Hyundai Veloster 1+2d 1,6 GDI DCT Business

Aloittaja RoccoScientist, 23.03.13 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

No negatiivisin asioihin sitä helpoimmin kiinnittää yleensä huomiota. ;) Ranskalaisia viivoja noiden on kuitenkin tarkoitus olla, eikä miinusmerkkejä. Painotetaan nyt kuitenkin myös muutamia positiivisia puolia erikseen:

+Mukava, mutta jämäkkyyttä löytyy silti
+Moottori lämpiää 1.4TSI:tä nopeammin
+Persoonallisuus
+Vaihteiston toiminta
+Karmilliset ikkunat
+Reilunkokoiset sivupeilit
+Moottorin lineaarinen luonne
+Kulutus automaattivapariksi
+Ketteryys
+Takatilat (leveyssuunnassa)

:)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.03.13 - klo:12:54
Moottorin lämmitin ei tunnu tekevän mitään. Pitää siis olla yhteydessä myyjään ja udella vähän detaljeja. Sisätilan lämmitin saa vuorostaan kabiinin mukavan lämpimäksi.


Minkälaisella lämpötilalla ja kuinka kauan olet pitänyt autoa piuhassa? Mulla on tarkat ajat tossa paperissa säteilylämmittäjän päälläpitoajoista. Säteilylämmiittäjähän sinulla on olettaisin.

RoccoScientist

Öljynpohjassa kiinni oleva säteilylämmittäjä ilmeisesti kyseessä. Lämpötiloista tai tehoista ei ole tietoa, mutta lämmitysaika on ollut nyt kahtena päivänä ensin 2h ja sitten n. 1 h 30 min (2h maksimi duunipaikan parkkiksella). Kun öljyn lämpötilaa ei saa auton mihinkään näyttöön, on toiminnan varmentaminen kotikonstein vähän hankalaa ellei sitten lähde auton alle ryömimällä kokeilemaan, josko öljynpohjan suunnalta löytyisi lämpöä. Voi olla, että pääsiäisen jälkeen käyn näyttämässä autoa ja tarkkailen siihen asti tilannetta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.03.13 - klo:17:54
lämmitysaika on ollut nyt kahtena päivänä ensin 2h ja sitten n. 1 h 30 min (2h maksimi duunipaikan parkkiksella).
2 tuntia on lämmitysaika -7,5 asteen pakkasella ja tuo 1 h 30 minuuttia riittää lämmitysajaksi -2,5 asteen pakkasella. Säteilylämmittimellä on paljon pidemmät lämmitysajat kuin vanhanaikaisella vesitilaan menevällä vastuslämmittimellä.
Esim. -10 pakkasella pitää lämmittää 2 h 15 min.

johansa

Auto: Porsche Macan 2017

RoccoScientist

Kiitos, johansa. =)

Lainaus käyttäjältä: skriko - 27.03.13 - klo:18:09
2 tuntia on lämmitysaika -7,5 asteen pakkasella ja tuo 1 h 30 minuuttia riittää lämmitysajaksi -2,5 asteen pakkasella. Säteilylämmittimellä on paljon pidemmät lämmitysajat kuin vanhanaikaisella vesitilaan menevällä vastuslämmittimellä. Esim. -10 pakkasella pitää lämmittää 2 h 15 min.

No nyt on ollut keli siellä nollan tuntumassa, joten tuon lyhyemmänkin ajan pitäisi periaatteessa riittää. Tarkkailen nyt joka tapauksessa tilannetta ainakin pääsiäisen yli.

Sitten asiasta kukkaruukkuun. Valitettavasti Euroopassa ei ole saatavilla Kanadan Hyundain katalogista löytyvää poikkitukea ja axle-back "putkistoa" (käytännössä siis vain takapönttö taitaa vaihtua). Voipi olla, että noille osille ei ainakaan vielä ole EC-hyväksyntää. Pitää siis turvautua tarvikeosiin, jos moisia halajaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Siirtyminen automaattiin on ollut varsin kivuton, mitä nyt kerran tullut polkaistua vahingossa jarrua kun vasen jalka hamuili kytkintä. Tänään tuli kuitenkin pieni pähkäilyn paikka kun ajattelemattomuuttani sammutin moottorin vaihde D:llä. Noh, keppihän ei siitä sitten liikkunut kuin pakille. Virrat päälle, ei mitään apua. No mitäpä käy kun yrittää käynnistää? Metallista napsumista jostain alhaalta, mutta starttimoottori ei inahdakaan. :P Siinä vaiheessa muistin napin, joka vapauttaa kepin lukituksen, joten virrat pois, keppi P:lle ja käynnistys ihan vain tarkistuksen vuoksi. Kaikki ok. Auto sammuksiin... ja kuuluu metallista napsumista. Noh, toivotaan ettei vaihteisto ottanut pahasti nokkiinsa. Onhan tässä kyllä ajettukin jo reilut 300 km.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

niko

Eiköhän tuosta selvitä säikähdyksellä.  :) Tänään tuli bongattua Veloster ensimmäistä kertaa livenä liikenteessä, valkoinen yksilö paineli menemään täällä nykin kaduilla ;D Säväytti!  Odotan näkeväni tämän yksilön jossakin kevään sciroccomiitissä verestämässä muistoja  ;)
VW Scirocco 1,4TSI 118kw

metS80

Minun omistamissa automaateissa jarrun painaminen vapauttaa kepin sammutetussakin autossa, niin et saa sen P-asentoon.
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

RoccoScientist

Velosterissa ei jarrun painelu toimi, pitää painaa siihen vapauttamiseen erikseen tarkoitettua namiskaa. Auto ei metelöinyt tänään epäilyttävästi, joten ymmärrystä huolimattomalle kuskille selvästi löytyy.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Ensimmäinen tankillinen 98E:tä takana. Ajotietokone näytti keskikulutukseksi 8,8 l/100km, tankkauksen perusteella laskettu oli 9,2 l/100km. Ajo on ollut kaupunkiajopainotteista ja lisäksi sisäänajo on kesken, mikä tarkoittaa kierrosten pitämistä välillä 2000-4000 rpm.  Eco-moodikin on ollut pois päältä. Nämä huomioon ottaen ihan siedettävä lukema. Valmistaja lupaa kaupunkikulutukseksi 8 l/100 km ja uskon, että kohtalaisen lähelle tuota on mahdollista päästä. Seuraavakin tankillinen tulee olemaan sisäänajoa, joten vielä menee hetki ennen kuin pääsee vertailemaan Sciroccon lukemiin kunnolla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

hosee

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 10.04.13 - klo:13:21
Ajo on ollut kaupunkiajopainotteista ja lisäksi sisäänajo on kesken, mikä tarkoittaa kierrosten pitämistä välillä 2000-4000 rpm.

Mietin jo aiemmin että tuon sisäänajon aikana pitää ajamiseen keskittyä oikein tosissaan, jos kierrokset eivät saa tippua alle 2000 kierroksen?  ;D
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: hosee - 10.04.13 - klo:13:42
Mietin jo aiemmin että tuon sisäänajon aikana pitää ajamiseen keskittyä oikein tosissaan, jos kierrokset eivät saa tippua alle 2000 kierroksen?  ;D

No toki ne välillä tippuvat tuon alle ja samaten muutaman kerran mennyt ylärajan yylikin. ;) Käytännössä tuo tarkoittaa hiukan tarvittavaa suurempaa kierrättämistä esim. valoista lähtiessä ja "liian pienen" vaihteen käyttämistä kun ajetaan tasanopeudella. Sen tuo kuitenkin vaatii, että päättää itse millä vaihteella ajetaan. Sporttimoodi kierrättää jopa liiaksi ja D-moodi taas tykkää pitää kierrokset tasanopeudella tuolla 1500 rpm:n tuntumassa tai allekin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Tuli mietittyä mustaksi maalattujen peilinkuorien hankkimista nykyisten teippaamisen sijaan, mutta kävi ilmi, että Hyundaillakin on "marmorihinnat": Peilinkuoret reilu 130 e kappale ja maalaus yhteensä 150 e. Yhteensä siis 410 e ja rapiat. Ei tarvitse näillä hinnoilla kahdesti miettiä mitä tekee. :D
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Tavoitteena oli, että tällä viikolla olisin saanut teipit autoon, mutta siirtyy nyt ainakin ensi viikon puolelle aikatauluongelmien takia. Noh, kesänakit ovat sentään alla ja auto pestynä, joten kesä voi minun puolestani saapua. Kesärenkaita alle laittaessani huomasin, että vanteissa oli kahdenlaisia painoja: litteitä vanteiden sisäpinnoille laitettavia ja vanteen sisäkantilla niitä vanteen kehällä kiinnitettäviä. Ovatko vanteet siis olleet vannetehtaalta saapuessaan epätasapainossa vai onko tuo renkaat niille laittanut ja tasapainotuksen hoitanut taho ollut vain täysin kädetön? Todellinen ammattimieshän laittaa rengasta vanteelle tarvittaessa useammankin kerran, kunnes löytyy asento, jossa tarvittavien painojen määrä on ihan minimissään. Nyt minulla on yhdessä vanteessa semmoinen 35g + jotain lisää. Noh, sinällään aika se ja sama. Vanteet tuskin ovat kovin kevyet muutenkaan, joten pääasia on, etteivät täristä, enkä vielä ole moista ainakaan huomannut.

Yhden mielenkiintoisen seikan huomasin kuitenkin tänään. Auton kello nimittäin jätättää. Säädin sen viime viikolla minuutin etuaikaan ja nyt se on kolmisen minuuttia jäljessä. Jenkeissä tähän on ainakin olemassa joku softapäivitys, jonka pitäisi korjata tilanne, joten pitänee välihuollossa huomauttaa asiasta. Hämmentävää, että näin arkipäiväinen asia on tuottanut softavelhoille ongelmia. Miten tuota ei ole autoja testatessa huomattu?

Kilometrejä on tällä hetkellä alla vajaat 1300 km, joten sekä korkeampia että matalampia kierroksia on otettu käyttöön. Eco-moodissa ja D:llä ajettaessa auto on varsin laiskan oloinen, mutta jalkoihin sillä ei jää. Hiukan kyllä epäilyttää onko moodissa mitään ecoa, kun kiihdytykset ovat raauuhaallisia jos kaasua ei paina vähän reilummin. Moottorijarrutuskin toimii tehokkaammin, kun vaihtelee vaihteita itse. Plussana oikeastaan minkäänlaisia viiveitä ei ole liikkeelle lähdettäessä ja siten kaikki turhat ryntäilyt jäävät pois, joten näiltä osin ollaan DSG:n edellä. Lineaarisempi kaasun vaste ja hitaammat vaihdot epäilemättä vaikuttavat asiaan myös ja ajossa vaihteisto tuo oikeastaan DSG:n sijaan mieleen ripeätoimisen momentinmuuntimen, jossa on lisäksi manuaalimoodi. Manuaalimoodilla autoa on hauska ajaa, joskin hitaan ohjauksen takia ratin vaihdeläpyskät ovat jääneet vähälle käytölle.

Aloitusviestiin tuli listattua jotain plussia ja miinuksia, päivitellään sitä sitten kilometrien myötä lisää.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 23.04.13 - klo:10:36
Kesärenkaita alle laittaessani huomasin, että vanteissa oli kahdenlaisia painoja: litteitä vanteiden sisäpinnoille laitettavia ja vanteen sisäkantilla niitä vanteen kehällä kiinnitettäviä. Ovatko vanteet siis olleet vannetehtaalta saapuessaan epätasapainossa vai onko tuo renkaat niille laittanut ja tasapainotuksen hoitanut taho ollut vain täysin kädetön? Todellinen ammattimieshän laittaa rengasta vanteelle tarvittaessa useammankin kerran, kunnes löytyy asento, jossa tarvittavien painojen määrä on ihan minimissään.

Tuskimpa siellä autotehtaalla, tai mistä ne renkaat tehtaalle tuleekaan, on aikaa alkaa pyörittelemään rengasta eri asentoon vanteella. Niitä renkuloita menee kuitenkin jonkun verran... ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 23.04.13 - klo:11:27
Tuskimpa siellä autotehtaalla, tai mistä ne renkaat tehtaalle tuleekaan, on aikaa alkaa pyörittelemään rengasta eri asentoon vanteella. Niitä renkuloita menee kuitenkin jonkun verran... ::)

Meneehän niitä autojakin, mutta kai silti kojelaudat ja pellitkin pitää asetella kunnolla paikoilleen? ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 23.04.13 - klo:11:44
Meneehän niitä autojakin, mutta kai silti kojelaudat ja pellitkin pitää asetella kunnolla paikoilleen? ;)

Mutta onhan ne renkaatkin kunnolla vanteella ja tasapainossa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 23.04.13 - klo:11:45
Mutta onhan ne renkaatkin kunnolla vanteella ja tasapainossa ::)

On, mutta kehnosti toteutettuna. Noh, eipä tässä velostereissa pellitkään ihan täydellisesti toisiaan kaikkialla kohtaa...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Arcca

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 23.04.13 - klo:10:36
litteitä vanteiden sisäpinnoille laitettavia ja vanteen sisäkantilla niitä vanteen kehällä kiinnitettäviä. Ovatko vanteet siis olleet vannetehtaalta saapuessaan epätasapainossa vai onko tuo renkaat niille laittanut ja tasapainotuksen hoitanut taho ollut vain täysin kädetön? Todellinen ammattimieshän laittaa rengasta vanteelle tarvittaessa useammankin kerran, kunnes löytyy asento, jossa tarvittavien painojen määrä on ihan minimissään. Nyt minulla on yhdessä vanteessa semmoinen 35g + jotain lisää.

Tuolla samalla lailla näytti olevan minullakin toteutettu talvirenkaissa; litteät liimapainot ulkokehän puolella ja reunaan lyödyt hoitaa sisäkehän puolella.

Ei kai noita painoja moneen kertaan justeerata kun kertakäyttökiinnikkeellä ovat. 35g on aika siedettävä lukema ja minusta normaali uusissakin pyörissä, ainahan niihin jonkin verran joutuu laittamaan. Yetin pyörässä taisi yhdessa olla lähemmäs 100g painoja.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 23.04.13 - klo:18:19
Ei kai noita painoja moneen kertaan justeerata kun kertakäyttökiinnikkeellä ovat.

Ei painoja pitäisikään, vaan rengas pitäisi asettaa vanteelle niin, että painojen tarve minimoituu. Eli itse renkaan epätasapainolla tasapainotetaan vanteen epätasapainoa.

Lainaa35g on aika siedettävä lukema ja minusta normaali uusissakin pyörissä, ainahan niihin jonkin verran joutuu laittamaan. Yetin pyörässä taisi yhdessa olla lähemmäs 100g painoja.

Piti sanomani, että 35 g + vanteen sisäkantilla oleva paino, jonka massaa en tarkistanut. Tuo 100 g on jo vähän hirvittävä lukema, vaikka kokonaispainossa ei ihan hirveästi ehkä tunnukaan.  Kertoo kuitenkin siitä, että homman tekeminen hyvin ei tekijää ole kiinnostanut pätkän vertaa - tai sitten joko vanne tai rengas ei ole ollut kovin hyvälaatuinen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 10.04.13 - klo:13:21
...Seuraavakin tankillinen tulee olemaan sisäänajoa, joten vielä menee hetki ennen kuin pääsee vertailemaan Sciroccon lukemiin kunnolla.

Kuulostaa ihan siltä että sinäkin toteutat "kahden tankillisen sisäänajoja". Täällä toinen samanmoinen  :)

jkvi

LainaaTuo 100 g on jo vähän hirvittävä lukema, vaikka kokonaispainossa ei ihan hirveästi ehkä tunnukaan.  Kertoo kuitenkin siitä, että homman tekeminen hyvin ei tekijää ole kiinnostanut pätkän vertaa - tai sitten joko vanne tai rengas ei ole ollut kovin hyvälaatuinen.
Yli 100g:n menevät painot on Nokian renkaiden edustajan mukaan liikaa. Siihen asti ok kun CR-V:ssä yritettiin renkaita saada tasapainoon. Autotehtaisiin tuskin tekevät liukuhihnalta muuta kuin kumi vanteelle ja ilmat sisään.

Mutta asiantuntevat rengasliikkeet tasapainottaessaan tai uutta vanteelle laittaessaan pyöräyttävät kumia vanteella, jos se ei istu heti kohdillaan tai painoja menee normaalia enemmän.

Ja Kia:ssa minä näin myös ensikertaa aluvanteissa reunapainoja. Noissa on se etu, että hieman vähemmällä painomäärällä on sama vaiktus kuin mitä liimapainoilla ja paino saadaan kohdistettua tarkemmin pienelle alalle. Toki ulkonäkö on mitä on, mutta sisäpinnalla saa mennä.
CRDi & Collection

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 24.04.13 - klo:00:56
Kuulostaa ihan siltä että sinäkin toteutat "kahden tankillisen sisäänajoja". Täällä toinen samanmoinen  :)

Käytännössä se tosiaan menee tuohon kahteen tai kolmeen tankilliseen (kun ottaa huomioon sen, mitä liikkeesä oli tankattu), mutta periaatteessa ihan ohjekirjan oppien mukaan eli tuhat kilsaa sisäänajoa ja sen jälkeen vähitellen yli 4000 kierroksen lukemia käyttöön. Useimmilla autoilla tuo kaksi tankillista lienee kyllä aika hyvä ohjenuora. Velosterissa ei ihan riitä, kun yhdellä tankillisella on päässyt n. 450 km. Auto tosin liputtaa tankkaamaan huomattavan ajoissa, sillä ensimmäiseen naksaukseen asti täytettäessä tankkiin on uponnut vain reilu 40 litraa, vaikka kapasiteetin pitäisi olle 50 l.

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 24.04.13 - klo:07:01
Yli 100g:n menevät painot on Nokian renkaiden edustajan mukaan liikaa. Siihen asti ok kun CR-V:ssä yritettiin renkaita saada tasapainoon. Autotehtaisiin tuskin tekevät liukuhihnalta muuta kuin kumi vanteelle ja ilmat sisään.

En tosiaan tiedä miten tehtaalla tuo käytännössä hoidetaan. Kun vanteet saapuvat alihankkijalta ja renkaat samaten, voisi kuvitella myös rengastöiden olevan ulkoistettuja.

LainaaJa Kia:ssa minä näin myös ensikertaa aluvanteissa reunapainoja. Noissa on se etu, että hieman vähemmällä painomäärällä on sama vaiktus kuin mitä liimapainoilla ja paino saadaan kohdistettua tarkemmin pienelle alalle. Toki ulkonäkö on mitä on, mutta sisäpinnalla saa mennä.

Eihän noilla reunapainoilla tosiaan tuolla sisäpinnalla ole ulkonäöllisesti mitään väliä. Niitä ei näe kuin vanteita vaihdettaessa. Ainakin Volvoissa noita reunapainoja näkyy muuten myös aluvanteiden ulkokehällä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

#84
Tuli tehtyä reissu Ouluun ja nyt pääsee vähän vertailemaan Sciroccoon. Kuormana oli siis kumpaankin suuntaan kaksi henkilöä + kuski + viikonlonpun tavarat. Sää oli menomatkalla selkeä, paluumatkalla tuli rakeita, lunta, vettä ja auringonpaistetta. Renkaissa painetta 2,4 bar joka kulmassa. Ennen kulutuslukemia kuitenkin matkafiilikset:

Velosterilla on melkein yhtä mukava taittaa matkaa kuin Sciroccolla. Alusta tuntuu vauhdissa vähän jäykemmältä ja epätasaisuudet (etenkin poikittaissaumat) tuntuvat enemmän. Kiinteä taka-akseli on tuntumaltaan vähän erilainen myöskin. Yleisfiilis on, että madallettu Scirocco oli karvan verran sivistyneempi ja eleettömämpi. Rengasmelua riittää tässäkin niin että ääntä joutuu korottamaan jos takapenkkiläisenkin on tarkoitus kuulla, lisäksi tuulenpuuskat aiheuttavat suhinoita ja tuntuvat ajossa enemmän. Ohjaus on raskaampi kuin Sciroccossa, mutta ei vielä hartiavoimia vaativan raskas. Tuntoa ei kuitenkaan ole yhtään enempää ja keskialueen tuntumassa on tässäkin kuollut kohta. Moottori tuntuu ohituksissa yllättävän ruudikkaalta, mutta kierroksia käyttämällähän tämän pitäisikin liikahtaa Sciroccoa nopeammin, vaikka 0-100 aika onkin huonompi vaihteistosta ja vaihtokohdista johtuen. Heikohkon alaväännön huomaa kuitenkin siitä, että automaatti vaihtaa satasen vauhdissa ylämäissä pienemmällä ja jyrkissä ylämäissä kaksikin vaihdetta alaspäin, jolloin kierrokset asettuvat noin 4000:een. Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan mukava matka-auto, eikä ero Sciroccoon ole kovin dramaattinen, vaikka vähän jälkeen jäädäänkin. Matkustajatkaan eivät valittaneet.

Sitten ne kulutuslukemat. Scirocco veti viime kesänä arvot:

Meno: 5,6 l/100km, 89 km/h, 641 km
Paluu: 6,0 l/100km, 89km/h, 621 km

Velosterin vastaavat:

Meno: 6,6 l/100km, 85 km/h, 614 km
Paluu:  6,9 l/100km, 86 km/h, 618 km

Eli aika lailla litra enempi menee nykyisellä pelillä tankkausten perusteella. Eroa virallisessa yhdistetyssä kulutuksessa on 0,4 l Sciroccon eduksi. Keskinopeudet ovat molempien autojen ajotietokoneista, joten ne eivät ole välttämättä hirveän vertailukelpoiset. Varsin hyvin rajoitusten mukaan on menty molemmilla autoilla. Säissäkin oli hieman eroja, mutta janoisempi tämä Veloster joka tapauksessa on (kuten oli odotettavissa).

Edit: Vielä vertailun vuoksi ajotietokeen lukemat kulutukselle: meno 6,3 l/100km, paluu 6,4 l/100km.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Nyt on ensimmäinen tankillinen takana ECO-moodi päällä ja D-asennolla ajeltuna (pl. liittymäkiihdytykset). Keskikulutus tankkauksen mukaan 9,2 l/100 km eli sama kuin ihan ensimmäinen, sisäänajoa korkeahkoilla kierroksilla sisältäneellä tankillisella. Mukana taisi vielä nyt olla vielä enemmän maantietä kuin silloin. Joku ei nyt täsmää. Seuraava tankillinen mennään ECO-moodi pois päältä ja vaihteita taas itse vaihdellen, mutta sisäänajoa alempia kierroksia käytellen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Laitetaanpa tännekin jotain pientä, kun Hyundai-topikkiin on tullut vuodatettua suurin osa tekstistä. Huomasin viikonloppuna, että olen onnistunut nirhaisemaan etuvanteen johonkin kanttariin viimeisen viikon tai kahden aikana. Hiukan ärsyttää, mutta ennemminkin kummastuttaa, kun en itse ole noteerannut koko asiaa. On siis ollut ihan millistä kiinni ja hitaassa nopeudessa, kun ei mitään ääniä ole tullut laitettua merkille.

Täytyy muuten yhtyä Veloster Turbosta kirjoitettuihin arvosteluihin, että se olisi enemmän kuin osiensa summa. Sama pätee nimittäin tähän vaparikoneella varustettuun versioonkin. Valitettavaa ja nipotettavaa kyllä löytyy, mutta jotenkin niistä ei jaksa - ainakaan vielä - ihan hirveästi välittää. Juu, ilmastointi voisi toimia paremmin, alusta voisi tärskähdellä vähemmän, DCT voisi toimia virheettömämmin, laatuvaikutelma voisi olla parempi jne., mutta silti aamuisin on aina hyvä fiilis lähteä autolla liikenteeseen. Sekin, että auto päästelee rauhallisen kaupunkiajonkin päätteeksi napsahteluja ja pingahteluja jäähtyessään - jotain, mitä Scirocco ei tehnyt oikeastaan koskaan - onnistuu vain huvittamaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Seba

Noita napsahteluja ja pingahteluja pitää ainakin oma Polo kevyenkin ajon jälkeen.

RoccoScientist

Perjantaina olisi sitten ensimmäinen huolto edessä. Kilometrejä on mittarissa pari satkua vajaa 5000 km. Saapi nähdä mitä autolle tehdään, mutta toivottavasti ainakin softapäivityksiä. Koko listahan on tiivistetysti seuraava:

-Multimediasysteemin kello jätättää. Lisäksi laite saattaa hukata äänenvärin säädöt.
-Kulutus on korkealla.
-Moottori käy kylmänä korotetulla tyhjäkäynnillä, joka kestää kohtalaisen pitkään ja tuntuu sisältävän pieniä sytytyshäiriöitä.
-Lämpimällä koneella esim. valoissa seistessä kone vaihtelee satunnaisesti värinättömän tyhjäkäynnin (n. 675 rpm) että värisevän tyhjäkäynnin (n. 725 rpm) välillä.
-DCT-vaihteisto heittää välillä vaihteen vapaalle, yleensä kun yrittää reippaan kiihdytyksen jälkeen läpysköillä vaihtaa useamman pykälän ylöspäin.
-Epätasaisuuksissa kuuluu välillä kolinoita mm. takaoikealta ja räminöitä kattoluukun tienoilta. Lisäksi tasaisessa ajossa kuuluu satunnaista sirinää jostain keskikonsolin takaa.
-Akun suojus on liian pieni akulle, joka on start-stop-autoihin tarkoitettu Vartan AGM-akku. Autossa ei kuitenkaan ole start-stop:ia, joten liekö kyseessä auton alkuperäinen akku lainkaan?
-Jarrusatuloissa on ruosteiset valumajäljet ja vanteen sisäpinnoille roiskunut ruosteista vettä.

Ajanvarauksen jälkeen on tullut muutama lisähuomio, joista saatan mainita, mutta joita ei todennäköisesti ehditä perjantaina katsoa läpi:

-Lisäksi etupää ääntelee välillä ikävästi hidastetöyssissä ja mukulakivillä, ikään kuin jossain olisi klappia.
-Ikkunoiden alareunojen tiivisteet eivät istu pelkääjän puolella autoa samalla tavalla lasia vasten kuin kuskin puolella.

Huoltoihin liittymättömänä huomiona kulutus ei näytä juurikaan laskevan. Ennen eilistä reissua Tampereelle tuli nostettua rengaspaineet 2,5:stä barista 2,6:een bariin ja reissu meni ajotietokoneen mukaan kulutuslukemalla 6,7 l/100 km. Tankkauksen perusteella meni 6,8 l/100 km, mikä tarkoittaisi pienempää virhettä kuin aiemmin, joten mennee muiden seikkojen piikkiin (eri bensapumppu tankatessa ennen reissua ja reissun jälkeen ja ennen reissua tuli tankattua ennestään melkein täynnä olevaa tankkia, joten pinta saattoi olla korkeammalla kuin normaalisti ensimmäisen naksauksen kohdalla). Jos lukemaa vertaa taannoiseen Oulun reissuun, niin samassa suuruusluokassa mennään. Keskinopeus oli kuitenkin Tampereelle mentäessä suurempi, sillä melkein koko matka on motaria 120 km/h rajoituksella. Normaalissa ajossa menee vieläkin tankkausten mukaan yli 9 litraa satasella, jollei maantieajoa ole normaalia enempää.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

#89
Auto käytetty huollossa Lohjan PP-autossa ja itse asiassa kaikki mieltä askarruttaneet asiat ehdittiin hyvin käydä läpi ajossa kuuluvia nitinöitä lukuunottamatta. Tuli seurattua koko urakka vierestä ja samalla turistua niitä näitä autoon liittyvistä asioista, eikä huollon suhteen jäänyt oikein mitään moitittavaa. Lohjalle tulee varmasti suunnattua toistekin.

-Multimediasysteemiin ei ollut tarjolla päivityksiä. Mittaristoon oli, mutta se ei suostunut latautumaan.
-Moottorin ECU päivitettiin samaten vaihteiston softa, jää nähtäväksi miten vaikuttavat.
-Akku ei tosiaan ole alkuperäinen, mutta sen kunto todettiin hyväksi.
-Jarrujen ruosteroiskeet johtuvat suurelta osin jarrulevyn sisäkehällä olevasta urasta, jota ei ole suojattu maalilla. Tämän johdosta ura onkin pintaruosteen peitossa. Etujarrujen levyistä tuo ura puuttuu, joten roiskeitakin tulee vähemmän.
-Ikkunoiden tiivisteet ovat sellaisessa kunnossa kuin pitääkin, kyse on siis huolimattomasta suunnittelusta.
-Säteilylämmitin toimii.

Kolinoiden vuoksi auto nostettiin nosturilla ylös ja tarkistettiin, ettei mikään ole huonosti kiinni tahi irti ja sen seurauksena edestä vasemmalta sisälokarin ja ilmanoton boksin välistä löytyi rullamitta, joka on todennäköisesti tippunut lokasuojan uumeniin siltä hepulta, joka on aikoinaan sovitellut tuota uutta akkua paikoilleen. Muuten alustasta tai sen osista ei löytynyt mitään poikkeavaa, mitä nyt nippusiteillä varmuuden vuoksi laitettiin muutamia piuhoja paremmin nippuun.

Edit: Ai niin, tuli tarkistettua mitä vuosikertaa nuo Nexenit ovat. Paistoviikko 23, paistovuosi 2011. Noh, ei sentään vuosikertaa 2010...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy