulta nosto ylöspäin.)
Kahvasta avausvaijeri irti, siinä on sellainen pieni muoviklipsi ja kannattaa olla varovainen, näytti aika heiveröiseltä. Piti vähän vääntää ja vetää pois urastaan se vaijeri, sen jälkeen sai koukun irti kahvasta. Vaikea selittää, mutta helppo todeta kun näkee tilanteen. Myös johdot pitäisi liittimistä irroittaa ennenkuin pahvin saa kantaa kauemmaksi.
Etukaiuttimet on kiinnitetty oveen alumiinipopniiteillä, jotka saa poraamalla melko iisisti pois. Kun oven saa riisuttua, ei siinä paljoa vaimennusta näy. Kaiuttimen takana pieni pala mattoa, ei juuri muuta. Ja lisäyksenä tähän väliin, että oikaisin hieman enkä purkanut välipeltiä pois.

Tältä siellä vakiona näyttää





Jotta hauskin osuus jäis viimeiseks, purettiin kontti tässä välissä ennenkun mattohommat alkoi. Kerran purkaneena homma meni osittain muistin varassa, mutta vähän piti silti arpoa. Takapenkkien kyljestä lähtee yksi lista siitä oven pielestä tiivisteen alta, jonka jälkeen lähtee se verhoiltu osa johon takamatkustajan olkapää osuu. Kaikki muu purkaminen tapahtuukin takakautta. Välipohja, kontin kynnyslista, verhoilut kyljistä ja tuo kehikko välipohjan alta lähtee suht kivuttomasti, jokunen muovinipsu ja -nasta siellä on jemmassa. Nuo kylkiverhoilut kannattaa lähteä takapäin kontin tiivisteen alta irroittelemaan, nipsu kerrallaan. Takaikkunoiden lähellä on rivissä nipsut.





Matto oli Stp:n Bladck Goldia Powersetilta
https://www.powerset.fi/stp_black_gold_bulk
Erittäin helppo työstää, leikata ja liimata. Monessa mutkapaikassa painoin sopivan kokoisen palan ensin taustapahvin kanssa muotoonsa, jonka jälkeen irroitin taustapahvin ja liimasin kiinni. Oviin tuota meni noin kaksi kerrosta, kaiuttimen taakse kolme kerrosta ja sinne sai hieman helpommin isomman palasenkin.







Kaiuttimet olisi voinut kiinnittää ruuveilla tulevaisuutta ajatellen, mutta päädyin kuitenkin niittailemaan ne. Ompahan taas tekemistä, jos joskus haluaa purkaa..  ::)



Takakontin levyistä ei olisi kuulemma saanut ottaa kuvaa, kun kaveri ei niin pikkutarkkaan jaksanut leikellä paloja mitä ehkä itse olisin tehnyt. Noh, otin kuitenkin, kyllä ne sinne hyvin istui





Matto on onneksi suht ohutta, joten nuo takakontin verhoilupalaset sai melko pienellä tuskailulla takaisin paikoilleen mattojen päälle.



Loppu onkin oikeastaan kasaamista päinvastaisessa järjestyksessä. Liittimet kannattaa ovissa ja takakontissa (12V pistoke) muistaa laittaa kerralla kiinni..
Auto hiljeni jonkin verran, mutta suuremman eron taisi huomata äänentoistossa, etuovien räminä loppui ja basso on jokseenkin napakampi. Eli omasta mielestä tämä kannatti, vaikka vähän aikaa menikin. Seuraava työ onkin koodata puhallin pyörimään hiljempaa auto-moodilla, kolmostason suhina nimittäin alkoi kuulua korvaan ihmeen paljon.. ;D
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

panu

Kiitos hyvistä ohjeista ja kuvista. Itselläkin varmaan sama edessä jossain vaiheessa ja helpottaa huomattavasti, kun tietää etukäteen mihin varautua. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :D
Varsinkin takapää näytti äkkiseltään melko perusteellisesti vuoratulta ja työläältä (mm. takapenkin alunen verhoiltu). Yritystä tehtaalla ainakin on ollut, mutta toteutus jäänyt vähän puolitiehen :/

Näinkö oikein että välipelti oli torxeilla? Sehän helpottaisi työtä :) Tuolla ne oli niitattu.

Vaimeniko rengasmelu kuinka paljon? Itseä eniten häiritsee kesärenkaiden kohina. Jopa nastarenkaat on paljon hiljaisemmat.
Paljonko vaimennusmattoa meni? Erityisesti konttiin menevä määrä kiinnostaa. Ovet voi tehdä osissakin ja laskea tarpeen toisella puolella harjoitellessa :)


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

vwmies

Hienot kuvat, ja hyvä huomio eristää myös varapyörän kotelo. Sitä koputtamalla huomaa, miten hyvin se toimii kaikuvana rumpuna.
Takapenkin alle ja myös pystysivuun eteen voi myös laittaa 1 kerroksen. Sen jälkeen takapää onkin eristetty.

Jos ei sitten halua jatkaa projektia ja laittaa kontin takakulman kylkipeltejä... sieltä kuuluu poistoilman huminaa ja kohinaa, joka vaimenee tietenkin parhaiten jollain paksun huovan tapaisella matskulla.

Katto on oma lukunsa. Sateen ropina ainakin poistuu laittamalla, ehkä myös rumpumaista kuminaa (olen tehnyt sen sekä 3C että B7)...  ::)
Yritetään pärjätä.

vwp

Takapenkkien alle olisi tosiaan voinut tajuta laittaa, levyä taisi jäädä yksi tai kaksi vielä jäljelle, joten täytyy iskeä ne kiinni kun tallilla käyn seuraavan kerran. Oikeastaan kaikki muut peltipinnat tulikin läiskittyä läpi takapenkeistä taaksepäin.
Ei tullut valitettavasti katsottua miten tuo välipelti on kiinni.
Rengasmelu vaimeni ainakin joillakin taajuuksilla, mutta edlleen se tiestä riippuen kyllä kuuluu. Lähinnä edestä, takaa ei kuulu juuri mitään. Hyvällä pinnalla kolmoslevelillä oleva puhaltimen suhina pistää nykyään korvaan, eli ainakin vähän hiljeni kun ennen ei ole moinen kuulunut..
Ostin mattoa tuon 4,5 m2 paketin ja siinä oli 12 levyä, ainakin yksi levy vielä jäi jäljelle. Sen nyt voi sinne penkin alle survaista vielä. Etuoviin taisin 1,5 levyä saada mahtumaan per ovi. Saisihan sitä vielä varmaan kolmannenkin kerroksen mahtumaan, ovipahvin paikalleenmahtumisen kanssa ei ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

mikama83

Pisti silmään tuolta kommenteista tuo poistoilman humina ja kohina eli miltä se käytännössä kuulostaa? Itselläni on uuden korimallin polo josta olen takakontin pohjan/sivut ja ovet vaimentanu. Itse rengasmelu ei ole kova mutta joskus kuuluu sivuääni johon nimenomaan sopii parhaiten kuvaus humina ja se taajuus on korkeampi kuin rengasääni, eli erottuu heti.

Yritin sitä paikallistaa mutta hankalaa on..äkkiä kuulostaa että tulisi b-pilarin läheltä mutta en usko että siellä mitään on. Tässä lomalla kokeilen vielä vähän etukaaria eristää jos olisi apua.

Jos mitään samoja kokemuksia/vinkkiä ni erittäin mielelläni otan vastaan  :) Ã,,rsyttävää kun muuten on nyt hiljainen auto niin tommonen outo ääni tulee joskus ihan yhtäkkiä.




vwmies

B-pilarissa on turvavyön kotelo, mutta ei ainakaan Paskatissa mitään eristysmatskua. Lisäksi etu- ja takaovien välinen rako on tuossa kohdin.
On vaikea sanoa varmasti, tuleeko ääni moottoritienopeudella turvavyön korkeudensäädön huitteilta pilarista vai ovien sisältä.
Jos toinen on kuskina ja siirtää pelkääjän penkkiä eteenpäin, niin tätä voi yrittää kuulostella eri kohdin. Kuskin ei kannata itse yrittää ajossa, se on aivan liian vaarallista.  :o

Harvassa ovat ne kansanautot, joissa kontin poistoilman kohina ja humina on tehtaalla kunnolla vaimennettu.
Kalliimman luokan farkkuautojen sivuluukkujen taakse kurkistaessa näkee kyllä paljon pehmeää ääntä imevää matskua, eikä sitä ole sinne huvin vuoksi laitettu.

Sinänsä hassua, koska en ole kuullut tai havainnut valitusta ikkunatiivisteiden tuulensuhinoista ainakaan 2000-luvun VAGgineista.
Olisiko sitten tämä suunniteltu hyvin Saksan vapaat nopeuden silmällä pitäen. Monien maiden karkea tien päällyste taas on jäänyt tosi vähälle aivan uusimpia malleja lukuunottamatta (tästä onkin jo monessa ketjussa tarinaa). :'(
Yritetään pärjätä.

mikama83

Ok no pitää vielä yrittää kuunnella tuota äänen lähdettä. Se siinä on kummallisinta/ärsyttävintä että viime kerrallakin oli moottoritietä ajettu noin 10km ja oli hiljaista kunnes alkoi se humina kuulua. Kuului myös tuumaa pienemmillä renkailla sadekelillä ja viileällä ilmalla mutta ei talvirenkailla. Toivottavasti ei ole joku tämän mallin ominaisuus  :( Tuulen suhinoita ei kuulu ainakaan suomen nopeusrajoituksissa  :)

panu

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.07.16 - klo:23:12
Harvassa ovat ne kansanautot, joissa kontin poistoilman kohina ja humina on tehtaalla kunnolla vaimennettu.
Kalliimman luokan farkkuautojen sivuluukkujen taakse kurkistaessa näkee kyllä paljon pehmeää ääntä imevää matskua, eikä sitä ole sinne huvin vuoksi laitettu.

Sinänsä hassua, koska en ole kuullut tai havainnut valitusta ikkunatiivisteiden tuulensuhinoista ainakaan 2000-luvun VAGgineista.
Olisiko sitten tämä suunniteltu hyvin Saksan vapaat nopeuden silmällä pitäen. Monien maiden karkea tien päällyste taas on jäänyt tosi vähälle aivan uusimpia malleja lukuunottamatta (tästä onkin jo monessa ketjussa tarinaa). :'(

Eli Dynalineria kaikkiin onttoihin paikkoihin vaimennusmaton päälle? Mietin tuosta aiemmin linkittämästäni Octavian ovien eristämisestä kuinka tarpeellinen pehmytmatto on, ellei ruveta hifistelemään äänentoiston kanssa. Mutta ilmeisesti se on ihan tarpeen kaikumisen ja huminan estämiseksi?

Tuulensuhinat on tosiaa aika hyvin saatu alas. Mutta ovissa onkin aika monta tiivistettä. Varsinkin ulommilla tiivisteillä varmaan suuri vaikutus, kun ilmavirta ei pääsee pyörteilemään niin pahasti oven raossa. Syynä tähän asiaan panostamisessa varmaankin juuri nuo moottoritienopeudet.
Muistaakseni B5 A4 ja Bora suhinat ihan eri luokkaa...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

panu

Lainaus käyttäjältä: vwp - 16.07.16 - klo:17:52
Ei tullut valitettavasti katsottua miten tuo välipelti on kiinni.

Kattelin varaosakatalogista että pellin reunassa on "hexagon socket head panel bolt" ja koko M6x10

Kaiuttimien kiinnityksessä pop-niitti 4,8x15 ja määrä 16, joka taitaa olla kahteen etuoveen, kun peitelevyjenkin kohdalle on merkattu määräksi 2.

Taitaa tässä tapauksessa päästä jopa helpommalla, kun ottaa välipellin pois :) Vai onko kaiuttimien irti poraamiselle jotain muuta syytä? Joka tapauksessa ajattelin tehdä kerralla kunnolla, jos/kun urakkaan rupean.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

vwmies

Lainaus käyttäjältä: panu - 17.07.16 - klo:09:12
Eli Dynalineria kaikkiin onttoihin paikkoihin vaimennusmaton päälle? Mietin tuosta aiemmin linkittämästäni Octavian ovien eristämisestä kuinka tarpeellinen pehmytmatto on, ellei ruveta hifistelemään äänentoiston kanssa. Mutta ilmeisesti se on ihan tarpeen kaikumisen ja huminan estämiseksi?

Tuulensuhinat on tosiaa aika hyvin saatu alas. Mutta ovissa onkin aika monta tiivistettä. Varsinkin ulommilla tiivisteillä varmaan suuri vaikutus, kun ilmavirta ei pääsee pyörteilemään niin pahasti oven raossa. Syynä tähän asiaan panostamisessa varmaankin juuri nuo moottoritienopeudet.
Muistaakseni B5 A4 ja Bora suhinat ihan eri luokkaa...

Niin, jälkikäteen ovitiivisteiden lisääminen tai korjaaminen on melkein vaikein tehtävä, jos vanhat ovat vielä ehjät ja kunnossa.

Tehokkain vaimennustapa on 2 eri materiaalin yhdistelmä, mutta miksi ?

Bitumi- tai raskasmatto vaimentaa massallaan matalia ääniä sekä pinnan resonointeja - joille ihmiskorva on vähemmän herkkä.
Huopa tai vastaava huokoinen matsku (ei vaahtomuovi !) imee / tai "syö" keski- ja korkeita taajuuksia, mutta on taas matalilla tehoton.

Näiden yhdistelmä eli raskas alla ja mieluiten peltiin kiinni ja pehmyt päällä on paras kuten on kokeiltukin omissa autoissa.  ::)

Puheen taajuudet osuvat valtaosin keskiääniin, joten niiden vaimentaminen helpottaa tuntuvasti kuullun ymmärtämistä etu- ja takapenkin välillä.

Jos ovissa eli ole sisäpeltiä vaan muovikalvo niinkuin Toledo 1:ssä (91-98), niin pelkkä paksu 1cm huopakin vain etuovissa vaimensi
rengasmelua edessä tuntuvasti. Samassa autossa huopa takapenkin (iso peltipinta) alle vaimensi puolestaan takaa kuuluvia tieääniä selvästi.  :o
Yritetään pärjätä.

jii123

Itse eristin 3C:n takakontin hyvinpitkälti samankaltaisesti ja auttoi takaa kuuluviin rengasääniin hyvin. Minulla on myös B8 Passat farkku ja ehkä on nyt jopa hiljaisempi kuin se. Toki rengastuskin on eri, B8:n eduksi..

Eniten nyt korviin ottaa etupään jyrinä, joka kuuluu jo pienilläkin nopeuksilla. Ajattelin eturengaskotelot käsitellä ulkopuolelta alustamassalla, josko se vähän auttaisi. Ero B8 mallin meteliin on <60kmh nopeuksilla  iso, mutta tasoittuu kyllä >100kmh.

Onko kokemuksia saako tuota etupään jyrinää vähennettyä? Joskus tein 2005 C-maxiin alustamassakäsittelyn, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Tuntui että se jyrinä tuli rungon kautta. Liekö nyt sama juttu. B8 mallissa se on selvästi onnistuttu poistamaan..

vwp

Lainaus käyttäjältä: jii123 - 23.07.16 - klo:17:28
Itse eristin 3C:n takakontin hyvinpitkälti samankaltaisesti ja auttoi takaa kuuluviin rengasääniin hyvin. Minulla on myös B8 Passat farkku ja ehkä on nyt jopa hiljaisempi kuin se. Toki rengastuskin on eri, B8:n eduksi..

Eniten nyt korviin ottaa etupään jyrinä, joka kuuluu jo pienilläkin nopeuksilla. Ajattelin eturengaskotelot käsitellä ulkopuolelta alustamassalla, josko se vähän auttaisi. Ero B8 mallin meteliin on <60kmh nopeuksilla  iso, mutta tasoittuu kyllä >100kmh.

Onko kokemuksia saako tuota etupään jyrinää vähennettyä? Joskus tein 2005 C-maxiin alustamassakäsittelyn, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Tuntui että se jyrinä tuli rungon kautta. Liekö nyt sama juttu. B8 mallissa se on selvästi onnistuttu poistamaan..

Samasta olisin myös kiinnostunut ;)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vwmies

#12
Lainaus käyttäjältä: jii123 - 23.07.16 - klo:17:28
Itse eristin 3C:n takakontin hyvinpitkälti samankaltaisesti ja auttoi takaa kuuluviin rengasääniin hyvin. Minulla on myös B8 Passat farkku ja ehkä on nyt jopa hiljaisempi kuin se. Toki rengastuskin on eri, B8:n eduksi..

Eniten nyt korviin ottaa etupään jyrinä, joka kuuluu jo pienilläkin nopeuksilla. Ajattelin eturengaskotelot käsitellä ulkopuolelta alustamassalla, josko se vähän auttaisi. Ero B8 mallin meteliin on <60kmh nopeuksilla  iso, mutta tasoittuu kyllä >100kmh.

Onko kokemuksia saako tuota etupään jyrinää vähennettyä? Joskus tein 2005 C-maxiin alustamassakäsittelyn, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Tuntui että se jyrinä tuli rungon kautta. Liekö nyt sama juttu. B8 mallissa se on selvästi onnistuttu poistamaan..

B8 :ssa on kuten myös Audi A6.ssa aikoinaan, 60-sarjan kumit eikä se ole sattumaa. Näyttävät hieman pulleilta Mummo Ankan kumeilta, mutta niitä raskaita rengasjyrinöitä on vähemmän kuin matalemmissa.

Jyrinää tuskin kokonaan pois kun se kantautuu osaksi lämppärin kanavien kautta sisään  ???.
Edellisen 3B mallisarjan vedet johdettiin pois akun alta eikä etupyöräpesiin niinkui 3C.ssä, ja sen kyllä huomasi. Valtava ero.
(toinen hyvä selitys on, että 3B etujalkatilassa oli sisäsivuilla umpipeltiä, 3C ja B7 se rei'itetty kivasti eikä tee autoa hiljaisemmaksi....)
Sisälokarien verhoilu bitumimatolla voi auttaa, ääni osaksi kaiukuuuu sisään siitä yläpuolisesta kaukalon vedenpoistoreiästä.

Oman kulkineen tilanne on se, että lisäsin vielä paksua siinä 6mm (parketinalus- ?) huopamattoa takakonttiin kun sitä nyt oli käsillä.
Pyöräpesien päälle soirot ja iso pala lattialle niiden väliin, sekä taittelin palat takasivuihin ilmanpoistoaukkojen päälle ja pohjalle.

Etupenkille huminaa ei kovin paljon kuulu, kun kohta vaihtoon menevät eturenkaat jyrisevät vähänkin karkeammalla asvaltilla.
Takapenkkiläisen kommentin mukaan motarilla huminaa kuului vähemmän. Myöskään moottorin ääntä ei tasakaasulla erota.  ;D

Kojelaudan listat muuttuivat toisen ketjun kangastilkku-ohjeella aivan kitinättömiksi. Pieni pala kangasta jokaisen peltiklipsin alle. Pieni asia, jota tehdas alunperin eikä marmorikaan takuuna hoitaneet.  :o

Seuraava projekti on irrottaa ovipahvit toistamiseen ovivalojen lisäämisen yhteydessä ja laittaa vielä viillellyt huovat pahveihin.. Sen jälkeen lainaan taas dB-mittarin kirjastosta ja jos lukema satasessa vielä ylittää 70dB, niin kulkine menee 2 vuoden päästä kiertoon.  ??? ::) :) ;) :D ;D
Yritetään pärjätä.

panu

Joissain japseissa on edessä jonkinlainen värähtelynvaimennin alatukivarressa. Sellainen aika simppelin näköinen mötikkä. Mahtaakohan tuolla olla isokin vaikutus rengasmeluun?


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

vwmies

#14
Lainaus käyttäjältä: jii123 - 23.07.16 - klo:17:28
Itse eristin 3C:n takakontin hyvinpitkälti samankaltaisesti ja auttoi takaa kuuluviin rengasääniin hyvin. Minulla on myös B8 Passat farkku ja ehkä on nyt jopa hiljaisempi kuin se. Toki rengastuskin on eri, B8:n eduksi..

Eniten nyt korviin ottaa etupään jyrinä, joka kuuluu jo pienilläkin nopeuksilla. Ajattelin eturengaskotelot käsitellä ulkopuolelta alustamassalla, josko se vähän auttaisi. Ero B8 mallin meteliin on <60kmh nopeuksilla  iso, mutta tasoittuu kyllä >100kmh.

Onko kokemuksia saako tuota etupään jyrinää vähennettyä? Joskus tein 2005 C-maxiin alustamassakäsittelyn, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Tuntui että se jyrinä tuli rungon kautta. Liekö nyt sama juttu. B8 mallissa se on selvästi onnistuttu poistamaan..

Onko kukaan kurkannut ja kuvannut, miten ja mistä B8 vedenottokaukalon poistovesi johdetaan ulos ?
Tämä saattaa olla se ratkaiseva tekijä 3C-B7 ja B8 mallien rengasmelun välillä edessä. 
Myös alatukivarsien puslat (korikiinnitys) sekä joustintuen yläpää voivat olla paremmin eristävää (äänen kulkua katkaisevaa) matskua.... pääseekö joku ETKAan vertailemaan nuita ?  :o

Lainaus käyttäjältä: panu - 26.07.16 - klo:13:15
Joissain japseissa on edessä jonkinlainen värähtelynvaimennin alatukivarressa. Sellainen aika simppelin näköinen mötikkä. Mahtaakohan tuolla olla isokin vaikutus rengasmeluun?

Sen massavaimentimen en usko vaikuttavan rengasmeluun, vaan enemmänkin  nivel-akseli yhdistelmän resonointiin.
Toki, se voi myös vaimentaa vetopyörästön "kulumista", kun haitallinen resonanssi jää pois. Osa ei ole siellä huvin vuoksi.  ::)
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy